Scielo RSS <![CDATA[Desde el Sur]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2415-095920240002&lang=e vol. 16 num. 2 lang. e <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200001&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200002&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMO O texto pretende apresentar uma análise das imagens e do texto etnográfico produzidos no fim dos anos 1920 pela antropóloga Zora Neale Hurston, junto à Olualê Kossola, considerado um dos últimos homens africanos sobreviventes do tráfico ilegal de escravizados nos EUA. A análise permeia a «Olualê Kossola: as palavras do último homem negro escravizado» (2021), texto narrado em primeira pessoa a partir de transcrição de oralidade e as imagens filmadas pela antropóloga nesse mesmo contexto. As notas apresentadas neste artigo pretendem abordar aspectos da «antropologia griô» de Hurston (Basques, 2021), seu método etnográfico, lançando luz para as formas como a aliança entre imagem, escrita e oralidade compreendem traços da metodologia inovadora da autora. Conclui-se sobre a relevância da contribuição de seu método para a antropologia contemporânea.<hr/>RESUMEN El texto pretende presentar un análisis de las imágenes y el texto etnográfico producidos a finales de la década de 1920 por la antropóloga Zora Neale Hurston con Olualê Kossola, considerado uno de los últimos hombres africanos supervivientes de la trata ilegal de esclavos en Estados Unidos. El análisis abarca Barracoon. The story of the last «Black Cargo» (2021), texto narrado en primera persona a partir de transcripciones orales, y las imágenes filmadas por esta antropóloga en el mismo contexto. Las notas presentadas en este artículo pretenden abordar aspectos de la «antropología griot» de Hurston (Basques, 2021), su método etnográfico, arrojando luz sobre las formas en que la alianza entre imagen, escritura y oralidad conforman rasgos de la innovadora metodología de la autora. Concluyendo sobre la pertinencia de la aportación de su método a la antropología contemporánea.<hr/>ABSTRACT The text aims to present an analysis of the images and ethnographic text produced in the late 1920s by anthropologist Zora Neale Hurston with Olualê Kossola, considered one of the last surviving African men of the illegal slave trade in the USA. The analysis covers Barracoon. The story of the last «Black Cargo» (2021), a text narrated in the first person based on oral transcripts, and the images filmed by this anthropologist in the same context. The notes presented in this article aim to address aspects of Hurston’s «griot anthropology» (Basques, 2021), her ethnographic method, shedding light on the ways in which the alliance between image, writing and orality comprise traits of the author's innovative methodology. Concluding on the relevance of her method's contribution to contemporary anthropology.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200003&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMO Este trabalho, conduzido no Núcleo de Antropologia Visual (NAVIS/UFRN), visa realizar uma pesquisa antropológica para criar um Mapa Afetivo do bairro das Rocas, localizado na Zona Leste de Natal, no estado do Rio Grande do Norte, Brasil. O mapa afetivo, guiado por afetos, busca abrir espaços para narrativas contra-hegemônicas. A escolha do bairro Rocas segue pesquisas anteriores do NAVIS, que investigam as tensões nos bairros históricos de Natal. Para este trabalho, utilizaremos como método captação de imagens, caminhadas, montagens e (re) montagens de mapas. Dessa forma, nos posicionamos a partir de saberes que questionam a racionalidade eurocêntrica, propondo enfrentamentos a essa episteme única, moderna, capitalista e ocidental. O projeto busca diversificar as formas de compartilhar resultados e contribuir para um entendimento mais amplo das experiências urbanas e visuais.<hr/>RESUMEN Este trabajo, realizado en el Núcleo de Antropología Visual (NAVIS/UFRN), tiene como objetivo llevar a cabo una investigación antropológica para crear un mapa afectivo del barrio de Rocas, ubicado en la Zona Este de Natal, en el estado de Rio Grande do Norte (Brasil). El mapa afectivo, guiado por afectos, busca abrir espacios para narrativas contrahegemónicas. La elección del barrio Rocas sigue investigaciones anteriores de NAVIS, que analizan las tensiones en los barrios históricos de Natal. Para este trabajo, utilizaremos métodos como la captura de imágenes, caminatas, ensamblajes y (re)ensamblajes de mapas. De esta manera, nos posicionamos desde conocimientos que cuestionan la racionalidad eurocéntrica, proponiendo enfrentamientos a esta episteme única, moderna, capitalista y occidental. El proyecto busca diversificar las formas de compartir resultados y contribuir a una comprensión más amplia de las experiencias urbanas y visuales.