Scielo RSS <![CDATA[Liberabit]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1729-482720130002&lang=pt vol. 19 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Relationship and impact of the use of psychoactive substances on health in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación tuvo como objetivo principal realizar una aproximación preliminar al examen de la relación entre el consumo de drogas y los problemas de salud en Colombia. Para ello se utilizó un cuestionario con 11 categorías de enfermedades o síndromes (respiratorios, piel, neurológico, psiquiátrico, hepático, autoinmune, cardíaco, traumas y accidentes, transmisión sexual, genito-urinario y otros) que se aplicó a 101 consumidores de drogas entre los 15 y los 64 años de edad y a 50 no consumidores entre 20 y 84 años. Cuatro grupos de trastornos (dificultades psiquiátricas, neurológicas, cardíacas y respiratorias) resultaron significativos entre consumidores de droga. Los trastornos psiquiátricos comprendían ataques de pánico, euforia excesiva, ansiedad general, desmotivación, depresión y alucinaciones; los problemas neurológicos, aumento o disminución de la sensibilidad, pérdida de memoria y dificultades motoras. Solamente un problema cardíaco (las arritmias) y uno respiratorio (tos crónica) fueron significativos. Este estudio sienta las bases para el futuro cálculo de las fracciones atribuibles salud-drogas.<hr/>The main objective of this study is to carry out a preliminary approach to the examination of the relationship between drug use and the health problems in Colombia. It was used a questionnaire with 11 categories of diseases or syndromes (respiratory, skin, neurological, psychiatric, liver, self-inmune, cardiac, traumas and accidents, sexually transmitted genitalurinary and others), which was applied at 101 drug users between 15 and 64 years of age and 50 non-consumers between 20 and 84 years old. Four groups of disorders (psychiatric, neurologic, cardiac, and respiratory difficulties) were significant among drug users. Psychiatric disorders included panic attacks, excessive euphoria, general anxiety, discouragement, depression and hallucinations; neurological problems, increase or decrease of sensitivity, memory loss and motor difficulties. Only a heart problem (arrhythmias) and one respiratory (chronic cough) were significantly present. This study lays the groundwork for the future calculations of health-drugs attributable fractions. <![CDATA[<b>Factorial structure and internal consistency of the utrecht work engagement Scale (UWES) 17 among health workers of Chile</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con la finalidad de aportar evidencias de validez y confiabilidad de los instrumentos para evaluar calidad de vida laboral, el presente estudio evalúa la estructura factorial y la confiabilidad de la escala UWES-17 que mide Engagement o compromiso laboral. Se encuestó a 165 trabajadores de la salud chilenos, de distintas disciplinas sanitarias y calidad contractual, siendo la mayoría mujeres (70.30%) y profesionales no médicos (27.88%). A través de un Análisis Factorial Exploratorio, se identificó dos factores: Involucramiento con el trabajo y Entusiasmo por el trabajo, evidenciando confiabilidad suficiente. El estudio evidencia que la escala UWES-17, considerando la estructura factorial antes mencionada, presenta adecuadas propiedades psicométricas para ser utilizadas en trabajadores sanitarios chilenos, lo que apoya su uso para investigar este fenómeno laboral.<hr/>In order to provide evidence of validity and reliability of the instruments to evaluate the quality of working life, this study assesses the factorial structure and the reliability of the UWES-17 scale, measuring Engagement or employment commitment. A group of 165 Chilean Health workers were surveyed from various health disciplines and contract quality, the majority being women (70.30%) and non-medical professionals (27.88%). Through a Factorial Exploratory Analysis, we identified two factors: involvement with work and enthusiasm for work, demonstrating sufficient reliability. The study shows that the UWES-17 scale, considering the factorial structure referred to above, presents appropriate psychometric properties to be used in Chilean health workers, which supports its use to investigate this laboral phenomenon. <![CDATA[<b>Cross-cultural study with Bender Test</b>: <b>Gradual scoring system</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del presente estudio es comparar el desempeño en la Prueba Gestáltica Visomotriz de Bender - Sistema de Puntuación Gradual (B-SPG) en un grupo de niños peruanos en función a los datos ofrecidos por el manual brasilero de la prueba. Participaron 82 niños, de ambos sexos, con edades entre los 8 y 10 años (M = 9.21, DT = 0.83). Los niños provenían de los distritos de Pueblo Libre (43.9%) y Rímac (51.2%), de la provincia de Lima, así como también de Lima Metropolitana (4.9%). El B-SPG fue aplicado de forma colectiva. Los promedios de puntos obtenidos por los niños peruanos en el B-SPG fueron significativamente superiores a los obtenidos por los niños brasileros en cada una de las edades estudiadas. Se destaca la importancia de investigar evidencias de validez y de confiabilidad para que la prueba pueda ser usada de forma adecuada en el Perú, considerando las particularidades de desarrollo de los niños del país.