Scielo RSS <![CDATA[Liberabit]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1729-482720120001&lang=pt vol. 18 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Identity of professional career and employability in managers on mid-level in Chile, Bio Bio Region</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo aborda la problemática de la construcción de la identidad en el actual contexto de trabajo globalizado, caracterizado por carreras cada vez más cambiantes y altas demandas de empleabilidad. A fin de comprender el proceso de construcción y negociación de la identidad a lo largo de la carrera laboral y su vinculación con la empleabilidad, se analizarón relatos de carrera laboral en una muestra de 25 trabajadores de mediana edad en posiciones directivas intermedias en empresas de la Región del Bío Bío en Chile, a fin de comprender el proceso de construcción y negociación de la identidad a lo largo de la carrera laboral y su vinculación con la empleabilidad. El estudio se inicia con la conceptualización de identidad de carrera laboral basándose en teorías del Yo y de la Psicología Social, y expande su conceptualización hacia la identidad como una práctica narrativa. Se propone que la complejidad de la identidad de carrera, entendida como la existencia de variados referentes de identidad y su integración en un relato rico, que articula experiencias pasadas, presentes y se proyecta al futuro en la forma de sí mismos posibles elaborados, es un antecedente crítico en el desarrollo de la empleabilidad.<hr/>This investigation addresses issues of identity construction in the current work context characterized by changing careers and needs for an employable workforce. In order to comprehend the process of construction and negotiation of identity along the career, narrative accounts of careers from a sample of 25 middle-aged middle managers working in the Bio Bio region in Chile were analyzed. Based on theories from psychology of the self, social psychology and the narrative approach we proposed a conceptualization of career identity as a dynamic aggregate of work descriptors that individuals ascribe to themselves, as well as a process of continuous construction of the self at work by means of a narrative. The notion of career identity complexity is suggested as the one that includes different referents of identification in continuously negotiation, with a variety of possible selves embedded in a rich and articulated career narrative. We hypothesize that career identity complexity is an antecedent of employability. <![CDATA[<B>Exploration and analysis of the attitude towards statistics in psychology students</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se resumen las características y resultados de una investigación cuyos objetivos fueron explorar con los alumnos sus experiencias, motivaciones, dificultades y temores respecto de la Estadística, y comprender el significado de sus experiencias desde el punto de vista de la actitud. El diseño de la investigación fue no-experimental y post-facto. Para obtener la información se aplicó el cuestionario SATS (Survey of Attitudes Toward Statistics) de Schau y cols. (1995), instrumento que permite analizar las actitudes hacia la Estadística a través de una estructura factorial con valores de fiabilidad y validez adecuados. La estructura factorial del cuestionario SATS revela una alta correspondencia conceptual con el modelo que lo sustenta, en consecuencia es posible identificar claramente cuatro componentes y sus respectivos ítems: a) cognitivo-afectivo, b) valor, c) capacidad, y d) dificultad. Se aplicó esta escala a 170 alumnos que estudian Licenciatura en Psicología. Los resultados indicarían que los alumnos tienen actitudes positivas hacia la Estadística. Se evalúan apropiadamente, en términos de su competencia para aprender (competentes cognitivamente), pero al mismo tiempo la consideran como una materia difícil. Estos hallazgos estarían indicando la necesidad de considerar la Estadística desde su contenido, la percepción de los alumnos y el contexto en el que se la enseña. Es importante examinar las mediaciones cognitivas y disciplinares e identificar los puntos difíciles de la enseñanza de la misma, para diseñar actividades didácticas que permitan superar tales dificultades.