Scielo RSS <![CDATA[Revista de Psicología (PUCP)]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=0254-924720210001&lang=en vol. 39 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Sexism, fear of negative evaluation and destructive communication in the couple]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El sexismo ambivalente propone que la hegemonía masculina se sostiene mediante la devoción hacia las madres, esposas y cuidadoras y mediante la hostilidad hacia mujeres que no cumplen dichos roles. Estos patrones incrementarían la comunicación violenta hacia las mujeres, efecto que se incrementaría por diferencias individuales como el temor a la evaluación social negativa (TESN). Se buscó identificar el impacto del TESN y los seis componentes del sexismo ambivalente sobre estilos de comunicación destructivos en la pareja, analizándose datos de 590 participantes jóvenes. Regresiones y modelos de ecuaciones estructurales confirman efectos del sexismo hostil y el TESN sobre la comunicación destructiva, pero solo para los hombres. Se discuten los efectos de cada componente del sexismo ambivalente sobre la comunicación destructiva.<hr/>Abstract Ambivalent sexism proposes that male hegemony is sustained through devotion to mothers, wives and carers and through hostility towards women who do not fulfill these roles. These patterns would increase violent communication to women, an effect that would be increased by individual differences such as fear of negative social assessment (TESN). We sought to identify the impact of TESN and the six components of ambivalent sexism on destructive communication styles in the couple, analyzing data from 590 young participants. Regressions and models of structural equations confirm effects of hostile sexism and TESN on destructive communication, but only for men. The effects of each component of ambivalent sexism on destructive communication are discussed.<hr/>Resumo O sexismo ambivalente propõe que a hegemonia masculina seja sustentada pela devoção às mães, esposas e cuidadores e pela hostilidade para as mulheres que não cumprem esses papéis. Esses padrões aumentariam a comunicação violenta com as mulheres, um efeito que seria aumentado pelas diferenças individuais, como o medo da avaliação social negativa (TESN). Buscamos identificar o impacto do TESN e os seis componentes do sexismo ambivalente em estilos de comunicação destrutiva no casal, analisando dados de 590 participantes jovens. Regressões e modelos de equações estruturais confirmam os efeitos do sexismo hostil e TESN na comunicação destrutiva, mas apenas para os homens. Os efeitos de cada componente do sexismo ambivalente na comunicação destrutiva são discutidos.<hr/>Résumé Le sexisme ambivalent propose que l’hégémonie masculine soit soutenue par le dévouement envers les mères, les épouses et les soignants et par l’hostilité envers les femmes qui ne remplissent pas ces rôles. Ces modèles augmenteraient la communication violente aux femmes, un effet qui serait accru par des différences individuelles telles que la peur de l’évaluation sociale négative (TESN). Nous avons cherché à identifier l’impact du TESN et des six composantes du sexisme ambivalent sur les styles de communication destructeurs dans le couple, en analysant les données de 590 jeunes participants. Les régressions et les modèles d’équations structurelles confirment les effets du sexisme hostile et du TESN sur la communication destructive, mais seulement pour les hommes. Les effets de chaque composante du sexisme ambivalent sur la communication destructive sont discutés. <![CDATA[Spatial memory, and hippocampal BDNF levels, decrease in adolescent reserpine depressed rats]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los cuadros depresivos en humanos cursan con significativas alteraciones en la memoria espacial. Este trabajo estudió esta función en un modelo animal de depresión. Ratas Wistar (n=28), machos y hembras, fueron administradas con reserpina (0.0 o 1.0 mg/kg/cada 2 días por cuatro días). Luego del tratamiento se evaluó la función motora a través de la prueba de la barra y la respuesta de ansiedad a través de un laberinto elevado en cruz. Posteriormente, los animales fueron entrenados durante una semana (en sesiones diarias de 5 minutos) en un laberinto de múltiples T que indaga la memoria espacial. Luego se repitió la evaluación en el laberinto elevado en cruz y los animales fueron sacrificados para disecar el hipocampo y medir los niveles de BDNF a través de western blot. En la prueba de la barra los animales tratados con reserpina tuvieron una respuesta motora con igual agarre, pero menor movilidad, que los controles. En ambas tomas del laberinto elevado en cruz los animales tratados con reserpina pasaron significativamente menos tiempo en los brazos abiertos y exhibieron una latencia más elevada para entrar por primera vez en los brazos cerrados. Los animales tratados con reserpina tardaron significativamente más tiempo en resolver el laberinto de múltiples T que los controles, y cometieron más errores, efecto que estuvo asociado a niveles menores de BDNF en el hipocampo. Estos resultados sugieren que la reserpina indujo una depresión experimental, sin compromiso motor, que estuvo asociada a déficits en la adquisición de información espacial.<hr/>Abstract Depression is associated with significant deficits in spatial memory. The present study assessed spatial memory in an animal model of depression. Wistar rats (n=28), males and females, were administered reserpine (0.0 or 1.0 mg/kg/every 2 days for 4 days). At termination of the treatment the rats were tested for motor function (bar test) and for anxiety response (elevated plus maze). The animals were then trained for a week (daily sessions of 5 min) in a multiple T-maze, which assesses spatial memory. The elevated plus maze test was then repeated and subsequently the animals were sacrificed and the hippocampus dissected to measure BDNF levels through a Western blot. In the bar test, the reserpine-treated rats exhibited similar grasping, yet reduced mobility, when compared to vehicle-treated peers. Reserpine-treated rats exhibited, in both elevated plus maze tests and when compared to control counterparts, significantly less time spent in the open arms, and significantly greater latency to enter, for the first time, in the closed arms. They also spent significantly more time to complete the multiple T-maze and made more performance errors than controls in this test, a profile that was associated with lower levels of BDNF at the hippocampus. These results suggest that reserpine induced a depression-like phenotype, without gross motor alterations, which was associated with spatial memory deficits.<hr/>Resumo Depressão em humanos apresenta depressão alterações significativas na memória espacial. Este trabalho estudou essa função em um modelo animal de depressão. Ratos Wistar (n = 28), machos e fêmeas, foram administrados com reserpina (0.0 ou 1.0 mg / kg / a cada 2 dias por quatro dias). Após o tratamento, a função motora foi avaliada através do teste de bar e da resposta de ansiedade através de um labirinto cruzado elevado. Posteriormente, os animais foram treinados por uma semana (em sessões diárias de 5 minutos) em um labirinto multi-T que investiga a memória espacial. Na avaliação foi repetida no labirinto elevado em cruz e os animais foram sacrificados para dissecar o hipocampo e medir os níveis de BDNF através de western blot. No teste de barra, os animais tratados com reserpina tiveram uma resposta motora com a mesma aderência, mas menor mobilidade, que os controles. Em ambas as entradas do labirinto elevado na cruz, os animais tratados com reserpina gastaram significativamente menos tempo nos braços abertos e exibiram uma maior latência para entrar nos braços fechados pela primeira vez. Os animais tratados com reserpina levaram significativamente mais tempo para resolver o labirinto multi-T do que os controles, e cometeram mais erros, um efeito que foi associado com níveis mais baixos de BDNF no hipocampo. Esses resultados sugerem que a reserpina induziu uma depressão experimental, sem comprometimento motor, associada a déficits na aquisição de informações espaciais.