Scielo RSS <![CDATA[Revista de Comunicación]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1684-093320230001&lang=es vol. 22 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Análisis de los contenidos verificados por los <em>fact-checkers</em> españoles en Instagram]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En las últimas décadas ha surgido un movimiento global de verificación (fact-checking) que tiene como objetivo combatir la desinformación. Estas organizaciones utilizan las redes sociales para visibilizar el contenido verificado. Este trabajo pretende conocer las características de los contenidos publicados por los verificadores españoles en Instagram, indagar qué factores pueden predecir la interacción y evaluar la importancia que otorgan a sus comunidades. Para ello, se han analizado todas las publicaciones de los fact-checkers españoles ligados a la IFCN en Instagram durante el año 2021 (n=655). Los datos se han extraído utilizando Crowdtangle y posteriormente se ha llevado a cabo un análisis de contenido, tanto cualitativo como cuantitativo, para observar cómo los formatos, temáticas y otras variables afectan al engagement de los usuarios. Los resultados muestran que las publicaciones relacionadas con la política y legislación han sido las más publicadas, aunque son las publicaciones sobre racismo y xenofobia las que reciben mayor engagement. Por otra parte, se ha observado que los fact-checkers no utilizan Instagram como una red social para generar conversación, sino más bien para presentar sus verificaciones de un modo visual.<hr/>Abstract In recent decades, a global fact-checking movement has emerged that aims to combat disinformation. These organizations use social media to make verified content visible. This work aims to know the characteristics of the content published by Spanish verifiers on Instagram, investigate what factors can predict interaction and evaluate the importance they give to their communities. For this, all the publications of the Spanish fact-checkers linked to the IFCN on Instagram during the year 2021 (n=655) have been analyzed. The data has been extracted using Crowdtangle and subsequently a content analysis, both qualitative and quantitative, has been carried out to observe how formats, themes and other variables affect user engagement. The results show that the publications related to politics and legislation have been the most published, although it is the publications on racism and xenophobia that receive the highest engagement. On the other hand, it has been observed that fact-checkers do not use Instagram as a social network to generate conversation, but rather to present their checks in a visual way. <![CDATA[Instagram como canal de comunicación en el ámbito académico. Comparativa de las estrategias de las mejores universidades del mundo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las universidades emplean las redes sociales para transmitir sus identidades institucionales, aplicándolas como espejos y altavoces de la vida en el campus. Así, pretenden atraer a potenciales estudiantes y construir comunidades globales que trascienden lo offline. Gran parte de la literatura previa le otorga mayor relevancia al engagement alcanzado que al discurso empleado, por lo que esta investigación explora el uso que hacen de Instagram las cinco mejores universidades del mundo según el Ranking de Shanghái 2022, con el objetivo de comparar sus estrategias y contraponer el contenido publicado con las interacciones registradas. La metodología se centra en un análisis de contenido tanto cuantitativo como cualitativo de los posts publicados por Harvard, Stanford, MIT, Cambridge y California Berkeley durante el primer cuatrimestre del curso 2021/2022 (n=394), para lo que se diseña una ficha de análisis. Los resultados reflejan cierta homogeneidad en lo que respecta a formatos, con un uso predominante de las imágenes; y a intención discursiva, centrada en ensalzar el capital humano de la institución y sus historias de vida. No obstante, se hallan particularidades derivadas de los valores de cada Universidad y de la idiosincrasia del territorio en el que operan. Asimismo, de la relación entre la semiótica del mensaje y las interacciones registradas se extrae una conclusión principal: existe una discordancia entre lo más publicado y el contenido con más participación. Así, para lograr la bidireccionalidad en su comunidad social, las instituciones deberían diseñar sus estrategias conforme al impacto alcanzado, mayor cuando se difunden acciones de RSE y se opta por el vídeo.<hr/>Abstract Universities use social networks to transmit their institutional identities, applying them as mirrors and loudspeakers of campus life. Thus, they intend to attract potential students and build global communities that transcend the offline field. Much of the previous studies give greater relevance to the engagement achieved than to the discourse used, so this research explores the use of Instagram by the five best universities in the world according to the Shanghai 2022 Ranking, with the aim of comparing their strategies and contrast published content with recorded interactions. The methodology focuses on a quantitative and qualitative content analysis of the posts published by Harvard, Stanford, MIT, Cambridge and California Berkeley during the first quarter of the 2021/2022 academic year (n=394), for which a file of analysis has been designed. The results reflect a certain homogeneity in terms of formats, with a predominant use of images; and to discursive intention, focused on extolling the human capital of the institution and its life stories. However, there are particularities derived from the values of each University and the idiosyncrasy of the territory in which they operate. Likewise, from the relationship between the semiotics of the message and the registered interactions, a main conclusion is drawn: there is a discrepancy between the most published and the content with the most participation. Thus, to achieve bidirectionality in their social community, institutions should design their strategies according to the impact achieved, which is greater when CSR actions are disseminated, and video is chosen. <![CDATA[Inteligencia artificial en el periodismo deportivo: estudio en Brasil y Portugal]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100053&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La inteligencia artificial ha llegado al periodismo en diferentes fases del proceso de producción de noticias, desde la identificación de tendencias informativas, al tratamiento de datos o a la producción automática de textos, entre otros. Su potencial se manifiesta, sobre todo, cuando existe una gran cantidad de datos, algo que pueden ofrecer secciones como las de deportes y economía. De las dos opciones, en este trabajo se ha elegido el periodismo deportivo y, así, buscamos conocer y entender cómo los periódicos, radios, televisiones y productos nativos digitales de Brasil y Portugal se han relacionado con la inteligencia artificial (IA). Para lograr los objetivos propuestos, enviamos una encuesta a los responsables de varios medios de comunicación de ambos países con preguntas que nos ayudaron a darnos cuenta de que los editores y responsables conocen la contribución que la IA puede ofrecer a sus redacciones. Entre otros resultados obtenidos, destacamos que el uso de IA en los medios brasileños está más presente que en Portugal, pero hay una convergencia en sus usos y en las dificultades para obtener un mayor desarrollo: la falta de recursos económicos y los bajos conocimientos sobre el potencial de la IA. Entre las razones destacables para usar dicha tecnología está el objetivo de hacer más eficiente el trabajo de los periodistas y de ahorrar tiempo en la producción. Se concluye que los decisores de medios deportivos portugueses y brasileños son conscientes del potencial de la IA, pero ahora mismo las dificultades económicas y profesionales son el principal adversario para su implementación en las redacciones.