Scielo RSS <![CDATA[Derecho PUCP]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0251-342020200002&lang=pt vol. num. 85 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Compliance, enterprises and corruption: An international glance]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente texto plantea una reflexión sobre la noción jurídica de compliance y la manera en la que involucra a las empresas en la lucha contra la corrupción. Esta configura una nueva tendencia regulatoria mundial que proporciona herramientas útiles para abordar diferentes campos jurídicos, de allí que algunos autores la consideren una nueva rama del derecho. La noción se articula en torno a una nueva concepción de las empresas que tiende a comprometerlas efectivamente con la protección de bienes jurídicamente relevantes. Esos postulados son especialmente pertinentes en materia de lucha contra la corrupción. En ese ámbito, se manifiesta con claridad la intención de erigir al poder económico privado como un agente al servicio de la protección del interés general. Para ello se analiza, de una parte, el movimiento legislativo común en el nivel internacional, identificando normas adoptadas por diferentes Estados en el mundo con el fin de involucrar a las compañías en la lucha contra la corrupción. De otro lado, se exponen los dispositivos normativos e institucionales implementados por las empresas con miras a atender esas obligaciones. Allí destacamos la forma en la que, al atender el riesgo de incumplimiento normativo, las compañías añaden la protección de intereses de toda la sociedad a su tradicional objetivo de obtención de beneficios particulares.<hr/>ABSTRACT This paper raises a reflection on the legal notion of compliance and the way in which it involves companies in the fight against corruption. That is a new global regulatory trend that provides useful tools to address different legal fields, hence some authors consider it a new branch of law. The notion is articulated around a new conception of companies that tends to effectively engage them with the protection of legally relevant values. These postulates are especially relevant in the fight against corruption. In this area, the tendency to establish private economic power as an agent in the service of the protection of the general interest is clearly manifested. For this, on one hand, the common legislative movement at the international level is analyzed, identifying norms that have been adopted by different states in the world in order to involve companies in the fight against corruption. On the other hand, we analyze the normative and institutional devices that companies have adopted in order to meeting those obligations. There we highlight the way in which companies are transformed from entities dedicated to obtaining particular benefits to actors that serve interests of the whole society, when addressing the risk of regulatory non-compliance. <![CDATA[Technical and legal guidelines and recommendations for the creation of effective complaints channels in public and private organizations. The Spanish perspective]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo, parte de una premisa básica: en los últimos años, se han descubierto multitud de casos graves de corrupción que han afectado a la credibilidad de las Administraciones públicas, pero también a la del sector privado. Sectores como el urbanismo o la contratación pública han sido prolijos en cuanto al acontecimiento de actividades criminales que socavan el buen funcionamiento de la Administración pública y la actividad empresarial con base en la ética y la legalidad. En consecuencia, se considera fundamental implementar mecanismos internos de denuncia para mejorar las organizaciones (públicas y privadas), descubriendo prematuramente conductas ilícitas y, a su vez, identificando a las personas naturales responsables de tales hechos. De la misma manera, para las empresas, la constatación de la eficacia de los canales de denuncia en sede judicial coadyuva a las defensas corporativas en el logro de la exención de la responsabilidad penal. Por ello, desde una perspectiva técnica, se ofrecen pautas y recomendaciones a partir del estudio de distintas regulaciones para el incremento de la eficacia de estos canales y para la reducción de la inseguridad jurídica que acontece en España, ante la parca redacción del Código Penal. Asimismo, se aborda el anonimato, la delación remunerada y la protección del denunciante frente a represalias.