Scielo RSS <![CDATA[Liberabit]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1729-482720140002&lang=es vol. 20 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Entrevista con Christina Maslach</b>: <b>reflexiones sobre el síndrome de Burnout</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Error de medición alrededor de los puntos de corte en el MBI-GS</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la calificación de los resultados del MBI-GS (Maslach Burnout Inventory - General Survey) como de sus antecesores, se usan interpretaciones dimensionales, pero también puntos de corte para clasificar a los sujetos y diferenciarlos con respecto a la presencia del síndrome de burnout. Sin embargo, este uso está orientado al tipo de tests referidos a criterios, por lo que la estimación de la confiabilidad debe converger con este tipo de uso. El objetivo del presente estudio fue estimar la confiabilidad alrededor de varios puntos de corte en el MBI-GS (agotamiento emocional, eficacia profesional y cinismo), mediante el coeficiente K2 de Livingston. Los participantes fueron 741 sujetos de varias ocupaciones, provenientes de instituciones públicas y privadas de Lima y de otras ciudades. Previo a la obtención de la confiabilidad criterial, se verificó la unidimensionalidad, el modelo equivalente tau, la distribución y la bimodalidad de los puntajes. Se halló que los puntos de corte más extremos muestran mayor confiabilidad; que la confiabilidad se incrementa en relación al grado de extremidad de los puntajes; que el puntaje de agotamiento emocional obtiene mayor confiabilidad criterial y que cinismo obtiene la menor, pero todos los puntajes generalmente muestran buenas confiabilidades. Se discute el uso de los puntos de corte en relación a su validez y confiabilidad.<hr/>In the rating of the MBI-GS results (Maslach Burnout Inventory - General Survey) as its predecessors, we used dimensional interpretations, but also cut-off points for classifying and differentiating the subjects with respect to the presence of the burnout syndrome. However, this use is oriented to the type of tests relating to criteria so that the estimate of the reliability must converge with this type of use. The objective of this study was to estimate the reliability around various cutting points in the MBI-GS (emotional exhaustion, professional effectiveness and cynicism), through Livingston’s K2 coefficient. The participants were 741 subjects of various occupations, from public and private institutions in Lima and other cities. Prior to obtaining the reliability criterion, the unidimensionality was verified, the equivalent model tau, distribution and bimodality of the scores. It was found that the most extreme cut-off points show greater reliability; that the reliability increases in relation to the degree of extremity of the scores; the scores of emotional exhaustion get greater reliability criterion and that cynicism gets the lowest, but all the scores generally show good reliability. This paper discusses the use of the cut-off points in relation to their validity and reliability. <![CDATA[<b>¿Trastorno de personalidad por evitación o fobia social generalizada?</b>: <b>un estudio piloto con población adolescente española</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio planteó como objetivo analizar en qué medida se presentan diferencias cualitativas y cuantitativas entre adolescentes con diagnóstico de Fobia social generalizada y los que cumplen los criterios para el diagnóstico de fobia social generalizada más Trastorno de personalidad por evitación, de acuerdo a los requisitos del Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-IV-TR). La muestra estuvo integrada por 29 adolescentes españoles con una edad media de 15.22 años (DT = 1.08; rango = 14-17), en su mayoría del género femenino (66.7%). Los resultados muestran diferencias estadísticamente significativas solo en una de las nueve variables cuantitativas continuas medidas: el número de situaciones sociales temidas/evitadas. El diseño del estudio realizado fue correlacional y transversal. No se hallaron diferencias intergrupo en cuanto a comorbilidad excepto en la variable Trastorno obsesivo-compulsivo. Los resultados obtenidos avalan la posición que el trastorno de personalidad por evitación no debería ser considerado una entidad diagnóstica independiente, sino que debería formar parte del gradiente Ansiedad social situándose en el extremo de mayor gravedad del continuo.<hr/>The objective of this study was to analyze to what extent are qualitative and quantitative differences among teenager with Generalized Social Phobia diagnosis and those, which meet the criteria for the diagnosis of generalized social phobia plus Personality Disorder by Avoidance, in accordance with the requirements of the Diagnostic, and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV-TR. The sample consisted of 29 Spanish teenagers with an average age of 15.22 (TD = 1.08; range = 14-17), most of them were female (66.7%). The results show statistically significant differences in only one of the nine quantitative variables continuous measures: the number of social situations Feared/Avoided. The design of the study was correlated and cross-sectional. No inter-group differences were found in terms of comorbidity except in the Obsessive Compulsive Disorder variable. The results obtained support the position that claims that Personality Disorder by Avoidance should not be considered a separate diagnostic entity, but should be part of the Social Anxiety gradient positioned at the greater extreme of continuous importance. <![CDATA[<b>Social representations and adherence to antiretroviral treatment</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho teve como objetivo identificar as representações sociais e os fatores que influenciam a adesão ao tratamento antirretroviral. Participaram do estudo 154 pessoas que faziam tratamento antirretroviral, sendo 82 homens com média de idade de 40 anos e 3 meses. