Scielo RSS <![CDATA[Revista de Comunicación]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1684-093320230002&lang=en vol. 22 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Communication and innovation of the Church in the audiovisual media. The video messages of Pope Francis]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El interés de las religiones por comunicar en los nuevos entornos virtuales ha propiciado que en los últimos años hayan surgido iniciativas multimedia que persiguen informar y trasladar su mensaje a un gran número de personas. Tal es el caso de El Video del Papa, un proyecto de la Red Mundial de Oración del Papa (Apostolado de la Oración) nacido en 2016 y apoyado por Vatican Media, con el propósito de lanzar mensualmente las intenciones del Santo Padre a nivel mundial, a través de la difusión de videomensajes en la web y las redes sociales. El objetivo de esta investigación es analizar este proyecto de la Iglesia en el medio audiovisual y, para ello, como metodología se ha realizado un análisis de contenido cuantitativo y cualitativo de los videos (n=75) publicados entre 2016 y 2021, para conocer su evolución en cuanto a las temáticas resaltadas, la calidad y utilización de las imágenes y los sonidos, la realización audiovisual y su estructura interna. Se trata de unos videos digitales con buena realización y edición audiovisual, así como un uso profesional de la imagen y el sonido, donde el protagonista es el Papa, que reflexiona sobre diversos temas de interés social y humano. El lenguaje cercano y la naturalidad de Francisco, junto al uso estratégico de lo audiovisual para llegar a los seguidores en el presente tiempo digital, convierten a El Video del Papa en un buen ejemplo de comunicación directa entre un líder religioso y los fieles. Todo un paradigma de innovación de la Iglesia católica en comunicación audiovisual.<hr/>Abstract: The interest of religions in communicating in the new virtual environments has led to the emergence in recent years of multimedia initiatives that seek to inform and bring their message to many people. Such is the case of ‘The Pope Video’, a project of the Pope’s Worldwide Prayer Network (Apostleship of Prayer) born in 2016 and supported by Vatican Media, with the purpose of launching the Holy Father’s monthly intentions on a global level, through the dissemination of video messages on the web and social networks. The aim of this research is to analyze this project of the Church in the audiovisual media and as a methodology we have carried out a quantitative and qualitative content analysis of the videos (n=75) published between 2016 and 2021, in order to understand its evolution in terms of the themes highlighted, the quality and use of images and sounds, the audiovisual production and its internal structure. These are digital videos with good audiovisual production and editing, as well as a professional treatment of image and sound. The Pope is the protagonist of these videos, in which he reflects on various topics of social and human interest. Francis’ naturalness and his approachable language, together with the strategic use of audiovisuals to reach his followers in the present digital age, make ‘The Pope Video’ a good example of direct communication between a religious leader and the faithful. A paradigm of innovation by the Catholic Church in audiovisual communication. <![CDATA[Media and public agendas in electoral campaigns: Argentina, Ecuador and Spain]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las campañas electorales, afirma Maxwell McCombs (2004), son “laboratorios naturales” para analizar cuán cerca o cuán lejos se encuentran las propuestas programáticas de los partidos políticos, los asuntos tematizados mediáticamente y las preocupaciones que los públicos expresan en el ágora. Este artículo aporta un análisis comparativo en dos sentidos. Por un lado, sistematiza las similitudes y diferencias existentes en las coberturas mediáticas de tres campañas de elecciones generales (Ecuador 2021, España 2019 y Argentina 2019), en base a indicadores relativos a la “agenda de temas” y la “agenda de atributos” (1° y 2° nivel de agenda setting). Por otro lado, explora las asociaciones existentes entre los temas destacados en las agendas mediáticas y públicas, en el marco de estas tres campañas electorales. Entre los resultados a los que arribamos, se destaca, en primer lugar, la disociación entre las principales preocupaciones expresadas por la opinión pública y los temas más destacados en los medios de referencia de los tres países, de tal manera que los medios (agenda mediática) ofrecen más visibilidad a los temas de conflicto político que a los temas de preocupación ciudadana (agenda pública). En segundo lugar, las agendas de los medios analizados a través de un análisis de contenido de los diarios El Comercio de Ecuador, El País de España y Clarín de Argentina se asemejan respecto de los temas menos experienciales [unobstrusive] (Zucker, 1978), tales como la corrupción o la actividad política, y se distinguen claramente en aquellos asuntos que encarnan los conflictos políticos y sociales propios de estos países.<hr/>Abstract: Maxwell McCombs (2004) defines electoral campaigns as “natural laboratories” for analyzing how near or far the proposals of the programs of political parties, the issues as set out by the media and the concerns expressed by the general public are from each other. This article contributes a comparative analysis in two ways. On the one hand, it systematizes the existing similarities and differences in the media coverage of three general election campaigns (Ecuador 2021, Spain 2019 and Argentina 2019), based on the indicators concerning “issue agendas” and “attribute agendas” (1st and 2nd level of agenda setting). On the other hand, it explores the existing associations between the most significant issues of the media and public agendas in the framework of the three aforementioned electoral campaigns. Among the results obtained, it is worth pointing out, firstly, the dissociation of the main concerns expressed by public opinion and the most prominent issues in the main media of the three countries. In other words, the media (media agenda) give greater visibility to issues of political conflict than to issues of concerns of the citizens themselves (public agenda). Secondly, the agenda of the media studied using a content analysis of the following daily newspapers: El Comercio (Ecuador), El País (Spain) and Clarín (Argentina), is like the most unobtrusive issues (Zucker, 1978), such as corruption or political activity. They are clearly different from those issues which feature in the political and social conflicts of those countries. <![CDATA[Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las comunidades de marca son expresiones sociales alrededor de la preferencia y la satisfacción percibida por el consumo hacia una marca, de esta forma la afición hacia un equipo de fútbol se relaciona directamente a esta expresión social de consumo. Esta investigación tiene como objetivo determinar si la motivación, la lealtad y el nivel de compromiso son aspectos que favorecen el interés hacia la generación de comunidades de marca en equipos de fútbol. A partir de un estudio descriptivo con enfoque cuantitativo se aplicó un cuestionario a 413 aficionados al fútbol, con el fin de conocer cómo las motivaciones, el grado de lealtad y compromiso influyen en el interés en pertenecer a la comunidad de marca centrada en el equipo de futbol, para esto se usó un análisis de ecuaciones estructurales utilizando la técnica Bootstraping. Se identificó que la motivación extrínseca influye directamente con el interés hacia la comunidad de marca, mientras que la motivación intrínseca influye indirectamente de forma inversa.<hr/>Abstract: Brand communities are social expressions around the preference and perceived satisfaction of consumption towards a brand, so the fondness for a football team is directly related to this social expression of consumption. This research aims to determine whether motivation, loyalty and the level of commitment are aspects that favor the interest towards the generation of brand communities in football teams. From a descriptive study with a quantitative approach a questionnaire was applied to 413 football fans, in order to know how the motivations, the degree of loyalty and commitment influence the interest in belonging to the brand community focused on the football team, for this an analysis of structural equations using the technique bootstraping was used. It was identified that extrinsic motivation directly influences interest towards the brand community, while intrinsic motivation indirectly influences inversely. <![CDATA[Does digital literacy foster disbelief in fake news? Efficacy of attitudes and strategies against disinformation in Mexico]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: De ser eficaces, las operaciones de desinformación en redes sociales pudieran generar creencias falsas en el público y llevarle a tomar decisiones políticas contrarias a sus intereses. En respuesta a ello, distintos actores han implementado medidas entre las que destacan la (auto) regulación de las plataformas para señalizar información maliciosa y acciones públicas de alfabetización informacional. Con todo, aún no se dispone de evidencia empírica suficiente que dé cuenta de la medida en que la información falsa genera creencias falsas, así como la eficacia de las citadas acciones para reducir la credulidad de los ciudadanos. El presente estudio se basa en una encuesta representativa aplicada durante las elecciones de 2021 en México (n=1750), con el objetivo de analizar la influencia del uso de redes sociales para seguir la campaña electoral en el nivel de credulidad de los usuarios hacia la información falsa. Al mismo tiempo observamos cómo estos efectos están moderados por un lado por las distintas plataformas, cuya arquitectura es más o menos propensa a alertar sobre desinformación, y por otro, por actitudes y estrategias