<hr/>ABSTRACT This work, conducted at the Núcleo de Antropologia Visual (NAVIS/UFRN), aims to carry out an anthropological research to create an Affective Map of the Rocas neighborhood, located in the East Zone of Natal, in the state of Rio Grande do Norte, Brazil. The affective map, guided by emotions, seeks to open spaces for counter-hegemonic narratives. The choice of the Rocas neighborhood follows previous research by NAVIS, which investigates tensions in the historic neighborhoods of Natal. For this work, we will use methods such as image capture, walks, assemblages, and (re)assemblages of maps. Thus, we position ourselves from knowledge that questions Eurocentric rationality, proposing confrontations to this unique, modern, capitalist, and Western episteme. The project seeks to diversify the ways of sharing results and contribute to a broader understanding of urban and visual experiences.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200004&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMO O objetivo deste ensaio é apresentar e refletir sobre a criação de um «caderno (etno)gráfico» a partir de uma pesquisa de mestrado sobre os usos e sentidos atribuídos a instrumentos com rodas (carrinhos de mão, carrinhos de frete, carrinhos de geladeira, carrinhos de armazém, carrinhos de supermercado etc.), dentro e ao redor de um mercado público (Velame, 2023) em João Pessoa-PB, Brasil. Entre 2021 e 2023 foram produzidos desenhos, fotocolagens e pinturas, formando uma etnografia visual dos «carrinhos» presentes na vida de diversos atores sociais. Este ensaio reflete sobre os processos criativos, imaginativos e de organização de dados na construção desta (etno)grafia desenhada, explorando uma perspectiva visual sobre os carrinhos e suas narrativas. A obra é enriquecida por técnicas metodológicas, destacando-se pela «descrição crítica e densa» (Tsing, 2019; Geertz, 2015), adotando uma abordagem etnográfica focada na «arte de ver, arte de ser, arte de escrever» (Winkin, 1998).<hr/>RESUMEN El propósito de este ensayo es presentar y reflexionar sobre la creación de un «cuaderno (etno)gráfico» a partir de una investigación de maestría sobre los usos y sentidos atribuidos a los instrumentos con ruedas (carritos de mano, carritos de carga, carritos de refrigerador, carritos de almacén, carritos de supermercado, etc.), en un mercado público y sus alrededores (Velame, 2023) en João Pessoa-PB, Brasil. Entre 2021 y 2023, se produjeron dibujos, fotocollages y pinturas, formando una etnografía visual de los «carrinhos» presentes en la vida de diversos actores sociales. Este ensayo reflexiona sobre los procesos creativos, imaginativos y de organización de datos en la construcción de esta (etno)grafía dibujada, explorando una perspectiva visual sobre los carrinhos y sus narrativas. El trabajo se enriquece con las técnicas metodológicas, se destaca por la «descripción crítica y densa» (Tsing, 2019; Geertz, 2015), y adopta un enfoque etnográfico centrado en la «arte de ver, arte de ser, arte de escribir» (Winkin, 1998, p. 132).<hr/>ABSTRACT The purpose of this essay is to present and reflect on the creation of an «(ethno)graphic notebook» based on a master's research on the uses and meanings attributed to instruments with wheels (handcarts, loading carts, refrigerator carts, warehouse carts, supermarket carts, etc.), in and around a public market (Velame, 2023) in João Pessoa-PB, Brazil. Between 2021 and 2023, drawings, photo collages and paintings were produced, forming a visual ethnography of the «carrinhos» present in the lives of various social actors. This essay reflects on the creative, imaginative and data organization processes in the construction of this drawn (ethno)graphy, exploring a visual perspective on the wheelbarrows and their narratives. The work is enriched by methodological techniques, standing out for the «critical and dense description» (Tsing, 2019; Geertz, 2015), adopting an ethnographic approach focused on the «art of seeing, art of being, art of writing» (Winkin, 1998).</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200005&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMO A presente pesquisa analisa o fazer fílmico e etnográfico compartilhado na associação de deslocados «Prédio Argentina» no município do Cairo, Valle do Cauca, Colômbia. A pesquisa investiga minha relação desde a graduação com os irmãos Sanchez Javier e Andrés, que me convidaram para participar do documentário «Recampesinização» (2018). Com o tempo essa relação se torna um objeto de estudo para entender o processo de voltar ao campo e sua representação em imagens. Também neste trabalho pensamos o documentário etnográfico «Doña Consuelo» (2023) o qual faz parte de uma série de trabalhos que utilizam a imagem como estratégia para produção, divulgação e circulação de experiências individuais e coletivas. Portanto, a pesquisa pensa e mobiliza reflexões sobre filme etnográfico, luta pela terra e antropologia compartilhada. Igualmente reflete sobre o inverter do olhar para que as próprias pessoas possam ser ouvidas, contem sua história, forma de pensar, de lutar e de estar no mundo.