<hr/>Résumé Dépression chez l’homme présentent des altérations importantes de la mémoire spatiale. Ce travail a étudié cette fonction dans un modèle animal de dépression. Des rats Wistar (n = 28), mâles et femelles, ont été administrés avec de la réserpine (0.0 ou 1.0 mg / kg / tous les 2 jours pendant quatre jours). Après le traitement, la fonction motrice a été évaluée par le test des barres et la réponse anxieuse par un labyrinthe croisé surélevé. Par la suite, les animaux ont été entraînés pendant une semaine (par sessions quotidiennes de 5 minutes) dans un labyrinthe multi-T qui étudie la mémoire spatiale. Ensuite, l’évaluation a été répétée dans le labyrinthe en croix et les animaux ont été sacrifiés pour disséquer l’hippocampe et mesurer les taux de BDNF par Western blot. Lors du test des barres, les animaux traités à la réserpine présentaient une réponse motrice avec la même adhérence, mais avec une mobilité moindre, que les témoins. Dans les deux prises du labyrinthe surélevé dans la croix, les animaux traités à la réserpine ont passé beaucoup moins de temps dans les bras ouverts et ont montré une plus grande latence pour entrer dans les bras fermés pour la première fois. Les animaux traités avec de la réserpine ont mis beaucoup plus de temps à résoudre le labyrinthe multi-T que les témoins et ont commis plus d’erreurs, un effet associé à des niveaux inférieurs de BDNF dans l’hippocampe. Ces résultats suggèrent que la réserpine a induit une dépression expérimentale, sans compromis moteur, associée à des déficits dans l’acquisition d’informations spatiales. <![CDATA[Resource Control Strategies Inventory: Adaptation in Chilean Preadolescents]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100060&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Teoría de Control de Recursos (Hawley, 1999) se ha presentado como una teoría alternativa del estudio de la conducta social en preadolescentes. Sin embargo, carece de instrumentos para evaluar sus propuestas en el idioma español. El presente estudio tuvo por objetivo validar el Inventario de Estrategias de Control de Recursos para la población de preadolescentes chilenos. Para alcanzar dicho objetivo se utilizaron metodologías cualitativas y cuantitativas. Se entrevistaron a 7 estudiantes y se encuestaron 180 estudiantes de 5to y 8vo básico de dos escuelas públicas de Santiago de Chile. Posterior a la traducción y adaptación, el inventario tuvo un excelente ajuste en el modelo factorial y la validación de criterio obtuvo resultados similares a los reportados en la literatura actual.<hr/>Abstract Resource Control Theory (Hawley, 1999) has been presented as an alternative theory for the study of preadolescent social behavior. However, there are no instruments to assess its proposals for the Spanish language. The study’s objective was to validate the Resource Control Resources Inventory for the Chilean preadolescent population. For this purpose, qualitative and quantitative methodologies were used. 5th to 8th graders from two public schools from Santiago de Chile were part of the sample. Seven students were interviewed, and 180 were surveyed. After the translation and adaptation, the inventory showed an excellent fit to the factorial model, and the criterion validity showed similar results to those reported in recent literature.<hr/>Resumo A Teoria do Controle de Recursos (Hawley, 1999) foi presentada como uma teoria alternativa a o estudo da conduta social nos pré-adolescentes. Não obstante, não ha instrumentos pra examinar suas propostas no idioma espanhol. O presente estúdio tinha pelo objetivo validar o Inventario de Estratégias de Controle de Recursos pra uma população de pré-adolescentes chilenos. Pra alcançar o objetivo metodologias quantitativas e qualitativas foram utilizadas. Sete estudantes foram entrevistados e 180 estudantes foram pesquisados de 5to a 8vo básico de duas escolas publicas de Santiago de Chile. Em seguida a tradução e adaptação, o inventario teve um excelente ajuste no modelo fatorial, e a validação de critério conseguiu resultados similares a os reportados na literatura atual.<hr/>Résumé La Théorie du Contrôle des Ressources (Hawley, 1999) a été présentée comme une théorie alternative à l’étude du comportement social chez les préadolescents. Cependant, il n’existe aucun instrument pour examiner vos propositions en espagnol. Cette étude visait à valider l’Inventaire des Stratégies de Contrôle des Ressources pour une population de préadolescents chiliens. Pour atteindre cet objectif, des méthodologies quantitatives et qualitatives ont été utilisées. Sept élèves ont été interrogés et 180 élèves ont été questionné de la cinquième à la huitième année d’éducation de base dans deux écoles publiques à Santiago du Chili. Après traduction et adaptation, l’inventaire s’intégrait parfaitement dans le modèle factoriel et la validation des critères donnait des résultats similaires à ceux rapportés dans la littérature actuelle. <![CDATA[Social Representations of Aging and Quality of Life in Riverine Old Age]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100085&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivou-se comparar as Representações Sociais (RS) de envelhecimento e qualidade de vida (QV) na velhice para idosos ribeirinhos. Trata-se de um estudo qualitativo-exploratório com amostra não-probabilística. Utilizou-se questionários sociodemográficos e a técnica de associação livre de palavras. Participaram 100 idosos, pareados por sexo, entre 60-89 anos (M=70.08 anos; DP=7.19). Empregou-se o software IRaMuTeQ, por meio da análise prototípica, que forneceu a estrutura representacional. Observou-se elementos centrais negativos na RS do envelhecimento e elementos mais positivos na RS da QV na velhice, o que denota o paradoxo do bem-estar; isto é, autorrelatos positivos de satisfação com a vida, ainda que na existência de perdas do envelhecimento.<hr/>Abstract This study aimed to compare the Social Representations (SR) of aging and quality of life (QoL) in old age for riparian elderly. This is a qualitative-exploratory study with a non-probabilistic sample. Sociodemographic questionnaires and the free word association technique were used. Participants were 100 elderly, matched for sex, aged 60-89 years (M = 70.08 years; SD = 7.19). The IRaMuTeQ software was used through the prototypical analysis, which provided the representational structure. Negative central elements were observed in the SR of aging and more positive elements in the SR of QoL in old age, which denotes the welfare paradox; that is, positive self-reports of life satisfaction, even in the presence of aging losses.<hr/>Resumen El objetivo fue comparar las representaciones sociales (RS) del envejecimiento y la calidad de vida (CV) en la vejez para ancianos ribereños. Este es un estudio cualitativo-exploratorio con muestra no probabilística. Se utilizaron cuestionarios sociodemográficos y la técnica de asociación de palabras libres. Participaron 100 ancianos, emparejados por sexo, con edades entre 60-89 años (M = 70.08 años; DE = 7.19). Fue empleado el software IRaMuTeQ mediante análisis prototípico, que proporcionó la estructura de representación. Se observaron elementos centrales negativos en la RS del envejecimiento y elementos positivos en la RS de la CV en la vejez, lo que denota la paradoja del bienestar; esto es, autoinformes positivos de satisfacción con la vida, aunque en presencia de pérdidas por envejecimiento.