<hr/>ABSTRACT This paper starts from a basic premise: During the last years, there have been multiple corruption cases that affected public administrations credibility, but also the one of the private sectors of the economy. Areas such as urban planning or public contracting have been prolix regarding the occurrence of criminal activities that undermine the proper functioning of the Public Administration and business activity based on ethics and legality. Consequently, it is very important to implement internal complaint mechanisms to improve organizations (public and private ones) by prematurely discovering illicit conduct and, in turn, identifying the individuals responsible for such acts. In the same way, for some companies, the verification of the effectiveness of the complaint channels in court contributes to corporate defenses and in achieving exemption from criminal responsibility. Therefore, from a technical perspective, guidelines and recommendations are offered from different regulations point of view to increase the effectiveness of these channels and to reduce the legal uncertainty that occurs in Spain, given the limited drafting of the Penal Code. Likewise, anonymity, paid denunciation and the protection of the complainant against retaliation are addressed. <![CDATA[Analysis of the European whistleblowing directive and main challenges of the new regulation. The case of Spain]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Con la aprobación de la Directiva Europea 1937/2019, de 23 de octubre, que los países de la Unión Europea han de transponer en el plazo de dos años desde su publicación, todas las empresas, así como las entidades públicas de más de cincuenta trabajadores, estarán obligadas a implementar un canal de denuncias. Es objeto de este artículo sintetizar las principales novedades que introduce esta norma, destacando la importancia de alcanzar inicialmente un consenso sobre la definición misma del informador. En España, la falta de regulación expresa de esta figura hasta el momento ha conllevado la búsqueda de soluciones por parte de la doctrina en la teoría general del delito, así como en otras disciplinas del derecho, ante las dificultades que han surgido con el uso de los canales de denuncia dentro de las empresas que optaron por incorporar un programa de compliance. Finalmente, abordaremos algunos de los problemas que plantea la transposición de la Directiva desde la óptica de su compatibilidad con el compendio de derechos y garantías que informan el proceso penal. En esa línea, se propone una armonización de la aparente exoneración de responsabilidad del whistleblower de nuevo cuño con el Código Penal vigente, también focalizada en la necesidad de dotar de garantías a las investigaciones internas para preservar la validez de la prueba que se pueda obtener con las mismas.<hr/>ABSTRACT With the approval of the European Directive 1937/2019 on October 23rd, that the countries of the European Union are required to transpose no later than two years after its entry into force, all companies, as well as public entities with more than fifty workers, must enable a whistleblower channel. The purpose of this article is to synthesize the main novelties that this norm introduces, highlighting the importance of initially reaching an agreement on the very definition of the informant. In Spain, the lack of regulation of this figure so far has led the doctrine to search for solutions in the general theory of crime, as well as in other disciplines of law, in order to solve the difficulties that have arisen with the use of reporting channels by companies that chosed to incorporate a compliance program. Finally, we will point out some of the problems arising from the transposition of the Directive from the perspective of its compatibility with the system of rights and guarantees that rule the criminal process. Along these lines, a harmonization of the newly released whistleblower's apparent exemption from liability with the current Penal Code is proposed, also focused on the need to provide guarantees to internal investigations to preserve the validity of the evidence that may be obtained by them. <![CDATA[Delegation of competences and criminal compliance: A study on the transfer and transformation of duties (of supervision) in economic criminal law]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Suele definirse la delegación como aquella técnica a través de la cual el delegante se descarga de funciones y competencias iniciales, traspasándolas al delegado y produciendo con ello una transformación de las esferas de responsabilidad individual tanto del primero como del segundo. En la delegación, la posición de garante del delegado se correspondería con la responsabilidad por autoría con respecto al resultado no evitado, mientras que la responsabilidad del delegante sería la propia de la participación delictiva. El empresario, por tanto, no extinguiría su posición de garante, sino que la modificaría, de modo que los deberes de control y evitación de sucesos lesivos se conviertan en deberes de supervisión y vigilancia de la labor del delegado.