Scielo RSS <![CDATA[Liberabit]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=1729-482720200002&lang=pt vol. 26 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Emotions, memory and reading comprehension among high school student]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedente: aunque se ha verificado experimentalmente la existencia de efectos específicos de la emoción sobre comprensión de textos en adultos, no existe información referida a adolescentes, lo cual resulta relevante con vistas al diseño de intervenciones. Objetivo: el objetivo de la presente investigación es evaluar si los estados emocionales conceptualizados dimensionalmente (valencia, activación y dominancia) afectan la comprensión y la recuperación de textos escritos en adolescentes. Método: tras la validación de instrumentos, se realizaron 3 experimentos (n = 468) en los cuales se indujeron emociones que diferían en una dimensión (valencia, activación o dominancia) y mantenían estables las demás, de forma de poder evaluar el rol independiente de cada una sobre los procesos de comprensión y recuperación (i.e. valencia positiva vs. negativa, activación y dominancia estable en experimento 1). Resultados: los resultados mostraron que la valencia tiene un efecto sobre la comprensión de textos, con mejor desempeño en condiciones de inducción emocional positiva que en la negativa. Por su parte, la activación ocupa un rol central en los procesos de memoria de forma independiente a otras dimensiones emocionales, siendo mayor la recuperación en estados de activación alta. Por último, la dominancia en sí misma no mostró tener efectos significativos. Conclusiones: los resultados permiten inferir que la valencia del estado emocional se vincula mayormente con procesos de razonamiento e inducción mientras que la activación se asocia a cambios en los procesos de almacenamiento y recuperación de la información.<hr/>Abstract background the existence of specific effects of emotion on text comprehension in adults has been experimentally verified. However, there is no information regarding adolescents, which is relevant for the design of interventions. Objective: this research study aims to assess whether dimensionally conceptualized emotional states (valence, arousal and dominance) affect the comprehension and retrieval of written texts in adolescents. Method: following instrument validation, three experiments (n = 468) were performed. They consisted in inducing emotions which differed in one dimension (valence, arousal or dominance) and kept others the same, in order to assess the role of each dimension on comprehension and retrieval processes (i.e., positive vs. negative valence; stable arousal and dominance in experiment 1). Results: the results indicate that valence has an impact on text comprehension and shows a better performance in positive than negative emotional states. On the other hand, activation occupies a central role in memory processes independently of other emotional dimensions, with higher performance in high activation states. Finally, dominance did not show any significant effect. Conclusions: the results suggest that the valence of emotional states is mostly related to reasoning and induction processes, while activation is associated with changes in information storage and retrieval processes. <![CDATA[Linguistic and psychometric adaptation of the Academic Attributional Style Questionnaire (EAT-A)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes las atribuciones que los estudiantes hacen de sus resultados académicos pueden impactar en su rendimiento académico. Sin embargo, la medición de las atribuciones en este ámbito con frecuencia carece de evidencias de validez y confiabilidad. Objetivos: analizar la estructura factorial, validez convergente y confiabilidad de la adaptación para estudiantes mexicanos del Cuestionario de Estilos Atributivos Académicos (EAT-A). Método: participaron 557 estudiantes de ambos sexos, entre 15 y 19 años, de la Ciudad de México. Mediante el análisis factorial confirmatorio se sometió a prueba una estructura del EATA con siete factores y otra con cuatro que no distingue las atribuciones de éxito y fracaso. Se analizó la validez convergente, la consistencia interna y la confiabilidad compuesta del instrumento. Resultados: solo la estructura con siete factores presentó ajuste adecuado, con los índices RMSEA = .046; SRMR = .053; CFI = .961; TLI = .952 y χ²/gl = 2.72. El EAT-A muestra evidencias de validez convergente con la motivación de logro y de confiabilidad. Conclusión: El EAT-A se muestra como un instrumento de medida breve y fácil aplicación que dispone de evidencias de validez y estimación de confiabilidad para examinar las atribuciones que los estudiantes hacen de sus calificaciones.