Scielo RSS <![CDATA[Revista Estomatológica Herediana]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1019-435520210004&lang=en vol. 31 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Teledentistry: Development and Management of Telehealth in Dentistry]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400239&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Evaluation of microfiltration in restorations with resin Class I.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400242&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo : Comparar la profundidad de microfiltración en restauraciones con resina en cavidades Clase I, variando el método de restauración y el sistema adhesivo. Material y Métodos : se realizó un estudio experimental ex vivo, en el que se incluyeron 128 molares sin alteraciones morfológicas en la estructura coronaria, en los cuales se tallaron cavidades en la cara oclusal en forma estandarizada (4x4x3mm) y posteriormente distribuidos en forma aleatoria en dos grupos según el sistema adhesivo aplicado (Grupo I, grabado ácido previo al adhesivo; Grupo II, adhesivo autograbado), subdividiendose a su vez cada grupo en dos subgrupos según el método de restauración, A: resina compuesta; B: base de resina fluida, restauración con resina compuesta y sellador superficial. Todos los cuerpos de prueba fueron sellados en el ápice y en toda la superficie externa con dos capas de esmalte de uñas hasta 1 mm de la interfase diente-restauración, termociclados entre 5 °C y 55 °C, sumergidos en azul de metileno al 2% durante 24 horas y cortados transversalmente en sentido vestíbulo palatino/lingual para realizar la medición en milímetros. Resultados : Los datos fueron analizados estadísticamente con IBM SPSS stadicts versión 2.0, aplicando ANOVA de doble clasificación; se observó diferencia estadísticamente significativa (p&lt;0,05) entre los subgrupos según el método de restauración. Conclusiones : la utilización de base y sellador superficial en combinación con la restauración de resina compuesta disminuyeron la microfiltración aplicando tanto el sistema adhesivo con grabado ácido previo como el sistema adhesivo autograbado, mientras que la mayor microfiltración se obtuvo con resina compuesta (sin base ni sellador superficial) y la utilización del sistema adhesivo autograbado.<hr/>ABSTRACT Objective : To compare the depth of microfiltration in resin restorations in Class I cavities, varying the restoration method and the adhesive system. Material and Methods : an ex vivo experimental study was carried out, in which 128 molars without morphological alterations in the coronary structure were included, in which cavities were carved in the occlusal face in a standardized way (4x4x3mm) and later randomly distributed in two groups according to the adhesive system applied (Group I, acid etching prior to the adhesive; Group II, self-etchingadhesive), each Group being subdivided into two subgroups according to the restoration method, A: composite resin; B: Flowable resin base, composite resin restoration and surface sealer. All trial bodies were sealed at the apex and on the entire external surface with two layers of nail polish up to 1 mm from the tooth-restoration interface, thermocycled between 5 ° C and 55 ° C, immersed in methylene blue at 2 % for 24 hours and cut transversely in the palatal / lingual vestibule direction to measure in millimeters. Results : The data were statistically analyzed with IBM SPSS stadicts version 2.0, applying double classification ANOVA; a statistically significant difference (p &lt;0.05) was observed between the subgroups according to the restoration method. Conclusions : the use of base and surface sealer in combination with the composite resin restoration decreased microfiltration by applying both the adhesive system with previous acid etching and the self-etched adhesive system, while the highest microleakage was obtained with composite resin (without base or sealer surface) and the use of the self-etching adhesive system. <![CDATA[Traumatic dental injuries in children and adolescents of a Teaching Dental Center of the Peruvian University Cayetano Heredia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400248&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Determinar la frecuencia de injurias traumáticas dentales según la clasificación de Andreasen en niños de 1 a 15 años de edad, atendidos en el Servicio de Odontopediatría del Centro Dental Docente de la Universidad Peruana Cayetano Heredia, en el periodo enero 2012 a octubre 2017. Material y métodos: El estudio fue de tipo descriptivo retrospectivo y transversal. La muestra estuvo conformada por historias clínicas de pacientes con injurias traumáticas dentales que cumplieron con los criterios de inclusión y exclusión. Las variables evaluadas fueron: tipos de injurias traumáticas dentales, sexo, edad del paciente, lugar, causa del trauma y tipo de pieza