Scielo RSS <![CDATA[Anthropologica]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-921220230001&lang=pt vol. 41 num. 50 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[“The XII Travelers Memorial of the Southwest” in El Paso, Texas, USA: Construction of a Regional Identity in a Border City in the United States]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo examina la narrativa sobre una particular identidad cultural regional que propone el Memorial de los XII viajeros del suroeste en la ciudad de El Paso, Texas, en los Estados Unidos. Según la propia declaración del memorial, este es un proyecto regional en marcha formado por «[…] 12 monumentos heroicos en bronce que celebran las contribuciones multiculturales de hombres y mujeres al desarrollo del suroeste». El argumento de este texto es triple. Primero, sostiene que el proyecto de los XII viajeros puede ser considerado como un collage que incorpora referencias históricas y culturales diferentes dentro de una única gran narrativa. Al hacer ello, segundo, el memorial difumina escalas espaciales y construye una historia regional con la ciudad de El Paso en su centro. Finalmente, el artículo sugiere que la construcción de esta identidad regional heroica y multicultural debe ser entendida en relación con una creciente actividad turística, así como en relación con las expectativas que los visitantes tienen acerca de un área de frontera sureña en los Estados Unidos. El texto se basa en la revisión crítica del material producido por la Fundación de los XII Viajeros y el examen de los personajes y las estatuas de Fray García y Juan de Oñate, los dos únicos viajeros aprobados de la lista propuesta.<hr/>Abstract This paper examines the cultural identity expressed by The XII Travelers Memorial of the Southwest in El Paso, Texas, USA. According to the monument’s statement, the memorial is an ongoing regional project formed by “... 12 heroic bronze monuments celebrating the multicultural contributions of both men and women to the development of the Southwest.” The paper’s argument is threefold. First, it argues that the XII Travelers project could be regarded as a collage that incorporates different historical and cultural references into a single narrative. Secondly, by doing this, the memorial blurs spatial scales and builds a regional history with El Paso at its center. Finally, the paper suggests that the construction of this heroic and multicultural regional identity must be understood in relation to growing tourist activities and the expectations that visitors have about a Southern border area in USA. The research is based on a critical review of the material produced by The XII Travelers Foundation and the examination of the characters and monuments of Fray García and Juan de Oñate, the only two approved travelers of the proposed list. <![CDATA[Ethnography at a Crossroads: Care Economy and Forms of Otherness/Identity in a Middle Class Neighborhood]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Desde una mirada etnográfica, a través de las trayectorias de vida de vecinos, cuidadores y servidores, al igual que la observación participante en el Centro Comercial, parques, eventos vecinales y grupos de WhatsApp de residentes de la zona, queremos identificar las prácticas afectivas que sostienen la economía de los cuidados y lo que significa para los cuidadores y servidores atender lo más íntimo y vital de familias ajenas de manera sostenida y diaria, al interior de un sector social diferente al propio y lograr una convivencia armónica. De la misma manera, hemos incluido en nuestras reflexiones a aquellos que mantienen y velan los espacios semipúblicos como parques y aceras. A través de estas dinámicas, afloran formas de relacionarse y sentidos de alteridad/identidad y catalogar a los demás, así como maneras de autodefinirse. En la encrucijada resultante entre y al interior de los distintos segmentos y grupos sociales residentes y no residentes, se revelan encuentros, colisiones, fronteras y negociaciones entre sí que terminan caracterizando y reproduciendo el tejido simbólico que compone el espacio social, además de asegurar una economía y política de cuidados. De la misma manera que son los transeúntes que circulan los que hacen la ciudad, son los cuidadores y servidores los que sostienen y hacen posible la reproducción de los barrios de clase media.<hr/>Abstract From an ethnographic perspective, through the life histories of different actors-neighbors, caretakers and people who provide different services on the streets,-and also participant observation in parks and main shopping center, neighborhood’s events and WhatsApp groups, our aim is to identify the affective practices that sustain the care economy, and what it means for caretakers to look after the most intimate and vital aspects of another family from a different social class on a daily basis in order to achieve a peaceful life. This is also valid for the people taking care of streets and parks. These practices reveal ways of interacting and relating to others and making sense of it. These dynamics reveal encounters, conflicts, negotiations, and borders that reproduce the symbolic fabric that composes the social space between the inside of different social sectors of residents and non-residents, besides securing care and the politics of care. In the same way that pedestrians make the city, caretakers and people who provide services make the reproduction of a middle-class neighborhood possible. <![CDATA[Socio-Semiotic Variations of Sun and Moon Symbolism Among the Panoan Peoples]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo analiza y contrasta los patrones de modelización