Scielo RSS <![CDATA[Anthropologica]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-921220230002&lang=en vol. 41 num. 51 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[How to Build the Enemy in Ayacucho, Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde una mirada autoetnográfica, el estudio analiza la construcción de distintos tipos de enemigos en el contexto del conflicto armado interno y estado de excepción ocurrido entre las décadas de 1980 y 2000 en Ayacucho, Perú. El resultado sugiere una mirada crítica hacia los estados de excepción. Pues, más allá de reducir a un solo enemigo-amigo (Sendero Luminoso y Estado peruano), nuevas miradas cualitativas muestran una situación compleja calidoscópica de múltiples rostros del sujeto social; lo cual pasa por examinar la madeja de adversarios: mesnadas, terrucos, cachacos, hasta una estatua del inca. Así, frente a visiones dicotómicas y estigmatizadoras, conocer a estos disímiles enemigos nos permite entender mejor a la víctima y victimario producido en un contexto de violencia, cada quién, con sus propios intereses y lógicas culturales locales; ya que dichos adversarios ocasionaron polarización y fracturas del tejido social.<hr/>Abstract From an auto-ethnographic perspective, the study analyzes the construction of different types of enemies in the context of the internal armed conflict and state of exception that took place in Ayacucho, Peru, between 1980 and 2000. The result suggests a critical examination of the states of exception. Well then, beyond the reduction to a single enemy-friend (Sendero Luminoso and the Peruvian State), new qualitative views show a complex kaleidoscopic situation of multiple faces of the social subject, which involves examining the network of adversaries: troops, terrucos, cachacos, even a statue of the Inca. Thus, in the face of dichotomous and stigmatizing visions, knowing these dissimilar enemies allows us to better understand the victim and perpetrator produced in a context of violence, with their own interests and local cultural logics, since these adversaries caused polarization and fractures of the social fabric. <![CDATA[Silent Actors Under States of Exception: Ayacucho during the Internal Armed Conflict in Peru (1980-2000)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En situaciones de conflicto armado interno existe un grupo de actores sociales cuyo comportamiento no corresponde al que los bandos en conflicto esperan. No se trata de la población civil considerada víctima del enfrentamiento y tampoco población involucrada en uno de los bandos en lucha, se trata más bien de funcionarios que tienen que desarrollar tareas relacionadas a la administración estatal -como la educación- en territorios disputados por los contendientes. Este trabajo busca explorar la categoría de actor social silencioso en términos de su comportamiento, además de llamar la atención a la comunidad internacional que se ocupa de los conflictos sobre el actor silencioso. Para ello, el estudio se ha centrado en una institución universitaria durante el período de conflicto armado interno en el Perú (1980-2000). Se ha recurrido a la memoria y testimonio de los actores silenciosos, así como al uso de una perspectiva reflexiva para estudios de este tipo. Este trabajo propone usar la categoría de actor social silencioso caracterizado por el ejercicio de una agencia restringida, pero objeto de presiones constantes por parte de los contendientes enfrentados en el conflicto.<hr/>Abstract Under internal armed conflicts there is a group of social actors whose performing behaviors do not correspond to neither of the sides in conflict. These actors are neither civil population trapped at the middle of violence nor those compromised with any of the sides. It is state officials charged to accomplish administrative tasks, for example those assigned to education on disputed territories. This paper seeks to explore the notion of silent social actor in terms of its behavior and to draw the attention of the international community concerned about the silent actor on conflicts. This research is focused on a public university in Ayacucho, Peru, during the internal armed conflict (1980-2000) at the end of the last century. The research uses a methodology for studying memory of witnesses of this period and the reflexivity approach in Anthropology. This work proposes using the category of silent social actor characterized by the exercise of a restricted agency but subject to constant pressure from the contenders faced in the conflict. <![CDATA[War, State and Law in Huanta (Ayacucho, Peru) during the Independency and Peruvian State Formation, 1814-1850]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200062&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo parte del estudio de dos disputas judiciales relacionadas con la propiedad de la tierra, que fueron protagonizadas por los campesinos de las alturas de Huanta, en la región de Ayacucho en Perú. A partir del análisis hermenéutico de los expedientes judiciales de las disputas, plantea que dichos campesinos intervinieron en los pleitos estimulados por su experiencia proveniente de la guerra de la independencia y los conflictos caudillistas del siglo XIX, elaborando un argumento moral que funcionó como arma de combate para desbaratar al oponente en las instancias judiciales y lograr el reclamo. De este modo, participaron en el proceso de formación del Estado republicano, prolongando la violencia de la guerra al derecho y la justicia temprano-republicana.