Scielo RSS <![CDATA[Revista de Psicología (PUCP)]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-924720250001&lang=en vol. 43 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Family resilience assessment scale (FRAS): assessing its internal structure in the Brazilian context]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Objetivou-se reunir evidências psicométricas da Family Resilience Assessment Scale (FRAS). Foram realizados dois estudos com participantes de diferentes estados brasileiros. No primeiro (n = 314), a maioria foi do sexo feminino (56,4%), sendo realizada uma análise fatorial exploratória, que sugeriu uma estrutura tetrafatorial, com adequada precisão. No segundo (n = 336), maioria do sexo feminino, submetidos à hemodiálise (46,4%). A análise fatorial confirmatória corroborou a estrutura tetrafatorial (comunicação familiar e resolução de problemas, manter uma perspectiva positiva, utilização de recursos sociais e econômicos e, espiritualidade familiar), por meio de uma versão reduzida da FRAS. Em suma, os resultados mostraram que a versão reduzida da FRAS pode ser uma alternativa para avaliar a resiliência familiar e seus correlatos.<hr/>Resumen: El objetivo fue reunir evidencia psicométrica de la Family Resilience Assessment Scale (FRAS). Se realizaron dos estudios con participantes de diferentes estados brasileños. En el primero estudio (n = 314), la mayoría eran mujeres (56,4%), con un análisis factorial exploratorio, que sugirió una estructura tetrafactorial, con adecuada precisión. En el segundo estudio (n = 336), la mayoría mujeres y se sometieron a hemodiálisis (46,4%). El análisis factorial confirmatorio corroboró la estructura tetrafactorial (comunicación familiar y resolución de problemas, mantenimiento de una perspectiva positiva, uso de los recursos sociales y económicos y espiritualidad familiar), através de una versión reducida de la FRAS. En resumen, los resultados mostraron que la versión reducida de FRAS puede ser una alternativa para evaluar la resiliencia familiar y sus correlatos.<hr/>Abstract: It aimed to gather evidence psychometrics of the Family Resiliency Assessment Scale (FRAS). Two studies were carried out with participants from different states in Brazil. In the first (n = 314), the majority female (56.4%), with an exploratory factor analysis being performed, which suggested a three-factorial structure, with adequate precision. The study 2 (n = 336), the majority female, who undergoing hemodialysis (46.4%). Confirmatory factor analysis corroborated the structure tetra-factorial (family communication and problem-solving, maintaining a positive outlook, using social resources and economics, and family spirituality). Therefore, the results showed that the reduced version of FRAS can be an alternative to assess family resilience and its correlates.<hr/>Résumé: L’objectif était de rassembler des preuves psychométriques à partir de Family Resilience Assessment Scale (FRAS). Deux études ont été menées avec des participants de différents États brésiliens. Dans la première (n = 314), la majorité était des femmes (56,4%), avec une analyse factorielle exploratoire, qui suggérait une structure tétra-factorielle, avec une précision adéquate. Dans le second (n = 336), la majorité étaient des femmes et ont subi une hémodialyse (46,4%). L’analyse factorielle confirmatoire a corroboré la structure tétra-factorielle (communication familiale et résolution de problèmes, maintien d’une perspective positive, utilisation des ressources sociales et économiques et spiritualité familiale), à travers une version réduite de FRAS. En résumé, les résultats ont montré que la version réduite de FRAS peut être une alternative pour évaluer la résilience familiale et ses corrélats. <![CDATA[Adaptation of the Social Well-being Scale for Teachers and School Staff]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Social well-being is the assessment of social functioning, which plays a key role in mental health. In the school context, teachers and school staff can promote students’ well-being, but it is related to their own. To assess their social well-being, the Keyes social well-being scale was adapted to the school context. Psychometric properties were analyzed in 899 teachers and school staff in Valparaíso, Chile. The results suggest that 22 items are suitable for use, showing good fit to the data. Smaller school size and school participation are associated with higher social well-being. The adapted scale can be a useful tool to measure socio-affective variables of adults in the school community.<hr/>Resumen: El bienestar social es una evaluación del funcionamiento social, juega un papel clave en la salud mental. En el contexto escolar, maestros y personal escolar pueden promover el bienestar de los estudiantes, pero está relacionado con el suyo. Para evaluar su bienestar social, fue adaptada la escala de bienestar social de Keyes al contexto escolar. Se analizaron las propiedades psicométricas en 899 maestros y personal escolar de Valparaíso, Chile. Los resultados sugieren que 22 ítems son adecuados para ser utilizados, mostrando buen ajuste a los datos. Escuelas de menor tamaño y la participación en ella se asocian con mayor bienestar social. La escala adaptada puede ser una herramienta útil para medir variables socioafectivas de los adultos de la comunidad escolar.<hr/>Resumo: O bem-estar social é a avaliação do funcionamento social, desempenha um papel fundamental na saúde mental. No contexto escolar, os professores e a equipe escolar podem promover o bem-estar dos alunos, mas isso está relacionado ao seu próprio bem-estar. Para avaliar seu bem-estar social, a escala de bem-estar social de Keyes foi adaptada ao contexto escolar. As propriedades psicométricas foram analisadas em 899 professores e funcionários da escola em Valparaíso, Chile. Os resultados sugerem que 22 itens são adequados para uso, mostrando boa adequação aos dados. O tamanho menor da escola e a participação na escola estão associados a um maior bem-estar social. A escala adaptada pode ser uma ferramenta útil para medir variáveis socioafetivas de adultos na comunidade escolar.<hr/>Résumé: Le bien-être social est l’évaluation du fonctionnement social et joue un rôle clé dans la santé mentale. Dans le contexte scolaire, les enseignants et le personnel de l’école peuvent promouvoir le bien-être des élèves, mais celui-ci est lié à leur propre bien-être. Pour évaluer leur bien-être social, l’échelle de bien-être social de Keyes a été adaptée au contexte scolaire. Les propriétés psychométriques ont été analysées auprès de 899 enseignants et membres du personnel scolaire à Valparaíso, au Chili. Les résultats suggèrent que 22 éléments peuvent être utilisés et qu’ils sont bien adaptés aux données. La taille réduite des écoles et la participation scolaire sont associées à un bien-être social plus élevé. L’échelle adaptée peut être un outil utile pour mesurer les variables socio-affectives des adultes de la communauté scolaire. <![CDATA[Psychometric properties of the SRQ-Reading Motivation in primary students from Lima]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación analizó las propiedades psicométricas del Cuestionario de Autorregulación-Motivación Lectora (SRQ-Motivación Lectora) en contextos académicos de lectura; específicamente, en el espacio de la biblioteca escolar. En una muestra de 235 estudiantes de cuarto y quinto grado de primaria de una escuela privada de Lima, se estudió la estructura interna de la escala a partir de análisis factoriales confirmatorios. Los resultados evidenciaron un modelo de dos factores que hacen referencia a la motivación autónoma y la motivación controlada hacia la lectura. Los resultados obtenidos de las evidencias de validez convergente y discriminante fueron conforme a lo esperado. La confiabilidad de las puntuaciones obtenidas en las escalas también fue adecuada. Los resultados son discutidos a la luz del lado claro y el lado oscuro de la motivación desde el marco de la Teoría de la Autodeterminación.<hr/>Abstract: This study explored the psychometric properties of the Spanish version of the Self-Regulation Questionnaire Reading Motivation (SRQ-Reading Motivation) in the context of academic reading, specifically, in the school library. Participants were 235 students enrolled in fourth or fifth grade at a private school in Lima. This study analyzed the internal structure of the scale by means of confirmatory factor analysis. Results yielded a two-factor model indicating autonomous and controlled reading motivation. Findings obtained from convergent and discriminant validity were consistent with those expected. The reliability of the scores obtained in the scales was also adequate. Results and implications are discussed grounded in Self-Determination Theory’s bright and dark side of motivation.