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas diretivas e por uma escala de adesão ao tratamento antirretroviral. O material textual sobre o significado do tratamento foi analisado pelo software IRAMUTEQ. O tratamento é representado a partir de duas concepções: a primeira a uma vida normal mantida pela ideia de uso contínuo e regular dos medicamentos, compartilhada pelas pessoas com alta adesão ao tratamento. Já a segunda, como algo que gera sofrimento e isolamento social, mais característica de pessoas com baixa/inadequada e insuficiente/ regular adesão. Sobre o nível de adesão, os resultados indicaram que 22.7% dos participantes apresentaram adesão alta/ estrita, e que a relação com o médico, a equipe de saúde e a informação sobre o tratamento estão relacionados com a alta/ estrita adesão ao tratamento antirretroviral dos participantes.<hr/>This study aims to identify the social representations and the factors that influence in the adherence to antiretroviral treatment. The participants in the study were 154 people who were undergoing antiretroviral treatment, 82 men with an average age of 40 years and three months. The data was obtained through direct interviews and through a scale of adherence to antiretroviral treatment. The textual material in relation to the meaning of the treatment was analyzed by the IRAMUTEQ software. The treatment is represented in two concepts: First, from a normal life maintained by the idea of continuous and regular use of medications shared by people with high adherence to treatment. Second, as something which generates social suffering, and isolation, most characteristic of people with low/inadequate, and insufficient/regular adherence. Regarding the level of adherence, results showed than the 22.7% of the participants showed a high/strict adherence; and that the relationship with the doctor, health care equipment, and treatment information are related with a high/strict adherence to participant’s antiretroviral treatment. <![CDATA[<b>Automatic negative thought in patients with panic disorder</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es O transtorno do pânico (TP) é caracterizado por ataques de pânico, os quais surgem acompanhados por uma série de pensamentos inadequados ao contexto. Objetivo: identificar e sistematizar a distorção cognitiva e os tipos de pensamentos negativos automáticos (PNA) presentes em pacientes com TP. Participantes: 20 indivíduos na faixa etária de 32 anos e com diagnóstico de TP. Instrumentos: Anamnese e entrevista semi-estruturada, Inventário Beck de Ansiedade e Escala para Pânico e Agorafobia. Resultados: os dados apontaram níveis de ansiedade significativos, corroborando o diagnóstico de transtorno do pânico nos sujeitos. Já os PNA - como «Estou com dor de cabeça. Será que é uma crise?» - e os padrões de distorções cognitivas identificados, incluindo suposição, catastrofização, generalização e subestimação/ superestimação, estão em acordo com a literatura apresentada e são condizentes com a prática clínica.<hr/>Panic disorder (PD) is characterized by attacks of panic, which are accompanied by a series of thoughts, inappropriate to the context. Objective: to identify and systematize the cognitive distortion and the types of automatic negative thoughts (ANT) present in patients with (PD). Participants: 20 individuals in the age of 32 years and with a diagnosis of PD. Instruments: Anamnesis and semi-structured interview, Beck anxiety inventory and scale of panic and agoraphobia. Results: data showed significant levels of anxiety, corroborating the diagnosis of disorders of panic in the subjects. Already the ANT - as «I have a headache. Is it a crisis?» - and the standards identified cognitive distortions, including assumptions, pessimism, generalization and under-estimation / over-estimation, they are subject to the presented literature and they are suitable for clinical practice. <![CDATA[<b>Estilos culturales vs. estilos contraculturales en universitarios y su relación con la crianza</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se establece como primer objetivo analizar los estilos de confrontación cultura-contracultura para comprobar su evolución con el paso del tiempo entre universitarios de hace 18 años y contemporáneos; como segundo objetivo, conocer las relaciones entre estilos y actitudes hacia la crianza de universitarios mexicanos. Para tal efecto se eligió una muestra de conveniencia (N = 213) y se evaluaron estilos culturales (obediencia, control externo, cautela, interdependencia y amor), así como contraculturales (autoafirmación, control interno, audacia, autonomía y poder); también, las expectativas, y las prácticas disciplinarias y de crianza. Mediante pruebas de medias se halló que los universitarios contemporáneos apoyaron los estilos de autoafirmación y autonomía, pero también al amor. Por medio de estadísticas no paramétricas se encontró que los grupos de obediencia y de poder presentaron las prácticas disciplinarias más severas; el grupo de control externo presentó las expectativas y prácticas de crianza más pobres y el grupo de audacia tuvo también expectativas muy pobres. Estos resultados indican que el apoyo a las creencias tradicionales se ha modificado y se discute su relevancia para la crianza.