Scielo RSS <![CDATA[Revista de Comunicación]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1684-093320190001&lang=pt vol. 18 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Pluralism and free competition in the television and radio broadcasting market</b>: <b>the Chilean case</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio² analiza el régimen constitucional y legal aplicable al mercado de los medios de comunicación social en Chile sujetos a concesión estatal y las decisiones elaboradas por las entidades encargadas de velar por la libre competencia en operaciones de venta y adquisición. La investigación, según la evidencia obtenida, destaca en sus conclusiones, la insuficiencia de dicha institucionalidad en la regulación adecuada de un mercado especialmente relevante para el ejercicio de la libertad de expresión en el contexto de una sociedad democrática.<hr/>The study analyzes the constitutional and legal regime applicable to the market of social media in Chile subject to state concession and the decisions made by the entities in charge of ensuring free competition in sales and acquisition operations. The research, according to the evidence obtained, highlights in its conclusions, the insufficiency of said institutionality in the adequate regulation of a market especially relevant for the exercise of freedom of expression in the context of a democratic society. <![CDATA[<b>Female leadership in the Ecuadorian online newspapers <i>El Comercio</i> and <i>El Universo</i></b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los últimos años, la presencia femenina ha aumentado en las instituciones políticas ecuatorianas. Sin embargo, la visibilidad de la mujer en el espacio público continúa siendo limitada. En este contexto, resulta pertinente investigar cómo estas mujeres son representadas en los medios digitales. Para ello, se realiza un estudio descriptivo de la caracterización socio-demográfica de las mujeres en la opinión publicada en los diarios digitales El Universo y El Comercio. Se identifica en qué medida estos medios se refieren a las mujeres como fuentes de noticia. De un número de 2.203 notas de prensa publicadas entre 2010 y 2015, se identifica la frecuencia de aparición de 78 mujeres consultadas como fuentes periodísticas. Entre los resultados se observa que las mujeres con más apariciones en los medios digitales en gran medida oscilan entre los 35 y 50 años de edad y poseen estudios universitarios. Más de la mitad son mestizas.<hr/>Last couple of years, female presence has increased in Ecuadorian political institutions. However, the visibility of women in the public media continues to be limited. In this context, we investigate how these women are represented by the digital media. We conducted a descriptive study of the socio-demographic characterization of women in published opinion in the digital newspapers El Universo and El Comercio. We identify to what extent these media take women as a reference in their publications, and what are the female profiles in this regard. Through a number of 2,203 press-releases published between 2010 and 2015, we analyze the frequency of appearance of 78 women referred as sources of news. In general, we observe that women consulted as journalistic sources in digital newspapers fluctuate between 35 and 50 years of age, more than 50% identify themselves as mestizas, and most of them have university studies. <![CDATA[<b>Gamification and game-design elements in native digital magazines</b>: <b>the case of <i>MARCA Plus</i></b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Cada vez son más los medios de comunicación que recurren a elementos propios del juego para potenciar la interactividad de su producto, fomentar el consumo de contenidos informativos, destacar la publicidad o atraer a una audiencia más joven. Este trabajo pretende evidenciar los elementos y dinámicas de juego que utiliza la revista nativa digital MARCA Plus, publicación multideporte que destaca por su diseño y la adopción de narrativas audiovisuales novedosas. Los resultados muestran la presencia de estos elementos en todos los soportes en los que se ofrece, con una media de juegos por ejemplar muy reducida, asociados todos a contenidos informativos. El juego más empleado es el test deportivo y la media de lectores/usuarios jugadores supera los 200.000, de los cuales más del 60% los completa, con una duración media de más de un minuto, si bien no generan conversación posterior en Redes Sociales.