<hr/>Resumo: Esta pesquisa estudou as propriedades psicométricas do Questionário de Autorregulação-Motivação para a Leitura (SRQ-Motivação para a Leitura) em contextos de leitura acadêmica; especificamente, no espaço da biblioteca escolar. Em uma amostra de 235 alunos de quarta e quinta séries de uma escola particular de Lima, estudou-se a estrutura interna da escala por meio de análise fatorial confirmatória. Os resultados evidenciaram um modelo de dois fatores que se refere à motivação autônoma e à motivação controlada para a leitura. Os resultados obtidos a partir das evidências de validade convergente e discriminante foram os esperados. A confiabilidade dos escores obtidos nas escalas também foi adequada. Os resultados são discutidos à luz do lado claro e do lado negro da motivação a partir do referencial da Teoria da Autodeterminação.<hr/>Résumé: Cette recherche a étudié les propriétés psychométriques du questionnaire d’autorégulation-lecture de motivation (SRQ-Reading Motivation) dans des contextes de lecture académique; plus précisément, dans l’espace de la bibliothèque scolaire. Dans un échantillon de 235 élèves de quatrièmes et cinquièmes années d’une école privée de Lima, la structure interne de l’échelle a été étudiée à l’aide d’une analyse factorielle confirmatoire. Les résultats ont mis en évidence un modèle à deux facteurs faisant référence à une motivation autonome et à une motivation contrôlée envers la lecture. Les résultats obtenus à partir des preuves de validité convergente et discriminante étaient comme prévu. La fiabilité des scores obtenus aux était également adéquate. Les résultats sont discutés à la lumière du côté lumineux et du côté obscur de la motivation dans le cadre de la théorie de l’autodétermination. <![CDATA[Beyond the classroom: Relationship between Adverse Childhood Experiences, Family Satisfaction and Mental Health in University Students]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este estudio adopta un diseño descriptivo correlacional para examinar la interrelación entre los niveles de ansiedad y depresión, las experiencias adversas en la infancia y la satisfacción familiar en 304 estudiantes universitarios de diferentes programas. Se emplearon los instrumentos IDER, STAI, ACE y la Escala de Satisfacción Familiar. Se reportaron niveles normales de depresión y satisfacción familiar, sin embargo, se destaca que un 35% de los participantes presentaron puntuaciones elevadas de depresión estado y un 29% de depresión rasgo. Se reportaron puntuaciones elevadas en ansiedad estado (69,9%) como rasgo (74,2%) y con respecto a las situaciones adversas en la infancia, un 37,8% de los participantes reportaron experimentar más de una de las enlistadas. Se identificó una relación entre los estos estados emocionales, experiencias adversas infantiles y la influencia del estrato socioeconómico en la satisfacción familiar. Estos hallazgos sugieren la importancia de abordar la salud mental en el ámbito universitario.<hr/>Abstract: This study adopts a descriptive correlational design to examine the interrelationship between levels of anxiety and depression, adverse childhood experiences, and family satisfaction in 304 university students from different programs. The instruments IDER, STAI, ACE and the Family Satisfaction Scale were used. Normal levels of depression and family satisfaction were reported; however, 35% of the participants presented elevated scores of state depression and 29% of trait depression. High scores in state anxiety (69,9%) and trait anxiety (74,2%) were reported, and with respect to adverse childhood situations, 37,8% of the participants reported experiencing more than one of the listed situations. A relationship was identified between these emotional states, adverse childhood experiences and the influence of socioeconomic status on family satisfaction. These findings suggest the importance of addressing mental health in the university setting.<hr/>Resumo: Este estudo adota um desenho correlacional descritivo para examinar a inter-relação entre níveis de ansiedade e depressão, experiências adversas na infância e satisfação familiar em 304 estudantes universitários de diferentes programas. Foram utilizados os instrumentos IDER, IDATE, ACE e Escala de Satisfação Familiar. Foram registados níveis normais de depressão e de satisfação familiar, no entanto, é de salientar que 35% dos participantes apresentaram valores elevados de depressão de estado e 29% de depressão de traço. Foram registadas pontuações elevadas tanto para a ansiedade de estado (69,9%) como para a ansiedade de traço (74,2%) e, no que diz respeito às situações adversas da infância, 37,8% dos participantes referiram ter vivido mais do que uma das situações listadas. Foi identificada uma relação entre estes estados emocionais, as experiências adversas na infância e a influência do estatuto socioeconómico na satisfação familiar. Estes resultados sugerem a importância da abordagem da saúde mental no contexto universitário.<hr/>Résumé: Cette étude adopte une conception corrélationnelle descriptive pour examiner la relation entre les niveaux d’anxiété et de dépression, les expériences défavorables de l’enfance et la satisfaction familiale chez 304 étudiants universitaires de différents programmes. Les instruments IDER, STAI, ACE et la Family Satisfaction Scale ont été utilisés. Des niveaux normaux de dépression et de satisfaction familiale ont été signalés, mais il convient de noter que 35 % des participants présentaient des scores élevés de dépression d’état et 29 % des scores élevés de dépression de trait. Des scores élevés ont été enregistrés pour l’anxiété d’état (69,9 %) et l’anxiété de trait (74,2 %), et en ce qui concerne les situations défavorables de l’enfance, 37,8 % des participants ont déclaré avoir vécu plus d’une des situations énumérées. Une relation a été identifiée entre ces états émotionnels, les expériences négatives vécues pendant l’enfance et l’influence du statut socio-économique sur la satisfaction familiale. Ces résultats suggèrent qu’il est important d’aborder la question de la santé mentale dans le cadre universitaire. <![CDATA[Meanings of psychology students about their training in professional ethics]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el contexto de las reformas en la educación universitaria en Chile, ante la masificación de la oferta de estudios de pregrado en psicología y la desregulación de la calidad, surge la pregunta sobre la formación en ética profesional. Este estudio tuvo como objetivo comprender, desde la perspectiva de estudiantes de psicología, los significados acerca de su formación en ética profesional. Se entrevistó a doce estudiantes de psicología de diferentes universidades del norte del país. Se utilizó el análisis categórico temático con el software Atlas.ti. Los resultados muestran que los significados de los estudiantes se pueden entender a partir de los siguientes ejes temáticos: significados de la ética, el papel de las instituciones formadoras en la formación ética profesional, y la ética del profesorado y estudiantes durante el proceso de formación. Los resultados se discuten analizando críticas, reflexiones y propuestas hacia la formación ética en las carreras de psicología.<hr/>Abstract: In the context of university education reforms in Chile, amidst the massification of undergraduate psychology programs and deregulation of quality, the question of professional ethics training arises. This study aimed to understand psychology students’ perspectives on their professional ethics training. Twelve psychology students from various northern universities were interviewed, using categorical thematic analysis with Atlas.ti software. The findings reveal that students’ perceptions can be categorized into themes: meanings of ethics, the role of training institutions in professional ethics education, and the ethics of faculty and students during the training process. The results are discussed by analyzing criticisms, reflections, and proposals for improving ethical training in psychology programs.<hr/>Résumé: Dans le contexte des réformes de l’enseignement universitaire au Chili, face à la massification de l’offre d’études de premier cycle en psychologie et à la dérégulation de la qualité, se pose la question de la formation en éthique professionnelle. Cette étude vise à comprendre, du point de vue des étudiants en psychologie, les significations associées à leur formation en éthique professionnelle. Douze étudiants en psychologie de différentes universités du nord du pays ont été interviewés. Une analyse thématique a été réalisée à l’aide du logiciel Atlas.ti. Les résultats révèlent que les significations des étudiants se structurent autour des axes suivants: les significations de l’éthique, le rôle des institutions dans la formation éthique et l’éthique des enseignants et étudiants durant le processus de formation.