Scielo RSS <![CDATA[Comuni@cción]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2219-716820170002&lang=pt vol. 8 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[<b>Teaching performance and pedagogical beliefs of the university Teacher in the University Toribio Rodríguez of Mendoza of Amazonas - Peru</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las creencias pedagógicas en la enseñanza de los docentes universitarios permiten destacar que existen diferentes formas, estilos y estrategias de enseñanza; como consecuencia de las actividades formativas, la imitación a buenos profesores, y la autocorrección de sus propios errores. El propósito de la investigación fue evaluar el efecto de las creencias pedagógicas en el desempeño docente del profesor universitario de la Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas. La investigación fue descriptiva con un diseño correlacional causal; los instrumentos aplicados fueron el cuestionario de competencias de desempeño docente y el cuestionario de entrevista de creencias pedagógicas. Los resultados obtenidos respecto a la correlación causal entre las creencias pedagógicas y las competencias del desempeño docente, con Chi-cuadrado de homogeneidad, fue X²=17,78; el uso del espacio es la competencia predominante en 67%, los profesores tienen creencias predominantes en el enfoque cognitivo en 47% y son conductistas el 24%. Concluyéndose que las creencias pedagógicas influyen en las competencias del desempeño docente del profesor universitario; el uso del espacio es la competencia más predominante según los estudiantes; y tienen creencias pedagógicas predominantes en el enfoque cognitivo<hr/>The pedagogical beliefs in the teaching of university teachers allow to emphasize that there are different forms, styles and strategies of teaching; as a consequence of the training activities, imitation of good teachers, and self-correction of their own mistakes. The purpose of the research was to evaluate the effect of the pedagogical beliefs on the teaching performance of the university professor of the National University Toribio Rodríguez de Mendoza of Amazonas. The research was descriptive with a causal correlational design; the instruments applied were the questionnaire of teacher performance competencies and the interview questionnaire of pedagogical beliefs. The results obtained with respect to the causal correlation between the pedagogical beliefs and the competences of the teaching performance, with Chi-square of homogeneity, was X² = 17.78; the use of space is the predominant competence in 67%, teachers have predominant beliefs in the cognitive approach in 47% and are behaviorists 24%. Concluding that the pedagogical beliefs influence the competences of the teaching performance of the university professor; the use of space is the most prevalent competence among students; and have pedagogical beliefs predominant in the cognitive approach <![CDATA[<b>Production scales and risk level of the trunk producer, PUNO-PERU</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio está orientado a determinar las escalas productivas y el nivel de riesgo del productor de trucha de la región Puno; el método fue cuantitativo y el tipo descriptivo-correlacional y explicativo. La población para el riesgo fue 704 unidades productivas registradas el año 2015 y por muestreo no aleatorio se determinaron 175 unidades como muestra. Los instrumentos fueron: ficha de recolección, cuestionario, registros del área de Pesca (Dirección Regional de la Producción), y tasas efectivas de la Superintendencia de Banca y Seguros. Métodos estadísticos: estadística descriptiva, regresión logística, regresión logarítmica y simulación de Montecarlo. El riesgo de pérdida es la variable de respuesta y las variables independientes los riesgos de mercado técnico y financiero, adaptado al nivel de escala productiva. Los resultados muestran que las escalas productivas deben clasificarse en 5: de subsistencia, de menor escala inicial, de escala intermedia, de escala avanzada y de mayor escala. La escala productiva de mayor producción es la de mayor escala; los sistemas de crianza son los sistemas artesanales en las escalas del E1 hasta la E4 y metálica en la mayor producción (E5). La inversión estimada para la escala de subsistencia es S/. 8,581.3 y para mayor escala S/. 262,969; el período de recuperación sin descuento está en el sexto año para el nivel menor y el segundo año para el nivel mayor. En conclusión, el nivel de riesgo de pérdida es a menor escala mayor pérdida de capital y a mayor escala menor pérdida de capital. Se recomienda producir trucha a gran escala, mediante asociaciones productoras<hr/>The study is oriented at determining the production scales and the level of risk of the trout producer of the Puno region; the method was quantitative and the descriptive-correlational and explanatory type. The population for the risk was 704 productive units registered in 2015 and by non-random sampling, 175 units were determined as a sample. The instruments were: collection form, questionnaire, records of the Fishing Area (Regional Directorate of Production), and effective rates of the Superintendency of Banking and Insurance. Statistical methods: descriptive statistics, logistic regression, logarithmic regression and Monte Carlo simulation. The risk of loss is the response variable and the independent variables are the technical and financial market risks, adapted to the level of productive scale. The results show that the productive scales must be classified in 5: subsistence, lower initial scale, intermediate scale, advanced scale and larger scale. The productive scale with the highest production is the largest scale; the systems of raising are the artisanal systems in the scales of the E1 until the E4 and metallic in the greater production (E5). The estimated investment for the subsistence scale is S /. 