<hr/>Abstract Artificial Intelligence has reached journalism in different phases of the news production process, from the identification of news trends to data processing or the automatic production of texts, among others. Its potential manifests itself especially when there is a large amount of data, something that sections such as sports and economy can offer. Of the two options, in this work we chose sports journalism and, thus, we sought to know and understand how newspapers, radios, TV’s and digital native products in Brazil and Portugal have been related to Artificial Intelligence. To achieve the proposed objectives, we sent a survey to the heads of several media in both countries with questions that helped us to realize that editors and managers know the contribution that AI can offer to their newsrooms. Among other results obtained, we highlight that the use of AI in the Brazilian media is more present than in Portugal, but there is a convergence in its uses and in the difficulties for further development: lack of economic resources and low knowledge about the potential of AI. Among the reasons for the use of technology, the objective of making the work of journalists more efficient and saving time in production stand out. It is concluded that Portuguese and Brazilian sports media editors are aware of the potential of AI, but right now economic and professional difficulties are the main adversary to its implementation in newsrooms. <![CDATA[Elecciones presidenciales en el Perú: minería de textos de los editoriales del diario La República]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Analiza los editoriales del periódico peruano La República publicados del 5 de mayo al 6 de junio de 2021, fechas en las que se llevaron a cabo las campañas políticas de la segunda vuelta electoral para ocupar la presidencia del Perú. Se pretende descubrir información relevante para entender el uso de las terminologías comunicadas a través del lenguaje escrito en ese periódico. Mediante la técnica de minería de texto y los algoritmos de aprendizaje automático para el análisis de los datos no estructurados, se creó un dendrograma y clústeres para validar y estimar las agrupaciones de los términos más frecuentes. En relación a cada candidato, el análisis de regresión muestra una asociación diferenciada en el uso de las palabras. Estas palabras conforman una red que expresa la coyuntura política del período en estudio y se refuerza con la construcción de una nube de palabras de mayor frecuencia de uso. Se concluye que los medios de comunicación construyen sus propias representaciones sociales sobre diversos temas locales y nacionales de modo que consciente o inconscientemente evidencian sus preferencias. Estas preferencias no son ajenas en los editoriales del diario La República. La importancia de realizar este tipo de estudio radica en el potencial que tiene la teoría de las representaciones sociales para colocar al investigador frente a la posición que tienen los sujetos, que construyen y comunican los embates antagónicos de la realidad social nacional.<hr/>Abstract It analyzes the editorials of the Peruvian newspaper La República published from May 5 to June 6, 2021, dates in which the political campaigns for the second round of elections for the presidency of Peru took place. The aim is to discover relevant information to understand the use of the terminologies communicated through the written language in that newspaper. Using the text mining technique and machine learning algorithms for the analysis of unstructured data, a dendrogram and clusters were created to validate and estimate the groupings of the most frequent terms. In relation to each candidate, the regression analysis shows a differentiated association in the use of words. These words form a network that expresses the political conjuncture of the period under study and is reinforced by the construction of a cloud of words with the highest frequency of use. It is concluded that the media construct their own social representations on various local and national issues in a way that consciously or unconsciously evidences their preferences. These preferences are not foreign in the editorials of the newspaper La República. The importance of conducting this type of study lies in the potential of the theory of social representations to place the researcher in front of the position held by the subjects, who construct and communicate the antagonistic onslaughts of the national social reality. <![CDATA[Valor percibido de marca y actitudes hacia la cocreación a través del eWOM: una tipología de usuarios digitales cocreadores]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Brand co-creation is an increasingly ingrained consumer behavior and its effects on the purchasing process have become an object of study. However, the link between perceived brand value and co-creation is still little known. This study principally aims to delve into the relationship between perceived brand and the act of co-creation through eWOM, that is, consumers’ recommendations, comments, and participation on the Internet. The research implements a descriptive and explanatory cross-sectional study design through a sample of 1,521 consumers. Information collection was carried out through an ad hoc online questionnaire focused on co-creation attitudes and perceived brand value and found a sufficiently solid link to affirm that there is a relationship between them. We also differentiated three types of behavior and attitudes towards the co-creation process that consumers develop, as well as the attribution of perceived value to brands with which they interact.<hr/>Resumen La cocreación de marca es un comportamiento cada vez más arraigado y sus efectos en el proceso de compra se han convertido en objeto de estudio. Sin embargo, la relación entre el valor de marca percibido y la cocreación es todavía poco conocida. Este estudio tiene como objetivo principal profundizar en la relación entre la marca percibida y el proceso de co-creación a través del eWOM, es decir, las recomendaciones, comentarios y participación de los consumidores en Internet. La investigación realizada constituye un estudio transversal descriptivo y explicativo a través de una muestra de 1.521 consumidores. La recogida de información se realizó a través de un cuestionario online ad hoc centrado en las actitudes de cocreación y el valor de marca percibido. Los resultados permiten concluir que existe un vínculo lo suficientemente sólido como para afirmar que existe una relación entre ambos. También se diferenciaron tres tipos de segmentos en función de los comportamientos y actitudes hacia el proceso de cocreación que desarrollan los consumidores, y el valor percibido de las marcas con las que interactúan. <![CDATA[Competencias profesionales en perfiles digitales: especialistas en posicionamiento web]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100109&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La mejora de la empleabilidad es uno de los objetivos clave de las Universidades, para lo cual es imprescindible identificar las competencias de los perfiles profesionales surgidos en la era digital, como el especialista en posicionamiento web o SEO (Search Engine Optimizer). Este artículo realiza una propuesta de perfil competencial y compara el grado de importancia otorgado por empresas y profesionales de un conjunto de competencias previamente identificado. Se ha seguido un diseño exploratorio secuencial (Dexplos), en su modalidad derivativa, que combina una metodología mixta por etapas. Se parte del análisis de demanda laboral sobre SEO y se realizan 23 entrevistas a expertos. De esta fase se extraen las competencias y se crea un instrumento cuantitativo que se lanza a modo de encuesta a dos poblaciones: los negocios y las personas que trabajan en SEO. La encuesta obtuvo 340 respuestas de empresas y 311 de profesionales. Se aplican descriptivos y se comparan los grados de importancia con la prueba T de diferencias de medias para muestras independientes. Los resultados muestran que, además de demandar una combinación de competencias específicas de comunicación, marketing y tecnología, se confiere mucha importancia a las competencias genéricas, especialmente a la capacidad de actualización. Los profesionales otorgan más peso a todas ellas hasta el punto de mostrar diferencias significativas con la empresa en la mayoría de las competencias; pero se observan similitudes en el ranking de relevancia, cuestión que conduce a realizar una propuesta válida de cara a crear una oferta formativa que responda a las necesidades en la sociedad digital.