<hr/>Resumo: No contexto das reformas no ensino universitário no Chile, diante da massificação da oferta de cursos de graduação em psicologia e da desregulamentação da qualidade, surge a questão da formação em ética profissional. Este estudo teve como objetivo compreender, a partir da perspectiva dos estudantes de psicologia, os significados relacionados à sua formação em ética profissional. Foram entrevistados doze estudantes de psicologia de diferentes universidades do norte do país. Utilizou-se a análise temática categórica com o software Atlas.ti. Os resultados mostram que os significados dos estudantes podem ser compreendidos a partir dos seguintes eixos: significados da ética, o papel das instituições formadoras na formação ética profissional, e a ética dos professores e alunos durante o processo formativo. <![CDATA[Parental competencies and technology use in children in the context of COVID-19 confinement]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se evaluaron las relaciones entre uso de tecnologías en niños/as y competencias parentales en pandemia. Con un diseño no experimental correlacional participaron 101 madres y padres de escolares. Se administró una escala de competencia parental y otra de tecnologías. La competencia parental Ocio Compartido se asoció negativamente al uso de la tablet por los niños/as y a la revisión del adulto de dispositivos durante el juego con sus hijos/as. También se observaron correlaciones positivas entre Implicancia Escolar y uso de PC para tareas escolares y de tablet/smartphone para juegos educativos. Asimismo, se halló una correlación negativa entre Dedicación y Orientación y dejar la TV encendida. Por último, hubo una correlación negativa entre Asunción del Rol Parental y el hábito de entregarles a sus hijos/as un dispositivo cuando estaban ocupados.<hr/>Abstract: Relationships between technology use in children and parental competencies during the pandemic were assessed. Using a non-experimental correlational design, 101 parents of school-age children participated. A parental competency scale and a technology questionnaire were administered. Parental competence in Shared Leisure was negatively associated with children’s tablet use and adult device checking during playtime. Positive correlations were observed between School Implication and the child’s weekly use of a PC for school tasks and a tablet/smartphone for educational games. Additionally, a negative correlation was found between Dedication and Orientation and leaving the TV on. Lastly, there was a negative correlation between Assumption of Parental Role and the habit of providing children a device when they were busy.<hr/>Resumo: Foram avaliados os relacionamentos entre o uso de tecnologias em crianças e as competências parentais durante a pandemia. Com um desenho correlacional não experimental, participaram 101 mães e pais de crianças em idade escolar. Foi administrada uma escala de ­competência parental e outra de tecnologias. A competência parental em Lazer Compartilhado foi associada negativamente ao uso de tablets pelas crianças e à verificação de dispositivos pelos adultos durante o tempo de brincadeira com seus filhos/as. Também foram observadas correlações positivas entre Envolvimento Escolar e o uso do PC para tarefas escolares e do tablet/smartphone para jogos educativos. Além disso, foi encontrada uma correlação negativa entre Dedicação e Orientação e deixar a TV ligada. Por fim, houve uma correlação negativa entre Assunção do Papel Parental e o hábito de fornecer dispositivos às crianças quando estavam ocupados.<hr/>Résumé: Les relations entre l’utilisation de technologies chez les enfants et les compétences parentales ont été évaluées en période de pandémie. Avec une conception corrélationnelle non expérimentale, 101 mères et pères d’écoliers ont participé. Une échelle de compétences parentales et un questionnaire sur les technologies ont été administrés. La compétence parentale en Partage des Loisirs était négativement associée à l’utilisation de la tablette par les enfants et à la vérification des dispositifs par les adultes pendant le jeu avec leurs enfants. Des corrélations positives ont également été observées entre l’Implication Scolaire et l’utilisation du PC pour les devoirs scolaires et de la tablette/smartphone pour les jeux éducatifs. De plus, une corrélation négative a été trouvée entre la Dévotion et l’Orientation et le fait de laisser la télévision allumée. Enfin, il y a eu une corrélation négative entre l’Assumption du Rôle Parental et l’habitude de fournir un dispositif à leurs enfants lorsqu’ils étaient occupés. <![CDATA[Remote education during a pandemic: analysis of emotional and academic factors in university students]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100178&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La investigación tuvo como objetivo principal analizar la educación remota en pandemia experimentada por estudiantes universitarios hispanohablantes de 9 países, mediante la aplicación de un Cuestionario de Aprendizaje Remoto en Educación Superior. El análisis factorial del instrumento, aplicado a 1136 universitarios hispanohablantes, identificó cinco dimensiones: Satisfacción por los principios didácticos y éticos, Autopercepción en el aprendizaje, Diversidad y colaboración en la evaluación, Condiciones materiales, Interés de los docentes por el bienestar de los estudiantes. Todos los factores correlacionaron positivamente con la participación de los estudiantes. La percepción de plagio y copia es menor si hay mayor satisfacción con los principios didácticos y éticos de la educación y alta autopercepción de aprendizaje. Alta presencia de emociones positivas, mejora percepción del proceso educativo, participación e integridad académica. Los hallazgos permiten re-pensar la educación pospandemia<hr/>Abstract: The main objective of the research was to analyze remote education in a pandemic experienced by Spanish-speaking university students from 9 countries, through the application of a Remote Learning Questionnaire in Higher Education. Factorial analysis of the instrument, applied to 1136 Spanish-speaking university students, identified five dimensions: Satisfaction with didactic and ethical principles, Self-perception in learning, Diversity and collaboration in assessment, Material conditions, Teachers’ interest in student well-being. All factors correlated positively with student participation. Perception of plagiarism and copying is lower with higher satisfaction with didactic and ethical principles of education and high self-perception of learning. High presence of positive emotions enhances the perception of the educational process, participation, and academic integrity. Findings invite a rethinking of post-pandemic education.<hr/>Resumo: O objetivo principal da pesquisa foi analisar o ensino remoto em uma pandemia vivida por estudantes universitários de língua espanhola de 9 países, por meio da aplicação de um Questionário de Ensino Remoto no Ensino Superior. A análise fatorial do instrumento, aplicada a 1136 universitários de língua espanhola, identificou cinco dimensões: Satisfação com os princípios didáticos e éticos, Autopercepção na aprendizagem, Diversidade e colaboração na avaliação, Condições materiais, Interesse dos docentes no bem-estar dos estudantes. Todos os fatores correlacionaram positivamente com a participação dos estudantes. A percepção de plágio e cópia é menor com maior satisfação com os princípios didáticos e éticos da educação e alta auto percepção de aprendizagem. Alta presença de emoções positivas melhora a percepção do processo educacional, participação e integridade acadêmica. Os resultados permitem repensar a educação pós-pandemia.<hr/>Résumé: L’objectif principal de la recherche était d’analyser l’enseignement à distance dans une pandémie vécue par les étudiants universitaires hispanophones de 9 pays, à travers l’application d’un questionnaire d’apprentissage à distance dans l’enseignement supérieur. L’analyse factorielle de l’instrument, appliquée à 1136 étudiants hispanophones, a identifié cinq dimensions: Satisfaction des principes didactiques et éthiques, Auto-perception dans l’apprentissage, Diversité et collaboration dans l’évaluation, Conditions matérielles, Intérêt des enseignants pour le bien-être des étudiants. Tous les facteurs ont été positivement corrélés avec la participation des étudiants. La perception du plagiat et de la copie est moindre avec une plus grande satisfaction des principes didactiques et éthiques de l’éducation et une auto-perception élevée de l’apprentissage. Une présence élevée d’émotions positives améliore la perception du processus éducatif, la participation et l’intégrité académique. Les résultats invitent à repenser l’éducation postpandémique. <![CDATA[Barriers and facilitators of positive psychological intervention online in the COVID-19 pandemic]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este estudo avaliou uma intervenção online de para aposentados na pandemia de COVID-19 no Brasil. Foi adotado um delineamento longitudinal misto, avaliações pré-pós e de processo de implementação. Participaram 30 aposentados, idades entre 52-87 anos (M=65,13; DP=9,22). Os instrumentos foram: questionário sociodemográfico, escala visual analógica, de avaliação do programa e das sessões, e diário de campo. Houve melhora no estado de ânimo dos participantes após as temáticas: Valores e autocuidado, otimismo, empatia e significado de vida e trabalho. A técnica de relaxamento mais bem avaliada envolveu elementos de Mindfulness, os conteúdos mais utilizados foram Gratidão e Empatia. Houve dificuldades com tecnologias (acesso à sala online, instabilidade na conexão, ruído ambiental) e no contexto doméstico não privado durante as sessões. Em um grupo, houve redução do tempo e aumento no número de sessões para evitar a fadiga. Foi sugerido aumento no número de sessões e participantes, grupos fora do horário de trabalho ou durante as tarefas domésticas. Espera-se contribuir para a produção de conhecimento sobre intervenções online para a promoção da saúde, considerando o momento pandémico do país.