Scielo RSS <![CDATA[Journal of Economics, Finance and Administrative Science]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2077-188620160001&lang=pt vol. 21 num. 40 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <link>http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Determining equivalent charges on flow and balance in individual account pension systems</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In this article, we determine a charge on balance that is equivalent to a certain fixed charge on flow for a particular utility-maximizer affiliate participating in a defined-contribution pension fund under the system of individual accounts. We also prove, under market completeness, that the equivalent charge on balance depends only on the current level of the charge on flow, the length of the accumulation period and the risk free rate of return.<hr/>En este artículo se determina una exacción en el balance, que es equivalente a cierta tasa fija en el flujo de una empresa asociada particular maximizadora, que participa en un fondo de pensiones de aportación definida en el sistema de cuentas individuales. También se prueba, en la integridad del mercado, que la exacción de tipo equivalente en el balance depende solo del nivel actual de la tasa en el flujo, la duración del período de acumulación y un tipo de rentabilidad sin riesgo. <![CDATA[<b>Determinants of financial information disclosure</b>: <b>A visualization test by cognitive mapping technique</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The purpose of this paper is to examine determinants of financial information disclosure by Tunisian companies. The methodology is based on qualitative approach, using the cognitive mapping technique. To take into account the specificities of the Tunisian economic, we felt that it is essential to conduct a qualitative analysis in the light of which we can identify the factors motivating the disclosure of financial information. The qualitative analysis is based on the census via a set of cases carried out in several Tunisian companies to understand their perceptions regarding the determinants of financial disclosure.<hr/>El objetivo de este artículo es examinar los determinantes de la divulgación de la información financiera por parte de empresas tunecinas. La metodología se basa en un enfoque cualitativo mediante la técnica de mapas cognitivos. Si se quiere tener en cuenta las particularidades de la economía de Túnez, es esencial llevar a cabo un análisis con el que sea posible identificar los factores que motivan la divulgación de la información financiera. El análisis cualitativo se basa en el censo con una serie de casos dirigidos en varias empresas tunecinas para comprender sus percepciones con respecto a los determinantes de la divulgación de la información financiera. <![CDATA[<b>Does innovation strategy affect financial, social and environmental performance?</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In the very study, the emphasis lays on the specific problem of analyzing the impact of the innovation strategy (in particular investment in research and development) on the financial, social and environmental performance. After discussing this subject theoretically, we propose our research hypotheses which, in turn, will be corroborated by an empirical study of 96 Tunisian companies. Indeed, the results are noteworthy and important to the extent that one can say that the innovation strategy has a crucial impact on the performance of the companies<hr/>El énfasis de este estudio recae sobre el problema específico del análisis del impacto de la estrategia de innovación (en concreto, las inversiones en investigación y desarrollo) sobre el rendimiento financiero, social y ambiental. Después de analizar este asunto desde el punto de vista teórico, se propone una hipótesis de investigación que, a su vez, deberá ser corroborada por un estudio empírico de 96 empresas tunecinas. De hecho, los resultados son destacados e importantes, y permiten decir que la estrategia de innovación tiene un impacto crucial en el rendimiento de las empresas <![CDATA[<b>Role of tourist destination development in building its brand image</b>: <b>A conceptual model</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tourism is truly an international/global industry. Tourism is vital to the economy of a country and sustainable tourism development requires an understanding of the complex interrelationships and interactions among a multitude of environmental factors and interdisciplinary forces that play a critical role in tourism development. While overall the field of tourism has been abundantly researched, there are certain areas where there is a paucity of research, namely, competition analysis, branding and positioning. Our research contributes to this extremely important but relatively less researched subject. Specifically, we study the relationship between destination development and its brand image. We develop a conceptual model which identifies various constructs, processes and linkages involved in the relationship between destination development and its brand image. We propose that the brand image has three components corresponding to the three stages of consumption/travel, namely, pre-travel, during travel, and posttravel. In developing this model we draw upon the interdisciplinary nature of tourism and discuss a variety of influences, such as, economic, social, cultural, political and psychological factors<hr/>El turismo es un sector internacional/global. Es esencial para la economía de un país, y la