Scielo RSS <![CDATA[Interacciones]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2413-446520240001&lang=en vol. 10 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Affective Behavioral Disturbances: An Interbehavioral Analysis]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Background: The progress of any science, such as psychology, is achieved not only by accumulating empirical evidence but also by refining the conceptual structures that give theoretical meaning to such evidence. Objective: To analyze the concept of mental health and the logical-conceptual structure that supports it, describing its limitations and contradictions. Alternatively, based on the postulates of interbehavioral psychology, the concept of affective behavioral changes is proposed, and a classification of these changes is developed, based on the functional quality of the disturbed behavior. Method: This research is a theoretical study. Conclusions: Dualistic traditions in psychology have pathologized affective behavioral alterations as if they were diseases (mental or brain). The interbehavioral postulation outlined here is a conceptual alternative that can support theoretical and methodological developments that improve the position and contribution of psychology to theorizing and solving human problems in the field of health.<hr/>RESUMEN Introducción: El progreso de cualquier ciencia, como la Psicología, se logra no solo acumulando evidencia empírica sino también refinando las estructuras conceptuales que dan significado teórico a dicha evidencia. Objetivo: Analizar la noción de salud mental y la estructura lógico-conceptual que la sustenta, describiendo sus limitaciones y contradicciones. Alternativamente, a partir de los postulados de la psicología interconductual, se propone el concepto de alteraciones afectivas de la conducta y se desarrolla una clasificación de las mismas, basada en la cualidad funcional de la conducta que se altera. Método: Esta investigación es un estudio teórico. Conclusiones: Las tradiciones dualistas en psicología han patologizado las alteraciones afectivas del comportamiento como si fueran enfermedades (mentales o cerebrales). La postulación interconductual que aquí se esboza es una alternativa conceptual que puede apoyar desarrollos teóricos y metodológicos que mejoren la posición y contribución de la psicología a la teorización y solución de problemas humanos en el campo de la salud. <![CDATA[Presentation of the Multidimensional Couple: Socioemotional Impact Scale]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: A systemic instrument is presented to measure the socioemotional network in relation to the partner and the person's perception of the impact of this intimate network on his or her partner for his or her classification. It is based on the idea that a nurtured social network brings positive benefits to one's nuclear partner. In order to verify this assumption both in research and in clinical practice, it is necessary to construct a complex instrument that allows reaching different dimensions within and outside the couple. Objective: The study seeks the construction and validation of the Multidimensional Couple scale to measure seven dimensions in the couple: emotional, cognitive, physical interest, protection, trust, respect and power, as well as an additional dimension to classify the type of couple. Method: An Exploratory Factor Analysis (EFA) and Exploratory Factor Analysis (CFA) were carried out to test the psychometric properties and the adequacy to the theoretical model. A total of 1149 people (71.5% women and 28% men) living in Mexico participated. Result: The presence of a scale formed by 7 dimensions in the couple and a second order factor is confirmed, which can be applied both by adjusting the answers to the couple itself and to other people different from the couple. The goodness-of-fit and reliability indices are satisfactory. Conclusion: This scale provides a psychometric instrument that allows the study of the relationship between the couple.