Scielo RSS <![CDATA[Propósitos y Representaciones]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2307-799920200004&lang=es vol. 8 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[La Educación ambiental en los niños con necesidades educativas especiales. Retos y perspectivas de desarrollo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En el nuevo siglo urge el papel protagónico de la educación como fenómeno social y transformador para la supervivencia de la especie humana, atendiendo al surgimiento de problemas ambientales como resultado de la interacción agresiva del hombre con la naturaleza y la sociedad en que se desenvuelve, con la existencia de graves problemas ecológicos expresado en el empeoramiento del entorno causado por hechos y desastres naturales, la explotación irracional de los recursos naturales, el incremento de la industrialización, la excesiva urbanización, migraciones y la explosión demográfica.<hr/>Summary In the new century, the leading role of education as a social and transformative phenomenon for the survival of the human species is urgent, in response to the emergence of environmental problems as a result of the aggressive interaction of man with nature and the society in which he develops, with the existence of serious ecological problems expressed in the worsening of the environment caused by natural events and disasters, the irrational exploitation of natural resources, the increase of industrialization, excessive urbanization, migration and the population explosion. <![CDATA[Investigando los aspectos de la educación de estudiantes en universidades técnicas]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The article discusses the practical aspects of pedagogy that contribute to the success of the formation of civic education of students in the educational space of a technical university. The problems of the formation of civic education of students and the scientific coordination of the educational process in modern higher education are analyzed.<hr/>Resumen El artículo analiza los aspectos prácticos de la pedagogía que contribuyen al éxito de la formación de la educación cívica de los estudiantes en el espacio educativo de una universidad técnica. Se analizan los problemas de la formación de la educación cívica de los estudiantes y la coordinación científica del proceso educativo en la educación superior moderna. <![CDATA[Investigar los métodos de gestión en educación con tomar el caso de un profesor en la etapa universitaria]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The paper reveals the problem of the professional formation of a future teacher, training a teacher with a high intellectual level of self-awareness, being capable of conceptual thinking, creativity and being ready to independently managing one’s own professional activity, which will allow interacting more effectively with the learning environment, being an active subject of professional and pedagogical activity.<hr/>Resumen El documento revela el problema de la formación profesional de un futuro maestro, capacitar a un maestro con un alto nivel intelectual de autoconciencia, ser capaz de pensamiento conceptual, creatividad y estar listo para gestionar de forma independiente la propia actividad profesional, lo que permitirá interactuar más efectivamente con el ambiente de aprendizaje, siendo un sujeto activo de actividad profesional y pedagógica. <![CDATA[Implementación del método comparativo en educación con el caso de los modos de irradiación de lechuga de hoja]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The article presents the results of four series of experimental studies of irradiation efficiency of Moskovskii Parnikovyi leaf lettuce with general and special-purpose LED lamps (phyto-lamps) under various irradiation modes. The studies were conducted with an automated experimental irradiation device. The influence of the spectral compositions of LED radiation on the growth and development of Moskovskii Parnikovyi leaf lettuce is estimated. The studies have shown that LED phyto lamps are more effective in terms of productivity of Moskovskii Parnikovyi leaf lettuce compared to general-purpose LED lamps with equal electrical power consumption.<hr/>Resumen El artículo presenta los resultados de cuatro series de estudios experimentales sobre la eficiencia de irradiación de la lechuga de hoja Moskovskii Parnikovyi con lámparas LED generales y especiales (fito-lámparas) bajo varios modos de irradiación. Los estudios se realizaron con un dispositivo de irradiación experimental automatizado. Se estima la influencia de las composiciones espectrales de la radiación LED en el crecimiento y desarrollo de la lechuga de hoja Moskovskii Parnikovyi. Los estudios han demostrado que las fito lámparas LED son más efectivas en términos de productividad de la lechuga Moskovskii Parnikovyi en comparación con las lámparas LED de uso general con el mismo consumo de energía eléctrica. <![CDATA[Implementación de un enfoque diferenciado a la organización del aprendizaje a distancia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The widespread practice and results of the introduction of distance learning in several countries prove its economic efficiency. In this article, the authors consider the possibilities and advantages of using a differentiated approach in the practice of distance learning at a university. The article describes the pedagogical experience of structuring distance learning in the form of a new educational model - a block-modular system used by teachers in the practice of higher education. The authors argue that such structuring ensures the integrity of the perception and presentation of educational material, contributes to a better mastery of the discipline, provides the ability to build personal educational trajectories of students and identifies the following principles: flexibility, individualization, modularity, differentiated form of control.