dental afectada. Los resultados fueron presentados en frecuencias absolutas y relativas mediante tablas descriptivas de doble entrada. Resultados: se encontró un total de 9880 historias clínicas, de las cuales el 1,18% (n=117) fueron de pacientes que presentaron injurias traumáticas dentales, con una edad media de 4,36 ± 3,42 años. Conclusiones: Las injurias traumáticas dentales más frecuentes fueron las lesiones periodontales seguidas de las lesiones de la encía y/o mucosa. Los niños fueron los más afectados en la dentición primaria y las niñas en la dentición permanente. La mayoría de las lesiones traumáticas dentales se produjeron durante los juegos. La casa y el colegio fueron los lugares donde se produjo la mayor parte de los traumatismos en la dentición primaria y permanente, respectivamente. Los incisivos centrales superiores fueron las piezas dentales más afectadas en este grupo de niños.<hr/>ABSTRACT Objectives: To determine the frequency of traumatic dental injuries according to Andreasen classification in children from 1 to 15 years old, treated in the Pediatric Dentistry Service of the Peruvian University Cayetano Heredia Teaching Dental Center, from January 2012 through October 2017. Material and methods: This study was descriptive and retrospective. Samples were composed of clinical records from patients with traumatic dental injuries who accomplished the inclusion and exclusion criteria. The evaluated variables were: types of traumatic dental injuries, sex, age of the patient, place, cause of the trauma and type of teeth affects. Results: A total of 9880 medical records were found, of which 1.18% (n = 117) represent patients who presented traumatic dental injuries. From these, 73 were from boys and 31 from girls, who had an average age of 4.36 ± 3.42 years old. Conclusions: Injuries to the periodontal tissue and injures to gingiva and/or mucosa were the most common injuries on both dentitions. Games were the most frequent cause for traumatic dental injuries, home was the most frequent place for primary dentition and school for the permanent dentition. Two year-old patients were the most affected in primary dentition and seven year-old patients in permament dentition. <![CDATA[Academic performance and graduation evaluation in a Program of Stomatology]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400256&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo : Determinar la relación entre el rendimiento académico y la evaluación de egreso en estudiantes de estomatología. Material y métodos : El estudio fue observacional, descriptivo y transversal. La población estuvo constituida por el registro de 45 egresados. Las variables de estudio fueron rendimiento académico en los internados y el rendimiento en la evaluación final de carrera. Resultados : El Examen de Suficiencia Profesional (ESP) promedio fue 11,82 (Mín=8; Máx=15,20) y el Rendimiento académico promedio fue 15,87 (Mín=9,03; Máx=18,40), encontrando una correlación positiva baja (Spearman=0,205). El rendimiento académico promedio en las asignaturas del último año fue en el área de clínica en pacientes adultos, 14,92; clínica en pacientes pediátricos, 15,76; en el área hospitalaria, 15,02; y en el área de salud pública estomatológica, 17,80. El ESP promedio fue: en el área de clínica en pacientes adultos, 11,10; cínica en pacientes pediátricos, 13,83; área hospitalaria, 10,31; salud pública estomatológica, 12,02. Se encontró una correlación mínima a baja en las áreas clínicas y social; en el área hospitalaria la correlación fue negativa mínima. Conclusiones : Existe una tendencia a mejores puntajes en el ESP y el Rendimiento académico en las estudiantes mujeres en comparación a los hombres. No hay relación entre los resultados del Examen de Suficiencia Profesional y el rendimiento académico de las asignaturas e internados del Programa de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.<hr/>ABSTRACT Objective : To determine the relationship between academic performance and the exit evaluation in stomatology students. Material and Methods : The study was observational, descriptive, and cross-sectional. The population consisted of the registry of 45 graduates. The study variables were performance in the final evaluation of the degree (Professional Proficiency Exam) and academic performance in the final year. Results : The average Professional Proficiency Exam (PPE) was 11.82 (Min = 8; Max = 15.20) and the average academic performance was 15.87 (Min = 9.03; Max = 18.40), finding a correlation low positive (Spearman=0.205). The average of the academic performance in the subjects in the clinical area in adult patients 14.92; clinic in pediatric patients 15.76; in the hospital area 15.02; and in the areas of oral public health 17.80. The average of the Professional Proficiency Exam was: in the clinical area in adult patients 11.10; clinic in pediatric patients 13.83; hospital 10.31; social