<hr/>ABSTRACT Delegation is usually defined as that technique through which the delegate is discharged of initial functions and competences, transferring them to the delegate and thereby producing a transformation of the individual responsibility spheres of both the first and second. In the delegation, the position of guarantor of the delegate would correspond to the responsibility for authorship regarding the unavoidable result, while the responsibility of the delegate would be that of criminal participation. The businessman, therefore, would not extinguish his position as guarantor, but would modify it, so that the duties of control and avoidance of harmful events would become duties of supervision and monitoring of the delegate's work. <![CDATA[The principle of proactive responsibility: An opportunity for better compliance with the normative regarding the protection of personal data in the Latin American field]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT El presente estudio trata de determinar si el principio de responsabilidad proactiva, establecido en el Reglamento General de Protección de Datos europeo, puede ser fácilmente transferido al ámbito latinoamericano a pesar de que la normativa latinoamericana se encuentra excesivamente fragmentada y, en todo caso, no incluye el principio de responsabilidad proactiva como uno a tener en cuenta en materia de protección de datos de carácter personal. Esta investigación es de tipo bibliográfico y se aproxima al conocimiento del tema para identificar qué se conoce y qué no sobre el objeto de estudio. Por lo tanto, se pretende realizar una sinopsis que aglutine diferentes investigaciones, informes y artículos que den cuenta del estado actual del fenómeno a investigar; no obstante, dicha revisión implica, asimismo, la realización de una valoración crítica de las investigaciones y artículos. En este sentido, comprender cada caso examinado suministra percepciones y explicaciones inestimables para la comprensión del tópico del objeto de estudio, y permite proponer estrategias que mejoren la problemática, lo cual ayuda a poner el tema en su respectivo contexto. La bibliografía ha sido seleccionada tanto por su utilidad en el presente campo de estudio como por su actualidad, buscando revisar el material bibliográfico más importante y actual posible.<hr/>ABSTRACT This study tries to determine whether the principle of proactive liability, established in the European General Data Protection Regulation, can be easily transferred to the Latin American sphere despite the fact that Latin American regulations are excessively fragmented and, in any case, it does not include the principle of proactive responsibility as one to be taken into account in the protection of personal data. This investigation is of a bibliographic type and it approaches to the knowledge of the subject to identify what is known and what not about the object of study. Therefore, the objective is to carry out a synopsis that brings together different investigations, reports and articles that account for the current state of the phenomenon under study; however, such a review also implies making a critical assessment of the research and articles. In this sense, understanding each case examined provides invaluable insights and explanations for understanding the topic of the object of study, and allows proposing strategies to improve the problem, which helps to put the topic in its respective context. The bibliography has been selected both for its usefulness in the present field of study and for its topicality, seeking to review the most important and current bibliographic material as possible. <![CDATA[Self-regulation and corporate compliance programs on advertising and consumer protection]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito de este trabajo es brindar una aproximación a la autorregulación en materia mercantil y, en específico, a los sistemas de autorregulación referidos a publicidad comercial y protección al consumidor en el Perú. En particular, el artículo analiza la reciente aprobación del Decreto Supremo N° 185-2019-PCM, Reglamento que promueve y regula la implementación voluntaria de programas de cumplimiento normativo en materia de protección al consumidor y publicidad comercial. En ese sentido, se subrayan los objetivos que se buscan alcanzar con los programas de cumplimiento y se abordan los lineamientos a seguir para que la implementación de estos sea realmente efectiva dentro de una organización empresarial, en particular en materia de protección al consumidor y publicidad comercial. Finalmente, se desarrollan las ventajas y desventajas de los sistemas de autorregulación y se concluye que la adopción de programas de cumplimiento es positiva para consumidores, empresas y autoridades administrativas.