Scielo RSS <![CDATA[Apuntes de Bioética]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2663-491020240002&lang=es vol. 7 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[La influencia del relativismo en la comprensión de la especie humana con relación a la investigación social y tecnocientífica como problema bioético]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La postmodernidad ha sido caracterizada por el uso constante del relativismo para poder reinterpretar y resignificar todo concepto concreto y objetivo relacionado con la especie humana. La crisis de identidad derivada de la adopción de ideologías, el materialismo, la pérdida de sentido deontológico y de la dignidad humana están simbióticamente relacionadas con el problema cultural, filosófico, social y tecnocientífico que trae consigo la relativización de conceptos, los cuales se analizan en la investigación social de hoy y repercuten en la comprensión bioética del ser humano. Entender al sujeto postmoderno y el relativismo que lo permea permite que el filósofo, el antropólogo, el bioeticista, el politólogo, el sociólogo, el psicólogo, entre otros, puedan considerar como factor el problema que suscita una perspectiva relativista en un contexto materialista, individualista y de cosificación de la especie humana en los diferentes ámbitos de investigación social. No todo relativismo es nocivo, pero hay uno en particular que atrae a las masas de sujetos postmodernos y que atañe a una mayor crisis ideológica, deontológica y social actualmente: el Relativismo de Segundo Orden como problema bioético.<hr/>Abstract Postmodernity has been characterized by the constant use of relativism to be able to modify and re-signify every concrete and objective concept that is related to the human species. The identity crisis through the adoption of ideologies, materialism, the loss of deontological sense and human dignity are symbiotically related to the cultural, philosophical, social and techno-scientific problem that brings with it the relativization of concepts that are analyzed in the social research today and impact the bioethical understanding of human beings. Understanding the postmodern subject and the relativism that permeates it allows the philosopher, the anthropologist, the bioethicist, the political scientist, the sociologist, the psychologist, among others, to consider as a factor the problem that a relativist perspective raises in a materialist, individualist context and reification of the human species in the different areas of social research. Not all relativism is harmful, but there is one in particular that attracts the masses of postmodern subjects and that concerns a greater ideological, deontological and social crisis today: Second-Order Relativism as a bioethical problem. <![CDATA[La realidad, la ficción y la bioética en el mundo posthumano de “Kentukis” de Samanta Schweblin]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo tiene como objetivo central presentar conceptos tales como “posthumanismo” y “transhumanismo”, estableciendo conexiones y diferencias entre estos para dar cuenta de cómo la humanidad se relaciona con la tecnología actualmente. El espacio sobre el cual se ponen en comunicación dichos conceptos es la novela de carácter distópico Kentukis, de la escritora Samanta Schweblin. Se procede citando situaciones y extractos de esta, ofreciendo una reflexión sobre el devenir de la humanidad de acuerdo con los conceptos arriba mencionados, dando cuenta del complejo y sublime universo de Kentukis, así como las relaciones entre la vida, la subjetividad, la identidad y los personajes de la ficción, por un lado; y, la realidad contemporánea en pleno siglo XXI, por otro lado. Lo anterior, se emprende intercalando argumentos y reflexiones éticas y bioéticas que atañen directamente, y en particular, al ominoso y creciente papel que juega la tecnología en el acontecer diario de la vida humana.<hr/>Abstract This work aims to present concepts such as “posthumanism” and “transhumanism”, by establishing connections and differences between them to explain how humanity relates to technology today. The space in which these concepts are communicated is the dystopian novel Kentukis, by the writer Samanta Schweblin. It proceeds by citing situations and extracts from it, by offering a reflection on the future of humanity in accordance with the concepts mentioned above, giving an account of the complex and sublime universe of Kentukis, as well as the relationships between life, subjectivity, identity and fictional characters, on the one hand; and contemporary reality in the 21st century, on the other hand. The above is undertaken by interspersing ethical and bioethical arguments and reflections that directly concern, and in particular the ominous and growing role that technology plays in the daily events of human life. <![CDATA[Farmacia y redes sociales: reflexión bioética]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Actualmente, las redes sociales han evolucionado de manera exponencial para conseguir diferentes fines como mantener en contacto a un determinado colectivo de personas, transmitir conocimientos personales o asociativos, publicitar productos comerciales, etc. La Oficina de Farmacia no ha quedado ajena a esta realidad y muchas farmacias cuentan con grupos de WhatsApp, perfiles de Instagram, perfiles de X, etc. La utilización de las redes sociales en el ámbito sanitario ofrece grandes ventajas en la prevención o mejora de la salud, siempre y cuando se utilicen de forma adecuada. En caso contrario, su implantación está cargada de peligros, con repercusión directa en la salud de la población y en la credibilidad de los profesionales o de la profesión en su conjunto. Por ello, antes de utilizar las redes sociales como farmacéutico, hay que realizar un acto de prudencia en el que se sopesen los riesgos y beneficios. Esta prudencia debe dirigirse a procurar aquellas acciones que favorezcan la humanización de la atención y los cuidados sanitarios siendo los ejes principales de la reflexión: el cuidado de la privacidad y la confidencialidad, el mantenimiento de la veracidad en todo el proceso y el sentido de responsabilidad, tanto personal como profesional. En cuanto a la responsabilidad profesional no hay que olvidar aquella contraída con el colectivo profesional al que pertenece el responsable de los contenidos de la red social, ya que el sensacionalismo o la mentira de un farmacéutico en la red perjudica directamente al colectivo farmacéutico.