<hr/>RESUMEN Introducción: Se presenta un instrumento de origen sistémico para medir la red socioemocional en relación con la pareja y la percepción de la persona sobre el impacto de esta red íntima en su pareja para su clasificación. Se parte de la idea de que una red social nutrida aporta beneficios positivos en la propia pareja nuclear. Para la comprobación de este supuesto tanto investigación como en la práctica clínica, se hace necesaria la construcción de un instrumento complejo que permita alcanzar diferentes dimensiones dentro y fuera de la pareja. Objetivo: El estudio busca la construcción y validación de la escala La Pareja Multidimensional para medir siete dimensiones en la pareja: emocional, cognitiva, interés físico, protección confianza, respeto y poder, así como una dimensión adicional que permita clasificar el tipo de pareja. Método: Se ha llevado a cabo un Análisis Factorial Exploratorio (EFA) y Análisis Factorial Exploratorio (CFA) para comprobar las propiedades psicométricas y la adecuación al modelo teórico. Participó un total de 1149 personas (71.5% mujeres y 28% hombres) residentes en México. Resultados: Se confirma la presencia de una escala formada por 7 dimensiones en la pareja y un factor de segundo orden, que se puede aplicar tanto adecuando las respuestas a la propia pareja como a otras personas diferentes a esta. Los índices de bondad de ajuste y de fiabilidad son satisfactorios. Conclusión: Con esta escala se aporta un instrumento psicométrico que permite estudiar las diferentes dimensiones de la pareja y cómo estas se alimentan en base al establecimiento de relaciones con personas ajenas a la misma. <![CDATA[Psychometric evidence of the Wong-Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS) in university students from Lambayeque-Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La inteligencia emocional (IE) es una habilidad clave para el desarrollo personal y académico de los estudiantes universitarios. Por ello, es conveniente disponer de instrumentos pertinentes para medir este constructo. Objetivo: El presente estudio tiene como objetivo analizar las evidencias de validez y confiabilidad de la Escala de Inteligencia Emocional de Wong-Law (WLEIS) en estudiantes universitarios de la región de Lambayeque, Perú. Método: Nuestro estudio tiene un diseño instrumental. Aplicamos un cuestionario virtual distribuido en redes sociales a 317 estudiantes universitarios (124 varones y 193 mujeres) de diferentes carreras profesionales, con edades comprendidas entre 18 y 30 años (M=20,3; DE=2,7). Se realizó un análisis factorial confirmatorio (estimador WLSMV) y se evaluó la consistencia interna. Resultados: Se encontraron cuatro factores correlacionados, de orden superior, y bifactoriales, siendo el primero el que presentó los índices de mejor ajuste: X2(98) = 262.63, p &lt; .001, CFI = .97, TLI = .96, RMSEA = .07 (IC 90%; .06 - .08), SRMR = .04 y WRMR = .91. Los resultados de consistencia interna utilizando el coeficiente omega son ωSEA = .81, ωOEA= .79, ωUOE= .84 y ωROE = .85. Conclusión: La WLEIS en estudiantes universitarios de la región Lambayeque del Perú tiene suficientes evidencias de validez y confiabilidad para garantizar la pertinencia de su aplicación.<hr/>ABSTRACT Introduction: Emotional intelligence (EI) is a key skill for the personal and academic development of university students. Therefore, it is appropriate to have relevant instruments to measure this construct. Objective: This study aims to analyze the evidence of validity and reliability of the Wong-Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS) in university students in the region of Lambayeque, Peru. Method: Our study has an instrumental design. We applied a virtual questionnaire distributed in social networks to 317 university students (124 males and 193 females) from different professional careers, aged between 18 and 30 years (M=20.3; SD=2.7). Confirmatory factor analysis was performed (WLSMV estimator), and internal consistency was assessed. Result: We found four correlated factors, higher order, and bifactor, the first being the one with the best-fit indices: X2(98) = 262.63, p &lt; .001, CFI = .97, TLI = .96, RMSEA = .07 (CI 90%; .06 - .08), SRMR = .04 and WRMR = .91. Internal consistency results using the omega coefficient are ωSEA = .81, ωOEA= .79, ωUOE= .84 and ωROE = .85. Conclusion: The WLEIS in university students in the Lambayeque region of Peru has sufficient evidence of validity and reliability to guarantee the relevance of its application. <![CDATA[Reduction of craving in an adolescent in residential treatment for addictions through a brief intervention: A case study]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: El craving es un deseo subjetivo por consumir sustancias. Se ha encontrado que el craving es uno de los mejores predictores de recaídas, por lo que resulta importante abordarlo durante el tratamiento para las adicciones. El Programa de Intervención Breve para Adolescentes (PIBA) ha demostrado ser eficaz para reducir el patrón de consumo de drogas, aumentar la autoeficacia para enfrentarse a situaciones de consumo y disminuir los problemas asociados al consumo en adolescentes que se encuentran en escuelas de nivel medio o medio superior, así como en instituciones de atención de adicciones de tipo ambulatorio. Sin embargo, la efectividad de este programa no se ha probado con adolescentes que se encuentran en tratamiento