Scielo RSS <![CDATA[Anthropologica]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-921220190002&lang=pt vol. 37 num. 43 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Social representations of the motherhood of young women in Lima</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los cambios producidos en la sociedad en las últimas décadas y la creciente participación de las mujeres en el espacio público han impactado en el sistema de género y en los proyectos de vida de las mujeres. En este contexto, el artículo tiene como objetivo identificar y analizar las representaciones de maternidad de las mujeres jóvenes universitarias de estratos medios bajos de la ciudad de Lima y los significados atribuidos en la construcción de las identidades femeninas. Desde un marco metodológico basado en la teoría del núcleo central y el desarrollo de entrevistas, se halla que las jóvenes entrevistadas planifican sus proyectos de vida, asentándolos en los ejes de maternidad y desarrollo profesional, pero con nuevas configuraciones. Estos tratan de ser integrados, pero se generan tensiones, aunque existe una mayor valoración de la maternidad frente a la participación en el espacio público. Principalmente, las jóvenes entrevistadas consideran que la maternidad constituye una fuente de afecto y compañía. Adicionalmente, la maternidad se basa en el sacrificio, se configura como el único espacio propio de las mujeres, constituye una idealización de la familia hegemónica y es una fuente de tensiones entre el espacio doméstico y espacio público.<hr/>The changes in society in recent decades and the growing participation of women in public space have impacted on the gender system and on women’s life projects. In this context, the article aims to identify and analyze motherhood representations among among young female university students from lower to middle strata of Lima and the meanings attributed to the construction of female identities. From a methodological framework based on the theory of the central nucleus and the development of interviews, we found that the young people interviewed plan their life projects based on factors such as motherhood and their professional development, but with new configurations. They try to integrate both of them, but tensions are generated, even though there is a greater appreciation of motherhood than of participation in the public space. Mainly, the young women interviewed consider that motherhood constitutes a source of affection and company. Additionally, motherhood is based on sacrifice, it is configured as the only space where women belong, it constitutes an idealization of the hegemonic family and it is a source of tensions between the domestic space and public space. <![CDATA[<b>Approaches to the mother figure through the narratives of femininity of young middle-class women emerging in Lima</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se describen y analizan las representaciones de las figuras maternas en las narrativas de feminidad en cinco casos de mujeres jóvenes de clase media emergente en Lima, Perú. Para ello, se realizaron entrevistas a profundidad entre 2017 y 2018, y se utilizó un muestreo en bola de nieve para encontrar a personas que cumplieran con estos criterios. Se encontró que la representación materna es importante de una manera particular en el paso generacional madre-hija de este estrato socioeconómico, pues no solo se transmiten los modelos de feminidades, sino también las aspiraciones de clase. Se da cuenta de la generación de estas nuevas narrativas de feminidad usando el concepto de discurso herético de Pierre Bourdieu.<hr/>This article describes and analyzes the representations of maternal figures in femininity narratives in five cases of emerging middleclass young women in Lima, Peru. To do so, in-depth interviews were conducted between 2017 and 2018, and a snowball sampling technique was used to find people who met these criteria. The article finds that, for women of this socio-economic status, maternal representation takes a particular form in the motherdaughter generational handover. Not only are femininity models transmitted, but also class aspirations. The generation of these new femininity narratives is analyzed through the concept of heretical discourse developed by Pierre Bourdieu. <![CDATA[<b>«Kids here go to school alone»</b>: <b>motherhood in the crossroads of Peruvian migrants in Aichi, Japan</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Luego de más de veinte años de las primeras migraciones masivas de peruanos a Japón, las mujeres peruanas enfrentan retos al criar a la segunda generación de migrantes en este país. En este contexto, esta investigación buscó responder a la pregunta de cómo se redefine la maternidad. Los recorridos migratorios de las mujeres, su relación entre la casa (households), trabajo y escuela son claves en esta redefinición. Así, pues, este artículo plantea que sus motivaciones migratorias, los roles de género como madres y esposas y la crianza diferenciada de sus hijos son las principales aristas de los cuestionamientos sobre sus conceptos de maternidad como madre guía. Este artículo está basado en una investigación cualitativa para la cual se llevó a cabo un seguimiento etnográfico de mujeres peruanas madres que viven en la prefectura de Aichi, Japón, entre 2016 y 2017.