<hr/>Abstract Improving employability is one of the key objectives of universities, for which it is essential to identify the competences of the professional profiles that have emerged in the digital era, such as the SEO (Search Engine Optimiser). This article proposes a competency profile and compares the degree of importance given by companies and professionals to a previously identified set of competencies. A sequential exploratory design (Dexplos) has been followed, in its derivative modality, which combines a mixed methodology by stages. The starting point was the labour demand analysis on SEO and 23 interviews were conducted with experts. From this phase, the competences are extracted and a quantitative instrument is created, which is launched as a survey to two populations: businesses and people working in SEO. The survey obtained 340 responses from businesses and 311 from professionals. Descriptive statistics are applied and the degrees of importance are compared using the T-test for differences of means for independent samples. The results show that, in addition to demanding a combination of specific communication, marketing and technology skills, a lot of importance is attached to generic skills, especially the ability to keep up to date. Professionals give more weight to all of them to the point of showing significant differences with the company in most of the competences; but similarities are observed in the ranking of relevance, which leads to a valid proposal for creating a training offer that responds to the needs of the digital society. <![CDATA[Conversación y sentimiento digital registrado durante la primera vuelta del proceso electoral costarricense de 2022]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100127&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las redes sociales se han convertido en un medio imprescindible de comunicación y han modificado el concepto de comunicación política. En la actualidad, las redes provocan un impacto importante en las campañas electorales a nivel mundial, y, por ello, los últimos procesos electorales en el contexto latinoamericano son un espacio idóneo para el análisis por la volatilidad y riqueza de la competición político-electoral, así como por el hecho de tener la capacidad de influir en el intercambio de información política a través de las distintas emociones que despiertan en las audiencias. Este trabajo es un estudio sistematizado de la comunicación en redes sociales llevada a cabo durante la primera vuelta del proceso electoral de Costa Rica de 2022 (6 de febrero). Los datos se recogieron a través del Observatorio de Comunicación Digital de Medios de la Universidad Latina de Costa Rica a través de las herramientas de social listening de Minerva Data, Adspend de Kantar IBOPE Media y Mention, con el objetivo de mostrar cuáles son las tendencias de conversación digital en esta campaña, en un proceso electoral sin precedentes con 25 candidatos presidenciales. El seguimiento de los reportes realizados por el Observatorio de Comunicación Digital, muestran la evolución del comportamiento del electorado en términos de interacción, sentimiento, temática e intención de voto, durante la primera vuelta del proceso electoral 2022, así como la dinámica general percibida en el ámbito de las redes sociales y web pública.<hr/>Abstract: Social networks have become essential means of communication and have modified the concept of political communication. Social media have nowadays an increasingly important impact on election campaigns worldwide, and, therefore, the latest election processes within the Latin-American context are ideal environments for this analysis, due to both the volatility and the richness of the political-electoral competition, and their capacity to influence the exchange of political information through the different emotions of the audiences. This paper presents a systematized study of the communication that took place in social media during the first round of the 2022 Costa Rican electoral process (February 6th). The information has been collected from the data available at the Digital Media Communication Observatory of the Universidad Latina de Costa Rica, using the social listening tools Minerva Data, Kantar IBOPE Media’s Adspend and Mention, with the objective of revealing the digital conversation trends in this campaign, an unprecedented electoral process with 25 presidential candidates. The reports from the Digital Communication Observatory show the evolution of the electorate’s behavior in terms of interaction, sentiment, topics and voting intention, during the first round of the 2022 electoral process, as well as the general dynamics perceived in the social media and public web environments. <![CDATA[Riesgo de suicidio y consumo de medios en la pandemia de COVID-19 en Colombia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100153&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The media can play an important role in suicide prevention and mental health care, especially in a country like Colombia, affected by an internal armed conflict, and with worrying cases of suicide that increased during the COVID-19 pandemic. It is known that mental health conditions were accentuated during the first year of this pandemic, with the deaths of family and friends, mandatory isolation, and the economic crisis, among others. This study examines the relationship between media reception and suicidal ideation in Colombia during this period. Methodologically, this predictive, cross-sectional, and non-experimental correlational study presents the results of a survey of Colombians aged 18 to 59 (N=660) from the three most populated regions of the country, conducted from January 1 to November 30, 2020. It was found that both frequent reception of news about deaths coronavirus, as well as the intentional search for or access to information in the media about suicide cases, acted as risk predictors of suicidal ideation. Conversely, the reception of programs that promoted or strengthened spiritual life was a protective factor against suicidal ideation. Age and physical and mental health did not influence the relationship between suicidal ideation and the reception of information about these human losses. In conclusion, the way in which a pandemic and suicide cases are journalistically covered influences suicidal ideation. Exposure to audiovisual entertainment programs could help lower the levels of suicidal ideation in contexts of a health crisis, as long as they emphasize the support networks and the reasons for living that are present in the programs that promote spiritual life.<hr/>Resumen Los medios de comunicación pueden desempeñar un rol importante en la prevención del suicidio y el cuidado de la salud mental, especialmente en un país como Colombia, afectado por un conflicto armado interno, y con cifras preocupantes de suicidio que aumentaron durante la pandemia de COVID-19. Se sabe que en el primer año de esta pandemia se acentuaron las condiciones de salud mental, con la muerte de familiares y amigos, las cuarentenas y la crisis económica. Este estudio examina la relación entre la recepción de medios y la ideación suicida en Colombia durante este período. Metodológicamente, este estudio correlacional, predictivo y transversal presenta los resultados de una encuesta a colombianos de 18 a 59 años (N=660) provenientes de las tres regiones más pobladas del país, realizada del 1 de enero al 30 de noviembre de 2020. Se encontró que la recepción frecuente de noticias sobre muertes por coronavirus y la búsqueda o acceso intencional a información sobre suicidios fue un predictor de ideación suicida. En cambio, la recepción de programas que fortalecen la vida espiritual fue un factor protector. La edad y la salud física y mental no influyeron en la relación entre la ideación suicida y la recepción de información sobre estas pérdidas humanas. En conclusión, la forma en que se cubre periodísticamente esta pandemia y los suicidios influye en la ideación suicida. La recepción de entretenimiento ayuda a reducir la ideación suicida cuando el contenido enfatiza en las redes de apoyo y las razones para vivir que están presentes en los programas que promueven la vida espiritual. <![CDATA[De escenario central a telón de fondo: tematización y generic news frames de la pandemia extendida en diarios digitales argentinos]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100165&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Si algo podemos asegurar de la pandemia por COVID-19 es que provocó una irrupción de tal magnitud en el mundo entero, que las resonancias de los múltiples y variados cambios que generó aún no han terminado de verse. En relación con los procesos comunicativos, la demanda de información en tiempo real aumentó y los medios de comunicación se ubicaron en el centro de la escena, sobre todo en un primer período cuando las posibilidades de contrastación intersubjetiva de las personas se vieron disminuidas por los confinamientos. Pero esto no fue una constante: conforme la pandemia se extendió en el tiempo fue perdiendo su carácter de novedad y pasó de escenario central a telón de fondo en las coberturas mediáticas. Esta investigación describe cuáles fueron los desplazamientos temáticos y los encuadres predominantes que La Nación, Clarín (en sus versiones digitales) e Infobae desplegaron en sus coberturas sobre la pandemia entre 2020 y 2022. Enmarcado en los aportes de las teorías de la agenda setting y el framing, este trabajo parte de un análisis de contenido cuantitativo y compara cuatro cortes temporales específicos (abril de 2020, octubre de 2020, mayo de 2021 y enero de 2022), escogidos por haber representado picos significativos en el desarrollo de la pandemia en términos sanitarios nacionales. El análisis expone que la concentración del asunto sanitario, así como la prominencia de las variables que conforman los encuadres de moralidad y de interés humano fueron diluyéndose a lo largo del tiempo, volviendo a los frames en las coberturas del asunto menos compactos y más dispersos.