<hr/>Abstract This article begins with a study of two judicial disputes related to land ownership, which were led by peasants from the Huanta highlands, in the Ayacucho region in Peru. Based on the hermeneutic analysis of the judicial records of the disputes, it argues that these peasants intervened in the lawsuits stimulated by their experience from the independence war and the caudillista conflicts of the 19th century, developing a moral argument that served as a combat weapon to thwart the opponent in the courts and achieve the claim. In this way, they participated in the process of the formation of the republican State, prolonging the violence of war to early-republican law and justice. <![CDATA[“That Photo of Him is the One I Like the Most”. Family Photo Stories Told Over Video Calls]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo propone reflexiones metodológicas sobre un trabajo etnográfico mediado digitalmente para explorar las memorias familiares de policías y militares muertos en acción de armas durante el conflicto armado interno peruano (1980-2000). Dicha exploración se llevó a cabo a través de la consulta de sus archivos fotográficos domésticos (analógicos y digitales) y a partir de las voces de sus familiares cercanas (viudas y hermana mayor), como una manera de visibilizar otras historias en relación con la violencia de esos años. La mediación digital de la investigación se sostuvo principalmente a través de videollamadas por WhatsApp, red social que permitió llevar a cabo entrevistas y ejercicios de photo elicitation2 con fotografías analógicas para reconstruir historias de vida. Esta experiencia estimuló una serie de (re)adaptaciones y (re)aprendizajes para pensar estas videollamadas como lugares de encuentro etnográfico y como ventanas hacia la cotidianidad e intimidad de los hogares, invitando a repensar distancias y lugares de enunciación en contextos de investigación.<hr/>Abstract This article proposes methodological reflections on a digitally mediated ethnographic work that explores the family memories of police and military personnel killed in armed action during the Peruvian internal armed conflict (1980-2000). This exploration was carried out through the consultation of their domestic photographic archives (analog and digital) and from the voices of their closest relatives (widows and older sister). Thus, it was proposed to make visible other stories in relation to the violence of those years. The research digital mediation was held mainly through WhatsApp video calls. This social network allowed the conduction of interviews and photo elicitation exercises with analog photographs, to reconstruct life stories. This experience encouraged a series of (re)adaptations and (re)learnings to understand these video calls as ethnographic meeting places and as windows into the everyday and intimacy of homes, inviting to rethink distances and places of enunciation in research contexts. <![CDATA[Social Representations of Insults Among Students of The Mariscal Caceres Educational Institution in Ayacucho, Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El principal objetivo de esta investigación fue analizar las representaciones sociales sobre los actos de insulto verbal entre los estudiantes del tercer grado de secundaria en la Institución Educativa Mariscal Cáceres, ubicada en el distrito de Ayacucho en Perú. La información empírica se obtuvo a través de la encuesta y su respectivo instrumento: el cuestionario de percepción y valoración -que incluyó preguntas cerradas y abiertas-, el cual fue aplicado a un total de 64 estudiantes, tanto varones como mujeres. Los resultados revelan que el 95 % de los estudiantes encuestados manifiestan haber sido víctimas de los actos de insulto verbal. A pesar de esto, definen y categorizan dichos actos como una simple «falta de respeto», seguido, en menor medida, de otras categorías: violencia, agresión e incluso lo consideran como algo normal. Para enfrentar esta situación, los estudiantes toman diversas decisiones y acciones: quejarse con sus padres y profesores, responder con violencia física, intercambiar insultos, guardar silencio o simple- mente dejarse llevar por la situación. Por tanto, los estudiantes no son meros espectadores o agentes pasivos frente al problema que experimentan, sino que poseen y despliegan la capacidad de agencia.