<hr/>Resumen: Este estudio evaluó la intervención en línea para jubilados en la pandemia por COVID-19 en Brasil, diseño longitudinal mixto, evaluaciones pre-post y de proceso. Participaron treinta jubilados, 52-87 años (M=65,13; DT=9,22). Los instrumentos fueron: cuestionario sociodemográfico, escala visual analógica, evaluación del programa y sesiones, y diario de campo. El estado de ánimo de los participantes mejoró después de los temas: valores y autocuidado, optimismo, empatía y sentido de la vida y del trabajo. La técnica de relajación mejor evaluada involucró Mindfulness, los contenidos más utilizados fueron Gratitud y Empatía. Hubo dificultades con el uso de las tecnologías, (acceso a la sala en línea, inestabilidad de la conexión, ruido ambiental) y en el contexto doméstico no privado durante las sesiones. En un grupo, se produjo una reducción del tiempo y un aumento en el número de sesiones para evitar la fatiga. Se sugirieron aumento en el número de sesiones y participantes, grupos fuera del horario laboral o durante las tareas domésticas. Se espera contribuir a la producción de conocimiento sobre intervenciones en línea para la promoción de la salud, considerando el momento pandémico del país.<hr/>Abstract: This study evaluated the online implementation of a positive psychological intervention for retirees during the COVID-19 pandemic in Brazil. A mixed longitudinal design with pre-post-intervention and implementation process evaluation was used. Thirty convenience retirees aged between 52-87 years participated (M=65.13; SD=9.22). The instruments were: a sociodemographic questionnaire, visual analog scale, program and sessions’ evaluation form, and moderator’s field diary. Participants’ mood improved after the themes: values ​​and self-care, optimism, empathy, meaning of life, and work. The best evaluated relaxation technique involved elements of Mindfulness and the most used contents were Gratitude and Empathy. There were difficulties in using technologies (access to the online room, connection instability, noise from the environment) and the non-private domestic context for the sessions. In one group, there was a reduction in time and an increase in the number of sessions to avoid fatigue. It was suggested an increase in the number of sessions and participants, groups outside working hours, or during household chores. We expect to contribute to the production of knowledge on online interventions for health promotion, considering the pandemic moment of the country.<hr/>Résumé: Cette étude a évalué la mise en œuvre en ligne d’une intervention psychologique positive pour les retraités pendant la pandémie de COVID-19 au Brésil. Un design longitudinal mixte avec évaluation pré-post-intervention et évaluation du processus de mise en œuvre a été utilisé. Trente retraités de convenance âgés de 52 à 87 ans ont participé (M = 65,13 ; ÉT = 9,22). Les instruments étaient : un questionnaire sociodémographique, une échelle visuelle analogique, un formulaire d’évaluation du programme et des sessions, et le carnet de terrain du modérateur. L’humeur des participants s’est améliorée après les thèmes : valeurs et soins personnels, optimisme, empathie et sens de la vie et du travail. La technique de relaxation la mieux évaluée impliquait des éléments de la Pleine Conscience et les contenus les plus utilisés étaient la Gratitude et l’Empathie. Des difficultés ont été rencontrées dans l’utilisation des technologies (accès à la salle en ligne, instabilité de la connexion, bruit environnemental) et dans le contexte domestique non privé pour les sessions. Dans un groupe, il y a eu une réduction du temps et une augmentation du nombre de sessions pour éviter la fatigue. Il a été suggéré d’augmenter le nombre de sessions et de participants, ainsi que d’organiser des groupes en dehors des heures de travail ou pendant les tâches domestiques. Nous espérons contribuer à la production de connaissances sur les interventions en ligne pour la promotion de la santé, compte tenu du moment pandémique du pays. <![CDATA[The impact of self-care behaviors on burnout dimensions in Ibero-American clinical psychologists during COVID-19]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100241&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Self-care behaviors can be considered a preventive measure for burnout. Therefore, the aim of this paper was to study the relationship of self-care practices with burnout in Ibero-American clinical psychologists who were active during the COVID-19 pandemic. The sample consisted of 160 clinical psychologists (84.4% women) who carried out psychotherapy in different work modalities (i.e., face-to-face, online, mixed). Using different analyses (i.e., structural equation modelling, path analysis, ANOVA), the results indicate that the more self-care behaviors, the lower the levels of burnout. Specifically, self-care behaviors include participating in recreational activities with coworkers, doing physical exercise, maintaining a healthy diet, and considering the physical workspace to be adequate. A greater knowledge of the effect of self-care behaviors on burnout may facilitate the development of good practices that prepare psychologists to face unexpected situations.<hr/>Resumen: Las conductas de autocuidado pueden considerarse una medida preventiva para el burnout. Por ello, el objetivo de este trabajo fue estudiar la relación de las prácticas de autocuidado con el burnout en psicólogos clínicos iberoamericanos, ejerciendo durante el contexto de pandemia por la COVID-19. La muestra se compone de 160 psicólogos clínicos (84,4% mujeres) que realizaron psicoterapia en diferentes modalidades de trabajo (i.e., presencial, telemático, mixta). Mediante diferentes análisis (i.e., modelo de ecuaciones estructurales, análisis de sendero, ANOVA), los resultados indican que cuantas más conductas de autocuidado, menor nivel de burnout. Concretamente, destacan entre las conductas de autocuidado el participar en actividades recreativas con compañeros de trabajo, realizar ejercicio físico, mantener una alimentación saludable, considerar el espacio físico de trabajo como adecuado. Un mayor conocimiento de las conductas de autocuidado sobre el burnout, puede facilitar el desarrollo de buenas prácticas que preparen a los psicólogos a enfrentarse a las situaciones sobrevenidas. <![CDATA[Integrative review: Mental health interventions with healthcare professionals in the hospital settings]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100260&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Healthcare professionals are exposed to various work conditions that can affect their mental health. Starting from the following question: “what interventions have been conducted in the field of mental health for healthcare teams working in a hospital context?”, we conducted an integrative review covering the period from 2001 to 2022, using the databases PubMed, Web of Science, Scopus, and Biblioteca Virtual em Saúde (BSV). Nine original studies with different methodological designs were included. Several variables were analyzed, including stress, burnout, job satisfaction, depression, anxiety, resilience, well-being, and quality of life, among others. Except for job satisfaction and self-efficacy, the remaining variables showed positive results.