<hr/>The objective of the study is to compare performance on the Bender Visual Motor Gestalt test - system of Gradual punctuation (B-SPG) in a group of Peruvian children in connection with the data provided by the Brazilian manual of the test. In this research 82 Peruvian children were involved, both sexes, with ages between 8 and 10 years (M = 9.21, DT = 0.83). The children came from the districts of Pueblo Libre (43.9%) and Rimac (51.2%) in the province of Lima, as well as from metropolitan Lima (4.9%). The B-SPG was collectively applied in the children’s schools. The average points earned by the Peruvian children in the B-SPG were significantly higher than those obtained by Brazilian children in each one of the ages studied. It emphasizes the importance of investigating evidence of validity and reliability, so that, the test can be used appropriately in Peru, considering the peculiarities of the development of children in the country. <![CDATA[<b>Usefulness of a program of neuropsychological rehabilitation of memory in acquired brain damage</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio evaluó la utilidad de un programa de rehabilitación cognitiva y funcional de memoria para pacientes con daño cerebral adquirido. Diez participantes con deterioro cognitivo leve o moderado participaron en el estudio, cinco de ellos asistieron durante cuatro meses a un programa semanal de rehabilitación, mientras que los otros cinco no recibieron intervención neuropsicológica. Los resultados mostraron que el grupo de rehabilitación mejoró la puntuación en la Escala de Memoria de Wechsler III. De igual forma, se encontró que la puntuación en la escala de fallos de memoria de la vida diaria solo mejoró en el grupo que recibió rehabilitación. Los resultados sugieren que el programa de rehabilitación de la memoria resulta útil en el tratamiento de las secuelas tanto cognitivas como funcionales resultantes del daño cerebral adquirido.<hr/>This study evaluated the usefulness of a cognitive and functional rehabilitation of memory program for patients with acquired brain injury. Ten participants with mild- to -moderate cognitive impairment participated in the study; five of them for four months attended a weekly rehabilitation program, while the other five did not receive any neuropsychological intervention. The results showed that the rehabilitation group improved the score in the Wechsler III Memory Scale. Similarly, it was found that the score on the memory scale of failure of the daily life only improved in the group that received rehabilitation. The results suggest that memory rehabilitation program is useful in the treatment of both cognitive and functional sequels resulting from acquired brain damage. <![CDATA[<b>Behavioural research on human working memory</b>: <b>mixing qualitative and quantitative methods</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The long lasting opposition between qualitative and quantitative methods for studying behaviour has been overridden by interdisciplinary work in which methods can be combined to approach animal and human behaviour, thus contributing to drawing rigorous and useful conclusions. We show an example of this by combining a quasi-experimental design and descriptive methods to study working memory for the resolution of a spatial problem task (the Tower of Hanoi) in a neuropsychiatric hospital inpatient with amnesia and executive deficits. Results from the quasi-experiment showed that the patient acquired strategies to solve the task with a high level of efficiency (F3/35 = 7, 19, p < .01). Qualitatively speaking, the patient developed more than one strategy to solve the problem, which indicates the presence of learning based on working memory. In the light of these findings, we discuss issues of mixed methods research and suggest the importance of developing mixed methods to study behaviour.<hr/>La oposición duradera entre métodos cualitativos y cuantitativos para estudiar el comportamiento ha sido anulada por el trabajo interdisciplinario en que los métodos pueden combinarse para enfocar el comportamiento humano y animal, contribuyendo así a obtener conclusiones útiles y rigurosas. Se presenta una muestra, combinando métodos descriptivos y un diseño cuasiexperimental para estudiar la memoria de trabajo en la resolución de una tarea de problema espacial (la Torre de Hanoi), en un paciente internado en un hospital neuropsiquiátrico con amnesia y déficit ejecutivo. Resultados del cuasiexperimento demostraron que el paciente adquirió estrategias para resolver la tarea con un alto nivel de eficiencia (F3/35 = 7, 19, p < .01). Cualitativamente el paciente desarrolló más de una estrategia para resolver el problema, lo cual indica la presencia de aprendizaje basado en memoria de trabajo. A la luz de estos resultados, se discuten métodos de investigación mixtos y se sugiere la importancia de desarrollar métodos mixtos para estudiar el comportamiento. <![CDATA[<b>Sociopolitical