dentistry 12.02. A minimum to low positive correlation was found in the clinical and social area; in the hospital area the correlation was minimal negative. Conclusion : There is a trend for better scores on PPE and academic performance in female students compared to males. There is no relationship between the results of the PPE and the academic performance of the internship and subjects of the last year of the Stomatology Program of the Peruvian University Cayetano Heredia. <![CDATA[Evaluation of compressive strength in premolars with endodontically treated, restored with metal post and fiberglass post with different levels of ferrule]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400264&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Comparar la resistencia compresiva en premolares que presentan tratamiento de conductos con postes colados y fibra de vidrio anatomizados, en diferentes niveles de remanente dentario. Material y Métodos: Conformado por 48 premolares uniradiculares, divididos aleatoriamente en 6 grupos de 8 especímenes cada grupo: Grupo 1: Poste metálico con remanente 0 mm, Grupo 2: Poste metálico con remanente 1 mm, Grupo 3: Poste metálico con remanente 2 mm, Grupo 4: Postes de fibra de vidrio anatomizados con remanente 0 mm, Grupo 5: Postes de fibra de vidrio anatomizados con remanente 1 mm, Grupo 6: Postes de fibra de vidrio anatomizados con remanente 2 mm. El análisis fue comparado por ANOVA y comparaciones múltiples de Tukey a un nivel de significancia de 0.05. Resultados: Se encontraron diferencias significativas en la resistencia compresiva de premolares con postes metálicos y fibra de vidrio anatomizado en diferentes niveles de remanente dentario. Los grupos con mayor nivel de remanente fueron de 2 mm, el grupo de poste metálico, obtuvo un valor de 885,74 (± 104,10) y el grupo de poste de fibra de vidrio anatomizado, un valor de 962,19 (± 104,10); (p=0,005). Conclusiones: El nivel de remanente en postes metálicos y postes de fibra de vidrio anatomizados, influye en la resistencia compresiva, los remanentes 2 mm restaurados con poste de fibra de vidrio anatomizado y metálico; presentaron mayores valores de resistencia compresiva a diferencia de los de 0 mm y 1 mm.<hr/>ABSTRACT Objective: To compare the compressive strength in premolars with root canal treatment, restored with metal post and customized fiberglass post, at different levels of ferrule. Material and Methods: It was made up of 48 uniradicular premolars extracted by orthodontic treatment, with similar characteristics, randomly divided into 6 groups of 8 specimens each group: Group 1: Metal post with no ferrule, Group 2: Metal post with 1mm ferrule, Group 3: Metal post with 2mm ferrule, Group 4: Customized fiberglass post with no ferrule, Group 5: Customized fiberglass post with ferrule 1 mm, Group 6: Customized fiberglass post with a 2 mm ferrule. The analysis was compared using ANOVA test and Tukey’s multiple comparisons with a significance level of 0.05. Results: Significant differences were found in the compressive strength of premolars restored with metal post and customized fiberglass post at the different levels of ferrule. The group with ferrule of 2 mm restored with a metal post, obtained an average value of 885.74 (± 104.10) and with a customized fiberglass post, an average value of 962.19 (± 104.10), being the highest value found in these comparisons; (p = 0.005). Conclusions: The level of ferrule in metal post and customized fiberglass post, contributes to compressive strength, 2 mm ferrule restored with metal post and customized fiberglass post; presented higher values of compressive strength unlike those of 0 mm and 1 mm. <![CDATA[Comparison of the soft tissue thickness of the chin in individuals with different patterns of facial growth in lateral cephalic radiographs.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400272&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo : Comparar el grosor de tejidos blandos del mentón en individuos con diferentes patrones de crecimiento facial en radiografías cefálicas laterales del cráneo digitales en individuos de 18 a 45 años de edad. Material y Métodos : se realizó un estudio correlacional evaluando 160 radiografías laterales usando una pantalla de 13.3 pulgadas mediante el software AutoCAD 2020 obtenidas de un centro radiológico de la ciudad de Cuenca, en el periodo 2019. Se dividió en cuatro grupos de acuerdo al patrón de crecimiento facial (S-N/G-Gn): Bajo, Medio Bajo, Medio Alto y Alto y el grosor de los tejidos blandos del mentón se midió en sentido sagital a nivel de Pogonion, Gnation y Menton de las estructuras óseas a sus respectivos puntos en los tejidos blandos. Se utilizó la correlación de Rho de Spearman para evaluar las medias del grosor de los tejidos blandos del mentón y patrón facial, para la comparación entre grupos se usó la prueba post-hoc de Tuckey, con un nivel de confiabilidad del 95% (p&lt;0,05). Resultados : Se encontró diferencias estadísticamente significativas entre las mujeres a nivel de Gnation, mostró un valor p=0,041, el grosor fue mayor en el patrón facial bajo y disminuye según aumenta el patrón esqueletal (Rho Spearman=-0,271) Existió diferencias significativas de acuerdo al dimorfismo sexual a nivel de Menton (p=0,049) y no existió diferencias significativas de acuerdo a la edad. Conclusión : A medida que las mujeres presentan un patrón facial vertical el espesor de Gnation es más delgado lo que implica, que al modificar verticalmente los tejidos duros de la mandíbula puede afectarse los tejidos blandos.