<hr/>Abstract Background Students’ attributions of their grades may affect their academic performance. However, lack of evidence supporting the validity and reliability of the instruments measuring attribution is a major concern. Objective: To analyze the factor structure, convergent validity and reliability of the Academic Attributional Style Questionnaire adapted to Mexican high school students (EAT-A). Method: The sample consisted of 557 Mexico City students of both sexes aged between 15 and 19. Using a confirmatory factor analysis for both success and failure attributions, a 7-factor structure and a 4-factor structure of the EAT-A were tested. The instrument’s convergent validity, internal consistency and reliability were examined. Results: Only the 7-factor structure showed adequate fit indices: RMSEA = .046; SRMR = .053; CFI = .961; TLI = .952 and χ²/gl = 2.72. In addition, the EAT-A evidenced convergent validity concerning success and reliability motivation. Conclusion: The EAT-A is a quick- and easyto- administer instrument for measuring students’ attributions of their grades in a reliable and valid manner. <![CDATA[Online gambling: A treatment for sports betting addiction]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes : el juego de azar online (apuestas, juegos de casino, póquer, etc.) es una actividad que se está extendiendo mundialmente, incluso en los países en los cuales todavía no está legalizado. A pesar de que la situación en Latinoamérica es de lo más diversa, es probable que conforme se desarrolle y promocione el juego online aparezcan problemas de adicción, de forma similar a lo que está ocurriendo en España desde que este tipo de juegos se legalizó en 2011. De manera que la ciencia psicológica debe ir desarrollando programas de tratamiento que hagan frente a la nueva realidad. Objetivo: el artículo presenta el procedimiento seguido para el tratamiento de un joven con problema de adicción a las apuestas deportivas. Método: la propuesta de tratamiento tiene una orientación conductual-cognitiva, en la que se produjo descondicionamiento de las situaciones de juego, entrenamiento en habilidades para prevenir recaídas y superar situaciones de riesgo, así como información de los riesgos del juego, cambio de actitudes hacia las apuestas y promoción de un estilo de vida saludable incompatible con el juego excesivo. Resultados: se describen tanto las fases del tratamiento como el fundamento teórico de la propuesta de intervención. El paciente, con un diagnóstico de trastorno de juego grave, redujo los criterios de trastorno por juegos de apuesta, así como el Índice de Gravedad de Síntomas clínicos. Conclusiones: se ha desarrollado un protocolo de tratamiento de la adicción al juego online basado en los principios de la motivación y el aprendizaje que ha resultado ser eficaz en la reducción de la conducta de juego y la consolidación de un nuevo estilo de vida saludable.<hr/>Abstract Background : Online gambling (bets, casino games, poker, etc.) is an activity that is spreading worldwide, even in countries where it is not yet legalized. Although the situation in Latin America is very heterogeneous, it is possible that, as online gambling is developed and promoted, addiction problems arise. This has already happened in Spain since the legalization of online gambling in 2011. Thus, psychology should be developing intervention programs to face this new scenario. Goal: This paper describes the treatment protocol for a young man with sports betting addiction. Method: The treatment proposal consisted in a cognitive behavioral therapy which focused on deconditioning of gambling situations; training of skills needed to prevent relapses and overcome risky situations; information on gambling risks; change of attitude towards gambling; and promotion of a healthy lifestyle incompatible with gambling addiction. Results: Both the treatment phases and the theoretical basis of the intervention proposal are described. The patient, diagnosed with a severe gambling disorder, showed improvements in the gambling disorder criteria and the Symptom Severity Scale Score. Conclusions: A treatment protocol for online gambling addiction, which is based on the principles of motivation and learning, has been developed. This protocol has demonstrated to be effective in reducing gambling behavior and promoting a new healthy lifestyle. <![CDATA[Initial psychometric evaluation of the Perseverative