Scielo RSS <![CDATA[Revista de Comunicación]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1684-093320250001&lang=pt vol. 24 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Digital Platforms and Right to Information: From Mere Hosts to Responsible Actors]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: A pesar de la aparente neutralidad de las plataformas digitales, estas ejercen una influencia significativa en la mediación de la información, lo que plantea interrogantes sobre su responsabilidad en la garantía del derecho a la información. Este artículo analiza el papel intermediario de las plataformas digitales considerando que su presencia ha transformado el modelo de comunicación pública. Tomando como punto de partida la defensa que hace Desantes (1994) de la información como bien humano y social que engendra un deber para quien la emite, esta investigación sostiene que las plataformas digitales, al igual que los medios de comunicación, deben asumir una responsabilidad estructural con la información. Este artículo explora, a través de una discusión con las ideas de los principales teóricos, cómo las plataformas han alterado la comunicación pública, desafiando los principios tradicionales de los medios y subrayando la necesidad de exigirles una responsabilidad de funcionamiento, como ha hecho la reciente regulación de la UE.<hr/>Abstract: Despite the apparent neutrality of digital platforms, they exert a significant influence on the mediation of information and raise questions about their responsibility to guarantee the right to information. This article examines the intermediary role of digital platforms, given that they have transformed the model of public communication. Taking as a starting point Desantes’ (1994) argument, that information is a human and social good that entails a duty for those who disseminate it, this research paper argues that digital platforms, like traditional media, must assume structural responsibility for information. Through a discussion of key theoretical perspectives, this article explores how platforms have altered public communication, challenged traditional media principles and highlighted the need to hold them accountable for their operational role, as reflected in recent EU regulations. <![CDATA[The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: En el contexto contemporáneo, donde predomina la hibridación en la cultura mediática como resultado de la convergencia de medios, se producen nuevas relaciones entre ciertos actores de la industria audiovisual. El presente trabajo pretende analizar el fenómeno de la plataformización de los festivales cinematográficos en España atendiendo a una doble circunstancia. Por un lado, se examina el nuevo modelo de distribución y retransmisión en línea de dichos eventos cinematográficos en las plataformas de streaming y, concretamente, en la plataforma nacional de vídeo bajo demanda Filmin. De otra parte, se analiza desde la irrupción de la pandemia de la COVID-19 hasta 2024, contexto disruptivo que consolidó los procesos de digitalización de dichos festivales. Para ello, se realiza un análisis diacrónico y comparativo de las 132 ediciones de festivales de cine organizadas por entidades españolas que han realizado su exhibición en línea en el proveedor de servicios de streaming Filmin. Se examinan las variables relacionadas con su naturaleza -híbrida o exclusivamente en línea-, ámbito geográfico, denominación -certamen o muestra-, temáticas y políticas de programación. Los resultados muestran un notable aumento de la exhibición de los festivales cinematográficos a través de la ventana online, lo que consolida a esta nueva modalidad de eventos culturales como un agente clave en la industria audiovisual contemporánea.<hr/>Abstract: In the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two ways. On the one hand, it examines the new model of distribution and online retransmission of these film events on streaming platforms and specifically on the national video-on-demand platform Filmin. On the other hand, this phenomenon is analysed from the outbreak of the COVID-19 pandemic until 2024, a disruptive context that consolidated the digitisation processes of these festivals. A hundred and thirty-two film festivals organised by Spanish entities that have screened their films online on the streaming service provider Filmin have been evaluated through a diachronic and comparative analysis. Variables related to their nature -hybrid or exclusively online-, geographical scope, denomination -competition or exhibition-, themes and programming policies are examined. The results show a notable increase in the online exhibition of film festivals at the current time, which consolidates this new type of cultural events as a key player in the contemporary audiovisual industry. <![CDATA[Analysis of Wikipedia Coverage in Spanish-Language Media between 2013 to 2023]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este artículo ofrece un análisis de la cobertura de Wikipedia en las noticias de medios digitales hispanohablantes. Se aplica la Teoría del Encuadre para examinar cómo los medios de comunicación presentan Wikipedia en los titulares de sus artículos. Se analizan 652 noticias extraídas de la base de datos Factiva entre los años 2013 y 2023. Se realizan diferentes análisis como la distribución y la tendencia temporal de las noticias, la frecuencia y mapa de calor de palabras, el algoritmo de asignación latente de Dirichlet (LDA), la co-ocurrencia de palabras en el contenido y títulos, aplicando procesamiento de lenguaje natural y técnicas demachine learningpara el análisis de temas. El resultado del análisis permite observar que la prensa española es la que más ha publicado sobre Wikipedia, con un aumento en la cobertura durante eventos globales, como la pandemia de COVID-19 y el conflicto en Ucrania. También se observan controversias en torno a biografías de figuras públicas, especialmente políticos, en momentos clave. Además, el análisis revela un sesgo de género, ya que las mujeres participan menos en la edición de Wikipedia, y el contenido relacionado con ellas es eliminado con mayor frecuencia. Se concluye que es necesario promover una mayor diversidad en la comunidad de personas editoras y realizar más acciones para mitigar los sesgos en la plataforma.<hr/>Abstract: This article analyses Wikipedia’s coverage in news from Spanish-speaking digital media. Framing Theory is used to examine how media outlets present Wikipedia in their article headlines. A total of 652 news articles were analyzed from the Factiva database between the years 2013 and 2023. Various analyses were conducted, including the distribution and temporal trends of the news, word frequency and heatmaps, the Latent Dirichlet Allocation (LDA) algorithm, and word co-occurrence in content and headlines. Natural language processing and machine learning techniques were applied for topic analysis. The results show that Spanish media has published the most about Wikipedia, with increased coverage during global events such as the COVID-19 pandemic and the Ukraine conflict. Controversies related to the biographies of public figures, particularly politicians, are also highlighted during key moments. Furthermore, the analysis reveals a gender bias, with women participating less in Wikipedia editing and content related to them being more frequently deleted. The study concludes that there is a need to promote greater diversity within the editing community and to implement further measures to mitigate biases on the platform. <![CDATA[Psychosocial factors associated with the desire to leave the media industry in Ecuador, Peru, and Venezuela]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100095&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Las condiciones laborales en los medios de comunicación latinoamericanos se han visto impactadas por diversas crisis como la pandemia por COVID-19, la violencia político-social y la crisis económica. Se requiere determinar los factores demográficos y psicosociales que inciden en la decisión de dejar de trabajar en los medios. En una muestra de 288 periodistas de Ecuador (34.4%), Perú (28.1%) y Venezuela (37.5%), se aplicaron dos encuestas ad-hoc: una para variables demográficas y otra para factores de riesgo/protección psicosocial. Se realizó análisis bivariados para comparar aquellos que quieren dejar su empleo de aquellos que no, y se encontró que los que quieren dejar sus empleos se caracterizan por ser jóvenes, mujeres, residir en capitales, haber recibido más amenazas de despidos, acoso laboral, sentir que su salud ha empeorado y evaluar negativamente a sus jefes. Los trabajadores que no desean cambiar de empleo experimentan significativamente mayor intimidación y confrontación política. Adicionalmente, mediante la regresión logística binaria se encontró que tener mayor edad, residir en Venezuela y presentar mayor confrontación política son factores protectores. La mala conectividad de internet, percibir mayor impacto en su salud y valorar negativamente la preocupación que perciben por parte de sus jefes inmediatos, son factores de riesgo. Estos resultados se discuten en relación con la importancia de la prevención de riesgos psicosociales para mejorar la retención de los trabajadores en los medios en contextos de crisis multisistémicas.