<hr/>It is set as the first objective to analyze the styles of confrontation culture and counter-culture to check its evolution with the passage of time between university students from 18 years ago and contemporary students; as a second objective, to know the relationships between styles and attitudes toward raising Mexican university students. For such purpose they chose a convenience sample (N = 213), and cultural styles were evaluated (obedience, external control, caution, interdependence and love), as well as counter-cultural styles (assertiveness, self control, boldness, independence and power); also, expectations, and disciplinary practices, and of child-rearing. Through tests of means it was revealed that the contemporary university students supported the styles of assertiveness and autonomy, but also of love. By means of non-parametric statistics it was found that the obedience and power groups presented the most severe disciplinary practices; the external control group presented the poorest expectations and upbringingpractices, and the boldness group also had very poor expectations. These results indicate that support for traditional beliefshave been modified and questionsits relevance for upbringing. <![CDATA[<b>Estructura factorial del inventario Leisure Coping Belief Scale en una muestra mexicana</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los pasatiempos, vistos como actividades que fomentan el desarrollo de habilidades, aptitudes y redes sociales, fuera de la escuela o el trabajo, presentan opciones físicas, intelectuales y económicas, capaces de apoyar el desarrollo personal y el manejo del estrés en todo tipo de poblaciones. Por ello, este estudio analiza las propiedades psicométricas de cuatro subescalas del cuestionario Leisure Coping Belief Scale (LCBS) en 132 adultos de población mexicana. El análisis factorial apoya su dimensionalidad y estructura factorial en cuatro factores, como en el modelo original. La consistencia interna del inventario refleja una adecuada confiabilidad. Se evidencia que la LCBS-M es una medida válida y fiable para continuar realizando estudios sobre las creencias en torno al uso de los pasatiempos como estrategias de afrontamiento en adultos mexicanos.<hr/>Hobbies, seen as activities that promote the development of abilities, skills, and social networks, outside of school or work, present physical, intellectual and economic options, able to support the personal development and stress management in all types of populations. Therefore, this study analyzes the psychometric properties of four subscales of the questionnaire Leisure Coping Belief Scale (LCBS) in 132 adults of Mexican population. The factorial analysis supports its dimensionality and factorial structure in four factors, such as in the original model. The internal consistency of the inventory reflects adequate reliability. It is evident that the LCBS-M is a valid and reliable measure to continue the studies on beliefs about the use of the hobbies as coping strategies in Mexican adults. <![CDATA[<b>Estilos de aprendizaje y metacognición en estudiantes de psicología de Arequipa</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este estudio se presenta la correlación de los estilos de aprendizaje según el modelo de Kolb (divergente, asimilador, convergente y acomodador) con la metacognición y sus tres dimensiones (autoconocimiento, autorregulación y evaluación). Para ello, se utilizó el Inventario de Estilos de Aprendizaje de Kolb (α = 0.87) y el Inventario de Estrategias Metacognitivas de O’Neil y Abedi (α = 0.90). La muestra estuvo conformada por 273 estudiantes de psicología de tres universidades de Arequipa, seleccionados mediante la técnica de grupos intactos. Los resultados indican que el estilo divergente es el predominante en las tres universidades y que existen altos porcentajes de estudiantes con niveles bajos de metacognición, autoconocimiento, autorregulación y evaluación. Para el caso de la Universidad Nacional de San Agustín (UNSA) y la Universidad Católica de Santa María (UCSM), se hallaron relaciones entre el estilo de aprendizaje convergente y la metacognición. Hubo relaciones inversas entre este estilo y el estilo divergente. El análisis de varianza indica que los estilos de aprendizaje no tienen efecto sobre la metacognición ni sus dimensiones.