Thinking Questionnaire in Peruvian undergraduates]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Background : the Perseverative Thinking Questionnaire (PTQ) is a global measure of repetitive negative thinking, a core transdiagnostic dimension of mental health. Objectives: this study sought to examine the factor structure, reliability, and evidence of associative validity of the PTQ in Peruvian undergraduates. Method: data from 240 undergraduates (Mage = 20.33, 59% female) were evaluated with confirmatory factor analysis. After finding the best factor structure, reliability was estimated with coefficient omega. The correlation between the PTQ’s latent variable and cognitive fusion was examined as evidence of associative validity. Results: the PTQ proved to be essentially unidimensional since acceptable fit was obtained by the one-factor model with three correlations between errors (CFI = .945; RMSEA = .079). Reliability was high (ω = .927). The correlation between the PTQ and cognitive fusion was very large (ϕ = .876). Conclusion: the PTQ is an essentially unidimensional measure, thus only a global score should be computed. Associative validity should be further examined in future studies.<hr/>Resumen Antecedentes : el Cuestionario de Pensamiento Perseverativo (PTQ) es una medida global del pensamiento negativo repetitivo, una dimensión transdiagnóstica central de la salud mental. Objetivos: este estudio buscó examinar la estructura factorial, la confiabilidad y la evidencia de validez asociativa del PTQ en estudiantes universitarios peruanos. Método: los datos de 240 estudiantes universitarios (Medad = 20.33, 59% mujeres) se evaluaron con análisis factorial confirmatorio. Después de encontrar la mejor estructura factorial, se estimó la confiabilidad con el coeficiente omega. La correlación entre la variable latente del PTQ y la fusión cognitiva se examinó como evidencia de validez asociativa. Resultados: el PTQ demostró ser esencialmente unidimensional, ya que se obtuvo un ajuste aceptable mediante el modelo de un factor con tres correlaciones entre errores (CFI = .945; RMSEA = .079). La fiabilidad fue alta (ω = .927). La correlación entre el PTQ y la fusión cognitiva fue muy grande (ϕ = .876). Conclusión: el PTQ es una medida esencialmente unidimensional; por lo tanto, solo se debe calcular una puntuación global. La validez asociativa debe examinarse más a fondo en futuros estudios. <![CDATA[Sexuality in the life processes context of women and men with endocrinopathies: A qualitative approach]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes las enfermedades del sistema endocrino pueden afectar la sexualidad por sus efectos hormonales, las comorbilidades asociadas y su impacto psicosocial, tema poco estudiado desde las perspectivas de personas con estas enfermedades. Objetivos: se realizó un estudio cualitativo dirigido a comprender las experiencias sexuales de mujeres y varones con enfermedades endocrinas que producen cambios en la apariencia física. Método: se estructuró un diseño de estudio analítico-interpretativo. Participaron 68 personas entre 20 y 45 años de edad, atendidos en el Instituto Nacional de Endocrinología, La Habana, Cuba. Los instrumentos de recolección de la información utilizados fueron una planilla de datos generales, una guía de entrevista en profundidad y dos pruebas psicológicas proyectivas. Los aspectos éticos fueron considerados. Resultados: de las entrevistas en profundidad, emergieron 4 temas: 1) la expresión multidimensional de la enfermedad, 2) enfermedad y áreas de vida, 3) ejercicio de la sexualidad con la enfermedad, y 4) estrategias de afrontamiento en el área sexual; vinculados con los significados expresados sobre la salud, el cuerpo, el género y la sexualidad. Conclusiones: las/los participantes contextualizaron sus experiencias sexuales en el impacto biopsicosocial de la enfermedad. La reproducción o cuestionamiento de los significados expresados influyó en la calidad de sus experiencias sexuales. El estudio mostró que esta constituye un área de vulnerabilidad para la salud integral de las/los participantes.