<hr/>ABSTRACT: Working conditions in Latin American media have been impacted by various crises such as the Covid-19 pandemic, political-social violence and the economic crisis. For this reason, we are interested in determining the demographic and psychosocial factors that influence the decision to stop working in the media. In a sample of 288 journalists from Ecuador (34.4%), Peru (28.1%) and Venezuela (37.5%), two ad-hoc surveys were applied: one for demographic variables and the other for psychosocial risk/protection factors. Bivariate analyses were carried out to compare those who want to leave their jobs with those who do not, and it was found that those who want to leave their jobs are characterized by being young, women, residing in capital, have received more threats of dismissal, workplace harassment, feel that their health has worsened and negatively evaluate their bosses. Workers who do not wish to change jobs experience significantly more intimidation and political confrontation. In addition, binary logistic regression found that being older, residing in Venezuela, and presenting greater political confrontation are protective factors. Poor internet connectivity, perceiving a greater impact on their health, and negatively valuing the concern they perceive from their immediate bosses are risk factors. These results are discussed in relation to the importance of psychosocial risk prevention to improve the retention of workers in the media in contexts of multisystemic crises. <![CDATA[Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT TikTok’s rapid rise and popularity pose challenges to young users. This study applies a mixed-methods approach to examine the impact of advertising on generation Alpha through the analysis of 500 child-targeted videos and the Delphi method with 12 psychologists. The quantitative content analysis reveals that TikTok’s short, dynamic videos cater to children’s preferences, with significant gender-based segmentation: boys are more frequently exposed to political and sports content, while girls encounter more beauty and lifestyle content. Experts indicate that the app’s fragmented, fast-paced content diminishes attention spans and fosters addictive purchasing behaviors among the youngest audience. Furthermore, the subtle nature of influencer-driven advertising complicates children’s ability to identify promotional content, potentially heightening their consumerism and anxiety. These findings underscore the urgent need for enhanced parental supervision, ethical advertising practices, and transparent regulatory measures to protect generation Alpha’s psychological well-being from the effects of fragmented brand consumerism.<hr/>RESUMEN El vertiginoso ascenso y popularidad de TikTok introducen desafíos únicos para los jóvenes usuarios. Este estudio aplica un enfoque metodológico mixto para explorar el impacto de la publicidad sobre la generación Alfa por medio del análisis de 500 vídeos dirigidos a menores y la técnica del método Delphi con 12 psicólogos. El análisis de contenido cuantitativo descubre que los vídeos cortos y dinámicos de TikTok se adaptan a las preferencias de los infantes, con una segmentación de género significativa: los niños están más expuestos a contenido político y deportivo, mientras que las niñas encuentran más contenido sobre belleza y estilo de vida. Los expertos indican que el contenido fragmentado y dinámico de esta aplicación disminuye la capacidad de atención y fomenta comportamientos de compra adictivos entre el público más joven. Además, la naturaleza sutil de la publicidad impulsada por influencers dificulta la capacidad de los menores para identificar contenido promocional, lo que podría incrementar su consumismo y ansiedad. Estos hallazgos subrayan la urgente necesidad de activar una mayor supervisión parental, fomentar prácticas publicitarias éticas y garantizar medidas regulatorias transparentes para proteger el bienestar psicológico de la generación Alfa ante los efectos del consumismo fragmentado de marcas. <![CDATA[Mobile phones, sexual socialization and media literacy: perceptions and challenges in digital protection of children and adolescents]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100127&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La cosificación sexual es una de las formas de socialización de los jóvenes en redes sociales y se ha convertido en un reto en la protección digital de la infancia y la adolescencia por su impacto en la madurez sexual y en la autoestima. Esta investigación pretende conocer qué percepciones tienen, tanto las personas expertas como los jóvenes, respecto a la socialización sexual, así como qué motivaciones de uso tienen los adolescentes respecto a los contenidos sexuales que consumen y/o intercambian en redes sociales. La metodología ha consistido en 14 entrevistas semiestructuradas a personas expertas y una encuesta realizada a 421 adolescentes participantes de talleres en educación sexual digital entre 2022 y 2024. Los resultados muestran que los expertos identifican como un factor primordial la aprobación, mediante la exhibición sexual, en el uso de las redes entre adolescentes. Sin embargo, la mayoría de los jóvenes no percibe un peligro el uso de las redes para enviar imágenes del cuerpo desnudo, ni para ellos ni para los demás, ya que lo consideran algo privado. La investigación lleva a la reflexión sobre el hecho de que los jóvenes valoren su cuerpo como lo más importante de su personalidad, lo que implica acciones de mejora en su educación mediática, y aporta argumentos para responsables políticos, sector tecnológico, educadores y familias sobre la protección digital de la infancia.<hr/>Abstract: Sexual objectification is one of the ways young people socialize on social media and has become a challenge in digital child and adolescent protection due to its impact on sexual maturity and self-esteem. This research aims to understand the perceptions of both experts and young people regarding sexual socialization, as well as the motivations behind adolescents’ use of sexual content they consume and/or exchange on social media. The methodology consisted of 14 semi-structured interviews with experts and a survey conducted with 421 adolescents who participated in digital sexual education workshops between 2022 and 2024. The results show that experts identify approval-through sexual display-as a key factor in adolescents’ use of social media. However, most young people do not perceive a risk in using social media to send nude images of their bodies, either for themselves or others, as they consider it a private matter. The research encourages reflection on the fact that young people value their bodies as the most important aspect of their personality, highlighting the need for improvements in media education. It also provides arguments for policymakers, the technology sector, educators, and families regarding digital child protection. <![CDATA[Gendered dynamics of Twitter engagement: An analysis of Colombian parliamentarians during electoral and non-electoral periods]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100183&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT: This study investigates the gender dynamics in how Colombian members of Congress use Twitter during electoral and non-electoral periods. Using a quantitative analysis of 689,576 tweets collected in 2020 and 2022, the findings reveal nuanced differences in social media behaviour between male and female politicians. While male politicians generally have a larger follower base and higher retweet rates during non-electoral periods, these advantages diminish or even reverse during elections. Female politicians show relative gains in retweets and follower acquisition during electoral periods, suggesting that heightened competition and visibility create a more level playing field for engagement. Contrary to expectations, male politicians tweet more frequently overall, but female politicians increase their activity significantly during elections. These findings suggest that gender disparities in political communication on Twitter are not static but context- dependent, with electoral periods offering unique opportunities for female politicians to amplify their messages. While further research is needed to explore the role of content and audience behaviour, this study highlights the complex interplay of gender, visibility, and engagement in online political communication.