<hr/>Resumen: Los profesionales de la salud están expuestos a diversas condiciones laborales que pueden afectar su salud mental. A partir de la siguiente pregunta: “¿qué intervenciones se han llevado a cabo en el campo de la salud mental para los equipos de salud que trabajan en el contexto hospitalario?”, realizamos una revisión integradora en el período de 2001 a 2022, utilizando las bases de datos: PubMed, Web of Science, Scopus y Biblioteca Virtual en Salud (BVS). Se incluyeron nueve estudios originales con diferentes diseños metodológicos. Se analizaron diversas variables, como estrés, agotamiento, satisfacción laboral, depresión, ansiedad, resiliencia, bienestar y calidad de vida, entre otras. Con excepción de la satisfacción laboral y la autoeficacia, las demás variables arrojaron resultados positivos.<hr/>Resumo: Profissionais de saúde são expostos a diversas condições no trabalho que podem afetar a sua saúde mental. A partir da seguinte pergunta: “quais intervenções vêm sendo realizadas no âmbito de saúde mental para equipes de saúde que atuam no contexto ­hospitalar?”, ­conduzimos uma revisão integrativa, no período de 2001 e 2022, através das bases: PubMed, Web os Science, Scopus e Biblioteca Virtual em Saúde (BSV). Foram incluídos nove estudos originais, com diferentes desenhos metodológicos. Diversas variáveis foram analisadas, como estresse, burnout, satisfação no trabalho, depressão, ansiedade, resiliência, bem-estar e qualidade de vida, entre outras. Com exceção da satisfação no trabalho e autoeficácia, as demais variáveis apresentarem resultados positivos.<hr/>Résumé: Les professionnels de la santé sont exposés à diverses conditions de travail qui peuvent affecter leur santé mentale. À partir de la question suivante: «quelles interventions ont été menées dans le domaine de la santé mentale pour les équipes de soins travaillant dans un contexte hospitalier ?», nous avons réalisé une revue intégrative, pendant le période de 2001 à 2022, à partir des bases de données PubMed, Web of Science, Scopus et Biblioteca Virtual em Saúde (BSV). Neuf études originales avec des conceptions méthodologiques différentes ont été incluses. Plusieurs variables ont été analysées, telles que le stress, l’épuisement professionnel, la satisfaction au travail, la dépression, l’anxiété, la résilience, le bien-être et la qualité de vie, entre autres. À l’exception de la satisfaction au travail et de l’auto-efficacité, les autres variables ont montré des résultats positifs. <![CDATA[Approach to the meanings of work and family in health emergency]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En la actualidad, las transformaciones en la sociedad han permeado a las instituciones del trabajo y la familia. Mediante una metodología mixta se buscó conocer los significados, que 105 personas que trabajan remuneradamente, atribuyen al “Trabajo” y la “Familia” en tiempos de emergencia sanitaria. Se utilizaron redes semánticas naturales, para explorar los significados y análisis de correspondencia simple para establecer asociaciones. Los resultados obtenidos brindan evidencia acerca del significado del trabajo y la familia como construcciones sociales, que forman parte de la identidad individual y cultural de las personas, así como de la relación significativa de estos constructos con el género y la edad.<hr/>Abstract: At present, the transformations in society have permeated the institutions of work and family. Through a mixed methodology, we sought to know the meanings that 105 people who work for pay attribute to “Work” and “Family” in times of health emergency. Natural semantic networks were used to explore meanings and simple correspondence analysis to establish associations. The results obtained provided evidence about the meaning of work and family as social constructions, which are part of the individual and cultural identity of people, as well as the significant relationship of these constructs with gender and age.<hr/>Resumo: Atualmente, as mudanças na sociedade têm permeado as instituições do trabalho e da família. Por meio de uma metodologia mista, buscou-se conhecer os significados que 105 pessoas que trabalham por remuneração atribuem a “Trabalho” e “Família” em tempos de emergência de saúde. Redes semânticas naturais foram usadas para explorar significados e análise de correspondência simples para estabelecer associações. Os resultados obtidos evidenciaram o significado do trabalho e da família como construções sociais, que fazem parte da identidade individual e cultural das pessoas, bem como a relação significativa desses construtos com gênero e idade.<hr/>Résumé: De nos jours, les transformations dans la société ont imprégné les institutions du travail et de la famille. Grâce à une méthodologie mixte, on a cherché à connaître les significations que 105 personnes qui travaillent contre rémunération attribuent au « Travail » et au « Famille » en cas d’urgence sanitaire. Les réseaux sémantiques naturels ont été utilisés pour explorer les significations et l’analyse simple de la correspondance pour établir des associations. Les résultats obtenus fournissent évidences sur la signification du travail et de la famille en tant que constructions sociales, qui font partie de l’identité individuelle et culturelle des personnes, ainsi que sur la relation significative de ces constructions avec le sexe et l’âge. <![CDATA[Living with voices in childhood: content, influence and reception strategies]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100331&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Identificar conteúdo, influência e estratégias de acolhimento a partir da narrativa de crianças que escutam vozes. Método: estudo narrativo-qualitativo utilizou-se conceitos Benjaminianos de experiência e linguagem, analisaram-se as contribuições de quatro crianças, com idades entre nove e 12 anos autodeclaradas ouvidores de vozes. Realizaram-se as atividades com a criação do grupo online Crianças Unidas. Resultados e discussões: apresentaram como conteúdos vozes amigáveis que influenciaram positivamente no cotidiano, enquanto as vozes difíceis de lidar induziram ao distanciamento social. As estratégias ­desenvolvidas foram: prática do Reiki, participação no Grupo, escrita literária, desenhar, jogos online. Considerações finais: os conteúdos podem ser vozes, visões e sensações; a influência é atribuída à introspecção e insegurança e uma das estratégias foi o Grupo Crianças Unidas.<hr/>Resumen: Identificar contenidos, influencias y estrategias de acogida de la experiencia a partir de la narrativa de niños que escuchan voces. Método: estudio narrativo-cualitativo, se utilizaron conceptos benjaminianos de experiencia y lenguaje para analizar las contribuciones de cuatro niños, con edades entre nueve y 12 años, auto-declarados oyentes de voz. Resultados y discusiones: presentaron voces amigas como contenidos que influyeron positivamente en la vida cotidiana, hubo distanciamiento social con voces difíciles de manejar. Las estrategias desarrolladas fueron: práctica de Reiki, participación nel Grupo, escritura literaria, dibujo, juegos online. Consideraciones finales: Los contenidos pueden ser voces, visiones y ­sensaciones; la influencia se atribuye a la introspección y la inseguridad, y una de las estrategias fue el Grupo Niños Unidos.<hr/>Abstract: Identify content, influence and strategies for welcoming the experience based on the narrative of children who hear voices. Method: narrative-qualitative study, Benjaminian concepts of experience and language were used to analyze the contributions of four children, aged between nine and 12 years old, self-declared voice hearers. Results and discussions: they presented friendly voices as content that positively influenced daily life, while voices difficult to deal with induced social distancing. The strategies developed were: Reiki practice, participation in the Group, literary writing, drawing, online games. Final considerations: The contents can include voices, visions, and sensations; the influence is attributed to introspection and insecurity, and one of the strategies was the United Children Group.<hr/>Résumé: Identifier contenu, l’influence et les stratégies d’accueil de l’expérience basées sur le récit d’enfants qui entendent des voix. Étude narrative-qualitative, les concepts benjaminiens d’expérience et de langage ont été utilisés pour analyser les contributions de quatre enfants, âgés de neuf à 12 ans, auditeurs autoproclamés de voix. Les voix amicales comme des contenus qui influençaient positivement la vie quotidienne, tandis que les voix difficiles à gérer induisaient une distanciation sociale. Les stratégies développées étaient pratique du Reiki, participation au Groupe, l’écriture littéraire, dessin, les jeux en ligne.: Les contenus peuvent être des voix, des visions et des sensations; l’influence est attribuée à l’introspection et à l’insécurité, et l’une des stratégies était le Groupe Enfants Unis. <![CDATA[Challenges of a Pandemic solidarity in Chile: contributions to an emerging theory]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100358&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo contribuye al desarrollo una teoría emergente sobre los desafíos y las condiciones de posibilidad para una solidaridad pandémica a través de una investigación cualitativa contextualizada en el caso chileno. Cuarenta y ocho entrevistas en profundidad en cuatro regiones de Chile fueron analizadas siguiendo los principios de la teoría fundada. Mediante una codificación axial se propone una teoría emergente en que se analiza la manera en que se vinculan los desafíos de una solidaridad social pandémica, con el marco contextual de una débil solidaridad institucionalizada en que acontece la COVID-19 y con los fallos en la institucionalización de una solidaridad pandémica en la gestión pública. Finalmente, se discute la relevancia de estos hallazgos para potenciales futuros desastres de alcance semejante.