<hr/>This article summarizes the features and results of a study whose objectives were to explore experiences, motivations, difficulties and fears of students with regard to statistics, and understand the meaning of their experiences in Statistics from the point of view of the attitude. The research design was non - experimental and post facto. The data was collected through SATS questionnaire (Survey of Attitudes Toward Statistics) by Schau et al. (1995), an instrument to measure attitudes toward statistics through a factorial structure with values of reliability and validity. The factor structure of SATS questionnaire reveals a high correspondence conceptual model which sustains it; consequently it is possible to identify clearly four components and their respective topics: a) cognitive-affective, (b) value, (c) the capacity, and (d) difficulty. The sample consisted of 170 psychology students. The results of the items indicate that students have positive attitudes towards Statistics. They are assessed either in terms of their ability to learn statistics (they are considered cognitive skills), but at the same time, they consider that statistics is a difficult subject. These findings would indicate the need to consider the content of the teaching of statistics, the perception of students and the context in which it is taught. It is important to examine the cognitive and disciplinary mediation and identify the difficult points of teaching to design educational activities to overcome these difficulties. <![CDATA[<B>Confirmatory factor analysis of inventory of violence and psychological harassmentat work (IVAPT-PANDO) for Bolivia and Ecuador</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo fue realizar el análisis factorial confirmatorio del Inventario de Violencia y Acoso Psicológico en el Trabajo «IVAPT-PANDO» en la población trabajadora de Bolivia y Ecuador. La muestra estuvo constituida por 620 trabajadores (311 y 309 respectivamente por cada país) de diversos sectores en servicios e industria. Los resultados muestran consistencia interna, con validez relevante y alta confiabilidad.<hr/>The objective of this work was to carry out the confirmatory factor analysis of Inventory of violence and psychological harassment at work «IVAPT-PANDO» in the working population from Bolivia and Ecuador. The sample consisted of 620 workers (311 and 309 respectively for each country) from different services and industry sectors. The results demonstrate internal consistency with relevant validity and high reliability. <![CDATA[<B>Structure of perception in public safety crisis</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inseguridad pública, robos, secuestros y extorsiones, es una problemática que indica el grado de riesgo de un país. En México la inseguridad está vinculada con la ingobernabilidad producto de la corrupción y la negligencia de las autoridades. Ambas problemáticas son estudiadas a partir de la percepción que tiene la ciudadanía en torno a la prevención del delito. Dicha percepción se diagnosticó en dos modalidades; directa o por experiencia personal e indirecta o por experiencia mediatizada. A partir de la validez y la confiabilidad de instrumentos que midieron cuatro factores; acción gubernamental, acción policíaca, acción mediatizada e inseguridad pública de la percepción de riesgo, se establecieron sus relaciones causales. Mediante un modelo de regresión se demostró que la percepción mediatizada de la acción policíaca determina la percepción de la inseguridad pública.<hr/>The public safety crisis (robberies, kidnappings and extortions) is a problem that indicates the degree of risk of a country. In Mexico, the insecurity is tied up with the corruption and negligence lawlessness of the authorities. Both problems are studied from the citizens’ perception around crime prevention. This perception diagnosis has two modalities; direct (personal experience) and indirect (mediated experience). The causal relations were established based on validity and reliability of instruments that measured four factors (Government action, police action, mediated action and public safety crisis) of the risk perception. By means of a regression model showed that the mediated perception of police action determines the perception of public safety crisis. <![CDATA[<B>Cloze’s test in primary education</B>: <B>differential operation of items</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio tuvo como objetivos investigar el ajuste del Test de Cloze al modelo Rasch y verificar la presencia de dificultad en la respuesta al ítem en razón del sexo de las personas (DIF). Participaron de la investigación 231 alumnos del 2º al 4º grado de la enseñanza primaria. Se utilizó el test de Cloze, que fue aplicado de forma colectiva. El instrumento se mostró ajustado al modelo Rasch. Fue posible observar una buena adecuación y un buen ajuste de los ítems en el outfit. En relación al DIF, apenas un ítem indicó diferenciar el sexo. Con base en los datos se concluyó que hubo un equilibrio en los sesgos ocurridos para varones y niñas.