<hr/>RESUMEN: Este estudio investiga las dinámicas de género en el uso de Twitter por parte de los congresistas colombianos durante períodos electorales y no electorales. A través de un análisis cuantitativo de 689,576 tweets recopilados en 2020 y 2022, los hallazgos revelan diferencias matizadas en el comportamiento en redes sociales entre políticos hombres y mujeres. Mientras que los hombres generalmente tienen una base de seguidores más amplia y mayores tasas de retweets durante los períodos no electorales, estas ventajas disminuyen o incluso se revierten durante las elecciones. Las mujeres muestran incrementos relativos en retweets y adquisición de seguidores durante los períodos electorales, lo que sugiere que la mayor competencia y visibilidad de estos momentos genera un terreno más equilibrado para el engagement. Contrario a las expectativas, los hombres publican tweets con mayor frecuencia en general, pero las mujeres aumentan significativamente su actividad durante las elecciones. Estos hallazgos sugieren que las disparidades de género en la comunicación política en Twitter no son estáticas, sino contextuales, y que los períodos electorales ofrecen oportunidades únicas para que las mujeres amplifiquen sus mensajes. Si bien se requiere más investigación para explorar el papel del contenido y el comportamiento de las audiencias, este estudio resalta la compleja interacción entre género, visibilidad y engagement en la comunicación política en línea. <![CDATA[Proposal for media literacy through professional <em>fact checking</em> in Latin America]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La desinformación es un fenómeno cada vez más sofisticado (Frau-Meigs, 2022) y normalizado en el ecosistema digital por lo que urge implementar soluciones que refuercen la resiliencia de los públicos. La alfabetización mediática junto con la verificación son las respuestas que más impulso han recibido y la relación entre ambas disciplinas se ha estrechado (Frau-Meigs, 2022). La alfabetización digital ha pasado a tener un enfoque interpretativo como herramienta imprescindible para contrarrestar la desinformación (Sádaba-Chalezquer y Salaverría, 2023; Roozenbeek et al., 2022). En los últimos años, numerosos verificadores han implementado la alfabetización como parte de sus actividades profesionales; por ello, en algunos circuitos académicos se les denominafact checkersde “segunda generación” (Çömlekçi, 2022). Entendemos que se trata de una tendencia y, desde esta perspectiva, se propone un estudio exploratorio sobre los programas de alfabetización ofertados por los verificadores que forman parte de la red latinoamericanaLatamChequea. Se aborda desde una metodología mixta: el análisis de contenido y la entrevista semiestructurada con los profesionales. La interpretación de los resultados conduce a plantear el grado de profesionalización de los programas educativos examinados.<hr/>Abstract: Disinformation is an increasingly sophisticated (Frau-Meigs, 2022) and normalised phenomenon in the digital ecosystem, which makes it urgent to implement solutions that strengthen the resilience of audiences. Media literacy and verification are the responses that have received the most impetus and the relationship between the two disciplines has become closer (Frau-Meigs, 2022). Digital literacy has shifted to an interpretative approach as an essential tool to counter misinformation (Sádaba-Chalezquer and Salaverría, 2023; Roozenbeek et al., 2022). In recent years numerous fact-checkers have implemented literacy as part of their professional activities; for this reason, in some academic circles they are referred to as ‘second generation’ fact checkers (Çömlekçi, 2022). We understand that this is a trend and from this perspective, we propose an exploratory study on the literacy programmes offered by the fact checkers that are part of the Latin American networkLatamChequea. It is approached using a mixed methodology: content analysis and semi-structured interviews with the professionals. The interpretation of the results leads us to consider the degree of professionalisation of the educational programmes examined. <![CDATA[Melodrama and nazi postmemory. The paradigmatic case of <em>Generation War</em> (2013)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100229&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo analiza la serieHijos del Tercer Reich(Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) para estudiar cómo la ficción melodramática contribuye a la memoria colectiva de la Alemania nazi cuando los testigos del Holocausto están desapareciendo. A partir de la hipótesis de que las narrativas emocionales pueden influir en la preservación de los recuerdos y en el diálogo intergeneracional sobre los crímenes de Hitler, se lleva a cabo un análisis de contenido de los tres capítulos de la serie. Para ello se emplean nueve categorías derivadas de la literatura sobre el modo melodramático audiovisual: personajes-víctimas, fuerzas amenazantes, nostalgia, espacio de inocencia, suspense, muerte redentora, ruptura de la lógica del relato, destino azaroso y pacto de lectura moral. El análisis muestra queHijos del Tercer Reichincorpora estos elementos emocionales para ofrecer una representación que combina crítica y comprensión del pasado nazi. Esto demuestra que el melodrama puede superar críticas relacionadas con la distorsión histórica, dado el papel crucial de la emoción como herramienta efectiva para mantener vivo el recuerdo de episodios traumáticos.<hr/>Abstract: The article analyzes the seriesGeneration War(Unsere Mütter, Unsere Väter, 2013) to explore how melodramatic fiction contributes to the collective memory of Nazi Germany as Holocaust witnesses gradually disappear. A content analysis of the series’ three episodes is based on the hypothesis that emotional narratives can influence the preservation of memories and intergenerational dialogue about Hitler’s crimes. This analysis employs nine categories derived from the literature on audiovisual melodramatic modes: victim-characters, threatening forces, nostalgia, spaces of innocence, suspense, redemptive death, narrative logic disruptions, random fate, and moral reading pact. The findings show thatGeneration Warincorporates these emotional elements to present a representation that combines both critique and understanding of the Nazi past. This demonstrates that melodrama can overcome criticisms of historical distortion, given the crucial role of emotion as an effective tool for keeping the memory of traumatic episodes alive. <![CDATA[The transmedia lies of Pinocchio: morality and intertextuality in the narrative expansion of Carlo Collodi’s tale]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Esta investigación explora el universo narrativo de Pinocho mediante un planteamiento analítico que adapta el modelo de García-Carrizo y Heredero-Díaz (2015), identificando las dinámicas transmedia que han sustentado la vigencia y evolución del relato original a través de múltiples formatos y medios. Los principales resultados destacan cómo elementos narrativos clave y mitemas, como el mito de Prometeo, han sido reinterpretados y resignificados a lo largo del tiempo, lo que permite mantener la identidad del cuento a pesar de la diversidad de adaptaciones. Asimismo, se analiza cómo las adaptaciones han modificado y, en ocasiones, subvertido los valores moralizantes y preceptos pedagógicos originales, reflejando las transformaciones culturales y sociales de los últimos 140 años. A partir del cuento clásico de Carlo Collodi: Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino (1883), un caso paradigmático de arqueología transmedia, nuestro estudio retoma el concepto de intertextualidad transmedia para comprender cómo estas conexiones permiten expandir y resignificar las obras originales, manteniéndose relevantes en nuevos contextos culturales estableciendo un marco metodológico aplicable a otros estudios de narrativas transmedia.