<hr/>After more than 20 years of the first massive migrations of Peruvians to Japan, Peruvian women face challenges in raising the second generation of migrants in this country. In this context, this research tries to answer how these women re-define their motherhood. The migratory routes of women, their relationship between households, work and school are key in this re-conceptualization. Thus, this article shows that their migratory motivations, their gender roles as mothers and wives, and the different upbringings of their children are the main factors that question their concepts of motherhood as guiding mothers. This paper is based on a qualitative research, elaborated under an ethnographic methodology, carrying out fieldwork with Peruvian mothers living in Aichi prefecture, Japan between 2016 and 2017. <![CDATA[<b>Natural parenting</b>: <b>a biographical solution to the defamiliarization and commodification of care</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se propone explorar los significados y prácticas maternales asociados al estilo de crianza que las mujeres estudiadas definen como «natural», mediante la descripción del repertorio de prácticas maternales de cuidado que supone, el análisis de las situaciones típicas de cuidado que se derivan de ella y la identificación del rol que tienen los varones en este estilo de crianza desde la mirada de las mujeres-madres. Se vale de una etnografía de rondas de lactancia y crianza llevada a cabo en la ciudad de Santa Fe (Argentina), donde se recolectaron tres tipos de información: notas de campo sobre los encuentros en talleres, entrevistas semiestructuradas con madres, y seguimiento de los documentos y discursos públicos de los grupos dedicados al tema. Reuniendo los hallazgos de nuestro estudio, sostenemos que, frente a un contexto institucional de mercantilización de la vida íntima (Hochschild, 2008), las formas de vivir la maternidad de las mujeres estudiadas, y en especial las demandas por una «crianza natural», pueden ser comprendidas como una solución biográfica a la desfamiliarización y mercantilización del cuidado de los niños pequeños. El retorno al hogar para el cuidado de los niños pequeños adquiere una valoración positiva en mujeres de clases medias profesionalizadas que participan de los espacios y talleres estudiados.<hr/>The article explores meanings and maternal practices associated with the parenting style that middle class professional women define as "natural". It describes the repertoire of maternal care practices that this parenting style implies, and analyzes the typical care situations that derive from it. Also, it identifies the role that men play in this parenting style from the perspective of female-mothers. The article is based on an ethnographic study of parenting and breastfeeding groups, carried out in Santa Fe city (Argentina). It adopted various techniques for data collection: field notes from workshop meetings, semi-structured interviews with mothers, and the followup of the documents and public speeches of the groups dedicated to research this topic. According to our findings, we maintain that the ways in which the women of professionalized middle classes who participate in the study live their motherhood and the demands for a "natural upbringing" in the context of commercialization of human care (Arlie Hochschild, 2008) can be understood as a biographical solution to the defamiliarization and commercialization of the care of young children. We maintain also that returning home for child-care acquires positive assessment among them. <![CDATA[<b>Women-mothers who work</b>: <b>the resignification of motherhood in female professionals in Guadalajara-Mexico</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo tiene como objetivo el análisis de las resignificaciones sobre la maternidad en mujeres profesionistas con hijos residentes en Guadalajara, México. Sostenemos que las transformaciones en la representación sobre la maternidad y la madre -como instituciones socioculturales- son promovidas y sufridas por aquellas mujeres que «quieren todo», es decir, aquellas que no renuncian a su proyecto profesional, pero tampoco a su capacidad reproductiva concebida como parte de su ser mujer. Para dar cuenta de lo anterior analizamos cuatro entrevistas biográficas realizadas con la técnica de relatos de vida. Los resultados muestran las tensiones, conflictos y culpas que viven las mujeres profesionistas que trabajan y que son madres, así como la manera en que experimentan al mismo tiempo sensaciones de autoafirmación personal y sentimientos de orgullo.