de ciudadanos más o menos alfabetizados para prevenir ser desinformados. Encontramos que el uso de plataformas que han empleado medidas para alertar sobre desinformación no predice una mayor o menor credulidad, pero en cambio la red WhatsApp, con menos controles y un carácter más privado, sí la incrementa. Por otro lado, el ejercicio de estrategias no reduce la credulidad en la desinformación, a diferencia de las actitudes en contra, que la disminuye sustantivamente.1<hr/>Abstract: If successful, disinformation operations on social media could generate false beliefs in the public and lead them to take political decisions contrary to their interests. In response to this, various actors have implemented measures, among which stand out the (self) regulation of algorithms to signal malicious information and informational literacy actions. Nevertheless, there is still not enough empirical evidence to account for the extent to which false information generates false beliefs, as well as the efficacy of the aforementioned actions to reduce citizen credulity. This study uses a representative survey applied during the 2021 elections in Mexico (n = 1750) that predicts the extent to which the use of social networks to follow the campaign has an effect on credulity in false information. At the same time, we observe how these effects are moderated on the one hand by the different platforms, whose architecture is more or less prone to alerting about disinformation, and on the other, by citizens’ attitudes and strategies to prevent being misinformed. We find that the use of platforms that have used measures to alert about disinformation does not predict greater or lesser credulity, but instead WhatsApp, with fewer controls and a more private character, does increase it. On the other hand, the exercise of strategies does not reduce credulity in disinformation, unlike attitudes against it, which substantially decreases it. <![CDATA[Good practices in community radio. Case study through the application of the IRSCOM indicator in Colombia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo presenta un compendio de buenas prácticas detectadas a partir de la aplicación del Indicador de Rentabilidad Social en Comunicación IRSCOM1 a una muestra de 12 emisoras comunitarias y de interés público indígena en Colombia durante el año 2022. El IRSCOM-RADCC (Radio Comunitaria Colombia) es una metodología testada que se concreta en 33 indicadores y está diseñada para recoger información cuantitativa y cualitativa sobre el funcionamiento interno de los medios de comunicación en relación con seis categorías de análisis: gestión, capital social, articulación territorial y ciudadana, programación, actividad en Internet e infraestructura. La información recaudada pasa por un proceso de ponderación que resulta en puntuaciones numéricas para cada una de sus variables, permitiendo observar fortalezas y debilidades. La herramienta facilita la recogida de información cualitativa en forma de buenas prácticas para cada una de sus variables, gracias a los resultados de la entrevista semi-estructurada que acompaña a la metodología de implementación de IRSCOM. Los resultados han puesto de manifiesto formas ingeniosas por parte de las emisoras de autogestionarse, así como de fidelizar la participación, tanto en gestión como en la realización de programas. Se detecta además un interés creciente por la diversidad y los aspectos diferenciales en la configuración del capital social y en los contenidos programáticos, así como un alto nivel de vinculación con el tejido social. Todo ello las convierte en eje de vertebración territorial y de puesta en valor de la comunicación de proximidad.<hr/>Abstract: This paper presents a compendium of good practices detected from the application of the Social Profitability Indicator in Communication IRSCOM to a group of 12 community and indigenous public interest stations in Colombia during the year 2022. The IRSCOM-RADCC (Radio Comunitaria Colombia) is a tested methodology that is specified in 33 indicators and is designed to collect quantitative and qualitative information on the internal functioning of the media in relation to six categories of analysis: management, social capital, territorial and citizen articulation, programming, Internet activity and infrastructure. The information collected goes through a weighting process that results in numerical scores for each of its variables allowing to observe strengths and weaknesses. The tool facilitates the collection of qualitative information in the form of good practices for each of its variables, thanks to the results of the semi-structured interview that accompanies the IRSCOM implementation methodology. The results have shown ingenious ways by radios to self-manage, as well as loyalty participation, both in management and in the realization of programs. There is also a growing interest in diversity and differential aspects in the configuration of social capital and in the programmatic contents as well as a high level of linkage with the social fabric. All this makes them the axis of territorial structuring and enhancement of proximity communication. <![CDATA[Audiovisual content viewing practices and the psychosocial sentiment of political efficacy in younger audiences from Spain and Mexico]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Millennials and centennials are two generations highly involved with social issues at a political and technological level. This interest has been raised in many of these individuals, some members of «woke» communities, a search for politically correct language both in networks and contemporary audiovisual fiction usually consumed on streaming platforms. This study aimed to analyze the psychosocial feeling of political efficacy millennials and centennials have as streaming platform users in Spain and Mexico to determine their predisposition and justification to prioritize their points of view in the face of content censorship and cancellation. The results reveal that centennials have a greater sense of efficacy than millennials, the latter being the most concerned about censorship and freedom of expression when receiving a story.<hr/>Resumen: Millennials y centennials son dos generaciones muy implicadas con las cuestiones sociales a nivel político y tecnológico. Este interés ha suscitado en muchos de estos individuos, algunos miembros de comunidades “woke”, una búsqueda del lenguaje políticamente correcto tanto en las redes como en la ficción audiovisual contemporánea consumida habitualmente en plataformas de streaming. Este estudio tuvo como objetivo analizar el sentimiento psicosocial de eficacia política que tienen los millennials y centennials como usuarios de plataformas de streaming en España y México para determinar su predisposición y justificación para priorizar sus puntos de vista ante la censura y cancelación de contenidos. Los resultados revelan que los centennials tienen un mayor sentimiento de eficacia que los millennials, siendo estos últimos los más preocupados por la censura y la libertad de expresión a la hora de recibir una noticia. <![CDATA[The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thriller: <em>La Peste</em>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200135&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La serie La Peste (Movistar Plus+) supuso un referente prepandémico en el planteamiento de relatos ficcionales basados en estrategias transmedia de carácter híbrido (online y offline). La presente investigación ahonda en las claves para la construcción del suspense a través del desarrollo de acciones interactivas que sitúan al público en una posición protagónica en la historia mediante el diálogo entre el espacio geográfico, ficcional y expandido. Por tanto, examinaremos la resignificación de la ciudad a través de la imagen construida por la participación del espectador -en la serie- y del usuario -en las acciones transmedia-. Se aborda tanto el estudio del espacio ficcional y aumentado, teniendo en cuenta el territorio que conformaba la ciudad en el siglo XVI, como los procesos de ampliación de los contenidos a través de cartografías interactivas, movie maps y juegos de realidad alternativa (ARG). Como resultado, observamos una expansión de la serie mediante la metáfora del mapa en una expedición entre el pasado y el presente; la ficción y la realidad; el espacio geográfico y el ciberespacio; el medio tradicional -serie televisiva- y los formatos multiplataforma, produciéndose al mismo tiempo una nueva aproximación al espacio urbano sevillano desde un enfoque experiencial.<hr/>Abstract: La Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position in the story through the dialogue between geographical, fictional and expanded space. Therefore, we will examine the resignification of the city through the image built up by the participation of the viewer -in the series- and the user -in the transmedia actions-. We address both the study of the fictional and augmented space, taking into account the territory occupied by the different strata that made up the city in the sixteenth century, and the processes of expansion of the contents through interactive cartographies, movie maps, and Alternative Reality Games (ARG). As a result, we observe an expansion of the series through the metaphor of the map in an expedition that flits between past and present; fiction and reality; geographical space and cyberspace; the traditional medium -television series- and multiplatform formats, which produces at the same time a novel approach to the urban space of Seville from an experiential perspective. <![CDATA[Analysis of the impact of the use of clickbait on the Twitter profiles of the Spanish media]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo aborda el uso del clickbait en el ecosistema mediático actual, dominado por la hegemonía de las redes sociales y en el que la competencia por atraer la atención de los usuarios es cada vez mayor entre los medios de comunicación. En este escenario, uno de los retos a los que se enfrenta el periodismo es la desinformación, pero, también, al desafío de atraer lectores a sus sitios web, por lo que cada vez es más habitual el uso de titulares que buscan llamar la atención del usuario para que haga clic en el enlace, sin importar el rigor informativo de los mismos, lo que puede provocar una mayor desinformación. En razón a ello, este trabajo busca analizar los contenidos (mensajes) que se dan en los perfiles de Twitter de los principales medios de comunicación españoles, que utilizan técnicas como el clickbait y, evaluar si los titulares cebo producen más desinformación o no, en el panorama mediático español. La metodología se basa en el análisis de contenido de los perfiles en Twitter de los medios de comunicación españoles tales como ABC, El País, El Mundo, Público, Diario.es, RTVE Noticias, COPE, Cadena Ser, Onda Cero, Antena 3 Noticias, Noticias Cuatro y La Sexta Noticias. Los resultados señalan que los medios analizados hacen un uso muy bajo de esta práctica y se concentra, principalmente, en secciones como Sociedad o Ciencia. Cabe destacar que, a pesar de hacer un bajo uso del clickbait, se observa el uso de otras fórmulas, como las preguntas en los titulares, buscando atraer usuarios y aumentar el número de páginas vistas.