<hr/>Résumé Cette étude visait à comparer les représentations sociales (RS) du vieillissement et de la qualité de vie (QV) dans la vieillesse pour les personnes âgées riveraines. Il s’agit d’une étude exploratoire qualitative avec un échantillon non probabiliste. Des questionnaires sociodémographiques et la technique d’association de mots libres ont été utilisés. Les participants étaient 100 personnes âgées, appariées pour le sexe, âgées de 60 à 89 ans (M = 70.08 ans; écart-type = 7.19). Le logiciel IRaMuTeQ a été utilisé par le biais d’une analyse prototypique, qui a fourni la structure représentationnel. Des éléments centraux négatifs ont été observés dans le RS du vieillissement et des éléments plus positifs dans le RS de la QV dans la vieillesse, ce qui dénote le paradoxe du bien-être; à savoir, l’auto-rapports positifs de satisfaction de la vie, même en présence des pertes dues au vieillissement. <![CDATA[Attitude to multiculturality at school scale: validation and psychometric properties on a Chilean sample]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The increasing number of immigrant students on the Chilean educational system stresses the importance of study teachers’ attitudes to multiculturality in schools settings. Nevertheless, there is a lack of adequate measurement instruments to apply on Chilean population. The aim of this work was to validate the Attitude to Multiculturality at School Scale (León del Barco et al., 2007) on a Chilean sample, composed by N=160 teachers. Confirmatory factor analysis showed that the unifactorial model had the best fit to the data. Correlation analysis revealed significant relations between attitude to multiculturality at school, perceived out-group threat and prejudice. Linear regression analysis showed that perceived threat and prejudice explained 42% of the attitude to multiculturality at school variability, supporting criterion validity.<hr/>Resumen Aunque el aumento del alumnado inmigrante en Chile subraya la importancia de estudiar actitudes de los docentes hacia la multiculturalidad, existe un déficit de instrumentos de medida para ser aplicados a la población local. El objetivo de este estudio es validar la Escala de Actitudes hacia la Multiculturalidad en la Escuela (León del Barco et al., 2007) en una muestra compuesta por N=160 profesores chilenos. Se estableció que el modelo unifactorial presenta el mejor ajuste a los datos, y se determinó la existencia de relaciones significativas entre la actitud hacia la multiculturalidad, la amenaza exogrupal percibida y el prejuicio. Los análisis de regresión lineal señalan que la amenaza exogrupal percibida y el prejuicio, explican el 42% de la variabilidad de la actitud hacia la multiculturalidad, apoyando la validez de criterio de la escala.<hr/>Resumo O incremento dos estudantes imigrantes no sistema educativo chileno enfatiza a importância de pesquisar as atitudes dos docentes face á multiculturalidade em contextos escolares. Porém, existe um déficit de instrumentos de medição a serem aplicados à população local. O objetivo desta pesquisa foi validar a Escala de Atitude face á Multiculturalidade na Escola (León del Barco et al., 2007), numa amostra composta por N = 160 professores chilenos.. O modelo unifatorial apresenta o melhor ajuste aos dados. Os resultados confirmam a existência de relações significativas entre a atitude face á multiculturalidade, a percepção de ameaça exogrupal e o preconceito. As análises de regressão linear indicam que a ameaça exogrupal e o preconceito explicam 42% da variabilidade da atitude face á multiculturalidade, apoiando a validade de critério da escala.<hr/>Résumé L’augmentation des étudiants immigrants dans le système éducatif chilien souligne l’importance d’études l’attitude des professeurs à l’égard de la multiculturalité en milieu scolaire. Néanmoins, il n’existe pas d’instruments de mesure adéquats à appliquer à la population chilienne. Le but de ce travail était de valider l’échelle d’attitude envers la multiculturalité à l’école (León del Barco et al., 2007) sur un échantillon chilien composé de N = 160 enseignants. Une analyse factorielle confirmatoire a montré que le modèle uni factoriel correspondait le mieux aux données. L’analyse de corrélation a révélé des relations significatives entre l’attitude envers la multiculturalité à l’école, la menace de l’exogroupe et le préjugé. Une analyse de régression linéaire a montré que la menace et le préjugé perçus expliquaient 42% de l’attitude vis-à-vis de la variabilité multiculturelle à l’école, étayant ainsi la validité du critère. <![CDATA[Psychometric Properties of an Instrument That Measures Adolescent Attitudes Towards Electronic Waste Management]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The use and consumption of mobile devices are increasing thanks to easy access to this type of technology, which inherently increases the generation of electronic waste. The objective of this study is to determine the psychometric properties of an instrument that measures adolescent attitudes towards the management of electronic waste. A validation of content and construct supported by the application of exploratory and confirmatory factorial analysis was performed. The findings show that this scale could be applied in high school student populations and could be input for various works of research.<hr/>Resumen El uso y el consumo de dispositivos móviles están aumentando gracias al fácil acceso a este tipo de tecnología, que aumenta de forma inherente la generación de residuos electrónicos. El objetivo de este estudio es determinar las propiedades psicométricas de un instrumento que mide las actitudes de los adolescentes hacia el manejo de los desechos electrónicos. Se realizó una validación de contenido y construcción respaldada por la aplicación de análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Los resultados muestran que esta escala podría aplicarse en poblaciones de estudiantes de secundaria y podría ser aportada para diversos trabajos de investigación.<hr/>Resumo O uso e consumo de dispositivos móveis estão aumentando graças ao fácil acesso a esse tipo de tecnologia, o que aumenta inerentemente a geração de lixo eletrônico. O objetivo deste estudo é determinar as propriedades psicométricas de um instrumento que mede as atitudes dos adolescentes em relação ao gerenciamento de resíduos eletrônicos. Foi realizada uma validação do conteúdo e construto apoiado pela aplicação da análise fatorial exploratória e confirmatória. Os resultados mostram que essa escala pode ser aplicada em populações de estudantes do ensino médio e pode contribuir para vários trabalhos de pesquisa.<hr/>Résumé L’utilisation et la consommation d’appareils mobiles augmentent grâce à un accès facile à ce type de technologie, ce qui augmente intrinsèquement la génération de déchets électroniques. L’objectif de cette étude est de déterminer les propriétés psychométriques d’un instrument qui mesure les attitudes des adolescents envers la gestion des déchets électroniques. Une validation du contenu et de la construction appuyée par l’application d’une analyse factorielle exploratoire et confirmatoire a été effectuée. Les résultats montrent que cette échelle pourrait être appliquée dans les populations d’élèves du secondaire et pourrait être entrée pour divers travaux de recherche. <![CDATA[Psychological well-being and their relationship with different referents and sources of happiness in Chile]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100162&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The association between nine philosophical referents of happiness and well-being was examined in a convenience sample (n= 1060) of two Chilean cities. Participants had to choose one referent and respond to well-being, satisfaction, and happiness scales regarding family, friends, work, and leisure. A lower educational level was associated more with the referents Tranquility and Stoicism and less with the realization of capabilities. Young people ascribe more to the referents Satisfaction and Carpe Diem. Multiple hierarchical regressions considering well-being as a predicted variable showed that the Satisfaction and Affiliation referents were associated with greater psychological well-being. These results and the differences between the happiness referents chosen according to the controlled variables are discussed.