<hr/>ABSTRACT The purpose of this paper is to provide an approach to self-regulation in commercial matters and, specifically, to the self-regulation systems on advertising and consumer protection in Peru. Particularly, the article analyzes the recent adoption of the Supreme Decree N° 185-2019-PCM, Regulation that promotes and regulates the voluntary implementation of regulatory compliance programs on consumer protection and advertising. In this sense, the objectives compliance programs seek to achieve are highlighted and the guidelines to be followed are addressed so that their implementation within a corporation is truly effective, particularly in terms of advertising and consumer protection. Finally, advantages and disadvantages of self-regulation systems are developed and it is concluded that the adoption of compliance programs is positive for consumers, the private sector and authorities. <![CDATA[Safety: Principle in the adequacy of preventive duties and good practices in remote and face-to-face consumer attention in the context of the COVID-19 pandemic]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Siendo el principio de inocuidad una directriz informante en los estatutos de protección de los consumidores, este texto propone revisar su concretización en los derechos, deberes y buenas prácticas que tienen lugar a propósito de la atención del consumidor en el contexto de la pandemia de COVID-19. Para ello, comienza con una aproximación a la pandemia y sus principales características. Subsecuentemente, aborda el principio de inocuidad en relación a tres aspectos: la integridad personal y patrimonial del consumidor como su fundamento, y sus características principales (concepto indeterminado que da origen a deberes o informa prácticas autónomas e inicialmente preventivas); su ámbito de vigencia en el sistema de consumo chileno; y la noción de consumidor vulnerable como criterio de adecuación. Luego, examina dicha temática tanto de manera general como a propósito de la atención remota y presencial. En ese sentido, este estudio postula que, en todas esas dimensiones, la conducta de proveedores y consumidores debe ajustarse a los imperativos de seguridad que permitan prevenir la generación de un daño para los sujetos intervinientes en la relación de consumo y el resto de la población. Ello se deriva del carácter de orden público que reviste el resguardo de la integridad personal y patrimonial del individuo.<hr/>ABSTRACT As the principle of safety is an informing guideline in the Consumer Protection Law, this text reviews its concretization in the rights, duties and good practices that take place with regard to consumer care in the context of the COVID-19 pandemic. With that objective, it begins with an approach to the pandemic and its main characteristics. Subsequently, the safety principle is explained in relation to four aspects: The consumer's personal and patrimonial integrity, and its main characteristics; its scope in the Chilean consumer protection system; and the notion of vulnerable consumer as an adequacy criterion. This topic is then explained in a general way and with regard to remote and face-to-face market. In that sense, this study postulates that, in all these dimensions, the behavior of suppliers and consumers must be adjusted to the safety imperatives that prevent risk for the consumer and the rest of the country. That is derived from the character of public order that has the protection of the personal and patrimonial integrity of the consumer. <![CDATA[Waldron and dignity: The problem of the basis of human rights]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Desde hace poco más de diez años Jeremy Waldron viene trabajando en una concepción filosófico-jurídica de la dignidad que la concibe principalmente como "rango" o "estatus", y la entiende -no exclusiva, pero sí significativamente- como fundamento de los derechos humanos. Dicho enfoque se plantea como una vía alternativa a las concepciones rivales de la dignidad que se encuentran hoy disponibles en la literatura científica y en la jurisprudencia de las altas cortes, como la kantiana, la católica-romana y la dworkiniana. A través de esta investigación se intentará demostrar que, no obstante tener notables aciertos, la tesis waldroniana acerca de la dignidad tiene al menos tres problemas importantes vinculados al insuficiente esclarecimiento de su "idea subyacente", a los que llamaré aquí sintéticamente: el de la "debilidad", el de la "armonización-determinación" y el de la "secularidad". El objetivo será evidenciar que es posible ensayar una concepción de la idea subyacente a la dignidad como rango o estatus que, referida a una naturaleza humana de raigambre aristotélica y sin renunciar a los aspectos positivos del enfoque waldroniano, salga mejor librada de las dificultades señaladas.