Scielo RSS <![CDATA[Letras (Lima)]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2071-507220200002&lang=en vol. 91 num. 134 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Metonymy in the gastronomic configuration of Quechua of Aurahuá-Chupamarca: a cognitive study]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo aborda los aspectos semánticos involucrados en la configuración de la gastronomía de Aurahuá-Chupamarca, distritos de la provincia de Castrovirreyna, región de Huancavelica. Se identifican las motivaciones semántico-culturales que subyacen a las expresiones lingüísticas referidas a las entidades gastronómicas, las cuales se corresponden notoriamente con mecanismos metonímicos. El estudio se sustenta en los principios teóricos y metodológicos de la lingüística cognitiva (Evans y Green, 2006; Ibarretxe-Antuñano y Valenzuela, 2012; Lakoff, 1987; Lakoff y Johnson, 1980; Langacker, 1987, entre otros). Las metonimias evidencian el modo en que los quechuahablantes categorizan las referidas entidades gastronómicas. Así, se describe y explica el modo en que son asociadas las formas lingüísticas a la culinaria quechua.<hr/>Abstract This article addresses the semantic aspects involved in the configuration of the gastronomy of Aurahuá-Chupamarca (districts of the province of Castrovirreyna, region of Huancavelica). The semantic-cultural motivations underlying the linguistic expressions referred to gastronomic entities are identified, which correspond notoriously with metonymic mechanisms. The study is based on the theoretical and methodological principles of cognitive linguistics (Lakoff and Johnson, 1980; Lakoff, 1987; Langacker, 1987; Ibarretxe-Antuñano and Valenzuela, 2012; Evans and Green, 2006, among others). The metonymies show how Quechua speakers categorize the indicated gastronomic entities. The way in which linguistic forms are associated with Quechua cuisine is described and explained. <![CDATA[Inés Echeverría Bello/Héctor Bello: <strong><em>alter ego</em></strong> and the feminist Chilean writing in the third part of the historical/memorialistic series, <strong><em>Alborada</em></strong> (1943-1946)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde una lectura sociocrítica, el artículo propone la existencia de un alter ego masculino de la autora en un personaje de la tercera parte de la serie de novelas histórico/memorialísticas Alborada, publicadas por Iris (Inés Echeverría Bello) entre 1943-1946, en Chile. A partir de la lectura de las tres novelas que componen esta parte de la serie y las memorias de la autora, publicadas póstumamente, proponemos que Iris se introduce en su narrativa a partir del personaje de "Héctor Bello", el cual cumple las funciones ideológicas que la misma autora cumplía en su espacio político e intelectual en Chile de la década de 1910; sin embargo, no carga con las limitantes impuestas a la mujer de élite. El uso de este alter ego permite a la autora legitimar la discusión de fondo en torno a la crítica social que desarrolla, sin abrir el debate en cuanto a las libertades de las mujeres en el espacio privado de manera tan explícita, y, de esta manera, mantiene una posición relativamente neutral dentro del relato.<hr/>Abstract From a socio-critical reading, the article proposes the existence of a male alter ego of the female author in a character of the third part of the Alborada, the historical/memorialistic novel series, published by Iris (Inés Echeverría Bello) between the year 1943 and 1946 in Chile. From the reading of the three novels that compose this part of the series, and the author's memoirs, published posthumously, we propose that Iris is introduced into her narrative through the character of "Héctor Bello", which fulfills the ideological functions that the author achieved herself in the political and intellectual space in Chile in the 1910s, however, the character does not bear the limitations imposed to the elite woman. The use of this alter ego allows the author to legitimize the background discussion around the social criticism that she develops without opening the debate about women's freedom in the private space so explicitly, and, in this way, she keeps a relatively neutral position within the story. <![CDATA[Mechanisms of propaganda in the "Boletín Titikaka"]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200048&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A contrapelo de las investigaciones sobre el Boletín Titikaka (1926-1930), se analizarán los dispositivos propagandísticos ejecutados por su líder, Gamaliel Churata, para entender la naturaleza última del boletín de los "orkopatas". De esta manera, se pretende demostrar que el Boletín Titikaka tuvo como propósito principal la visibilización de un proyecto propio, lo cual significó la utilización interesada del referente andino. Por esta razón, se sostiene que la representación indigenista, a la cual recurrieron constantemente, se encontró subordinada a una agenda que tenía como centro al grupo Orkopata. Se incidirá en la importancia capital que el poemario Ande (1926) cumplió para la concreción de los objetivos de Churata. Puesta la atención en la relación Ande - Boletín Titikaka, se utilizarán dos imágenes de ambivalencia, la "paskana" y la "erisipela", para comprender las nociones de representación, autorrepresentación, participación y agencia.