<hr/>Abstract Background endocrine disorders may affect sexuality due to hormonal changes, associated comorbidities and psychosocial impact. This topic remains poorly researched from the perspective of people with these conditions. Objectives: a qualitative research was conducted to understand the sexual experiences of women and men living with endocrine disorders that change their physical appearance. Methods: an analytical-interpretive study was carried out with a sample of 68 participants aged between 20 and 45, and treated at the National Institute of Endocrinology, Havana, Cuba. Data collection instruments were a personal information sheet, an in-depth interview guide and two projective psychological tests. Ethical aspects were considered. Results: in-depth interviews gave rise to four topics: 1) multidimensional expression of the disease, 2) the disease and life areas, 3) sexuality with the disease, and 4) coping strategies in the sexual area. These topics were linked to the meanings of health, body, gender and sexuality. Conclusions: the participants contextualized their sexual experiences within the biopsychosocial impact of the endocrine disorder, as well as the reproduction or questioning of the meanings that influenced the quality of their sexual experiences. The study showed that sexuality is a vulnerable area for the participants’ comprehensive health. <![CDATA[Correction systems of the Bender Visual-Motor Gestalt Test: A systematic mapping of the literature]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Background the Bender test, developed by Lauretta Bender, is intended to evaluate children’s perceptual maturity. Because the instrument lacks a standardized correction system, other researchers have designed different systems for this purpose at distinct periods. Objective: for the present research, we reviewed articles that included the Bender test to identify the most widely used correction systems. Method: eligibility criteria included the instrument application in children up to 10 years of age, focusing on evaluating cognitive aspects. Searches were carried out through the CAPES periodicals portal, which covers both Brazilian and international databases. Results: at the end of the search, 72 published articles were selected and analyzed in their entirety. The four most widely used correction systems were the Koppitz System, Gradual Scoring System, Qualitative Classification System, and Global Classification System. Brazil, Peru and the United States were the countries with the highest number of studies. The predominant objectives were the evaluation of the psychometric properties of correction systems and the use of the Bender test to predict possible learning difficulties, especially in reading and writing. Conclusion: suggested prospects for future Bender test studies are reviews of studies developed with an emotional focus, and the addition of other research databases.<hr/>Resumen Antecedentes la prueba de Bender, desarrollada por Lauretta Bender, está destinada a evaluar la madurez perceptiva de los niños. Dado que el instrumento no tiene un sistema de corrección estandarizado, en diferentes períodos, otros investigadores han diseñado diversos sistemas para este propósito. Objetivos: para la presente investigación, los artículos que incluyeron la prueba de Bender fueron revisados para identificar cuáles eran los sistemas de corrección más utilizados. Método: los criterios de elegibilidad incluyeron la aplicación del instrumento en niños de hasta 10 años, con un enfoque en la evaluación de aspectos cognitivos. La búsqueda fue realizada en el portal de revistas CAPES que cubre bases de datos nacionales e internacionales. Resultados: al final de la investigación, 72 artículos publicados fueron seleccionados y analizados en su totalidad. Los cuatro sistemas de corrección más utilizados fueron Koppitz, Sistema de Calificación Gradual, Sistema de Calificación Cualitativa y Sistema de Calificación Global. Brasil, Perú y Estados Unidos fueron los países con el mayor número de estudios, siendo los objetivos predominantes la evaluación de las propiedades psicométricas de los sistemas de corrección y el uso de la prueba de Bender para predecir posibles dificultades de aprendizaje, especialmente en la lectura y la escritura. Conclusión: las perspectivas sugeridas para futuros estudios de prueba de Bender son revisiones de estudios desarrollados con un enfoque emocional, además de la adición de otras bases de datos de investigación. <![CDATA[Argentine Adaptation and Validation of a Short Version of the Positive Parenting Scale (E2p)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes la parentalidad positiva se caracteriza por promover relaciones saludables en la familia basadas en el ejercicio de la responsabilidad parental, garantizar los derechos de los hijos y optimizar su potencial desarrollo y bienestar. Dada la importancia de esta temática para el buen desarrollo de los niños, es fundamental contar con instrumentos adecuados para su evaluación. Objetivo: adaptar y validar a la Argentina una versión breve de la Escala