<hr/>Resumen Se examinó la asociación entre nueve referentes filosóficos de felicidad con el bienestar, en una muestra de conveniencia (n=1060) de dos ciudades chilenas. Los participantes debían elegir un referente y responder escalas de bienestar, de satisfacción y de felicidad respecto de la familia, amigos, trabajo y ocio. Menor nivel educativo se asoció más a los referentes Tranquilidad y Estoicismo, y menos al de Realización de capacidades. Los jóvenes adscriben más a los referentes Satisfacción y Carpe Diem. Regresiones múltiples jerárquicas considerando el bienestar como variable predicha mostraron los referentes Satisfacción y Afiliación asociados a mayor bienestar psicológico. Se discuten estos resultados y las diferencias entre los referentes de felicidad elegidos según las variables controladas.<hr/>Resumo A associação entre nove referentes filosóficos de felicidade e bem-estar foi examinada em uma amostra de conveniência (n= 1060) de duas cidades chilenas. Os participantes tiveram que escolher um referente e responder às escalas de bem-estar, satisfação e felicidade em relação à família, amigos, trabalho e lazer. O menor nível educacional foi associado mais aos referentes Tranquilidade e Estoicismo, e menos à Realização de Capacidades. Os jovens escolhem mais os referentes Satisfação e Carpe Diem. Regressões hierárquicas múltiplas, considerando o bem-estar como variável prevista, mostraram os referentes Satisfação e Afiliação associados a um maior bem-estar psicológico. Estes resultados e as diferenças entre os referentes de felicidade escolhidos são discutidos em relação às variáveis ​controladas.<hr/>Résumé L’association entre neuf référentes philosophiques du bonheur et du bien-être ont été examinés dans un échantillon de convenance (n= 1060) de deux villes chiliennes. Les participants devaient choisir un référente et répondre à des échelles de bien-être, de satisfaction et de bonheur concernant la famille, les amis, le travail et les loisirs. Le niveau d’éducation inférieur était davantage associé aux référents Tranquillité et Stoïcisme, et moins à la Réalisation des Capacités. Les jeunes chosent plus les référentes Satisfaction et Carpe Diem. De multiples régressions hiérarchiques considérant le bien-être comme variable prédite ont montré aux référents Satisfaction et Affiliation associés à un plus grand bien-être psychologique. Ces résultats et les différences entre les référents choisis en fonction des variables contrôlées sont discutés. <![CDATA[Posttraumatic growth, rumination and coping strategies in children and adolescents exposed to the 2015 Coquimbo earthquake]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100183&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del presente estudio fue identificar las estrategias de afrontamiento y estilos rumiativos que se relacionan con Crecimiento Postraumático (CPT), en una muestra de 105 participantes de 12 a 16 años, encuestados 12 meses después del terremoto del año 2015 en la ciudad de Coquimbo, Chile. Los resultados muestran que la rumiación deliberada y las estrategias de afrontamiento productivas predijeron significativamente el CPT. Además, se observó que cuando los participantes sienten amenazas importantes a su integridad, aumentan sus niveles de CPT. Estos resultados permitirían diseñar estrategias de intervención que ayuden a enfrentar las consecuencias de un desastre natural en niños, niñas y adolescentes.<hr/>Abstract The aim of the present study was to identify the coping strategies and ruminative styles that are related to Posttraumatic Growth (PTG), in a sample of 105 participants from 12 to 16 years old, surveyed 12 months after the 2015 earthquake in the city of Coquimbo, Chile. The results show that deliberate rumination and productive coping strategies significantly predicted PTG. In addition, it was observed that when participants feel significant threats to their integrity, their PTG levels increase. These results would allow designing intervention strategies that help to cope the consequences of a natural disaster in children and adolescents.<hr/>Resumo O objetivo do presente estudo foi identificar as estratégias de enfrentamento e os estilos ruminativos relacionados ao Crescimento Pós-Traumático (CPT), em uma amostra de 105 participantes de 12 a 16 anos, pesquisados 12 meses após o terremoto de 2015 na cidade de Coquimbo. Chile. Os resultados mostram que a ruminação deliberada e estratégias de enfrentamento produtivas previram significativamente o TCP. Além disso, observou-se que quando os participantes sentem ameaças significativas à sua integridade, seus níveis de CPT aumentam. Estes resultados permitiriam desenhar estratégias de intervenção que ajudem a enfrentar as consequências de um desastre natural em crianças e adolescentes.<hr/>Résumé L’objectif de la présente étude était d’identifier les stratégies d’adaptation et les styles ruminatifs liés à la croissance posttraumatique (CPT), sur un échantillon de 105 participants âgés de 12 à 16 ans, enquêtés 12 mois après le séisme de 2015 à Coquimbo. , Chili. Les résultats montrent qu’une rumination délibérée et des stratégies d’adaptation productives ont permis de prédire de manière significative le CPT. En outre, il a été observé que lorsque les participants ressentaient des menaces importantes pour leur intégrité, leurs niveaux de CPT augmentaient. Ces résultats permettraient de concevoir des stratégies d’intervention permettant de faire face aux conséquences d’une catastrophe naturelle chez les enfants et les adolescents. <![CDATA[Effects of the regulation of the dyadic interaction in argumentative tasks]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El trabajo tiene como objetivo analizar los efectos de la regulación interactiva de situaciones diádicas sobre las capacidades argumentativas de los sujetos en dos tipos de tareas: ordenamiento de causas de fenómenos sociales y toma de posición frente a situaciones dilemáticas. Se realizó un estudio cuasiexperimental, se comparó el pre-test y el pos-test de los sujetos luego de la interacción, constituyéndose dos grupos; díadas con asistencia de la interacción por parte del investigador (participación, evaluación y contra-argumentación) y díadas sin asistencia. Los resultados muestran que la asistencia produce efectos significativos en la competencia argumentativa individual y el tipo de tarea matiza el efecto señalado, produciendo diferenciaciones. Se destaca la importancia de la regulación de la interacción sobre la argumentación.<hr/>Abstract The objective of this paper is to analyze the effects of the interactive regulation of dyadic situations on the argumentative abilities of the subjects in two types of tasks: ordering causes of social phenomena and taking position in front of dilemmatic situations. A quasi-experimental study was carried out, the pre-test and the post-test of the participants after the interaction were compared, constituting two groups; dyads with assistance from the interaction by the researcher (participation, evaluation and counter-argumentation) and dyads without assistance. The results show that the assistance produces significant effects in the individual argumentative competence and the type of task qualifies the indicated effect, producing differentiations. The importance of the regulation of interaction over argumentation is highlighted.