<hr/>Abstract Social media has rapidly expanded to fulfill various purposes, such as keeping groups of people connected, sharing personal or organizational knowledge, and promoting commercial products. Pharmacies have not been left out of this trend, with many now using platforms like WhatsApp, Instagram, X (formerly Twitter), and others. The use of social media in healthcare can offer significant benefits in promoting and improving health, provided it is used responsibly. However, if misused, it carries substantial risks that can negatively impact public health and harm the credibility of both individual professionals and the profession as a whole. Therefore, before a pharmacist engages with social media, it is important to carefully consider the potential risks and benefits. This reflection should focus on ensuring actions that promote humanized healthcare and patient care, paying special attention to three key principles: safeguarding privacy and confidentiality, maintaining truth and accuracy, and upholding both personal and professional responsibility. When it comes to professional responsibility, it is crucial to remember the commitment to the broader professional community. Any sensationalism or misinformation spread by a pharmacist online can have a damaging impact on the reputation of the entire pharmacy profession. <![CDATA[Desafíos éticos y humanísticos en la inteligencia artificial y la robótica: Metasíntesis]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La búsqueda del ser humano por identificarse como un ser racional y creativo lo ha llevado al desarrollo de la Inteligencia Artificial (IA), como una herramienta para emular el pensamiento humano y reforzar con automatización diversas áreas del conocimiento. Sin embargo, es ineludible aproximarse a los desafíos éticos y humanísticos que se generan en la creación de la IA. El objetivo del estudio es analizar las implicaciones éticas del uso de la IA y los robots en la sociedad. Para ello se realizó la revisión sistemática de 221 documentos, seleccionándose para análisis 12 publicaciones sobre las condiciones jurídicas y responsabilidad de las máquinas y sus creadores, así como la responsabilidad ética que recae en su uso. Los resultados muestran la necesidad de marcos regulatorios claros para abordar la responsabilidad ética y legal de los sistemas autónomos y la protección de los derechos individuales, por lo que se sugieren debates sobre los problemas bioéticos emergentes de la creciente integración de la IA, la robótica y el impacto potencial del transhumanismo como paradigma creciente de la evolución humana.<hr/>Abstract The quest of human beings to identify themselves as rational and creative beings has led to the development of Artificial Intelligence (AI) as a tool to emulate human thought and reinforce with automation various areas of knowledge. However, it is unavoidable to approach the ethical and humanistic challenges that are generated in the creation of AI. The aim of the study is to analyze the ethical implications of the use of AI and robots in society. To this end, a systematic review of 221 documents was carried out, selecting for analysis 12 publications on the legal conditions and responsibility of machines and their creators, as well as the ethical responsibility that lies in their use. The results show the need for clear regulatory frameworks to address the ethical and legal responsibility of autonomous systems and the protection of individual rights, suggesting debates on the emerging bioethical issues of the increasing integration of AI, robotics and the potential impact of transhumanism as a growing paradigm of human evolution. <![CDATA[¿De qué hablamos cuando hablamos de Neuroderechos?: Reflexiones desde un enfoque Biojurídico]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del presente artículo es analizar la naturaleza de los neuroderechos para que de este modo se pueda evaluar la probable generación de una nueva categoría de derechos humanos, la cual debería alienarse a las bases propuestas por la biojurídica en razón de su eficacia respecto a las nuevas tecnologías. Asimismo, para la confección del presente estudio se aplicó la metodología “Revisión Integrativa de la Literatura (RIL)” en razón de que, a través de este método, el investigador es capaz de superar procesos propios de las investigaciones primarias; aunado a ello, gracias a las herramientas propias de esta metodología se puede tener un mayor entendimiento del objeto estudiado. Finalmente, se llegó a demostrar que a pesar de que el sistema jurídico - considerando algunas modificaciones - podría hacerles frente a los efectos contrarios de las neurotecnologías, en atención a que determinados agentes internacionales como la UNESCO están en vías de la creación de un instrumento ad hoc para regular el uso y abuso de las tecnologías del cerebro, se hace imperioso sugerir que se tomen en cuenta bases propuestas por la bioética personalista y la biojurídica.