<hr/>ABSTRACT Objective : To compare the soft tissue thickness of the chin in individuals with different patterns of facial growth on lateral cephalic radiographs of the digital skull in individuals between 18 and 45 years of age. Material and Methods : a correlational study was carried out evaluating 160 lateral radiographs using a 13.3-inch screen using AutoCAD 2020 software obtained from a radiological center in the city of Cuenca, in the period 2019. It was divided into four groups according to the pattern of facial growth (SN / G-Gn): Low, Medium Low, Medium High and High and the thickness of the soft tissues of the chin was measured sagittally at the Pogonion, Gnation and Menton level of the bone structures at their respective points in soft tissues. The Spearman Rho correlation was used to evaluate the means of the thickness of the soft tissues of the chin and facial pattern, for the comparison between groups the Tuckey post-hoc test was used, with a confidence level of 95% (p&lt;0.05). Results : Statistically significant differences were found between women at the Gnation level, it showed a value p=0.041, the thickness was greater in the low facial pattern and decreases as the skeletal pattern increases (Rho Spearman=-0.271). Significant differences according to sexual dimorphism at the Menton level (p=0.049) and there were no significant differences according to age. Conclusion : As women present a vertical facial pattern, the Gnation thickness is thinner, which implies that by vertically modifying the hard tissues of the jaw, the soft tissues can be affected. <![CDATA[Relationship marketing and satisfaction of external users of three dental centers specialized in Pediatric Dentistry. Lima, 2019]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400281&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Objetivo: Analizar la asociación entre el marketing relacional y la satisfacción de los usuarios externos de tres centros odontológicos especializados en odontopediatría en Lima durante el último semestre del 2019. Material y métodos: El tamaño de la muestra se conformó por 150 usuarios externos de tres centros odontopediátricos, a quienes se les aplicaron dos cuestionarios, uno sobre satisfacción del usuario externo y otro sobre marketing relacional, ambos fueron adaptados y validados para su uso mediante el juicio de diez expertos con V de Aiken y la confiabilidad en un estudio piloto con Alfa de Cronbach. Los instrumentos estaban compuestos por veinte preguntas cada uno con valoraciones tipo escala de Likert. Resultados: El 76% de la muestra estuvo conformada por mujeres y el 24% por varones; los promedios de edades fueron 39,67 ± 6,93 y 42,08 ± 6,89 años; respectivamente. Los tres centros odontológicos presentaron un nivel de marketing relacional bueno y satisfechos de manera global. Hay relación entre las dimensiones del marketing relacional y el nivel de satisfacción de los usuarios externos en los tres centros odontológicos (Prueba de Chi-Cuadrado; p&lt;0.05). Conclusión: Existe una asociación entre el marketing relacional y la satisfacción de los usuarios externos en los tres centros de Odontología Pediátrica y entre la dimensión confianza, compromiso, fidelización y comunicación del marketing relacional y la satisfacción de los usuarios externos de las tres clínicas.<hr/>ABSTRACT Objective: Analyze the association between relationship marketing and the satisfaction of external users of three dental centers specialized in pediatric dentistry in Lima during 2019 last semester. Material and Methods: The sample size was made up of 150 external users from three pediatric dentistry centers, to whom two questionnaires were applied, one on external user satisfaction and the other on relationship marketing, both were adapted and validated for use through the judgment of ten experts with Aiken’s V and reliability in a pilot study with Cronbach’s Alpha. The instruments were made up of twenty questions each with Likert-type scale evaluations. Results: 76% of the sample were women and 24% men; the average ages were 39.67 ± 6.93 and 42.08 ± 6.89 years; respectively. The three dental centers presented a good level of relationship marketing and global satisfaction. There is an association between the dimensions of relationship marketing and the level of satisfaction of external users in the three dental centers (Chi-Square Test; p &lt;0.05). Conclusions: There is an association between relationship marketing and the satisfaction of external users in the three Pediatric Dentistry centers and between the dimension of trust, commitment, loyalty, and communication of relationship marketing and the level of satisfaction of external users in the three centers. <![CDATA[Methods for determining periodontal biotype: A review of the literature.