<hr/>The objective of this study was to investigate the adjustment of the cloze testing to the Rasch model and verify difficulties in response to the item related to gender (DIF). The sample consisted of 231 students from 2nd to 4th grade Primary Education. Data was collected by means of Cloze test which was collectively administered. The instrument was adjusted to Rasch Models. It was possible to identify in the outfit an ad2equate functioning of the items. In relation to the DIF, only one ítem indicated to differentiate by gender. Based on the data, it was concluded that there was a balance in the biases that have occurred for both boys and girls. <![CDATA[<B>Miscarriage</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo propone repensar el aborto espontáneo en sus dimensiones biológica, psicológica y social con el fin de reivindicar las problemáticas psicosociales que el mismo desencadena. Además invita a reflexionar acerca de la necesidad de no desconocer o ignorar las últimas dos dimensiones.<hr/>This article suggests rethinking the spontaneous abortion in its biological, psychological and social dimensions in order to claim the psychosocial problem that it triggers. It also allows to think about why not to know or ignore the last two dimensions. <![CDATA[<B>Characteristics of the aggressors toward couple</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La violencia hacia las mujeres es un problema de salud pública que ha sido ampliamente abordado por la literatura. Los estudios centrados en el agresor son más escasos por las dificultades de acceder a la población. En este artículo se busca realizar un acercamiento a las características demográficas, de consumo de alcohol y psicológicas que particularizan a los agresores, para ello se triangulan los resultados de dos investigaciones llevadas a cabo en un asentamiento del distrito de Villa el Salvador. Los resultados muestran que ni las variables demográficas ni el consumo de alcohol de los agresores están asociadas a la aparición de la violencia física y emocional hacia las mujeres aunque el último factor puede ser considerado un desencadenante de la agresión hacia la mujer; la presencia de celos e inestabilidad afectiva percibidas por la mujer en su pareja son factores de riesgo para la violencia emocional mientras que la asertividad percibida en su pareja es un factor protector de la violencia emocional. En la discusión se aborda la insuficiencia de estas variables para explicar las razones de la violencia hacia la mujer por lo que se tiene que recurrir a elementos del contexto sociocultural para tener una mejor comprensión de la agresión.<hr/>Violence against women is a public health problem that has been widely discussed in the literature. The studies focusing on the aggressor are limited for the difficulties of access to the population. This article seeks to make an approach to the demographic, of alcohol consumption and psychological characteristics that distinguish to the aggressors, so, we analyze the results of two research carried out in a settlement Villa El Salvador. The results show that neither the demographic variables nor the consumption of alcohol by the aggressors are associated with physical and emotional violence against women although alcohol consumption may be considered a trigger for aggression toward women; the jealousy and emotional instability perceived by women in their couple are risk factors for emotional violence while assertiveness perceived by couple is a protective factor of emotional violence. In the discussion covers the insufficiency of these variables to explain the reasons for the violence against women, therefore it is necessary to resort to elements of the sociocultural context to get a better comprehension of the aggression of man against woman. <![CDATA[<B>Frequency of burnout in officers from Mexico City</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este estudio se reporta la frecuencia de burnout en la Policía Preventiva de la Ciudad de México y qué variables sociodemográficas se asocian a éste. La muestra consistió en 244 policías elegidos por conveniencia con edad de 20 a 58 años. Se utilizó para la evaluación el Maslach Burnout Inventory para profesionales de servicios humanos (MBI-HSS), el cual mide despersonalización, agotamiento emocional y baja realización personal. No se encontró relación con la escolaridad y la edad. El sexo no fue un factor de riesgo para presentar burnout. En cuanto a las dimensiones la que obtuvo una mayor frecuencia fue la baja realización personal.