<hr/>Abstract: This paper contributes to developing an emerging theory on the challenges and conditions of the possibility of pandemic solidarity through qualitative research contextualized in the Chilean case. Forty-eight in-depth interviews in four regions of Chile were analyzed following the principles of grounded theory. Through axial coding, an emerging theory is proposed to explore how the challenges of pandemic social solidarity are linked to the contextual framework of weakly institutionalized solidarity in which COVID-19 takes place and to the failures in the institutionalization of pandemic solidarity in public management. Finally, the relevance of these findings for potential future disasters of similar scope is discussed.<hr/>Resumo: Este artigo contribui para o desenvolvimento de uma teoria emergente sobre os desafios e as condições de possibilidade da solidariedade pandémica através de uma investigação qualitativa contextualizada no caso chileno. Quarenta e oito entrevistas em profundidade em quatro regiões do Chile foram analisadas de acordo com os princípios da teoria fundamentada. Através da codificação axial, é proposta uma teoria emergente que analisa a forma como os desafios da solidariedade social pandémica estão ligados ao quadro contextual de fraca solidariedade institucionalizada em que a COVID-19 tem lugar e às falhas na institucionalização da solidariedade pandémica na gestão pública. Por fim, é discutida a relevância destas conclusões para potenciais catástrofes futuras de âmbito semelhante.<hr/>Résumé: Cet article contribue au développement d’une théorie émergente sur les défis et les conditions de possibilité de la solidarité pandémique par le biais d’une recherche qualitative contextualisée dans le cas chilien. Quarante-huit entretiens approfondis dans quatre régions du Chili ont été analysés selon les principes de la théorie ancrée. Grâce à un codage axial, une théorie émergente est proposée pour analyser la manière dont les défis de la solidarité sociale en cas de pandémie sont liés au cadre contextuel de solidarité faiblement institutionnalisée dans lequel se déroule le COVID-19 et aux échecs de l’institutionnalisation de la solidarité en cas de pandémie dans le cadre de la gestion publique. Enfin, la pertinence de ces résultats pour d’éventuelles catastrophes futures de même ampleur est discutée. <![CDATA[The path of creative and educational performance of an illustrator]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100404&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O desenvolvimento do potencial criativo pode ser influenciado por aspectos relacionados ao próprio indivíduo e por suas experiências ao longo da vida. O estudo teve como objetivo identificar e analisar aspectos relacionados ao percurso e à atuação criativa e educativa de uma ilustradora, com foco no papel de professora. Foi utilizado o conteúdo das “lives” para ensinar desenho, no período de pandemia do Coronavírus, e uma entrevista semiestruturada. Os resultados evidenciaram singularidades no desenvolvimento e na expressão no desenho, e na forma de ensiná-lo: combinações entre o novo e o adaptado no ensino e aprendizagem de desenho; tensão entre regras para desenhar e liberdade para criar; duplo papel de modelos como elementos inibidores e disparadores do processo de criação.<hr/>Resumen: El desarrollo del potencial creativo puede ser influenciado por aspectos relacionados con el propio individuo y por sus experiencias a lo largo de la vida. El estudio tuvo como objetivo identificar y analizar aspectos relacionados a la trayectoria y a la actuación creativa y educativa de una ilustradora, centrándose en el papel del profesor. Fue utilizado el contenido de las “lives” para enseñar dibujo, en el período de pandemia del Coronavirus, y una entrevista semiestructurada. Los resultados evidenciaron singularidades en el desarrollo y expresión en el dibujo, y en la forma de enseñarlo: combinaciones entre lo nuevo y lo adaptado en la enseñanza y aprendizaje del dibujo; tensión entre reglas para dibujar y la libertad para crear; doble papel de modelos como elementos inhibitorios y desencadenantes del proceso de creación.<hr/>Abstract: The development of creative potential can be influenced by aspects related to the individual himself and his experiences throughout life. The study aimed to identify and analyze aspects related to the path of creative and educational performance of an illustrator, focusing on the role of the teacher. The content of the lives to teach drawing, in the period of the Coronavirus pandemic, and a semi-structured interview were used. The results showed uniqueness in the development and expression in drawing, and in the way of teaching it: combinations between the new and the adapted in teaching and learning of drawing; tension between rules to design and freedom to create; ambivalent role of models as inhibiting and triggering the creation process.<hr/>Résumé: Le développement du potentiel créatif peut être influencé par des aspects liés à l’individu lui-même et à ses expériences tout au long de la vie. L’étude visait à identifier et à analyser les aspects liés au parcours et à la performance créative et pédagogique d’une illustratrice, en mettant l’accent sur le rôle de l’enseignant. Le contenu des « lives » pour enseigner le dessin a été utilisé, en période de pandémie de Coronavirus, ainsi qu’un entretien semi-directif. Les résultats ont mis en évidence des singularités dans le développement et l’expression du dessin, et dans la manière de l’enseigner: les combinaisons entre le nouveau et l’adapté dans l’enseignement et l’apprentissage du dessin; la tension entre les règles de conception et la liberté de créer; le double rôle des modèles comme éléments inhibiteurs et déclencheurs du processus de création. <![CDATA[Interpersonal values associated with unfaithful behavior of higher education students in Cartagena de Indias]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100438&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En la presente investigación se analizó la relación existente entre los valores interpersonales y la conducta infiel en estudiantes de educación superior en de Cartagena de Indias (Colombia). Se realizó un estudio descriptivo correlacional de corte transversal entre los valores interpersonales y la conducta infiel de una muestra de 928 personas, haciendo también análisis de regresión lineal múltiple entre la infidelidad sexual y el deseo de infidelidad sexual y variables sociodemográficas. Los resultados indicaron que los valores individualistas como el reconocimiento y el liderazgo pueden suscitar infidelidad, mientras que los orientados al bien común pueden prevenirla; siendo el sexo la variable sociodemográfica explicativa más relevante en el momento de explicar la conducta y los pensamientos asociados a la infidelidad.<hr/>Abstract: The present investigation was analyzed the existent relation between interpersonal values and infidelity in students with superior education in the city of Cartagena de Indias (Colombia). A descriptive, correlational and cross-sectional study between interpersonal values and unfaithful behavior was executed in 928 subjects, doing also two linear regression analysis between sexual infidelity, desire to sexual infidelity and other social and demographical variables. The results indicate that individualistic values such as recognition and leadership can promote infidelity, while those orient towards the common good can prevent it; sex being the most relevant social and demographical variable to explaining this behavior and the thoughts related to infidelity.<hr/>Resumo: Na presente investigação, analisou-se a relação entre valores interpessoais e comportamento infiel em estudantes de ensino superior em Cartagena das Índias (Colômbia). Foi realizado um estudo descritivo de correlação cruzada entre os valores interpessoais e o comportamento infiel de uma mostra de 928 pessoas, realizando também análise de regressão linear múltipla entre a infidelidade sexual e o desejo de infidelidade sexual e variáveis ​​sociodemográficas. Os resultados indicaram que valores individualistas como reconhecimento e liderança podem provocar infidelidade, enquanto aqueles orientados para o bem comum podem preveni-lo; sexo sendo a variável sociodemográfica explicativa mais relevante no momento de explicar o comportamento e pensamentos associados à infidelidade.