Scielo RSS <![CDATA[Apuntes]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0252-186520140002&lang=pt vol. 41 num. 75 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Multinationals from Emerging Countries</b>: <b>Internationalization of Brazilian Companies between 1970 and 2013</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los últimos años una cantidad cada vez mayor de empresas brasileñas pasó a actuar en el exterior. Varios factores contribuyeron a esto, destacando el nuevo posicionamiento del gobierno nacional, que pasó a incentivar directamente a tales empresas a través del Banco Nacional de Desarrollo Económico y Social (BNDES). Este texto tiene como objetivo proporcionar una visión de largo plazo para entender cómo se formaron y actuaron estos grupos desde 1970 hasta 2013. Para comprender mejor el comienzo de la internacionalización de las empresas brasileñas y su actuación al inicio del siglo XXI, se buscará responder algunas preguntas, tales como: ¿Cuáles son las ventajas específicas del Brasil para formar multinacionales? ¿Cuáles son las ventajas específicas desarrolladas por las empresas para volverse competitivas en el mercado internacional? Como conclusión preliminar, se puede afirmar que la combinación de las ventajas específicas del país con las desarrolladas por las empresas confiere a estas capacidades y competitividad en el escenario internacional.<hr/>In recent years, an increasing number of Brazilian companies began to operate abroad. Several factors contributed to this - most importantly, a new approach adopted by the Brazilian government that directly promotes international expansion through the National Bank for Economic and Social Development (BNDES). The purpose of this paper is to provide a long-term perspective on how these economic groups were created and their activities from 1970 to 2013. In order to understand the internationalization of Brazilian companies and their operations during the early XXI century, this article seeks to answer questions such as: what advantages does Brazil have for the creation of multinational companies? What advantages were developed by the companies themselves that make them competitive on the international market? A preliminary conclusion derived from this analysis is that it was the combination of the advantages provided by Brazil and those developed by the companies themselves that lead to these capacities and competitiveness on the international level. <![CDATA[<b>Conditions and Determinants of the Internationalization of Latin American Industrial Enterprises</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los últimos diez años se ha visto un impulso por parte de las empresas latinoamericanas a ofrecer sus productos en los mercados internacionales. En tal sentido, el objetivo de este trabajo es explorar cuantitativamente las condiciones y los determinantes que han permitido la expansión internacional de las empresas industriales latinoamericanas en el año 2010, utilizando para efectos metodológicos un modelo logit sobre una muestra de 196.000 empresas. Las estimaciones muestran que los activos específicos, tales como tenencia de tecnologías de la información y características sectoriales (ciudad de localización y rama de actividad económica) son los factores que mayor influencia han tenido en el resultado exportador.<hr/>In the last ten years there has been a marked increase in the number of Latin American companies that offer their products on international markets. The objective of this study is to explore quantitatively the conditions and determinants that have allowed for this international expansion of Latin American industrial enterprises in 2010, using a logit model on a sample of 196,000 companies. Estimates indicate that specific assets such as technological capacity and sectorial characteristics (geographic location and branch of economic activity) are the factors that have had the greatest influence on export performance. <![CDATA[<b>Foreign Companies during the Phase of State-Led Industrialization</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza los factores locales y globales que explican los ciclos de entrada de empresas extranjeras en Argentina. En base a la información proporcionada por una nueva base de datos sobre empresas extranjeras en el país (BDEEA-FCAD), se analizan los cambios en las estructuras organizativas y las estrategias de entrada de las cien mayores multinacionales extranjeras durante el periodo de industrialización dirigida por el Estado, empresas atraídas por la expansión de la demanda industrial en una economía protegida. El argumento central del trabajo es que Argentina fue una economía receptora abierta a la inversión extranjera directa (IED) en el periodo de industrialización dirigida por el Estado, cuando las firmas extranjeras acentuaron su inserción mediante la adquisición de firmas nacionales, la formación de joint ventures y la participación en empresas locales.