<hr/>In this study, learning styles were correlated according to Kolb’s model (divergent, assimilator, convergent and usher) with metacognition and its three dimensions (self-knowledge, self-regulation and evaluation). For this purpose, Kolb’s Styles of Learning Inventory was used (α = 0.87) and O’Neil and Abedi’s Metacognitive Strategies Inventory (α = 0.90). The sample was made-up of 273 psychology students from three universities in Arequipa that were selected through the intact group technique. The results indicated that the divergent style is prevalent in the three universities, and there are high percentages of students with low levels of metacognition, self-knowledge, self-regulation and evaluation. In the case of the Universidad Nacional de San Agustin (UNSA) and the Universidad Catolica de Santa Maria (UCSM), relationships were found between convergent learning style and metacognition. There was an inverse relationship between this style and the divergent style. Variance analysis indicated that learning styles do not have an effect on metacognition or its dimensions. <![CDATA[<b>Afrontamiento y rumiación frente a eventos adversos y crecimiento postraumático en estudiantes universitarios</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio planteó como objetivo identificar las estrategias de afrontamiento y estilos rumiativos que se relacionan con la existencia de crecimiento postraumático (CPT), en una muestra de 195 estudiantes universitarios que experimentaron eventos de alto impacto emocional. La rumiación deliberada y las estrategias de afrontamiento religioso, reevaluación positiva y búsqueda de apoyo social, mostraron relación con el crecimiento postraumático. Además, se encontró una débil relación entre CPT y expresión emocional abierta. Estos resultados confirman la relevancia que para muchas personas tiene la religión y la búsqueda de apoyo social en la capacidad de extraer aprendizajes de experiencias dolorosas y, en particular, la importancia de procesos cognitivos como la reevaluación positiva y la denominada rumiación deliberada.<hr/>This study was intended to identify the coping strategies and rumination styles that are related to the existence of post-traumatic growth (PTG), in a sample of 195 college students who experienced high emotional impact events. The deliberate rumination and religious coping strategies, positive re-evaluation and search for social support, showed a relationship with post-traumatic growth. In addition, a weak relationship between PTG and open emotional expression was found. These findings confirm the relevance that, for many people, religion, and the search for social support have in the capacity of extracting learning from painful experiences and, in particular, the importance of cognitive processes as positive re-evaluation and the so-called deliberate rumination. <![CDATA[<b>Procrastinación académica</b>: <b>validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de la presente investigación es analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Procrastinación Académica (EPA) en una muestra constituida por 379 estudiantes de una universidad privada cuyas edades se encuentran entre 16 y 40 años (M = 20.82). El análisis factorial confirmatorio realizado revela que la EPA presenta una estructura bifactorial. La confiabilidad se estimó mediante el alfa de Cronbach obteniéndose .816 para la escala total; .821 para el factor Autorregulación académica, y .752 para el factor Postergación de actividades. Se concluye que la EPA cuenta con propiedades psicométricas adecuadas para seguir con estudios de validación utilizando otras estrategias, apoyando su uso como instrumento de evaluación de la procrastinación académica.<hr/>The objective of this research is to analyze the psychometric properties of the Academic Procrastination Scale (EPA) in a sample consisting of 379 students from a private university whose ages are between 16 and 40 years (M = 20.82). The confirmatory factor analysis conducted reveals that the EPA has a bivariate structure. Reliability was estimated through Cronbach’s alpha, obtaining.816 for the total scale; .821 for the self-regulating academic factor, and.752 for the activities postponement factor. It is concluded that the EPA has psychometric properties suitable to continue with validation studies using other strategies, supporting its use as a tool for evaluation of academic procrastination. <![CDATA[<b>Comprensión de textos de ciencias en estudiantes universitarios</b>: <b>generación de inferencias causales durante la lectura</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se examinó la generación de inferencias causal-antecedente durante y luego de la lectura de textos expositivos con contenidos científicos poco familiares en 52 estudiantes de grado universitario (Edad M = 24.48, DS = 3.6), quienes leyeron 24 textos científicos breves. Se registraron dos medidas de activación durante la lectura (tiempos de lectura y decisión léxica) y una medida post-lectura (respuestas a preguntas); además, se controló el grado de familiaridad de los materiales. Los resultados sugieren que las inferencias causal-antecedente son generadas al leer materiales científicos poco familiares, pero el grado de activación de la información requerida por la inferencia depende de la distancia de las partes del texto a ser integradas.