child participation and political socialization processes</b>: <b>exploring with boys and girls from the city of Cordoba, Argentina</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan los resultados de un estudio exploratorio tendiente a conocer el grado de participación social y política que poseen niños y niñas de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el cual se efectuaron 200 entrevistas semiestructuradas a niños y niñas de 9 a 11 años de edad, de nivel socioeconómico medio que residen en dicha ciudad. Los resultados indican niveles bajos de participación social y política, con una fuerte presencia de actividades sociales de corte religioso, por sobre otros tipos de participación. Asimismo, se realizó un análisis cualitativo acerca de las razones que los niños y niñas explicitan en relación con su ausencia de participación. A partir de los resultados se han observado en las prácticas y discursos infantiles la reproducción de enunciados que los desacreditan como sujetos de derechos con capacidad de acción política. Esta situación imposibilita la emergencia protagónica de los niños y niñas en el área de lo público.<hr/>The results of an exploratory study are expressed to know the degree of social and political participation that have boys and girls from the city of Cordoba, Argentina, in which were conducted 200 semi-structured interviews, to boys and girls from 9 to 11 years old, of a middle socioeconomic level residing in the city. The results indicate low levels of social and political participation with a strong presence of social activities of religious cut, above other types of participation. A qualitative analysis about the reasons that children brought in relationship with its absence of participation is also conducted. Based on the results it has been observed in practices and children’s speech reproduction statements discrediting them as subjects of rights capable of political action. This situation makes it impossible for the protagonist emergence of the children in the public area. <![CDATA[<b>Differences between subgroups of students involved in bullying</b>: <b>victims, aggressors and aggressors-victims</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente estudio planteó como objetivo determinar si las variables autoconcepto social, problemas de adaptación psicosocial y clima familiar, diferencian a víctimas, agresores-víctimas y agresores; además, establecer una función discriminante a partir de la cual se permita una clasificación de los estudiantes. Para ello, se identificaron a 245 estudiantes involucrados en el bullying: 50 víctimas, 63 agresores-víctimas y 132 agresores. Con un análisis discriminante se encontró que las variables mencionadas diferencian a los subgrupos y clasifican adecuadamente al 70% de los casos. Los agresores-víctimas fueron más vulnerables, ya que poseen un autoconcepto social más bajo, mayores problemas de adaptación psicosocial y clima familiar más desfavorable. Los agresores poseen autoconcepto social más alto y mayor dificultad tanto en la adaptación psicosocial como en el clima familiar, comparado con las víctimas. Se concluye que los hallazgos evidencian que los subgrupos presentan características que los distinguen, lo cual sugiere la necesidad de estrategias de intervención diferenciadas.<hr/>The aim of this study was to determine if the social self-concept, psychosocial adaptation issues and family climate variables differentiate aggressors-victims, victims and aggressors. In addition, to establish a discriminating function which allow a classification of students. To do this, we identified 245 students involved in bullying: 50 victims and 63 aggressorsvictims and 132 aggressors. With a discriminating analysis it was found that the mentioned variables differentiate subgroups and properly classified up to 70% of the cases. The aggressors-victims were the most vulnerable, since they have a lower social self-concept, greater psychosocial adaptation problems and the most unfavorable family climate. The aggressors have higher social self-concept and greater difficulty in psychosocial adaptation and the family atmosphere, compared with the victims. It is concluded that the findings demonstrate that subgroups have characteristics which distinguish them, which suggests the need of different intervention strategies. <![CDATA[<b>Computer simulations on environmental issues in two contrast groups</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo plantea como finalidad describir la representación cognitiva sobre el tema del medio ambiente que poseen dos grupos de estudiantes: 1) 57 de biología y 2) 64 de psicología, a través de simulaciones computacionales utilizando el método de Redes Asociativas Pathfinder. A los estudiantes se les solicitó que definieran 7 conceptos relacionados con el tema: medio ambiente, contaminación, naturaleza, ciudad, ecología, deforestación y reciclaje; a través de la técnica de las redes semánticas naturales. Los datos obtenidos sirvieron para efectuar las simulaciones computacionales. Los hallazgos demuestran que los dos grupos tienen representaciones semejantes en conceptos relacionados a sus experiencias, pero también hay diferencias en aquellos conceptos que tienen que ver con sus conocimientos y preferencias en especial para los jóvenes de biología.