<hr/>Resumen La práctica generalizada y los resultados de la introducción del aprendizaje a distancia en varios países demuestran su eficiencia económica. En este artículo, los autores consideran las posibilidades y ventajas de utilizar un enfoque diferenciado en la práctica del aprendizaje a distancia en una universidad. El artículo describe la experiencia pedagógica de estructurar el aprendizaje a distancia en forma de un nuevo modelo educativo: un sistema modular de bloques utilizado por los docentes en la práctica de la educación superior. Los autores sostienen que dicha estructuración garantiza la integridad de la percepción y la presentación del material educativo, contribuye a un mejor dominio de la disciplina, proporciona la capacidad de construir trayectorias educativas personales de los estudiantes e identifica los siguientes principios: flexibilidad, individualización, modularidad, diferenciación forma de control. <![CDATA[Investigando la educación en educación con el caso de M.M. Sistema educativo de Speransky]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary M.M. Speransky is a famous Russian public and political figure. However, his activities were not limited to political issues. His pedagogical activity is studied poorly. The basic principles of the younger generation upbringing were laid during the seminar period, which coincided in time with the pedagogical activity by M. Speransky. The success of Speransky’s pedagogical system is evidenced by the fact that he was invited as an educator to the royal family. The basic principles of Speransky's pedagogy were the following ones: the authority of a teacher, but the lack of authoritarianism, the interaction with a student in the search for the right educational solutions, the attachment to the students and responsibility for them.<hr/>Resumen M.M. Speransky es una famosa figura pública y política rusa. Sin embargo, sus actividades no se limitaron a cuestiones políticas. Su actividad pedagógica es poco estudiada. Los principios básicos de la educación de la generación más joven se establecieron durante el período del seminario, que coincidió en el tiempo con la actividad pedagógica de M. Speransky. El éxito del sistema pedagógico de Speransky se evidencia por el hecho de que fue invitado como educador a la familia real. Los principios básicos de la pedagogía de Speransky fueron los siguientes: la autoridad de un maestro, pero la falta de autoritarismo, la interacción con un estudiante en la búsqueda de las soluciones educativas correctas, el apego a los estudiantes y la responsabilidad por ellos. <![CDATA[Educación tecnológica, capacitación e identidad de procesos]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The paper presents the results of the analysis of technological education, namely the identification of educational technology and the technological process. It was found that most major technology creators transform both their ideas and their techniques into modern technological operations as well as educational technologies. The authors propose that the training process may be regarded as technological in nature and the one that embraces the same methods of analysis (including activity approaches). In other words, the analysis of the educational process is identical to the analysis of technological process. In methodological terms, the closest to that step sequence is project-based learning. The conclusion is reached by drawing on the analysis of training processes in general and on the analysis of operational training in particular including the step-by-step performance of certain technological operations.<hr/>Resumen El documento presenta los resultados del análisis de la educación tecnológica, es decir, la identificación de la tecnología educativa y el proceso tecnológico. Se descubrió que la mayoría de los principales creadores de tecnología transforman tanto sus ideas como sus técnicas en operaciones tecnológicas modernas, así como tecnologías educativas. Los autores proponen que el proceso de capacitación se considere de naturaleza tecnológica y que abarque los mismos métodos de análisis (incluidos los enfoques de actividad). En otras palabras, el análisis del proceso educativo es idéntico al análisis del proceso tecnológico. En términos metodológicos, lo más cercano a esa secuencia de pasos es el aprendizaje basado en proyectos. Se llega a la conclusión recurriendo al análisis de