<hr/>Abstract If there is one thing we can be sure about the COVID-19 pandemic, it is that it caused an irruption of such magnitude throughout the world that the resonances of the multiple and varied changes it generated have yet to be seen. In relation to communication processes, the demand for information in real time increased and the media took center stage, especially in an initial period when the possibilities of intersubjective contrasts between people were diminished by the confinements. But this was not a constant: as the pandemic spread over time, it lost its novelty character and went from center stage to backdrop in media coverage. This research describes the thematic shifts and the predominant frames that La Nación, Clarín (in its digital versions) and Infobae deployed in their coverage of the pandemic between 2020 and 2022. Framed in the contributions of the agenda setting and framing theories, this paper starts with a quantitative content analysis and compares four specific time frames (April 2020, October 2020, May 2021 and January 2022), chosen for having represented significant peaks in the development of the pandemic in national health terms. The analysis shows that the concentration of the health issue, as well as the prominence of the variables that make up the morality and human interest frames were diluted over time, making the frames in the coverage of the issue less compact and more dispersed. <![CDATA[Redifundir, movilizar y fragmentar la agenda: el rol secundario de Telegram en la campaña electoral española de noviembre de 2019]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100185&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Mobile instant messaging services, particularly Telegram, are becoming a new tool for politicians in their communication with citizens. This research aims to know the main functions attributed to Telegram, the themes of the messages and the multimedia resources used in the electoral campaign. We choose a descriptive study with an exploratory purpose and we apply quantitative content analysis to 877 messages published by the main Spanish parties during the November 2019 elections: PSOE, PP, Ciudadanos, Unidas Podemos, Izquierda Unida, Más País and Vox. The results show that the main political use of Telegram is to spread content from other redes sociales, especially Twitter and Facebook. This mobile application plays a secondary role in the communication strategy of the campaign parties. The function of participation and mobilization of the electorate also detects high values. Concerning the theme, the most recurrent topic in the content of the messages is vote and electoral results. Telegram also favours a high level of fragmentation of the political agenda. Additionally, we detected emergent use of innovative multimedia resources such as gifs, surveys and audios. Finally, we discover how the party’s political history determines the use of this platform since traditional parties make more intensive use than emerging parties.<hr/>Resumen: Los servicios móviles de mensajería instantánea, particularmente Telegram, se están convirtiendo en una nueva herramienta para los políticos en su comunicación con la ciudadanía. Esta investigación pretende conocer las principales funciones atribuidas a Telegram, las temáticas de los mensajes y los recursos multimedia usados en campaña electoral. Para ello, se opta por un estudio descriptivo con finalidad exploratoria y se ha aplicado un análisis de contenido cuantitativo sobre 877 mensajes publicados por los principales partidos españoles durante las elecciones de noviembre de 2019: PSOE, PP, Ciudadanos, Unidas Podemos, Izquierda Unida, Más País y Vox. Los resultados muestran que el principal empleo político de Telegram es redifundir los contenidos de otras redes sociales, especialmente de Twitter y Facebook. Esta aplicación móvil toma un rol secundario en la estrategia comunicativa de los partidos en campaña. La función de participación y movilización del electorado también asume valores elevados. En relación con la temática, el tópico más recurrente en el contenido de los mensajes es la votación y los resultados electorales. Telegram favorece, además, un elevado nivel de fragmentación de la agenda política. Adicionalmente, detectamos el uso incipiente de recursos multimedia novedosos como los gifs, las encuestas y los audios. Finalmente, descubrimos que la trayectoria política del partido condiciona el uso de esta plataforma ya que los partidos tradicionales hacen un uso más intensivo que los partidos emergentes. <![CDATA[Turismo y publicidad en la prensa española. Estrategia narrativa para la persuasión]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100231&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La publicidad conecta al sector institucional y empresarial con la ciudadanía, respondiendo a un interés persuasivo y comercial. La promoción de destinos turísticos es una actividad clave para que anunciantes públicos y privados lleguen con efectividad a sus públicos. Esos anuncios muestran las inquietudes de la ciudadanía y las motivaciones para viajar en el siglo XXI. En esta investigación se han analizado 95 anuncios publicados durante 2020 en el diario El País, medio impreso generalista de mayor audiencia en España, en el día de la semana coincidente con la publicación del suplemento especializado “El viajero”. Se ha realizado un análisis de contenido, cuantitativo y cualitativo, para responder al objetivo principal de identificar los principales anunciantes y la proposición de venta habitual en este tipo de anuncios, explicando asimismo las estrategias narrativas utilizadas en las campañas turísticas. Algunas de las conclusiones principales son la importancia en las campañas realizadas del bienestar y la importante presencia de organismos públicos en la difusión de destinos, sobre todo españoles, destacando el patrimonio histórico, cultural y medioambiental, que adquieren la misma importancia que la oferta de playas o cruceros. Se trata de una publicidad dirigida especialmente a público joven que viaja en pareja, reflejando las inquietudes y tendencias sociales en un año irregular en la promoción turística debido a la pandemia de la covid-19, representando un contexto excepcional, con consecuencias en la actitud ciudadana hacia los viajes, que limita indudablemente la aplicación de estas conclusiones a ese contexto temporal específico.<hr/>Abstract Advertising connects the institutional and business sector with the public, responding to a persuasive and commercial interest. Advertising connects the institutional and business sector with the public, responding to a persuasive and commercial interest. The promotion of tourist destinations is a key activity for public and private advertisers to effectively communicate with their audiences. These advertisements show citizens’ interests and motivations for travelling in the 21st century. This study analysed 95 advertisements published in 2020 in the newspaper El País, the most widely read generalist print media in Spain, on the day of the week coinciding with the publication of the specialised supplement “El viajero” (The Traveller). A quantitative and qualitative content analysis has been carried out in order to respond to the main objective of identifying the main advertisers and the usual sales proposition in this type of advertisement, also explaining the narrative strategies used in tourism campaigns. The main conclusions are the importance of wellbeing in the campaigns carried out and the important presence of public bodies in the promotion of destinations, especially Spanish destinations, highlighting historical, cultural and environmental heritage, which take on the same importance as the offer of beaches or cruises. This is an advertisement aimed especially at young people who travel as a couple, reflecting social concerns and trends in an irregular year for tourism promotion due to the covid-19 pandemic. This time period was an exceptional context, with consequences on citizen attitudes towards travel, which undoubtedly limits the application of these conclusions to that specific time context. <![CDATA[Innovación, plataformización y formación: un reto para la radio universitaria en España]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100255&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo se aborda la relación de la radio universitaria con la nueva ecología de los medios partiendo del análisis de sus prácticas, sus contenidos, su gestión y la percepción de los profesionales sobre el uso de la tecnología. El principal objetivo es observar, desde la perspectiva de la plataformización y la innovación, la evolución de estas emisoras en un período de nueve años (20132021). Para lograr este propósito, se propone un cruce metodológico entre un análisis cuantitativo exploratorio de los datos y un análisis cualitativo de encuestas realizadas a directores de las estaciones de la Asociación de Radios Universitarias de España (ARU) en 2013 (24) y en 2021 (32). Las preguntas se dividieron en tres ejes vinculados a aspectos generales, cuestiones técnicas relacionados con los medios digitales y parámetros vinculados a la gestión y planificación. A continuación, se desarrolló una estrategia de codificación para ubicar los principales temas recogidos en las respuestas abiertas de la muestra estudiada. Como principales resultados se pudo identificar una nueva etapa en la que se encuentran las emisoras universitarias en España, en la que las estaciones siguen comprometidas con su responsabilidad social, pero se enfrentan al desafío de innovar en diferentes aspectos, de reorganizar su apropiación de las tecnologías y prácticas digitales, de potenciar el rol de los estudiantes en la creación de una identidad editorial permanente y estable en un contexto de bajas inversiones presupuestarias y reducida estructura de personal contratado.