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400289&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Para realizar varias intervenciones odontológicas es necesario una correcta evaluación del biotipo periodontal por la cual es necesario conocer los diferentes métodos de evaluación del biotipo periodontal. Se conocen 8 métodos para determinar el biotipo periodontal entre los que tenemos: visual, transparencia de sonda, evaluación transgingival, ultrasonido, tomografía computarizada, calibrador modificado, análisis fotográfico y tomografía computarizada de haz cónico. Hay varios métodos ampliamente usados para determinar el biotipo periodontal, sin embargo, entre los métodos analizados la tomografía computarizada de haz cónico posee una alta precisión y desviación mínima si lo comparamos con los métodos convencionales como la transparencia de sonda, evaluación transgingival o método visual para determinar con precisión el biotipo periodontal.<hr/>ABSTRACT To carry out various dental interventions, a correct evaluation of the periodontal biotype is necessary, for which it is necessary to know the different methods of evaluating the periodontal biotype. 8 methods are known to determine the periodontal biotype, among which we have: visual, probe transparency, transgingival evaluation, ultrasound, computed tomography, modified calibrator, photographic analysis and cone beam computed tomography. There are several widely used methods to determine the periodontal biotype, however, among the methods analyzed, cone beam computed tomography has high precision and minimal deviation when compared with conventional methods such as probe transparency, transgingival evaluation or visual method for accurately determine the periodontal biotype. <![CDATA[Critical analysis of risk factors for oral squamous cell carcinoma Análisis crítico de los factores de riesgo del carcinoma oral de células escamosa]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400295&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste trabalho foi identificar a produção científica a respeito dos fatores de riscos para o desenvolvimento do carcinoma oral de células escamosas em um período de dez anos. Foram realizadas buscas virtuais nos bancos MEDLINE, LILACS, BBO, Scielo e Cochrane library. Os fatores de risco associados a essas neoplasias malignas foram: cigarro/tabaco, álcool, raça, localização geográfica, nível educacional, estado da dentição, nível de higiene e práticas sexuais. Considerando o levantamento realizado, pôde-se notar que as neoplasias orais malignas afetam predominantemente indivíduos do sexo masculino, mas nos últimos anos tem-se notado um aumento da ocorrência de casos em mulheres assim como, os fatores de risco associados a esta doença foram predominantemente as práticas etilistas e o uso do tabaco.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio fue identificar la producción científica sobre los factores de riesgo para el desarrollo del carcinoma oral de células escamosas en un período de diez años. Se realizaron búsquedas virtuales en las bases de datos MEDLINE, LILACS, BBO, Scielo y la biblioteca Cochrane. Los factores de riesgo asociados a estas neoplasias malignas fueron: el cigarrillo/tabaco, el alcohol, la raza, la ubicación geográfica, el nivel educativo, el estado dental, el nivel de higiene y las prácticas sexuales. Teniendo en cuenta la encuesta realizada, se pudo constatar que las neoplasias malignas orales afectan predominantemente a individuos de sexo masculino, pero en los últimos años se ha notado un aumento en la aparición de casos en mujeres así como, los factores de riesgo asociados a esta enfermedad fueron predominantemente el consumo de alcohol y tabaco.