sociosemiótica de Sol y Luna que codifican los significados denotados y las representaciones sociales de los astros en los grupos étnicos de la familia lingüística pano. El estudio de estos motivos simbólicos constituye una vía de aproximación al campo cultural pano que ofrece datos sobre su configuración interna y sus relaciones externas. La estrategia de investigación empleada es el estudio de casos, y las unidades de análisis son los patrones de modelización primaria o lingüística y secundaria o discursiva de los astros. Los datos muestran homogeneidad lingüística y heterogeneidad discursiva. El catastro de representaciones revela la coexistencia de una diversidad de concepciones de Sol y Luna en términos ontológicos, de género y modalidades de relación asignadas a estas entidades. En el marco de su sistema de variantes y transformaciones se distinguen dos etnomodelos predominantes en grupos pano de ciertas áreas geográficas, los que presentan importantes correlatos transculturales: Sol como divinidad creadora y Luna como ancestro devenido en astro. El primero de estos etnomodelos es afín a las concepciones andinas del astro; el segundo, ampliamente registrado en las mitologías de los pueblos amazónicos, muestra aquí un sistema de transducciones que informan de su antiguo arraigo.<hr/>Abstract This article analyzes and contrasts the socio-semiotic modeling patterns of Sun and Moon that encode the denoted meanings and social representations of the principal heavenly bodies among the ethnic groups of the Panoan linguistic family. The study of these symbolic motifs constitutes a way of approaching Panoans’ cultural field that offers insights into its internal configuration and external relations. The research strategy applied is the case study. The units of analysis are the patterns of primary or linguistic and secondary or discursive modeling of Sun and Moon. The data show linguistic homogeneity but discursive heterogeneity. The register of representations reveals the coexistence of a diversity of conceptions of Sun and Moon in ontological terms, gender, and relationship modalities assigned to these entities. Within the framework of its system of variants and transformations, two predominant ethnomodels can be distinguished in Panoan groups from certain geographical areas, which present important cross-cultural correlates: Sun as a creator divinity and Moon as an ancestor turned heavenly body. The former is related to the Andean conceptions of Sun, while the latter has been widely recorded in the mythologies of the Amazonian peoples, revealing a system of transductions that inform of its ancient roots. <![CDATA[The Kamari ista of Canelos: Function and Meaning of the Great Amazonian Ritual]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100088&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En la comunidad y parroquia rural de Canelos, del cantón Pastaza, en la provincia del mismo nombre, en Ecuador, se celebra el Kamari ista (fiesta del banquete o de la abundancia) más grande de toda la Amazonía kichwahablante. A partir de una solicitud de la misma comunidad para que el Kamari fuera registrado y certificado como patrimonio nacional, entre 2013 y 2022 se realizó trabajo etnográfico de forma participativa para elaborar el documento base para dicha meta. En este proceso se hizo evidente que, más allá de ciertos trabajos etnográficos de hace varias décadas, actualmente se conoce poco de dicha fiesta o ritual, de su función y significado. Partiendo del trabajo realizado en el marco de la certificación patrimonial, el objetivo de este artículo es analizar desde una perspectiva antropológica el Kamari de Canelos: su proceso complejo de preparación y desarrollo, su origen intercultural y especialmente su función social y significado cultural.<hr/>Abstract The largest Kamari ista (banquet or festival of abundance) in the entire Kichwa-speaking Amazon is celebrated in the community and rural parish of Canelos, in the Pastaza district in the province of the same name, in Ecuador. Based on a request from the same community for the Kamari to be registered and certified as national heritage, between 2013 and 2022 participatory ethnographic work was carried out to prepare the base document for said goal. In this process, it became evident that, beyond certain ethnographic works from several decades ago, little is known today about this festival or ritual, its function and meaning. Starting from the work carried out within the framework of heritage certification, the objective of this article is to analyse the Kamari of Canelos from an anthropological perspective: its complex process of preparation and development, its intercultural origin, and especially its social function and cultural meaning. <![CDATA[Keuu, the Role of Laughter in Waorani Daily Life]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo expone la risa keuu como un elemento fundamental en la construcción de la vida cotidiana del pueblo waorani, ubicado en la Amazonía ecuatoriana. Keuu es una risa que tiene forma de grito, se encuentra presente tanto en las formas cotidianas del habla como en los cantos ancestrales y se comparte con el jaguar, el ser mítico fundamental. Esta investigación se realizó por medio de etnografía audiovisual. La cámara de video hizo parte del cuerpo con el que se observó y se vivió la realidad sensible waorani. El presente artículo permite concluir que keuu es una risa performática, sentida y pensada, que al ser pronunciada lleva a cabo transformaciones positivas en el mundo, lo cual contribuye a la creación colectiva de una confortable socialidad. Mediante la risa keuu, los waorani actualizan el tiempo mítico, la experiencia de los ancestros y la relación de parentesco con el jaguar como padre fundador de su cosmología. Keuu devela una estética de la vida, en la que la risa y el humor son elementos estructuradores de la socialidad.