<hr/>Abstract In contrast to the research on the Boletín Titikaka (1926-1930), this article will focus on the mechanisms of propaganda executed by its leader, Gamaliel Churata, to understand the ultimate nature of the orkopata magazine. In this way, it is intended to demonstrate that the Boletín Titikaka had as its main purpose the visibility of its own project, which meant the interested utilization of the Andean reference. For this reason, this paper argues that the indigenous representation, which they constantly draw on, was subordinated to an agenda that focused on the Orkopata group. It will influence the capital importance that the poetry book Ande (1926) accomplished for the realization of the objectives of Churata. Paying attention to the Ande - Boletín Titikaka relationship, this research will use two images of ambivalence, "paskana" and "erysipelas", to understand the notions of representation, self-representation, participation and agency. <![CDATA["Geech": onomatopoeia and cognition in Central Quechua]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200074&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se analiza un conjunto de formas onomatopéyicas ocurrentes en el quechua central, las cuales, contrariamente a la consideración estructural tradicional, evidencian una organización sistemática consistente que se explicita en mecanismos rastreables de conformación onomatopéyica como la reduplicación y la cantidad vocálica. En tal sentido, el objetivo principal es realizar un trabajo de recopilación de data real a fin de evaluar el comportamiento de la conformación de onomatopeyas a través de la medición de los correlatos acústicos, por ejemplo, el de cantidad. Se detectan configuraciones conceptuales en las cuales ciertas secuencias de vocales y consonantes se vinculan con un marco conceptual que expresa la forma en que los hablantes de quechua categorizan las emisiones animales. Sobre este último aspecto conviene afirmar que no se trata de repeticiones o imitaciones de los animales, sino de formas en las cuales la asociación sonido y significado se expresa en patrones fonológico-conceptuales específicos.<hr/>Abstract A set of onomatopoeic forms occurring in central Quechua are analyzed, in which, contrary to the traditional structural consideration, bespeak a consistent systematic organization, which is explained by traceable mechanisms of onomatopoeic conformation such as reduplication and vowel quantity. In this context, the main objective is to develop a job of real data collection in order to evaluate the behavior of the conformation of the onomatopoeias through the measurement of acoustic correlates, Such as quantity. Conceptual configurations are detected, in which certain vowel and consonant sequences are linked to a conceptual framework that expresses the way in which Quechua speakers categorize animal emissions. In this last aspect, it should be stated that it is not a matter of repetitions or imitations of animals, but of categorizations in which the association between sound and meaning is expressed in specific phonological-conceptual patterns. <![CDATA[Ascendant theory of power, colonial contract and national literature. The porteñas' lower classes and the narrative of the port of Valparaíso as political and cultural dissidence]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se hace una genealogía de la configuración de la "literatura nacional" en contraposición con las "literaturas regionales" y las "literaturas marginales". Este trabajo se realiza a partir de una genealogía de la formación de las clases bajas como expresión de la potencia política emancipadora que se moviliza en la modernidad desde el despliegue de la teoría ascendente del poder y el municipalismo hispano, en la formación de la República de Chile y de la sociabilidad chilena desde la historia social y la teoría del contrato colonial. Ello permitirá destacar los procesos de organización política y cultural de las clases bajas en Valparaíso expresados en escrituras que, si bien son marginadas del canon literario nacional en pleno contexto de la construcción unitaria de la nación, son vectores de una geopoética portuaria y del bajo pueblo desde una posición de minoridad disidente.