Scielo RSS <![CDATA[Liberabit]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1729-482720240001&lang=pt vol. 30 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Cognitive Emotional Regulation Strategies: Gender Differences in Ecuador]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes El uso de diversas estrategias de regulación emocional influye en la respuesta del individuo ante situaciones adversas y ha sido considerado un componente transdiagnóstico en diversos trastornos. Objetivo Evaluar las diferencias de género en el uso de estrategias de regulación emocional cognitivas. Método Estudio comparativo que contrasta el uso de diversas estrategias cognitivas de regulación emocional entre hombres y mujeres en tres muestras ecuatorianas diferentes. Para ello, se utilizó el cuestionario de regulación emocional cognitiva que evalúa nueve estrategias de regulación emocional cognitivas. La primera muestra incluyó 618 participantes sin antecedentes psiquiátricos evaluados durante un periodo de gran estrés (el primer confinamiento por el COVID-19); el segundo estudio lo componen 222 jugadores de azar; y el último, involucró 60 pacientes con insuficiencia renal crónica. Resultados Los resultados en el primer y tercer estudio revelaron diferencias significativas en el uso de estrategias como rumiación (mayor en las mujeres) y autoculpa (mayor en los hombres) e indicaron un tamaño del efecto de pequeño a grande (.21 a .79). En contraparte, el estudio 2 no reportó ni diferencias significativas. Conclusión Estos hallazgos sugieren la existencia de diferencias de género relativamente estables en el uso de estrategias de regulación emocional que podrían tener un impacto mediador en otras diferencias de género, como prevalencia de psicopatología.<hr/>Abstract Background The use of various emotional regulation strategies influences the individual’s response to adverse situations and has been considered a transdiagnostic component in various disorders. Objective Evaluate gender differences in the use of cognitive emotional regulation strategies. Method: Comparative study that contrasts the use of various cognitive strategies for emotional regulation between men and women in three different Ecuadorian samples is contrasted. For this, the Cognitive Emotional Regulation Questionnaire was used, which evaluates nine cognitive emotional regulation strategies. The first sample included 618 participants with no psychiatric history evaluated during a period of great distress (the first confinement due to COVID-19), the second study included 222 regular and problem gamblers and the last one involved 60 patients with chronic kidney disease. Results The results revealed significant differences in the use of rumination strategies (higher in women) and self-blame (higher in men) in the first and third study. and indicated an effect size ranging from small to large (.21 to .79). In contrast, Study 2 did not report any significant differences. Conclusion These findings suggest the existence of relatively stable gender differences in the use of emotion regulation strategies that could have a mediating impact on other gender differences, such as the prevalence of psychopathology. <![CDATA[Resilience and parenting perception as predictors of positive mental health in Mexican adolescents]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: en la adolescencia la salud mental positiva es indispensable para el desarrollo óptimo. Objetivo: se predijo la salud mental positiva en adolescentes a partir de la percepción de la crianza parental y la resiliencia. Método: participaron 426 estudiantes de Toluca, Estado de México entre los 14 y 18 años (M = 15.6 años; DE = 1.14), el 44% fueron hombres y 56% mujeres. Se les evaluó con la escala de percepción de crianza parental, el cuestionario de resiliencia y la escala de salud mental positiva. Resultados: a través de la regresión lineal múltiple por pasos se encontró que la variable criterio es predicha en mayor medida por los factores protectores internos de la resiliencia y en menor proporción por el interés del padre y la madre en las actividades del hijo. Este modelo que combina ambos constructos tiene una varianza explicada de 51.6%, lo que se considera un poder explicativo satisfactorio. Conclusiones: se enfatiza la influencia de los factores de protección internos de la resiliencia sobre la capacidad de resolución de problemas y actualización, el autocontrol y la autonomía de los adolescentes.