<hr/>This work aims to describe the cognitive representation on the subject of the environment that two groups of students have: 1) 57 of biology and 2) 64 of psychology, through computer simulations using the method of Pathfinder Associative Networks. Students are asked that they define 7 concepts related to the subject, these are: environment, pollution, nature, city, ecology, deforestation and recycling; through the technique of natural semantic networks. The data obtained was used to carry out computer simulations. The findings demonstrate that the two groups have similar representations in concepts relating to their experiences, but there are also differences in concepts that have to do with their knowledge and preferences especially for the youth of biology. <![CDATA[<b>Current biopolitical on disability</b>: <b>inclusion strategy</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo realiza un acotado recorrido en lo que actualmente se entiende por estrategia de inclusión en relación a la problemática de la discapacidad, tomando como referencia las políticas públicas sostenidas en la ciudad de Rosario, Argentina. Sobre esa base se plantearon interrogantes en relación a la biopolítica y a la gubernamentalidad. Este recorrido se orientó finalmente a interrogar el estatuto mismo de la discapacidad, problemática en sí misma compleja y difusa, de la que se esbozaron algunas coordenadas básicas para proponer pensarla en términos de lo que M. Foucault llamó «dispositivo»; es decir, como una construcción política compleja y heterogénea, basada en la dicotomía normal-patológico, que naturaliza la noción de déficit, lo presenta como una tragedia personal que funciona a su vez favoreciendo el sostenimiento de la política económica propia del neoliberalismo.<hr/>This paper takes a limited tour of what currently means inclusion strategy in relation to the problem of the disability, taking as a reference the public policy held in the city of Rosario, Argentina. On this basis questions were raised in relation to biopolitics and governmentality. This tour was finally oriented to interrogate the same status of disability, a complex and diffuse problematic in itself, which outlined some basic coordinates to propose to think of it in terms of what M. Foucault called «device»; that is, as a complex and heterogeneous political construction based on the normal-pathological dichotomy, which naturalizes the notion of deficit, it presents it as a personal tragedy that works at the same time promoting the sustainability of the economic policy of neo-liberalism. <![CDATA[<b>Comparison of t distribution variables</b>: <b>an application on the difference of groups to construct validity</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta una técnica estadística para comparar resultados de la aplicación de pruebas estadísticas basados en distribuciones t. Esta técnica se aplica mediante un programa MS Excel, se incluye un indicador de la magnitud del efecto (d de Cohen), el mismo que es parte de las actuales recomendaciones de publicación de resultados estadísticos. Para la demostración de la técnica se usó la información publicada en tres estudios empíricos y se compararon las variables de distribución t de Student obtenidas. Los resultados fueron consistentes con la información publicada. Finalmente, se discute las ventajas y las condiciones metodológicas de la apropiada aplicación de la técnica en el contexto de la investigación psicométrica y no psicométrica en psicología y educación.<hr/>It is a statistical technique to compare results of the application of statistical tests based on t distributions. This technique is applied using a MS Excel program; an indicator of the magnitude of the effect (Cohen d) is included, which is part of the current recommendations for publication of statistical results. For a demonstration of the technique the information published in three empirical studies was used and Student’s t distribution variables obtained were compared. The results were consistent with the posted information. Finally, the advantages and methodological conditions of the proper application of the technique in the context of the psychometric and not psychometric research in psychology and education is discussed. <![CDATA[<b>Paranormal experiences and their relationship with the meaning of life</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se investigó los efectos que tienen las experiencias paranormales en la vida de las personas. Se recogieron los resultados de una muestra de 24 personas activamente interesadas en pensamiento new age y otras cuestiones esotéricas que reportaron haber tenido al menos una experiencia paranormal. Tales experiencias incrementaban el interés en cuestiones espirituales así como la sensación subjetiva de bienestar. También mostraron disminución en el temor hacia la muerte, depresión o ansiedad; aislamiento y soledad; preocupaciones y temores acerca del futuro. Una gran mayoría de los encuestados indicó que estos efectos resultaban de una combinación de más de una experiencia paranormal y trascendental-espiritual. La magnitud de los cambios en el bienestar y en la espiritualidad estuvieron positivamente asociados con el número de experiencias anómalas. Los puntajes de bienestar y la importancia de la espiritualidad estuvieron positivamente asociados con los cambios en el bienestar y la espiritualidad que resultaron de las experiencias anómalas. Aunque el 45% de los encuestados indicó que la experiencia paranormal había sido atemorizante, este temor parecía ser temporal o mezclado con sentimientos positivos.