<hr/>Abstract In this article, a genealogy of the configuration of "national literature" as opposed to "regional literatures" and "marginal literatures" is made. This work is done from a genealogy of the formation of the lower classes in Chile as an expression of the emancipatory political power that is mobilized in modernity from the deployment of the ascendant theory of power and Hispanic municipalism, in the formation of the Republic of Chile and of the Chilean sociability from social history to the theory of colonial contract. This will allow to highlight the processes of political and cultural organization of the lower classes in Valparaiso, expressed in writings, although they are marginalized from the national literary canon in the context of unit constructions of the nation, are vehicles of a geopoetic port and of the lower class from a position of dissident minority. <![CDATA[The place of utopia in history]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200122&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo examina la noción de utopía relacionada con la de historia en Respiración artificial de Ricardo Piglia. En tanto la utopía es usualmente comprendida como un sin-lugar, Piglia, nos sugiere un emplazamiento de extrañeza y añoranza gracias a que él elabora un discurso sobre la naturaleza de la novela y de su lector futuro; ello mediante un juego narrativo y reflexivo en el que la trama inscribe a un personaje que escribe a un tiempo futuro, al igual que pretende reescribir la historia. Lo utópico pareciera estar proyectado a otro tiempo, aunque pronto constatamos que tal proyección implica un bloqueo. Así, en el artículo se discuten las dimensiones que supone la idea de historia, como trama y como escritura de futuro, con su propio lenguaje y sus propias determinaciones internas. Tal idea de historia encuentra su limitación con el horizonte de futuro donde se recepta la comunicación de la escritura.<hr/>Abstract The article examines the notion of utopia related to history in Ricardo Piglia's Respiración artificial. While utopia is usually understood as placeless, Piglia suggests a place of strangeness and nostalgia because he makes a discourse on the nature of the novel and its future reader, through a narrative and reflective game in which the plot is about a character who writes to a future time, just as he intends to rewrite history. The utopian fact seems to be projected to another time, although soon we verify that such a projection implies a block. Thus, in the article the dimensions of the idea of history are discussed, as a plot and as a writing of the future, with its own language and its own internal determinations. Such idea of history finds its limitation with the horizon of the future where the communication of writing is received. <![CDATA[Paramorphology and Lexicogenesis: an impossible portmanteau?]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito del presente artículo es dilucidar los entresijos del dinámico proceso de lexicogénesis, con especial incidencia en el término 'feminazi', importado al caudal léxico hispano desde los espacios comunicativos de la lengua inglesa. Se trata de un portmanteau que, al integrar los vocablos 'feminista' y 'nazi', construye una nueva palabra con un fuerte sentido peyorativo, usada frecuentemente en ámbitos discursivos muy variados, sobre todo en los foros polémicos que abundan en las denominadas redes sociales del ciberespacio. Debido a sus insoslayables connotaciones ideológicas, se ha erigido una especie de isoglosa sociolectal: mientras un grupo de hablantes considera que se trata de un portmanteau pernicioso que merece el anatema en el uso idiomático por insertarse en un discurso de odio, otro grupo de hablantes emplea el término sin mayores óbices en la representación lingüística. A partir de la teoría y de la metodología de la fusión conceptual inscrita en el dominio de la moderna semántica cognitiva, exploraremos la naturaleza de la proyección conceptual subyacente en el portmanteau, y trataremos de arribar a una conclusión sobre la pertinencia del sentido emergente del disputado término. En virtud del análisis semántico-cognitivo, podremos explicar la bifurcación en las perspectivas generadas en torno a la pugnaz palabra.<hr/>Abstract We propose to elucidate the internal mechanisms of the dynamic process of lexicogenesis, with special emphasis on the term 'feminazi' (recently coined in Spanish from the English language). It is a portmanteau that, by integrating the words 'feminist' and 'Nazi', a new word with a strong pejorative sense is elaborated. This new word is frequently used in different areas, especially in the polemic forums of social networks. Due to its pervasive ideological connotations, a sort of sociolectal isogloss has been built: while a group of speakers considers it a poisonous portmanteau that deserves banishment from the idiomatic use because it inserts itself into a hate speech, another group of speakers considers it to be basically adequate. From the theory and methodology