8,581.3 and for larger scale S /. 262,969; the recovery period without discount is between the sixth year for the lowest level and the second year for the highest level. In conclusion, the level of risk of loss is on a smaller scale, greater capital loss and, on a larger scale, less capital loss. It is recommended to produce trout on a large scale, through producing associations <![CDATA[<b>The social representation of the Universitarian Law in the news discourse - Peru</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio tiene el objetivo de develar las representaciones sociales de la Ley Universitaria en el Perú a partir de la cobertura periodística del diario El Comercio. Se empleó una metodología mixta vinculada al análisis estadístico de datos textuales. El análisis de los datos se realizó mediante el método de clustering no supervisado, usando el algoritmo k-means para la conformación de clúster en un único nivel. Los hallazgos develaron seis clúster que explican el 51,61% de la varianza discursiva en las representaciones que la prensa escrita posicionó entre sus lectores respecto a la Ley Universitaria. Se estableció la siguiente denominación a los clúster seleccionados: 1) constitucionalidad de la Ley; 2) calidad de la educación universitaria; 3) Asamblea Nacional de Rectores y su directiva; 4) perfil del profesor universitario; 5) debates en el congreso; 6) mandatos de la Ley. Se concluye que el discurso noticioso enfoca el cambio como jurídicamente estable y socialmente necesario, haciendo de la transformación educativa un insumo para el crecimiento y competitividad del Perú<hr/>The research objective is to deveal the social representations of the Peruvian Universities Law based on El Comercio daily journal coverage. It used a mixed methodology related to the statistics analysis of textual data. The data analysis was developed trought the non supervised clustering method, using the k-mean logaritm in order to build a single level cluster. The results disclose six clusters which explain the 51,61 percent of discursive statistical variance on the representations which the press placed among their readers about the Universitarian in conclusion, the newpapers discourse focus the transition as juridically estable and socially necesary, making the educational transformation an insume for the Peruvian growth and competitivity <![CDATA[<b>Television consumption and child audiences</b>: <b>a qualitative study with chilean students - Chile</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pese a la penetración y uso de dispositivos móviles entre las audiencias infantiles, la televisión sigue siendo un medio consumido por niños, niñas y adolescentes. En Chile, el consumo televisivo de audiencias infantiles, llega en promedio a 3 horas diarias, siendo sus programas favoritos aquellos transmitidos pasadas las 22 horas, teniendo acceso a contenidos dirigidos a un público adulto y no infantil. La presente investigación tuvo como principal objetivo describir las preferencias y hábitos de consumo que tienen los estudiantes de enseñanza básica de un establecimiento público/rural de la comuna de La Serena, Chile. La metodología utilizada fue cualitativa, utilizando como técnica de recolección de datos el focus group, permitiendo conocer las preferencias de contenidos, motivos y hábitos de la audiencia infantil. A partir del análisis, se concluye que el consumo televisivo es menor conforme van creciendo en edad, al priorizar otras actividades como salir con amigos o jugar. Sin embargo, la televisión sigue cumpliendo un rol importante, ya que le dedican bastante tiempo mientras realizan otras actividades cotidianas. Entre los contenidos más vistos por los escolares están las telenovelas nocturnas y los programas de humor también destinado a público adulto, aunque la serie Los Simpson sigue siendo una de las favoritas. De las opiniones de los escolares se desprende que la televisión chilena emite escaso contenido dirigido a la infancia, factor determinante en el consumo de contenidos no aptos para niños, niñas y adolescentes<hr/>In spite of the penetration and use of mobile devices, TV still is a mass media consumed by children and adolescents. In Chile, television consumption by the child audience reaches 3 hours average per day. Their favorite programs are those broadcast after 10 P.M., which allow them access to content aimed at adult audiences. This research had as main objective to describe the preferences and consumption habits of 41 students of a public elementary school located at a rural area of La Serena, Chile. The methodology used in this study was qualitative and focus group technique was used to collect data. The results showed us the contents preferences, reasons and habits of the child audience. From the analysis, it is concluded that the TV consumption decreases as the subjects get older due to the prioritization of other activities such as going out with