<hr/>This article analyzes the local and global factors that shaped direct foreign investment in Argentina. Using information provided by a new database on foreign companies in Argentina (BDEEA-FCAD), an analysis is carried out of the changes in organizational structures and entry strategies of the 100 largest foreign multinationals during the period of state-led industrialization when these companies were attracted by the expansion in industrial demand within a protected economy. The central argument of this article is that Argentina was a host economy that was very open to foreign direct investment (FDI) during the period of state-led industrialization when foreign firms increased their holdings through the acquisition of Argentine companies, the creation of joint ventures, and participation in local companies. <![CDATA[<b>Management as an Entrepreneurial Activity</b>: <b>the Internationalization of the Argentine Company Siderca (1960-1996)</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es analizar y explicar el proceso de internacionalización de una empresa siderúrgica argentina productora de tubos sin costura que comenzó sus actividades en el marco de la sustitución de importaciones y logró posteriormente liderar el mercado internacional. La explicación del gran salto globalizador, coherente con la literatura sobre el papel de la dirección intermedia en el diseño e implementación del cambio estratégico, se sustentó en la llegada de un nuevo y joven estrato gerencial, originado en la propia corporación, que lanzó a la firma a la conquista de los mercados internacionales. Este cambio se proyectó también al resto de las actividades del Grupo Techint.<hr/>This paper analyzes and explains the process of internationalization of an Argentine company that produces seamless pipes. Siderca initiated its activities during the import substitution phase in Argentina and later achieved international market leadership. The explanation for this breakthrough onto the global stage is to be found in the arrival of a new and young group of middle managers that were promoted from within the corporation. This pattern is consistent with the literature on the role of middle management in the design and implementation of strategic change. The transformations in this company also influenced the rest of the activities of the Techint Group. <![CDATA[<b>Gerdau Group</b>: <b>The Creation of a Global Competitor</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Grupo Gerdau es hoy una de las más grandes corporaciones brasileñas multinacionalizadas. El objetivo general del artículo es interpretar la internacionalización de este grupo, teniendo por hipótesis que la inversión extranjera directa (IED) es un «desagüe» del potencial de crecimiento de la empresa, así como la diversificación de sus actividades, cuyos objetivos son la búsqueda de mercados, recursos naturales, eficiencia y activos estratégicos. Los resultados encontrados confirman la hipótesis, demostrando que, a cada limitación de crecimiento, nueva IED y nuevas diversificaciones fueron necesarias, llevando el grupo a la posición 14 en el ranking del mercado acerero mundial.<hr/>The Gerdau Group is today one of the largest Brazilian multinational corporations. The main objective of this study is to analyze the internationalization of this group. The hypothesis is that foreign direct investment (FDI) serves as a driver for potential business growth as well as for the diversification of activities, whose objectives include the search for markets, natural resources, efficiency, and strategic resources. The principal results confirm the hypothesis, demonstrating that new FDI and diversification were necessary when growth was limited and led to the positioning of the group as the 14th largest world steel manufacturer. <![CDATA[<b>Economic Groups and the Mining Bonanza in Peru</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza las estrategias organizacionales de los cinco grupos económicos nacionales de mayor importancia en la minería peruana -Buenaventura, Brescia, Volcan, Hochschild y Milpo- durante la primera década del presente siglo, periodo caracterizado por una sostenida bonanza minera -debida al alza del precio internacional de los metales- y por acentuados conflictos socioambientales. En este inédito contexto, los grupos mineros fortalecieron sus espaldas financieras gracias a las ganancias extraordinarias que obtuvieron, reformularon sus estrategias empresariales en respuesta a los conflictos socioambientales, reforzaron -con excepción del grupo Milpo- su característica principal de estar bajo control y propiedad de familias peruanas e iniciaron la internacionalización de sus inversiones.<hr/>This paper analyzes the organizational strategies of the five most important national economic groups in the Peruvian mining industry - Buenaventura, Brescia, Volcan, Hochschild, and Milpo - during the first decade of this century, a period characterized by a sustained mining boom resulting from rising international prices of metals and by increased socio-environmental conflicts. In the unprecedented context of the boom, these mining groups strengthened their finances as a result of windfall profits, reformulated their business strategies in response to socio-environmental conflicts, reinforced (with the exception of Milpo Group) their principal characteristic as enterprises under the control and ownership of Peruvian families, and initiated the internationalization of their investments. <![CDATA[<b>Cooperative Efforts and the Stages Previous to Internationalization</b>: <b>the Case of Telefonica</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora un terreno relativamente poco cultivado por los historiadores económicos de los países de habla hispana pese al formidable atractivo de sus implicaciones económicas, tecnológicas, normativas y geopolíticas. De acentuado enfoque interdisciplinar, descansa en una combinación equilibrada de fuentes primarias y secundarias. Se enmarca, sin asumir la totalidad de sus postulados, en la escuela gradualista de Upsala y aborda la «internacionalización antes de la internacionalización» de Telefónica a través de la participación de esta empresa en los satélites artificiales. Fruto de esfuerzos cooperativos transnacionales, la creación de estos eficaces sistemas de telecomunicación contó ocasionalmente con presencia de países latinoamericanos. La participación de Telefónica en el sistema español de satélites coincidió con el arranque de su inversión exterior directa, materializada con la entrada en Chile en 1989.