<hr/>The purpose of this article is to analyze the resignifications of motherhood among female professionals with children residing in Guadalajara, Mexico. We argue that the transformations of the representation of motherhood and of the mother-like sociocultural institutions-are promoted and suffered by those women who "want everything", that is, those who do not give up their professional projects, and neither give up their reproductive capacities which they conceive as part of what being a woman means to them. To account for the above, we analyzed four biographical interviews conducted with the life story technique. The results show the tensions, conflicts and guilt experienced by the professional women who work and who are mothers, as well as the way in which they experience at the same time feelings of personal self-affirmation and feelings of pride. <![CDATA[<b>Motherhood experiences in the penitentiary unit Nº 33 of La Plata, Argentina</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se describe el ejercicio de la maternidad en mujeres presas en la Unidad Nº 33 de la localidad de Los Hornos (partido de La Plata, provincia de Buenos Aires, Argentina). Durante 2016, se estudiaron las prácticas y percepciones sobre la maternidad y la crianza través de un cuestionario que incluyó preguntas abiertas, así como de observaciones y charlas informales en los pabellones². Se pudo visibilizar el conflicto con los mandatos de género asociados con el «rol» de madre que genera para las mujeres su situación de privación de libertad. Ellas se mostraron afectadas por el impacto de su reclusión en sus hijos e hijas, y sentían haber abandonado sus obligaciones desprotegiendo a quienes debían cuidar. Asumian el daño causado por su situación en el desarrollo de sus niños y niñas, estén ellos dentro o fuera del penal.<hr/>This paper describes the exercise of motherhood among female prisoners in Unit No. 33 at the town of Los Hornos, (La Plata, province of Buenos Aires, Argentina). During 2016, practices and perceptions about motherhood and parenting were observed through a questionnaire that included open questions, as well as observations and informal talks in the pavilions. It was possible to make the conflict visible that arises for female prisoners due to the deprivation of their freedom and the gender mandates associated with the "role" of being a mother. They were affected by the impact of their imprisonment on their children, and felt that they had abandoned their obligations by unprotecting those whom they had to take care of. They assumed the damage that their situation caused on the development of their children, whether they were inside or outside the prison. <![CDATA[<b>Motherhood and upbringing in the Peasant Movement of Santiago del Estero-Vía Campesina (Argentina)</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La cuestión de la diversidad en las formas de asumir la maternidad, así como de los costos físicos y emocionales invisibilizados que recaen sobre las mujeres, viene siendo problematizada por los estudios feministas, que han demostrado la relevancia de abordar el problema desde distintas perspectivas y contextos. Aquí exploro el interrogante en torno a la heterogeneidad de sus sentidos y de los modos de crianza a partir de un estudio etnográfico del caso del Movimiento Campesino de Santiago del Estero - Vía Campesina de Argentina, una organización mixta que se propone crear un modo de vida en contraposición al individualismo capitalista en todos los planos de la vida social. Sugiero que, las mujeres campesinas organizadas, en tanto sujetas políticamente activas, resignifican la maternidad como práctica de defensa de un modo de vida amenazado, y la consideran parte de sus procesos de construcción identitaria y de dignificación. A su vez, son conscientes de las limitaciones para concretar dichos ideales en las prácticas comunitarias y, por lo tanto, ponen en acción modificaciones vinculadas mayoritariamente con la redistribución de las tareas domésticas y de crianza. Las maternidades no elegidas, por otra parte, continúan siendo un asunto difícil de tratar al interior de la organización.