of the conceptual fusion inscribed in the domain of modern cognitive semantics, we will explore the nature of the underlying projections in the portmanteau, and we will try to obtain a plausible conclusion about the semantic emergence of the word. By virtue of the semantic-cognitive analysis, we will be able to explain the bifurcation in the perspectives of the pugnacious portmanteau. <![CDATA[Aspects of the grammar of the gerund of posteriority of Spanish]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200164&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es describir la gramática que subyace a la construcción del llamado gerundio de posterioridad. Se mostrará que, en oposición a París (2003), las construcciones con gerundios no perifrásticos de adjunto ilativos (o de posterioridad) requieren una vinculación entre el evento del verbo finito y el que expresa el gerundio a partir de los individuos (sujeto, objetos e incluso proposiciones) y sus estados (restricciones de aspecto). Nos proponemos describir las restricciones semánticas y aspectuales que permiten interpretar la construcción de gerundio de posterioridad. A su vez, este artículo es una respuesta a la censura a la que es sometido el gerundio de posterioridad en aras del uso de formas prestigiosas y tradicionales, las que, a través de los siglos, los gramáticos han tratado infructuosamente de imponer en el habla y escritura al basarse sobre nociones de gramaticalidad que, a todas luces, no representan la gramática de los hablantes.<hr/>Abstract My purpose is to describe the grammar that underlies the construction of the so-called gerund of posteriority. I will show that, in opposition to Paris (2003), constructions with non-periphrastic gerunds with a sense of inference sense of consecution (or posterioriry) require a semantic link between the event of the finite verb and the one that the gerund expresses from individuals (such as subject, objects, including propositions) and their states (restrictions of aspect). My proposal is to describe the semantic and aspectual restrictions that allow to interpret the building construction of the gerund of posteriority. In turn, this article is a response to the censorship to which the gerund of posteriority is subject in the sake of using the use of prestigious and traditional forms, which, through the centuries, grammarians have unsuccessfully tried to impose on speech and writing, based on grammaticality notions of grammaticality that do not represent the grammar of speakers. <![CDATA[Computational linguistics for revitalization and polyglotism]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200184&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A pesar de las leyes existentes, en la práctica el Estado peruano ignora la multiculturalidad y se comporta como una entidad monolingüe y monocultural. Dado que este paradigma equivocado todavía vigente, el Estado no ha invertido lo suficiente para desarrollar las habilidades lingüísticas con el fin de servir a todos los ciudadanos por igual. Las consecuencias de ello son la falta de fomento, la discriminación y finalmente el aislamiento que lleva a la extinción de las lenguas autóctonas. Nuestra iniciativa es cambiar el paradigma equivocado, despertar el orgullo nacional por nuestras raíces nativas y hacerlo en tres frentes: demostrar que nuestras lenguas se pueden usar en el mundo tecnológico moderno al igual que las lenguas bien establecidas, demostrar que nuestras lenguas pueden portar cultura y entretenimiento bajo los cánones contemporáneos y demostrar que nuestras lenguas aportan valor económico a la nación, lo que justifica su preservación más allá del derecho. En este documento se describe una hoja de ruta para el desarrollo de la lingüística computacional de idiomas infrasoportados que todavía son hablados por millones de hablantes. Tal es el caso del quechua, aimara, guaraní, náhuatl, mixteco, otomí, quiché, maya o zapoteco. Debido a la masiva presencia de los hablantes de estas lenguas en el entorno urbano y a su uso habitual de Internet y telefonía móvil, se apuesta por la construcción de corpus de estas lenguas vía crowdsourcing online.