<hr/>Abstract The main objective of this research was to analyze the social representations on the acts of verbal insults among third grade high school students at the Mariscal Caceres Educational Institution, located in the district of Ayacucho in Peru. The empirical information was obtained through the survey and its respective instrument: the perception and valuation question- naire -which included closed and open questions-, that was applied to a total of 64 students, both male and female. The results reveal that 95 % of the students surveyed stated that they had been victims of verbal insults. Despite this, they define and categorize such acts as a simple “lack of respect”, followed, to a lesser extent, by other categories: violence, aggression and even considered as something normal. To cope with this situation, students take various decisions and actions: complaining to their parents and teachers, responding with physical violence, exchanging insults, remaining silent or simply letting themselves be carried away by the situation. Therefore, students are not mere spectators or passive agents in the face of the problem they experience but possess and deploy their capacity for agency. <![CDATA[Culture: A Right for Everyone? Action Research Proposal on Cultural Rights from the Clown Language in Young People from Lima, Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo se propone reflexionar, desde la Antropología, sobre un retador proceso de creación artística de escritura colectiva, surgido de una investigación académica, a partir del cual se construyó un hecho escénico clown. La puesta en escena, a su vez, se trasladó desde su formato original de performance en vivo hacia otro audiovisualmente registrado. El tránsito desde una situación de presencia simultánea del clown y su audiencia, hacia otra donde la participación corpórea, sensorial, emotiva de las audiencias es «mediada» por las decisiones de producción que «componen» una «mirada» desde la cámara que, en tanto «narradora» diferida ante una audiencia anónima, asume la conducción de un proceso de comunicación expresiva de los valores y emociones humanos definidos por una cultura. Ante el reto inicial de encontrar maneras expresivas significativas de «traducir» el discurso jurídico -abstracto, con un sesgo de supuesta universalidad asumida como homogénea- sobre derechos humanos y ciudadanía, se desarrolló progresivamente una propuesta que intuitivamente combinó, al interior de una lógica general de investigación-acción, la creación colectiva, la investigación artística de performance, concretamente clown, y el diseño de una propuesta audiovisual que sirviera para explicar amigablemente los derechos culturales -componente del conjunto de los derechos humanos- entendidos como base del pleno ejercicio de ciudadanía, cuya definición ampliada parta de la diversidad cultural y se estructure desde los derechos culturales.<hr/>Abstract This article aims to reflect on a challenging process of artistic creation of collective writing from an anthropological perspective, arising from academic research, around which a clown performance event was built. This scenic event, in turn, proceeded to be transferred from its original live performance format to an audiovisual recording format of that same performance. The transition from a situation of simultaneous presence of the clown and his audience, to another where the corporeal, sensory, emotional participation of the audiences is “mediated” by the production decisions that “compose” a “gaze” expressed by the camera that, as deferred “narrator,” assumes the leadership of an expressive communication process about the human values and emotions defined by a culture, in front of an anonymous audience. Confronting the initial challenge of finding significant expressive ways to “translate” the legal discourse (abstract, with a bias of supposed universality assumed to be homogeneous) on human rights and citizenship, a proposal was progressively developed, one that intuitively combined within a general logic of action research, strategies of collective creation, artistic performance research, specifically clown, as well as the design of a technical proposal for audiovisual media that suggests an explanation of cultural rights (core part of the human rights set) as basis for the full exercise of an also expanded definition of citizenship; one based on cultural diversity, and its mark in the identity generation processes. <![CDATA[Cattle ranchers, colonists and deforestation of primary forests in Morona, Ecuador]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del artículo es describir y analizar las