<hr/>The diversity of ways of assuming motherhood, as well as the invisible physical and emotional costs that fall on women, have been problematized by feminist studies. These have shown the relevance of addressing the problems from different perspectives and contexts. In this article, I explore the heterogeneity of meanings and different ways of upbringing through an ethnographic case study of the Peasant Movement of Santiago del Estero - Vía Campesina of Argentina. Via Campesina is a mixed organization that aims to create a way of life opposed to capitalist individualism, on every level of social life. I argue that organized peasant women -therefore politically active subjects- redefine motherhood as a practice of defending a threatened way of life, and consider it a part of their processes of identity construction and dignification. At the same time, they were aware of the limitations that affect the realization of these ideals in community practices. They, therefore, put into action modifications linked to the redistribution of domestic and upbringing tasks. Unchosen motherhood, on the other hand, continues to be a difficult issue within the organization. <![CDATA[<b>Female reproductive health in the south of the Colombian Amazon</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del presente trabajo consiste en reconocer las prácticas de cuidado y atención de los agentes del sistema médico tradicional responsables de la salud reproductiva femenina en el sur de la Amazonia colombiana. Para ello, se realizaron entrevistas a profundidad, grupos focales y observación etnográfica con agentes locales de salud de cinco comunidades rurales y cascos urbanos de los municipios de Leticia y Puerto Nariño. Los resultados mostraron que la formación de personas, sus cuerpos y el buen trato, mediados por un constante control de las relaciones entre humanos y no humanos, se establecen como los determinantes de las prácticas de cuidado y atención a la salud reproductiva femenina. Igualmente, se evidencia un profundo respeto por las decisiones de la madre durante su proceso procreativo, lo que coincide con las recientes disposiciones internacionales. Estos datos sirven como base para la comprensión de la cultura médica local y su incorporación en los procesos terapéuticos de salud en un marco de interculturalidad.<hr/>The purpose of this paper is to recognize the practices of care and attention of the agents of the traditional medical system responsible for female reproductive health in the south of the Colombian Amazon. In-depth interviews, focus groups and ethnographic observation with local health agents from five rural communities and urban areas of the Municipalities of Leticia and Puerto Nariño were conducted. The results showed that the formation of people, their bodies and good treatment, mediated by a constant control of the relationships between humans and non-humans and the search for good living, are established as the determinants of care practices and attention to women’s reproductive health. Likewise, there is a deep respect for the mother’s decisions during her procreative process, which coincides with the recent international provisions. These data serve as the basis for the understanding of the local medical culture and its incorporation into the therapeutic processes of health in a framework of interculturality. <![CDATA[<b>(Re)Producing Peruvian Professionals</b>: <b>State Welfare and Poor Quechua Mother’s Maternal Citizenship</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A través de los discursos de independencia financiera y «profesionalización» de la descendencia promovidos por la asistencia médica (SIS) y social (Juntos) provista por el Estado, las mujeres quechuas que viven en la pobreza descubren que, al ingresar a la maternidad, su plena ciudadanía se vuelve condicional a los comportamientos exitosos y la administración de los hijos para obtener un medio de vida más «deseable» que el suyo. Esto sugiere que la maternidad, mientras se es pobre, da un valor moral a las mujeres que el Estado usa para justificar su monitoreo y gobierno. Este artículo se basa en un año de trabajo de campo etnográfico en comunidades rurales y centros o puestos de salud en la provincia de Vilcashuamán, departamento de Ayacucho, Perú. Se realizaron cien entrevistas con mujeres, hombres y trabajadores de la salud, además de una importante observación participante. Si bien los discursos generalizados sobrecargan las libertades de las mujeres, existen alternativas a la «profesionalización» de los jóvenes indígenas que no requieren la educación financiera impuesta actualmente a las madres. Este documento sugiere que los valores morales asignados a las maternidades pobres a veces se usan injustamente como justificación para la intervención reproductiva y la revocación de la ciudadanía plena para las mujeres indígenas pobres.