<hr/>Resumo O objetivo deste trabalho é analisar os efeitos da regulação interativa sobre as habilidades argumentativas dos sujeitos em dois tipos de tarefas: ordenar as causas dos fenômenos sociais e posicionar-se diante de situações que contêm um dilema. Um estudo quase-experimental foi realizado, o pré-teste e o pós-teste dos sujeitos após a interação foram comparados, constituindo dois grupos; díades com assistência da interação pelo pesquisador (participação, avaliação e contra-argumentação) e díades sem assistência. Os resultados mostram que a assistência produz efeitos significativos na competência argumentativa individual e o tipo de tarefa qualifica o efeito indicado, produzindo diferenciações. A importância da regulação da interação sobre a argumentação é destacada.<hr/>Résumé L’objectif de ce travail est d’analyser les effets de la régulation interactive des situations dyadiques sur les capacités argumentatives des sujets dans deux types de tâches: ordonner les causes de phénomènes sociaux et se positionner face à des situations dilemmatiques. Une étude quasi expérimentale a été réalisée, le pré-test et le post-test des sujets après l’interaction ont été comparés, constituant deux groupes; dyades avec assistance de l’interaction du chercheur (participation, évaluation et contre-argumentation) et dyades sans assistance. Les résultats montrent que l’assistance produit des effets significatifs sur la compétence argumentative individuelle et que le type de tâche qualifie l’effet indiqué en produisant des différenciations. L’importance de la régulation de l’interaction sur l’argumentation est soulignée. <![CDATA[Psychometric properties of the Academic Major Satisfaction Scale (AMSS) in Brazilian College Students]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Academic satisfaction has been studied from different perspectives that considerate distinct ways of measurement. However, the plurality of evaluated facets prevents a more parsimonious assessment of the general students’ academic satisfaction. In the article, we aimed to provide psychometric evidence of the validity and reliability for the AMSS in Brazil in two studies (N = 893). In Study 1, an exploratory factor analysis and item parameters (Item Response Theory) support the one-factor solution and the suitability of the six items. Moreover, evidence for factorial invariance across gender and convergent validity with the PANAS and with the SWLS was also presented in Study 2. In conclusion, the present paper provides evidence of the adequacy of the AMSS to evaluate global satisfaction with the academics course in Brazil.<hr/>Resumen La satisfacción académica ha sido estudiada bajo diferentes perspectivas, produciendo diferentes formas de medición. Sin embargo, la pluralidad de facetas evaluadas impide una evaluación más parsimoniosa de la satisfacción académica de los estudiantes en general. En este artículo, objetivamos proporcionar evidencias psicométricas de la validez y confiabilidad para el ESCA en Brasil en dos estudios (N = 893). En el Estudio 1, un análisis factorial exploratorio y los parámetros de los ítems (Teoría de Respuesta al Item) soportan la solución unifatorial y la adecuación de los seis ítems. Además, se presentaron evidencias de invariancia factorial entre género y validez convergente con el PANAS y con el ESV en el Estudio 2. En conclusión, este estudio proporciona evidencias de la adecuación de la ESCA para evaluar la satisfacción global con el curso académico en Brasil.<hr/>Resumo A satisfação acadêmica tem sido estudada sob diferentes perspectivas que contemplam formas distintas de mensuração. Entretanto, a pluralidade de facetas avaliadas impede uma avaliação mais parcimoniosa da satisfação acadêmica dos estudantes em geral. O presente estudo tem por objetivo fornecer evidências psicométricas da validade e confiabilidade para o ESCA no Brasil em dois estudos (N = 893). No Estudo 1, uma análise fatorial exploratória e os parâmetros dos itens (Teoria de Resposta ao Item) suportam a solução unifatorial e a adequação dos seis itens. Além disso, foram apresentadas evidências de invariância fatorial entre gênero e validade convergente com o PANAS e com o ESV no Estudo 2. Em conclusão, este estudo fornece evidências da adequação da ESCA para avaliar a satisfação global com o curso acadêmico na versão em português.<hr/>Résumé La satisfaction académique a été étudiée sous différentes perspectives qui envisagent différentes formes de mesure. Cependant, la pluralité des facettes évaluées empêche une évaluation plus parcimonieuse de la satisfaction académique des étudiants en général. La présente étude vise à fournir des preuves psychométriques de validité et de fiabilité pour ESCA au Brésil dans deux études (N = 893). Dans l’étude 1, une analyse factorielle exploratoire et les paramètres d’item (Théorie de la réponse à l’item) corroborent la solution à un facteur et l’adéquation des six items. En outre, nous avons présenté des preuves d’invariance factorielle entre le sexe et la validité convergentes avec PANAS et ESV dans l’étude 2. En conclusion, cette étude fournit des preuves de l’aptitude de l’ESCA à évaluer la satisfaction générale à l’égard du cours universitaire dans la version portugaise. <![CDATA[Obesity and bariatric surgery beliefs: Content analysis to design a scale]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100253&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este estudio fue describir el proceso por el cual se generaron los ítems de una escala de creencias en obesidad y cirugía bariátrica mediante métodos mixtos. Participaron 22 pacientes bariátricos, ecuatorianos entre 22 y 50 años (M = 37.5, DE = 8.91). Se construyó, validó y aplicó una entrevista semiestructurada; la información se procesó mediante análisis de contenido dirigido por las dimensiones del Modelo de creencias en salud. Las creencias variaron en función de características sociodemográficas y clínicas, particularmente edad, sexo, técnica quirúrgica y evolución. El nivel de susceptibilidad, gravedad y beneficios percibidos se asoció principalmente a las consecuencias de perder el bienestar psicológico y aceptación social. Además, se encontró una mayor percepción de barreras en tres subpoblaciones: mujeres, personas que experimentaron emociones negativas y quienes reportaron menos soporte social.<hr/>Abstract We describe the process by which items of a belief scale in obesity and bariatric surgery were generated using mixed methods. Participants were 22 Ecuadorian bariatric patients between 22 and 50 years old (M = 37.5, SD= 8.91). A semi-structured interview was constructed, validated, and conducted. The information was analyzed using directed content analysis, guided by the Health Belief Model. The beliefs varied according to sociodemographic and clinical characteristics, particularly age, sex, surgical technique, and postoperative evolution. The level of susceptibility, severity and benefits were mainly associated with the consequences of the loss of psychological well-being and social acceptance. Meanwhile, a greater perception of barriers was found in women, people who experienced negative emotions and those with less social support.<hr/>Resumo Descreve-se o processo pelo qual foram gerados os elementos de uma escala de crenças em obesidade e cirurgia bariátrica utilizando métodos mistos. Um total de 22 pacientes foram envolvidos, equatorianos entre 22 e 50 anos (M = 37.5, DP = 8.91). Uma entrevista semiestruturada foi elaborada, validada e aplicada, sendo as informações processadas por meio de uma análise de conteúdo orientada pelas dimensões do Modelo de crenças em saúde. As crenças variaram de acordo com as caraterísticas sociodemográficas e clínicas, particularmente idade, sexo, técnica cirúrgica e evolução. O grau de susceptibilidade, gravidade e benefícios percebidos está ligado principalmente às consequências de perda de bem-estar psicológico e de aceitação social. Enquanto, uma maior percepção de barreiras foi encontrada em três subpopulações: mulheres, pessoas que experimentaram emoções negativas e aquelas que relataram menos apoio social.