<hr/>Abstract: This article deals with the relationship between university radio and the new ecology of the media, starting from the analysis of its practices, its contents, its management and the perception of professionals on the use of technology. The main objective is to observe, from the perspective of platformization and innovation, the evolution of these stations over a period of nine years (2013-2021). To achieve this purpose, a methodological cross between an exploratory quantitative analysis of the data and a qualitative analysis of surveys carried out on directors of the stations of the Association of University Radios of Spain (ARU) in 2013 (24) and in 2021 (32). The questions were divided into three axes linked to general aspects, technical issues related to digital media and parameters linked to management and planning. For this, a coding strategy was developed to locate the main arguments presented in the open responses of the sample studied. As main results, it was possible to identify a new stage in which college radios in Spain find themselves, It was found that the radios remain committed to their social responsibility, but face the challenge of innovating in different aspects, of reorganizing their appropriation of digital technologies and practices, of promoting the role of students in the creation of a permanent and stable editorial identity in a context of low investment and a reduced staff structure. <![CDATA[Análisis del uso de Twitter como plataforma estratégica de diálogo: las empresas del IBEX35 y la difusión de mensajes sobre COVID]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100273&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El trabajo analiza la comunicación realizada por parte de empresas del IBEX35 en situaciones de crisis para determinar los mecanismos que tratan de favorecer el diálogo entre organizaciones y sus stakeholders. La muestra la componen los tuits que incluyen la palabra covid y que han sido emitidos por las 27 compañías del IBEX 35 que disponían de perfiles corporativos verificados en la plataforma social Twitter durante los primeros 6 meses de la pandemia COVID-19. Tomando en consideración los principios dialógicos establecidos por Kent y Taylor (1998), que fueron adaptados por Rybalko y Seltzer (2010) para Twitter, se realizó una adaptación para establecer indicadores que aplicar en la conversación establecida en la plataforma. Para analizar las diferencias de interacción se ha utilizado la prueba t para muestras independientes y el ANOVA de un factor. Los resultados muestran que las empresas mantienen un interés por relacionarse con sus públicos pero que siguen tratando temas que no son del interés de los usuarios, lo que dificulta que exista una diálogo o conversación entre empresas y stakeholders. El artículo demuestra que los recursos más utilizados por las empresas en situaciones de crisis son la llamada a la acción y al diálogo, ya sea planteando preguntas a sus usuarios o sugiriendo la interacción deseada. Mientras que preguntar directamente a los usuarios sus opiniones no genera más diálogo, los resultados demuestran que solicitar actitudes, como comentar, difundir una imagen o dar un me gusta sí que aumenta la interacción. Esto implica que existe un interés bajo por parte de los públicos por unirse a una conversación real.<hr/>Abstract This paper analyses the communication carried out by IBEX35 companies in crisis situations in order to determine the mechanisms that try to favour dialogue between organisations and their stakeholders. The sample is made up of the tweets that include the word covid and that have been issued by the 27 IBEX 35 companies that had verified corporate profiles on the Twitter social platform during the first 6 months of the COVID-19 pandemic in Spain. Taking into consideration the dialogic principles established by Kent and Taylor (1998), which were adapted by Rybalko and Seltzer (2010) for Twitter, an adaptation was made to establish indicators to apply to the conversation established on the platform. To analyse the differences in interaction, the t-test for independent samples and the one-factor ANOVA were used. The results show that companies maintain an interest in engaging with their audiences but continue to deal with topics that are not of interest to users, which makes it difficult for a dialogue or conversation to take place between companies and stakeholders. The article shows that the resources most used by companies in crisis situations are the call to action and dialogue, either by asking their users questions or suggesting the desired interaction. While directly asking users for their opinions does not generate more dialogue, the results show that soliciting attitudes, such as commenting, sharing an image or liking an image, does increase interaction. This implies that there is low interest on the part of audiences to join a real conversation. <![CDATA[El cumplimiento del código de principios de la International Fact-Checking Network en las plataformas de verificación españolas. Un análisis cualitativo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100293&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Tras ser fundadas de forma mayoritaria entre 2017 y 2019, las plataformas de verificación en España han conseguido presencia y estabilidad públicas suficientes como para comprender el papel que realizan en la lucha contra la desinformación. Con el objetivo de investigar cuál es el seguimiento que estas organizaciones realizan de las normas internacionales, este artículo investiga la asunción de los principios de la International Fact-Checking Network (IFCN) por parte de las plataformas españolas vinculadas: Maldita.es, Newtral, Verificat y EFE Verifica. Para llevarlo a cabo, se elabora una ficha de codificación con el objetivo de testar la asimilación de los principios de imparcialidad, transparencia de las fuentes, financiación, metodología y política de corrección de errores. En general, se da un alto cumplimiento de los principios de la IFCN, en especial en la aplicación de una metodología estándar internacional en los procesos de verificación, que ha sido asumida en las cuatro plataformas estudiadas. Sin embargo, algunos índices presentan un menor cumplimiento, como aquellos que tienen que ver con la transparencia económica y empresarial de las plataformas, mejorable tanto al detallar en los balances anuales las listas de principales donantes como en informar en detalle acerca de los tratos comerciales con terceros, ya sean otras empresas informativas o entidades con las que se firman convenios comerciales, como ocurre por ejemplo con Google o Facebook. Con todo, las plataformas de fact-checking españolas han encontrado en la colaboración supranacional una forma de legitimidad y seguridad institucional, pero su consolidación presenta algunas fisuras deontológicas y metodológicas que podrían comprometer su legitimidad en un futuro.<hr/>Abstract Ethics and accountability have proved to be crucial aspects in fact-checking, which can only be understood in connection with social responsibility and public service. This research aims to provide a new scope of analysis by taking the code of principles of the International Fact-checking Network as a reference to observe the level of compliance and accountability of several fact-checking platforms. The study focuses on the Spanish context, where four fact-checking initiatives are verified signatories of the aforementioned code: Maldita.es, Newtral, EFE Verifica and Verificat. To carry out the analysis, the basic principles of the IFCN code were included in a list of 37 items related to fairness, transparency and accountability. The study has two objectives. On one hand, it measures the level of compliance to international fact-checking standards and, therefore, the quality of the service offered by the platforms examined. On the other hand, it provides comparisons between the platforms while highlighting their strengths and weaknesses as well as addressing common trends among them. This qualitative approach offers new and significant evidence of how the main Spanish fact-checking platforms are achieving most of the accountability principles established by the IFCN, especially in the implementation of a standard methodology within the verification process. It also shows that there