los procesos de capacitación en general y al análisis de la capacitación operativa en particular, incluido el desempeño paso a paso de ciertas operaciones tecnológicas. <![CDATA[Educar a los principios de la lingüística universal en el concepto «Naturaleza»]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The article is concerned with educating the concepts "proper name * toponym + anthroponym" linguocultural category and summarizing the analysis with regard to cognitive perception of Nakh-Dagestanian languages1. If we consider the interpretation of the terms "proper name * toponym + anthroponym" from viewpoint of cognitive perception, then the world picture as a linguocultural category actualizes the concept "nature toponym + color anthroponym + color". This procedure for analyzing the terms in the conceptualization of the Nakh-Dagestanian languages makes it possible to adjust the interpretation of the Russian language "Concept "nature" color + toponym color + anthroponym". An analysis of the material shows that the interpretation of the terms with the designation of the concept "nature" differs in hierarchical types of asymmetry of the Nakh-Dagestanian languages of ordered types "class class member", and the degree of influence of the scientific world picture on the meaning of the everyday picture of the region is usually structured by the analysis of translation into the Russian language.<hr/>Resumen El artículo trata de educar los conceptos de "nombre propio * topónimo + antropónimo" categoría lingüística y resumir el análisis con respecto a la percepción cognitiva de las lenguas Nakh-Daguestán. Si consideramos la interpretación de los términos "nombre propio * toponym + anthroponym" desde el punto de vista de la percepción cognitiva, entonces la imagen del mundo como categoría lingüística actualiza el concepto "naturaleza ↔ toponym + color ↔ anthroponym + color". Este procedimiento para analizar los términos en la conceptualización de los idiomas Nakh-Daguestán permite ajustar la interpretación del idioma ruso "Concepto" naturaleza "↔ color + topónimo ↕ color + antropónimo". Un análisis del material muestra que la interpretación de los términos con la designación del concepto "naturaleza" difiere en los tipos jerárquicos de asimetría de las lenguas Nakh-Daguestianas de los tipos ordenados "clase ↔ miembro de clase", y el grado de influencia del La imagen científica del mundo sobre el significado de la imagen cotidiana de la región generalmente se estructura mediante el análisis de la traducción al idioma ruso. <![CDATA[Educar los principios del poder judicial en Europa del Este]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The study subject in this article is aims to educate the concepts of judiciary principles in Eastern eroup. We substantiated the conclusion on constitutional structuring of the formalization of judiciary principles in the sections devoted to the state foundations (constitutional system); human and civil rights and freedoms; judiciary; higher judicial authorities (usually the constitutional court). A comparative legal study of the norms of special sections on judiciary contained in the constitutions of Eastern European countries allowed the author forming a list of principles that organize and constitute the basis of activity of this kind of judiciary; identify the specific nature of their consolidation; present quantitative and qualitative features of the declared fundamental principles.<hr/>Resumen El tema de estudio en este artículo tiene como objetivo educar los conceptos de los principios judiciales en el grupo oriental. Verificamos la conclusión sobre la estructuración constitucional de la formalización de los principios judiciales en las secciones dedicadas a las fundaciones estatales (sistema constitucional); derechos y libertades humanos y civiles; judicial; autoridades judiciales superiores (generalmente el tribunal constitucional). Un estudio jurídico comparativo de las normas de secciones especiales sobre el poder judicial contenidas en las constituciones de los países de Europa del Este permitió al autor formar una lista de principios que organizan y constituyen la base de la actividad de este tipo de poder judicial; identificar la naturaleza específica de su consolidación; Presentar características cuantitativas y cualitativas de los principios fundamentales declarados. <![CDATA[El impacto de la ansiedad, la depresión y el estrés en la estabilidad emocional entre los estudiantes universitarios desde el punto de vista educativo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary In the contemporary society, depression, anxiety, and stress are much more common than it was in history. The recent studies have outlined that the young adults are experiencing depression and anxiety disorders that is affecting their emotional and mental well-being. Aim of this co-relational survey model study is to investigate the impact of anxiety, depression and stress on emotional stability in terms of gender, age, year of study, department and place they stay. The study adapted pre-designed questionnaires to collect data. The sample of the study consists of approximately 260 undergraduate