<hr/>ABSTRACT Since no more than ten years Jeremy Waldron has been working on a legal and philosophical conception of dignity that conceives it mainly as "rank" or "status", and that understands it -not exclusively, but significantly- as the basis of human rights. This approach is proposed as an alternative to the rival conceptions of dignity that are currently found in legal scholarship and in the rulings of high courts, such like the Kantian, the Roman-Catholic and the Dworkinian. This work will try to prove that, despite its great hints, the Waldron's thesis about dignity has at least three relevant problems which arise from the insufficient clarification of what he calls the "underlying idea" of human dignity, which I will classify as: that of "weakness", that of "harmonization-determination", and that of "secularity". The goal will be to show that it is possible to test a conception of Waldron's "underlying idea" of human dignity that, resorting to an Aristotelian notion of human nature and without renouncing to the positive features of Waldron's approach, overcomes successfully the problems mentioned. <![CDATA[Constitutional regime of the currency and stability of the general price level in Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200277&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El régimen constitucional de la moneda es una de las instituciones económicas más relevantes de un país porque instituye un orden, modelo o sistema monetario orientado a preservar la estabilidad de precios y, con ello, generar confianza, seguridad y certidumbre en la economía. Siendo así, esta investigación estableció la implicancia del régimen constitucional monetario en el nivel general de precios y el bienestar individual. El diseño del estudio fue no experimental debido a que no se manipularon variables, retrospectivo porque se sustentó en datos secundarios, analítico por tratarse de un análisis bivariado y transversal debido a que los datos se obtuvieron en un solo momento. Asimismo, el alcance fue correlacional porque se determinó el grado de relación entre las variables de estudio y explicativo por la causalidad que se estableció entre dichas variables. Se fundamentó la moneda como orden espontáneo (dinero mercancía) y orden construido (dinero fiduciario), así como el contenido jurídico y económico del régimen constitucional de la moneda. Se obtuvo como principal resultado que la estabilidad monetaria, además de ser un derecho fundamental, es un compromiso constitutivo que fomenta la creación de valores básicos en la sociedad, y su preservación ha permitido mantener estable el poder adquisitivo de la moneda durante los últimos veintisiete años, contribuyendo así al bienestar de la población. Por tanto, la estabilidad de precios ha sido el logro más relevante del actual régimen monetario.<hr/>ABSTRACT The constitutional regime of currency is one of the most relevant economic institutions in a country because it institutes an order, model, or monetary system aimed to preserve price stability and, thereby, to generate confidence, security, and certainty in the economy. Thus, this research established the implication of the constitutional monetary regime in the general level of prices and individual wellbeing. The study design was non-experimental because the variables were not manipulated, retrospective because it was based on secondary data, analytical because it was a bivariate analysis and cross-sectional because the data was obtained at a single moment. Likewise, the scope was correlational because the degree of relationship between the study variables and explanatory since it was determined by the causality that was established between these variables. The currency was founded as a spontaneous order (merchandise money) and a constructed order (fiduciary money), as well as the legal and economic content of the currency's constitutional regime. The main result was that monetary stability, in addition to being a fundamental right, is a constitutive commitment that fosters the creation of basic values in society, and its preservation has allowed the purchasing power of the currency to be stable for the last twenty seven years, thus contributing to the well-being of the population. Therefore, price stability has been the most relevant achievement of the current monetary regime. <![CDATA[Exculpation as a punitive criteria against crimes related to rebellion in contexts of internal armed conflict: A rereading of the criminal law work in pacification processes]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Uno de los escenarios de mayor conflictividad existente para el derecho penal y sus respuestas sancionatorias y prevencionistas se encuentra en la confluencia de conflictos armados, siendo estos un motor inagotable de producción de actos delictivos regulados tanto a nivel nacional como internacional. El presente trabajo centrará su estudio en aquellos delitos conexos a los conflictos armados internos y en cómo podemos arribar a una lógica jurídica de mayor integralidad desde una perspectiva dogmática penal derivada de la teoría del delito -más que una respuesta política cimentada en la amnistía-, específicamente a través de los estados de necesidad, al momento de brindar resolución definitiva a un contexto de conflicto armado, lo cual exige soluciones penales no limitadas a las fronteras dialécticas de cada gobierno de turno.