Scielo RSS <![CDATA[Liberabit]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1729-482720240001&lang=en vol. 30 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Cognitive Emotional Regulation Strategies: Gender Differences in Ecuador]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Antecedentes El uso de diversas estrategias de regulación emocional influye en la respuesta del individuo ante situaciones adversas y ha sido considerado un componente transdiagnóstico en diversos trastornos. Objetivo Evaluar las diferencias de género en el uso de estrategias de regulación emocional cognitivas. Método Estudio comparativo que contrasta el uso de diversas estrategias cognitivas de regulación emocional entre hombres y mujeres en tres muestras ecuatorianas diferentes. Para ello, se utilizó el cuestionario de regulación emocional cognitiva que evalúa nueve estrategias de regulación emocional cognitivas. La primera muestra incluyó 618 participantes sin antecedentes psiquiátricos evaluados durante un periodo de gran estrés (el primer confinamiento por el COVID-19); el segundo estudio lo componen 222 jugadores de azar; y el último, involucró 60 pacientes con insuficiencia renal crónica. Resultados Los resultados en el primer y tercer estudio revelaron diferencias significativas en el uso de estrategias como rumiación (mayor en las mujeres) y autoculpa (mayor en los hombres) e indicaron un tamaño del efecto de pequeño a grande (.21 a .79). En contraparte, el estudio 2 no reportó ni diferencias significativas. Conclusión Estos hallazgos sugieren la existencia de diferencias de género relativamente estables en el uso de estrategias de regulación emocional que podrían tener un impacto mediador en otras diferencias de género, como prevalencia de psicopatología.<hr/>Abstract Background The use of various emotional regulation strategies influences the individual’s response to adverse situations and has been considered a transdiagnostic component in various disorders. Objective Evaluate gender differences in the use of cognitive emotional regulation strategies. Method: Comparative study that contrasts the use of various cognitive strategies for emotional regulation between men and women in three different Ecuadorian samples is contrasted. For this, the Cognitive Emotional Regulation Questionnaire was used, which evaluates nine cognitive emotional regulation strategies. The first sample included 618 participants with no psychiatric history evaluated during a period of great distress (the first confinement due to COVID-19), the second study included 222 regular and problem gamblers and the last one involved 60 patients with chronic kidney disease. Results The results revealed significant differences in the use of rumination strategies (higher in women) and self-blame (higher in men) in the first and third study. and indicated an effect size ranging from small to large (.21 to .79). In contrast, Study 2 did not report any significant differences. Conclusion These findings suggest the existence of relatively stable gender differences in the use of emotion regulation strategies that could have a mediating impact on other gender differences, such as the prevalence of psychopathology. <![CDATA[Resilience and parenting perception as predictors of positive mental health in Mexican adolescents]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Antecedentes: en la adolescencia la salud mental positiva es indispensable para el desarrollo óptimo. Objetivo: se predijo la salud mental positiva en adolescentes a partir de la percepción de la crianza parental y la resiliencia. Método: participaron 426 estudiantes de Toluca, Estado de México entre los 14 y 18 años (M = 15.6 años; DE = 1.14), el 44% fueron hombres y 56% mujeres. Se les evaluó con la escala de percepción de crianza parental, el cuestionario de resiliencia y la escala de salud mental positiva. Resultados: a través de la regresión lineal múltiple por pasos se encontró que la variable criterio es predicha en mayor medida por los factores protectores internos de la resiliencia y en menor proporción por el interés del padre y la madre en las actividades del hijo. Este modelo que combina ambos constructos tiene una varianza explicada de 51.6%, lo que se considera un poder explicativo satisfactorio. Conclusiones: se enfatiza la influencia de los factores de protección internos de la resiliencia sobre la capacidad de resolución de problemas y actualización, el autocontrol y la autonomía de los adolescentes.<hr/>Abstract Background: During adolescence positive mental health is indispensable for optimal development. Objective: Positive mental health in adolescents was predicted from the perception of parenting and resilience. Methods: 426 students from Toluca, State of Mexico between 14 and 18 years of age (M = 15.6 years; SD = 1.14), 44% male and 56% female, were evaluated with the Perception of Parenting Scale, the Resilience Questionnaire and the Positive Mental Health Scale. Results: Through stepwise multiple linear regression, it was found that the criterion variable is predicted to a greater extent by the internal protective factors of resilience and to a lesser extent by the father’s and mother’s interest in the child’s activities. This model combining both constructs has an explained variance of 51.6%, which is considered satisfactory explanatory power. Conclusions: The influence of internal protective factors of resilience on adolescents’ problemsolving and actualization skills, self-control and autonomy is emphasized. <![CDATA[Explanatory Model of Suicidal Risk in University Students of Metropolitan Lima]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Antecedentes: el suicidio es un neurálgico problema de salud pública. Por eso, es importante contar con estudios que permitan comprender mejor este fenómeno complejo. Objetivo: analizar la capacidad explicativa conjunta del apoyo social percibido y el sentido de vida sobre la variabilidad del riesgo suicida en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Método: participaron 415 estudiantes, 259 mujeres (62.4%) y 156 hombres (37.6%), entre 18 a 57 años (M = 23.07, DE = 5.46). Resultados: el análisis de regresión estructural evidenció adecuados índices de ajuste: χ2/gl = 2.531 (&lt; 5), CFI = .942 (≥ .90), TLI = .932 (≥ .90), SRMR = .045 y RMSEA = .061. Asimismo, la magnitud de la correlación múltiple al cuadrado (R2 = .30) muestra que este modelo tiene una capacidad explicativa de aproximadamente el 30% de la varianza del riesgo suicida. Conclusión: la evidencia demuestra que el apoyo social percibido y sentido de vida actúan como factores protectores frente al riesgo suicida en estudiantes universitarios limeños.