<hr/>Abstract The objective of this article is to analyze the nature of neurorights in order to evaluate the probable generation of a new category of human rights, which should be aligned with the bases proposed by biolaw due to its effectiveness with respect to new technologies. Likewise, for the preparation of this study, the methodology “Integrative Literature Review (ILR)” was applied because, through this method, the researcher is able to overcome processes typical of primary research; in addition, thanks to the tools of this methodology, a greater understanding of the object studied can be obtained. Finally, it was demonstrated that although the legal system - considering some modifications - could confront the contrary effects of neurotechnologies, given that certain international agents such as UNESCO are in the process of creating an ad hoc instrument to regulate the use and abuse of brain technologies, it is imperative to suggest that bases proposed by personalist bioethics and biolaw be taken into account. <![CDATA[La Inteligencia Artificial: ¿nuevo sujeto de derecho? Implicancias y reflexiones biojurídicas sobre el papel de esta herramienta dentro de la formación de relaciones jurídicas]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En la actualidad, vivimos en una época donde la participación de la Inteligencia Artificial ya es parte de nuestra vida cotidiana; al respecto, su cada vez mayor uso hace que el Derecho deba cuestionar sobre el lugar de este tipo de tecnologías dentro del ordenamiento. En ese sentido, cabe la duda doctrinaria sobre si, debido a la autonomía con la que parece actuar, es necesario considerar a la IA como un nuevo tipo de sujeto de derecho. Ello conllevaría a que pueda ejercer situaciones jurídicas subjetivas, consolidándose como parte determinante de la vida en comunidad. Al respecto, se concluye que, más allá de su novedoso actuar, no se le podría asemejar la condición de persona, base de la idea de sujeto de derecho, debido a su incapacidad de tener sentimientos o de generar juicios de autonomía privada, así como su imposibilidad de juzgar su propia conducta.<hr/>Abstract Today, we live in an era where the participation of Artificial Intelligence is already part of our daily lives. Its increasing use compels the legal framework to question the role of such technologies within the legal order. In this context, there is doctrinal uncertainty about whether, due to the autonomy with which it seems to operate, AI should be considered a new type of legal subject. This would imply that AI could exercise various types of subjective legal situations, becoming a decisive part of community life. Ultimately, it is concluded that, despite its novel functions, AI cannot be equated with the condition of a person, which is the foundation of the idea of a legal subject, due to its inability to have feelings or generate private judgments of autonomy, as well as its incapacity to assess its own behavior. <![CDATA[Redes sociales: sentido y trascendencia al rescate de la cultura del encuentro]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El ser humano busca construir relaciones interpersonales por naturaleza, lo que ha impulsado el auge de las redes sociales en los últimos años. Este artículo se centra en comunicar el papel de las redes sociales en nuestra vida diaria, sus beneficios y avances, y advertir también sobre los riesgos que representan para la construcción de encuentros interpersonales auténticos, basados en la ética, la solidaridad y la empatía. Entre los riesgos que generan las denominadas “autopistas digitales” se encuentran la cosificación de las personas, la negación de la pluralidad, la brecha digital entre usuarios de internet y redes sociales, la tergiversación de la verdad, la superficialidad, la inmediatez y la cultura del anonimato. El artículo resalta la importancia de establecer verdaderos encuentros interpersonales, evitando caer en la “cultura del descarte”, y fomenta la acogida de la persona y la conformación de la comunidad mediante el diálogo y la tolerancia. Se profundiza en el significado de la tríada relación-encuentro-comunidad y en la importancia de comunicar la dignidad humana en las redes sociales. Por último, se extiende una invitación a trascender la superficialidad, construyendo lazos comunitarios y promoviendo acciones que valoren a la persona como fin, utilizando las redes como medio.<hr/>Abstract Human beings seek to build interpersonal relationships by nature, which has driven the rise of social networks in recent years. This article focuses on communicating the role of social networks in our daily lives and warns about the risks they pose to the construction of authentic interpersonal encounters, based on ethics, solidarity and empathy. Among the risks generated by the so-called “digital highways” are the reification of people, the denial of plurality, the digital divide between Internet users and social networks, the distortion of truth, superficiality, immediacy and the culture of anonymity. The article stresses the importance of establishing true interpersonal encounters, avoiding falling into the “throwaway culture,” and encourages welcoming the person and forming community through dialogue and tolerance. It deepens the meaning of the triad relationship-encounter-community and the importance of communicating human dignity in social networks. Finally, it invites us to transcend superficiality, building community ties and promoting actions that value the person as an end, using the networks as a means. <![CDATA[Principios bioéticos de la I+D+i en el ámbito universitario: una revisión de la literatura]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este estudio es identificar los principios bioéticos que se aplican en las actividades de investigación, desarrollo experimental e innovación (I+D+i) en el ámbito universitario, considerando, principalmente, las