residencial ni para reducir el craving. Objetivo: Evaluar la efectividad del PIBA para reducir el craving y aumentar la autoeficacia de una adolescente que se encontraba en un centro residencial. Método: Se aplicó un diseño de caso único que consistió en la aplicación del tratamiento y el seguimiento a cuatro meses, intencional y no probabilístico con una adolescente de 16 años. Resultados: Se encontró una reducción del craving a lo largo del tratamiento, que se mantuvo durante el seguimiento, así como un aumento en la autoeficacia. Conclusión: Estos hallazgos extienden la eficacia del PIBA a componentes de la adicción y a poblaciones no exploradas antes, sugiriendo que el PIBA puede ser una alternativa para trabajar con estos componentes y poblaciones.<hr/>ABSTRACT Introduction: Craving refers to a subjective desire to consume substances. It has been found that craving is one of the best predictors of relapse, so it is important to address it during addiction treatment. The Brief Intervention Program for Adolescents (PIBA) has been shown to be effective in reducing drug consumption patterns, increasing self-efficacy to deal with consumption situations, and reducing problems associated with consumption in adolescents who are in middle or high school schools, as well as in outpatient addiction care institutions. However, the effectiveness of this program has not been tested with adolescents in residential treatment or in reducing craving. Objective: To evaluate the effectiveness of PIBA in reducing craving and increasing self-efficacy in a female adolescent who was in a residential center. Method: A single-case design was applied, consisting of the treatment and a follow-up at four months, intentional and non-probabilistic, with a 16-year-old female adolescent. Result: A reduction in craving was found throughout the treatment and maintained during the follow-up, as well as an increase in self-efficacy. Conclusion: These findings extend the effectiveness of PIBA to addiction components and populations not previously explored, suggesting that PIBA may be an alternative to work with these components and populations. <![CDATA[Psychometric properties of the Conflict Management Styles Scale in family and friendship contexts for university students]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: The style of coping with interpersonal conflicts significantly influences the consolidation or deterioration of friendships and family relationships. Therefore, it is essential to have instruments with adequate psychometric evidence to evaluate this coping style. Objective: This study aims to develop the Conflict Management Styles Scale (EMCO) for friendship and family contexts and to determine its validity based on content, construct, reliability, and equivalence through metric invariance across genders. Method: An instrumental study was conducted with 493 university students aged 18 to 43 years (M = 21, SD = 2.9), comprising 67.7% women and 32.3% men. A review by expert judges was performed, followed by exploratory factor analysis (EFA) with oblique rotation for both subscales and confirmatory factor analysis (CFA) using the WLSMV method with standard and robust indices. Internal consistency and metric invariance across genders were also assessed. Results: Regarding content validity, all initial items demonstrated adequate validity. In the EFA, both subscales yielded a five-factor solution, consistent with the CFA results. In the latter analysis, the "family" subscale achieved fit indices of CFI = 0.977, TLI = 0.975, SRMR = 0.064, and RMSEA = 0.061 (90% CI 0.056-0.065), while the "friends" subscale obtained CFI = 0.964, TLI = 0.962, SRMR = 0.072, and RMSEA = 0.068 (90% CI 0.065-0.072). In terms of reliability, the "family" subscale showed ω = 0.856 and α = 0.845, and the "friends" subscale obtained ω = 0.879 and α = 0.877. Additionally, structural equivalence between men and women was demonstrated through metric invariance. Conclusion: The EMCO scale is concluded to present adequate evidence of content validity, construct validity, and reliability for assessing conflict management styles in university students.