Scielo RSS <![CDATA[Revista Estomatológica Herediana]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1019-435520150002&lang=es vol. 25 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Equidad y salud bucal</b>: <b>Equity and oral health</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552015000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Influencia de los factores sociodemográficos, familiares y el estado de la salud bucal en la calidad de vida de adolescentes peruanos</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552015000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Evaluar la influencia de los factores familiares, sociodemográficos y el estado de salud bucal en la Calidad de Vida Relacionada a la Salud Bucal (CVRSB) de adolescentes peruanos. Materiales y métodos:En este estudio descriptivo y transversal se tomó una muestra aleatoria constituida por 131 adolescentes peruanos de 11 a 14 años de edad. El cuestionario de CVRSB utilizado fue el Child Perceptions Questionnaire (CPQ11-14). Se registró el estado de salud bucal de los adolescentes como la presencia de caries dental a través del índice de piezas cariadas, perdidas y obturadas en dentición permanente (CPOD), sangrado gingival, trauma dental, defecto del esmalte y necesidad de tratamiento ortodóntico. Adicionalmente, se registró los factores familiares y sociodemográficos mediante un cuestionario para padres. Resultados: El modelo de regresión de Poisson mostró los predictores que influyen en la CVRSB de los adolescentes (p<0.05). También se encontraron correlaciones entre los puntajes bajos del CPQ11-14 y cada dominio con la presencia de caries dental, sangrado gingival, el sexo femenino, el bajo ingreso familiar, no poseer una vivienda propia, no vivir con ambos padres, vivir en hacinamiento y el consumo de tabaco y/o alcohol (p<0.05). Conclusión: La CVRSB de los adolescentes peruanos evaluados se encuentra influenciada por diversos determinantes de la salud, no solo por las condiciones clínicas sino también por factores sociodemográficos y familiares en el cual está inmerso.<hr/>Objectives: Evaluate the influence of socio-demographic, familial factors, and the state of oral health on the OHRQoL (Oral health-related quality of life) in Peruvian adolescents. Methods: For this descriptive transversal study, a random sample of 131 Peruvian adolescents aged 11 to 14 years was taken. What was used to gauge the CVRSB was The Child Perceptions Questionnaire (CPQ11-14). The state of oral health was registered as the dental caries through the decayed, missing and filled teeth (DMFT) index, bleeding gum, dental trauma, dental enamel hypoplasia, and orthodontic treatment need. Additionally, socio-demographic and familial factors were recorded through a questionnaire for parents. Results: The Poisson regression model showed predictors that influence the CVRSB on adolescents (p<0.05). Correlations low scores on the CPQ11-14 was also found, with some presence of dental caries, bleeding gum, considering also females, low family income, not having their own home, not living with both parents, living in overcrowding and consuming snuff and/or alcohol (p<0.05). Conclusion: The OHRQoL of Peruvian adolescents is influenced by several health determinants, not only for the clinical conditions but also by the socio-demographic and familial factors in which it is immersed. <![CDATA[<b>Características imaginológicas de la osteosclerosis idiopática de los maxilares evaluada con tomografía computarizada de haz cónico</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552015000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Determinar las características imaginológicas de la osteoesclerosis idiopática (OI) de los maxilares evaluada con tomografía computarizada de haz cónico (TCHC). Materiales y métodos: Se revisó 454 TCHC bimaxilares del Servicio de Radiología Oral y Maxilofacial de la sede de San Isidro del Posgrado de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia, periodo 2011-2012. Se analizaron las variables sexo, edad, número, localización, tamaño, forma, límites, posición céfalo-caudal, posición vestíbulo-lingual y relación a la pieza dentaria de la OI de los maxilares. Resultados: La frecuencia de OIs fue del 28,6%. No encontrando diferencias entre los porcentajes de edad y sexo. El mayor porcentaje fue la región molar inferior 56,7%. No se encontró diferencias estadísticamente significativas entre las arcadas por lado. El tamaño promedio de las OIs fue de 6,84mm ± 3,1. La forma irregular fue la predominante con 80,3%, de límites definidos con 93,3%. La posición media se halló con mayor porcentaje tanto para la posición céfalo-caudal como para la posición vestíbulo-lingual. Con relación a las piezas dentarias, se hallaron en zona edéntula 36,5% y separado del diente 33,1%. Conclusión: Las características imaginológicas de las OIs nos ayudan a diferenciarlas de verdaderas patologías óseas. El alto porcentaje encontrado con respecto a la frecuencia, en comparación a otras poblaciones, nos indica que los especialistas involucrados deben tenerlo en cuenta, durante el plan de tratamiento.