<hr/>The effects that have paranormal experiences in the life of the people were investigated. The results of a sample of 24 people actively interested in thinking new age and esoteric issues that reported having at least one paranormal experience were collected. Such experiences increased their interest in spiritual matters as well as the subjective sense of well-being. They also showed a decrease in fear of death, depression or anxiety, isolation and loneliness; concerns and fears about the future. A large majority of the respondents indicated that these effects were a combination of more than one spiritual, paranormal and transcendental experience. The magnitude of the changes in welfare and spirituality were positively associated with the number of anomalous experiences. Well-being scores and the importance of spirituality were positively associated with changes in welfare and spirituality which resulted from the anomalous experiences. Although 45% of respondents indicated that the paranormal experience had been frightening, this fear seemed to be temporary or mixed with positive feelings. <![CDATA[<b>Participation in a sector-based organizations in the Manchay human settlement of the Pachacamac District</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un estudio cualitativo de diseño fenomenológico en el que intervinieron 12 dirigentes de las organizaciones de base de un Asentamiento Humano (AA.HH.) del distrito de Manchay. A través de la entrevista y grupos focales se investigaron las principales razones de participación comunitaria; los datos obtenidos fueron analizados a partir de la técnica de análisis de contenido, para posteriormente realizar la triangulación de datos. En el presente artículo se exponen los resultados y los argumentos brindados por los participantes; finalmente se discuten los principales hallazgos acerca del estudio en función de cuatro aspectos: elementos motivadores de participación, formas de participación, percepción como comunidad y percepción hacia el agente externo.<hr/>It was considered appropriate to carry out a qualitative study of phenomenological design involving 12 leaders of organizations of a human settlement (AA.HH.) from the District of Manchay, whereby through the interviews and focus groups were investigated the main reasons for community participation. The obtained data was analyzed from the technique of content analysis, and then the triangulation of data was performed. Also the findings obtained are exposed, the arguments provided by the participants and finally the main results on the study are discussed based on four aspects: motivators for participation, forms of participation, perception as community and perception towards the foreign agent. <![CDATA[<b>Academic, intellectual skills performance and strategies of learning in university students of Lima</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se estudia la relación entre aptitudes mentales primarias, inteligencia triárquica, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en universitarios. La muestra estuvo compuesta por 231 estudiantes de psicología, del 1° al 4° ciclo, de una universidad particular de Lima. Se empleó las siguientes pruebas: Aptitudes Mentales Primarias - PMA (1936, 1996, 1997), Inteligencia Triárquica - STAT (1985, 2000), nivel h, y Estrategias de Estudio y Aprendizaje - LASSI (1987, 2002). Para el rendimiento académico se consideró el promedio general del semestre 07-II. Se utilizó el Coeficiente de Correlación Múltiple de Pearson y Regresión Lineal. Se encontró relación positiva y significativa entre las variables estudiadas; sin embargo, las variables que predicen el rendimiento académico son la inteligencia analítica y el componente motivación (actitud, motivación y ansiedad).<hr/>It explores the relationship between primary mental aptitudes, triarchic intelligence, learning strategies and academic performance in college. The sample was 231 psychology students, from the 1st to the 4th cycle, of a private University in Lima. The following tests were used: Primary Mental Aptitudes (PMA, 1936, 1996, 1997), Triarchic intelligence (STAT, 1985, 2000), level h, and Study and Learning Strategies (LASSI, 1987, 2002). It was considered the overall average of the semester 07-II for academic performance. The Multiple Correlation Coeficient of Pearson and the Linear Regression was used. Positive and significant relations between the studied variables were found; however, variables that predict academic performance are the analytic intelligence and the motivational component (attitude, motivation and anxiety).