<hr/>RESUMEN Introducción: El estilo de afrontamiento de conflictos interpersonales influye significativamente en la consolidación o deterioro de las relaciones amicales y familiares. Por ello, es fundamental disponer de instrumentos con adecuadas evidencias psicométricas para evaluar este estilo de afrontamiento. Objetivo: Este estudio tiene como objetivo desarrollar la escala de estilos de manejo del conflicto (EMCO) en entornos amicales y familiares, y determinar su validez basada en el contenido, constructo, confiabilidad y equivalencia mediante la invarianza métrica entre géneros. Método: Se realizó un estudio instrumental con una muestra de 493 universitarios de 18 a 43 años (M = 21, DE = 2.9), compuesta por 67.7% mujeres y 32.3% hombres. Se llevó a cabo una revisión por jueces expertos, un análisis factorial exploratorio (AFE) con rotación oblicua para ambas subescalas, y un análisis factorial confirmatorio (AFC) utilizando el método WLSMV con índices estándar y robustos. Además, se evaluaron la consistencia interna y la invarianza métrica entre géneros. Resultados: Respecto a la validez basada en el contenido, todos los ítems iniciales mostraron validez adecuada. En el AFE, ambas subescalas arrojaron una solución de cinco factores, consistente con los resultados del AFC. En este último análisis, la subescala “familia” alcanzó índices de ajuste CFI = 0.977, TLI = 0.975, SRMR = 0.064 y RMSEA = 0.061 (IC90% 0.056-0.065), mientras que la subescala “amigos” obtuvo CFI = 0.964, TLI = 0.962, SRMR = 0.072 y RMSEA = 0.068 (IC90% 0.065-0.072). En cuanto a la confiabilidad, la subescala “familia” mostró un ω = 0.856 y α = 0.845, y la subescala “amigos” obtuvo un ω = 0.879 y α = 0.877. Asimismo, se demostró la equivalencia estructural entre hombres y mujeres mediante la invarianza métrica. Conclusión: Se concluye que la escala EMCO presenta evidencias adecuadas de validez de contenido, validez de constructo y confiabilidad para evaluar los estilos de manejo de conflictos en estudiantes universitarios. <![CDATA[Therapeutic models in positive clinical interventions for reducing depressive symptoms in adults: a systematic review]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Background: Depression is currently one of the most common mental disorders worldwide. Although there are valuable and effective psychotherapeutic models for its treatment, most focus on reducing symptoms and illness. In contrast, the Positive Psychology approach promotes well-being by developing and implementing strategies, called Positive Clinical Interventions (PCIs) that aim to enhance the development and satisfaction of individuals to promote health, quality of life, and excellence. Methods: This review aimed to synthesize the available evidence on the effectiveness of PCIs according to the type and therapeutic model implemented to increase well-being and reduce depressive symptoms in adults, as well as to identify their value and balance between innovation and effectiveness. We searched PubMed, PsycINFO and SCOPUS, followed the PRISMA guidelines and assessed the methodological quality of the studies. Our review has been registered in PROSPERO (CRD42024551678). Results: The methodological quality of the studies was assessed using the Effective Public Health Practice Project (EPHPP), which allowed six studies out of 178 to be included in the systematic review. Second and third-generation treatment models were identified. All studies reported an improvement in depressive symptoms and an increase in well-being immediately after the intervention and up to six months later. Conclusions: According to the results, PCIs are effective, but studies with more rigorous protocols and methods are needed to avoid bias.<hr/>RESUMEN Introducción: En la actualidad la depresión es uno de los trastornos mentales que más se sufre a nivel mundial. A pesar de que existen modelos psicoterapéuticos valiosos y efectivos para su tratamiento, la mayoría se enfoca en reducir los síntomas y la enfermedad. Mientras, el enfoque de la Psicología Positiva promueve el bienestar mediante el desarrollando e implementando de estrategias llamadas Intervenciones Clínicas Positivas (ICP), dirigidas a mejorar el desarrollo y la satisfacción de las personas con el objetivo de promover la salud, la calidad de vida y la excelencia. Métodos: El objetivo de esta investigación fue sintetizar la evidencia disponible sobre la efectividad de las ICP en función del tipo y modelo terapéutico implementado para aumentar el bienestar y reducir los síntomas depresivos en adultos, así como identificar su valor y equilibrio entre la innovación y la eficacia. La búsqueda de información se realizó en PubMed, PsycINFO y SCOPUS, se siguieron los lineamientos de la declaración PRISMA y se evaluó la calidad metodológica de los estudios. Nuestra revisión ha sido registrada en PROSPERO (CRD42024551678). Resultados: La calidad metodológica de los estudios se realizó mediante el Effective Public Heatl Practice Proyect (EPHPP), la cual, permitió incluir en la revisión sistemática seis de 178 estudios evaluados. Se identificaron modelos terapéuticos de segunda y tercera generación. Todos los estudios informaron mejoría en los síntomas depresivos y aumento en el bienestar inmediatamente después de la intervención y hasta seis meses