características productivas, así como el correspondiente impacto ambiental de la pequeña y mediana ganadería extensiva practicada por colonos-mestizos y por pobladores del grupo étnico Shuar, en el cantón Morona, ubicado en la Amazonía ecuatoriana. Es indiscutible que existen formas de ganadería extensiva más sostenibles que otras, pero el volumen de tierras desboscadas constituye un problema en sí mismo que debe ser abordado. Tal sistema productivo se basa en la circulación del ganado entre los potreros de una finca debido, entre otros aspectos, al bajo potencial nutritivo del denominado pasto gramalote. Dicha actividad genera deforestación en extensiones amplias de terreno. Entre los factores que acentúan tales niveles de desbosque se encuentran, por un lado, el mayor tamaño de las unidades agropecuarias y la necesidad de compensar la pérdida en el potencial nutritivo de los pastizales y, por otro lado, la percepción crematística de los bosques. La ganadería extensiva ha demostrado, especialmente entre los colonos, tener una gran capacidad de resiliencia durante los últimos cuarenta años, a pesar de las fluctuaciones en la demanda urbana de carne y de su impacto ambiental sobre el bosque. Los ganaderos de la región han mantenido a la ganadería como una fuente de ingresos, un mecanismo de capitalización, una actividad viable en un contexto de relativa escasez de mano de obra y un medio de obtener status social en un contexto de frontera. En fin, una forma de reproducir su economía familiar.<hr/>Abstract The objective of this article is to describe and analyze the productive characteristics and the corresponding environmental impact of the small and medium extensive cattle ranching practiced by colonists-mestizos and settlers belonging to the Shuar ethnic group in the Morona canton, located in the Ecuadorian Amazon. It is undisputable that there are forms of extensive livestock farming that are more sustainable than others, but we believe that the volume of land cleared is a problem that must be addressed. This production system is based on the movement of cattle between pastures on a farm due, among other things, to the low nutritional potential of the gramalote grass. This activity generates deforestation in large extensions of land. Among the factors that accentuate such levels of deforestation are, on the one hand, the larger size of the agricultural units and the need to compensate for the loss in the nutritional potential of the pastures and, on the other hand, the chrematistic perception of the forests. Extensive livestock farming, especially among the colonists, has shown a great capacity for resilience over the last forty years. This is despite fluctuations in urban demand for meat and its environmental impact on the forest. Cattle ranchers in the region have maintained cattle ranching as an important source of income, a capitalization mechanism, a viable activity in a context of relative labor scarcity, and as a means of obtaining social status in a frontier context. In short, as a way of reproducing their family economy. <![CDATA[Self-Regulation and Protagonism in Parenting. The Agency in the Respectful Parenting Model in Argentina]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo interrogo, desde una perspectiva sociológica, las imágenes de la infancia en el modelo de crianza respetuosa, que se sustenta en el respeto por las necesidades y derechos de las niñas y niños en el plano de la crianza. El artículo se basa en una investigación cualitativa de tipo etnográfica acerca de las experiencias de mujeres madres de sectores medios que siguen este modelo de crianza en la ciudad de Buenos Aires, Argentina. Problematizo la noción de agencia en articulación con los nuevos estudios sociales de la infancia, describiendo las características principales que definen a la crianza respetuosa desde la perspectiva de sus seguidoras y, tomando el ejemplo de la propuesta de la alimentación complementaria de los lactantes, profundizo en cómo se produce una mirada de los bebés que potencia su agencia a la hora de gestionar el proceso de alimentación.<hr/>Abstract In this paper, I interrogate the images of childhood in the model of respectful parenting from a sociological perspective. I am interested in problematizing the notion of agency in articulation with the new social studies of childhood. To this end, I describe the main characteristics that define respectful parenting from the perspective of its followers, and I focus on the example of complementary feeding where I delve into how it produces a view of babies which enhances their agency when it comes to managing the feeding process. This paper is based on previously conducted ­qualitative ethnographic research about the experiences of middle-class mothers who follow this style of parenting in the city of Buenos Aires, Argentina.