<hr/>Objectives: To determine the imaging features of idiopathic osteosclerosis (IO) characteristics of the jaws evaluated cone beam computed tomography (CBCT). Methods: 454 CBCT bimaxillary of the Department of Oral and Maxillofacial Radiology, located at the San Isidro, Post in the Dentistry Universidad Peruana Cayetano Heredia, period 2011-2012 was reviewed. The variables sex, age, number, location, size, shape, boundaries, cephalo-caudal position, bucco-lingual position and relation to the tooth of the maxillary IO were analyzed. Results: The frequency was 28.6% of Ios. No differences were found between the percentages of age and sex. The highest percentage was 56.7% the lower molar region. No statistically significant differences between the arches on each side was found. The average size of IOs was 6,84mm ± 3.1. The irregular shape was predominant with 80.3%, and the defined limits with 93.3%. The middle position with the highest percentage was found for both cephalo-caudal position to the bucco-lingual position. With relation to the tooth, were found in 36.5% edentulous area and 33.1% away from the teeth. Conclusion: The imaging features of IOs, to be able to differentiate true bone disease. Furthermore, its high percentage found with respect to frequency, compared to other populations, indicates that specialists involved should take into account during the treatment plan. <![CDATA[<b>Conocimientos de los padres sobre la salud bucal de niños preescolares</b>: <b>desarrollo y validación de un instrumento</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552015000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Validar un instrumento para medir los conocimientos sobre salud bucal en madres y padres de niños que asisten a Instituciones Educativas Iniciales en zonas urbano marginales de la provincia de Lima en el año 2012. Material y métodos: Estudio observacional, prospectivo, descriptivo y transversal. La principal técnica de recolección de datos fue la encuesta, mediante un cuestionario estructurado. Resultados: La obtención de la validez de contenido se obtuvo mediante la prueba estadística V de Aiken, la reproducibilidad, fue calculada con el CCI en una muestra de 30 madres y/o padres de familia, para la validez de constructo se analizaron las respuestas del cuestionario de 312 padres y/o madres de familia con el análisis factorial. Finalmente, se evaluó la confiabilidad de los resultados obtenidos con la prueba estadística Alfa de Cronbach. Dentro de los resultados se pudo observar que se obtuvo una validez de contenido de 0.95, reproducibilidad de 0.89, validez de constructo el resultado menor de 0.36 en el ítem de amamantamiento nocturno y el más elevado 0.77 en el ítem de lactancia materna y finalmente la confiabilidad de 0.64. Conclusión: El instrumento es seguro y confiable en la medición de los conocimientos sobre salud bucal en los padres de familia de niños que asisten al nivel inicial.<hr/>Objetives: Validate an instrument to measure the knowledge on mouth health in parents of children who go at Institutions Educational Initial in zones urbano marginales of the province of Lima in the year 2012. Methods: Type of study was observacional, descriptive and transverse, the compilation of information was the survey, by means of a structured questionnaire. Results: Proceeded to the obtaining of the validity of content by means of the statistical test V de Aiken, there was evaluated the reproducibility, which was calculated by the CCI in a sample of 30 parents, for the validity of constructo there were analyzed the answers of the questionnaire of 312 parents and / or family mothers by the analysis factorial. Finally, there was evaluated the reliability of the results obtained with the statistical Test of Cronbach’s Alpha. Inside the results we could observe that validity obtained a validity of content of 0.95, reproducibilidad of 0.89, of constructo the minor result of 0.36 in the article and highest of night nursing 0.77 in the article of mother lactation and finally the Reliability of 0.64. Conclusion: The instrument is safe and reliable in measuring oral health knowledge in parents of children attending the initial level. <![CDATA[<b>Nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de una Clínica Dental Docente peruana</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552015000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima. Perú), según: dimensiones de satisfacción, sede docente, sexo y edad en el año 2014. Materiales y métodos: Diseño descriptivo, observacional, prospectivo y de corte transversal con un muestreo probabilístico. Resultados: Se incluyeron 200 participantes mayores de 12 años. El estudio demostró que la satisfacción asociada a la edad del paciente solo está relacionada a 2 dimensiones de satisfacción (seguridad y privacidad y atención en general) y a la satisfacción global. Para la Sede San Martin de Porres, el nivel de satisfacción con la información recibida fue la dimensión donde se encontró mayor número de pacientes muy satisfechos 84%, en la Sede San Isidro se encontró que las dimensiones: información recibida e instalaciones, equipos y materiales se encontraron mayor número de pacientes muy satisfechos 83% en ambos casos. Conclusiones: Se encontró un alto nivel de satisfacción global en los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>Objectives: To determine the level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the Teaching Dental Clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University (Lima - Perú) through dimensions of satisfaction, place, sex and age in the year 2014. Methods: This was a descriptive, observational, prospective and cross-sectional study with a probabilistic sample. Results: This study included 200 patients over 12 years old. It showed that the level of satisfaction and the patients age are associated a two dimensions of satisfaction (security and privacy and general attention), also global satisfaction. In San Martin de Porres, the level of satisfaction with the information received was the dimension where we found more patients very satisfied (84%), in San Isidro it was found that the dimensions of information received and infrastructure, equipment and materials were the dimensions with more patients very satisfied (83%) in both cases. Conclusion: There exists a high level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the