<hr/>Résumé: Dans la présente recherche, la relation entre les valeurs interpersonnelles et le comportement infidèle d’étudiants de l’enseignement supérieur à Carthagène des Indes (Colombie) a été analysée. Une étude descriptive corrélationnel entre les valeurs interpersonnelles et le comportement infidèle a été menée dans un échantillon de 928 personnes, ainsi qu’une analyse de régression linéaire multiple entre l’infidélité sexuelle et le désir d’infidélité sexuelle et diverses variables sociodémographiques. Les résultats ont montré que les valeurs individualistes, telles que la reconnaissance et le leadership, peuvent causer l’infidélité, alors que celles qui sont orientées vers le bien commun peuvent provoquer l’empêcher; le sexe est la variable explicative sociodémographique la plus pertinente pour expliquer le comportement et les pensées associés à l’infidélité. <![CDATA[Resilience, willingness to change, work-family balance in workers (Spain and Colombia)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100460&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación tuvo como objetivo analizar el efecto positivo de la disposición al cambio en sus tres dimensiones (individual, grupal, y organizacional), sobre la generación de recursos personales en los empleados y su percepción balance entre el trabajo y su vida. Los participantes fueron 320 empleados de diferentes empresas de Colombia y España. El muestreo fue por conveniencia. Los resultados muestran el efecto positivo de los tres niveles de aceptación del cambio, tanto con la generación de nuevos recursos personales como la resiliencia; como con la percepción de equilibrio trabajo-familia. De ello se infiere la importancia para las organizaciones de generar políticas orientadas a fomentar la aceptación del cambio en los equipos de trabajo y a nivel global.<hr/>Abstract: This research aimed to analyze the positive effect of willingness to change in its three dimensions (individual, group and organizational), on the generation of personal resources in employees and their perceived balance between work and life. The participants were 320 employees from different companies in Colombia and Spain. Sampling was for convenience. The results show the positive effect of the three levels of acceptance of change, both with the generation of new personal resources and with resilience; as well as with the perception of work-family balance. From this can be inferred the importance for organizations of generating policies aimed at promoting the acceptance of change in work teams and at a global level.<hr/>Resumo: Esta investigação teve como objetivo analisar o efeito positivo da vontade de mudança nas suas três dimensões (individual, grupal e organizacional), na geração de recursos pessoais nos colaboradores e na sua perceção de conciliação entre trabalho e vida pessoal. Os participantes foram 320 funcionários de diferentes empresas da Colômbia e da Espanha. A amostragem foi por conveniência. Os resultados mostram o efeito positivo dos três níveis de aceitação da mudança, tanto na geração de novos recursos pessoais quanto na resiliência; bem como a percepção do equilíbrio trabalho-família. A partir disso, infere-se a importância de as organizações gerarem políticas voltadas para a promoção da aceitação da mudança nas equipes de trabalho e em nível global.<hr/>Résumé: Cette recherche visait à analyser l’effet positif de la volonté de changement dans ses trois dimensions (individuelle, collective et organisationnelle), dans la génération de ressources personnelles chez les salariés et dans leur perception de la conciliation entre travail et vie personnelle. Les participants étaient 320 employés de différentes entreprises en Colombie et en Espagne. L’échantillonnage était par commodité. Les résultats montrent l’effet positif des trois niveaux d’acceptation du changement, tant dans la génération de nouvelles ressources personnelles que dans la résilience; ainsi que la perception de la conciliation travail-famille. On en déduit l’importance pour les organisations de générer des politiques visant à favoriser l’acceptation du changement dans les équipes de travail et à l’échelle mondiale. <![CDATA[Self-control and self-report aggressions among peers in students in Colombia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100490&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El Autocontrol es el constructo más influyente en la conducta antisocial y las agresiones entre pares con conductas antisociales. Se indagó la relación entre las agresiones y el autocontrol en 265 estudiantes en Colombia, mediante una investigación cuantitativa con una encuesta de autoinforme. El 29.8% de los participantes tienen bajo autocontrol, y uno de cada diez participó en las agresiones estudiadas. El bajo autocontrol está relacionado significativamente con estas agresiones y el sexo con las agresiones relacionales, pero no con las físicas ni verbales. Además, el Autocontrol presenta mayor peso específico en la predicción de las agresiones físicas (Wald = 14.119), mientras que la Edad tuvo el mayor peso específico en las agresiones verbales (Wald = 11.287) y relacionales (Wald = 10.276). Se concluye que el Autocontrol predice las variables agresiones autoinformadas físicas y verbales, pero no las relacionales.<hr/>Abstract: Self-control is the most influential construction in antisocial behavior and aggression among peers with antisocial behaviors. The relationship between assaults and self-control was investigated in 265 students in Colombia, through a quantitative survey with a self-reporting survey. 29.8% of participants were under self-control, and one in ten participated in the aggression studied. Low self-control is significantly linked to these assaults, and sex to relational assault, but not to physical or verbal. Furthermore, Self-Control has a greater specific weight in predicting physical assaults, while age has the highest specific weight for verbal and relational assault. It is concluded that self-control predicts the variable self-informed physical and verbal aggression, but not the relational. <![CDATA[Differential intervention needs according to the r-n-r model: Evidence from an empirical typology of Brazilian adolescent offenders]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100518&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Para o modelo teórico e metodológico do Risco-Necessidade-Responsividade, considera-se as necessidades interventivas aqueles aspectos dinâmicos que devem ser trabalhados em um contexto interventivo com foco na prevenção da reincidência. O estudo teve objetivo de caracterizar as necessidades interventivas dos adolescentes da amostra considerando o pertencimento a diferentes perfis, identificados previamente. Os 400 adolescentes em conflito com a lei pertencentes aos diferentes perfis foram caracterizados por meio de análises de ANOVA e pós-teste de Bonferroni. Foi identificado que os quatro perfis se diferenciavam entre si em relação as necessidades interventivas apontadas como relevantes de serem avaliadas segundo o modelo R-N-R. Os resultados reforçam a hipótese da heterogeneidade entre adolescentes em conflito com a lei, o que demandaria a realização de intervenções diferenciais e personalizadas.<hr/>Resumen: El modelo teórico y metodológico de Riesgo-Necesidad-Responsividad considera que las necesidades de intervención son aquellos aspectos dinámicos que deben trabajarse en un contexto de intervención centrado en la prevención de la reincidencia. El objetivo del estudio fue caracterizar las necesidades de intervención de diferentes perfiles de adolescentes. La muestra estaba formada por 400 adolescentes en conflicto con la ley y se realizaron análisis ANOVA y Bonferroni post-test. Se constató que los cuatro perfiles diferían en cuanto a las necesidades de intervención identificadas como relevantes para ser evaluadas según el modelo R-N-R. Los resultados refuerzan la hipótesis de heterogeneidad entre los adolescentes en conflicto con la ley, lo que requeriría intervenciones diferenciales y personalizadas.<hr/>Abstract: The theoretical and methodological model of Risk-Need-Responsiveness considers intervention needs to be those dynamic aspects that should be worked on in an intervention context with a focus on preventing recidivism. The aim of the study was to characterize interventional needs of different profiles. The sample consisted of 4 profiles, composed by 400 adolescents in conflict with the law and ANOVA and Bonferroni post-test analyses were carried out. It was found that the four profiles differed in terms of the interventional needs identified as relevant to be assessed according to the R-N-R model. The results reinforce the hypothesis of heterogeneity among adolescents in conflict with the law, which would require differential and personalized interventions.