<hr/>ABSTRACT This research analyzes the filmmaking and ethnographic work shared in the «Prédio Argentina» displaced persons association in the municipality of Cairo, Valle del Cauca, Colombia. The research investigates my relationship since graduation with the Sanchez brothers Javier and Andrés. They invited me to participate in the documentary «Recampesinização» (2018). Over time, this relationship becomes an object of study to understand the process of returning to the field and its representation in images. Also in this work we think about the ethnographic documentary «Doña Consuelo» (2023), which is part of a series of works that use image as a strategy for the production, dissemination and circulation of individual and collective experiences. Therefore, the research thinks and mobilizes reflections on ethnographic film, the struggle for land and shared anthropology. Thus, the research reflects on reversing the perspective so that people themselves can be heard, tell their story, their way of thinking, fighting and being in the world.<hr/>RESUMEN Esta investigación analiza el trabajo fílmico y etnográfico compartido en la asociación de desplazados «Prédio Argentina» en el municipio de El Cairo (Valle del Cauca, Colombia). La investigación indaga mi relación desde la graduación con los hermanos Sánchez, Javier y Andrés, quienes me invitaron a participar del documental Recampesinização (2018). Con el tiempo, esta relación se convierte en objeto de estudio para comprender el proceso de vuelta al campo y su representación en imágenes. También en este texto pensamos en el documental etnográfico Doña Consuelo (2023), el cual forma parte de una serie de trabajos que utilizan la imagen como estrategia para la producción, difusión y circulación de experiencias individuales y colectivas. Por tanto, la investigación piensa y moviliza reflexiones sobre el cine etnográfico, la lucha por la tierra y la antropología compartida. Igualmente reflexiona sobre invertir la mirada para que las propias personas puedan ser escuchadas, contar su historia, su forma de pensar, luchar y estar en el mundo.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200006&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMO O artigo discute o papel das imagens produzidas por inteligência artificial (IA) na antropologia visual, investigando sua capacidade de representar identidade e experiência. Aborda-se também os desafios técnicos e éticos da classificação de dados de IA e sua interação com redes sociotécnicas, questionando a neutralidade tecnológica. As implicações técnicas incluem a categorização de dados que pode perpetuar preconceitos e relações de poder. Destaca-se a simplificação e distorção das representações pela IA exigindo uma análise crítica das histórias incorporadas nas categorizações. Propõese que os antropólogos examinem a relação entre imagem, rótulo e referente, reconhecendo diferenças e semelhanças em seus papéis e dos rotuladores de IA na produção de conhecimento. Além disso, discute-se como as imagens de IA podem influenciar a interpretação e análise antropológicas ao misturar realidade e emoção. Argumenta-se que é necessário um engajamento crítico com as implicações éticas e técnicas da geração e uso dessas imagens.<hr/>RESUMEN El artículo discute el papel de las imágenes producidas por la inteligencia artificial (IA) en la antropología visual, investigando su capacidad para representar la identidad y la experiencia. También aborda los desafíos técnicos y éticos de la clasificación de datos de IA y su interacción con redes sociotécnicas, cuestionando la neutralidad tecnológica. Las implicaciones técnicas incluyen la categorización de datos que puede perpetuar sesgos y relaciones de poder. Se destaca la simplificación y distorsión de las representaciones por parte de la IA, lo que requiere un análisis crítico de las historias incrustadas en las categorizaciones. Se propone que los antropólogos examinen la relación entre imagen, etiqueta y referente, reconociendo diferencias y similitudes en sus roles y los de los etiquetadores de IA en la producción de conocimiento. Además, analiza cómo las imágenes de IA pueden influir en la interpretación y el análisis antropológicos al mezclar realidad y emoción. Se argumenta que es necesario un compromiso crítico con las implicaciones éticas y técnicas de la generación y el uso de estas imágenes.