<hr/>Abstract: The article addresses the use of clickbait in the current media ecosystem, dominated by the hegemony of social networks and in which the competition to attract the attention of users is increasing among the media. In this scenario, one of the challenges that journalism faces is misinformation, but also the challenge of attracting readers to their websites, which is why the use of headlines that seek to attract attention is becoming more and more common. of the user to click on the link, regardless of their informative rigor, which may cause further misinformation. Due to this, this work seeks to analyze the content (messages) that appear in the Twitter profiles of the main Spanish media that use techniques such as clickbait and to evaluate whether the bait headlines produce more misinformation or not, in the current panorama. Spanish media. The methodology is based on the content analysis of the Twitter profiles of Spanish media such as ABC, El País, El Mundo, Público, Diario.es, RTVE Noticias, COPE, Cadena Ser, Onda Cero, Antena 3 Noticias, Noticias Cuatro and La Sexta Noticias. The results indicate that the media analyzed make very little use of this practice and it is mainly concentrated in sections such as Society or Science. It should be noted that, despite making low use of clickbait, the use of other formulas is observed, such as questions in headlines, seeking to attract users and increase the number of page views. <![CDATA[Age gap and gender inequality in the journalism profession. A mismatch with new digital skills]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las aplicaciones sociales y las nuevas narrativas en el periodismo digital han revolucionado no solo la forma en la que se ejerce la profesión, sino la manera en la que los consumidores acceden a la información. Cuatro diferentes generaciones de periodistas de diferentes medios de comunicación del País Vasco han contestado a un cuestionario sobre el uso que hacen de las principales herramientas sociales como son Twitter, Facebook, Instagram y LinkedIn. También han respondido al grado de importancia que le conceden a las nuevas narrativas, cruce de relatos de historias con recursos multimedia, y a la visualización de datos que tanto ayuda a la hora de contar estas narraciones. Los resultados con las respuestas de más de 500 profesionales muestran una gran brecha generacional y de género entre los profesionales más jóvenes y las periodistas de edades más avanzadas. Destaca el repudio de algunas de estas herramientas por parte de las profesionales mayores de 60 años con unas rutinas más reacias a su desarrollo digital. El infra uso de algunas aplicaciones como Telegram o LinkedIn indica un gran desconocimiento y una falta de formación por parte de las editoriales. Quienes ejercen la profesión periodística y son menores de 30 años conocen herramientas como Tik Tok, Twitch, o incluso, aplicaciones de IA, pero desconocen su uso profesional.<hr/>Abstract: Social applications and new narratives in digital journalism have revolutionized not only the way in which the profession is exercised, but also the way in which consumers access information. Four different generations of journalists from different media in the Basque Country have answered a questionnaire about their use of the main social tools such as Twitter, Facebook, Instagram and LinkedIn. They have also responded to the degree of importance they give to the new narratives, intersection of storytelling with multimedia resources, and to the data visualization that helps so much in telling these narratives. Results with responses from more than 500 professionals show a large generation gap a large generational and gender gap between younger professionals and older female journalists. The disuse of these tools by professionals over 60 years of age stands out, with routines that are more reluctant to digital development. The underuse of some applications such as Telegram or LinkedIn indicates a great lack of knowledge and a lack of training on the part of publishers. Journalists under 30 are familiar with tools such as Tik Tok, Twitch, or even AI applications, but are unaware of their professional use. <![CDATA[Checking the fact-checker. Political verification practices and partisan biases in <em>Newtral</em> (Spain)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El periodismo de verificación o fact-checking se ha erigido en los últimos años en una de las estrategias centrales en la lucha contra la desinformación. Para que estas entidades resulten eficaces y logren la confianza de la ciudadanía, resulta fundamental que realicen su labor bajo principios de neutralidad ideológica, sobre todo cuando tratan de verificar el discurso político. Este trabajo, pionero en el contexto español, pretende analizar las prácticas de verificación y los posibles sesgos partidistas del fact-checking en España a través de un estudio específico aplicado a Newtral, el principal fact-checker especializado en política del país. Mediante análisis de contenido de tipo cuantitativo, se estudiaron las prácticas periodísticas utilizadas en los desmentidos políticos de este verificador desde el inicio de su actividad (octubre 2018-octubre 2022). En una segunda fase, se replicó el mismo estudio aplicado solo a los chequeos del discurso de los principales líderes políticos nacionales. El análisis se realizó mediante estadística inferencial (pruebas de chi cuadrado, estudios correlacionales, test de Kruskal-Wallis y U de Mann-Whitney). No se observan diferencias significativas entre partidos políticos en ninguna de las variables analizadas en las fases de ejecución y resolución de los chequeos ni en la muestra general ni en la específica relativa a los líderes políticos. Sin embargo, se aprecia una mayor atención al discurso de los políticos del Partido Popular, que reciben mayor número de verificados, lo que podría implicar un cierto sesgo de selección.<hr/>Abstract: In recent years, fact-checking journalism has become one of the dominant strategies to tackle disinformation. For these entities to be effective and gain the trust of citizens, it is essential that they carry out their work under the principles of ideological neutrality, especially when they try to verify political discourse. This paper, groundbreaking in the Spanish context, aims to analyze the verification practices and possible partisan biases of political fact-checking in Spain through a specific study applied to Newtral, the main fact-checker specialized in politics in this country. The political verification practices used by this fact-checker since the beginning of its activity (October 2018-October 2022) were analyzed through quantitative content analysis. In a second phase, the same study was replicated, applied only to the discourse of the main national political leaders. The study used inferential statistics (chi-square hypothesis tests, correlational studies, Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney U test). No significant differences were observed between political parties in any of the variables analyzed in the phases of execution and verdict, neither in the general sample nor in the specific sample related to political leaders. However, greater attention is paid to the statements made by politicians belonging to Partido Popular, whose discourse is more checked, which could indicate a certain selection bias. <![CDATA[Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los discursos de desinformación y posverdad están incrustados en la comunicación pública contemporánea. El presente estudio tiene como objetivo identificar las estrategias discursivas a las que recurren tanto los políticos como aquellos que quieren desprestigiarlos a través de contenidos falsos o imprecisos que circulan por redes sociales y otros medios. En particular, el análisis se centra sobre las elecciones presidenciales de 2022 en Colombia. Los objetivos específicos fueron: establecer cuáles son las características formales de los mensajes falsos o imprecisos que se refieren o fueron atribuidos durante la campaña a los candidatos Gustavo Petro, del partido Pacto Histórico, y Rodolfo Hernández, del Movimiento de Gobernantes Anticorrupción; determinar la orientación semántica de estos mensajes, e identificar los tipos de falacias utilizadas en su producción. Para este fin, se utilizaron el análisis de contenido y el análisis de sentimiento a los mensajes verificados por fact-checkers entre enero y junio de 2022. Los hallazgos contribuyen a una mejor comprensión de las estrategias de posverdad a las que recurren tanto candidatos como actores maliciosos para generar respuestas emocionales en los votantes. Los resultados revelaron un sentimiento de negatividad prominente asociado con el discurso de desinformación, que sirve para atacar, desacreditar y deslegitimar a los contendores políticos a través especialmente de falacias basadas en el miedo.