university students from University of Sulaymaniyah in Northern Iraq. The researcher adapted two scales first Henry and Crawford scale that call DASS for measuring the level of anxiety, depression, and stress and second one to measure Emotional stability using a self-reported scale. The collected data was analyzed using SPSS version 22 to find result for this thesis. The results of the study outlined that there is a negative but significant correlation among depression, anxiety, and stress with emotional stability. Also there is no significant relationship between emotional stability in terms of gender and age, other findings of the study show that DASS has no significant relationship with age, and year of study and place of stay in generally, but there a significant difference between DASS in terms of gender and department.<hr/>Resumen En la sociedad contemporánea, la depresión, la ansiedad y el estrés son mucho más comunes que en la historia. Los estudios recientes han señalado que los adultos jóvenes están experimentando trastornos de depresión y ansiedad que están afectando su bienestar emocional y mental. El objetivo de este estudio modelo de encuesta correlacional es investigar el impacto de la ansiedad, la depresión y el estrés en la estabilidad emocional en términos de género, edad, año de estudio, departamento y lugar donde permanecen. El estudio adaptó cuestionarios prediseñados para recopilar datos. La muestra del estudio consta de aproximadamente 260 estudiantes universitarios de pregrado de la Universidad de Sulaymaniyah en el norte de Irak. El investigador adaptó dos escalas primero, la escala de Henry y Crawford, que llaman DASS para medir el nivel de ansiedad, depresión y estrés, y la segunda para medir la estabilidad emocional usando una escala autoinformada. Los datos recopilados se analizaron utilizando SPSS versión 22 para encontrar el resultado de esta tesis. Los resultados del estudio esbozaron que existe una correlación negativa pero significativa entre la depresión, la ansiedad y el estrés con la estabilidad emocional. Además, no existe una relación significativa entre la estabilidad emocional en términos de género y edad, otros hallazgos del estudio muestran que DASS no tiene una relación significativa con la edad y el año de estudio y el lugar de estadía en general, pero hay una diferencia significativa entre DASS en términos de género y departamento. <![CDATA[Aplicación de ISO 27001 y su influencia en la seguridad de la información de una empresa privada peruana]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El avance de la tecnología en el mundo provoca, entre otros aspectos, el manejo de importante información la misma que puede considerarse como fundamental para los intereses estratégicos de las empresas. La investigación tuvo como objetivo el analizar la influencia de la aplicación del ISO 27001 en la seguridad de la información de una empresa privada de Lima (Perú). A partir de la aplicación de una metodología cuantitativa, se empleó un estudio pre experimental en el que se determinó la influencia de la aplicación del ISO 27001.Para ello se consideró a una muestra de 30 colaboradores de la empresa. La conclusión cuantitativa muestra que si existe una influencia de la aplicación del ISO en la seguridad de la información y en las dimensiones confidencialidad, integridad y disponibilidad.<hr/>Summary The advancement of technology in the world causes, among other aspects, the handling of important information, which can be considered as fundamental for the strategic interests of companies. The objective of the research was to analyze the influence of the application of ISO 27001 on the information security of a private company in Lima (Peru). Based on the application of a quantitative methodology, a pre-experimental study was used in which the influence of the application of ISO 27001 was determined. To this end, a sample of 30 employees of the company was considered. The quantitative conclusion shows that there is an influence of the application of ISO on information security and the dimensions of confidentiality, integrity and availability. <![CDATA[Niveles de ansiedad de estudiantes frente a situaciones de exámenes: Cuestionario CAEX]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El propósito del estudio fue comparar los niveles ansiedad de estudiantes secundarios de quinto año de secundaria de dos instituciones educativas privadas. El estudio es de un enfoque cuantitativo, tipo de estudio sustantiva, de nivel descriptivo comparativo y de diseño no experimental transversal, la población estuvo constituida por 400 estudiantes de dos colegios privados, los estudiantes en referencia cursan el quinto año de secundaria. El instrumento utilizado fue el cuestionario de evaluación de problemas de ansiedad ante los exámenes (CAEX). cuestionario elaborado específicamente para recoger la variedad de respuestas motoras, verbales, cognitivas o fisiológicas que suelen acompañar estos problemas, junto con la tipología de exámenes más frecuentes. Como consecuencia del estudio podemos concluir según el valor del estadístico U de Mann Whitney con p valor &lt;0,05, nos indica que existen diferencias significativas en los niveles de ansiedad de los estudiantes de las dos Instituciones educativa privadas en estudio, concluyendo que los estudiantes de la dos Instituciones Educativas privadas presentan niveles altos grados de ansiedad ante los examenes ,situación que puede afectar su estado emocional que son hasta peligrosos para la salud (Grave presencia de ansiedad).