<hr/>It is more and more common for media outlets to draw upon elements that are traditionally found in games so as to enhance the interactivity of their product, foment the intake of their informational content, highlight their advertisements or attract a younger audience. This essay aims to present the elements and dynamics of games that are used by the digital magazine MARCA Plus, a multisport publication that stands out for its design and the adoption of novel audiovisual narratives. The results demonstrate the presence of these gaming elements in all of the platforms in which the magazine is offered with a reduced number of games per issue and all of the games being related to the informational content. The most common game is the sport test, and the average number of readers/users who plays exceeds 200.000, 60% of which complete the game. The average playing time of more than one minute, although they do not tend to generate subsequent conversation on social media. <![CDATA[<b>From offline to r@dio</b>: <b>the experiences of the Spanish and Colombian radio industries</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el proceso de adaptación de la industria radiofónica a la naturaleza del entorno digital, los operadores implementan estrategias que vehiculan la convivencia del offline, todavía core del negocio, y el online en aras a definir su proyecto de r@dio. El objetivo de este artículo es determinar qué tipo de actividades desarrolla, su grado de eficacia y hasta qué punto influyen las particularidades de su propio mercado. La investigación se centra en dos escenarios, España y Colombia, y plantea un abordaje metodológicamente mixto, a partir del diseño de instrumentos que dan insumos cuantitativos, sin dejar de lado elementos cualitativos, de lo que acontece en los perfiles de las redes sociales y las web-r@dio de las emisoras. Como conclusiones, se observa que la difusión crossradial parte del sonido offline que en el marco de la táctica 360º se vuelve testimonial frente a la presencia de texto, fotografías y vídeos.<hr/>In the process of adaptation of the radio industry to the nature of the digital environment, operators are implementing strategies that convey the coexistence of the offline, still as a core business, and the online, in pursuit of the definition of their own r@dio project. The objective of this article is to determine the type of activities that are developed, their efficiency and influence in the peculiarities of their own market. Research is carried out in two different scenarios, Spain and Colombia, and it poses a methodologically mixed approach from the design of instruments that provide quantitative inputs. It is also important to bear in mind the qualitative elements of the events of social media and the ones from web radio. As a conclusion, it is observed Broadcasting comes from the offline sound, which in the context of the 360° tactic, becomes a testimony in the presence of text, photographs and videos. <![CDATA[<b>An account of the male and female factor in Chilean cinema (2000-2016)</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación trata acerca de la construcción de lo femenino y lo masculino en el cine contemporáneo chileno (2000-2016). A través de un análisis de contenido mixto se codificaron características demográficas y sociales de todos los personajes que tuvieran al menos una línea de diálogo (N=684) en un corpus compuesto por las 33 películas que lograron más de 100.000 espectadores. Se analizó la incidencia de la variable sexo en la construcción del objetivo dramático de los hombres y las mujeres presentes en el relato de la ficción audiovisual chilena y se comprobó así que la mediación que ha ejercido el cine durante este tiempo recrea y mantiene los estereotipos de género que padece en la actualidad la sociedad chilena.<hr/>This research deals with the construction of the feminine and masculine in contemporary Chilean cinema (2000-2016). Through a mixed content analysis, demographic and social characteristics of all the characters that had at least one line of dialogue (N = 684) were codified in a corpus composed of the 33 films that achieved more than 100,000 spectators. The incidence of the sex variable was analyzed in the construction of the dramatic objective of the men and women present in the story of the Chilean audiovisual fiction and it was verified that the mediation that the cinema has exercised during this time recreates and maintains the stereotypes of gender that Chilean society currently suffers. <![CDATA[<b>The Effects of Branding Intangibles on Corporate Reputation</b>: <b>A complete value chain analysis in the case of Catalonia Television</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper focuses on the problem of Corporate Reputation in relation to stakeholders’ perception. More precisely, how the intangible values of branding have a potential influence on the Corporate Reputation of a communication company. As fieldwork, with the aim of having contact with the complete value chain of a corporation, 463 questionnaires conducted with members from all the stakeholder groups (7) of Televisió de Catalunya-TV3 regarding La Marató de TV3 have been analyzed. La Marató action is a Corporate Social Responsibility event organized by the autonomous public television network of Catalonia (Barcelona, Spain). The results allow us to identify how trust, quality, transparency and solidarity are the most important values identified in its corporate reputation. This research is relevant as it studies the role of and relationship between intangible values of branding and the perception of corporate reputation in a complete company value chain (representing all its stakeholders).