después. Conclusión: De acuerdo con los resultados, las ICP son efectivas, pero se requieren estudios con protocolos y métodos más rigurosos para evitar sesgos. <![CDATA[Psychometric properties comparison among diverse versions of the invalidation childhood environmental scale (ICES) in Peruvian adults]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: The current tendency regarding psychometric assessment is to use brief versions of measurement tools. Objective: The present study sought to compare the psychometric properties of various versions in the length of the Invalidating Children Environment Scale (ICES). Method: Three hundred and twelve Peruvian university students participated as a sample. Confirmatory factor analysis was performed, and internal consistency was considered the reliability method. Results: The proposal with the best-fit indices was the brief version with nine items compared to the original version (14 items). Adequate internal consistency coefficients were determined for the scale factors. Finally, convergent and divergent validity were obtained through significant associations with the constructs of anxiety and depression. Conclusion: Various versions of the ICES comply with current psychometric standards, and the brief version of nine items is the most recommended.<hr/>RESUMEN Introducción: La tendencia actual a nivel de la evaluación psicométrica consiste en el uso de versiones breves de herramientas de medición. Objetivo: El presente estudio buscó comparar las propiedades psicométricas de diversas versiones en extensión de la Escala de Ambiente Invalidante Infantil (ICES). Método: Trescientos doce estudiantes universitarios peruanos participaron como muestra. Se utilizó el análisis factorial confirmatorio y la consistencia interna fue considerada como método de confiabilidad. Resultados: Se determinó que la propuesta con mejores índices de ajuste fue la versión breve de nueve ítems en comparación a la versión original (14 ítems). Adecuados coeficientes de consistencia interna fueron determinados para los factores de la escala. Finalmente, evidencias de validez convergente y divergente fueron obtenidas a través de asociaciones significativas con los constructos de ansiedad y depresión. Conclusiones: Existen diversas versiones del ICES que cumplen con los estándares psicométricos actuales y siendo aquella más recomendada la versión breve de nueve ítems. <![CDATA[Prevalence of domestic violence among health center users: a retrospective longitudinal analysis]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: To determine the prevalence of domestic violence among users of a health center through a retrospective longitudinal analysis by age groups and gender. Methods: This is a retrospective longitudinal study based on data obtained from a health center in Pichari, Cusco, Peru. The sample obtained was 13,040 users of the Comprehensive Health Insurance (SIS) by non-probabilistic sampling. The evaluation was carried out using the Domestic Violence Screening Form (VIF) of the Ministry of Health (MINSA). Results: We found that children and older people have higher survival rates regarding domestic violence, the cumulative risk of domestic violence over time at different stages of development is highest in adolescence, followed by the young stage. Likewise, the cumulative risk is consistently higher for the female gender. Conclusions: Domestic violence presents a higher risk in adolescents, young people, and women. These findings highlight the urgent need to implement concrete measures to address this problem, such as prevention programs, mental health education, and strengthening support and care services for victims and their families.<hr/>RESUMEN Introducción: Determinar la prevalencia de la violencia doméstica entre los usuarios de un centro de salud mediante un análisis longitudinal retrospectivo por grupos etarios y género. Métodos: Se trata de un estudio longitudinal retrospectivo a partir de los datos obtenidos de un centro de salud de Pichari, Cusco, Perú. La muestra obtenida fue de 13,040 usuarios del Seguro Integral de Salud (SIS) por un muestreo no probabilístico. La evaluación se realizó mediante la Ficha de Tamizaje de Violencia Intrafamiliar (VIF) del Ministerio de Salud (MINSA). Resultados: Encontramos que los niños y personas mayores presentan tasas de supervivencia más altas referente a la violencia doméstica, el riesgo acumulado de violencia doméstica a lo largo del tiempo en distintas etapas de desarrollo es más alto en la adolescencia, seguido por la etapa joven. Asimismo, el riesgo acumulado es consistentemente mayor para el género femenino. Conclusiones: La violencia doméstica presenta mayor riesgo en adolescentes, jóvenes y en