<hr/>Abstract Background: During adolescence positive mental health is indispensable for optimal development. Objective: Positive mental health in adolescents was predicted from the perception of parenting and resilience. Methods: 426 students from Toluca, State of Mexico between 14 and 18 years of age (M = 15.6 years; SD = 1.14), 44% male and 56% female, were evaluated with the Perception of Parenting Scale, the Resilience Questionnaire and the Positive Mental Health Scale. Results: Through stepwise multiple linear regression, it was found that the criterion variable is predicted to a greater extent by the internal protective factors of resilience and to a lesser extent by the father’s and mother’s interest in the child’s activities. This model combining both constructs has an explained variance of 51.6%, which is considered satisfactory explanatory power. Conclusions: The influence of internal protective factors of resilience on adolescents’ problemsolving and actualization skills, self-control and autonomy is emphasized. <![CDATA[Explanatory Model of Suicidal Risk in University Students of Metropolitan Lima]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: el suicidio es un neurálgico problema de salud pública. Por eso, es importante contar con estudios que permitan comprender mejor este fenómeno complejo. Objetivo: analizar la capacidad explicativa conjunta del apoyo social percibido y el sentido de vida sobre la variabilidad del riesgo suicida en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Método: participaron 415 estudiantes, 259 mujeres (62.4%) y 156 hombres (37.6%), entre 18 a 57 años (M = 23.07, DE = 5.46). Resultados: el análisis de regresión estructural evidenció adecuados índices de ajuste: χ2/gl = 2.531 (&lt; 5), CFI = .942 (≥ .90), TLI = .932 (≥ .90), SRMR = .045 y RMSEA = .061. Asimismo, la magnitud de la correlación múltiple al cuadrado (R2 = .30) muestra que este modelo tiene una capacidad explicativa de aproximadamente el 30% de la varianza del riesgo suicida. Conclusión: la evidencia demuestra que el apoyo social percibido y sentido de vida actúan como factores protectores frente al riesgo suicida en estudiantes universitarios limeños.<hr/>Abstract Background: Suicide is a major public health problem. Therefore, it is important to have studies that allow us to better understand this complex phenomenon. Objective: To analyze the joint explanatory capacity of perceived social support and meaning in life on the variability of suicidal risk in university students from Metropolitan Lima. Method: 415 university students participated, 259 women (62.4%) and 156 men (37.6%), aged 18 to 57 years (M = 23.07, SD = 5.46). Results: The structural regression analysis showed adequate fit indices: χ2/gl = 2.531 (&lt; 5), CFI = .942 (≥ .90), TLI = .932 (≥ .90), SRMR = .045 and RMSEA = .061. Likewise, the magnitude of the squared multiple correlation (R2 = .30) shows that this model has an explanatory capacity of approximately 30% of the variance in suicide risk. Conclusion: The evidence shows that perceived social support and meaning in life act as protective factors against suicidal risk in Lima university students. <![CDATA[Personality Traits and Cognitive Strategies of Emotional Regulation in College Students]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100052&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: la personalidad es un constructo psicológico fundamental para explicar y predecir el comportamiento humano. Investigaciones recientes se han focalizado en la relación entre la personalidad y la regulación emocional, revelando que los rasgos de personalidad pueden influir en la forma en que los individuos regulan sus emociones. Objetivo: evaluar la influencia de los rasgos de personalidad del modelo de los cinco grandes factores sobre las estrategias cognitivas de regulación emocional en estudiantes universitarios. Método: participaron 283 estudiantes, entre 18 y 58 años, a quienes se les administró el listado de adjetivos para evaluar la personalidad (AEP) y el cuestionario de estrategias cognitivas de regulación emocional (CERQ). Resultados: los rasgos de personalidad explican más fuertemente el uso de estrategias desadaptativas de regulación emocional y, en menor medida, de estrategias adaptativas. El neuroticismo resultó el principal predictor para las estrategias desadaptativas, seguido por la amabilidad; mientras que para las estrategias adaptativas, el mayor predictor fue la amabilidad, seguido de la apertura a la experiencia. Conclusión: este estudio contribuye a comprender la relación entre los rasgos de personalidad y las estrategias cognitivas de regulación emocional.<hr/>Abstract Background: Personality is a fundamental psychological construct for explaining and predicting human behavior. Recent research has focused on the relationship between personality and emotional regulation, revealing that personality traits may influence the way individuals regulate their emotions. Objective: to assess the influence of personality traits from the Big Five Factor Model on cognitive strategies of emotional regulation in college students. Method: 283 students participated, aged 18 to 58 years, who were administered the Adjectives to Evaluate Personality (AEP) list and the Cognitive Strategies of Emotional Regulation Questionnaire (CERQ). Results: Personality traits most strongly explained the use of maladaptive strategies of emotional regulation, and to a lesser extent, of adaptive strategies. Neuroticism was the main predictor for maladaptive strategies, followed by Agreeableness, while for adaptive strategies, Agreeableness was the strongest predictor, followed by Openness to experience. Conclusion: This study contributes to the understanding of the relationship between personality traits and cognitive strategies of emotional regulation. <![CDATA[Maintenance, Dependency, and Violence in Couples in Southeastern