<hr/>Summary The purpose of the study was to compare the anxiety levels of fifth-year high school students from two private educational institutions. The study is of a quantitative approach, type of substantive study, comparative descriptive level and non-experimental cross-sectional design, the population consisted of 400 students from two private schools, the reference students are in the fifth year of secondary school. The instrument used was the Test Anxiety Problem Assessment Questionnaire (CAEX). Questionnaire specifically developed to collect the variety of motor, verbal, cognitive or physiological responses that usually accompany these problems, together with the most frequent type of examinations. As a consequence of the study, we can conclude according to the value of the Mann Whitney U statistic with p value &lt;0.05, it indicates that there are significant differences in the anxiety levels of the students of the two private educational institutions under study, concluding that the students of the two private educational institutions present high levels of anxiety before the exams, a situation that can affect their emotional state that are even dangerous to health (Serious presence of anxiety). <![CDATA[Sentidos docentes asignados a la enseñanza de la investigación formativa en una facultad de educación]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En la enseñanza de la investigación formativa se suscitan una serie de construcciones subjetivas sobre su comprensión y trascendencia. Dicha situación incita a determinar los sentidos asignados a su implementación pedagógica en la formación del profesorado. En esa intención, se ha entrevistado a 20 docentes de una facultad de educación de una universidad pública del Perú, a fin de reconocer los sentidos establecidos en su concepción, su distinción de la investigación científica, sus características y expectativas. Los resultados evidencian que los docentes expresan una diversidad de sentidos formativos, más próximos a la formación de investigadores que como dispositivo o estrategia de enseñanza; asimismo, distinguen tenuemente a la investigación formativa de la investigación (cientifica) en sentido estricto, que los induce a traslapes o continuidades entre ellas; de otro lado, enfatizan en el desarrollo de capacidades cognitivas ligadas a la investigación, y finalmente, sitúan en el proceso formativo de la investigación, diversas expectativas de realización no siempre concretadas en la enseñanza. La aproximación a los sentidos asignados a la investigación formativa evidenció diferenciaciones, confusiones, pero también, coincidencias sobre el carácter formativo de la investigación, que conllevan a pensar en estrategias para un mejor afrontamiento a los desafíos docentes y de la sociedad.<hr/>Summary In the teaching of formative research a series of subjective constructions about their understanding and transcendence are raised. This situation encourages the determination of the meanings assigned to their pedagogical implementation in teacher training. In that intention, we have interviewed 20 teachers from an education faculty of a public university in Peru, in order to recognize the senses in their conception, their distinction in scientific research, their characteristics and expectations. The results show that teachers express a diversity of educational meanings, later in the training of researchers as a teaching device or strategy; Likewise, the terms of research research are distinguished in the strict sense, which induces overlaps or continuities between them; On the other hand, emphasize the development of cognitive skills linked to research, and finally, Situate in the training process of research, the different expectations of realization not always specified in teaching. The approach to the senses assigned to formative research evidenced differentiations, confusions, but also coincidences on the formative nature of the research, which entails a way of thinking about the best management of teaching problems and of society. <![CDATA[Procesos formativos durante el ejercicio docente: un estudio desde las creencias de profesores universitarios]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este estudio se propuso conocer cómo contribuyen los procesos formativos de profesores en ejercicio, en la construcción de creencias acerca de la enseñanza en la universidad. Con base en la metodología cualitativa y enfoque de teoría fundamentada se seleccionaron profesores de universidades públicas y privadas, mediante el muestreo teórico. Se realizaron entrevistas a profundidad para colectar datos y se codificaron analíticamente. Entre los resultados destacan las creencias que provienen de la capacitación institucional de tipo normativa, la cual enfatiza una enseñanza funcional, en técnicas didácticas, uso de tecnología e innovación, excluyendo la capacitación en el conocimiento de la disciplina que enseñan. Así también se encontró que los profesores llevan a cabo por iniciativa personal procesos de autoformación, para la actualización en conocimientos científicos, y desarrollan sus prácticas enseñando con estrategias que ellos mismos utilizan para aprender, porque creen en sus propios procesos de aprendizaje como una fuente valiosa y creíble para conducir la enseñanza.