de Parentalidad Positiva (E2p) de Gómez y Muñoz (2014). Método: la escala fue administrada a una muestra de 546 padres y madres (edad: M = 38.54; DE = 6.37). Se estudió el funcionamiento de los ítems, se realizaron análisis factoriales confirmatorios para establecer si la estructura factorial de la forma breve permanecía estable con respecto a la de la forma completa y se calculó la consistencia interna de la escala. Resultados: el modelo factorial propuesto fue puesto a prueba a través de un AFC con el método ULS que indicó un ajuste muy satisfactorio del modelo abreviado. La consistencia interna de la prueba fue adecuada para la escala total y por dimensiones. Conclusiones: Finalmente, se discuten los hallazgos, limitaciones y futuras líneas de investigación<hr/>Abstract Background Positive parenting is characterized by promoting healthy relationships in the family based on parental responsibility to ensure children’s rights and optimize their potential development and well-being. Given the importance of this topic for the good development of children, it is essential to have adequate instruments for its evaluation. Objective: to adapt to and validate in the Argentine population a short version of the Positive Parenting Scale (E2p) by Gómez and Muñoz (2014). Method: the scale was administered to a sample of 546 fathers and mothers (age: M = 38.54; SD = 6.37). The functioning of the items was studied, confirmatory factor analyses were carried out to establish whether the factor structure of the short form remained stable with respect to the complete form, and the internal consistency of the test was analized. Results: the proposed factorial model was tested through a confirmatory factor analysis (CFA) with the unweighted least squares (ULS) method, which indicated a very satisfactory fit of the abbreviated model. The internal consistency of the test was adequate for the full scale and dimensions. Conclusions: finally, the findings, limitations and future lines of research are discussed. <![CDATA[Depression and anxiety during the mandatory isolation period due to COVID-19 in Lima Metropolitan Area]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272020000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Antecedentes la implementación de medidas de salud pública como la cuarentena o el aislamiento son estrategias útiles para el control de una enfermedad; no obstante, también traen consecuencias sobre la salud mental. Objetivos: describir la prevalencia de síntomas de ansiedad y depresión en adultos de Lima Metropolitana, durante el periodo de aislamiento social en respuesta a la pandemia del COVID-19. Método: se utilizaron ítems de la Escala de Ansiedad de Lima (EAL-20) y de la Escala de Psicopatología Depresiva (EPD-6) en una muestra de 565 adultos que residen en Lima Metropolitana durante el Estado de Emergencia Sanitaria. Resultados: se identificó la prevalencia de síntomas relacionados a la ansiedad y depresión. Además, se encontraron diferencias en función del sexo, edad, nivel educativo, y la modalidad del trabajo o estudio. Conclusiones: el aislamiento obligatorio implica la prevalencia de síntomas de ansiedad y depresión en adultos de Lima Metropolitana, los cuales se manifiestan de diferentes formas al considerar variables sociodemográficas. Esto es congruente con estudios a nivel internacional, por lo que deberían considerarse al tomar decisiones ligadas a políticas públicas de salud.<hr/>Abstract Background :the implementation of public health measures such as quarantines and isolation is a useful strategy for disease control; nonetheless, said measures may also have consequences on mental health. Objectives: to describe the prevalence of depression and anxiety symptoms in adults living in Lima Metropolitan Area during the social isolation period due to the COVID-19 pandemic. Method: items from the Lima Anxiety Scale (EAL-20) and the Depressive Psychopathology Scale (EPD-6) were used in a sample of 565 adults living in Lima Metropolitan Area during the health emergency. Results: prevalence of anxiety and depression symptoms were identified. Also, differences regarding sex, age, education level, and modality of work or study were found. Conclusions: the mandatory isolation period involves the prevalence of anxiety and depression symptoms in adults living in Lima Metropolitan Area. Such phenomena might occur in different ways according to the different sociodemographic variables. These findings are consistent with those from international studies; thus, they should be considered when making decisions related to public health policies.