<hr/>ABSTRACT This research explores the narrative universe of Pinocchio through an analytical approach that adapts the model proposed by García-Carrizo and Heredero-Díaz (2015), identifying the transmedia dynamics that have sustained the relevance and evolution of the original story across multiple formats and media. The main findings highlight how key narrative elements and mythemes, such as the myth of Prometheus, have been reinterpreted and re-signified over time, preserving the identity of the tale despite the diversity of adaptations. Furthermore, the study examines how these adaptations have altered and, in some cases, subverted the original moralizing values and pedagogical precepts, reflecting the cultural and social transformations of the past 140 years. Based on Carlo Collodi’s classic tale Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino (1883), a paradigmatic case of transmedia archaeology, our study revisits the concept of transmedia intertextuality to understand how these connections enable the expansion and re-signification of original works, maintaining their relevance in new cultural contexts and establishing a methodological framework applicable to other studies of transmedia narratives. <![CDATA[Applying Neuroscience to the Production of Fiction Series: Enhancing Quality by Optimizing Audience Engagement and Attention Levels]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100265&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Este artículo analiza la aplicación de técnicas de neurociencia en la producción de series de ficción con el objetivo de medir los niveles de atención y el engagement o conexión emocional. El diseño emocional de los contenidos tiene efectos relevantes sobre la audiencia, de ahí la importancia de considerar su sensibilidad. Para ello, se emplea la tecnología Sociograph -consultora de neuromarketing- que mide estos parámetros mediante sensores digitales que detectan los cambios inconscientes en la resistencia eléctrica de la piel. En concreto, se ha aplicado a una muestra de audiencia joven que ha visionado el capítulo piloto del thriller español Ana Tramel. El juego. Con el objetivo de conocer la respuesta emocional consciente, se ha empleado también la técnica del cuestionario. Los resultados ofrecen una comprensión más profunda del éxito o fracaso de los contenidos y proporcionan a los showrunners pautas para el diseño narrativo y emocional de las tramas y los personajes, con el fin de crear producciones de mayor calidad. Las conclusiones destacan que la sensibilidad emocional de la audiencia debe ser una prioridad en los procesos creativos para potenciar el engagement, un factor novedoso que no ha sido suficientemente considerado hasta ahora. Finalmente, se propone la aplicación de este tipo de estudios científicos en el desarrollo creativo de proyectos audiovisuales con el objetivo de optimizarlos y adecuarlos a su target.<hr/>ABSTRACT: This article analyzes the application of neuroscience techniques in the production of fiction series to measure attention levels and emotional engagement. Emotional content design has significant effects on the audience, emphasizing the importance of considering their sensitivity. For this purpose, the technology of Sociograph, a neuromarketing consultancy, was used to measure these parameters using digital sensors that detect unconscious changes in the electrical resistance of the skin. Specifically, the technology was applied to a young audience sample who watched the pilot episode of the Spanish thriller Ana Tramel. El juego (ANA. All In). To complement the study, a questionnaire was used to assess the audience’s conscious emotional response. The findings provide deeper insights into the success or failure of content and offer showrunners valuable guidelines for the narrative and emotional design of plots and characters, aiming to produce higher-quality content. The conclusions highlight that prioritizing the audience’s emotional sensitivity in creative processes is crucial for enhancing engagement, a factor that has been underexplored so far. Finally, the study advocates for the integration of such scientific methodologies into the creative development. <![CDATA[Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100281&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This article reviews the evolution of the problem of climate change science communication from 1988 to 2022 to determine the current state of the question and to identify the rhetorical approaches most widely used to date. Methodologically, a distinction is first drawn between institutional milestones and rhetorical moments in discourses originating in science, politics, and the arts/media. A general corpus of 13,794 documents, including scientific literature, journalistic sources, and official reports, is then reviewed. The result is a proposal for a historical periodization with three periods: from 1988 to 2009, characterized by pragmatic communication needs; from 2010 to 2015, when the need to communicate climate change as a social fact emerged; and from 2016 to 2022 when climate change began to elicit specific political action on the international stage. The results reveal evidence of rhetorical connections in the discourses used by the different actors involved in socially shaping public knowledge of climate change. As to the conclusions, it is essential to explore hybrid formulas of epistemic authority and to conduct further research on a dialogic model of science communication that does not overlook the need to “listen to science”, while also including the idea of a science that listens.<hr/>Resumen: Este artículo revisa la evolución del problema de la comunicación científica sobre el cambio climático desde 1988 hasta 2022, con el objetivo de determinar el estado actual de la cuestión e identificar los enfoques retóricos más ampliamente utilizados hasta la fecha. Metodológicamente, primero se establece una distinción entre hitos institucionales y momentos retóricos en discursos provenientes de la ciencia, la política y las artes/medios. Luego, se revisa un corpus general de 13,794 documentos, que incluye literatura científica, fuentes periodísticas e informes oficiales, lo que da lugar a una propuesta de periodización histórica en tres períodos: de 1988 a 2009, caracterizado por necesidades pragmáticas de comunicación; de 2010 a 2015, cuando surgió la necesidad de comunicar el cambio climático como un hecho social; y de 2016 a 2022, cuando el cambio climático comenzó a generar acciones políticas específicas en el ámbito internacional. Los resultados revelan evidencia de conexiones retóricas en los discursos utilizados por los diferentes actores involucrados en la configuración social del conocimiento público sobre el cambio climático. En cuanto a las conclusiones, es esencial explorar fórmulas híbridas de autoridad epistémica y llevar a cabo más investigaciones sobre un modelo dialógico de comunicación científica que no ignore la necesidad de “escuchar a la ciencia”, al mismo tiempo que incluya la idea de una ciencia que escucha. <![CDATA[Covering violence against women and girls on the border: Comparing news from Texas and Mexico]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100303&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Este estudio investiga la violencia contra mujeres y niñas (VAWG) a lo largo de la frontera entre Texas y México a través de la cobertura de noticias en cuatro periódicos: MyRGV en McAllen (Texas), El Paso Times en El Paso (Texas), El Mañana de Reynosa en Tamaulipas (México), y El Heraldo de Juárez en Ciudad Juárez (México). Se emplea un enfoque de métodos mixtos, realizando análisis cuantitativo de contenido y análisis cualitativo de encuadres. Los hallazgos revelan que los periódicos mexicanos eligieron principalmente publicar historias sobre asesinatos como el principal delito contra mujeres y niñas, mientras que los periódicos de Texas se enfocaron en la violencia sexual. Los periódicos mexicanos cubrieron la VCMN relacionándola con la inmigración, y los periódicos de Texas no. Las periodistas en México a menudo conectaron los crímenes con los traumas psicológicos y esto es ausente en los periódicos de Texas. Los periódicos de Texas emplearon un encuadre episódico y culpabilización de la víctima, mientras que los periódicos mexicanos enmarcaron las historias en apoyo a la víctima. Los periódicos de Texas no distinguieron los crímenes contra mujeres de otros crímenes, mientras que los periódicos mexicanos utilizaron el término ‘feminicidio’ y trataron los crímenes contra mujeres y niños como específicos de género y edad.