Mexico]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100066&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: la relación de pareja ofrece la posibilidad de obtener seguridad, afecto, apego y desarrollo; sin embargo, en ocasiones puede llegar a ser una fuente de insatisfacción y malestar que repercute en su bienestar (Urbano et al., 2021). La pareja es un espacio en donde muchas veces se ejerce o se recibe violencia, pero también es un espacio para reproducir conductas de mantenimiento de la relación que tienden a ser positivas para esta. Objetivo: relacionar la violencia, el mantenimiento de la relación y la dependencia en estudiantes universitarios. Método: la muestra estuvo compuesta por 420 personas, 122 hombres y 298 mujeres, entre los 20 y 38 años, todos estudiantes universitarios. Resultados: los resultados apuntan a que la violencia se encuentra asociada positivamente con la dependencia, también se encontró que a mayor violencia recibida es mayor la violencia ejercida. Conclusión: la violencia se encuentra relacionada con la disminución de conductas de mantenimiento de la relación de pareja en los factores interacción y características, siendo que estas tres variables se encuentran relacionadas.<hr/>Abstract Background: The relationship offers the possibility of obtaining security, affection, attachment and development; however, it can sometimes become a source of dissatisfaction and discomfort that affects well-being (Urbano et al., 2021). The couple is a space where violence is often exercised or received, but it is also a space to reproduce relationship maintenance behaviors that tend to be positive for the relationship. Objective: Relate violence, relationship maintenance and dependency in university students. Method: The Sample was made up of 420 people, 122 men and 298 women between 20 and 38 years old, all university students. Results: The results indicate that violence is positively associated to dependency; also, the greater the violence received, the greater the violence exerted. Conclusion : Violence is related to the decrease in behaviors to maintain the relationship in the interaction and characteristics factors, and these three variables are related. <![CDATA[Relationships Between Types of Positive Emotions in Post-Pandemic Adolescents: Specialized Documentary Review]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: se identifica evidencia que sugiere el papel significativo del desarrollo y promoción de las emociones positivas para fortalecer los procesos de adaptación y socialización de adolescentes latinoamericanos durante la pandemia por COVID-19. Objetivo: el objetivo general es identificar las principales relaciones entre empatía, prosocialidad y gratitud, desde la revisión de documentos especializados disponibles en fuentes de uso común (EBSCO host, Scopus, Dialnet), mediante ATLAS.ti y análisis de contenido para facilitar la comprensión de las variables de interés y sus principales relaciones. Como objetivos específicos se trazaron los siguientes: (1) delimitar los tipos de documentos, categorías y subcategorías que serán incluidos en el estudio, (2) analizar la información recogida según los métodos definidos, y (3) profundizar acerca de las principales relaciones entre las categorías incluidas. Método: se realizó un análisis documental apoyado en análisis de contenido y en teoría fundamentada, mediante ATLAS.ti, y triangulación de fuentes. Resultados: se identifica que la emoción positiva mayormente abordada en los estudios es la empatía, necesaria para la adaptación social de adolescentes latinoamericanos durante la pandemia. Se sugiere una relación entre la empatía y la prosocialidad, y un menor vínculo con la gratitud. Conclusiones: las relaciones entre empatía y gratitud fortalecen el desarrollo de prosocialidad, y de adaptación social de adolescentes, en contextos de pandemia es necesario profundizar acerca de aspectos y procesos específicos que fortalezcan mayores niveles de prosocialidad y bienestar.<hr/>Abstract Background: evidence is identified that suggests the significant role of the development and promotion of positive emotions in strengthening the adaptation and socialization processes of Latin American adolescents during the COVID-19 pandemic. Objective: the general objective is to identify the main relationships between empathy, prosociality and gratitude, from the review of specialized documents available in commonly used sources (EBSCO host, Scopus, Dialnet), by means of ATLAS.ti and content analysis to facilitate the understanding of the variables of interest and their main relationships. The specific objectives were: (1) to delimit the types of documents, categories and subcategories to be included in the study, (2) to analyze the information collected according to the defined methods, and (3) to deepen the main relationships between the categories included. Method: a documentary analysis was carried out based on content analysis and grounded theory, using ATLAS.ti, and triangulation of sources. Results: it is identified that the positive emotion mostly addressed in the studies is empathy, necessary for the social adaptation of Latin American adolescents during the pandemic. A relationship between empathy and prosociality is suggested, and a lesser