<hr/>The generation of causal inferences-background was examined during and after the reading of expository texts with little unfamiliar scientific content in 52 university level students (M Age = 24.48, SD = 3.6), who read 24 short scientific texts. There were two activation measures during the reading (reading times and lexical decision) and a post-reading measure (answers to questions); in addition, the degree of familiarity of the material was controlled. The results suggest that causal inferences-background is generated when reading unfamiliar scientific material, but the degree of activation of the information required by inference depends on the distance of the parts of the text to be integrated. <![CDATA[<b>Diseño y validación de la escala CapPsi para medir capital psicológico</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del presente estudio fue el desarrollo y validación de una escala para medir capital psicológico en adultos. Los ítems iniciales se elaboraron sobre la base de la revisión bibliográfica, entrevistas con empleados y consultas con especialistas. Inicialmente se efectuó una prueba piloto que permitió realizar ajustes conceptuales y semánticos de los ítems. La escala fue administrada a 382 empleados, conjuntamente con las medidas de desempeño laboral, comportamientos organizacionales contraproducentes y satisfacción general. Asimismo, se estudió la validez factorial exploratoria y confirmatoria; además de la confiabilidad como consistencia interna a través del coeficiente alpha de Cronbach. Los resultados mostraron la existencia de cuatro factores con satisfactorios niveles de validez y confiabilidad, los que fueron rotulados como: Esperanza (α = .87), Optimismo (α = .91), Resiliencia (α = .84) y Autoeficacia (α = .79). La escala cumple con los criterios psicométricos exigidos y puede ser empleada como herramienta de diagnóstico y gestión organizacional.<hr/>The objective of this study was the development and validation of a scale to measure psychological capital in adults. The initial items were developed on the basis of the bibliographical review, interviews with employees and consultations with specialists. Initially a pilot test was carried out which allowed conceptual and semantic adjustments of the items. The scale was administered to 382 employees, together with the measures of job performance, organizational self-defeating behaviors and overall satisfaction. Also, it is studied the exploratory and confirmatory factorial validity; in addition to the re liability and internal consistency through Cronbach’s alpha coefficient. The results showed the existence of four factors with satisfactory levels of validity and reliability, which were labeled as: Hope (α = .87), Optimism (α = .91), Resilience (α = .84) and Self-efficacy (α = .79). The scale complies with the psychometric criteria required and can be used as a diagnostic tool and organizational management. <![CDATA[<b>Evaluación psicométrica de la escala de conducta delictiva y violenta en el aula, en estudiantes chilenos</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se reporta evidencia empírica sobre las propiedades psicométricas de la Escala de conducta delictiva y violenta en el aula, en una muestra de 877 estudiantes secundarios chilenos, cuyas edades están comprendidas entre los 13 y los 20 años (M = 15.94, DT = 1.31). Los análisis factoriales exploratorios y confirmatorios han aportado evidencia de validez cruzada, corroborando la estructura original de dos factores; factor conducta violenta disruptiva y factor victimización. Las medidas de consistencia interna y homogeneidad fueron satisfactorias para ambas subescalas, así como su correlación con medidas de clima social escolar. Se concluye que esta escala brinda garantías de confiabilidad y validez para su uso en Chile.<hr/>Empirical evidence is reported on the psychometric properties of the Scale of criminal and violent behaviorin the classroom, in a sample of 877 Chilean high school students, between the ages of 13 and 20 (M = 15.94, DT = 1.31 ). Exploratory and confirmatory factor analysis have provided evidence of cross validity, corroborating the original twofactor structure; the violent behavior disruptive factor and the victimization factor. Measures of internal consistency and uniformity were satisfactory for both subscales, as well as their correlation with school social climate measures. It is concluded that this scale provides guarantee of reliability and validity for its use in Chile. <![CDATA[<b>International self-report delinquency (ISRD3)</b>: <b>translation and adaptation to the cabo verdiano context</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es O International Self-Report Delinquency (ISRD) tornou-se cada vez mais utilizado entre os investigadores para estudar a prevalência e incidência da delinquência e da criminalidade juvenil ao nível internacional. Em Cabo Verde os estudos sobre a delinquência juvenil são escassos, não existindo instrumentos empiricamente validados que permitam avaliar e caracterizar o fenómeno. O presente estudo tem como objetivo a tradução, adaptação e validação do ISRD-3 ao contexto cabo-verdiano. Descrevem-se os procedimentos adotados para a tradução e adaptação do instrumento, bem como os procedimentos de recolha e análise dos dados. A amostra foi constituída por 560 estudantes de ambos os sexos, com idades compreendidas entre os 13 e os 21 anos, nas escolas secundárias (pública e privada) de Cabo Verde. Recorreu-se ao alfa de Cronbach para estimar a confiabilidade do instrumento. O resultado encontrado foi de 0.881 que assegura ser um indicador de uma boa consistência interna da escala. A partir dos resultados concluiu-se a validade do ISRD-3 adaptado para o contexto cabo-verdiano. Especificamente, trata-se de um instrumento com um grau de sensibilidade e precisão, condições que garantem a validade do instrumento.