<hr/>ABSTRACT: This study investigates violence against women and girls (VAWG) along the Texas-Mexico border through the lens of the news published in newspapers: MyRGV in McAllen (Texas), the El Paso Times in El Paso (Texas), El Mañana de Reynosa in Tamaulipas (Mexico), and El Heraldo de Juárez in Ciudad Juárez (Mexico). It employs a mixed-method approach, conducting quantitative content analysis and qualitative framing analysis. The findings reveal that Mexican newspapers primarily chose to publish stories about murder as the main crime against women and girls, while Texas newspapers focused on sexual violence. Mexican newspapers also covered immigration-related VAWG. Female journalists in Mexico often connected crimes with psychological trauma. Texas newspapers employed episodic framing and victim-blaming, whereas Mexican newspapers framed stories in a victim-supporting manner. Texas newspapers did not distinguish crimes against women from other crimes, whereas Mexican newspapers used the term ‘femicide’ and treated crimes against women and children as gender- and age-specific. <![CDATA[“Here’s what you need to know”: An analysis of <em>clickbait</em> narratives on Chilean outlets’ Facebook News]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo de este estudio fue caracterizar las estrategias discursivas declickbaiten publicaciones de Facebook de los cinco medios periodísticos más confiables de Chile y sus correlaciones con la participación discursiva (seminalidad) de los usuarios. A través de un análisis de discurso cuantitativo con una matriz de indicadores narrativos declickbait, se analizó una muestra de 4316postsnoticiosos. Los hallazgos revelaron que existió un 68 % de uso declickbaity la narrativa más frecuente fue la ausencia del dato más relevante. Sin embargo, solo las narrativas paralingüísticas y las preguntas dirigidas a las audiencias se vincularon con un aumento del CGU (contenido generado por el usuario). Por otro lado, las estrategias que menoscaban el contenido informativo se asociaron con una disminución de la participación. La investigación sugiere que la repetición y serialización de contenidos relevantes, los listados con viñetas y el uso de preguntas dirigidas a los usuarios son cuatro estrategias declickbaitinformativas que podrían conciliar la necesidad de financiar las empresas periodísticas a través de los clics con la responsabilidad social de convertir las noticias en una conversación.<hr/>Abstract: The aim of this study was to characterizeclickbaitdiscursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix ofclickbaitnarrative indicators to a sample of 4316 news posts. The findings revealed that 68 % of posts containclickbaitsand the absence of the most relevant data was the most frequent narrative. However, only paralinguisticclickbaitnarratives and user-directed questions stimulated the UGC (User-Generated Content). Conversely, those strategies that compromise informational content are associated with a decline in such engagement. In conclusion, the investigation suggests that repetition and serialization of relevant information, bullet point lists and user-addressed questions are four effective strategies to reconcile the need for journalistic companies to balance financial sustainability through clicks with their social responsibility of fostering news into a conversation. <![CDATA[Longitudinal analysis of lobbies’ media coverage in the Spanish print generalist press]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100343&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La cobertura mediática constituye un pilar fundamental en el potencial de influencia de los lobbies. Cumple una triple función al permitirles consolidar sus posiciones, mantener informados a sus seguidores y comunicar sus puntos de vista a los responsables de formular políticas públicas. Considerando lo anterior, se plantea esta investigación, cuyo objetivo principal es analizar la cobertura mediática de los grupos de presión en los siete principales diarios generalistas de España entre 2013 y 2023. Para ello, el planteamiento metodológico adopta un enfoque eminentemente cuantitativo y posee un alcance descriptivo-inferencial. Se estudian 34.549 noticias sobre lobbies publicadas en diarios impresos. Los procedimientos estadísticos empleados para el análisis comprenden ajustes polinómicos, pruebas de independencia y modelos mediante RLB, entre otros. Del análisis de los resultados, se desprende un declive progresivo del volumen de publicaciones y una concentración de las mismas en temáticas de índole económica y/o política. Asimismo, se descubre una relación proporcional entre el sentimiento positivo en la redacción del artículo y la probabilidad de que su publicación sea consecuencia de una estrategia de lobby indirecto.<hr/>Abstract: Media coverage is a fundamental pillar in the potential influence of lobbies. It serves a threefold purpose by allowing them to consolidate their positions, keep their followers informed, and communicate their viewpoints to policymakers. Given this, this research aims to analyze the media coverage of pressure groups in Spain’s seven leading generalist newspapers between 2013 and 2023. To this end, the methodological approach is predominantly quantitative and has a descriptive-inferential scope. The study examines 34,549 articles about lobbies published in print newspapers. Statistical procedures employed for analysis include polynomial adjustments, independence tests, and models using RLB, among others. The analysis reveals a progressive decline in the volume of publications and a concentration on economic and/or political themes. Additionally, a proportional relationship is found between positive sentiment in article writing and the likelihood that its publication is a result of an indirect lobbying strategy. <![CDATA[Film Studies in Peru: a systematic review]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100367&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La producción cinematográfica peruana ha sido testigo de una multiplicidad de propuestas y nuevas voces desde el inicio del siglo XXI, pero la producción académica de estudios sobre cine sigue estando ausente de una revisión panorámica de qué se está estudiando, quiénes lo hacen, dónde se hace y dónde se pueden consultar esos trabajos. La presente investigación tuvo como objetivo identificar las principales características del campo de la investigación cinematográfica en el Perú entre el 2016 y 2023. A partir de un enfoque cuantitativo, se llevó a cabo una revisión sistematizada de literatura tomando como base el protocolo PRISMA 2020 y con las bases de datos Scopus y Web of Science como referencia. Los datos obtenidos de los registros fueron procesados a partir de indicadores bibliométricos. La muestra final estuvo conformada por 46 registros que cumplían con los criterios de selección. Los resultados señalan un aumento considerable de estudios cinematográficos desde mediados de la década pasada, así como las tendencias emergentes en investigación provenientes del campo de las Humanidades como estética, literatura y filosofía. Se observa además un interés sostenido por explorar cinematografías nacionales relativamente recientes, en paralelo al estudio de películas y directores provenientes del extranjero. La revisión concluye identificando las fortalezas y retos que enfrentan los estudiosos sobre cine en el Perú, tales como la necesidad de articular a los investigadores en redes y contar con programas y eventos especializados desde entornos académicos.<hr/>ABSTRACT Peruvian film production has witnessed a multiplicity of proposals and new voices since the turning of the century, but the academic production of Film Studies continues to lack a comprehensive review of what is being studied, who is doing the research, where it is being conducted, and where these works can be read. This paper aimed to identify the main characteristics of the field of Film Studies in Peru between 2016 and 2023. Using a quantitative approach, a systematic literature review was conducted based on the PRISMA 2020 protocol, with Scopus and Web of Science databases as references. The data of the registers was processed through bibliometric indicators. The final sample consisted of 46 records that met the selection criteria. The results point to a considerable increase in film studies since the mid-2010s, as well as emerging research trends inspired by Humanities such as aesthetics, literature, and philosophy. There is also a sustained interest in exploring relatively recent national cinemas, alongside the study of films and directors from other countries. Finally, the revision concludes by identifying the strengths and challenges faced by Film Studies scholars in Peru, such as the need to articulate the researchers in networks and have specialized programs and events in academic environments. <![CDATA[Predictors of trust in digital-born news media: a study of the Cuban independent media <em>Periodismo de Barrio</em>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100389&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La pérdida de la confianza en los medios de comunicación a nivel global desafía la misión del periodismo como garante de la cohesión social y la deliberación pública. En un contexto de creciente interés de la investigación académica sobre este tema, el presente trabajo tiene como objetivo analizar los predictores de la confianza que tiene la audiencia dePeriodismo de Barrio, organización periodística independiente del poder político-estatal cubano. El estudio adopta una metodología cuantitativa, con base en un cuestionario autoadministrado en línea a la audiencia del medio, y aplica una regresión lineal múltiple a los datos obtenidos. Los resultados confirman que la concepción sobre el rol cívico, el comentar públicamente en las plataformas del medio, la satisfacción con el tema político y la percepción sobre la calidad en el contraste de fuentes potencian la confianza, lo que también está influido por el lugar de residencia de las personas. El modelo de análisis integra variables relativas a las características sociodemográficas de la audiencia, los contenidos del medio, y las relaciones de ambos (audiencia y medio) con el sistema mediático y político del país. Todo ello se enmarca en un medio orientado al análisis crítico, la explicación y la investigación; una audiencia con un alto nivel de instrucción y múltiples lugares de residencia; y un ecosistema mediático fragmentado e ideologizado. Las conclusiones confirman la importancia de pensar la confianza en los medios desde una perspectiva contextual, fluida y multisituada.