<hr/>ABSTRACT The objective of this study was to identify the scientific production about the risk factors for the development of oral squamous cell carcinoma in a ten-year period. Virtual searches were performed in MEDLINE, LILACS, BBO, Scielo and Cochrane library databases. The risk factors associated with these malignant neoplasms were: smoking/smoking, alcohol, race, geographic location, educational level, dental status, hygiene level and sexual practices. Considering the survey carried out, it could be noted that oral malignant neoplasms predominantly affect males, but in recent years an increase in the occurrence of cases in women has been noted, as well as, the risk factors associated with this disease were predominantly alcohol and tobacco use. <![CDATA[Chronic hyperplastic candidiasis of the tongue: A lesion with dysplastic changes]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400303&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La candidiasis hiperplásica crónica (CHC), es una infección micótica oral producida por la especie C. albicans, que se presenta en personas inmunocompetentes como una placa blanca que no desaparece al raspado y que puede ser confundida con la leucoplasia, entidad relacionada con el carcinoma oral. Para su diagnóstico es indispensable la toma de una biopsia que permita identificar la presencia de hifas y blastosporas de candida invadiendo el epitelio. En este trabajo se analizan las características clínicas y la probable causa de una CHC del dorso de la lengua diagnosticada en un paciente masculino de 54 años. Se presenta y discute la distribución del hongo dentro del epitelio, así como las alteraciones inducidas en el fenómeno de proliferación y diferenciación celular de este tejido. El tratamiento se fundamentó en la corrección del factor etiológico identificado, la eliminación mecánica de la placa micótica y la prescripción de medicación antifúngica. Debido a sus características clínicas la CHC se puede confundir con la lesión potencialmente maligna oral denominada leucoplasia. La biopsia de la lesión es fundamental para establecer el diagnóstico el cual conducirá a evitar sobre tratamientos.<hr/>ABSTRACT Chronic hyperplastic candidiasis (CHC) is an oral fungal infection produced by C. albicans specie. It occurs in the oral mucosa of immunocompetent persons and presents as a white plaque that cannot be detached upon rasping. Due to this feature, can be confused with leukoplakia, a potentially malignant lesion related to the development of squamous cell carcinoma. The diagnosis is established by biopsy that allows identifying hifas and blastospores of candida invading the epithelium and inducing alterations in the cell proliferation and differentiation of this tissue. The clinical features and probable etiology agent of a case of CHC located in the dorsum of the tongue diagnosed in a 54-years- old male are presented. Histological demonstration of the fungus in the different layers of the epithelium and the alterations induced in the cell proliferation and differentiation of this tissue are discussed. Treatment was based on the correction of the etiologic factor, mechanical elimination of the mycotic plaque and use of antifungal medication. Due to their clinical characteristics, CHC can be confused with the oral potentially malignant lesion called leukoplakia. Biopsy of the lesion is absolutely necessary to establish the diagnosis, to identify dysplastic changes and therefore avoid over treatment. <![CDATA[Management of unfavorable iatrogenic perforations during post placement using mineral trioxide aggregate: report of two cases]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400311&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Dos pacientes acudieron al departamento de Endodoncia para evaluar las piezas dentarias 35 y 46. Ambas piezas tenían antecedente de colocación de poste en un tratamiento endodóntico reciente en la pieza 46, y hacía 3 meses en la pieza 35, con perforaciones de gran tamaño, evidentes en el tercio medio radicular. En ambos casos se recomendó el sellado de perforaciones. Se retiraron los postes y se colocó MTA Angelus blanco (Angelus, Londrina, PR, Brasil) en las perforaciones de ambos casos. Finalmente, los conductos radiculares se obturaron utilizando la técnica de onda continua. Los controles de 6 meses, 2 años y 6 años (pieza 35) y los controles de 3 meses, 1 año y 3 años (pieza 46) mostraron una evolución favorable. Se puede concluir que la aplicación de MTA en perforaciones iatrogénicas promueve buenos resultados, permitiendo el mantenimiento de los dientes en función dentro de la cavidad oral.<hr/>ABSTRACT Two patients attended at the Endodontics Department to evaluate teeth 35 and 46. Both teeth had a history of post placement in a recent endodontic treatment in tooth 46, and 3 months ago in tooth 35, with evident large perforations in the middle third of their roots. In both cases, perforation sealing was recommended. The posts were removed and white MTA Angelus (Angelus, Londrina, PR, Brazil) was placed in the perforations of both cases. Finally, the root canals were obturated using the continuous wave technique. The 6-month, 2-year and 6-years follow-ups (tooth 35), and 3-month, 1-year and 3-year follow-ups (tooth 46) showed a favorable evolution. It can be concluded that the application of MTA in iatrogenic perforations promoted good results, allowing the maintenance of the teeth in function. <![CDATA[Branch of the canalis sinuosus imitating an intrarradicular reabsorption: a case