<hr/>Through the discourses of financial-independence and «professionalisation» of offspring promoted by state-provided health-care and welfare (Juntos), Quechua women living in poverty find that upon entering motherhood their full citizenship becomes conditional on successful behaviours and stewardship of children to a more «desirable» livelihood than their own. This suggests that motheringwhile-poor places a moral value on women that the state uses to justify monitoring and governing them. This paper is based on one-year’s ethnographic-fieldwork in rural communities and health centres or posts in Vilcashuaman province, Ayacucho department, Peru. 100 interviews were conducted with women, men and health-workers, in addition to substantial participant-observation. Whilst the pervasive discourses overburden women’s freedoms, there are alternatives to «professionalization» of indigenous-youth that do not require the financial literacy currently imposed on mothers. This paper suggests that moral values placed on poor-maternities are sometimes used unfairly as a justification for reproductiveintervention and revocation of full-citizenship for poor, indigenous women. <![CDATA[<b>Established timeline?</b>: <b>motherhood depictions by professional women in Lima</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto busca reflexionar acerca de las concepciones de maternidad de un grupo de mujeres profesionales residentes en Lima. Nos preguntamos cómo se ubican ante la decisión de ser madres y cómo encaja la maternidad en sus proyectos de vida. La investigación se sustenta en entrevistas a veintiséis mujeres profesionales de distintas áreas, en el rango de edad de 28 a 38 años, que no eran madres al momento de la entrevista. Sus respuestas nos muestran un panorama complejo en el cual diversas concepciones de maternidad coinciden en comprenderla como un sacrificio del tiempo de la vida personal y profesional. El afán por equilibrar la vida laboral y profesional con un proyecto de maternidad en un «cronograma establecido» por la presión social hace que las respuestas de estas mujeres sean por momentos contradictorias, y estas dan cuenta de la angustia latente por tener que decidirse entre la maternidad u optar por nuevas formas de vida.<hr/>This text seeks to reflect on the conceptions of motherhood of a group of professional women living in Lima. We ask ourselves, how are they situated before the decision to be mother and how does motherhood fit into their life projects. The research is based on twenty-six interviews to professional women from different areas, in the age range of 28 to 38 years, who were not mothers at the time of the interview. Their answers show us a complex picture where various conceptions of motherhood coincide understanding it as a sacrifice of personal and professional life. The eagerness to balance work and family life with a motherhood project in an «established timeline» by social pressure makes the responses of these women at times contradictory, they also show the latent anguish of having to decide between motherhood or new ways of living. <![CDATA[<b>Fear as a barrier</b>: <b>early desertion from a public scholarship program in Peru «Beca 18»</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122019000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio indaga sobre las razones que llevan a estudiantes de bajos ingresos, becarios del programa Beca 18, a desertar antes de iniciar los estudios o durante el primer año de los mismos. Se utilizan dos métodos: un modelo cuantitativo para comparar características familiares e individuales de desertores versus no desertores y otro cualitativo basado en entrevistas a profundidad a desertores para indagar sobre las razones de la no aceptación de la beca o retiro temprano. En este artículo se prioriza el enfoque cualitativo pues el cuantitativo no arroja diferencias significativas entre ambos grupos. La evidencia señala que los principales motivos que explican la deserción temprana o la no aceptación de Beca 18 son los factores afectivos y la falta de integración social al nuevo medio.<hr/>This article explores the reasons why low-income students, who are supported by a public scholarship program called "Beca 18", reject this support or leave their studies during the first year of studies. Results are based on two methods: a quantitative model that compares personal and family characteristics among deserters and non-deserters, and a qualitative approach based on in-depth interviews with deserters in order to inquire about the reasons for not accepting the scholarship or early withdrawal. This article prioritizes the qualitative approach because the quantitative does not show significant differences between the two groups. The evidence indicates that the main reasons that explain the early drop-out or non-acceptance of Beca 18 are the affective factors and the lack of social integration into the new environment.