<hr/>Abstract: The loss of trust in the media at a global level challenges the mission of journalism as a guarantor of social cohesion and public deliberation. In the context of growing interest in academic research on this topic, this paper aims to analyze the predictors of trust among the audience ofPeriodismo de Barrio, a journalistic organization independent from the Cuban political state power. The study adopts a quantitative methodology, based on an online self-administered questionnaire to the audience of the media, and applies a multiple linear regression to the data obtained. The results show that civic role conception, publicly commenting on the media’s platforms, satisfaction with political topics, and the perception of quality in source contrast have a positive effect on media trust, which is also influenced by the audience’s place of residence. The trust analysis model integrates variables related to the audience’s socio-demographic characteristics, the media’s contents, and the relationship of both (audience and media) with the country’s media and political system. All this is framed within a media project oriented to critical, explanatory, and investigative journalism; an audience with a high education level and multiple residence places; and a fragmented and ideologized media ecosystem. The findings confirm the importance of thinking about trust in the media from a contextual, fluid and multisituated perspective. <![CDATA[Towards the consolidation of the cultural industry of podcasting in Spanish. An analysis of production in Spain and Argentina]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100409&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Veinte años después de su aparición como innovación tecnológica para incluir audio en los blogs, el podcast comienza a cristalizar como una industria creativa y cultural de gran alcance y eficiencia comercial. Su naturaleza dúctil, que favorece la autonomía del oyente en el acceso y la personalización de su escucha, ha multiplicado la producción y el consumo de este medio hasta consolidar una cadena de valor con cada vez más actores implicados. Este artículo analiza el afianzamiento de la industria del podcast en español a partir del análisis de la oferta original de las principales plataformas y productoras de audio en España y Argentina en 2023. Se asume que, en el actual ecosistema digital, estos operadores han integrado el podcast en el menú sonoro de información y entretenimiento al superar la sincronía y fugacidad de la radio, y además facilitar su escucha en cualquier instante y desde cualquier dispositivo conectado. Los resultados descubren una amplia variedad de títulos, temáticas y géneros, así como significativas similitudes y diferencias entre ambos países; en los dos dominan los podcasts conversacionales, por delante de los narrativos de no ficción; las ficciones sonoras apenas tienen presencia en Argentina, donde la fórmula comercial del branded podcast es más utilizada ante el menor desarrollo de los servicios de suscripción. El estudio, que toma como referencia los datos del ONE (2024), confirma el potencial del podcast como medio para probar nuevas gramáticas, introducir otros temas y alcanzar a públicos poco atendidos por la radio tradicional, entre los que destacan los más de 500 millones de hispanohablantes en todo el mundo.<hr/>Abstract: Twenty years after its creation as a technological innovation to include listening to audio in blogs, the podcast has established itself as a creative and cultural industry of great reach and commercial efficiency. Its ductile nature, which favours the listener’s autonomy in accessing and personalising their listening, has multiplied the production and consumption of this format to the level of a value chain with an ever-increasing number of actors involved. This article analyses the consolidation of the podcast industry in Spanish by analysing the original offer of the main platforms and audio companies in Spain and Argentina in 2023. It is supposed that, in the current digital ecosystem, these operators have integrated the podcast into the sound menu of information and entertainment by overcoming the synchronicity and transience of radio and making it easier to listen at any time and from any connected device. The results reveal the growing variety of titles, themes, and genres, as well as the similarities and differences between the two countries; conversational podcasts dominate in both countries, ahead of narrative non-fiction podcasts; audio fiction is almost non-existent in Argentina, where the branded podcast technique is more widely used due to the slower development of subscription services. The study, which takes as a reference the data from ONE (2024), validates the potential of podcasts to test new grammars, introduce new topics and reach audiences neglected by traditional radio, in which the more than 500 million Spanish speakers around the world stand out. <![CDATA[The 2030 Agenda in Spanish universities: sustainability and its communication]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100431&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Desde lo global a lo local, muchos actores de la sociedad contribuyen a acabar con la pobreza, construir la gobernabilidad democrática, el estado de derecho e instituciones inclusivas. En las universidades, las relaciones con sus públicos, a través de actividades o acciones responsables, buscan alcanzar el desarrollo sostenible de su entorno. Esta investigación analiza el desarrollo y avance de las universidades españolas en su contribución a los objetivos de la Agenda 2030. Con este punto de partida, este trabajo tiene por objetivo el grado de implementación de los ODS así como la comunicación que se ha realizado para difundirlo a través de sus diferentes públicos. Para ello, se utiliza el método de análisis de contenido, analizando las memorias de responsabilidad social o sostenibilidad, y se localizan las acciones o indicadores de los ODS en los sitios oficiales de las 77 universidades españolas en sus relaciones con sus públicos. Los principales resultados apuntan a que la comunidad universitaria es el colectivo más presente en el impacto social y sostenible de las instituciones. Por otra parte, la dimensión medioambiental es la menos trabajada y la comunicación de los ODS se encuentra en una fase muy incipiente.<hr/>Abstract: From global to local, many actors in society contribute to ending poverty, building democratic governance, the rule of law and inclusive institutions. In universities, relations with their publics, through responsible activities or actions, seek to achieve the sustainable development of their environment. This research analyzes the development and progress of Spanish universities in their contribution to the goals of the 2030 Agenda. With this starting point, this paper aims to determine the degree of implementation of the SDGs as well as the communication that has been carried out to disseminate them through their different audiences. For this purpose, the content analysis method is used, analyzing the social responsibility or sustainability reports, and the actions or indicators of the SDGs are located on the official sites of the 77 Spanish universities in their relations with their publics. The main results show that the university community is the group most present in the social and sustainable impact of the institutions. On the other hand, the environmental dimension is the least worked and the communication of the SDGs is at a very early stage. <![CDATA[Uses of Artificial Intelligence in the Radio Production Cycle: A Framework for AI Tool Classification]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100455&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La aplicación de la inteligencia artificial (IA) está revolucionando la producción radiofónica, ofreciendo ventajas significativas sobre los métodos tradicionales. La IA, como ya hizo la digitalización, cuestiona las estructuras y rutinas productivas existentes, obligando a la industria a adaptarse a cambios tecnológicos y de mercado. En este trabajo se identifican tres tipos de IA: las de análisis, que detectan patrones y prevén situaciones futuras; las de asistencia, que ejecuta tareas mecánicas de forma automatizada; y las generativas, que simulan procesos creativos y producen contenidos. Para poder contextualizar las diferentes funciones se han establecido seis fases en el ciclo productivo radiofónico (Ideación, Investigación, Producción, Distribución, Interacción y Archivo) y en cada fase se han identificado funciones específicas de IA que contribuyen al proceso. Se ha utilizado una metodología inductiva basada en la observación y análisis de 96 aplicaciones específicas de IA existentes en el mercado. Se identificaron 45 funciones potenciales de IA, distribuidas en las seis fases mencionadas. Los resultados destacan que la IA puede agilizar el proceso productivo y aportar valor al producto final. Las principales conclusiones subrayan la necesidad de nuevas habilidades y roles en la industria, así como la importancia de la supervisión ética para evitar desinformación y sesgos.