<hr/>El presente artículo se centra en la percepción de la reputación corporativa por parte de los stakeholders de una empresa. Más concretamente, en como los intangibles de la marca tienen una influencia potencial en la reputación corporativa de una empresa de comunicación. Con el objetivo de abordar la evaluación de la cadena de valor completa, el trabajo de campo se cumplió con 463 cuestionarios respondidos por miembros de todos los grupos de stakeholders de Televisión de Catalunya (la cadena pública catalana), a propósito de una actividad de RSC organizada por ella, La Marató (maratón) de TV3. Los resultados permiten identificar como la confianza, la calidad, la transparencia y la solidaridad se configuran como los principales valores de su reputación corporativa. Esta investigación resulta relevante en tanto es representativa de toda la compañía, al tratarse de entrevistas con todos los grupos de la cadena de valor, algo metodológicamente novedoso en este campo. <![CDATA[<b>Politics on the homepage, entertainment on social media</b>: <b>news media agenda on their homepages, Facebook and Twitter</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación examina la agenda online de dos de los diarios más relevantes en Argentina -Clarín y La Nación- a través de un análisis cuantitativo de las noticias publicadas en las respectivas páginas de inicio y en las respectivas publicaciones en las cuentas oficiales de estos dos medios en Facebook y Twitter. El análisis de 3.780 noticias demuestra que existen diferencias entre las agendas propuestas por los sitios y las noticias publicadas en las redes sociales de los mismos. Los resultados exponen que los diarios mantienen una agenda relacionada a los asuntos públicos en sus páginas de inicio, mientras que en las redes sociales priorizan noticias vinculadas a los asuntos no públicos. La divergencia es menor temprano por la mañana y aumenta a lo largo del día. A partir de estos hallazgos este trabajo indaga los motivos de esta selección y las diferentes temáticas que seleccionan los medios.<hr/>This work examines the online agenda of two of the most important newspapers in Argentina -Clarín and La Nación- through quantitative content analysis of the news stories published on their respective homepages and on the official accounts of these two media outlets on Facebook and Twitter. The analysis of 3.780 news shows that newspapers maintain an agenda related to public affairs on their home pages, while on social networks they prioritize news related to non-public topics. The divergence is lowest early in the morning and increases throughout the day. This paper explores the reasons for the differences between the topics selected by the news companies on their homepages and their social media presence. <![CDATA[<b>Big Data and Public Relations</b>: <b>A literature review</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La creciente actividad generada en las plataformas digitales de comunicación está suscitando nuevas formas de relación entre las organizaciones y sus públicos de interés. Esto ha desencadenado, a su vez, la producción de una gran cantidad de información, una explosión de datos conocida como Big Data. En este nuevo contexto, surge la necesidad de estudiar cómo se afronta en Relaciones Públicas el manejo de esta ingente cantidad de información, que se genera de manera constante, a gran velocidad y que exige una gestión incluso en tiempo real. Este trabajo realiza una revisión bibliográfica del estado actual de la investigación sobre la gestión de Big Data en Relaciones Públicas. El resultado del análisis es un total de 41 trabajos. A través del análisis de contenido, se constata que las actividades de comunicación interna, relaciones con los medios, comunicación de crisis e issues management son las más vinculadas a la gestión de datos masivos.<hr/>The growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there is a need to study how the management of this huge amount of information faced in public relations, which is constantly generated at high speed and which requires even real-time management. In this work, we present a bibliographic review of the current state of research on the management of Big Data in Public Relations. The results showed a total 41 works. A content analysis of these works found that the activities of internal communications, media relations, crisis communications and issues management are the most related to massive data management. <![CDATA[<b>Incidence of consumption and brands in subjective well-being experience among young people</b>: <b>a qualitative exploration</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Investigaciones señalan que el consumo se correlaciona con la experiencia de bienestar subjetivo. No obstante, es poca la literatura que trata sobre este fenómeno entre jóvenes. Este estudio exploratorio tiene por objeto conocer el modo en que estudiantes universitarios perciben que el consumo y las marcas intervienen sobre el bienestar subjetivo, e identificar los elementos que consideran en sus conductas de consumo destinadas a obtener bienestar. Se uso una metodología cualitativa de diseño fenomenológico, con estudiantes universitarios de la ciudad de Lima. El análisis siguió un proceso de codificación descriptiva. La experiencia de consumo y bienestar manifiesta ser un fenómeno relativo a cada persona, en particular su sentido de necesidad y marco valorativo de lo material, factores que parecen ser modulados por el entorno familiar. Los jóvenes encuentran en los actos de compra y las marcas un conducto para atender sus necesidades sociales, específicamente la pertenencia y aceptación en grupos.