<hr/>Abstract: Mis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians’ discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the analysis focuses on the 2022 presidential elections in Colombia. The specific objectives were: to establish the formal characteristics of the false or imprecise messages that refer to or were attributed during the campaign to the candidates Gustavo Petro, from the Pacto Histórico party, and Rodolfo Hernández, from the Movement of Anti-Corruption Governors, determine the semantic orientation of these messages and identify the types of fallacies used in their production. For this purpose, we developed content and sentiment analysis on the messages verified by fact-checkers between January and June 2022. The findings contribute to a better understanding of the post-truth strategies used by candidates and malicious agents to generate emotional responses in voters. The results revealed a prominent sentiment of negativity associated with disinformation discourse, which serves to attack, discredit, and delegitimize political contenders through especially fear-based fallacies. <![CDATA[Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los servicios de VoD -video on demandfavorecen la configuración de un mercado televisivo global en la industria audiovisual contemporánea. El carácter transnacional del operador de Netflix permite la distribución internacional de series de ficción producidas localmente y, con ello, la transmisión de identidades culturales nacionales en un contexto global. El presente artículo1 se dirige a determinar la representación de la idiosincrasia nacional española a través de las imágenes de la ciudad de Madrid incluidas en la serie de producción original de Netflix: Valeria (2020-2023). Se aplica una metodología cualitativa basada en la revisión bibliográfica de trabajos previamente publicados y el examen de la citada ficción. Con este fin se elabora una tabla de análisis con los datos técnicos, la identificación cultural y emocional, y el lenguaje audiovisual de las escenas que muestran localizaciones de la ciudad. Los resultados revelan la inclusión de exteriores y arquitecturas, locales de actividad económica y símbolos identitarios a través de imágenes que articulan las tramas personales y profesionales de los personajes con una cuidada realización audiovisual. Las conclusiones evidencian la proximidad cultural para la audiencia local y las opciones turísticas de la ciudad de Madrid a través de la serie y su material promocional.<hr/>Abstract: VoD -video on demandplatforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a global context. The present paper aims to determine the Spanish idiosyncrasy through images about the city of Madrid in Netflix original fiction: Valeria (2020-2023). A qualitative methodology has been used to conduct a bibliographic review and examine this TV fiction. To do so, we elaborate an analysis table with technical data, cultural and emotional identification, and audiovisual language in scenes which show places of Madrid. Findings show the inclusion of outdoors and architectures, locals of economic activity, and identity symbols across images which articulate personal and professional stories with a suitable audiovisual filmmaking. Conclusions highlight the cultural proximity for a local audience, and touristic options of Madrid through this TV series and its promotional material. <![CDATA[When the rearview mirror takes you to the future. A historical review on McLuhan and Media Ecology]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200261&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo tiene el objetivo de realizar una revisión histórica, con propósitos hermenéuticos, con la finalidad de referir dos relevantes contribuciones al desarrollo de una ciencia y al desarrollo de una metadisciplina, cuya relevancia y significado fueron advertidas de manera tardía. La primera de la cual nos ocuparemos se ubica en el plano de la comunicología; la segunda, en el imaginario de la ecología de los medios. En la primera, destacamos que Marshall McLuhan (1911-1980), principal referente seminal en la ecología de los medios, al rechazar el determinismo sociologizante contribuyó a instalar al estudio de los medios de comunicación y a la comunicología en el imaginario científico. En la segunda parte referimos que la ecología de los medios, -la compleja metadisciplina que derivó de búsqueda intelectual de McLuhan y Neil Postmanque se ocupa de analizar el impacto de las tecnologías en los ambientes culturales en las sociedades a través de la historia, extendió significativamente su aparato reflexivo al redescubrir la semántica general, cuyos fundamententos epistemológicos fueron establecidos por Alfred Korzybski en 1934.<hr/>Abstract: The article aims to conduct a historical review, with hermeneutical purposes, to discuss two relevant contributions to the development of a science and the establishment of a metadiscipline, whose significance and meaning were recognized belatedly. The first contribution we will address lies within the realm of communication studies, while the second one pertains to the realm of media ecology. In the first part, we highlight that Marshall McLuhan (1911-1980), a seminal figure in media ecology, contributed to the recognition of media studies and communication studies within the scientific imagination by rejecting sociological determinism. In the second part, we refer to the fact that media ecology, the complex metadiscipline that emerged from McLuhan and Neil Postman’s intelectual pursuits, focuses on analyzing the impact of technologies on cultural environments in societies throughout history. This field significantly expanded its conceptual framework by rediscovering general semantics, whose epistemological foundations were established by Alfred Korzybski in 1934. <![CDATA[Undressed to succeed? Content analysis of self-objectification of influencers in Spain]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200271&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el reciente informe El impacto de los influencers en la publicidad y la protección de los consumidores en el mercado único el Parlamento Europeo menciona el uso de la desnudez y del contenido sexual y el papel que desempeñan las percepciones y expectativas hacia la imagen corporal y las imágenes perfectas. Lo que más mueve las actitudes y las intenciones de comportamiento de los consumidores es la credibilidad, el atractivo (tanto físico como de familiaridad y simpatía), la experiencia, la fiabilidad, la popularidad, el prestigio y el alto poder de los influencers. En España dos Libros blancos sobre el marketing de influencers indican que una forma habitual de socialización, especialmente entre niñas y mujeres, consiste en mostrar un cuerpo-sexy o perfecto y proyectar una imagen egocéntrica. El objetivo de esta investigación es analizar la presencia de la autoobjetificación en los top influencers en España e identificar su relación tanto con los valores sociales de éxito y reconocimiento como con los estereotipos. La metodología llevada a cabo ha sido un análisis de contenido de 246 imágenes de los primeros 14 top influencers del Informe de los 500 influencers hombres y mujeres más influyentes en España en 2022. Partiendo de una revisión bibliográfica previa, el análisis se ha realizado con un paradigma de investigación deductivo-inductivo a través de la codificación con QSR Nvivo las siguientes categorías de auto objetificación: (1) auto-presentación sexy; (2) actitud centrada en la apariencia hacia el propio cuerpo perfecto -imagen egocéntrica; (3) representación estereotipada y (4) éxito, reconocimiento social o popularidad. Los resultados muestran que la autoobjetificación es más predominante en las mujeres que en los hombres, y que tiene una importante correspondencia con la auto percepción de las profesiones que éstas tienen, así como con la edad, perteneciendo principalmente a la Generación Z. Tanto las mujeres como los hombres que se auto perciben con profesiones en las que la apariencia física es relevante (modelos o actores) tienden a auto objetivarse más. No obstante, el éxito y el reconocimiento social se muestran más patentes en aquellos influencers hombres que destacan antes su faceta profesional y no recurren a la auto-sexualización de sus cuerpos (empresarios, publicistas o youtubers).<hr/>Abstract: In the recent report The Impact of Influencers on Advertising and Consumer Protection in the Single Market the European Parliament mentions the use of nudity and sexual content and the role of perceptions and expectations towards body image and perfect images. What most moves consumers’ attitudes and behavioral intentions is the credibility, attractiveness (both physical and in terms of familiarity and likability), expertise, trustworthiness, popularity, prestige and high power of the influencers. In Spain two White Papers on influencer marketing indicate that a common form of socialization, especially for girls and women, consists of showing a sexy or a perfect body and projecting an egocentric image. The aim of this research is to analyze the presence of self-objectification in top influencers in Spain and to identify its relationship with either social values of success and recognition or stereotypes. The methodology carried out has been a content analysis of 246 images of the first 14 top influencers that appear in the Report of the 500 most influential men and women influencers in Spain in 2022. From a previous literature review, the analysis has been conducted with a deductive-inductive research paradigm through coding with QSR Nvivo the following categories of selfobjectification: (1) sexy self-presentation; (2) appearance-centered attitude towards one’s own perfect body egocentric image; (3) stereotypical gender representation; and (4) success, social recognition, or popularity. The