<hr/>The International Self-Report Delinquency (ISRD) has become increasingly used among researchers to study the prevalence and incidence of crime and juvenile crime at the international level. In Cape Verde studies about juvenile delinquency are scarce, there are no empirically validated instruments that enable us to verify and characterize the phenomenon. The present study has as its objective the translation, adaptation and validation of the ISRD-3 to the Cape-Verdian context. Described are the procedures adopted for the translation and adaptation of the instrument, as well as the procedures of capture and data analysis. The sample was composed of 560 students of both sexes, between the ages of 13 and 21, in secondary schools (both public and private) for Cape Verde. It was resorted to Cronbach’s alpha for estimating the reliability of the instrument. The result of 0.881 was found which claims to be an indicator of good internal consistency of the scale. From the results it was concluded that the validity of the ISRD-3 adapted to the context out-plan. Specifically, it is an instrument with a degree of sensitivity and precision, conditions that guarantee the validity of the instrument. <![CDATA[<b>Una nota sobre complejidad y paradigma cualitativo</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es En las ciencias sociales el tema de la complejidad se presenta con frecuencia en el marco de la discusión entre los paradigmas cuantitativo y cualitativo y en ese debate, casi siempre, es asociado con este último, sobre la base de que la complejidad implica, necesariamente, asumir un enfoque holístico, idiográfico, no reduccionista y comprensivo en las ciencias sociales. El presente artículo se propone argumentar en contra de ese supuesto mostrando que no se requiere ningún desplazamiento paradigmático hacia el enfoque cualitativo para asumir una visión compleja en las ciencias sociales.<hr/>In social sciences, the subject of complexity arises frequently in the context of the discussion between the quantitative and qualitative paradigms and in that debate, it is almost always associated with the latter, on the basis, that complexity necessarily implies, taking a holistic, idiographic approach, not reductionist or comprehensive in the social sciences. This article intends to argue against that assumption, showing that any paradigm shift towards the qualitative approach is not required to assume a complex vision in social sciences. <![CDATA[<b>Estudio bibliométrico de la revista Liberabit en el período comprendido entre 1995 - 2013</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo tiene como objetivo analizar las principales características de la Revista Liberabit, considerando el período comprendido entre los años 1995 y 2013. Para ello, se aplica el método bibliométrico tomando en cuenta las variables hemerográficas más relevantes. Los resultados se presentan mediante estadísticos descriptivos. Se determina que se han publicado un total de 237 artículos, en su mayoría de autoría individual, procedentes de 14 países iberoamericanos. La frecuencia se muestra ligeramente superior en los de naturaleza teórica, referidos preferentemente a las áreas de psicología clínica, educativa y social-comunitaria.<hr/>This study aims to analyze the main features of the Liberabit journal, during the period between 1995-2013. For this reason, the bibliometric method is applied taking into account the most relevant periodical variables. The results are presented through descriptive statistics. It is determined that 237 articles have been published from 14 Latin American countries. A slightly higher frequency in the theoretical nature is shown, preferably referring to the areas of socialcommunity, educational and clinical psychology. <![CDATA[<b>El tamaño sí importa</b>: <b>sobre las diferencias interculturales en la visomotricidad</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo tiene como objetivo analizar las principales características de la Revista Liberabit, considerando el período comprendido entre los años 1995 y 2013. Para ello, se aplica el método bibliométrico tomando en cuenta las variables hemerográficas más relevantes. Los resultados se presentan mediante estadísticos descriptivos. Se determina que se han publicado un total de 237 artículos, en su mayoría de autoría individual, procedentes de 14 países iberoamericanos. La frecuencia se muestra ligeramente superior en los de naturaleza teórica, referidos preferentemente a las áreas de psicología clínica, educativa y social-comunitaria.<hr/>This study aims to analyze the main features of the Liberabit journal, during the period between 1995-2013. For this reason, the bibliometric method is applied taking into account the most relevant periodical variables. The results are presented through descriptive statistics. It is determined that 237 articles have been published from 14 Latin American countries. A slightly higher frequency in the theoretical nature is shown, preferably referring to the areas of socialcommunity, educational and clinical psychology.