mujeres. Los Estos hallazgos destacan la necesidad urgente de implementar medidas concretas para abordar esta problemática, tales como programas de prevención, educación en salud mental y el fortalecimiento de los servicios de apoyo y atención para las víctimas y sus familias. <![CDATA[Effectiveness of functional communication training in the regulation of self-injurious behavior in children and adolescents diagnosed with autism spectrum disorder: an empty systematic review]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Background: Self-injurious behaviors are highly prevalent in individuals with autism spectrum disorder (ASD), occurring frequently in those with associated intellectual disabilities as well as in those without intellectual impairment. Single-case studies have found that functional communication training helps regulate self-injurious behaviors and repetitive behaviors, particularly in children with ASD. However, no review identifies whether there is experimental evidence to support the use of this treatment. Objective: Our review aims to determine the efficacy of functional communication training for regulating self-injurious behavior in children and adolescents diagnosed with ASD. Methods: A systematic review was conducted.PubMed, Scopus, Web of Science, and Embase were searched for single-case experimental studies and randomized clinical trials. Results: A total of 67 studies were initially identified, of which 16 remained eligible after duplicate elimination and selection based on title and abstract. However, a thorough review of each text revealed that some needed to meet the inclusion criteria or had exclusionary elements. Therefore, they did not qualify for the next stage of the process. As a result, no publications were found that provided robust evidence to support the efficacy of functional communication training in regulating self-injurious behaviors in children and adolescents diagnosed with ASD. However, four publications met the secondary objective of identifying relationships between the proposed variables and presenting variations of the proposed intervention prototype. The quality of these publications was assessed and discussed according to the transparency recommendations of the Cochrane Effective Practice and Organization of Care guideline for reporting reviews without eligible or empty studies and the PRISMA 2020 guidelines. Conclusions : There is an urgent need for more research in this area, given the harmfulness and self-injurious behaviors, in addition to their high incidence in individuals diagnosed with ASD. This study's results help identify existing knowledge gaps and suggest new directions for research in this area.<hr/>RESUMEN Introducción: Las conductas autolesivas son altamente prevalentes en individuos con trastorno del espectro autista (TEA), ocurriendo con frecuencia tanto en aquellos con discapacidad intelectual asociada como en aquellos sin discapacidad intelectual. Los estudios de casos individuales han encontrado que el entrenamiento en comunicación funcional ayuda a regular las conductas autolesivas y las conductas repetitivas, particularmente en niños con TEA. Sin embargo, no hay ninguna revisión que identifique si existen pruebas experimentales que apoyen el uso de este tratamiento. Objetivo: Nuestra revisión busca determinar la eficacia del entrenamiento en comunicación funcional para la regulación de la conducta autolesiva en niños, niñas y adolescentes diagnosticados con TEA. Método: Se realizó una revisión sistemática. Se realizó la búsqueda de estudios experimentales de caso único y ensayos clínicos aleatorizados en PubMed, Scopus, Web of Science y Embase. Resultados: Inicialmente, se encontraron un total de 67 investigaciones, de las cuales, tras la eliminación de duplicados y la selección basada en el título y el resumen, quedaron 16 artículos elegibles. Sin embargo, durante la revisión exhaustiva de cada texto, se descubrió que algunos no cumplían con los criterios de inclusión o presentaban elementos excluyentes, por lo que no calificaron para la siguiente etapa del proceso. En consecuencia, no se encontraron publicaciones que brinden evidencia robusta para comprobar la eficacia del entrenamiento en comunicación funcional para regular las conductas autolesivas en niños, niñas y adolescentes diagnosticados con TEA. No obstante, cuatro publicaciones lograron cumplir el objetivo secundario de identificar relaciones entre las variables propuestas y presentar variaciones al prototipo de intervención planificada. Estas publicaciones fueron evaluadas en calidad y discutidas siguiendo las recomendaciones de transparencia de la guía de Cochrane Effective Practice and Organisation of Care para informar revisiones sin