<hr/>Research shows that consumption correlates with the experience of subjective well-being. However, there is little literature on this phenomenon among young people. This exploratory study aims to know how university students perceive that consumption and brands intervene on subjective well-being and identify the elements they consider in their consumption behaviors aimed at obtaining well-being. A qualitative methodology of phenomenological design was used, with university students from the city of Lima. The analysis followed a process of descriptive coding. The experience of consumption and well-being reveals itself as a phenomenon relative to each person, in particular their sense of need and value framework about material goods, factors that seem to be modulated by their family environment. Young people find in purchase practices and brands a conduit to meet their social needs, specifically belonging and acceptance in groups. <![CDATA[<b>Multimedia and interactive innovation in Argentinean online journalism</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los cibermedios argentinos han seguido las tendencias internacionales en su trayectoria digital y han asumido los constantes cambios en el ecosistema mediático innovando con la producción de formatos multimedia e interactivos pensados para la red, así como iniciativas de tipo tecnológico como la realidad virtual. Desde el punto de vista organizacional, la convergencia de redacciones y la creación de laboratorios son algunos de los rasgos identificados. En este artículo se elabora un estudio de caso de La Nación, La Capital, La Voz del Interior y Clarín, identificando sus elementos innovadores y entrevistando a profesionales del área digital. A nivel global, los medios periodísticos de Argentina muestran un carácter innovador, aunque inestable. La búsqueda de un modelo sostenible, la dotación de medios económicos, tecnológicos y humanos para el área digital y una apuesta estratégica de las empresas pueden aportar lo necesario para garantizar su consolidación en la red.<hr/>Argentinean online media have followed international trends in their digital trajectory and they have taken on the constant changes in the media ecosystem by innovating with the production of multimedia and interactive formats designed for the Internet, as well as technological initiatives such as virtual reality. From the organizational point of view, the convergence of newsrooms and the creation of labs are some of the identified features. In this article, a case study of La Nación, La Capital, La Voz del Interior and Clarín is developed, identifying its innovative elements and interviewing digital professionals. At a global level, the media of Argentina show an innovative nature, although unstable. The search for a sustainable model, the provision of economic, technological and human resources for the digital area and a strategic commitment of companies can provide what is necessary to ensure their consolidation in the network. <![CDATA[<b>Digital representation of <i>engagement</i></b>: <b>towards a perception of commitment through symbolic actions</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El engagement ha recibido un estudio creciente dentro de las Ciencias Sociales hasta convertirse para algunos en la corriente principal de la comunicación pública. Los entornos digitales posibilitan estudiar su manifestación a través de comportamientos simbólicos de registro público, por ejemplo, en forma de "Me gusta", Compartir o Comentar mensajes. Sin embargo, se ha señalado que su definición permanece en estado de refinación, por lo que se realizó una síntesis a partir de un estado de la cuestión multidisciplinar, así como una cuantificación de su evolución en el ámbito académico en los últimos 30 años, hallándose un incremento del 1300% en su uso en este período. Pese al gran potencial para la interacción que genera el fenómeno del engagement de los usuarios, este proceso permanece constreñido a un uso tradicional en el que los administradores de redes sociales prefieren mantener bajo control la información que en ellas circula.