<hr/>Abstract Background: Suicide is a major public health problem. Therefore, it is important to have studies that allow us to better understand this complex phenomenon. Objective: To analyze the joint explanatory capacity of perceived social support and meaning in life on the variability of suicidal risk in university students from Metropolitan Lima. Method: 415 university students participated, 259 women (62.4%) and 156 men (37.6%), aged 18 to 57 years (M = 23.07, SD = 5.46). Results: The structural regression analysis showed adequate fit indices: χ2/gl = 2.531 (&lt; 5), CFI = .942 (≥ .90), TLI = .932 (≥ .90), SRMR = .045 and RMSEA = .061. Likewise, the magnitude of the squared multiple correlation (R2 = .30) shows that this model has an explanatory capacity of approximately 30% of the variance in suicide risk. Conclusion: The evidence shows that perceived social support and meaning in life act as protective factors against suicidal risk in Lima university students. <![CDATA[Personality Traits and Cognitive Strategies of Emotional Regulation in College Students]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100052&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Antecedentes: la personalidad es un constructo psicológico fundamental para explicar y predecir el comportamiento humano. Investigaciones recientes se han focalizado en la relación entre la personalidad y la regulación emocional, revelando que los rasgos de personalidad pueden influir en la forma en que los individuos regulan sus emociones. Objetivo: evaluar la influencia de los rasgos de personalidad del modelo de los cinco grandes factores sobre las estrategias cognitivas de regulación emocional en estudiantes universitarios. Método: participaron 283 estudiantes, entre 18 y 58 años, a quienes se les administró el listado de adjetivos para evaluar la personalidad (AEP) y el cuestionario de estrategias cognitivas de regulación emocional (CERQ). Resultados: los rasgos de personalidad explican más fuertemente el uso de estrategias desadaptativas de regulación emocional y, en menor medida, de estrategias adaptativas. El neuroticismo resultó el principal predictor para las estrategias desadaptativas, seguido por la amabilidad; mientras que para las estrategias adaptativas, el mayor predictor fue la amabilidad, seguido de la apertura a la experiencia. Conclusión: este estudio contribuye a comprender la relación entre los rasgos de personalidad y las estrategias cognitivas de regulación emocional.<hr/>Abstract Background: Personality is a fundamental psychological construct for explaining and predicting human behavior. Recent research has focused on the relationship between personality and emotional regulation, revealing that personality traits may influence the way individuals regulate their emotions. Objective: to assess the influence of personality traits from the Big Five Factor Model on cognitive strategies of emotional regulation in college students. Method: 283 students participated, aged 18 to 58 years, who were administered the Adjectives to Evaluate Personality (AEP) list and the Cognitive Strategies of Emotional Regulation Questionnaire (CERQ). Results: Personality traits most strongly explained the use of maladaptive strategies of emotional regulation, and to a lesser extent, of adaptive strategies. Neuroticism was the main predictor for maladaptive strategies, followed by Agreeableness, while for adaptive strategies, Agreeableness was the strongest predictor, followed by Openness to experience. Conclusion: This study contributes to the understanding of the relationship between personality traits and cognitive strategies of emotional regulation. <![CDATA[Maintenance, Dependency, and Violence in Couples in Southeastern Mexico]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100066&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Antecedentes: la relación de pareja ofrece la posibilidad de obtener seguridad, afecto, apego y desarrollo; sin embargo, en ocasiones puede llegar a ser una fuente de insatisfacción y malestar que repercute en su bienestar (Urbano et al., 2021). La pareja es un espacio en donde muchas veces se ejerce o se recibe violencia, pero también es un espacio para reproducir conductas de mantenimiento de la relación que tienden a ser positivas para esta. Objetivo: relacionar la violencia, el mantenimiento de la relación y la dependencia en estudiantes universitarios. Método: la muestra estuvo compuesta por 420 personas, 122 hombres y 298 mujeres, entre los 20 y 38 años, todos estudiantes universitarios. Resultados: los resultados apuntan a que la violencia se encuentra asociada positivamente con la dependencia, también se encontró que a mayor violencia recibida es mayor la violencia ejercida. Conclusión: la violencia se encuentra relacionada con la disminución de conductas de mantenimiento de la relación de pareja en los factores interacción y características, siendo que estas tres variables se encuentran relacionadas.<hr/>Abstract Background: The relationship offers the possibility of obtaining security, affection, attachment and development; however, it can sometimes become a source of dissatisfaction and discomfort that affects well-being (Urbano et al., 2021). The couple is a space where violence is often exercised or received, but it is also a space to reproduce relationship maintenance behaviors that tend to be positive for the relationship. Objective: Relate violence, relationship maintenance and dependency in university students. Method: The Sample was made up of 420 people, 122 men and 298 women between 20 and 38 years old, all university students. Results: The results indicate that violence is positively associated to dependency; also, the greater the violence received, the greater the violence exerted. Conclusion : Violence is related to the decrease in behaviors to maintain the relationship in the interaction and characteristics factors, and these three variables are related.