<hr/>This study reports Burnout’s frequency in the Preventive Police from Mexico City and sociodemographic variable that are associated to it. The sample consisted of 244 officers from 20 to 58 years chosen by convenience. The Maslach Burnout Inventory for professionals of human services (MBI-HSS) was used for the evaluation, which measures de-personalisation, emotional exhaustion and low personal accomplishment. There was not relation with the schooling and age. Gender was not a risk factor to present burnout. The dimension that got a greater frequency was the low personal accomplishment. <![CDATA[<B>Perception of rearing in parents and adolescent children belonging to the same family nucleus</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se investigó la percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescentes del mismo núcleo familiar, para detectar las similitudes y diferencias que presentan en su perspectiva acerca de la socialización familiar. Se trabajó con una muestra no probabilística intencional de 180 participantes (60 padres, 60 madres y 60 hijos) del municipio de Toluca, México. Se aplicó la Escala de Percepción de Crianza de Oudhof, González Arratia, Rodríguez y Unikel (2008), que consta de 32 ítems agrupados en tres factores: interés en las actividades del hijo, apoyo y orientación. Se encontraron medias altas en los tres grupos, indicando que tanto los padres como los hijos consideran que las actividades de crianza se realizan con frecuencia. Se concluye que predomina un alto grado de acuerdo entre los integrantes de las familias del estudio acerca de las características del proceso de socialización en el hogar.<hr/>The perception of upbringing in parents and adolescent children belonging to the same family nucleus was investigated to detect the similarities and differences in their perspectives concerning family socialization. The sample was non-probabilistic intentional type of 180 participants (60 mothers 60 fathers and 60 children) from Toluca’s municipality, Mexico. The Scale of Perception of Rearing developed by Oudhof, Gonzalez Arratia, Rodriguez and Unikel (2008) was applied, which consists of 32 items grouped into three factors: interest in children’s activities, support and guidance. High averages were found in all groups, indicating that both parents and children consider that rearing tasks are carried out frequently. It is concluded that agreement dominates among the family members of this study about the characteristics of socialization process at home. <![CDATA[<B>Political ideology and attitudes toward mining in Peru</B>: <B>between economic growth, respect for traditional modes of life and environmentalism</B>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272012000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio analiza la relación entre la ideología política y las actitudes hacia la minería en una muestra de adultos jóvenes de la ciudad de Lima (N = 144). Se utilizó el modelo conceptual del conservadurismo como cognición social motivada, por lo que la ideología política fue evaluada a través de medidas de autoritarismo (RWA), orientación hacia la dominancia social (SDO), orientación política en términos de izquierda/derecha, intolerancia a la incertidumbre e intolerancia a la ambigüedad. Las actitudes hacia la minería fueron evaluadas a través de un instrumento ad hoc que se divide en tres dimensiones: la minería como sinónimo de progreso y crecimiento económico, el respeto por las formas de vida tradicionales y una tendencia hacia el ambientalismo. El conservadurismo político se asoció directamente con una actitud favorable hacia la minería percibida como causa del progreso y crecimiento económico. Asimismo, el conservadurismo político se asoció inversamente con el respeto por las formas de vida tradicionales y el ambientalismo. Se discute finalmente acerca de la posible relación entre el conservadurismo político y algunas formas de conservadurismo económico.<hr/>This study analyzes the relationship between political ideology and attitudes towards mining in a sample of young adults of the city of Lima (N = 144). It was used the conceptual model of conservatism as motivated social cognition. Political ideology was assessed by measures of authoritarianism (RWA), social dominance orientation (SDO), left/right political orientation, intolerance of uncertainty and intolerance of ambiguity. Attitudes toward mining were evaluated by an ad hoc instrument which was divided in three dimensions: mining as synonymous of progress and economic growth, respect for traditional modes of life and a trend toward environmentalism. Political conservatism was directly associated with favorable attitudes towards mining perceived as the cause of progress and economic growth. In addition, political conservatism was inversely associated with respect for traditional life modes and environmentalism. The final discussion suggests a possible link between political conservatism and some forms of economic conservatism.