friends or playing. Nevertheless, the television has still an important role because the children spend a considerable amount of time watching TV while they are doing other daily activities. Night soap operas and comedy shows are the most watched television programs and both are aimed at adult audience. However, one of the most popular series is The Simpsons. From the opinions of the students, it is concluded that Chilean TV broadcasts have little content aimed at children audiences; one determinant factor in the consumption of content is that it is not appropriate for boys, girls and adolescents <![CDATA[<b>Evaluation of the city of Puno as a tourist destination - Peru</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El turismo es una de las actividades económicas más dinámicas en el mundo actual, en el Perú esta actividad es importante, tanto por su nivel de inversión como por su participación en el empleo y aportación de divisas. Las políticas de gobierno de países buscan generar en la mente del turista buena percepción e imagen de localidades como centros de atracción turística competitivas en un entorno global. La investigación pretende evaluar la percepción y la imagen que tienen los turistas visitantes a la ciudad de Puno en el año 2016. El método de investigación es deductivo a partir de un análisis factorial sobre los resultados de una encuesta estructurada con escala de Likert validando su confiabilidad mediante el coeficiente Alfa de Cronbach α, se realizó la consistencia interna entre los ítems para aplicar estadísticas descriptivas de las dimensiones. Los resultados alcanzados en la investigación sobre la percepción es buena en una escala de diferencial semántico calificando a Puno como un lugar divertido, relajante, emocionante, agradable, tranquilo y despejado, respaldado por la buena infraestructura, servicios turísticos y la ubicación del destino, en cuanto a la satisfacción atribuye a Puno como destino debido al acogimiento en los servicios, la hospitalidad y la diversidad de sus escenarios naturales.<hr/>Tourism is one of the most dynamic economic activities in the world today, in Peru this activity is important, both for its level of investment and its participation in employment and foreign exchange. The government policies of countries seek to generate in the minds of tourists a good perception and image of localities as competitive tourist attraction centers in a global environment. The research aims to assess the perception and image of visiting tourists of Puno in 2016. The research method is deductive based on a factorial analysis of the results of a structured survey with a Likert scale validating its reliability using the Alpha coefficient of Cronbach α, the internal consistency between the items was carried out to apply descriptive statistics of the dimensions. The results achieved in the research on perception is good on a scale of semantic differential qualifying Puno as a fun, relaxing, exciting, pleasant, quiet and clear place, backed by good infrastructure, tourist services and the location of the destination, in Regarding the satisfaction attributed to Puno as a destination due to the welcome in the services, the hospitality and the diversity of its natural settings <![CDATA[<b>The value chain to optimize the production of Alpaca fiber in the company</b> <b>Sais Sollocota</b> <b>Ltda.</b> <b>N°. 5 - Peru</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación plantea conocer la situación actual en la explotación de alpacas y las actividades que concurren en la producción de fibra. Los objetivos son analizar el entorno del sector y las principales actividades de la Cadena de Valor para optimizar la producción de fibra en la empresa SAIS Sollocota ubicada en Azángaro Región Puno. Los métodos utilizados son descriptivos, explicativos y mixtos; se aplican las técnicas de observación y revisión documental para conocer su situación. Los resultados muestran que el 87% de la población de alpacas se encuentra en el Perú; y, en Puno se halla el 39.61% de la misma; las principales actividades de la Cadena de Valor para optimizar la producción de fibra son producción y comercialización. En el 2016, la empresa cuenta con 5,214 alpacas, conformados por 16.84% tuis hembras; 43.34% madres y 9.13 % padres. Índices técnicos: empadre 6%, natalidad 65.55%, mortalidad 11.56%, saca 35.05%, producción de fibra en libras: tuis 3.8, madres 5.5, padres 7. Producción obtenida 22,690 libras, vende directamente a industriales. Se concluye que el conocimiento de la situación del sector y las actividades relevantes de la Cadena de Valor permite optimizar la producción de fibra de alpaca y generar mayor utilidad.