áreas de conocimiento de la ingeniería. Para tal fin, se realizó un mapeo sistemático de la literatura (MSL), empleando cuatro bases de datos digitales y tres preguntas de investigación: (i) ¿cuáles son los principios bioéticos considerados en la I+D+i en el ámbito universitario?, (ii) ¿cuáles son las principales contribuciones a la I+D+i en el ámbito universitario? y, (iii) ¿qué dominios de aplicación cubren la I+D+i en el ámbito universitario? En el MSL se obtuvieron 1081 artículos en las bases de datos, en el período 2000-2022, y luego se seleccionaron 34 estudios primarios. De los estudios primarios, el 38% refieren la aplicación de principios bioéticos en la investigación, desde las perspectivas de UNESCO, la práctica biomédica, el principialismo y la integridad científica. Se concluye que, en el ámbito universitario se aplican variados principios bioéticos que, partiendo de diversos enfoques, se pueden asociar a las corrientes bioéticas del personalismo y principialismo.<hr/>Abstract The objective of this study is to identify the bioethical principles that are applied in research, development and innovation (R+D+I) activities in the university environment, mainly considering the areas of engineering knowledge. For this purpose, a systematic mapping of the literature (SLM) was carried out, using four digital databases and three research questions: (i) what are the bioethical principles considered in R+D+I in the university setting? (ii) what are the main contributions to R&amp;D&amp;i in the university environment? and, (iii) what application domains do R&amp;D&amp;i cover in the university environment? In the MSL, 1081 articles were obtained from the databases, in the period 2000-2022, and then 34 primary studies were selected. Of the primary studies, 38% refer to the application of bioethical principles in research, from the perspectives of UNESCO, biomedical practice, principlism and scientific integrity. It is concluded that, in the university environment various bioethical principles are applied that, based on various approaches, can be associated with the bioethical currents of personalism and principlism. <![CDATA[La Ética y la Innovación Tecnológica en el Liderazgo Transformacional Verde]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2663-49102024000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El liderazgo transformacional verde emerge como un enfoque fundamental para impulsar la sostenibilidad y el desempeño ambiental en las organizaciones. Este va más allá de la gestión tradicional, buscando inspirar y motivar a los empleados hacia una estrategia, política, cultura y visión compartida de responsabilidad ecológica y desarrollo sostenible. Dada su relevancia y al no existir una sistematización de la literatura del liderazgo transformacional verde con la ética y la innovación tecnológica, se decidió plantear dos preguntas de investigación, relacionadas con estos puntos. Para responder a las mismas, se realizó una revisión de la literatura con la finalidad de identificar lo que se ha escrito el respecto y cuáles son las últimas tendencias. Los hallazgos más significativos con respecto a la ética se han revisado a nivel de comportamientos, prácticas e impactos. Los líderes transformacionales verdes poseen comportamientos, valores y actitudes que fomentan la mejora medioambiental, moldean la orientación estratégica de la organización, la visión, definen la cultura y las políticas de la organización. Las prácticas actuales que se relacionan con el GTL han sido presentadas en esta investigación. Asimismo, los impactos generados que se generan muestran los esfuerzos alcanzados. En cuanto a la innovación tecnológica, los líderes transformacionales verdes capacitan a las personas, las inspiran y estimulan su creatividad para convertirlas en agentes con innovación tecnológica. Esto mejora no solo el desempeño de la organización, sino también de sus empleados y otros actores involucrados, además de desarrollar productos respetuosos con el medio ambiente. Esta investigación es relevante y brinda hallazgos significativos sobre estos temas, limitadamente sistematizados y estudiados a profundidad.<hr/>Abstract Green transformational leadership emerges as a fundamental approach to driving sustainability and environmental performance in organisations. It goes beyond traditional management, seeking to inspire and motivate employees towards a shared strategy, policy, culture and vision of ecological responsibility and sustainable development. Given its relevance and the lack of a systematisation of the literature on transformational green leadership with ethics and technological innovation, it was decided to pose two research questions related to these points. In order to answer these questions, a literature review was carried out to identify what has been written on the subject and what the latest trends are. The most significant findings regarding ethics have been reviewed at the level of behaviours, practices and impacts. LWGs possess behaviours, values and attitudes that foster environmental improvement, shape the organisation's strategic orientation, vision, define the organisation's culture and policies. Current practices that relate to GTL have been presented in this research. Also, the generated impacts that are generated show the efforts achieved. In terms of technological innovation, GTLs empower people, inspire them and stimulate their creativity to become agents of technological innovation. This improves not only the performance of the organisation, but also of its employees and other stakeholders, as well as developing environmentally friendly products. This research is relevant and provides significant findings on these issues, which have not been systematised and studied in depth.