teaching dental clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University. <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=52000050005200005200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description>Objetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima. Perú), según: dimensiones de satisfacción, sede docente, sexo y edad en el año 2014. Materiales y métodos: Diseño descriptivo, observacional, prospectivo y de corte transversal con un muestreo probabilístico. Resultados: Se incluyeron 200 participantes mayores de 12 años. El estudio demostró que la satisfacción asociada a la edad del paciente solo está relacionada a 2 dimensiones de satisfacción (seguridad y privacidad y atención en general) y a la satisfacción global. Para la Sede San Martin de Porres, el nivel de satisfacción con la información recibida fue la dimensión donde se encontró mayor número de pacientes muy satisfechos 84%, en la Sede San Isidro se encontró que las dimensiones: información recibida e instalaciones, equipos y materiales se encontraron mayor número de pacientes muy satisfechos 83% en ambos casos. Conclusiones: Se encontró un alto nivel de satisfacción global en los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>Objectives: To determine the level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the Teaching Dental Clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University (Lima - Perú) through dimensions of satisfaction, place, sex and age in the year 2014. Methods: This was a descriptive, observational, prospective and cross-sectional study with a probabilistic sample. Results: This study included 200 patients over 12 years old. It showed that the level of satisfaction and the patients age are associated a two dimensions of satisfaction (security and privacy and general attention), also global satisfaction. In San Martin de Porres, the level of satisfaction with the information received was the dimension where we found more patients very satisfied (84%), in San Isidro it was found that the dimensions of information received and infrastructure, equipment and materials were the dimensions with more patients very satisfied (83%) in both cases. Conclusion: There exists a high level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the teaching dental clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=52000050005200005200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description>Objetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima. Perú), según: dimensiones de satisfacción, sede docente, sexo y edad en el año 2014. Materiales y métodos: Diseño descriptivo, observacional, prospectivo y de corte transversal con un muestreo probabilístico. Resultados: Se incluyeron 200 participantes mayores de 12 años. El estudio demostró que la satisfacción asociada a la edad del paciente solo está relacionada a 2 dimensiones de satisfacción (seguridad y privacidad y atención en general) y a la satisfacción global. Para la Sede San Martin de Porres, el nivel de satisfacción con la información recibida fue la dimensión donde se encontró mayor número de pacientes muy satisfechos 84%, en la Sede San Isidro se encontró que las dimensiones: información recibida e instalaciones, equipos y materiales se encontraron mayor número de pacientes muy satisfechos 83% en ambos casos. Conclusiones: Se encontró un alto nivel de satisfacción global en los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>Objectives: To determine the level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the Teaching Dental Clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University (Lima - Perú) through dimensions of satisfaction, place, sex and age in the year 2014. Methods: This was a descriptive, observational, prospective and cross-sectional study with a probabilistic sample. Results: This study included 200 patients over 12 years old. It showed that the level of satisfaction and the patients age are associated a two dimensions of satisfaction (security and privacy and general attention), also global satisfaction. In San Martin de Porres, the level of satisfaction with the information received was the dimension where we found more patients very satisfied (84%), in San Isidro it was found that the dimensions of information received and infrastructure, equipment and materials were the dimensions with more patients very satisfied (83%) in both cases. Conclusion: There exists a high level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the teaching dental clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=52000050005200005200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description>Objetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima. Perú), según: dimensiones de satisfacción, sede docente, sexo y edad en el año 2014. Materiales y métodos: Diseño descriptivo, observacional, prospectivo y de corte transversal con un muestreo probabilístico. Resultados: Se incluyeron 200 participantes mayores de 12 años. El estudio demostró que la satisfacción asociada a la edad del paciente solo está relacionada a 2 dimensiones de satisfacción (seguridad y privacidad y atención en general) y a la satisfacción global. Para la Sede San Martin de Porres, el nivel de satisfacción con la información recibida fue la dimensión donde se encontró mayor número de pacientes muy satisfechos 84%, en la Sede San Isidro se encontró que las dimensiones: información recibida e instalaciones, equipos y materiales se encontraron mayor número de pacientes muy satisfechos 83% en ambos casos. Conclusiones: Se encontró un alto nivel de satisfacción global en los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>Objectives: To determine the level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the