<hr/>Engagement has received a growing study within the Social Sciences until becoming the mainstream of public communication. The digital environments make possible to study their manifestation through symbolic behavior, publicly recorded, in the form of "Like", Share or Comment messages. However, it has been pointed out that its definition is in a state of refinement, so a synthesis was made based on a multidisciplinary state of issue, as well as a quantification of its evolution in the last 30 years, finding an increase of 1300 % in its academic use. Despite the great potential for interaction generated by the engagement, this process remains constrained to a traditional use in which social network administrators prefer to keep the information under control. <![CDATA[<b><i>Verificado Mexico 2018</i></b>: <b>Disinformation and <i>fact-checking</i> on electoral campaign</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de esta investigación es analizar el uso de Twitter por parte de Verificado México durante la campaña electoral mexicana de 2018. El proyecto, conocido como VerificadoMX 2018, reunió un equipo de más de 90 medios de comunicación y organizaciones que se asociaron para verificar información sobre un proceso electoral que comenzó el 29 de marzo y terminó el 27 de junio de 2018. A partir del análisis de los 3116 tuits publicados desde la cuenta en Twitter de VerificadoMx se propone una tipología de rumores y verificaciones para el estudio de las campañas electorales. Del estudio de la cuenta de Twitter de VerificadoMX debemos destacar que hay que distinguir dos momentos concretos que aceleran la verificación de hechos y discursos: los debates electorales y la jornada electoral. Por otra parte, se puede diferenciar entre rumores de precampaña, campaña y postcampaña.<hr/>The aim of this research is to analyze the use of Twitter by Verificado México during the Mexican electoral campaign of 2018. The project, known as VerificadoMX 2018, brought together a team of more than 90 media outlets and organizations that partnered to verify information about an electoral process that began on March 29 and ended on June 27, 2018. Based on the analysis of the 3116 tweets published from VerificadoMx’s Twitter account, a typology of rumors and verifications is proposed for the study of electoral campaigns. From the study of the VerificadoMX Twitter account we must point out that we must distinguish two specific moments that accelerate the verification of facts and speeches: the electoral debates and the electoral day. On the other hand, we can differentiate between rumors of electoral pre-campaign, campaign and post-campaign. <![CDATA[<b>The right to be forgotten</b>: <b>a gap between Europe and United States</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El derecho al olvido digital se ha convertido en tema de capital importancia, como consecuencia del impacto que Internet está teniendo sobre la vida privada de los ciudadanos. En este contexto, el presente artículo² analiza las diferentes formas de protección de este derecho emergente en los sistemas codificados y en los sistemas del common law, para dar cuenta de las dispares realidades que se están conformando en ambos Continentes, en donde se trata de equilibrar el derecho a la información con el derecho al olvido en una era donde la memoria digital no olvida ni perdona.<hr/>The right to be forgotten has become a matter of capital importance, as a consequence of the impact that the Internet is having on the privacy of citizens. In this context, this article analyzes the different forms of protection of this emerging right in codified systems and common law systems, in order to account for the different realities that are being created in both continents, where the aim is to balance the right to information with the right to be forgotten in an era where digital memory does not forget or forgive. <![CDATA[<b>The Crisis of the European Dream</b>: <b>Home and Exodus in the Recent Cinema on Migrants and Refugees (2005-2018)</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las dos décadas del nuevo siglo, los conceptos de hogar, identidad y éxodo en los relatos de migrantes y refugiados han sido objeto de estudio en las artes visuales, en especial en el ámbito cinematográfico (Harrod, Liz y Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg y Berghahn, 2010). En el presente artículo se propone la crisis de los valores del European dream como criterio de estudio de las obras de cineastas europeos o residentes en Europa que, entre 2005 y 2018, han realizado en sus historias una reflexión sobre los valores sociales del viejo continente: entre ellos, las ideas de integración, acogida e interdependencia como signos de una prosperidad actualmente discutida en el hogar continental común.<hr/>In recent decades, the concepts of home, identity and exodus of migrants - common keys to the dreams of American and European prosperity - have been studied in the visual arts, especially in the cinematographic field (Harrod, Liz and Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg and Berghahn, 2010). In this article we propose the crisis of the values of the European dream as a useful key for the study of the works of European filmmakers, or residents in Europe, who between 2005 and 2018 have made a reflection on the social values in the old continent. Among these values, this cinema has approached ideas such as integration, reception and interdependence as signs of a prosperity, on the other hand currently discussed in the common continental household. <![CDATA[<b><i>Manual</i></b><b> <i>práctico de</i> <i>redacción</i> <i>periodística. </i>Parratt, S. (coord.), Paniagua, P. y