<hr/>Abstract This article presents keuu laughter as a fundamental element in the construction of the daily life of the Waorani people, located in the Ecuadorian Amazon. Keuu is a laughter that has the form of a scream, it is present in everyday forms of speech as well as in ancestral songs, and it is shared with the jaguar, the fundamental mythical being. This research was carried out by means of audiovisual ethnography. The video camera was part of the equipment used to observe an experience the Waorani sensitive reality. This article allows us to conclude that keuu is a performative, heartfelt and thought-out laughter, which when pronounced, it makes positive transformations in the world, contributing to the collective creation of a comfortable sociality. By laughing keuu the Waorani actualize mythical time, the experience of the ancestors and the kinship relationship with the jaguar as the founding father of their cosmology. Keuu reveals an aesthetics of life, in which laughter and humor are structuring elements of sociality. <![CDATA[Coca Cultivation in the Huallaga and VRAE: A Comparative Approach to Productive Systems and the Impact on Forests (1978-2003)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Aprovechando dos estudios y encuestas realizadas en el Huallaga en 1981 y el VRAE en 2001, ambas localizadas en la Amazonía alta peruana, el presente ensayo busca relatar y analizar las condiciones históricas y económicas en las cuales se expandió el cultivo de la coca con fines ilícitos en estas zonas. En ese sentido, se describe cómo a partir de tal historia se configura una agricultura migratoria ineficiente y destructiva. Aunque los períodos analizados en cada caso son distintos, con una diferencia de veinte años, la información que disponemos permite realizar una comparación útil y valiosa. Se trata de las dos regiones de la Amazonía que durante el período de estudio tenían la mayor extensión de plantaciones de coca a nivel nacional. Cuando la coca se expandió en el Alto Huallaga ya existía una historia social y económica de articulación con el mercado y una modernidad mucho más intensa que en el VRAE. A pesar de que los contextos e historias socio ambientales de cada cuenca fueron bastante diferentes, las similitudes de las estrategias productivas siguieron siendo significativas al igual que sus efectos a nivel ecológico. La coca, en tanto plantación o cultivo permanente en extensiones relativamente reducidas, no eliminó la agricultura migratoria practicada por la mayoría de los colonos andinos en la selva alta. Cada cierto tiempo, los cocaleros abandonaban sus plantaciones en fase de rendimientos decrecientes, en búsqueda de nuevas tierras y suelos fértiles dentro de sus predios o en zonas más distantes, lo que reprodujo la modalidad de roza y quema e impactó el medio ambiente en los bosques.<hr/>Abstract Drawing on two studies and surveys carried out in the Upper Huallaga in 1981 and the VRAE in 2001, both located in the upper Peruvian amazon basin, this paper seeks to describe and analyze the historical and economic conditions under which coca cultivation for illicit purposes expanded in both regions. In this sense, it describes how this history shaped an inefficient and destructive migratory agriculture. Although the periods analyzed in each case are different, with a difference of twenty years between one and the other, the information we have is sufficiently valuable to establish a useful and valuable comparison. These are the two Amazonian regions that had the largest extension of coca plantations at the national level during the study period. When coca expanded in the Upper Huallaga, there was already a much more intense social and economic history of articulation with the market and modernity than in the VRAE. That is, although the contexts and socio-environmental histories of each basin were quite different, the similarities in productive strategies remained significant. Coca, as a plantation or permanent crop planted in relatively small areas, did not eliminate the shifting agriculture practiced by most Andean settlers in the high jungle. From time to time, coca growers abandoned their plantations in the phase of decreasing yields, in search of new lands and fertile soils within their own properties or in more distant areas, reproducing the slash-and-burn method. <![CDATA[Narratives About Identity Constructions in a Peruvian Nor-Andean Region]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo pretende discutir la formación de identidades en el departamento de Áncash, basado en la investigación narrativa de dos familias que viven en la ciudad de Huaraz, los progenitores son Hirka y Quyllur. Ambos han enfrentado las mismas influencias externas pero han optado por construcciones identitarias diferentes. La investigación narrativa emplea tres dimensiones: interacción, continuidad y situación. El análisis de datos se basó en la composición de sentidos y la perspectiva interpretativa de las experiencias, que consta de organizar significados a partir de los datos y de un proceso reflexivo por parte del investigador, y la presentación de los avances del trabajo a un grupo de apoyo1 para la discusión, revisión y ajuste de la información obtenida. A partir del análisis de las experiencias, podemos concluir que Hirka representa la resistencia cultural y Quyllur la asimilación cultural. El primero considera que sus prácticas culturales han sido heredadas de sus ancestros; en cambio, Quyllur no tiene esta conciencia intergeneracional.