is room for improvement in terms of transparency, mostly in the area of economic and business-related data: annual balances and alliances with third parties, such as Google or Facebook; as well as the purpose of those relationships. <![CDATA[TikTok y cambio climático: comunicar sin fuentes ni soluciones]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100309&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo presenta un estudio exploratorio de la comunicación1 sobre el cambio climático (CC) en la red social TikTok durante la Cumbre Climática de 2021 (Glasgow, 1-12 noviembre 2021), considerada como la última oportunidad para frenar el avance del CC. Para ello, se han examinado mediante análisis de contenido los 100 vídeos con mayor número de visualizaciones durante esta celebración. Los resultados han mostrado un nuevo escenario comunicativo en el que los influencers son los actores que mayor número de vídeos publican sobre el CC. Los medios de comunicación continúan siendo un actor fundamental en la comunicación del CC y otorgan continuidad y relevancia al asunto. Otro resultado remarcable es una alarmante situación: la mayoría de los vídeos no citan ningún tipo de fuente de información. Los casos en los que se refieren fuentes son principalmente medios de comunicación que, a su vez, no informan del origen de los datos trasmitidos. Se puede concluir que la mayoría de los usuarios en TikTok de la muestra analizada aceptan el CC como un hecho verídico, sin embargo, no plantean situaciones de cambio, siendo meros sujetos pasivos.<hr/>Abstract This article reports an exploratory study of climate change (CC) communication on the social network TikTok during the 2021Climate Summit (Glasgow, 1-12 November 2021), considered to be the last chance to halt the advance of CC. For this purpose, the 100 videos with the highest number of views during this event were examined by means of content analysis. The results have shown a new communication scenario in which influencers are the actors with the highest number of videos published in relation to CC. The media continue to be a fundamental actor in the communication of the CC and give continuity and relevance to the issue. Another remarkable result is an alarming situation: most of the videos do not cite any kind of source of information. The cases in which sources are mentioned are mainly media outlets which, in turn, do not report the origin of the data transmitted. It can be concluded that the majority of TikTok users in the sample analyzed accept CC as a fact, however, they do not raise situations of change, being mere passive subjects. <![CDATA[Implicación emocional y deseo aspiracional en el relato periodístico de The Newsroom (HBO). Análisis de la audiencia profesional en España]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100333&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo expone los resultados de una investigación realizada a los seguidores de la serie televisiva The Newsroom (HBO) en España. Para ello, se llevaron a cabo dos grupos de dis- cusión (N=17) integrados por periodistas (con diversos roles en medios locales y nacionales) y por es- tudiantes de periodismo procedentes de diferentes universidades españolas. Los participantes fueron cuestionados acerca de sus experiencias, conocimientos y percepciones de la trama y los personajes de la ficción audiovisual. La interpretación de los datos se realizó a partir de cuatro niveles, que evaluaron la implicación emocional de menor a mayor grado: (1) transportación, (2) identificación, (3) interacción parasocial y (4) adoración (worship). La hipótesis principal abordó la relación entre los planteamientos éticos de The Newsroom y la implicación afectiva de los fans. Los resultados obtenidos ayudarán a entender el alto grado de identificación de los espectadores con el contenido mediático. La interiorización de valores éticos, la adopción del punto de vista del personaje y la reflexión sobre su misión informativa, a partir de la propuesta de la ficción, son aspectos signifi- cativos. Los seguidores demostraron una tendencia aspiracional a través de la empatía y el deseo de imitación de los personajes principales. Los razonamientos de los fans desvelaron interacciones para- sociales y sus experiencias de transportación (inmersión en el relato) demostraron habilidades críticas, expresadas mediante contraargumentos.<hr/>Abstract This article presents the results of an investigation carried out on the followers of the television series The Newsroom (HBO) in Spain. Two focus groups (N = 17) were carried out. They included journalists (with different roles in local and national media) and journalism students from various Spanish universities. The participants were questioned about their experiences, knowledge, and perceptions of the plot and the characters of the audiovisual fiction. The interpretation of the data was made from four levels, which evaluated the emotional involvement from lower to higher degree: (1) transportation, (2) identification, (3) parasocial interaction, and (4) worship. The central hypothesis raised the relationship between the ethical values of The Newsroom and the high emotional involve- ment of the fans. The results obtained will help to understand the high degree of identification of the spectators with the media content. The internalization of ethical values, the adoption of the character’s point of view, and the reflection on their informative mission, based on the fiction proposal, are significant aspects. Par- ticipants demonstrated an aspirational tendency through empathy and the desire to imitate the main characters. The reasoning of the fans revealed parasocial interactions, and their experiences of trans- portation (immersion in the story) demonstrated critical skills expressed through counterarguments. <![CDATA[Campaña de comunicación sobre consumo responsable de productos de la industria de la moda: percepción del mensaje e influencia en el comportamiento de millennials en Colombia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100355&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En los últimos años se ha enfatizado que la industria de la moda es una de las mayores causantes del deterioro ambiental tanto por sus índices de contaminación, uso de recursos no reno- vables y generación de desechos, como por las afectaciones a otros ecosistemas. En este contexto, la comunicación proambiental en relación con el consumo responsable es relevante aun cuando su estudio se constituye en un campo emergente que ofrece nuevas perspectivas de análisis, particular- mente, como coadyuvante en la problemática, a razón de su influencia en la conducta humana. Estu- dios recientes demuestran que la generación milenio o “millennials”, nacidos entre 1981 y 2000, han provocado cambios significativos en los hábitos de consumo. Por ello, este trabajo expone los resul- tados del análisis sobre la percepción de los mensajes de campañas de comunicación y su influencia respecto al consumo responsable de productos de la industria de la moda en millennials. Para ello, se diseñó un estudio cuantitativo, descriptivo y asociativo, basado en 399 encuestas estructuradas, aplicadas a hombres y mujeres de edades entre 20 y 31 años en Colombia. Los hallazgos muestran relaciones significativas entre la opinión hacia los mensajes y la variable género, así como una mayor indiferencia (21,67%) de esta población en los rangos de mayor edad (28 a 31 años). También, se encontró que las mujeres millennials son más receptivas al mensaje proambiental de las campañas que los hombres.<hr/>Abstract In recent years, the fashion industry has been identified as one of the major causes of en- vironmental deterioration, including pollution, use of non-renewable resources, and waste generation, as well as the impact on other ecosystems. In this context, pro-environmental communication regar- ding responsible consumption is relevant, even though its study is an emerging field that offers new perspectives for analysis, particularly in terms of its contribution to the problem due to its influence on human behavior. Recent studies have shown that the millennial generation, or “millennials,” who were born between 1981 and 2000, have caused significant changes in consumption habits. This pa- per presents the results of an analysis of the perception of communication campaigns’ messages and their influence on responsible consumption of fashion industry products among millennials. To achieve this, a quantitative, descriptive, and associative study was designed based on 399 structured surveys administered to men and women between the ages of 20 and 31 in Colombia. The findings show significant relationships between opinions towards the messages and the gender variable, as well as a greater indifference (21.67%) among this population in the older age ranges (28 to 31 years old). It was also found that millennial women are more receptive to pro-environmental message of campaigns than men. <![CDATA[Estrategias