results show that self-objectification is more predominant in women than in men, and that it has an important correspondence with the self-perception of the professions they have as well as with age, being mainly belonging to the Z Generation. Both women and men who selfperceive themselves as having professions in which physical appearance is relevant (models or actors) tend to objectify themselves more. However, success and social recognition are more evident in those male influencers who emphasize their professional facet and do not resort to self-sexualization of their bodies (businessmen, advertisers or youtubers). <![CDATA[Internal corporate responsibility, effects on reputation and care for senior employees: a case study at Mediaset]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200299&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación presenta un plan de Responsabilidad Social Corporativa interna en Mediaset España para el colectivo de los empleados próximos a la jubilación. Se trata de una propuesta de proyecto innovador, bautizado como Abrazo entre generaciones, con el que se pretende obtener beneficios para los trabajadores, la organización y la sociedad. La necesidad de este plan viene constatada por el desarrollo de una metodología de tipo cualitativa ejecutada mediante la técnica de la entrevista realizada a empleados séniores entre 59 y 64 años que en los últimos cinco años han vivido un proceso de prejubilación en dos empresas del sector audiovisual español. En primer lugar, la empresa a través del plan se compromete a acompañar y cuidar a los trabajadores en la etapa final de su vida laboral, brindándoles asesoramiento económico, financiero y sobre su bienestar físico y emocional con el fin de que estén preparados para realizar con éxito el tránsito hacia su nueva etapa vital: la jubilación. Al mismo tiempo, la empresa, valiéndose de la experiencia de los trabajadores séniores y durante los años previos a su jubilación, puede mejorar aspectos de su organización como la gestión del talento, la transferencia de conocimiento entre las distintas generaciones y el orgullo de pertenencia a la organización, mediante la implicación de los trabajadores próximos a la jubilación en tareas de mentoring, embajadores de marca, o voluntariado corporativo, de este modo el plan de RSC interna estará dotado también de una dimensión externa y revertirá en un beneficio hacia la sociedad. El objetivo final del plan es que Mediaset España mejore su posicionamiento en los rankings de reputación corporativa y de marca empleadora de la empresa para atraer talento y convertirse, de nuevo, en el mejor lugar donde trabajar en el sector audiovisual español.<hr/>Abstract: This research presents an internal Corporate Social Responsibility plan in Mediaset España for those employees who are close to retirement. It is an innovative project proposal that aims to obtain benefits for employees, the organization, and society. Firstly, through the plan, the company is committed to accompanying and caring for employees in the final stage of their working life, providing them with economic and financial advice and advice on their physical and emotional well-being so that they are ready for succesfully transitioning into their new stage of life: retirement. At the same time, the company, taking advantage of the experience of senior workers during the years before their retirement, can improve aspects of its organization such as talent management, knowledge transfer between the different generations and pride in belonging to the organization, by involving workers close to retirement in mentoring tasks, brand ambassadors, or corporate volunteering, in this way the internal CSR plan will have an external dimension and will revert in a benefit to society. The ultimate goal of the plan is for Mediaset España to improve its positioning in the corporate reputation and employer brand rankings in order to attract talent and become the best place to work in the Spanish audiovisual sector. The main goal of the plan is for Mediaset España to improve its position in the corporate reputation and employer brand rankings to position the company as the best place to work in the Spanish audiovisual sector. <![CDATA[Looking at Madrid: Areta and the Urban Landscape in El Crack Trilogy by José Luis Garci]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200319&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El crack (1981), El crack dos (1983) y El crack cero (2019) de José Luis Garci conforman una trilogía que adapta el género del cine negro estadounidense a la realidad del Madrid de la Transición, abarcando desde los meses previos a la muerte de Francisco Franco hasta 1982. Este artículo analiza la que consideramos principal clave expresiva de los tres títulos: la continuidad y complementariedad expresiva entre Germán Areta, el detective protagonista, y la imagen de Madrid. Detectamos dos patrones estéticos sostenidos a lo largo de la trilogía: los planos de paisajes urbanos presentados en continuidad interna con la mirada de Areta, y las sucesiones no narrativas de planos de la ciudad en los que no media la presencia del protagonista. Ambos recursos nos permiten desplegar un análisis textual de las películas para ilustrar cómo se construye esa continuidad ciudad-personaje, propia del cine negro clásico pero mucho más radical en manos de Garci.<hr/>Abstract: El crack (1981), El crack dos (1983) and El crack cero (2019) by José Luis Garci make up a trilogy that adapts the genre of American film noir to Madrid’s reality during the Transition, spanning from the months before the death of Francisco Franco until 1982. This article analyzes what we consider to be the main expressive key of the three titles: the visual continuity and complementarity between Germán Areta, the leading detective, and Madrid’s views. We detected two aesthetic patterns sustained throughout the trilogy: the urban landscape shots presented in an internal dialogue with Areta’s gaze and the non-narrative successions of pictures of the city, where there’s no depiction of the protagonist. Both resources allow us to deploy a textual analysis of the films to illustrate how that citycharacter progression is built, typical of classic film noir but much more radical in the hands of Garci. <![CDATA[Exploring What Audience Engagement Means for Media Companies]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200339&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: In recent times researchers and industry have paid special attention to the concept of engagement and the academic literature on this topic is abundant. Although audience loyalty and engagement are the cornerstone of the media business, not all companies have developed strategies to further engage the audience. Taking audiences’ opinions and ideas into account beyond consumption has two main risks: the first has to do with the fact that users are not necessarily experts in the topic as they do not follow the narrative structure of media contents; and the second is that audience reaction cannot be planned because it is unpredictable. A third dilemma arises, namely should such actions be considered part of a global strategy on the part of the company or simply as a marketing action to reach new audiences and retain existing ones? Therefore, some reflection is needed in order to analyze to what extent strategies aimed at increasing engagement contribute to extending the value of media brands and content properties. With this dilemma in mind and after a review of the most recent literature, we developed a questionnaire to find out how professionals and managers of media companies from different sectors define and measure engagement1. At the end of the study, we conclude that for companies whose core business is linked to the digital environment, proximity with the audiences is greater than that of the traditional media or those companies, such as audiovisual producers, whose business is directed at other companies rather than, fundamentally, at the public.<hr/>Resumen: En los últimos tiempos, la investigación y la industria han puesto un énfasis especial en el concepto de engagement y la literatura académica al respecto es extensa. A pesar de que la lealtad y el compromiso son la piedra angular de los medios de comunicación, no todas las empresas han desarrollado estrategias para involucrar aún más a la audiencia en los contenidos. Para las compañías de medios contar con la participación de la audiencia plantea un doble dilema. El reto de garantizar su propuesta de valor basada en sus principios configuradores o acoger pareceres y criterios de personas ajenas a las compañías y sin cualificación. Por tanto, hace falta una reflexión para analizar en qué medida estrategias encaminadas a aumentar el engagement contribuyen a extender el valor de la marca de las empresas de comunicación. Con este dilema y tras un repaso de la literatura más reciente, elaboramos un cuestionario para conocer cómo definían y cómo medían el engagement profesionales y gestores de compañías de comunicación de sectores diferentes. Tras el estudio realizado, concluimos que para las compañías cuyo core business está vinculado al entorno digital, la cercanía con las audiencias es mayor que los medios tradicionales o aquellas compañías como las productoras audiovisuales, cuyo negocio se dirige a otras empresas en lugar del público final. <![CDATA[The practice of public relations and strategic communication in Costa Rica]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200353&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este estudio caracterizó el perfil y el ejercicio laboral de profesionales en relaciones públicas y comunicación estratégica en Costa Rica, a partir de los datos del Latin American Communication Monitor (LCM) en sus ediciones del 2014 al 2020 y de los estudios del Observatorio Laboral de Profesiones (OLaP) del Consejo Nacional de Rectores de Costa Rica del 2016 y del 2019. El LCM trabajó con una muestra 334 datos recolectados con participación voluntaria y cuestionario autoadministrado en línea, y del OLaP fueron 1187, mediante llamada telefónica a partir de datos de graduaciones que brindan las universidades que ofrecen la carrera. Como resultados principales, se encontró que quienes trabajan en comunicación estratégica sobrepasan a quienes la ejercen desde las relaciones públicas; las mujeres a pesar de ser mayoría en el campo no lo son en puestos de dirección; existe un aumento en la presencia de profesionales independientes y de entre 20 y 30 años; el ejercicio laboral se da en zonas metropolitanas; las principales competencias para mantener el empleo tienen buen desempeño; y que la comunicación “general” todavía es el área de trabajo con mayor presencia aunque la comunicación digital es la tendencia.