estudios elegibles o vacías y los lineamientos de PRISMA 2020. Conclusiones: Existe una necesidad imperante de más investigación en este campo dada la nocividad y facilidad de cronificación de las conductas autolesivas, además de su alta incidencia en personas diagnosticadas con TEA. Los hallazgos de este estudio ayudan a identificar las brechas de conocimiento existentes y sugiere nuevas direcciones para la investigación en este campo. <![CDATA[Ten years of the Inventory of Family Integration (IFI)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Background: In Peru, various instruments have been validated to evaluate variables associated with the family, but until recently there was no psychological test aimed at evaluating the family that had been created in the country. This study presents the psychometric development and applications of the Inventory of Family Integration (IFI) after ten years of construction, and this being the first and only instrument created in Peru that evaluates the family. Method: This research is a theoretical study. Results: It starts first from the review of the theoretical assumptions on which the instrument rests based on the construct of family integration that is inspired by the systemic family approach. Then, the studies carried out on the psychometric properties of the IFI are presented in chronological order, from its construction in 2013 to the recently published dyadic analysis in fathers and mothers. Finally, the planning of future psychometric research with this instrument is explained in a new stage of applied explorations in the field of psychometrics and the family, both nationally and internationally. Conclusions: The IFI has proven to be a robust and consistent instrument for assessing family integration, but its psychometric properties still need to be evaluated at national and international levels.<hr/>RESUMEN Antecedentes: En Perú se han validado diversos instrumentos para evaluar variables asociadas a la familia, pero hasta hace poco no existía ninguna prueba psicológica orientada a la evaluación de la familia que haya sido creada en el país. En el presente estudio se presenta el desarrollo psicométrico y las aplicaciones del Inventario de Integración Familiar (IIF) a sus diez años de construido, y siendo éste, el primer y único instrumento creado en el Perú que evalúa la familia. Método: Está investigación es un estudio teórico. Resultados: Se parte primero de la revisión de los supuestos teóricos en los que reposa el instrumento en base al constructo de integración familiar que se inspira en el enfoque familiar sistémico. Luego se presentan en orden cronológico los estudios realizados sobre las propiedades psicométricas del IIF, desde su construcción en el 2013 hasta el análisis diádico en padres y madres recientemente publicado. Finalmente, se explica la planificación de futuras investigaciones psicométricas con este instrumento en una nueva etapa de exploraciones aplicadas en el campo de la psicometría y la familia, tanto a nivel nacional como internacional. Conclusiones: El IIF ha demostrado ser un instrumento robusto y consistente para evaluar la integración familiar; pero aún así se deben de evaluar sus propiedades psicométricas a nivel nacional e internacional. <![CDATA[Psychometric properties of the sexual machismo scale (EMS-SEXISMO-12) in adults]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Introduction: Machismo is explained as the system of beliefs, attitudes and behaviors based on the polarization of the sexes and the superiority of the male gender. In the sexual sphere, it is the control that is exercised over a woman in relation to the expression of her sexuality under what is considered acceptable. Therefore, it is considered convenient to have instruments to measure this variable. Objective: The objective of this study was to determine the psychometric characteristics of the sexual machismo scale (Ems-sexismo-12) in adults. Method: The methodology used was of an applied nature, with a non-experimental approach and instrumental design, applying the instrument to a sample made up of 530 adults (M=308 and F=222) aged between 18 and 65 years, obtained through non-probabilistic sampling by quotas of the districts of Piura. The content validity, confirmatory factor analysis (WLSMV estimator), internal consistency and reliability of the scale were evaluated. Results: The results showed content validity in the items (Aiken's V &gt; .70). For its part, after the confirmatory factor analysis, a unidimensional structure was revealed with satisfactory goodness-of-fit indices (CFI = .96; TLI = .95; RMSEA = .08; SRMR = .06). Likewise, reliability is evidenced with acceptable values (ω = .83). Conclusion: The EMS-12 scale proved to be a valid and reliable instrument for adults.