comunicativas de la OMS en redes sociales durante la fase inicial de la campaña de vacunación contra la COVID de 2021]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100377&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The crisis caused by COVID-19 forced public and private actors to deploy various strategies on social media to communicate effectively with their public. This research analyses the institutional communication of the World Health Organization’s Twitter account during the first quarter of 2021, with the aim of shedding light on their strategy and analyzing both its strengths and the areas with room for improvement in a crisis like the one studied. For this purpose, an ethnographic content analysis was run on the tweets published by the institutional account of the WHO and the responses issued by the public. A computer-assisted analysis was undertaken through two software programs (SPSS 27 and NVivo 11), and an online tool, Onodo - that helped us develop a sociogram with the different relationships between the actors involved in the crisis and risk communication of the WHO around the subject of vaccination. The main results show, on the one hand, that vaccination is not the focal point of the WHO’s discourse at a time when the public’s interest was centered on said thematic axis, and on the other, that the organization was not able to create an effective dialogic space. Considering these findings, a reflection is encouraged to optimize professional praxis in future risk and crisis communication strategies in digital environments, expanding the scope of this study towards other organizations and/or time frames.<hr/>Resumen La crisis provocada por la COVID-19 obligó a los actores públicos y privados a desplegar diversas estrategias en las redes sociales para comunicarse de manera efectiva con su público. Esta investigación analiza la comunicación institucional de la cuenta de Twitter de la Organización Mundial de la Salud durante el primer trimestre de 2021, con el objetivo de arrojar luz sobre su estrategia y analizar tanto fortalezas como áreas de mejora en situaciones de crisis. Para ello, se realizó un análisis de contenido etnográfico sobre los tuits publicados por la cuenta institucional de la OMS y las respuestas a estos mensajes. Para ello, se ha realizado un análisis asistido por ordenador a través de dos programas de software (SPSS 27 y NVivo 11) y una herramienta en línea, Onodo, con la que se realizó un sociograma con las diferentes relaciones entre los actores involucrados en la comunicación de crisis y riesgo de la OMS en torno a la vacunación. Los principales resultados muestran, por un lado, que la vacunación no fue eje central en el discurso de la OMS en un momento en que el interés público se centraba en dicho eje temático, y por otro, que la organización no fue capaz de crear un espacio dialógico efectivo. A la luz de estos hallazgos, se invita a una reflexión para optimizar la praxis profesional en futuras estrategias de comunicación de riesgos y crisis en entornos digitales, ampliando el alcance de este estudio hacia otras organizaciones y/o franjas temporales. <![CDATA[Creación periodística de héroes y anti-héroes en Twitter: Zelenski y Putin en la guerra de Ucrania]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100397&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los períodos de crisis internacional, como la guerra de Ucrania iniciada en febrero de 2022, suponen momentos de fuerte carga simbólica. Debido a la lejanía de este tipo de conflictos, los medios de comunicación juegan todavía un papel importante en la articulación de la información que llega a la ciudadanía. Sin embargo, ese ámbito no es ajeno a las profundas transformaciones que han conllevado las plataformas digitales para el periodismo. En este contexto, el presente estudio pretende explorar los mecanismos que la prensa tiene para generar líderes a nivel internacional en Twitter. En concreto, se analiza cómo los medios contribuyen a crear figuras de héroe y anti-héroe o villano en Zelenski y Putin, a semejanza de ancestrales disputas antagónicas. Para ello, se aplica un análisis de contenido de naturaleza discursiva sobre todos los tuits (n=1244) de los cinco principales diarios españoles (El País, El Mundo, ABC, El Confidencial, elDiario.es) que referenciaron a esos dos líderes, durante las semanas anteriores y posteriores al comienzo de la guerra. Como resultados, se aprecia la existencia de un mayor número de menciones a Putin, acompañadas de negatividad. La construcción de una relación dicotómica también se produce a través de un Zelenski que suele actuar de sujeto en los tuits de los medios, pero con verbos de menor actividad que Putin. No obstante, se detectan diferencias en función de la ideología y la naturaleza tecnológica del periódico. Estos hallazgos, unidos a que el público prefiere interacciones con los mensajes que aluden a Zelenski o ambos dirigentes, abren un debate acerca de las implicaciones que tiene esa intencionalidad subyacente a los medios.<hr/>Abstract: Periods of international crisis, such as the war in Ukraine that began in February 2022, are very symbolic times. Due to the remoteness of this type of conflicts, the media still play an important role in the shaping of news items that reach citizens. However, this field also suffers the deep transformations that digital platforms have brought for journalism. In this context, this study aims to explore the mechanisms that the press uses to generate international leaders on Twitter. Specifically, we analyze how the media contribute to creating figures of hero, anti-hero or villain with Zelensky and Putin, similar to ancient antagonistic struggles. To this purpose, a discursive content analysis is applied to a sample of all tweets (n=1244) posted by the five main Spanish newspapers (El País, El Mundo, ABC, El Confidencial, elDiario.es) that referenced these two leaders, during the weeks before and after the start of the war. As a result, there is a greater number of mentions of Putin, together with a negative approach. The building of a dichotomous relationship also occurs through a Zelensky who usually acts as the subject, but with less active verbs than Putin. Nevertheless, differences are detected depending on the ideology and the technological nature of the newspaper. These findings, added to the fact that the public prefer to interact with messages that allude to Zelensky or both leaders, foster a debate about the implications of this underlying intentionality of the media. <![CDATA[Sonificación y periodismo: la representación de datos mediante sonidos]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100413&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La sonificación es una técnica de representación de datos mediante sonidos, que se ha empleado en distintas disciplinas, incluido el periodismo, de forma más intensiva en los últimos 30 años. Su uso con contenidos periodísticos está íntimamente ligado a prácticas en otros campos, como la representación de grandes volúmenes de datos en algunas disciplinas científicas, así como la interpretación sonora de series de datos para personas con discapacidad visual. Este artículo pretende efectuar una aproximación teórica a la sonificación, ofrecer una panorámica sobre su evolución y sobre los retos de su uso en el contexto de la información de actualidad. Incluye una introducción general sobre la sonificación, sus elementos y técnicas principales, así como un análisis bibliográfico tanto a nivel académico como profesional. Como resultado, se presenta una panorámica de trabajos basados en sonificaciones: en primer lugar, aplicados a producciones científicas y a personas con discapacidad; y basadas en las anteriores, se presentan ejemplos específicos de sonificaciones periodísticas, así como descripciones de herramientas empleadas para desarrollar esta técnica. La sonificación se ha demostrado útil como representación alternativa para discriminar diferencias en grandes volúmenes de datos. A cambio, buena parte de las producciones y herramientas usadas son aún experimentales. Queda aún pendiente su conversión en una forma masiva de representar datos, debido a la complejidad de la percepción humana del sonido, la dificultad para conciliar sus valores emotivos e informativos, y la necesidad de formar al público en el uso de esta técnica.