link with gratitude. Conclusions: the relationships between empathy and gratitude strengthen the development of prosociality and social adaptation of adolescents, in pandemic contexts it is necessary to deepen about specific aspects and processes that strengthen higher levels of prosociality and well-being. <![CDATA[Adaptation of the Zimbardo Time Perspective Inventory for Marginalized Mexicans]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: la perspectiva temporal es un proceso psicológico mediante el cual los flujos continuos de experiencias personales y sociales se asignan a categorías temporales o marcos de tiempo que dan orden, coherencia y significado a esos eventos. El Inventario de Perspectiva Temporal de Zimbardo (ZTPI, por sus siglas en inglés) mide esta orientación con cinco factores: pasado positivo, pasado negativo, presente fatalista, presente hedonista y futuro. Sin embargo, su validación ha sido con población europea y estadounidense y en menor proporción con latinoamericanos. Objetivo: adaptar el ZTPI para población adulta que habita zonas marginadas de México. Método: a través de un diseño no experimental de tipo ex post facto con alcance descriptivo y muestreo bietápico. Participaron 117 mujeres y 61 hombres, con 44.6 años en promedio. Resultados: los valores de fiabilidad son adecuados y el modelo estructural con cuatro factores con medidas de ajuste cercanos a los umbrales sugeridos (χ2/df = 1.523; CFI = .914; GFI = .883; TLI = .899; AGFI = .848; RMSEA = .054; y SRMR = .029). Conclusiones: la adaptación de la escala resulta ser sensible a la población de referencia.<hr/>Abstract Background: The temporal perspective is a psychological process through which the continuous streams of personal and social experiences are assigned to temporal categories or frames of time that provide order, coherence, and meaning to those events. The Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI) measures this orientation with five factors: positive past, negative past, fatalistic present, hedonistic present, and future. However, its validation has been conducted with European and American populations, and to a lesser extent with Latin Americans. Objective: Adapt the ZTPI for the adult population living in marginalized areas of Mexico. Method: Through a non- experimental ex post facto design with a descriptive scope and two-stage sampling. Where, 117 women and 61 men participated, with an average age of 44.6 years. Results: The reliability values are adequate, and the structural model with four factors shows fit measures close to the suggested thresholds (χ2/df = 1.523; CFI = .914; GFI = .883; TLI = .899; AGFI = .848; RMSEA = .054; y SRMR = .029). Conclusions: The adaptation of the scale appears to be sensitive to the reference population. <![CDATA[Transgender Women and Old Age: Social Representations in the Pandemic Context]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Background: In Brazil, transgender people over the age of 60 face high vulnerability and discrimination. Objective: The study aimed to identify the social representations (SR) of old age among middle-aged and elderly Brazilian transsexual women. Method: This is a qualitative, exploratory and descriptive study made up of 20 transexual women aged 45 or over (M = 53.4; SD = 5.05). Due to the context of the pandemic, the research was carried out using an online questionnaire for participants from all over Brazil. Two instruments were used for data collection: I) a sociodemographic questionnaire and II) a semi-structured interview. Two pieces of software were used to analyze the data. Initially, the data from the sociodemographic questionnaire was analyzed using SPSS and then the semi-structured interviews were analyzed using IRaMuTeQ using the Descending Hierarchical Classification (DHC). Results: The results pointed mainly to issues of trans aging, the challenges faced by society, as well as the loneliness of trans women and their respective invisibility. Conclusion: From the research, it was possible to conclude that the SRs show that trans old age lacks visibility in society, and there is still a need to change stigmas in relation to ageing.<hr/>Resumen Antecedentes: en Brasil, las personas transexuales mayores de 60 años enfrentan alta vulnerabilidad y discriminación. Objetivo: el estudio tuvo como objetivo identificar las representaciones sociales (RS) de la vejez entre mujeres transexuales brasileñas de mediana y avanzada edad. Método: se trata de un estudio cualitativo, exploratorio y descriptivo, compuesto por 20 mujeres transexuales de 45 años o más (M = 53.4; DE = 5.05). Debido al contexto de la pandemia, la investigación se realizó por medio de un cuestionario online para participantes de todo Brasil. Se utilizaron dos instrumentos para la recogida de datos: I) un cuestionario sociodemográfico y II) una entrevista semiestructurada. Se utilizaron dos programas informáticos para analizar los datos. Inicialmente, los datos del cuestionario sociodemográfico se analizaron con el SPSS y, a continuación, las entrevistas semiestructuradas se analizaron con el IRaMuTeQ utilizando la Clasificación Jerárquica Descendente (DHC). Resultados: los resultados apuntaron principalmente