<hr/>Abstract: The application of Artificial Intelligence (AI) is revolutionizing radio production, offering significant advantages over traditional methods. AI, much like digitalization did, challenges existing production structures and routines, forcing the industry to adapt to technological and market changes. This work identifies three types of AI: analytic, which detect patterns and foresee future situations; assistive, which execute mechanical tasks in an automated manner; and generative, which simulate creative processes and produce content. To contextualize the different functions, six phases have been established in the radio production cycle (Ideation, Research, Production, Distribution, Interaction, and Archiving), and in each phase, specific AI functions that contribute to the process have been identified. An inductive methodology based on the observation and analysis of 96 specific AI applications available in the market was used. Forty-five potential AI functions were identified, distributed across the six mentioned phases. The results highlight that AI can streamline the production process and add value to the final product. The main conclusions emphasize the need for new skills and roles in the industry, as well as the importance of ethical supervision to prevent misinformation and biases. <![CDATA[Digital communication and NextGenerationEU european funds: analysis of the web portals of spanish administrations]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100475&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El binomio comunicación-ayudas públicas se está volviendo cada vez más decisivo, ya que los fondos proporcionados por la UE están vinculados a la obligación por parte de las administraciones gestoras de llevar a cabo una comunicación social efectiva. Por primera vez, Europa ha acordado emitir deuda pública para afrontar las consecuencias generadas por la Covid-19. Para ello, ha creado el instrumento NextGenerationEU, dotado con 809.000 millones de euros, con el objetivo de lograr una UE más digitalizada, sostenible e innovadora. Entre los países que más se han beneficiado se encuentra España, que ha otorgado un papel protagónico a sus 19 regiones (Comunidades y Ciudades Autónomas) para canalizar y estructurar los fondos. Asimismo, para asegurar su adecuada difusión, la UE estableció la necesidad de que los Estados miembros crearan un portal web que actuara como ventanilla única. España creó el suyo propio e instó a las diferentes regiones a hacer lo mismo. Por lo tanto, este estudio explora si las regiones han creado un sitio web que recopile información sobre NextGeneration y evalúa su calidad. Para ello, se creó un protocolo compuesto por ocho parámetros y 65 indicadores. La Comunidad Valenciana, Cataluña y Aragón son las regiones con mejor desempeño, mientras que Canarias, Navarra y Ceuta son las más deficientes.<hr/>ABSTRACT: The communication-public aid binomial is becoming more decisive because the funds provided by the EU are linked to the obligation on the part of the managing administrations to carry out effective social communication. For the first time, Europe has agreed to issue public debt to deal with the consequences created by Covid-19. To this end, it has created the NextGenerationEU instrument, endowed with €809 billion, with the aim of achieving a more digitalized, sustainable and innovative EU. Among the countries that have benefited the most is Spain, which has given a leading role to its 19 regions (Autonomous Communities and Cities) in channelling and structuring the funds. Likewise, to ensure their proper dissemination, the EU enacted the need for Member States to create a website to act as a one-stop shop. Spain created its own and urged the different regions to do the same. Therefore, this paper explores whether regions have created a website that brings together Next Generation information and measures its quality. For this purpose, a protocol was created consisting of eight parameters and 65 indicators. The Valencian Community, Catalonia and Aragon are the regions with the best performance, while the Canary Islands, Navarre and Ceuta are the most deficient. <![CDATA[Adolescents, TikTok, and Instagram: perceptions of the impact of digital technologies on their social life]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100519&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Propósito. Las tecnologías digitales, especialmente las redes sociales, se han convertido en agentes clave de socialización en la adolescencia. En particular, TikTok e Instagram son las plataformas más utilizadas por los menores españoles. Este estudio tiene como objetivo analizar la percepción de los adolescentes sobre el impacto de estas tecnologías en su vida social, con especial énfasis en las diferencias de género y entre usuarios y no usuarios de ambas plataformas. Metodología.Se aplicó una encuesta a una muestra representativa de 1043 adolescentes españoles de entre 12 y 18 años. Resultados y conclusiones.Los resultados muestran que los adolescentes perciben de forma neutral el impacto de las tecnologías digitales en sus relaciones sociales. Sin embargo, los chicos tienen una visión más positiva que las chicas respecto al efecto de estas tecnologías en su bienestar. Los usuarios de Instagram valoran más positivamente el impacto en la socialización y el sentido de pertenencia, mientras que los de TikTok destacan también la capacidad de expresión individual y la aceptación de normas sociales. Aportes originales.Este estudio aporta una visión inédita sobre la percepción de los adolescentes españoles respecto al impacto de las tecnologías en sus relaciones sociales. Su valor radica en el enfoque cuantitativo que permite explorar diferencias significativas en función de género y el uso de estas plataformas. Además, subraya la necesidad de realizar futuras investigaciones sobre el impacto del algoritmo de TikTok y la capacidad crítica de los adolescentes para reflexionar sobre cómo estas plataformas influyen en sus interacciones sociales.<hr/>Abstract: Purpose. Digital technologies, particularly social media, have become key agents of socialization during adolescence. In particular, TikTok and Instagram are the most widely used platforms among Spanish minors. This study aims to analyze adolescents’ perceptions of the impact of these technologies on their social life, with a special focus on gender differences and the distinction between users and non-users of both platforms. Methodology.A survey was administered to a representative sample of 1,043 Spanish adolescents aged 12 to 18. Results and conclusions.The results show that adolescents perceive the impact of digital technologies on their social relationships as neutral. However, boys generally have a more positive view than girls regarding the effect of these technologies on their well-being. Instagram users rate the impact on socialization and sense of belonging more positively, while TikTok users also emphasize the effect on individual expression and the acceptance of social norms. Original contributions.This study provides a unique perspective on how Spanish adolescents perceive the impact of digital technologies on their social relationships. Its value lies in the quantitative approach that allows for exploring significant differences based on gender and platform usage. Additionally, it highlights the need for future research on the impact of TikTok’s algorithm and adolescents’ critical ability to reflect on how these platforms influence their social interactions. <![CDATA[Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100539&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo examina la película Barbie (Greta Gerwig, 2023), la más taquillera del año, y su relación con las estrategias de marketing y los estereotipos de género. El objetivo es analizar la perpetuación de estereotipos y la adaptación de Mattel a las demandas de igualdad de género mediante rebranding y campañas como “You Can Be Anything”. El estudio utiliza un diseño metodológico mixto, con análisis cualitativo y cuantitativo de la película mediante coocurrencias y datos estadísticos de ventas. El principal hallazgo es que, aunque la película se presenta como un fenómeno de empoderamiento femenino, todavía recurre a estereotipos tradicionales. La investigación revela que el código de empoderamiento femenino es recurrente, aunque el patriarcado sigue presente. La publicidad de la película generó un movimiento rosa global que reforzó la conexión emocional del público con la marca, pero también mostró las tensiones entre viejas y nuevas representaciones de género. La principal conclusión es que Mattel ha logrado reposicionar a Barbie como un icono de empoderamiento, aunque el análisis de contenido revela que la película aún lucha con las representaciones tradicionales de género. Se identifican las claves exitosas de la estrategia de marketing multicanal de Barbie y se aporta un análisis crítico de la gestión equilibrada entre tradición y modernidad en su representación de género.