<hr/>Abstract Sonification is a technique for representing data using sound, which has been used in various disciplines, including journalism, more intensively in the last 40 years. Its use with journalistic content is closely linked to practices in other fields, such as the representation of large scientific volumes of data, as well as the interpretation of data sets through sounds for visually impaired people. This article aims to provide a theoretical approach to sonification, an overview of its evolution and the challenges of its use in the context of news reporting. It includes a general introduction to sonification, its main elements and techniques, as well as a bibliographical analysis of both academic and professional literature. As a result, an overview of work based on sonifications is presented: firstly, applied to scientific productions and to people with visual impairment. Based on the above, specific examples of journalistic sonifications are presented, as well as descriptions of tools used to develop this technique. Sonification has proved useful as an alternative representation for discriminating differences in large volumes of data. However, much of its output and tools are still experimental. The complexity of human perception of sound, the difficulty of balancing its emotive and informative values, and the need to train the public in the use of this technique mean that it has yet to become a mass form of data representation. <![CDATA[Mapa mediático hispanoamericano: una aproximación desde la academia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100435&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los mapas mediáticos son herramientas fundamentales para el estudio y análisis de los procesos de comunicación en una región. En el caso de Hispanoamérica los ejemplos disponibles son pocos e incompletos. El objetivo de esta investigación es la construcción de un mapa inédito y actual del dominio de la prensa hispanoamericana y, para ello, recurrimos metodológicamente a una minuciosa identificación de medios a partir de una revisión de las publicaciones científicas en las revistas de Comunicación indexadas en Web of Science y Scopus. Los resultados del estudio identifican 2.403 medios de comunicación; de ellos casi nueve de cada diez son tradicionales, lo que da cuenta que los nuevos medios nativos digitales no logran aún visibilidad académica. Los países con mayor cantidad de medios de comunicación son Argentina, México, Colombia, Ecuador y Chile. Aunque el mapa de medios supone una aproximación sesgada al construirse sobre los medios elegidos por la comunidad científica en función de sus intereses particulares, ofrece un sólido acercamiento por la amplitud de datos recabados y la correlación establecida con los indicadores socioeconómicos.<hr/>Abstract The media maps are fundamental tools for the study and analysis of communication prosses in a region. In Hispano-American case the available examples are few and incomplete. The objective of this research is the construction of an unpublished current map of the dominance of the Hispano American Press, to this end, we methodologically resort to precise identification of media outlet based on a review of scientific publications in Communication journals indexed on Web of Science y Scopus. The research findings identified 2403 media outlets, from them, almost nine of ten are traditional, which means that the new digital native media still don’t achieve academic visibility. The countries with more media are Argentina, Mexico, Colombia, Ecuador, and Chile. Even if the media map is consider as a partial approximation for the media chosen by the science community, product of its particular interest, it offers a successful approach by having some correlation with the socio-economic indicators. <![CDATA[El populismo en las campañas electorales: análisis de los spots en las elecciones presidenciales de 2015 y 2019 en Guatemala]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100453&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La democracia liberal experimenta actualmente un desapego ciudadano del que forma parte el populismo, un fenómeno especialmente presente en los países latinoamericanos. Sin embargo, la tesis de que el populismo caracteriza la política en Latinoamérica todavía necesita estudios micro en países concretos. En este artículo, se ofrece una definición operativa de populismo, se propone un código de análisis que recoge las características principales de este fenómeno y se aplica a los spots de los candidatos que llegaron a la segunda y definitiva vuelta en las últimas dos elecciones presidenciales de 2015 y de 2019 en Guatemala. Los resultados confirman la presencia del populismo en los spots, pero la ausencia de algunos de los rasgos lleva a plantear unas campañas de populismo mitigado. Al mismo tiempo, no todos los candidatos recurren a él con la misma intensidad.<hr/>Abstract Liberal democracy is currently experiencing a detachment from the citizenry, of which populism is a part, a phenomenon that is especially present in Latin American countries. However, the thesis that populism characterizes politics in Latin America still needs micro studies in specific countries. In this article, an operational definition of populism is offered, an analysis code is proposed that includes the main characteristics of this phenomenon and is applied to the spots of the candidates who reached the second and final round in the last two presidential elections of 2015 and 2019 in Guatemala. The results confirm the presence of populism in the spots, but the absence of some of the features leads to suggesting campaigns of mitigated populism. At the same time, not all candidates resort to it with the same intensity. <![CDATA[Quintas-Forufe, N. y González-Neira, A. (Coords.) (2021). Los estudios de la audiencia. De la tradición a la innovación]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100475&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La democracia liberal experimenta actualmente un desapego ciudadano del que forma parte el populismo, un fenómeno especialmente presente en los países latinoamericanos. Sin embargo, la tesis de que el populismo caracteriza la política en Latinoamérica todavía necesita estudios micro en países concretos. En este artículo, se ofrece una definición operativa de populismo, se propone un código de análisis que recoge las características principales de este fenómeno y se aplica a los spots de los candidatos que llegaron a la segunda y definitiva vuelta en las últimas dos elecciones presidenciales de 2015 y de 2019 en Guatemala. Los resultados confirman la presencia del populismo en los spots, pero la ausencia de algunos de los rasgos lleva a plantear unas campañas de populismo mitigado. Al mismo tiempo, no todos los candidatos recurren a él con la misma intensidad.<hr/>Abstract Liberal democracy is currently experiencing a detachment from the citizenry, of which populism is a part, a phenomenon that is especially present in Latin American countries. However, the thesis that populism characterizes politics in Latin America still needs micro studies in specific countries. In this article, an operational definition of populism is offered, an analysis code is proposed that includes the main characteristics of this phenomenon and is applied to the spots of the candidates who reached the second and final round in the last two presidential elections of 2015 and 2019 in Guatemala. The results confirm the presence of populism in the spots, but the absence of some of the features leads to suggesting campaigns of mitigated populism. At the same time, not all candidates resort to it with the same intensity. <![CDATA[Torrijos, J. L. (2022). Radar. Pistas y tendencias en el periodismo deportivo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-09332023000100478&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La democracia liberal experimenta actualmente un desapego ciudadano del que forma parte el populismo, un fenómeno especialmente presente en los países latinoamericanos. Sin embargo, la tesis de que el populismo caracteriza la política en Latinoamérica todavía necesita estudios micro en países concretos. En este artículo, se ofrece una definición operativa de populismo, se propone un código de análisis que recoge las características principales de este fenómeno y se aplica a los spots de los candidatos que llegaron a la segunda y definitiva vuelta en las últimas dos elecciones presidenciales de 2015 y de 2019 en Guatemala. Los resultados confirman la presencia del populismo en los spots, pero la ausencia de algunos de los rasgos lleva a plantear unas campañas de populismo mitigado. Al mismo tiempo, no todos los candidatos recurren a él con la misma intensidad.<hr/>Abstract Liberal democracy is currently experiencing a detachment from the citizenry, of which populism is a part, a phenomenon that is especially present in Latin American countries. However, the thesis that populism characterizes politics in Latin America still needs micro studies in specific countries. In this article, an operational definition of populism is offered, an analysis code is proposed that includes the main characteristics of this phenomenon and is applied to the spots of the candidates who reached the second and final round in the last two presidential elections of 2015 and 2019 in Guatemala. The results confirm the presence of populism in the spots, but the absence of some of the features leads to suggesting campaigns of mitigated populism. At the same time, not all candidates resort to it with the same intensity.