a las cuestiones del envejecimiento trans, los desafíos enfrentados por la sociedad, así como la soledad de las mujeres trans y su respectiva invisibilidad. Conclusión: a partir de la investigación, fue posible concluir que las RS muestran que la vejez trans carece de visibilidad en la sociedad, y que aún es necesario cambiar los estigmas en relación con el envejecimiento. <![CDATA[Is Perfectionism an Exclusive Characteristics of Gifted Students? Systematic Review]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100128&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Background: Currently, there is great interest in analyzing perfectionism as a trait especially characteristic of people with high abilities (H.A.A.). However, the findings obtained are heterogeneous and inconclusive, which could be due to the multidimensional nature of this construct, which includes both Negative Perfectionism (NP) and Positive Perfectionism (PP). State of the art: The present systematic review aims to investigate whether perfectionism is a defining and exclusive characteristic of gifted students. According to the criteria of the PRISMA statement, ten publications were included. Conclusions: The results obtained were inconclusive, since in some papers significant differences in perfectionism were found between the AA.CC vs. non-gifted group, while in others no differences were found.<hr/>Resumen Antecedentes: actualmente, existe un gran interés por analizar el perfeccionismo como un rasgo especialmente característico de las personas con altas capacidades (AA.CC). Sin embargo, la evidencia científica ha aportado resultados heterogéneos y poco concluyentes, lo que podría deberse a la naturaleza multidimensional de dicho constructo, que comprende, tanto el perfeccionismo negativo (PN) como el perfeccionismo positivo (PP). Estado del arte: la presente revisión sistemática pretende profundizar si el perfeccionismo es una característica definitoria y exclusiva del estudiantado superdotado. Conclusiones: según los criterios de la declaración PRISMA, solo diez publicaciones cumplieron los criterios de inclusión. Los resultados obtenidos fueron poco concluyentes, ya que en algunos trabajos se encontraron diferencias significativas en perfeccionismo entre el grupo de AA.CC. vs. no superdotados, mientras que en otros no se encontraron diferencias. <![CDATA[Modeling motivational factors related to academic satisfaction: a multilevel study]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272024000100144&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes: los factores motivacionales constituyen aspectos fundamentales para lograr experiencias de bienestar asociadas al desarrollo de actividades académicas. Sin embargo, los estudios sobre la satisfacción académica se han focalizado en la dimensión individual, excluyendo la influencia del nivel docente. Objetivo: el estudio tiene por objetivo estimar un modelo hipotético multinivel que explica la satisfacción académica desde factores motivacionales de docentes y estudiantes. Método: la muestra se estructura de manera jerárquica, considerando 745 estudiantes universitarios anidados a 32 docentes. Para el análisis de los datos se utiliza estadística descriptiva y análisis de senderos multinivel. Resultados: los resultados muestran que los factores motivacionales de los estudiantes explican mayoritariamente la variación de la satisfacción académica. No obstante, el nivel docente también incide significativamente a partir de la percepción de presión de los estudiantes, proceso que debilita la motivación autónoma para la enseñanza y la autoeficacia docente, afectando la calidad de los procesos de enseñanza- aprendizaje. Conclusión: se concluye que la configuración de la satisfacción académica implica el despliegue de recursos motivacionales tanto de docentes como de estudiantes, los que a partir de su interacción contribuyen al desarrollo de experiencias de bienestar en el aula.<hr/>Abstract Background: Motivational factors constitute fundamental aspects of achieving well-being and experiences associated with the development of academic activities. However, studies on academic satisfaction have focused on the individual dimension, excluding the influence of the teaching level. Objective: the study aims to estimate a hypothetical multilevel model that explains academic satisfaction from motivational factors of teachers and students. Method: the sample is structured hierarchically, considering 745 university students nested within 32 teachers. Descriptive statistics and multilevel path analysis are used to analyze the data. Results: the results show that students’ motivational factors mainly explain the variation in academic satisfaction. However, the teacher level also has a significant effect from the students’ perception of pressure. This process weakens autonomous motivation for teaching and teaching self-efficacy, affecting the quality of the teaching-learning processes. Conclusion: it is concluded that the configuration of academic satisfaction involves the deployment of motivational resources of both teachers and students, which, through their interaction, contribute to the development of well-being experiences in the classroom.