Abejón P. Madrid: Editorial Síntesis, 2017, 284 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las dos décadas del nuevo siglo, los conceptos de hogar, identidad y éxodo en los relatos de migrantes y refugiados han sido objeto de estudio en las artes visuales, en especial en el ámbito cinematográfico (Harrod, Liz y Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg y Berghahn, 2010). En el presente artículo se propone la crisis de los valores del European dream como criterio de estudio de las obras de cineastas europeos o residentes en Europa que, entre 2005 y 2018, han realizado en sus historias una reflexión sobre los valores sociales del viejo continente: entre ellos, las ideas de integración, acogida e interdependencia como signos de una prosperidad actualmente discutida en el hogar continental común.<hr/>In recent decades, the concepts of home, identity and exodus of migrants - common keys to the dreams of American and European prosperity - have been studied in the visual arts, especially in the cinematographic field (Harrod, Liz and Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg and Berghahn, 2010). In this article we propose the crisis of the values of the European dream as a useful key for the study of the works of European filmmakers, or residents in Europe, who between 2005 and 2018 have made a reflection on the social values in the old continent. Among these values, this cinema has approached ideas such as integration, reception and interdependence as signs of a prosperity, on the other hand currently discussed in the common continental household. <![CDATA[<b><i>Móviles 24/7. </i></b><b><i>El</i></b><b> <i>teléfono móvil</i> <i>en la era de la</i> <i>hiperconectividad. </i>Márquez, I. Barcelona: Editorial UOC, 2018, 124 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las dos décadas del nuevo siglo, los conceptos de hogar, identidad y éxodo en los relatos de migrantes y refugiados han sido objeto de estudio en las artes visuales, en especial en el ámbito cinematográfico (Harrod, Liz y Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg y Berghahn, 2010). En el presente artículo se propone la crisis de los valores del European dream como criterio de estudio de las obras de cineastas europeos o residentes en Europa que, entre 2005 y 2018, han realizado en sus historias una reflexión sobre los valores sociales del viejo continente: entre ellos, las ideas de integración, acogida e interdependencia como signos de una prosperidad actualmente discutida en el hogar continental común.<hr/>In recent decades, the concepts of home, identity and exodus of migrants - common keys to the dreams of American and European prosperity - have been studied in the visual arts, especially in the cinematographic field (Harrod, Liz and Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg and Berghahn, 2010). In this article we propose the crisis of the values of the European dream as a useful key for the study of the works of European filmmakers, or residents in Europe, who between 2005 and 2018 have made a reflection on the social values in the old continent. Among these values, this cinema has approached ideas such as integration, reception and interdependence as signs of a prosperity, on the other hand currently discussed in the common continental household. <![CDATA[<b><i>El controvertido</i></b><b> <i>Diario 16</i> <i>de Pedro J.</i> <i>Ramírez. De</i> <i>la transición</i> <i>al felipismo</i> <i>(1980-1989). </i>Ramos, R. y Barrera, C. Fragua. </b><b>Madrid, 2018, 568 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332019000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las dos décadas del nuevo siglo, los conceptos de hogar, identidad y éxodo en los relatos de migrantes y refugiados han sido objeto de estudio en las artes visuales, en especial en el ámbito cinematográfico (Harrod, Liz y Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg y Berghahn, 2010). En el presente artículo se propone la crisis de los valores del European dream como criterio de estudio de las obras de cineastas europeos o residentes en Europa que, entre 2005 y 2018, han realizado en sus historias una reflexión sobre los valores sociales del viejo continente: entre ellos, las ideas de integración, acogida e interdependencia como signos de una prosperidad actualmente discutida en el hogar continental común.<hr/>In recent decades, the concepts of home, identity and exodus of migrants - common keys to the dreams of American and European prosperity - have been studied in the visual arts, especially in the cinematographic field (Harrod, Liz and Timoshkina, 2015; Celik, 2015; Sternberg and Berghahn, 2010). In this article we propose the crisis of the values of the European dream as a useful key for the study of the works of European filmmakers, or residents in Europe, who between 2005 and 2018 have made a reflection on the social values in the old continent. Among these values, this cinema has approached ideas such as integration, reception and interdependence as signs of a prosperity, on the other hand currently discussed in the common continental household.