report]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400317&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este estudio es potenciar la importancia del conocimiento anatómico clínico de las estructuras que conforman el maxilar anterior, particularmente el canalis sinuoso y sus ramas accesorias y como dichas estructuras se presentan en los exámenes imagenológicos complementarios bi y tridimensionales como la radiografía periapical y la Tomografía Computarizada de Haz Cónico (CBCT). Se presenta un caso clínico de superposición de una rama accesoria del canalis sinousus que simula una reabsorción radicular interna. El análisis minucioso de cada caso clínico, junto al uso de las herramientas imagenológicas actuales nos permite establecer diagnósticos clínicos certeros y evitar tratamientos innecesarios.<hr/>ABSTRACT The objective of this study is to enhance the importance of clinical anatomical knowledge of the structures that conform the anterior maxilla, particularly the sinuous canalis and its accessory branches, and how these structures are presented in complementary two- and three-dimensional imaging examinations such as periapical radiography and Cone Beam Computed Tomography (CBCT). A clinical case of superposition of an accessory branch of the canalis sinousus that simulates internal root resorption is presented. The meticulous analysis of each clinical case, together with the use of current imaging tools, allows us to establish accurate clinical diagnoses and avoid unnecessary treatments. <![CDATA[Autodesk Meshmixer using in dental education: Is it possible?]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400323&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La odontologia digital es una realidad, incorporar competencias digitales es ya perentorio en la formación de recurso humano en Odontologia. El uso del software Autodesk Meshmixer es una gran oportunidad para poder introducir tempranamente al estudiante de estomatología. Se comparte la experiencia como en el curso de Laboratorio de la Clínica Integral de Adulto CIA-2021 donde se diseñó una estrategia didáctica para involucrar el manejo de Meshmixer en el modelado 3D o diseño digital en 3D.<hr/>ABSTRACT Digital dentistry is a reality. Incorporating digital skills is now essential in the training of human resources in Dentistry. Using Autodesk Meshmixer software is a great opportunity to get the stomatology student involved early. The experience is shared as in the CIA I-2021 Adult Comprehensive Clinic Laboratory course a didactic strategy is designed to involve the use of Meshmixer in 3D modeling or 3D digital design. <![CDATA[Zoom.us and its potential to generate meaningful learning in direct and indirect restorative dentistry: Unprecedented experience.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400330&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La COVID-19 generó una emergencia sanitaria que impidió la presencialidad a las aulas en la educación superior afectando el desarrollo académico de la enseñanza de la odontología y de todas las ciencias. Esto ocasionó que las instituciones académicas se organicen de manera adecuada para responder rápida y oportunamente para poder asumir estos nuevos retos. El uso de plataformas para video conferencias que permitan reemplazar las habituales clases magistrales fue la respuesta que se obtuvo y su implementación se realizó en el más breve plazo. El resultado de esta implementación obligó a las instituciones académicas a decidir por algunas de ellas para responder eficazmente al nuevo reto. En este documento compartimos nuestra experiencia con la plataforma Zoom.us durante los cursos de Clínica Integral del Adulto CIA I- 2021 y Clínica Integral del Adulto CIA III -2021 brindado a los alumnos del V y VII semestre respectivamente de la carrera de Estomatología. En esta experiencia se describe la percepción del uso de las herramientas que dicha plataforma posee y cómo ellas ayudan a generar experiencias de aprendizaje significativas.<hr/>ABSTRACT COVID-19 generated a health emergency that prevented classroom attendance in higher education, affecting the academic development of the teaching of dentistry and all sciences. This gave rise to academic organizations to organize themselves adequately to respond quickly and in a timely manner to be able to take on these new challenges. The use of video conference platforms to replace the usual master classes was the response that was obtained and its implementation was carried out in the shortest time. The result of this implementation forced academic institutions to decide for some of them to respond effectively to the new challenge. In the experience we share our experience with the Zoom.us platform during the CIA I Adult Comprehensive Clinic and CIA III Adult Comprehensive Clinic courses given to the students of the 5th and 7th semesters of the Stomatology career in our house of studies. In this experience, the perception of the use of