<hr/>ABSTRACT The article discusses the role of images produced by artificial intelligence (AI) in visual anthropology, highlighting their ability to represent identity and experience. It also addresses the technical and ethical challenges of AI data classification and its interaction with socio-technical networks, questioning technological neutrality. Technical implications include data categorization that can perpetuate biases and power relations. The simplification and distortion of representations by AI is highlighted, requiring a critical analysis of the stories embedded in the categorizations. It is proposed that anthropologists examine the relationship between image, label, and referent, recognizing differences and similarities in their roles and those of AI labelers in knowledge production. In addition, it discusses how AI images can influence anthropological interpretation and analysis by blending reality and emotion. It is argued that a critical engagement with the ethical and technical implications of the generation and use of these images is necessary.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200007&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Durante la lucha por la independencia y a iniciativa de San Martín, el Perú eligió a los diputados que escribieron su primera Constitución. ¿Cuál fue la participación de los pueblos del interior en este proceso? Tomando como estudio de caso la intervención del departamento de Huaylas, el presente artículo quiere dar respuesta a esta interrogante. Según el análisis documentario, se observa que su convocatoria generó grandes expectativas en las provincias, especialmente entre los indígenas de Huaylas, quienes plantearon, como tercera alternativa a la forma de gobierno a aprobar, una reinvención del Tahuantinsuyo. Se concluye que los indígenas de Huaylas, pese a no ser considerados ciudadanos por la Constitución, con la esperanza de conseguir sus propias reivindicaciones, supieron negociar con las autoridades su participación en la lucha por la independencia, con Luzuriaga en 1821, apoyando las ideas nacionalistas de Riva Agüero y, finalmente, con Simón Bolívar entre 1823 y 1824.<hr/>ABSTRACT Amid the struggle for independence and at the initiative of San Martin, Peru elected the deputies who wrote its first Constitution. How was the participation of the people of the interior in this process? This article aims to answer this question based on the case study of the intervention of the department of Huaylas. According to the documentary analysis, it is observed that its call generated great expectations in the provinces, especially among the indigenous people of Huaylas who proposed a reinvention of Tahuantinsuyo as a third alternative to the form of government to be approved. In conclusion, the natives of Huaylas negotiated their participation in the independence struggle with Luzuriaga in 1821, supported Riva Agüero, and joined the Liberation Army of Simón Bolívar between 1823 and 1824 so they could obtain their claims. All of these, even when they were not considered citizens by the Constitution.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200008&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El objetivo fue analizar los procesos de organización, acción, liderazgo y perspectivas de las comunidades campesinas en el Perú, específicamente en Junín, en el periodo 1959-2017, bajo un enfoque metodológico cualitativo, diseño narrativo-histórico. Se evidencia que en las décadas de 1950 y 1960 las organizaciones campesinas se centraron en el problema de la tierra con las haciendas, en la implementación del plan piloto de reforma agraria y la fundación de una universidad comunal. Entre 1969 y 1980, formaron parte de la estructura de las Sociedades Agrícolas de Interés Social, implementada por la reforma agraria de 1969. Desde 1980 y finales de la década de 1990, agobiadas por la violencia política, se conformaron las rondas campesinas, sobre todo para enfrentar al autoritarismo y el terrorismo de Sendero Luminoso. En el siglo XXI, muchas comunidades continúan la lucha por el territorio con las empresas extractivas (mineras, hidrocarburos, no metálicas) y con el Estado por infraestructura y mejores servicios públicos.