<hr/>ABSTRACT One of the most conflictive scenarios for criminal law and its punitive and preventive responses is found at the confluence of armed conflicts, being these an inexhaustible engine of production of regulated criminal acts, both nationally and internationally. The present work will focus its study on those crimes related to internal armed conflicts and on how we can reach a more comprehensive legal logic from a dogmatic criminal perspective derived from the theory of crime -more than a political response in amnesty-, specifically through assumptions of need, when providing a definitive resolution to a context of armed conflict, which requires unrestricted criminal solutions to the dialectical borders of each government in office. <![CDATA[Actual Malice? Deciphering a foreign standard of protection of the right to freedom of speech for its application in Ecuador]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200373&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La Sentencia N° 282-13-JP/19, dictada por la Corte Constitucional del Ecuador, introdujo el estándar de real malicia originado en el caso New York Times Co. vs. Sullivan para analizar las posibles limitaciones al derecho a la libertad de expresión en casos de publicación de hechos falsos y difamatorios sobre temas de interés público. La Corte Constitucional del Ecuador estableció que las personas involucradas en asuntos de interés público tienen a su disposición los mecanismos de réplica o rectificación para defender su reputación frente a la publicación de información que consideren falsa, inexacta o agraviante; y, únicamente en caso de que estos mecanismos resulten insuficientes, podrán acudir a la vía civil en la que se aplicará el estándar de real malicia. Este artículo analiza el origen del estándar de real malicia en el caso New York Times Co. vs. Sullivan con el objeto de identificar su naturaleza y sus finalidades como un escrutinio reforzado para proteger el derecho a la libertad de expresión y el principio de que el debate sobre asuntos públicos debe ser desinhibido, robusto y abierto. Para ello, examina la jurisprudencia de la Corte Suprema de Justicia de los Estados Unidos buscando conocer cuándo se activa la aplicación del estándar de real malicia y cómo deben entenderse sus elementos configurativos, y también reseña las críticas principales al estándar y los problemas prácticos que conlleva su implementación. Finalmente, sobre la base de estos hallazgos, se examina cómo se aplicará el estándar de real malicia en el Ecuador, en perspectiva de la Sentencia N° 282-13-JP/19, dictada por la Corte Constitucional del Ecuador. De esta manera, se realizará un análisis comparativo del ámbito de aplicación y de los elementos configurativos de este estándar foráneo, según el marco legal ecuatoriano.<hr/>ABSTRACT Decision N° 282-13-JP/19, issued by the Constitutional Court of Ecuador. introduced the actual malice standard originated in the New York Times Co. vs. Sullivan case to analyze possible limitations to the right of freedom of speech. This standard applies in cases of publication of false and defamatory statement of facts on issues of public interest. The Constitutional Court ruled that persons involved in matters of public interest have at their disposal the mechanisms of reply and rectification to defend their reputation against the publication of information that they consider false, inaccurate or offensive; and, only if these mechanisms prove to be insufficient, they may file a civil complaint for defamation to claim compensation if they satisfy the actual malice standard. This article analyzes the origin of the actual malice standard in the New York Times Co. vs. Sullivan case to identify its nature and purposes as a stringent scrutiny to protect the right of freedom of speech and the principle that debate on public issues should be uninhibited, robust and wide-open. To do this, it examines the precedents of the United States Supreme Court to determine when the actual malice standard applies and how its configurative elements should be understood, and also outlines the main criticisms of the standard and the practical problems associated with its application. Finally, based on these findings, it examines how the standard of actual malice will be applied in Ecuador, in perspective of Decision N° 282-13-JP/19, issued by the Constitutional Court of Ecuador. In this way, the article makes a comparative analysis of the scope and the configurative elements of this foreign standard, according to the Ecuadorian legal framework. <![CDATA[Holding the Line on Human Rights Accountability: Explaining the Unlikely Judicial Overturn of the Pardon and Immunity Granted to Human Rights Violator Alberto Fujimori]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200413&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El expresidente peruano Alberto Fujimori, condenado por graves crímenes contra los derechos humanos, fue liberado de prisión mediante un indulto presidencial en el año 2017. También se le otorgó