<hr/>This article explores an area that has received relatively little attention from economic historians in Spanish-speaking countries despite the formidable appeal of its economic, technological, regulatory, and geopolitical implications. An interdisciplinary approach is employed which employs a balanced combination of primary and secondary sources. It is framed within the gradualist approach of the Uppsala School, though without adopting all of its postulates, and analyzes Telefonica’s «internationalization before internationalization» that occurred through its participation in artificial satellites. As a result of transnational cooperative efforts, the creation of these effective systems of telecommunication sometimes included Latin American countries. The participation of Telefonica in the Spanish system of satellites coincided with the beginning of its direct foreign investment, starting in 1989 with its entry into the Chilean market. <![CDATA[<b>BIANCHINI, Paolo; Perla CHINCHILLA y Antonella ROMANO (coords.), 2014, <i>De los colegios a las universidades. Los jesuitas en el ámbito de la educación superior,</i> Lima, Universidad del Pacífico / Pontificia Universidad Javeriana / Universidad Iberoamericana Puebla / Universidad Iberoamericana Ciudad de México. 400 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora un terreno relativamente poco cultivado por los historiadores económicos de los países de habla hispana pese al formidable atractivo de sus implicaciones económicas, tecnológicas, normativas y geopolíticas. De acentuado enfoque interdisciplinar, descansa en una combinación equilibrada de fuentes primarias y secundarias. Se enmarca, sin asumir la totalidad de sus postulados, en la escuela gradualista de Upsala y aborda la «internacionalización antes de la internacionalización» de Telefónica a través de la participación de esta empresa en los satélites artificiales. Fruto de esfuerzos cooperativos transnacionales, la creación de estos eficaces sistemas de telecomunicación contó ocasionalmente con presencia de países latinoamericanos. La participación de Telefónica en el sistema español de satélites coincidió con el arranque de su inversión exterior directa, materializada con la entrada en Chile en 1989.<hr/>This article explores an area that has received relatively little attention from economic historians in Spanish-speaking countries despite the formidable appeal of its economic, technological, regulatory, and geopolitical implications. An interdisciplinary approach is employed which employs a balanced combination of primary and secondary sources. It is framed within the gradualist approach of the Uppsala School, though without adopting all of its postulates, and analyzes Telefonica’s «internationalization before internationalization» that occurred through its participation in artificial satellites. As a result of transnational cooperative efforts, the creation of these effective systems of telecommunication sometimes included Latin American countries. The participation of Telefonica in the Spanish system of satellites coincided with the beginning of its direct foreign investment, starting in 1989 with its entry into the Chilean market. <![CDATA[<b>BIERNAT, Carolina y Karina RAMACCIOTTI, 2013, <i>Crecer y multiplicarse. La política sanitaria materno-infantil. Argentina 1900-1960,</i> Buenos Aires, Editorial Biblos. 165 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora un terreno relativamente poco cultivado por los historiadores económicos de los países de habla hispana pese al formidable atractivo de sus implicaciones económicas, tecnológicas, normativas y geopolíticas. De acentuado enfoque interdisciplinar, descansa en una combinación equilibrada de fuentes primarias y secundarias. Se enmarca, sin asumir la totalidad de sus postulados, en la escuela gradualista de Upsala y aborda la «internacionalización antes de la internacionalización» de Telefónica a través de la participación de esta empresa en los satélites artificiales. Fruto de esfuerzos cooperativos transnacionales, la creación de estos eficaces sistemas de telecomunicación contó ocasionalmente con presencia de países latinoamericanos. La participación de Telefónica en el sistema español de satélites coincidió con el arranque de su inversión exterior directa, materializada con la entrada en Chile en 1989.<hr/>This article explores an area that has received relatively little attention from economic historians in Spanish-speaking countries despite the formidable appeal of its economic, technological, regulatory, and geopolitical implications. An interdisciplinary approach is employed which employs a balanced combination of primary and secondary sources. It is framed within the gradualist approach of the Uppsala School, though without adopting all of its postulates, and analyzes Telefonica’s «internationalization before internationalization» that occurred through its participation in artificial satellites. As a result of transnational cooperative efforts, the creation of these effective systems of telecommunication sometimes included Latin American countries. The participation of Telefonica in the Spanish system of satellites coincided with the beginning of its direct foreign investment, starting in 1989 with its entry into the Chilean market. <![CDATA[<b>CAMMAROTA, Adrián, 2014, <i>Somos bachiyeres. Juventud, cultura escolar y peronismo en el Colegio Nacional Mixto de Morón (1949-1969)</i>, Buenos Aires, Biblos. 