<hr/>ABSTRACT The objective was to analyze the processes of organization, action, leadership and perspectives of peasant communities in Peru, specifically in Junín, period 1959-2017, under a qualitative methodological approach, narrativehistorical design. It is evident that in the 50s-60s of the 20th century, peasant organizations focused on the land problem with the estates, on the implementation of the pilot plan for agrarian reform and the founding of a communal university. Between 1969-1980, they were part of the structure of the Agricultural Societies of Social Interest, implemented by the agrarian reform of 1969. From 1980 and the end of the 90s, overwhelmed by political violence, the Peasant Rounds were formed, especially to confront the authoritarianism and Shining Path terrorism. In the 21st century, many communities continue the fight for territory with extractive companies (mining, hydrocarbons, non-metallic) and with the State for infrastructure and better public services.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200009&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Los conflictos que involucran a comunidades campesinas en zonas mineras son recurrentes actualmente en el Perú. Estos conflictos tienen antecedentes antiguos, como es el caso de la provincia de Yauli, donde se practica la actividad minera desde el siglo XVIII. El objetivo de este trabajo es caracterizar las relaciones de conflicto, a partir de la llegada de la actividad minera en la zona. Esta investigación se realizó a través de estudios de caso y la revisión de, principalmente, documentación por disputa de tierras, existente en los archivos de las comunidades campesinas de la provincia de Yauli. Se concluye que, en esta provincia minera, durante los siglos XVIII y XIX, se configuraron relaciones de conflicto que se pueden caracterizar -según los actores involucrados y las identidades resultantes del fenómeno social- como intracomunales, intercomunales y extracomunales. Asimismo, se identifican causales socioeconómicas y no solo étnicas en los conflictos relacionados con las comunidades de indígenas desde el siglo XVIII.<hr/>ABSTRACT Conflicts involving peasant communities in mining areas are currently recurring in Peru. These have ancient antecedents, as is the case of the province of Yauli, where mining activity has been practiced since the 18th century. The objective of this work is to characterize the conflict relationships, starting with the arrival of mining activity in the area. This paper was carried out through case studies and the review of, mainly, documentation for land disputes, existing in the archives of the peasant communities of the province of Yauli. It is concluded that, in this mining province, during the 18th and 19th centuries, conflict relationships were configured that can be characterized -according to the actors involved and the identities resulting from the social phenomenon- as intra-communal, intercommunal and extra-communal. Likewise, socio-economic and ethnic differentiations, which are not mutually exclusive, have been identified since the 18th century within indigenous communities.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200010&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El artículo tiene por objetivo analizar la actitud perversa y el comportamiento infame y malévolo de Francisco Montenegro ante los campesinos de la comunidad de Yanahuanca, actitud que tiene su origen en su condición de juez y terrateniente, además como consecuencia de la protección del poder político. Montenegro, denominado el «traje negro», es uno de los personajes principales de la novela Redoble por Rancas de Manuel Scorza. La historia narra la lucha de los campesinos de la serranía peruana frente al poder abusivo del capitalismo minero norteamericano, a las tropelías de los terratenientes y al sistema de justicia peruano imperantes en el siglo XX. La metodología empleada fue la lectura de la novela, la consulta bibliográfica y el análisis de la actitud del juez. Se concluye que Montenegro es un ser perverso, el amo todopoderoso de la provincia Daniel Alcides Carrión.<hr/>ABSTRACT The article aims to analyze the perverse attitude and the infamous and malevolent behavior of Francisco Montenegro towards the peasants of the community of Yanahuanca, an attitude that has its origin in his status as judge and landowner, also as a consequence of the protection of political power. Montenegro, called the black suit, is one of the main characters in the novel Redoble por Rancas by Manuel Scorza. The story narrates the struggle of the peasants of the Peruvian mountains against the abusive power of North American mining capitalism, the outrages of the landowners and the Peruvian justice system prevailing in the 20th century. The methodology used was reading the novel, bibliographic consultation and analysis of the judge’s attitude. It is concluded that Montenegro is a perverse being, with the all-powerful master of the province being Daniel Alcides Carrión.