<hr/>RESUMEN Introducción: El machismo se explica como el sistema de creencias, actitudes y comportamientos basados en la polarización de los sexos y la superioridad del género masculino. En la esfera sexual, es el control que se ejerce sobre una mujer en relación con la expresión de su sexualidad bajo lo que considera aceptable. Por ello, se considera conveniente disponer de instrumentos para medir esta variable. Objetivo: El objetivo de este estudio fue determinar las características psicométricas de la escala de machismo sexual (Ems-sexismo-12) en una muestra peruana. Método: La metodología utilizada fue de carácter aplicado, con un enfoque no experimental y diseño instrumental, aplicando el instrumento a una muestra conformada por 530 adultos (M=308 y V=222) con edades entre 18 y 65 años, obtenida mediante muestreo no probabilístico por cuotas de los distritos de Piura. Se evaluó la validez de contenido, análisis factorial confirmatorio (estimador WLSMV), la consistencia interna y la confiabilidad de la escala. Resultados: Los resultados mostraron validez de contenido en los ítems (V de Aiken &gt; .70). Por su parte, tras el análisis factorial confirmatorio se reveló una estructura unidimensional con índices de bondad de ajuste satisfactorios (CFI = .96; TLI = .95; RMSEA = .08; SRMR = .06). Asimismo, la confiabilidad se evidenció con valores aceptables (ω = .83). Conclusión: La escala EMS-12 demostró ser un instrumento válido y confiable para adultos. <![CDATA[Attachment and mental health in families of native people: A cross-sectional study]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2413-44652024000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Background: Globally, 13% of children experience a mental disorder. Mental health problems in infancy are closely related to attachment, which serves as the primary bond within the family and forms the basis for personality development and mental health. In Mexico, research on infant mental health is limited. Objective: To determine the relationship between attachment styles and family mental health in indigenous populations from the southern Huasteca region of San Luis Potosí, Mexico. Method: A cross-sectional, descriptive, analytical, and correlational study. The study utilized the Reporting Questionnaire for Children (RQC), Self-Report Questionnaire (SRQ), Attachment Styles Classification Questionnaire (ASCQ), and Mental Health in Primary Care (MHQPHC). Results: The sample included 179 families with children aged 6 to 12. Sampling was conducted by appointment, selecting 35 families per locality; 58% of participants belonged to Indigenous communities, 92% were Nahuatl, and 2% were Tenek. Families from indigenous communities showed higher levels of avoidant attachment. Also, a significant relationship was identified between avoidant attachment and child mental health. A strong association was observed between the mental health of parents and children. Conclusions: Indigenous families experience disruptions in secure attachment processes due to migratory labor demands, leading to avoidant attachment styles.<hr/>RESUMEN Introducción: A nivel mundial, el 13% de los niños experimentan algún trastorno mental. Los problemas de salud mental en la infancia están estrechamente relacionados con el apego, el cual sirve como vínculo primario dentro de la familia y forma la base para el desarrollo de la personalidad y la salud mental. En México, la investigación sobre la salud mental infantil es limitada. Objetivo: Determinar la relación entre los estilos de apego y la salud mental familiar en poblaciones indígenas de la región Huasteca sur de San Luis Potosí, en México. Método: Un estudio transversal, descriptivo, analítico y correlacional. El estudio utilizó el Cuestionario de Reporte para Niños (RQC), Cuestionario de Autoevaluación (SRQ), Cuestionario de Clasificación de Estilos de Apego (ASCQ) y Salud Mental en Atención Primaria (MHQPHC). Resultados: La muestra incluyó a 179 familias, con niños de entre 6 y 12 años. El muestreo se realizó por cita, seleccionando 35 familias por localidad; el 58% de los participantes pertenecían a comunidades indígenas, de las cuales el 92% eran Nahuas y el 2% Tenek. Las familias de comunidades indígenas mostraron mayores niveles de apego evitativo. Asimismo, se identificó una relación significativa entre el apego evitativo y la salud mental infantil. Se observó una fuerte asociación entre la salud mental de los padres y la de los hijos. Conclusiones: Las familias indígenas experimentan interrupciones en los procesos de apego seguro debido a las demandas laborales migratorias, lo que conduce a estilos de apego evitativo.