<hr/>Abstract: The article examines the movie Barbie (Greta Gerwig, 2023), the highest-grossing film of the year, and its relationship with marketing strategies and gender stereotypes. The objective is to analyze the perpetuation of stereotypes and Mattel’s adaptation to gender equality demands through rebranding and campaigns like “You Can Be Anything”. The study employs a mixed-methods design, using qualitative and quantitative analysis of the film through co-occurrences and sales data statistics. The main finding is that although the movie presents itself as a phenomenon of female empowerment, it still resorts to traditional stereotypes. The research reveals that the code of female empowerment is recurrent, although patriarchy remains present. The movie’s advertising generated a global pink movement that strengthened the audience’s emotional connection with the brand but also highlighted tensions between old and new gender representations. The main conclusion is that Mattel has successfully repositioned Barbie as an empowerment icon, though content analysis reveals that the film still struggles with traditional gender representations. The article’s primary contribution is the identification of Barbie’s successful multichannel marketing strategy and the critical analysis of how this iconic brand attempts to balance tradition and modernity in its gender representation. <![CDATA[Crespo Martínez, I., Rojo Martínez, J. M., Mayordomo Zapata, C., Moreno Moreno, S., y Soler Contreras, A. (2023). Redes sociales y comunicación gubernamental digital en el ámbito local: análisis del caso de los ayuntamientos de la Región de Murcia y Manual para la gestión de sus redes sociales]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100559&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo examina la película Barbie (Greta Gerwig, 2023), la más taquillera del año, y su relación con las estrategias de marketing y los estereotipos de género. El objetivo es analizar la perpetuación de estereotipos y la adaptación de Mattel a las demandas de igualdad de género mediante rebranding y campañas como “You Can Be Anything”. El estudio utiliza un diseño metodológico mixto, con análisis cualitativo y cuantitativo de la película mediante coocurrencias y datos estadísticos de ventas. El principal hallazgo es que, aunque la película se presenta como un fenómeno de empoderamiento femenino, todavía recurre a estereotipos tradicionales. La investigación revela que el código de empoderamiento femenino es recurrente, aunque el patriarcado sigue presente. La publicidad de la película generó un movimiento rosa global que reforzó la conexión emocional del público con la marca, pero también mostró las tensiones entre viejas y nuevas representaciones de género. La principal conclusión es que Mattel ha logrado reposicionar a Barbie como un icono de empoderamiento, aunque el análisis de contenido revela que la película aún lucha con las representaciones tradicionales de género. Se identifican las claves exitosas de la estrategia de marketing multicanal de Barbie y se aporta un análisis crítico de la gestión equilibrada entre tradición y modernidad en su representación de género.<hr/>Abstract: The article examines the movie Barbie (Greta Gerwig, 2023), the highest-grossing film of the year, and its relationship with marketing strategies and gender stereotypes. The objective is to analyze the perpetuation of stereotypes and Mattel’s adaptation to gender equality demands through rebranding and campaigns like “You Can Be Anything”. The study employs a mixed-methods design, using qualitative and quantitative analysis of the film through co-occurrences and sales data statistics. The main finding is that although the movie presents itself as a phenomenon of female empowerment, it still resorts to traditional stereotypes. The research reveals that the code of female empowerment is recurrent, although patriarchy remains present. The movie’s advertising generated a global pink movement that strengthened the audience’s emotional connection with the brand but also highlighted tensions between old and new gender representations. The main conclusion is that Mattel has successfully repositioned Barbie as an empowerment icon, though content analysis reveals that the film still struggles with traditional gender representations. The article’s primary contribution is the identification of Barbie’s successful multichannel marketing strategy and the critical analysis of how this iconic brand attempts to balance tradition and modernity in its gender representation. <![CDATA[Bouquillion, P., Ithurbide, C., & Mattelart , T. (Ed). (2024) Digital Platforms and The Global South. Reconfiguring power relations in the cultural industries]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332025000100563&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo examina la película Barbie (Greta Gerwig, 2023), la más taquillera del año, y su relación con las estrategias de marketing y los estereotipos de género. El objetivo es analizar la perpetuación de estereotipos y la adaptación de Mattel a las demandas de igualdad de género mediante rebranding y campañas como “You Can Be Anything”. El estudio utiliza un diseño metodológico mixto, con análisis cualitativo y cuantitativo de la película mediante coocurrencias y datos estadísticos de ventas. El principal hallazgo es que, aunque la película se presenta como un fenómeno de empoderamiento femenino, todavía recurre a estereotipos tradicionales. La investigación revela que el código de empoderamiento femenino es recurrente, aunque el patriarcado sigue presente. La publicidad de la película generó un movimiento rosa global que reforzó la conexión emocional del público con la marca, pero también mostró las tensiones entre viejas y nuevas representaciones de género. La principal conclusión es que Mattel ha logrado reposicionar a Barbie como un icono de empoderamiento, aunque el análisis de contenido revela que la película aún lucha con las representaciones tradicionales de género. Se identifican las claves exitosas de la estrategia de marketing multicanal de Barbie y se aporta un análisis crítico de la gestión equilibrada entre tradición y modernidad en su representación de género.<hr/>Abstract: The article examines the movie Barbie (Greta Gerwig, 2023), the highest-grossing film of the year, and its relationship with marketing strategies and gender stereotypes. The objective is to analyze the perpetuation of stereotypes and Mattel’s adaptation to gender equality demands through rebranding and campaigns like “You Can Be Anything”. The study employs a mixed-methods design, using qualitative and quantitative analysis of the film through co-occurrences and sales data statistics. The main finding is that although the movie presents itself as a phenomenon of female empowerment, it still resorts to traditional stereotypes. The research reveals that the code of female empowerment is recurrent, although patriarchy remains present. The movie’s advertising generated a global pink movement that strengthened the audience’s emotional connection with the brand but also highlighted tensions between old and new gender representations. The main conclusion is that Mattel has successfully repositioned Barbie as an empowerment icon, though content analysis reveals that the film still struggles with traditional gender representations. The article’s primary contribution is the identification of Barbie’s successful multichannel marketing strategy and the critical analysis of how this iconic brand attempts to balance tradition and modernity in its gender representation.