<hr/>Résumé Description du processus qui a permis d’élaborer les items d’une échelle de mesure des croyances relatives à l’obésité et à la chirurgie bariatrique au moyen de méthodes mixtes. 22 patients bariatriques, équatoriens et âgés de 22 à 50 ans participèrent (EM = 37.5, S = 8.91). Un questionnaire semi-structuré fut conçu, validé et appliqué ; l’information fut traitée en appliquant une analyse de contenu basée sur les paramètres du modèle de croyances en Santé. Les croyances varièrent en fonction de caractéristiques socio-démographiques et cliniques, notamment l’âge, le sexe, la technique chirurgicale et l’évolution. Le niveau de susceptibilité, de gravité et d’avantages perçus furent essentiellement associés aux conséquences de la perte du bien-être psychologique et de l’acceptation sociale. Bien qu’une perception plus grande des obstacles ait été observée dans trois sous-populations: les femmes, les personnes qui ont éprouvé des émotions négatives et celles qui ont déclaré moins de soutien social. <![CDATA[State of flow and intention of physical practice in Argentine adolescents]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100289&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estudio propuso analizar las diferencias en el estado de flow y el nivel de intención de práctica de actividad física en función del sexo y la motivación intrínseca del alumnado en clases de educación física del nivel medio de instituciones educativas argentinas. Los resultados del MANOVA revelaron la existencia de diferencias en todas las variables en función del sexo y el nivel de motivación intrínseca, no observándose un efecto de la interacción significativo entre ambas variables independientes. El hallazgo de un tamaño del efecto mayor en las diferencias encontradas en función de la motivación, sugiere que este factor puede ser más determinante que el sexo en la explicación de variables relacionadas con la práctica físico-deportiva.<hr/>Abstract The purpose of the study was to establish the relationship between sex and level of intrinsic motivation of students in physical education classes of the average level of Argentine educational institutions on the willingness to experience the state of flow, and the level and intention of physical activity practice. The results of the MANOVA revealed the existence of differences in all the variables according to sex and the level of intrinsic motivation, not observing an effect of the significant interaction between both independent variables. The finding of a larger effect size in the differences found in terms of motivation suggests that this factor may be more determinant than sex in the explanation of variables related to physical-sporting practice.<hr/>Resumo O estudo propôs estabelecer a relação entre o sexo e o nível de motivação intrínseca dos alunos nas aulas de educação física do nível médio das instituições educacionais argentinas quanto à disposição para vivenciar o estado de fluxo e o nível e a intenção da prática de atividade física. Os resultados da MANOVA revelaram a existência de diferenças em todas as variáveis segundo o sexo e o nível de motivação intrínseca, não observando efeito da interação significativa entre as duas variáveis independentes. A constatação de um tamanho de efeito maior nas diferenças encontradas em termos de motivação sugere que esse fator pode ser mais determinante do que o sexo na explicação das variáveis relacionadas à prática físico-esportiva.<hr/>Résumé L’étude proposait d’établir la relation entre le sexe et le niveau de motivation intrinsèque des élèves des cours d’éducation physique du niveau moyen des établissements d’enseignement argentins sur la volonté de connaître l’état de fluidité, ainsi que le niveau et l’intention de la pratique de l’activité physique. Les résultats de la MANOVA ont révélé l’existence de différences dans toutes les variables en fonction du sexe et du niveau de motivation intrinsèque, sans observer d’effet de l’interaction significative entre les deux variables indépendantes. La découverte d’une taille d’effet plus grande dans les différences constatées en termes de motivation suggère que ce facteur peut être plus déterminant que le sexe dans l’explication des variables liées à la pratique du sport physique. <![CDATA[Depression and religious practices in inmates of a prison in Cusco-Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100311&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del estudio fue determinar la relación entre depresión y prácticas religiosas en internos de un Establecimiento Penitenciario de Cusco-Perú. Se aplicó, el Inventario de Depresión de Beck (BDI - II) (Beck et al., 2006) y la Escala de Prácticas Religiosas adaptada al contexto penitenciario (Hamann, 2003) a una muestra de 380 internos por distintos delitos. Los resultados indican que no hay una relación entre depresión y prácticas religiosas; sin embargo, se encontró relación con el indicador “Me comporto como Dios espera que lo haga”. También se obtuvo que el 71% de la muestra tiene algún nivel de depresión. De estos, 24.7% de internos tiene depresión leve, 22.45% depresión moderada y 24.2% depresión grave. Asimismo, se obtuvo que el 62.8% de internos tienen prácticas religiosas, las más frecuentes son: 61.1% reza a Dios para pedirle ayuda, 56.1% agradece a Dios, 36.6% trasmite su fe a personas cercanas, 25.5% lee la biblia y 25% asiste a celebraciones religiosas realizadas dentro del Penal.<hr/>Abstract The objective of the study was to determine the relationship between depression and religious practices in inmates of a Penitentiary Establishment in Cusco-Peru. The Beck Depression Inventory (BDI - II) (Beck et al., 2006) and the Religious Practices Scale adapted to the prison context (Hamann, 2003) were applied to a sample of 380 inmates for different crimes. The results show that there is no relationship between depression and religious practices. However, a relationship was found with the indicator “I behave as God expects me to do it”. 71% of the sample has some level of depression: 24.7% of inmates have mild depression, 22.45% moderate depression and 24.2% severe depression. It was also obtained that 62.8% of inmates have religious practices. The most frequent are pray to God to ask for help (61.1%), thank God (56.1%), transmit their faith to people close to them (36.6%), read the Bible (25.5%) and attend religious celebrations held inside the prison (25%).<hr/>Resumo O objetivo do estudo foi determinar a relação entre depressão e práticas religiosas em presidiários de um estabelecimento penitenciário de Cusco-Peru. Foi aplicado, o inventário de depressão de Beck (BDI - II) (Beck et al., 2006) e religiosos Práticas de escala adaptada ao contexto penitenciária (Hamann, 2003) para uma amostra de 380 presos para vários crimes. Os resultados indicam que não há relação entre depressão e práticas religiosas, entretanto, foi encontrada uma relação com o indicador “Eu me comporto como Deus espera que eu faça”, também foi obtido que 71% da amostra tem algum nível de depressão destes 24.7% dos internos têm depressão leve, 22.45% depressão moderada e 24.2% depressão grave. Também foi obtido que 62.8% dos presos possuem práticas religiosas, sendo as mais frequentes; 61.1% reza a Deus por ajuda, graças a Deus 56.1%, 36.6% transmitida às pessoas fechar sua fé, 25.5% lêem a Bíblia e 25% frequentam celebrações religiosas realizadas dentro da prisão.