<hr/>The research proposes to know the current situation in the exploitation of alpacas and the activities involved in the production of fiber. The objectives are to analyze the situation of the sector and the main activities of the Value Chain to optimize the production of fiber in the SAIS Sollocota enterprise located in Azangaro Puno Region. The methods used are descriptive, explanatory and mixed; the techniques of observation and documentary review are applied to know their situation. The results show that 87% of the alpaca population is found in Peru, and, in Puno is 39.61% of the same; themain activities of the Value Chain to optimize fiber production are production and marketing. In 2016, the enterprise has 5,214 alpacas, conformed by 16.84% tuis females, 43.34% mothers and 9.13% fathers. Technical indexes: empadre 6%, natality 65.55% mortality 11.56%, saca 35.05%, fiber production pounds: tuis 3.8, mothers 5.5, parents 7. Production obtained 22,690 pounds, sold directly to industrials. It is concluded that the knowledge of the situation of the sector and the relevant activities of the Value Chain allows to optimize the production of fiber and to generate greater utility <![CDATA[<b>Consequences of corporate culture and the role of communication in interpersonal organizational commitment staff Provincial Municipality of Arequipa - Peru</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La cultura corporativa y el compromiso organizacional son constructos que presentan gran interés para el desarrollo de las organizaciones. El artículo trata sobre las consecuencias de la cultura corporativa y el rol de la comunicación interpersonal en el compromiso organizacional del personal de la municipalidad provincial de Arequipa. El estudio se desarrolló en el marco del paradigma cuantitativo y se utilizó la técnica de la encuesta que fue aplicada a una muestra de 195 trabajadores de la Municipalidad. Los resultados muestran que las principales consecuencias de la cultura corporativa en el compromiso organizacional del Personal con la Municipalidad son: cooperación, participación y ayuda solidaria en el Personal; en cuanto al compromiso laboral no tiene consecuencias positivas en el comportamiento laboral de los trabajadores como: Implicancias positivas en los niveles de desempeño, productividad, identificación con las metas de la organización. Por ello la cultura corporativa y la comunicación interpersonal si contribuyen en el compromiso del personal con la municipalidad<hr/>Corporate culture and organizational commitment constructs are of great interest for the development of organizations. The article deals on the consequences of corporate culture and the role of interpersonal communication in organizational commitment of staff of the provincial city of Arequipa. The study was conducted under the quantitative paradigm and the survey technique was applied to a sample of 195 workers of the Municipality was used. The results show that the main consequences of corporate culture in organizational commitment of staff with the Municipality are: cooperation, participation and solidarity aid in the staff; as the labor commitment has a positive impact on the labor behavior of workers as positive implications in levels of performance, productivity, identification with the goals of the organization. Therefore, the corporate culture and interpersonal communication if they contribute to the commitment of staff with the municipality. <![CDATA[<b>Analysis of gender perception between organizational climate and job satisfaction in the industry</b>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El rol de los trabajadores en una industria se ve influenciado por la propia organización, quién propicia su desempeño y permanencia a través de factores extrínsecos al individuo para mantener la satisfacción y clima adecuado que pueden ser percibidos en forma diferente para hombres y para mujeres. Por lo que el objetivo de este estudio es analizar si existen diferencias de género en cuanto a la satisfacción laboral y clima organizacional en el sector industrial. Se utilizaron variables de clima psicológico-organizacional (Cohesión, confianza, presión, apoyo, reconocimiento, equidad e innovación) y satisfacción laboral (Conformidad con el trabajo, relaciones laborales e identificación con el trabajo). El estudio es de tipo cuantitativo con alcance descriptivo-comparativo, con una muestra de 132 trabajadores de una grande empresa del sector industrial, utilizando el estadístico t de student de muestras independientes. Los resultados exponen que no hay diferencias en cuanto a la satisfacción laboral y clima organizacional para hombres y mujeres dentro de la empresa analizada. Estos hallazgos afirman los resultados de otros estudios realizados en cuanto a la relación de estas tres variables. Por lo que se concluye que en dicha empresa existe un nivel equitativo para hombres y mujeres respecto al clima y la satisfacción laboral<hr/>The employees' role in a company is influenced by the organization itself, which favors its performance and permanence through extrinsic factors to the individual to maintain adecuate satisfaction and climate that can be perceived differently for men and women. Therefore, the objective of this study is to analyze if there are gender differences in job satisfaction and organizational climate in the industrial sector. Using psychological-organizational climate variables (Cohesion, trust, pressure, support, recognition, equity and innovation) and job satisfaction (Conformity with work, labor relations and identification with work). The study is a quantitative type with descriptive-comparative scope, with a sample of 132 workers of a large company of the industrial sector using of T-student of independent samples. The results show that there are no differences in job satisfaction and organizational climate for men and women within the analized company. These findings affirm the results of other studies carried out regarding the relation of these three variables. Therefore, it is concluded that there is an equal level for men and women in terms of climate and job satisfaction