<hr/>Abstract: This study characterized the profile and practice of professionals in strategic communication and public relations in Costa Rica, based on the data of the Latin American Communication Monitor (LCM) in its editions from 2014 to 2020, and from the studies of 2016 and 2019. of the Labor Observatory of Professions (OLaP) of the National Council of Rectors of Costa Rica. The LCM worked with a sample of 334 data collected with voluntary participation and an online self-administered questionnaire, and the OLaP was 1187 data, by telephone call from graduation lists provided by the universities that offer the degree. As main results, it was found that those who work in strategic communication surpass those who exercise it from Public Relations; women, despite being the majority in the field, are not in management positions; there is an increase in the presence of independent professionals and people between 20 and 30 years of age; professional work occurs in metropolitan areas; the main skills to maintain employment perform well; and that “general” communication is still the area of work with the greatest presence, although digital communication is the trend. <![CDATA[Journalistic production and digital conversion in Central America: progress and challenges]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200377&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El ejercicio del periodismo en los países de Centroamérica enfrenta grandes retos. La reconversión digital de las redacciones ha marcado una impronta en los medios de comunicación en un contexto económico y político inestable y un mercado laboral cada vez más competitivo para dirigirse a un público que revela importantes carencias. Nuestro objetivo es describir el impacto de la digitalización en la producción periodística de los medios de comunicación de Centroamérica a través del estudio de cuatro países (Costa Rica, El Salvador, Guatemala y Honduras) a lo largo de diez años (2012-2021). Nos servimos de la triangulación metodológica mediante el empleo de técnicas mixtas cualitativas y cuantitativas (estudios previos sobre digitalización periodística, 102 encuestas a periodistas en activo y 14 entrevistas semiestructuradas a expertos) sobre tres ejes temáticos: el impacto de la digitalización en la producción noticiosa, la situación laboral del periodista durante el proceso de reconversión digital y los efectos de ésta en la empresa periodística. Las principales conclusiones apuntan a que el periodista ha tenido que desarrollar competencias digitales en un proceso de transformación acelerada que ha afectado a los contenidos, rutinas, fuentes y agenda temática; el periodista ha acumulado tareas, al tiempo que ha aumentado la precariedad laboral, si bien la reconfiguración digital ha permitido trabajar con mayor comodidad y se apuesta por la formación tecnológica continua del periodista.<hr/>Abstract: The practice of journalism in Central American countries faces great challenges. The digital conversion of newsrooms has left a mark on the media in an unstable economic and political context and an increasingly competitive labor market to address a public that shows shortages. Our objective is to describe the impact of digitalization on journalistic production in media of Central America through the study of four countries (Costa Rica, El Salvador, Guatemala and Honduras) over ten years (2012-2021). We use methodological triangulation through the use of mixed qualitative and quantitative techniques (previous studies on journalistic digitization, 102 surveys of working journalists and 14 semi-structured interviews with experts) on three thematic axes: the impact of digitization on news production, the employment situation of journalists during the digital conversion process and the effects on the journalistic enterprise. The main conclusions point to the fact that journalists have had to develop digital competencies in a process of accelerated transformation that has affected content, routines, sources and thematic agenda; journalists have accumulated tasks, while job insecurity has increased, although the digital reconfiguration has made it possible to work more comfortably and there is a commitment to continuous technological training for journalists. <![CDATA[Sources in the hybrid media system: coverage of inequality in the pandemic]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200399&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La llegada de internet ha supuesto un cambio en el ecosistema mediático. Las empresas periodísticas, denominadas legacy media, han perdido el monopolio en los procesos de comunicación de masas teniendo que convivir con nuevos actores mediáticos. En este contexto, las viejas y las nuevas lógicas de producción conviven e interactúan de tal manera que los medios tradicionales y los nuevos se adaptan y evolucionan. El objetivo de esta investigación es mostrar el efecto de estos cambios en los contenidos periodísticos en relación al uso de fuentes de información y la identidad de las mismas. Para ello, se realiza un análisis de contenido sobre una muestra de 958 relatos periodísticos producidos por seis cibermedios españoles durante el primer año de la pandemia. Tales textos abordan el incremento de la desigualdad como consecuencia de la crisis derivada de la COVID-19. Los resultados muestran que dinámicas vinculadas al nuevo ecosistema mediático pueden limitar el uso de fuentes de información reduciendo la calidad periodística. Pero, por otro lado, también constatan cómo la mayor importancia concedida a actores sociales, que tradicionalmente no han centrado el interés mediático, contribuye a la mejora de los productos periodísticos.<hr/>Abstract: The arrival of the Internet has involved a significant transformation of the media ecosystem. The legacy media have lost their monopoly on mass communication processes and have had to coexist with new media actors. In this context, the old and new logics of journalistic production coexist and interact in such a way that the old and new media adapt and co-evolve. The objective of this research is to show the effect of these changes in journalistic content in relation to the use of information sources and their identity and origin. For this purpose, a content analysis is carried out on a sample of 958 news contents developed by six Spanish online media during the first year of the pandemic to address the increase in inequality as a consequence of this crisis. The results reveal, on the one hand, how dynamics related to the new media ecosystem could limit the use of news sources and reduce the journalistic quality. Nevertheless, on the other hand, they also indicate how the greater importance given to social actors, who have not traditionally been the focus of media attention, contributes to the enhancement of news products. <![CDATA[Advertising in the financing of print newspapers: costs and business scenarios]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200417&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La prensa en papel se ha visto afectada por la aparición de los medios digitales, por la bajada de audiencia, de venta de ejemplares y de ingresos publicitarios. Estos cambios han impactado en su modelo de negocio y perspectivas de futuro, dando si cabe un mayor poder a los ingresos procedentes de la venta de los espacios publicitarios. El objetivo principal de esta investigación es profundizar sobre los cambios que se han producido en los precios de los anuncios publicitarios de la prensa impresa en la última década (2013-2022) y analizar los futuros escenarios comerciales a los que se enfrenta el medio en los próximos años. Para ello, se ha empleado una metodología mixta. La parte cuantitativa se centra en el análisis de los precios de compra de los anuncios, mientras que la parte cualitativa se focaliza en las opiniones de los profesionales del sector que trabajan diariamente en la selección de los emplazamientos publicitarios para las marcas. Los resultados ponen de manifiesto un precio cada vez menor por el espacio publicitario en la prensa impresa, sobre todo en los diarios nacionales, a pesar de un aumento de las tarifas oficiales de los soportes. Asimismo, muestran un escenario comercial centrado en la especialización, la credibilidad y la seriedad del medio frente a la venta masiva de publicidad. Las conclusiones ponen de manifiesto las dificultades de la supervivencia del medio impreso con el sistema de financiación actual, pero les abre una vía para la realización de estrategias comerciales que refuercen las características que lo diferencian del online.