<hr/>Résumé L’objectif de l’étude était de déterminer la relation entre la dépression et les pratiques religieuses chez les détenus d’un établissement pénitentiaire de Cusco-Pérou. Le Beck Depression Inventory (BDI-II) (Beck et al., 2006) et l’échelle des pratiques religieuses adaptées au contexte carcéral (Hamann, 2003) ont été appliqués à un échantillon de 380 détenus pour différents crimes. Les résultats indiquent qu’il n’y a pas de relation entre la dépression et les pratiques religieuses; cependant, une relation a été trouvée avec l’indicateur «Je me comporte comme Dieu l’attend». Il a également été constaté que 71% de l’échantillon a un certain niveau de dépression. Parmi ceux-ci, 24.7% des détenus souffrent de dépression légère, 22.45% de dépression modérée et 24.2% de dépression sévère. De même, il a été obtenu que 62.8% des détenus ont des pratiques religieuses, les plus fréquentes sont: 61.1% prient Dieu pour l’aide, 56.1% remercient Dieu, 36.6% transmettent leur foi aux proches, 25.5% lisent la Bible et 25 % assistent aux célébrations religieuses organisées dans la prison. <![CDATA[Educational inclusion: case study of a dual exceptional student]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100339&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Escolas com orientação inclusiva são consideradas um meio eficaz de combate às atitudes discriminatórias. No caso dos alunos superdotados, tem-se observado um interesse pela realização de estudos envolvendo aqueles que apresentam, simultaneamente às habilidades superiores, dificuldades comportamentais, emocionais e de aprendizagem, fenômeno denominado dupla excepcionalidade. O objetivo deste estudo de caso foi analisar a inclusão educacional de um aluno superdotado com transtorno de Asperger a partir da perspectiva de gestores, professores, mãe e do próprio aluno. A inclusão educacional do aluno participante da pesquisa foi considerada um processo de natureza complexa e multidimensional por depender da participação de toda a comunidade escolar e da família. Verificou-se que o atendimento educacional especializado favoreceu sua inclusão educacional.<hr/>Abstract Schools with an inclusive perspective are considered an efficient tool to fight the discriminatory attitudes. In the case of gifted students, there has been an interest in carrying out studies involving those who present, simultaneously to the higher abilities, behavioral, emotional and learning difficulties, a phenomenon named dual exceptionality. The purpose of this case study was to analyze the educational inclusion of a gifted student with Asperger’s disorder from the perspective of managers, teachers, mother and student himself. The educational inclusion of the participant was considered a complex and multidimensional process because it depends on the participation of the whole school community and family. It was verified that the specialized educational service favored the inclusion of the dual exceptional student.<hr/>Resumen Las escuelas con orientación inclusiva son consideradas como un medio eficaz de combate a actitudes discriminatorias. En el caso de los alumnos superdotados, se ha observado un interés por la realización de estudios involucrando a aquellos que presentan, simultáneamente, las habilidades superiores y dificultades conductuales, emocionales y de aprendizaje, fenómeno denominado doble excepcionalidad. El objetivo de este estudio de caso fue analizar la inclusión educativa de un alumno superdotado con trastorno de Asperger desde la perspectiva de gestores, profesores, madre y del alumno. La inclusión del participante fue considerada un proceso de naturaleza compleja y multidimensional por depender de la participación de toda la comunidad escolar y de la familia. Se verificó que la atención educativa especializada favoreció su inclusión educativa.<hr/>Résumé Les écoles à orientation inclusive sont considérées comme un moyen efficace de lutter contre les attitudes discriminatoires. Dans le cas des étudiantes surdoués, on s’intéresse aux études qui concernent ceux qui présentent, simultanément aux compétences supérieures, des difficultés comportementales, émotionnelles et d’apprentissage, un phénomène appelé la double exception. Le but de cette étude de cas était d’analyser l’inclusion éducative d’un étudiant surdoué avec le syndrome de Asperger du point de vue des gestionnaires, des enseignants, de la mère et de l’étudiant. L’inclusion scolaire du participant était considérée comme un processus complexe et multidimensionnel, car elle dépend de la participation de la communauté scolaire et de la famille. Il a été vérifié que le service éducatif spécialisé favorisait son inclusion scolaire. <![CDATA[Peru and its neighbors: fundaments for a peace culture]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100383&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Dirigiéndose a fundamentar el diseño de estrategias para instaurar una Cultura de Paz en las relaciones entre el Perú y sus países vecinos, se realizó una investigación con 409 estudiantes de Educación (159 de una universidad privada y 250 de una pública). Se evaluaron las relaciones entre las seis variables independientes: Dogmatismo (DOG), Autoritarismo de Derecha (RWA), Dominación Social (OSD), Maquiavelismo (MAQ), Nacionalismo (NAC) y Patriotismo (PAT), con las variables dependientes representadas en percepciones sobre las actitudes hacia el Perú en las áreas de: Cortesía, No Probabilidad de Guerra, Confiabilidad, Solidaridad y Cooperatividad-Conflictividad percibidas en cinco países limítrofes: Ecuador, Colombia, Brasil, Bolivia y Chile. Se aplicaron seis cuestionarios de actitudes tipo Likert y un Diferencial Semántico. Los resultados confirman solo parcialmente la hipótesis planteada. Las variables independientes no configuran un modelo predictor aceptable. Solo destacan individualmente el Autoritarismo de Derecha (RWA) como predictor de las percepciones de Probabilidad de Guerra con Chile, y el Patriotismo (PAT) respecto a la Cortesía, No Probabilidad de Guerra, Confianza, Solidaridad y Cooperatividad-Conflictividad en el caso de Bolivia. El PAT se relacionó directamente con RWA, e inversamente con el SDO, ambos componentes de la Ideología Conservadora (IC). En el Diferencial Semántico (DS), las percepciones de las actitudes hacia el Perú de cuatro países: Ecuador, Colombia, Brasil y Bolivia se acumularon más cerca del polo favorable y las de Chile, al polo desfavorable. En base a los hallazgos se brindaron recomendaciones para el diseño de estrategias de Investigación y Educación para la Paz<hr/>Abstract Aiming at grounding the design of a Peace Culture strategy for the relationships among Peru and its bordering countries, a research was developed in 409 Education students: 159 from a private and 250 from a public university. Relationships among six independent variables: Dogmatism (DOG), Right-Wing Authoritarianism (RWA), Social Domination (SDO), Machiavellianism (MAQ), Nationalism (NAC) and Patriotism (PAT) with five dependent variables (perception on attitudes towards Peru in the areas of: Courtesy, Non-Probability of War, Trustworthiness, Solidarity and Cooperativeness-Conflictiveness) as perceived in five bordering countries: Ecuador, Colombia, Brazil, Bolivia, and Chile, were assessed. Six Likert-type attitude questionnaires and a Semantic Differential (DS) were applied. Descriptive and correlational analysis were developed and semantic distance matrices were structured among the above mentioned countries. The results only partially confirm the proposed hypothesis. The independent variables did not integrate an acceptable predictive model. Only the RWA appears as a predictor for the perceptions on Non-Probability of War with Chile, and Patriotism as predictor for the perceptions on Courtesy,Non-Probability of War ,Trustworthiness, Solidarity and Cooperativeness-Conflictiveness in the case of Bolivia. As far as the Conservative Ideology (IC) was concerned, a direct relationship between PAT and the IC’s RWA component, and a reverse relation with SDO were registered. The attitudes towards Peru’s perceptions related to Ecuador, Colombia, Brazil and Bolivia accumulated themselves nearer to the favorable pole of Semantic Differential (DS) ,and the corresponding to Chile were located nearer to the unfavorable pole. On the basis of these findings, recommendations were offered on Peace Research and Education strategies.