<hr/>Abstract Despite existing laws, in practice, the Peruvian State ignores multiculturalism and behaves as a monolingual and mono-cultural organization. Since this misguided paradigm is still in place, the state has not invested enough to develop language skills to serve all citizens equally. The consequences of this are the lack of promotion, discrimination and finally the isolation that leads to the extinction of our indigenous languages. Our initiative is to change the wrong paradigm, to awaken national pride for our native roots, and to do it on three different ways: to demonstrate that our languages can be used in the modern technological world as well as well-established languages, to demonstrate that our languages can carry culture and entertainment under contemporary canons and to demonstrate that our languages provide economic value to the nation, which justifies their preservation beyond rights. This document describes a roadmap for the development of computational linguistics of under-supported languages that are still spoken by millions of speakers. Such is the case of languages such as: Quechua, Aymara, Guaraní, Nahuatl, Mixtec, Otomi, Quiche, Mayan or Zapotec. Due to the massive presence of the speakers of these languages in the urban environment and their habitual use of the Internet and mobile telephony, we are committed to build corpora of these languages via online crowdsourcing. <![CDATA[The construction of the narrator in Rubem Fonseca. Analysis of the story "The collector"]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La narrativa de Rubem Fonseca está marcada por la búsqueda constante del destino y la condición humana. En sus cuentos y novelas se abordan temas cuyas perspectivas se orientan hacia la violencia; además, su estilo, directo y sin ambages lo ha convertido en un escritor muy popular en el ámbito de la literatura latinoamericana contemporánea. En muchas de sus obras, este escritor crea y recrea un mundo de ficción de la mano de un narrador que se encuentra alejado de los convencionalismos sociales, un marginal que actúa desvinculado de la ley y que pretende subvertir los roles sociales, como ocurre en su cuento "El cobrador". En tal sentido, el presente documento se propone indagar, mediante postulados literarios teóricos clásicos, el modo en que Rubem Fonseca construye esta figura en uno de sus textos más emblemáticos.<hr/>Abstract Rubem Fonseca's narrative is marked by the constant search of destiny and the human condition. His stories and novels deal with topics whose perspectives are oriented towards violence; in addition, his direct and unambiguous style has made him a very popular writer in the field of contemporary Latin American literature. In many of his works, this writer creates and recreates a fictional world by the hand of a narrator who is far from social conventions, a marginal who acts disassociated from law and pretends to subvert social roles, as it happens in his story "The Collector". In this sense, this document aims to investigate, through classical theoretical literary postulates, the way in which Rubem Fonseca constructs this figure in one of his most emblematic texts. <![CDATA[The Peruvian intellectual influence in the development of the woman paper on the beginnings of the twenty century]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es revisar la literatura periodística de mujeres a inicios del siglo XX. Esta es un instrumento de análisis del pensamiento colectivo que la intelectual mujer poseía y que determinó -tanto de manera directa como indirecta- los futuros cambios socioculturales. Durante las dos primeras décadas del siglo XX, las intelectuales trabajaron un tema de fondo: el acceso de la mujer a la educación y a un trabajo digno. Esta temática fue planteada desde distintos puntos de vista, los cuales generaron debates y rivalidades entre las mismas enunciantes. Este estudio gira alrededor del artículo de Mercedes Cabello de Carbonera, "Los exámenes".<hr/>Abstract The intention of this article is to revise women's journalistic literature at the beginning of the twentieth century. This in an instrument of analysis of the collective thinking that the intellectual woman owned, and, that caused -directly or indirectly- the future sociocultural changes. During the two first decades of the twentieth century, the intellectual women worked on a crux subject: woman's access to education and to a decent job. This central theme was considered since several points of view, which created discussions and arguments between the same writers. This study revolves around of Mercedes Cabello de Carbonera's article, "The exams". <![CDATA[<strong><em>Pálido, pero sereno:</em></strong> the return of the protagonist from migration and migrancia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200226&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación analiza el tópico del retorno a partir de la perspectiva del protagonista de la novela Pálido, pero sereno de Carlos Eduardo Zavaleta. Se trata de un sujeto migrante que vuelve al lugar de origen, a pesar de sus múltiples desplazamientos en tres espacios principales: la provincia, la capital y el extranjero. Para el análisis, se toma como base dos categorías: la migración como fenómeno social y la migrancia, a partir de la teoría de Abril Trigo. Se concluye que el sujeto migrante mantiene una estrecha y permanente relación entre la praxis (aquí-ahora) y la memoria (allá-entonces) y, por ello, su retorno es necesario e incluso motivado desde siempre por los elementos culturales y familiares que giran en torno a su concepción del mundo.