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200011&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La comunicación de los estudios del patrimonio cultural no siempre constituye una acción central de los proyectos de investigación. Por ello, el objetivo de este trabajo es presentar el diseño de una estrategia de comunicación pública de la ciencia sobre el patrimonio cultural y el arte local del partido de Olavarría (Argentina). La propuesta surge a partir de la realización de un documental y su baja visibilidad e intercambio con el público. Para ello, metodológicamente se propone trabajar desde la planificación de la comunicación a partir de modelos contextuales y de participación ciudadana. El principal resultado lo constituye el desarrollo de una estrategia comunicacional, basada en formatos transmedia y centrada en el sector educativo local. Se concluye sobre la importancia de articular la investigación del patrimonio cultural con sectores sociales susceptibles de sensibilizarse con su entorno y que poseen un alto potencial para involucrarse en su protección y salvaguarda.<hr/>ABSTRACT The communication of cultural heritage studies does not always constitute a central action of research projects. Therefore, the objective of this work is to present the design of a public science communication strategy on cultural heritage and local art in the district of Olavarría (Argentina). The proposal arises from the making of a documentary and its low visibility and exchange with the public. To achieve this, methodologically it is proposed to work from communication planning based on contextual models and citizen participation. The main result is the development of a communication strategy, based on transmedia formats and focused on the local educational sector. It concludes on the importance of articulating cultural heritage research with social sectors that are susceptible to becoming aware of their environment and that have a high potential to get involved in its protection and safeguarding.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200012&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Esta investigación realizada en la periferia de la ciudad de Iquitos, en la región de Loreto, tiene como objetivo analizar la alfarería, su cosmología y vínculo identitario de la población kukama-kukamiria en el centro poblado Santo Tomás, lago Mapacocha, río Nanay. El estudio es cualitativo, de tipo etnográfico descriptivo, y utiliza como técnicas e instrumentos de investigación la observación participante y entrevistas semiestructuradas. Se trabajó con 29 kukamas con conocimiento alfarero; 11 interpretaron los íconos (entre los 33 a 73 años) y a 18 se aplicaron entrevistas semiestructuradas. La observación participante estuvo focalizada en tres familias alfareras. Se presentan 11 imágenes de cerámicas y 47 íconos. Se concluye que la alfarería no es solo una evidencia cultural tangible, sino también se la reconoce como parte del saber hacer ancestral que refleja la cosmovisión del pueblo y sirve como bandera en la reconstrucción identitaria de los kukumakukamiria del centro poblado Santo Tomás.<hr/>ABSTRACT This research on pottery, carried out on the outskirts of the city of Iquitos in the Loreto Region, aims to analyze pottery, its cosmology and identity link of the Kukama-Kukamiria population in the Santo Tomás Population Center, Lake Mapacocha, Río Nanay. Qualitative, descriptive ethnographic study uses participant observation and semi-structured interviews as research techniques and instruments. We worked with 29 kukamas with pottery knowledge, 11 interpreted the icons (between 33 and 73 years old) and semi-structured interviews were applied to 18. Participant observation was focused on 3 pottery families. It presents 11 images of ceramics and 47 icons. It is concluded that pottery is not only tangible cultural evidence but is also recognized as part of the ancestral knowhow that reflects the worldview of the people and serves as a flag in the identity reconstruction of the kukumakukamiria of the CCPP Santo Tomás.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200013&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Este estudio analiza la eficacia de los programas de prevención y atención legal de la violencia sexual en instituciones educativas ecuatorianas. Se adopta un enfoque cuantitativo y descriptivo, utilizando encuestas para recopilar datos de representantes legales de estudiantes que han sido víctimas de violencia sexual. Los resultados indican que los programas de atención legal aumentan las denuncias formales y brindan apoyo emocional a las víctimas. Se destaca la necesidad de programas integrales y se proponen mejoras en las medidas preventivas y procedimientos legales. El estudio respalda la importancia de la asesoría legal en la lucha contra la violencia sexual en contextos educativos en Ecuador.