<hr/>Résumé Dans le but de fonder la conception de stratégies pour établir une culture de la paix dans les relations entre le Pérou et ses pays voisins, une enquête a été menée auprès de 409 étudiants en éducation (159 d’une université privée et 250 d’une université publique). Les relations entre les six variables indépendantes ont été évaluées: dogmatisme (DOG), autoritarisme de droite (RWA), domination sociale (OSD), machiavélisme (MAQ), nationalisme (NAC) et patriotisme (PAT), les variables dépendantes étant représentées dans les perceptions. sur les attitudes envers le Pérou dans les domaines suivants: Courtoisie, Pas de probabilité de guerre, Fiabilité, Solidarité et Coopérativité - Conflit perçu dans cinq pays frontaliers: Équateur, Colombie, Brésil, Bolivie et Chili. Six questionnaires d’attitude de type Likert et un différentiel sémantique ont été appliqués. Les résultats ne confirment que partiellement l’hypothèse soulevée. Les variables indépendantes ne configurent pas un modèle de prédicteur acceptable. Seul le droit autoritarisme (RWA) se démarque individuellement en tant que prédicteur des perceptions de la probabilité de guerre avec le Chili et du patriotisme (PAT) en ce qui concerne la courtoisie, l’absence de probabilité de guerre, la confiance, la solidarité et la coopération - conflit dans le cas de la Bolivie . PAT était directement lié à RWA, et inversement à SDO, les deux composants de l’idéologie conservatrice (CI). Dans le différentiel sémantique (SD), les perceptions des attitudes à l’égard du Pérou dans quatre pays: l’Équateur, la Colombie, le Brésil et la Bolivie se sont accumulées plus près du pôle favorable et celles du Chili, du pôle défavorable. Sur la base des résultats, des recommandations ont été formulées pour la conception de stratégies de recherche et d’éducation pour la paix.<hr/>Resumo Com o objetivo de fundamentar o desenho de estratégias para o estabelecimento de uma Cultura de Paz nas relações entre o Peru e seus países vizinhos, foi realizada uma investigação com 409 alunos da Educação (159 de uma universidade privada e 250 de uma pública). As relações entre as seis variáveis ​​independentes foram avaliadas: Dogmatismo (DOG), Autoritarismo de Direita (RWA), Dominação Social (OSD), Maquiavelismo (MAQ), Nacionalismo (NAC) e Patriotismo (PAT), com as variáveis ​​dependentes representadas nas percepções sobre as atitudes em relação ao Peru nas áreas de: Cortesia, Sem Probabilidade de Guerra, Confiabilidade, Solidariedade e Cooperatividade-Conflito percebido em cinco países limítrofes: Equador, Colômbia, Brasil, Bolívia e Chile. Seis questionários de atitude do tipo Likert e um Diferencial Semântico foram aplicados. Os resultados confirmam apenas parcialmente a hipótese levantada. As variáveis ​​independentes não configuram um modelo de preditor aceitável. Apenas o Autoritarismo de Direito (RWA) se destacam individualmente como preditor das percepções de Probabilidade de Guerra com o Chile e Patriotismo (PAT) no que diz respeito à Cortesia, Sem Probabilidade de Guerra, Confiança, Solidariedade e Cooperatividade-Conflito no caso da Bolívia . PAT estava diretamente relacionado ao RWA, e inversamente ao SDO, ambos componentes da Ideologia Conservativa (IC). No Diferencial Semântico (SD), as percepções de atitudes em relação ao Peru em quatro países: Equador, Colômbia, Brasil e Bolívia acumularam-se mais perto do pólo favorável e as do Chile, do pólo desfavorável. Com base nas conclusões, foram fornecidas recomendações para a concepção de estratégias de Pesquisa e Educação para a Paz. <![CDATA[Significant moments associated with psychic change]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472021000100437&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación se propuso los siguientes objetivos: 1) identificar, tematizar y describir los momentos significativos de un proceso psicoanalítico percibidos por los pacientes como importantes para el cambio psíquico, así como analizar su naturaleza y las relaciones entre estos, y los diferentes aspectos del proceso psicoanalítico; 2) evaluar si la perspectiva de los usuarios sobre los momentos significativos del proceso psicoterapéutico asociados al cambio contribuye a ampliar la comprensión de la acción terapéutica de la psicoterapia psicoanalítica. El proyecto es de enfoque cualitativo, pues se tomó como información un fenómeno subjetivo (Mortl &amp; Gelo, 2015), tal como lo es la percepción y la valoración del usuario sobre aspectos relacionados al proceso psicoanalítico que se relacionan con el cambio psíquico, y la narrativa del proceso vivido. Los resultados muestran 4 ejes temáticos con 18 subtemas en total que describen los momentos percibidos como importantes para el cambio psíquico por parte de los usuarios.<hr/>Abstract This research had the following objectives: 1) to identify, thematize and describe the significant moments of a psychoanalytic process perceived by the patients as important for the psychic change, as well as to analyze their nature and the relations between them, and the different aspects of the psychoanalytic process; 2) to evaluate if the perspective of the users on the significant moments of the psychotherapeutic process associated to the change contributes to extend the understanding of the therapeutic action of the psychoanalytic psychotherapy. The project has a qualitative approach, since a subjective phenomenon was taken as information (Mortl &amp; Gelo, 2015), such as the user’s perception and assessment of aspects related to the psychoanalytic process that are related to psychic change, and the narrative of the lived process. The results show 4 thematic axes with 18 sub-themes in total that describe the moments perceived as important for the psychic change by the users.<hr/>Resumo Esta investigação tem os seguintes objectivos: 1) identificar, tematizar e descrever os momentos significativos de um processo psicanalítico percebidos pelos pacientes como importantes para a mudança psíquica, bem como analisar a sua natureza e as relações entre eles, e os diferentes aspectos do processo psicanalítico; 2) avaliar se a perspectiva dos utilizadores sobre os momentos significativos do processo psicoterapêutico associado à mudança contribui para alargar a compreensão da acção terapêutica da psicoterapia psicanalítica. O projecto tem uma abordagem qualitativa, uma vez que um fenómeno subjectivo foi tomado como informação (Mortl &amp; Gelo, 2015), tal como a percepção do utilizador e avaliação de aspectos relacionados com o processo psicanalítico que estão relacionados com a mudança psíquica, e a narrativa do processo vivido. Os resultados mostram 4 eixos temáticos com 18 subtemas no total que descrevem os momentos considerados importantes para a mudança psíquica pelos utilizadores.<hr/>Résumé Cette recherche a les objectifs suivants : 1) identifier, thématiser et décrire les moments significatifs d’un processus psychanalytique perçus par les patients comme importants pour le changement psychique, ainsi qu’analyser leur nature et les relations entre eux, et les différents aspects du processus psychanalytique; 2) évaluer si le point de vue des utilisateurs sur les moments significatifs du processus psychothérapeutique associés au changement contribue à élargir la compréhension de l’action thérapeutique de la psychothérapie psychanalytique. Le projet a une approche qualitative, puisqu’un phénomène subjectif a été pris comme information (Mortl &amp; Gelo, 2015), comme la perception et l’évaluation par l’utilisateur des aspects liés au processus psychanalytique qui sont liés au changement psychique, et le récit du processus vécu. Les résultats montrent 4 axes thématiques avec 18 sous-thèmes au total qui décrivent les moments perçus comme importants pour le changement psychique par les utilisateurs.