<hr/>Abstract: The print press has been affected by the emergence of digital media due to the decline in readership, copy sales and advertising revenues. These changes have had an impact on its business model and prospects, giving even greater power to revenues from the sale of advertising space. The main objective of this research is to delve into the changes that have occurred in the prices of advertising in the printed press in the last decade (2013-2022) and to analyze the future commercial scenarios that the medium faces in the coming years. To this end, a mixed methodology has been employed. The quantitative part focuses on the analysis of ad buying prices while the qualitative part focuses on the opinions of industry professionals who work daily in the selection of advertising locations for brands. The results show an increasingly lower price for advertising space in the printed press, especially in national newspapers, despite an increase in the official rates of the publishers. They also show a commercial scenario focused on specialization and the credibility and seriousness of the medium as opposed to the mass sale of advertising. The conclusions highlight the difficulties for the survival of the print media under the current financing system but open a way for them to carry out. <![CDATA[Generating ecological awareness from the university. Analysis of an experience around fashion and sustainability with future advertising professionals]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200435&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En un contexto presidido por el agravamiento de los efectos del cambio climático, como docentes de un grado en Publicidad y Relaciones Públicas, nuestro estudiantado lo forman personas que no solo son integrantes de la generación Z -principal público objetivo de la moda rápida- sino también futuros creadores de narrativas capaces de crear conciencia ecológica en la ciudadanía. Este artículo presenta los resultados de una investigación de carácter exploratorio que responde a dos objetivos: conocer el perfil de dicho estudiantado como consumidores de moda; y conocer si la universidad puede contribuir a crear una conciencia ecológica acerca de la producción y consumo de moda en los futuros publicistas. La investigación se organiza en dos estudios, concebido cada uno para dar respuesta a cada objetivo. Se utiliza una metodología cuantitativa, mediante la aplicación de un cuestionario elaborado ad hoc, junto a una metodología cuasiexperimental, con una intervención formativa desarrollada en el marco de la iniciativa “ConSuma Conciencia”. El análisis revela un perfil del estudiantado escasamente concernido por la problemática que representa la industria de la moda, desconocedor en gran medida de su impacto medioambiental y con pocos hábitos de consumo de moda sostenible. Sin embargo, los cambios mostrados a raíz de su participación en la intervención formativa permiten ser moderadamente optimistas pues los datos reflejan que se modifican conocimiento, actitudes e, incluso, comportamientos previos del estudiantado en relación con la moda sostenible.<hr/>Abstract: In a context dominated by the worsening effects of climate change, as professors of a degree in Advertising and Public Relations, our students are made up of people who are not only members of generation Z -the main target audience for fast fashion- but also future creators of narratives capable of creating ecological awareness among citizens. This article presents the results of an exploratory research that responds to two objectives: to know the profile of said students as fashion consumers; and to know if the university can contribute to create an ecological conscience about the production and consumption of fashion in future advertising professionals. The research is organized into two studies, each designed to respond to each objective. A quantitative methodology is used, through the application of a questionnaire prepared ad hoc, together with a quasi-experimental methodology, with a training intervention developed within the framework of the “ConSuma Conciencia” initiative. The analysis reveals a profile of the student body that is hardly concerned by the problems represented by the fashion industry, largely unaware of its environmental impact and with few sustainable fashion consumption habits. However, the changes shown because of their participation in the training intervention allow us to be moderately optimistic since the data reflect that knowledge, attitudes and even previous behaviors of the student body in relation to sustainable fashion are modified. <![CDATA[The confiscation of private Ecuadorian media during Rafael Correa’s government and its consequences]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200457&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El desarrollo de los medios de comunicación privados que fueron incautados en Ecuador al comienzo de la presidencia de Rafael Correa (2007-2017) derivó en una compleja situación económica, legal y profesional para todos ellos y para sus periodistas. Mediante la integración de tres métodos -el histórico, el análisis de política de medios y las entrevistas en profundidad- se pretende aportar una visión amplia y documentada de su origen y desarrollo. La implementación de mecanismos normativos para tejer estructuras de regulación y censura hacia los medios privados propició una reconfiguración mediática que permitió acaparar importantes empresas de comunicación de alcance nacional (televisiones, radios y revistas) dentro del paraguas estatal. Las incautaciones se suscitaron en un momento sensible como respuesta a la banca quebrada, en medio de la peor crisis económica, social y política en la historia del Ecuador. Esa banca privada era además propietaria de importantes medios de comunicación, que controlaban la opinión pública. Las medidas legales interpuestas por los dueños originales de los medios incautados han imposibilitado su venta. Además, su precaria situación económica no les ha hecho ser objetivo apetecible de potenciales compradores. De los diecisiete medios privados en poder del Estado desde 2008, ahora llamados medios incautados, solo dos permanecen activos en 2023, mientras los quince restantes quebraron o se encuentran en proceso de liquidación. La operación, aunque provechosa para el poder político, resultó un fracaso económico y periodístico.<hr/>Abstract: The case of the private media confiscated in Ecuador at the beginning of Rafael Correa’s presidency (2007 - 2017) led to complex economic, legal, and professional circumstances for the media companies and their journalists. This paper aims to share a broad and documented perspective on the origin and development of the issue at hand by combining three methods for its approach: the historical method, analysis of media policies and in-depth interviews. Implementing regulatory procedures to devise structures for adjustment and censorship towards private media promoted a media reshaping that resulted on the stockpiling of important nationwide media companies (TV, radio, and magazines) into the state-owned entities umbrella. These confiscations took place at a sensitive time for the banking system that owned several of these media, which had been affected by a severe economic, social, and political crisis. The legal actions filed by owners of the confiscated media have rendered it impossible to sell the companies. Furthermore, the precarious financial status turned them into undesirable targets for possible buyers. Out of the seventeen privates media companies owned by the government in 2008, only two are still active in 2023. The other fifteen companies went bankrupt or are currently undergoing liquidation. This measure, while advantageous for the political power, represented an economic and journalistic failure. <![CDATA[Augmented screen, triple narrative, and user role: a case study]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200475&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente panorama muestra una sociedad saturada de imágenes, impulsada por la utilización de dispositivos móviles y un consumo audiovisual constante. No obstante, no se logran mayores aptitudes en las personas usuarias, sino que, por el contrario, se evidencia un detrimento en el índice de atención y la búsqueda de un producto diferenciador del amplio rango de contenido disponible. Dado esta reciente incertidumbre, la industria cinematográfica ha encontrado en la tecnología una gran aliada. La existencia de tecnologías como la realidad aumentada aún se encuentra en un proceso incipiente y genera nuevas interrogantes sobre el potencial de su empleo en el cine. En el presente estudio se llevó a cabo un análisis de caso del primer cortometraje con realidad aumentada de Disney, Remembering (Allan-Blitz, 2022). La metodología utilizada se centra en tres enfoques: el lenguaje audiovisual, el visionado con la tecnología y el papel del receptor. Los resultados evidencian la existencia de una disparidad digital y económica, debido a la particularidad de los dispositivos de visualización. Además, el relato presenta una narrativa tripartita; una más pausada y simple con planos amplios, otra más rápida e inestable en el que confluyen espacios físicos y virtuales y una última creada por la persona usuaria como steadycam. Estas lecturas requieren un espectador más activo y presente, en un relato carente de la adaptación del lenguaje audiovisual a la nueva forma de visualización, en el cual no se aprovechan las posibilidades de tiempo y espacio que ofrecen estas tecnologías.