<hr/>ABSTRACT This study assesses the effectiveness of programs aimed at preventing and legally addressing sexual violence in Ecuadorian educational institutions. A quantitative and descriptive approach is employed, using surveys to collect data from parents whose children have been victims of sexual violence. The results indicate that legal assistance programs increase formal reports and provide emotional support to victims. The need for comprehensive programs is emphasized, and improvements in preventive measures and legal procedures are proposed. The study underscores the importance of legal counseling in combating sexual violence in educational contexts in Ecuador.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200014&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Objetivo: Analizar la situación y condición de las mujeres mexicanas pertenecientes al Sistema Nacional de Investigadores (SNII), las coincidencias y limitaciones que implica el trabajo como investigadora con respecto a sus relaciones familiares y laborales. Metodología: Mixta que comprende, como base, la revisión del número de mujeres que se encuentran registradas en el SNII y entrevistas cualitativas con investigadoras, lo que permite el acercamiento fenomenológico a las realidades que viven en dobles y triples jornadas. Lo anterior a partir de las propuestas teóricas de Palomar y Lagarde. Resultados: la revisión de mujeres registradas en el SNII es menor que el de hombres, debido a diversos factores, entre los que se pueden mencionar: 1) el llamado «techo de cristal»; 2) la inconsistencia entre el deber ser «madreesposa» y las exigencias del trabajo de investigación de tiempo completo; 3) las políticas institucionales que aún no integran políticas de género que consideren la interseccionalidad.<hr/>ABSTRACT Objective: Analyze the situation and condition of Mexican women belonging to the National System of Researchers (SNII), the coincidences and limitations that working as a researcher implies concerning their family and work relationships. Methodology: Qualitative, including, as a basis, the review of the number of women registered in the SNII and qualitative interviews with researchers that allow a phenomenological approach to the realities that they live in double and triple shifts. The above methodology is based on the theoretical proposals of Palomar and Lagarde. Results: The review of women registered in the SNII is lower than men due to various factors, among which we can mention: 1. The so-called «glass ceiling»; 2. The inconsistency between the duty of being a «motherwife» and the demands of full-time research work; 3. Institutional policies that do not yet integrate gender policies that consider intersectionality.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200015&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Frente a la revolución digital y de las comunicaciones, el periodismo ha llegado a nuevas plataformas en Internet donde muchas veces busca reinventarse para hacer frente al nuevo ecosistema informativo. Ante este escenario, esta investigación busca conocer cómo se desarrolla el trabajo del periodista, a través de Internet, en contraste con uno de los grandes problemas de nuestro tiempo: la posverdad y la desinformación. Siguiendo una metodología cualitativa, se entrevistó a 20 periodistas de dos de los más importantes medios de comunicación del Perú: El Comercio y Radio Programas del Perú (RPP). Se pudo conocer que la ética y los valores del periodismo están más vigentes que nunca hoy en día para hacer frente al nuevo ecosistema de la información online y sus amenazas. A pesar de los esfuerzos por parte de los periodistas, la velocidad y variedad de contenidos en Internet, así como las distintas fuentes de donde provienen, suponen un riesgo al momento de informar e informarse que no se debe pasar por alto.<hr/>ABSTRACT In the face of the digital and communications revolution, journalism has reached new platforms on the Internet where it often seeks to reinvent itself to face the new information ecosystem. This research aims to know about the journalistic work, through internet, in contrast with one of the major issues of our time: the post-truth and misinformation. The data was collected from journalists who work in El Comercio and Radio Programas del Perú (RPP), two of the most important media in Peru, following qualitative methods and in-depht interviews. The results obtained shows ethics and journalistic values, more than ever, are very important to deal with the new information ecosystem and its threats. In addition, online content speed and variety, and the different sources where it comes from, despite the journalists’ effort, present a risk to publish and consume information nowadays.