<hr/>Abstract This paper aims to discuss the formation of identities in the Ancash region based on a Narrative Inquiry of two families living in the city of Huaraz, the parents are Hirka and Quyllur. Both have faced the same external influences but have opted for different identity constructions. Narrative inquiry employs three dimensions: interaction, continuity, and situation. The data analysis was based on the composition of meanings and the interpretative perspective of the experiences that consist of organizing meanings based on the data and a reflective process by the researcher, and the presentation of the advances to a support group to discuss, review and adjustment of the obtained data. From the analysis of the experiences, we can conclude that Hirka represents cultural resistance and Quyllur cultural assimilation. The first considers that their cultural practices have been inherited from their ancestors; on the other hand, Quyllur does not have this intergenerational awareness. <![CDATA[Lorenzo Palacios, Chacalón: A Popular Idol of the 21st Century]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100196&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo, abordaré los procesos sociales y culturales que intervienen en la configuración y vigencia del ídolo popular de la música tropical peruana chicha, «Papá Chacalón». Él fue un cantante que surgió de los sectores más marginados de la sociedad limeña. Entre sus seguidores se encuentran alcaides, presos que purgan condena en cárceles, así como hombres y mujeres de los barrios de Lima. A varios lustros de fallecido, hay una nueva legión de fans, de «chicheros chacaloneros». El ídolo popular, en este contexto, se configura a partir y desde la relación cotidiana entre Chacalón y sus seguidores. En este trabajo, pondré especial énfasis en la relación ídolo-seguidor/a, en las formas de relación social y las valoraciones culturales que intervienen. Sostendré que las ideas de igualdad y reconocimiento social son elementos centrales en la construcción de «Papá Chacalón» como ídolo popular y su continuidad en el siglo XXI. Este es un trabajo etnográfico llevado a cabo en las festividades de aniversario de Chacalón realizadas el 26 de abril (día de su nacimiento) y el 24 de junio (día de su fallecimiento), que aborda también la organización de sus seguidores en torno a estas fechas.<hr/>Abstract In this article, I will address the social and cultural processes involved in the shaping and popularity of the popular idol of Peruvian tropical music-chicha -, «Papá Chacalón.» He was a singer who emerged from the most marginalized sectors of Lima society. Among his followers are mayors, prisoners serving their sentence in jail, as well as men and women from the poor neighborhoods of Lima. Several decades after his death, there is a new legion of fans, «chicheros chacaloneros» (Chacalón’s followers). The popular idol, in this context, is configured based on and from the daily relationship between Chacalón and his followers. In this work, I will place special emphasis on the idol-follower relationship, the forms of social interaction, and the cultural assessments involved. I will posit that the ideas of equality and social recognition are central elements in the construction of «Papá Chacalón» as a popular idol and his continuity in the 21st century. This is an ethnographic work carried out during the anniversary festivities of Chacalón, held on April 26 (his birthdate) and June 24 (the day of his death), which also addresses how his followers organize around those dates. <![CDATA[The Orchard: A Biodiverse Place, From Where Life Is Defended, Figueroa, Cauca]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122023000100230&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La huerta es el lugar donde se cultivan una diversidad colosal de alimentos, plantas medicinales, condimento, flores y madera. Con base en las condiciones orográficas, los climas y las dinámicas culturales de cada región, conexo, se objetiva el conocimiento campesino. En el presente artículo se analiza la escala territorial lugar-huerta en Figueroa, Cauca, escenario social en el que se lleva a cabo la praxis agrícola, la cual articula prácticas de conservación y resistencia realizadas desde la cotidianidad. El método de investigación acogido es el etnográfico, sustentado en el rol de etnógrafa en condición de ayudante-acompañante en el lugar-huerta y el uso de técnicas de observación participante, entrevistas directas y entrevistas etnográficas. Con base en el trabajo de campo, se identifica la huerta como un lugar biodiverso, donde se halla un entramado complejo de haceres y pensamientos, cuyo eje medular es la defensa de la naturaleza y el territorio, es decir, la vida.<hr/>Abstract The orchard is the place where a colossal diversity of food, medicinal plants, condiment, flowers, and wood are cultivated. Based on the orographic conditions, climates, and cultural dynamics of each region, related, farming knowledge is objectified. This paper analyzes the orchard territorial scale in Figueroa, Cauca, social scenario in which agricultural praxis is carried out, which articulates conservation and resistance practices, carried out day-to-day. The method of research is ethnographic, based on the role of ethnographer as assistant-companion in the orchard, and the use of techniques such as participant observation, direct interviews, and ethnographic interviews. Based on the field work, the orchard is identified as a biodiverse place, where there is a complex network of actions and thoughts, whose core axis is the defense of nature and territory, that is, life.