the tools that said platform has and how they help to generate meaningful learning experiences is shared. <![CDATA[Research Approaches in Dentistry: Quantitative, Qualitative and Mixed]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400338&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La COVID-19 generó una emergencia sanitaria que impidió la presencialidad a las aulas en la educación superior afectando el desarrollo académico de la enseñanza de la odontología y de todas las ciencias. Esto ocasionó que las instituciones académicas se organicen de manera adecuada para responder rápida y oportunamente para poder asumir estos nuevos retos. El uso de plataformas para video conferencias que permitan reemplazar las habituales clases magistrales fue la respuesta que se obtuvo y su implementación se realizó en el más breve plazo. El resultado de esta implementación obligó a las instituciones académicas a decidir por algunas de ellas para responder eficazmente al nuevo reto. En este documento compartimos nuestra experiencia con la plataforma Zoom.us durante los cursos de Clínica Integral del Adulto CIA I- 2021 y Clínica Integral del Adulto CIA III -2021 brindado a los alumnos del V y VII semestre respectivamente de la carrera de Estomatología. En esta experiencia se describe la percepción del uso de las herramientas que dicha plataforma posee y cómo ellas ayudan a generar experiencias de aprendizaje significativas.<hr/>ABSTRACT COVID-19 generated a health emergency that prevented classroom attendance in higher education, affecting the academic development of the teaching of dentistry and all sciences. This gave rise to academic organizations to organize themselves adequately to respond quickly and in a timely manner to be able to take on these new challenges. The use of video conference platforms to replace the usual master classes was the response that was obtained and its implementation was carried out in the shortest time. The result of this implementation forced academic institutions to decide for some of them to respond effectively to the new challenge. In the experience we share our experience with the Zoom.us platform during the CIA I Adult Comprehensive Clinic and CIA III Adult Comprehensive Clinic courses given to the students of the 5th and 7th semesters of the Stomatology career in our house of studies. In this experience, the perception of the use of the tools that said platform has and how they help to generate meaningful learning experiences is shared. <![CDATA[Stomatological competency-based education with application to virtuality in times of COVID-19]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552021000400341&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La COVID-19 generó una emergencia sanitaria que impidió la presencialidad a las aulas en la educación superior afectando el desarrollo académico de la enseñanza de la odontología y de todas las ciencias. Esto ocasionó que las instituciones académicas se organicen de manera adecuada para responder rápida y oportunamente para poder asumir estos nuevos retos. El uso de plataformas para video conferencias que permitan reemplazar las habituales clases magistrales fue la respuesta que se obtuvo y su implementación se realizó en el más breve plazo. El resultado de esta implementación obligó a las instituciones académicas a decidir por algunas de ellas para responder eficazmente al nuevo reto. En este documento compartimos nuestra experiencia con la plataforma Zoom.us durante los cursos de Clínica Integral del Adulto CIA I- 2021 y Clínica Integral del Adulto CIA III -2021 brindado a los alumnos del V y VII semestre respectivamente de la carrera de Estomatología. En esta experiencia se describe la percepción del uso de las herramientas que dicha plataforma posee y cómo ellas ayudan a generar experiencias de aprendizaje significativas.<hr/>ABSTRACT COVID-19 generated a health emergency that prevented classroom attendance in higher education, affecting the academic development of the teaching of dentistry and all sciences. This gave rise to academic organizations to organize themselves adequately to respond quickly and in a timely manner to be able to take on these new challenges. The use of video conference platforms to replace the usual master classes was the response that was obtained and its implementation was carried out in the shortest time. The result of this implementation forced academic institutions to decide for some of them to respond effectively to the new challenge. In the experience we share our experience with the Zoom.us platform during the CIA I Adult Comprehensive Clinic and CIA III Adult Comprehensive Clinic courses given to the students of the 5th and 7th semesters of the Stomatology career in our house of studies. In this experience, the perception of the use of the tools that said platform has and how they help to generate meaningful learning experiences is shared.