222 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora un terreno relativamente poco cultivado por los historiadores económicos de los países de habla hispana pese al formidable atractivo de sus implicaciones económicas, tecnológicas, normativas y geopolíticas. De acentuado enfoque interdisciplinar, descansa en una combinación equilibrada de fuentes primarias y secundarias. Se enmarca, sin asumir la totalidad de sus postulados, en la escuela gradualista de Upsala y aborda la «internacionalización antes de la internacionalización» de Telefónica a través de la participación de esta empresa en los satélites artificiales. Fruto de esfuerzos cooperativos transnacionales, la creación de estos eficaces sistemas de telecomunicación contó ocasionalmente con presencia de países latinoamericanos. La participación de Telefónica en el sistema español de satélites coincidió con el arranque de su inversión exterior directa, materializada con la entrada en Chile en 1989.<hr/>This article explores an area that has received relatively little attention from economic historians in Spanish-speaking countries despite the formidable appeal of its economic, technological, regulatory, and geopolitical implications. An interdisciplinary approach is employed which employs a balanced combination of primary and secondary sources. It is framed within the gradualist approach of the Uppsala School, though without adopting all of its postulates, and analyzes Telefonica’s «internationalization before internationalization» that occurred through its participation in artificial satellites. As a result of transnational cooperative efforts, the creation of these effective systems of telecommunication sometimes included Latin American countries. The participation of Telefonica in the Spanish system of satellites coincided with the beginning of its direct foreign investment, starting in 1989 with its entry into the Chilean market. <![CDATA[<b>GAGGERO, Alejandro; Martín SCHORR y Andrés WAINER, 2014, <i>Restricción eterna: el poder económico durante el kirchnerismo</i>, Buenos Aires, Futuro Anterior. 176 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora un terreno relativamente poco cultivado por los historiadores económicos de los países de habla hispana pese al formidable atractivo de sus implicaciones económicas, tecnológicas, normativas y geopolíticas. De acentuado enfoque interdisciplinar, descansa en una combinación equilibrada de fuentes primarias y secundarias. Se enmarca, sin asumir la totalidad de sus postulados, en la escuela gradualista de Upsala y aborda la «internacionalización antes de la internacionalización» de Telefónica a través de la participación de esta empresa en los satélites artificiales. Fruto de esfuerzos cooperativos transnacionales, la creación de estos eficaces sistemas de telecomunicación contó ocasionalmente con presencia de países latinoamericanos. La participación de Telefónica en el sistema español de satélites coincidió con el arranque de su inversión exterior directa, materializada con la entrada en Chile en 1989.<hr/>This article explores an area that has received relatively little attention from economic historians in Spanish-speaking countries despite the formidable appeal of its economic, technological, regulatory, and geopolitical implications. An interdisciplinary approach is employed which employs a balanced combination of primary and secondary sources. It is framed within the gradualist approach of the Uppsala School, though without adopting all of its postulates, and analyzes Telefonica’s «internationalization before internationalization» that occurred through its participation in artificial satellites. As a result of transnational cooperative efforts, the creation of these effective systems of telecommunication sometimes included Latin American countries. The participation of Telefonica in the Spanish system of satellites coincided with the beginning of its direct foreign investment, starting in 1989 with its entry into the Chilean market. <![CDATA[<b>WILSON, Fiona, 2013, <i>Citizenship and Political Violence in Peru. An Andean Town, 1870s-1970s,</i> Nueva York, Palgrave Macmillan. 229 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-18652014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora un terreno relativamente poco cultivado por los historiadores económicos de los países de habla hispana pese al formidable atractivo de sus implicaciones económicas, tecnológicas, normativas y geopolíticas. De acentuado enfoque interdisciplinar, descansa en una combinación equilibrada de fuentes primarias y secundarias. Se enmarca, sin asumir la totalidad de sus postulados, en la escuela gradualista de Upsala y aborda la «internacionalización antes de la internacionalización» de Telefónica a través de la participación de esta empresa en los satélites artificiales. Fruto de esfuerzos cooperativos transnacionales, la creación de estos eficaces sistemas de telecomunicación contó ocasionalmente con presencia de países latinoamericanos. La participación de Telefónica en el sistema español de satélites coincidió con el arranque de su inversión exterior directa, materializada con la entrada en Chile en 1989.<hr/>This article explores an area that has received relatively little attention from economic historians in Spanish-speaking countries despite the formidable appeal of its economic, technological, regulatory, and geopolitical implications. An interdisciplinary approach is employed which employs a balanced combination of primary and secondary sources. It is framed within the gradualist approach of the Uppsala School, though without adopting all of its postulates, and analyzes Telefonica’s «internationalization before internationalization» that occurred through its participation in artificial satellites. As a result of transnational cooperative efforts, the creation of these effective systems of telecommunication sometimes included Latin American countries. The participation of Telefonica in the Spanish system of satellites coincided with the beginning of its direct foreign investment, starting in 1989 with its entry into the Chilean market.