<hr/>Abstract: The present panorama shows a society saturated with images, driven using mobile devices and constant audiovisual consumption. However, no greater skills are achieved in users, but on the contrary, there is evidence of a detriment in the rate of attention and the need for a differentiating product from the wide range of available content. Given this recent uncertainty, the film industry has found a great ally in technology. The existence of technologies such as augmented reality is still in its infancy and raises new questions about the potential for its use in film. In this study, we conducted a case study analysis of the first Disney augmented reality short film, Remembering (Allan-Blitz, 2022). The methodology used focuses on three approaches: audiovisual language, technological viewing and the role of the receiver. The results show the existence of a digital and economic disparity, due to the particularity of the viewing hardware. In addition, the story presents a tripartite narrative; a slower and simpler one with wide shots, a faster and more unstable one where physical and virtual spaces converge, and a last one created by the user as a steadycam. These readings require a more active and present spectator, in a story that lacks the adaptation of audiovisual language to the new form of visualization, in which the possibilities of time and space provided by these technologies are not taken advantage of. <![CDATA[Dencik, L., Hintz, A., Redden, J. y Treré, E. (2022). Data justice]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200495&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente panorama muestra una sociedad saturada de imágenes, impulsada por la utilización de dispositivos móviles y un consumo audiovisual constante. No obstante, no se logran mayores aptitudes en las personas usuarias, sino que, por el contrario, se evidencia un detrimento en el índice de atención y la búsqueda de un producto diferenciador del amplio rango de contenido disponible. Dado esta reciente incertidumbre, la industria cinematográfica ha encontrado en la tecnología una gran aliada. La existencia de tecnologías como la realidad aumentada aún se encuentra en un proceso incipiente y genera nuevas interrogantes sobre el potencial de su empleo en el cine. En el presente estudio se llevó a cabo un análisis de caso del primer cortometraje con realidad aumentada de Disney, Remembering (Allan-Blitz, 2022). La metodología utilizada se centra en tres enfoques: el lenguaje audiovisual, el visionado con la tecnología y el papel del receptor. Los resultados evidencian la existencia de una disparidad digital y económica, debido a la particularidad de los dispositivos de visualización. Además, el relato presenta una narrativa tripartita; una más pausada y simple con planos amplios, otra más rápida e inestable en el que confluyen espacios físicos y virtuales y una última creada por la persona usuaria como steadycam. Estas lecturas requieren un espectador más activo y presente, en un relato carente de la adaptación del lenguaje audiovisual a la nueva forma de visualización, en el cual no se aprovechan las posibilidades de tiempo y espacio que ofrecen estas tecnologías.<hr/>Abstract: The present panorama shows a society saturated with images, driven using mobile devices and constant audiovisual consumption. However, no greater skills are achieved in users, but on the contrary, there is evidence of a detriment in the rate of attention and the need for a differentiating product from the wide range of available content. Given this recent uncertainty, the film industry has found a great ally in technology. The existence of technologies such as augmented reality is still in its infancy and raises new questions about the potential for its use in film. In this study, we conducted a case study analysis of the first Disney augmented reality short film, Remembering (Allan-Blitz, 2022). The methodology used focuses on three approaches: audiovisual language, technological viewing and the role of the receiver. The results show the existence of a digital and economic disparity, due to the particularity of the viewing hardware. In addition, the story presents a tripartite narrative; a slower and simpler one with wide shots, a faster and more unstable one where physical and virtual spaces converge, and a last one created by the user as a steadycam. These readings require a more active and present spectator, in a story that lacks the adaptation of audiovisual language to the new form of visualization, in which the possibilities of time and space provided by these technologies are not taken advantage of. <![CDATA[Llorca Abad, G, Prósper Ribes, J. y Vacas Gómez, M. M. (2023). Anatomía de una serie: sobre cómo realizar y producir una ficción audiovisual]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200497&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente panorama muestra una sociedad saturada de imágenes, impulsada por la utilización de dispositivos móviles y un consumo audiovisual constante. No obstante, no se logran mayores aptitudes en las personas usuarias, sino que, por el contrario, se evidencia un detrimento en el índice de atención y la búsqueda de un producto diferenciador del amplio rango de contenido disponible. Dado esta reciente incertidumbre, la industria cinematográfica ha encontrado en la tecnología una gran aliada. La existencia de tecnologías como la realidad aumentada aún se encuentra en un proceso incipiente y genera nuevas interrogantes sobre el potencial de su empleo en el cine. En el presente estudio se llevó a cabo un análisis de caso del primer cortometraje con realidad aumentada de Disney, Remembering (Allan-Blitz, 2022). La metodología utilizada se centra en tres enfoques: el lenguaje audiovisual, el visionado con la tecnología y el papel del receptor. Los resultados evidencian la existencia de una disparidad digital y económica, debido a la particularidad de los dispositivos de visualización. Además, el relato presenta una narrativa tripartita; una más pausada y simple con planos amplios, otra más rápida e inestable en el que confluyen espacios físicos y virtuales y una última creada por la persona usuaria como steadycam. Estas lecturas requieren un espectador más activo y presente, en un relato carente de la adaptación del lenguaje audiovisual a la nueva forma de visualización, en el cual no se aprovechan las posibilidades de tiempo y espacio que ofrecen estas tecnologías.<hr/>Abstract: The present panorama shows a society saturated with images, driven using mobile devices and constant audiovisual consumption. However, no greater skills are achieved in users, but on the contrary, there is evidence of a detriment in the rate of attention and the need for a differentiating product from the wide range of available content. Given this recent uncertainty, the film industry has found a great ally in technology. The existence of technologies such as augmented reality is still in its infancy and raises new questions about the potential for its use in film. In this study, we conducted a case study analysis of the first Disney augmented reality short film, Remembering (Allan-Blitz, 2022). The methodology used focuses on three approaches: audiovisual language, technological viewing and the role of the receiver. The results show the existence of a digital and economic disparity, due to the particularity of the viewing hardware. In addition, the story presents a tripartite narrative; a slower and simpler one with wide shots, a faster and more unstable one where physical and virtual spaces converge, and a last one created by the user as a steadycam. These readings require a more active and present spectator, in a story that lacks the adaptation of audiovisual language to the new form of visualization, in which the possibilities of time and space provided by these technologies are not taken advantage of. <![CDATA[Atarama-Rojas, T. (2023). La audiencia social en la narrativa transmedia de Marvel]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000200501&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente panorama muestra una sociedad saturada de imágenes, impulsada por la utilización de dispositivos móviles y un consumo audiovisual constante. No obstante, no se logran mayores aptitudes en las personas usuarias, sino que, por el contrario, se evidencia un detrimento en el índice de atención y la búsqueda de un producto diferenciador del amplio rango de contenido disponible. Dado esta reciente incertidumbre, la industria cinematográfica ha encontrado en la tecnología una gran aliada. La existencia de tecnologías como la realidad aumentada aún se encuentra en un proceso incipiente y genera nuevas interrogantes sobre el potencial de su empleo en el cine. En el presente estudio se llevó a cabo un análisis de caso del primer cortometraje con realidad aumentada de Disney, Remembering (Allan-Blitz, 2022). La metodología utilizada se centra en tres enfoques: el lenguaje audiovisual, el visionado con la tecnología y el papel del receptor. Los resultados evidencian la existencia de una disparidad digital y económica, debido a la particularidad de los dispositivos de visualización. Además, el relato presenta una narrativa tripartita; una más pausada y simple con planos amplios, otra más rápida e inestable en el que confluyen espacios físicos y virtuales y una última creada por la persona usuaria como steadycam. Estas lecturas requieren un espectador más activo y presente, en un relato carente de la adaptación del lenguaje audiovisual a la nueva forma de visualización, en el cual no se aprovechan las posibilidades de tiempo y espacio que ofrecen estas tecnologías.<hr/>Abstract: The present panorama shows a society saturated with images, driven using mobile devices and constant audiovisual consumption. However, no greater skills are achieved in users, but on the contrary, there is evidence of a detriment in the rate of attention and the need for a differentiating product from the wide range of available content. Given this recent uncertainty, the film industry has found a great ally in technology. The existence of technologies such as augmented reality is still in its infancy and raises new questions about the potential for its use in film. In this study, we conducted a case study analysis of the first Disney augmented reality short film, Remembering (Allan-Blitz, 2022). The methodology used focuses on three approaches: audiovisual language, technological viewing and the role of the receiver. The results show the existence of a digital and economic disparity, due to the particularity of the viewing hardware. In addition, the story presents a tripartite narrative; a slower and simpler one with wide shots, a faster and more unstable one where physical and virtual spaces converge, and a last one created by the user as a steadycam. These readings require a more active and present spectator, in a story that lacks the adaptation of audiovisual language to the new form of visualization, in which the possibilities of time and space provided by these technologies are not taken advantage of.