sostenibilidad de su desarrollo demanda la comprensión de las complejas interrelaciones e interacciones que se producen entre la multitud de factores ambientales y fuerzas interdisciplinarias que desempeñan una misión fundamental en el desarrollo de esta industria. Aunque en general la cuestión del turismo se ha investigado abundantemente, existen ciertas áreas que no han sido convenientemente estudiadas, tales como el análisis de la competencia, la gestión de marcas y el posicionamiento. Nuestro análisis contribuye a esta cuestión extremadamente importante, pero relativamente menos estudiada. En concreto, estudiamos la relación entre el desarrollo del destino y su imagen de marca. Desarrollamos un modelo conceptual que identifica diversos constructos, procesos y contextos implicados en la relación entre el desarrollo del destino y su imagen de marca. Nuestra propuesta es que la imagen de marca tiene tres componentes que se corresponden con las tres etapas del consumo/viaje; es decir, el previaje, el viaje en sí mismo, y el postviaje. En el desarrollo de este modelo recurrimos a la naturaleza interdisciplinaria del turismo, y tratamos una serie de influencias tales como los factores económicos, sociales, culturales, políticos y psicológicos <![CDATA[<b>Modelling self-sufficiency of microfinance institutions using logistic regression based on principal component analysis</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analizar los factores que influyen en la sostenibilidad es clave para llegar a alcanzarla. En base a la Teoría de los Recursos y las Capacidades (Grant, 1991), desarrollamos un modelo de gestión que determina los factores explicativos de la sostenibilidad de las instituciones microfinancieras (IMF). El modelo empírico se desarrolla aplicando análisis de componentes principales y regresión logística, sobre una muestra de 313 IMF, con 31 variables financieras agrupadas en seis componentes/factores que están teóricamente relacionadas con su autosuficiencia. Nuestros resultados muestran una relación significativa y positiva entre el tamaño y la eficiencia-productividad de las IMF con su sostenibilidad, presentando el factor riesgo de crédito una relación inversa con respecto a dicha sostenibilidad. Por tanto, sugerimos que las IMF que quieran continuar desarrollando su actividad bajo un enfoque de autosuficiencia, deben fomentar una estrategia de gestión orientada hacia: (1) el aumento de la eficiencia-productividad, (2) el control exhaustivo del riesgo de crédito y (3) el incremento del tamaño para la consecución de economías de escala. La capacidad predictiva del modelo es alta, con un área bajo la curva ROC (AUC) del 89.7%<hr/>The analysis of the factors that influence sustainability is the key to achieving it. Based on the Theory of Resources and Capabilities (Grant, 1991), a management model that determines the explanatory factors of the sustainability of microfinance institutions (MFI) is developed. The empirical model is constructed by applying a principal component and logistic regression analysis using a sample of 313 MFI, with 31 finance variables, grouped into 6 components/factors that are theoretically associated with selfsufficiency. The results obtained showed a significant and positive relationship between size and the efficiency-productivity of the MFI and their sustainability, with the credit risk factor having an inverse relationship as regards that sustainability. Thus, it may be suggested that the MFI that wish to continue developing their activity using a self-sufficiency approach must promote a management strategy oriented towards: (1) an increase in efficiency-productivity, (2) the exhaustive control of credit risk and, (3) the increase in size in order to achieve economies of scale. The predictive capacity of the model is high, with an area under the ROC curve of 89.7% <![CDATA[<b>The fuzzy average internal rate of return</b>: <b>development and applications</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-18862016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo introduce la tasa interna de rendimiento promedio (TIRP) dentro del marco de la matemática borrosa (fuzzy) como método alternativo para estimar rendimientos en situaciones de ambigüedad. En la primera parte se desarrolla la TIRP y su versión borrosa como alternativa para determinar rendimientos bajo situaciones de ambigüedad. Seguidamente, con un caso hipotético, se ilustra la consistencia con el valor actual (VA) en el ordenamiento de proyectos frente a situaciones conflictivas. En caso de incertidumbre se demuestra la equivalencia de la TIRP calculada sobre los flujos de fondos esperados o como TIRP esperada. Finalmente, y como medida para estimar rendimientos promedios en situaciones difusas, se plantea la TIRP borrosa, comparando resultados con los métodos VA y TIR borrosa<hr/>The paper introduces the average internal rate of return (AIRR) into the mathematic fuzzy’s frame, like alternative method for estimating returns in ambiguity situations. In the first part it is developed the AIRR and its fuzzy version like an alternative of return determination under ambiguity situations. Next, with a hypothetical case, the consistency with the present value (PV) in the projects ranking at conflictive situations is illustrated. In case of uncertainty, the equality between the AIRR estimated over the expected cash flows or as expected AIRR is showed. Finally, and like a measurement for estimating average returns in vague situations, it is set out the fuzzy AIRR, comparing results with the fuzzy PV and IRR methods