el derecho de gracia respecto a otros procesos en curso. Estas medidas contaron con respaldo político y apoyo popular mayoritario, según las encuestas de opinión pública de la época. No obstante, en pocos meses, el Poder Judicial peruano las inaplicó, basándose en los estándares fijados por la Corte Interamericana de Derechos Humanos. Fujimori fue arrestado y devuelto a la cárcel. Comparativamente, este resultado es singular. El artículo busca entender qué podría explicar el comportamiento resuelto a favor de los derechos humanos de los jueces peruanos que participaron en estas decisiones. Argumenta que este podría responder a dos procesos iniciados en la transición democrática del año 2000: empoderamiento judicial (aumento de independencia y poderes de los jueces) y un cambio en la cultura jurídica del positivismo al neoconstitucionalismo. Ambos procesos son definidos y analizados con referencia a doctrina destacada de los campos de la justicia transicional y los estudios sociojurídicos. Adicionalmente, el artículo busca contribuir a identificar las condiciones bajo las cuales el control de convencionalidad interamericano puede llegar a tener un impacto decisivo.<hr/>ABSTRACT Alberto Fujimori, Peruvian ex-president and perpetrator of human rights violations, was released from prison due to a presidential pardon in 2017. He was also granted immunity from prosecution. Although the political branches and the majority of the population supported these measures, as shown by public opinion polls, within months domestic courts overturned them completely, relying on standards set by the Inter-American Court of Human Rights. This is the most unlikely result, comparatively. The article examines what could explain this pro human rights accountability behaviour in the judiciary. It argues that the outcome could be the product of two processes initialised during the Peruvian transition: Judicial empowerment (independence and power gains) and legal culture shift from positivism to neo-constitutionalism. Both are defined and analysed with reference to transitional justice and socio-legal studies scholarship. The article further seeks to identify the conditions under which Inter-American Conventionality Control Doctrine could have a strong domestic impact. <![CDATA[An analytical state of the art of publications on children's rights in Spanish. Three bibliographic trends: Denialist, official and counterofficial]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0251-34202020000200473&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo tiene por objetivo contribuir al estado del arte de los derechos de los niños, niñas y adolescentes (NNA) en América Latina y España. Para tal propósito, se analizaron 195 fuentes, entre artículos, libros y capítulos de libros redactados en castellano, los cuales se obtuvieron a través de las bases de datos, los índices y gestores de búsqueda Scopus, Web of Science, Proquest, Mendeley, Ebsco, Clase, Redalyc, Scielo, Dialnet, Latindex, Acta Académica, Researchgate.net y Academia.edu. Las indagaciones permitieron establecer que en la bibliografía producida en castellano sobre los derechos de los NNA existen tres desarrollos investigativos. En el primero, sobresalen los textos que indican que los NNA no pueden tener derechos o, en su defecto, que tienen que ceder su titularidad a un adulto por su vulnerabilidad, irracionalidad e incapacidad. En el segundo, se agrupan los escritos que replican a la Convención sobre los Derechos del Niño (CDN) o que reducen la discusión de los derechos de los NNA al lenguaje jurídico y a los artículos de la CDN. Finalmente, en un tercer renglón, se encuentran los documentos que problematizan a la CDN y sus mitos fundacionales, echando mano de la etnografía y la sociología en investigaciones fundadas en el trabajo de campo y en datos primarios.<hr/>ABSTRACT This article aims to contribute to the state of the art of the rights of children and adolescents (NNA, in Spanish) in Latin America and Spain. For this purpose, 195 sources were analyzed, including articles, books and chapters of books written in Spanish, obtained through the databases and the search managers Scopus, Web of Science, Proquest, Mendeley, Ebsco, Clase, Redalyc, Scielo, Dialnet, Latindex, Academic Record, Researchgate.net and Academia.edu. The inquiries allowed to establish that in the literature produced in Spanish about the rights of children there are three research developments. In the first one, the texts that indicate that children cannot have rights or, in their absence, have to assign their ownership to an adult because of their vulnerability, irrationality and disability. In the second, the writings that replicate the Convention on the Rights of the Child or that reduce the discussion about the rights of children to legal language and its articles. Finally, there are those documents that problematize the CRC and its great myths using ethnography and sociology.