<hr/>Résumé: Le modèle théorique et méthodologique Risque-Besoins-Responsabilité considère les besoins d’intervention comme les aspects dynamiques sur lesquels il convient de travailler dans un contexte d’intervention axé sur la prévention de la récidive. L’objectif de l’étude était de caractériser les besoins d’intervention de différents profils d’adolescents. L’échantillon était composé de 400 adolescents en conflit avec la loi et des analyses ANOVA et Bonferroni post-test ont été effectuées. Il a été constaté que les quatre profils différaient en termes de besoins d’intervention identifiés comme pertinents à évaluer selon le modèle R-N-R. Les résultats renforcent l’hypothèse de l’hétérogénéité des adolescents en conflit avec la loi, qui nécessiterait des interventions différenciées et personnalisées. <![CDATA[Child maltreatment and personality traits as predictors of aggressiveness in adolescents]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100552&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: No presente estudo objetivou-se verificar se traços de personalidade, maus-tratos infantis e ambiente escolar influenciam os níveis de agressividade. Participaram 245 estudantes do ensino médio de seis escolas públicas, todos do sexo masculino (idade média = 15,8; DP = 0,71). Se administrou a Escala de Tendência a Agressividade, o Inventário dos Cinco Grandes Fatores de Personalidade, o Questionário sobre Traumas na Infância e um questionário socioeconômico. As escolas de baixo desempenho apresentaram níveis de agressividade física e verbal mais altos que as escolas de alto desempenho, mas não em conduta antissocial. Análises de regressão indicaram que (baixa) Amabilidade e o baixo desempenho escolar foram preditores de agressividade verbal (F(4,225) = 13.46, p &lt; .001, R2 = .19) e agressividade física (F(3,231) = 18.10, p &lt; .001, R2 = .19). Amabilidade foi preditor de condutas antissociais (F(2,232) = 20.64, p &lt; .001, R2 = .15). Os maus-tratos infantis não foram preditores de agressividade.<hr/>Resumen: El presente estudio objetivó verificar si rasgos de personalidad, el maltrato infantil y el ambiente escolar influyen en los niveles de agresividad. Participaron 245 estudiantes varones de secundaria de seis escuelas públicas (edad promedio = 15,8; DT = 0,71). Se administraron colectivamente la Escala de Tendencia Agresiva, el Inventario de los Cinco Grandes Factores de Personalidad, el Cuestionario de Trauma Infantil y un cuestionario socioeconómico. Las escuelas de bajo rendimiento tuvieron niveles más altos de agresión física y verbal, pero no de conducta antisocial, que las escuelas de alto rendimiento. Análisis de regresión indicaron que la (baja) Amabilidad y el bajo rendimiento escolar fueron predictores de la agresividad verbal [F(4,225) = 13.46, p &lt; .001, R2 = .19] y física [F(3,231) = 18.10, p &lt; .001, R2 = .19]. Amabilidad fue predictor de comportamiento antisocial [F (2,232) = 20.64, p &lt; .001, R2 = .15]. El maltrato infantil no fue un predictor de agresividad.<hr/>Abstract: The present study aimed to verify whether personality traits, child abuse, and school environment influence aggressiveness. 245 male high school students from six public schools participated in the study. The Aggression Tendency Scale, the Big Five Personality Inventory, the Childhood Trauma Questionnaire, and a socioeconomic questionnaire administered collectively. Low-performing schools showed higher levels of physical and verbal aggression than high-performing schools but no antisocial behavior. Regression analyses indicated that Agreeableness and low-performing schools were predictors of verbal [F(4,225) = 13.46, p &lt; .001, R2 = .19] and physical aggression [F(3,231) = 18.10, p &lt; .001, R2 = .19]. Agreeableness was a predictor of antisocial behavior [F (2,232) = 20.64, p &lt; .001, R2 = .15]. Child abuse did not predict aggression.<hr/>Résumé: La présente étude visait à vérifier si les traits de personnalité, la maltraitance des enfants et l’environnement scolaire influencent les niveaux d’agressivité. 245 lycéens de sexe masculin provenant de six écoles publiques ont participé à l’étude (âge moyen = 15,8; ÉT = 0,71). L’échelle de tendance agressive, le Big Five Personality Factor Inventory, le Questionnaire sur les traumatismes de l’enfance et un questionnaire socio-économique ont été administrés collectivement. Les écoles peu performantes présentaient des niveaux moyens d’agression verbale et physique plus élevés, mais pas de comportements antisociaux. Par analyse de régression, l’agréabilité et les faibles résultats scolaires étaient des prédicteurs de l’agressivité verbale [F (4,225) = 13.46, p &lt; .001, R 2 = .19] et de l’agressivité physique des élèves [F (3,231) = 18.10, p &lt; .001, R 2 = .19]. Seul le trait Agréabilité était un prédicteur de comportement antisocial [F (2,232) = 20.64, p &lt; .001, R 2 = .15]. La maltraitance des enfants n’été un indicateur d’agression. <![CDATA[Why is so difficult to coexist with passengers in the subway?]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472025000100592&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This study explores the coexistence challenges among Buenos Aires subway passengers. It focuses on analyzing coexistence problems, perceptions, and participation in conflicts, as well as tolerance towards norm deviations. An online survey with 768 riders revealed that conflicts among passengers reproduce violence and create a social climate of mistreatment, normalizing disrespectful behaviors. Participants reported a stressful environment leading to contradictory behaviors: they are both vigilant and detached, paying less attention to others’ needs and more tolerance towards uncivil behavior. The findings suggest that the lack of adherence to social norms exacerbates the tense atmosphere, highlighting the need for better regulation and enforcement to improve passenger coexistence.<hr/>Resumen: Este estudio explora los desafíos de la convivencia entre los pasajeros del subterráneo de Buenos Aires. Se centra en analizar los problemas de convivencia, percepciones y participación en conflictos, así como la tolerancia hacia la transgresión de las normas. Una encuesta on-line con 768 usuarios reveló que los conflictos entre pasajeros reproducen la violencia y crean un clima social de maltrato, normalizando comportamientos irrespetuosos. Los participantes reportaron un ambiente estresante que lleva a comportamientos contradictorios: son tanto vigilantes como distantes, prestando menos atención a las necesidades de los demás y mostrando mayor tolerancia hacia comportamientos incívicos. Los hallazgos sugieren que la falta de adhesión a las normas sociales exacerba la atmósfera tensa, destacando la necesidad de mejor regulación y cumplimiento para mejorar la convivencia entre pasajeros.<hr/>Resumo: Este estudo explora os desafios da convivência entre os passageiros do metrô de Buenos Aires. Ele se concentra em analisar os problemas de convivência, percepções e participação em conflitos, bem como a tolerância em relação à transgressão das normas. Uma pesquisa online com 768 usuários revelou que os conflitos entre passageiros reproduzem a violência e criam um clima social de maus-tratos, normalizando comportamentos desrespeitosos. Os participantes relataram um ambiente estressante que leva a comportamentos contraditórios: são tanto vigilantes quanto distantes, prestando menos atenção às necessidades dos outros e mostrando maior tolerância para com comportamentos incivilizados. Os resultados sugerem que a falta de adesão às normas sociais exacerba a atmosfera tensa, destacando a necessidade de melhor regulação e cumprimento para melhorar a convivência entre os passageiros.<hr/>Résumé: Cette étude explore les défis de la cohabitation entre les passagers du métro de Buenos Aires. Elle se concentre sur l’analyse des problèmes de coexistence, des perceptions et de la participation aux conflits, ainsi que de la tolérance à l’égard des transgressions des règles. Une enquête en ligne auprès de 768 utilisateurs a révélé que les conflits entre passagers reproduisent la violence et créent un climat social de maltraitance, normalisant ainsi les comportements irrespectueux. Les participants ont rapporté une ambiance stressante qui conduit à des comportements contradictoires: ils sont à la fois vigilants et distants, prêtant moins attention aux besoins des autres et faisant preuve d’une plus grande tolérance envers les comportements inciviques. Les résultats suggèrent que le manque d’adhésion aux normes sociales exacerbe l’atmosphère tendue, soulignant la nécessité d’une meilleure réglementation et d’un respect accru pour améliorer la cohabitation entre les passagers.