<hr/>Abstract The present investigation analyzes the topic of the return from the perspective of the protagonist of the novel Pálido, pero sereno of Carlos Eduardo Zavaleta. It is a migrant subject who returns to the place of origin, despite its multiple displacements in three main spaces: the province, the capital and abroad. For the analysis, two categories are taken as the basis: migration as a social phenomenon and migrancia, based on the theory of Abril Trigo. It is concluded that the migrant subject keeps a close and permanent relationship between praxis (here-now) and memory (there-then) and, therefore, his return is necessary and even always motivated by the cultural and familiar elements that revolve around his conception of the world. <![CDATA[Political violence and domestication of the traumatic experience in the story "En el vientre de la noche", by José de Piérola]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200241&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia política constituye una de las manifestaciones contemporáneas de la violencia urbana. En el Perú, el período del conflicto armado interno (1980-2000) representa una experiencia traumática que ha encontrado en la literatura realista un vehículo oportuno para dar testimonio de esta problemática. El presente trabajo analiza el cuento "En el vientre de la noche", del escritor peruano José de Piérola (Lima, 1961), con el objetivo de identificar los mecanismos de representación de la violencia política y sus marcas en el texto, tanto en el argumento como en los elementos retóricos del discurso.<hr/>Abstract Political violence constitutes one of the contemporary manifestations of urban violence. In Peru, the period of the internal armed conflict (1980-2000) represents a traumatic experience that has found in the realistic literature an opportune vehicle to testify to this problem. The present work analyzes the story "En el vientre de la noche", by the Peruvian writer José de Piérola (Lima, 1961), with the aim of identifying the mechanisms of representation of political violence and its marks in the text, both in the argument as in the rhetorical elements of speech. <![CDATA[García-Bedoya Maguiña, Carlos (2019). <strong><em>Hermenéutica literaria. Una introducción al análisis de textos narrativos y poéticos.</em></strong> Lima: UNMSM-Cátedra Vallejo.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200252&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia política constituye una de las manifestaciones contemporáneas de la violencia urbana. En el Perú, el período del conflicto armado interno (1980-2000) representa una experiencia traumática que ha encontrado en la literatura realista un vehículo oportuno para dar testimonio de esta problemática. El presente trabajo analiza el cuento "En el vientre de la noche", del escritor peruano José de Piérola (Lima, 1961), con el objetivo de identificar los mecanismos de representación de la violencia política y sus marcas en el texto, tanto en el argumento como en los elementos retóricos del discurso.<hr/>Abstract Political violence constitutes one of the contemporary manifestations of urban violence. In Peru, the period of the internal armed conflict (1980-2000) represents a traumatic experience that has found in the realistic literature an opportune vehicle to testify to this problem. The present work analyzes the story "En el vientre de la noche", by the Peruvian writer José de Piérola (Lima, 1961), with the aim of identifying the mechanisms of representation of political violence and its marks in the text, both in the argument as in the rhetorical elements of speech. <![CDATA[Huisa Veria, Elizabeth (2020). <strong><em>Planeamiento y evaluación. Aplicación de herramientas de gestión en unidades de instituciones culturales</em></strong> . Buenos Aires: Alfagrama Ediciones.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200256&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia política constituye una de las manifestaciones contemporáneas de la violencia urbana. En el Perú, el período del conflicto armado interno (1980-2000) representa una experiencia traumática que ha encontrado en la literatura realista un vehículo oportuno para dar testimonio de esta problemática. El presente trabajo analiza el cuento "En el vientre de la noche", del escritor peruano José de Piérola (Lima, 1961), con el objetivo de identificar los mecanismos de representación de la violencia política y sus marcas en el texto, tanto en el argumento como en los elementos retóricos del discurso.