Teaching Dental Clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University (Lima - Perú) through dimensions of satisfaction, place, sex and age in the year 2014. Methods: This was a descriptive, observational, prospective and cross-sectional study with a probabilistic sample. Results: This study included 200 patients over 12 years old. It showed that the level of satisfaction and the patients age are associated a two dimensions of satisfaction (security and privacy and general attention), also global satisfaction. In San Martin de Porres, the level of satisfaction with the information received was the dimension where we found more patients very satisfied (84%), in San Isidro it was found that the dimensions of information received and infrastructure, equipment and materials were the dimensions with more patients very satisfied (83%) in both cases. Conclusion: There exists a high level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the teaching dental clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=52000050005200005200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description>Objetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima. Perú), según: dimensiones de satisfacción, sede docente, sexo y edad en el año 2014. Materiales y métodos: Diseño descriptivo, observacional, prospectivo y de corte transversal con un muestreo probabilístico. Resultados: Se incluyeron 200 participantes mayores de 12 años. El estudio demostró que la satisfacción asociada a la edad del paciente solo está relacionada a 2 dimensiones de satisfacción (seguridad y privacidad y atención en general) y a la satisfacción global. Para la Sede San Martin de Porres, el nivel de satisfacción con la información recibida fue la dimensión donde se encontró mayor número de pacientes muy satisfechos 84%, en la Sede San Isidro se encontró que las dimensiones: información recibida e instalaciones, equipos y materiales se encontraron mayor número de pacientes muy satisfechos 83% en ambos casos. Conclusiones: Se encontró un alto nivel de satisfacción global en los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>Objectives: To determine the level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the Teaching Dental Clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University (Lima - Perú) through dimensions of satisfaction, place, sex and age in the year 2014. Methods: This was a descriptive, observational, prospective and cross-sectional study with a probabilistic sample. Results: This study included 200 patients over 12 years old. It showed that the level of satisfaction and the patients age are associated a two dimensions of satisfaction (security and privacy and general attention), also global satisfaction. In San Martin de Porres, the level of satisfaction with the information received was the dimension where we found more patients very satisfied (84%), in San Isidro it was found that the dimensions of information received and infrastructure, equipment and materials were the dimensions with more patients very satisfied (83%) in both cases. Conclusion: There exists a high level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the teaching dental clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=52000050005200005200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description>Objetivo: Determinar el nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología Roberto Beltrán de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima. Perú), según: dimensiones de satisfacción, sede docente, sexo y edad en el año 2014. Materiales y métodos: Diseño descriptivo, observacional, prospectivo y de corte transversal con un muestreo probabilístico. Resultados: Se incluyeron 200 participantes mayores de 12 años. El estudio demostró que la satisfacción asociada a la edad del paciente solo está relacionada a 2 dimensiones de satisfacción (seguridad y privacidad y atención en general) y a la satisfacción global. Para la Sede San Martin de Porres, el nivel de satisfacción con la información recibida fue la dimensión donde se encontró mayor número de pacientes muy satisfechos 84%, en la Sede San Isidro se encontró que las dimensiones: información recibida e instalaciones, equipos y materiales se encontraron mayor número de pacientes muy satisfechos 83% en ambos casos. Conclusiones: Se encontró un alto nivel de satisfacción global en los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de la Clínica Dental Docente (CDD) de la Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>Objectives: To determine the level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the Teaching Dental Clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University (Lima - Perú) through dimensions of satisfaction, place, sex and age in the year 2014. Methods: This was a descriptive, observational, prospective and cross-sectional study with a probabilistic sample. Results: This study included 200 patients over 12 years old. It showed that the level of satisfaction and the patients age are associated a two dimensions of satisfaction (security and privacy and general attention), also global satisfaction. In San Martin de Porres, the level of satisfaction with the information received was the dimension where we found more patients very satisfied (84%), in San Isidro it was found that the dimensions of information received and infrastructure, equipment and materials were the dimensions with more patients very satisfied (83%) in both cases. Conclusion: There exists a high level of satisfaction in patients seen at the Orthodontics Department of the teaching dental clinic of the Stomatology School of the Cayetano Heredia Peruvian University.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 07:10:44 31-10-2024-->