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200016&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El motivo de la viuda en la literatura y en la prensa peruana del siglo XIX no ha sido objeto de estudio, aunque es de suma importancia para comprender el devenir histórico de las representaciones femeninas. Por ello, la presente investigación tiene la finalidad de aproximarse a la construcción de la figura de las viudas en una publicación del periódico cusqueño El Recreo (1876-1877). Se pretende demostrar que el artículo «La viuda» (1876) de Ramón Matto se entronca con la tradición judeocristiana y española que critica las segundas nupcias de las viudas y, de esta forma, perpetúa una visión estereotípica sobre este grupo femenino.<hr/>ABSTRACT The topic of the widow in literature and in the Peruvian press of the nineteenth century has not been the subject of study, although it is of great importance to understand the historical development of female representations. For this reason, the present research has the purpose of approaching the construction of the figure of widows in a publication of the Cuzco newspaper El Recreo (1876-1877). It is intended to demonstrate that the article «La viuda» (1876) by Ramón Matto is linked to the Judeo-Christian and Spanish tradition that criticizes widows' remarriage and, in this way, perpetuates a stereotypical view of this female group.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200017&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El desarrollo humano y la calidad de vida del diseñador colombiano a luz de la Política Integral para la Economía Creativa dinamizada por el Estado colombiano son analizados en el presente artículo. Siguiendo lo establecido por el enfoque de las capacidades, se hace una reflexión acerca de la atención que la política pública tiene acerca de los funcionamientos y las capacidades que permitan a los diseñadores colombianos mejorar su calidad de vida por medio de su actividad profesional. Gracias al análisis de múltiples documentos legales bajo el enfoque de las capacidades, se concluye que la falta de atención por la persona y sus circunstancias profesionales son un gran vacío de la estrategia estatal que se debe suplir de manera oportuna, particularmente la capacidad central de afiliación.<hr/>ABSTRACT The human development and quality of life of the Colombian designer in light of the Comprehensive Policy for the Creative Economy promoted by the Colombian state are analyzed in this article. Following what is established by the capabilities approach, a reflection is made about the attention that Public Policy has on the functioning and capabilities that allow Colombian designers to improve their quality of life through their professional activity. Thanks to the analysis of multiple legal documents under the capabilities approach, it is concluded that the lack of attention to the person and their professional circumstances is a great gap in the state strategy that must be filled in a timely manner, particularly the central capacity of Affiliation.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592024000200018&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El desarrollo humano y la calidad de vida del diseñador colombiano a luz de la Política Integral para la Economía Creativa dinamizada por el Estado colombiano son analizados en el presente artículo. Siguiendo lo establecido por el enfoque de las capacidades, se hace una reflexión acerca de la atención que la política pública tiene acerca de los funcionamientos y las capacidades que permitan a los diseñadores colombianos mejorar su calidad de vida por medio de su actividad profesional. Gracias al análisis de múltiples documentos legales bajo el enfoque de las capacidades, se concluye que la falta de atención por la persona y sus circunstancias profesionales son un gran vacío de la estrategia estatal que se debe suplir de manera oportuna, particularmente la capacidad central de afiliación.<hr/>ABSTRACT The human development and quality of life of the Colombian designer in light of the Comprehensive Policy for the Creative Economy promoted by the Colombian state are analyzed in this article. Following what is established by the capabilities approach, a reflection is made about the attention that Public Policy has on the functioning and capabilities that allow Colombian designers to improve their quality of life through their professional activity. Thanks to the analysis of multiple legal documents under the capabilities approach, it is concluded that the lack of attention to the person and their professional circumstances is a great gap in the state strategy that must be filled in a timely manner, particularly the central capacity of Affiliation.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 03:06:55 02-06-2024-->