<hr/>Abstract Political violence constitutes one of the contemporary manifestations of urban violence. In Peru, the period of the internal armed conflict (1980-2000) represents a traumatic experience that has found in the realistic literature an opportune vehicle to testify to this problem. The present work analyzes the story "En el vientre de la noche", by the Peruvian writer José de Piérola (Lima, 1961), with the aim of identifying the mechanisms of representation of political violence and its marks in the text, both in the argument as in the rhetorical elements of speech. <![CDATA[Huayhua Pari, Felipe (2019). <strong><em>Gramática descriptiva de la lengua aimara (aymara aru yatiwi).</em></strong> (2<sup>a</sup>. Ed.). Lima: Moshera S. R. L.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200260&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia política constituye una de las manifestaciones contemporáneas de la violencia urbana. En el Perú, el período del conflicto armado interno (1980-2000) representa una experiencia traumática que ha encontrado en la literatura realista un vehículo oportuno para dar testimonio de esta problemática. El presente trabajo analiza el cuento "En el vientre de la noche", del escritor peruano José de Piérola (Lima, 1961), con el objetivo de identificar los mecanismos de representación de la violencia política y sus marcas en el texto, tanto en el argumento como en los elementos retóricos del discurso.<hr/>Abstract Political violence constitutes one of the contemporary manifestations of urban violence. In Peru, the period of the internal armed conflict (1980-2000) represents a traumatic experience that has found in the realistic literature an opportune vehicle to testify to this problem. The present work analyzes the story "En el vientre de la noche", by the Peruvian writer José de Piérola (Lima, 1961), with the aim of identifying the mechanisms of representation of political violence and its marks in the text, both in the argument as in the rhetorical elements of speech. <![CDATA[Werr, Naoka (2019). Peruanische Bibliotheken als Bausteine der demokratischen Bildungspolitik [la ignorancia es la columna más firme del despotismo]. En R. Musser y N. Werr (Eds.), <strong><em>Das Bibliothekswesen in der Romania</em></strong> (pp. 307-316). Berlín: De Gruyter Saur.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200266&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia política constituye una de las manifestaciones contemporáneas de la violencia urbana. En el Perú, el período del conflicto armado interno (1980-2000) representa una experiencia traumática que ha encontrado en la literatura realista un vehículo oportuno para dar testimonio de esta problemática. El presente trabajo analiza el cuento "En el vientre de la noche", del escritor peruano José de Piérola (Lima, 1961), con el objetivo de identificar los mecanismos de representación de la violencia política y sus marcas en el texto, tanto en el argumento como en los elementos retóricos del discurso.<hr/>Abstract Political violence constitutes one of the contemporary manifestations of urban violence. In Peru, the period of the internal armed conflict (1980-2000) represents a traumatic experience that has found in the realistic literature an opportune vehicle to testify to this problem. The present work analyzes the story "En el vientre de la noche", by the Peruvian writer José de Piérola (Lima, 1961), with the aim of identifying the mechanisms of representation of political violence and its marks in the text, both in the argument as in the rhetorical elements of speech. <![CDATA[Esteban, A. & Prado Alvarado, A. (2019). <strong><em>El mar no es ancho ni ajeno. Complicidades transatlánticas entre Perú y España</em></strong> . Madrid: Iberoamericana-Vervuert - Proyecto Letral - Universidad Nacional Mayor de San Marcos Fondo Editorial.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-50722020000200268&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La violencia política constituye una de las manifestaciones contemporáneas de la violencia urbana. En el Perú, el período del conflicto armado interno (1980-2000) representa una experiencia traumática que ha encontrado en la literatura realista un vehículo oportuno para dar testimonio de esta problemática. El presente trabajo analiza el cuento "En el vientre de la noche", del escritor peruano José de Piérola (Lima, 1961), con el objetivo de identificar los mecanismos de representación de la violencia política y sus marcas en el texto, tanto en el argumento como en los elementos retóricos del discurso.<hr/>Abstract Political violence constitutes one of the contemporary manifestations of urban violence. In Peru, the period of the internal armed conflict (1980-2000) represents a traumatic experience that has found in the realistic literature an opportune vehicle to testify to this problem. The present work analyzes the story "En el vientre de la noche", by the Peruvian writer José de Piérola (Lima, 1961), with the aim of identifying the mechanisms of representation of political violence and its marks in the text, both in the argument as in the rhetorical elements of speech.