<hr/>Sumary This study aims to know how the training processes of practicing teachers contribute to the construction of beliefs about teaching at the university. From a qualitative methodology with a grounded theory approach, professors from public and private universities were selected through theoretical sampling. In-depth interviews were conducted to collect data which were analytically coded. Among the results it was found that the teachers' beliefs come from institutional training of a normative type which emphasizes a functional teaching in didactic techniques, use of technology and innovation, excluding training in knowledge of the discipline they teach. Thus, it was also found that teachers carry out self-training processes on a personal initiative for updating scientific knowledge and develop their practices teaching with strategies that they themselves use to learn, because they believe in their own learning processes as a valuable source and credible to conduct teaching. <![CDATA[Mapas conceptuales vs. Resúmenes: diferencias en las modalidades de construcción colaborativa]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Se comparan dos recursos didácticos: el mapa conceptual y el resumen, entendidos como sistemas externos de representación cognitiva. En el enfoque teórico utilizado, tales sistemas externos no son entendidos como mera externalización del pensamiento, sino, inversamente, como tipos de actividad representacional que formatean a la propia cognición. En este sentido, los mapas y los resúmenes tendrían efectos cognitivos distintos. Pero esta investigación va más allá: tales efectos diferenciales serían también psicosociales, formateando la interacción sociocognitiva cuando la actividad se realiza colaborativamente. El diseño experimental compara cuatro condiciones de dos submuestras idénticas, en las que se balancea tanto la tarea que 18 díadas de alumnos universitarios deben realizar (mapa y resumen), como los dos textos-fuente empleados. El análisis compara las producciones individuales con la colectiva de cada díada, centrándose en las modalidades de la construcción colectiva a partir de las producciones individuales. Así, se distinguen tres modalidades básicas: homogénea, heterogénea simétrica y heterogénea asimétrica. El análisis diferencia entre aspectos cognitivos o de contenido, y aspectos específicamente formales. De manera descriptiva, los datos muestran una tendencia en el sentido de la hipótesis planteada, mostrando que ambos sistemas externos moldean de manera distinta la interacción sociocognitiva.<hr/>Summary Two teaching resources are compared: the conceptual map and the summary, understood as external systems of cognitive representation. In the theoretical approach used, such external systems are not understood as mere outsourcing of thought, but, conversely, as types of representational activity that format the cognition itself. In this sense, maps and summaries would have different cognitive effects. But this research goes further: such differential effects would also be psychosocial, formating sociocognitive interaction when the activity is carried out in a collaborative way. The experimental design compares four conditions from two identical subsamples, in which both the task that 18 dyads of university students must perform (map and summary) and the two source-texts used are balanced. The analysis compares the individual productions with the collective of each dyad, focusing on the modalities of collective construction based on the individual productions. Thus, three basic modalities are distinguished: homogeneous, symmetrical heterogeneous and asymmetrical heterogeneous. The analysis differentiates between cognitive or content aspects, and specifically formal aspects. Descriptively, data shows a tendency in the sense of the hypothesis raised, showing that both external systems shape differently the sociocognitive interaction. <![CDATA[Factores que intervienen en riesgo suicida y parasuicida en jóvenes Chilenos]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El establecimiento de factores intervinientes en riesgo suicida y parasuicida trae consigo una serie de conceptualizaciones que este articulo contempla en primer lugar y que posteriormente presenta de forma ordenada y simple, gracias a una revisión sistemática que da cuenta de estudios realizados principalmente en el continente americano, y especialmente considerando la dinámica chilena en este aspecto. Como principales resultados se establece la explicitación de factores personales, familiares y de contexto tanto sociales como comunitarios, que son revisados desde diversos autores y que sin duda aportan por un lado a la comprensión primaria de riesgo suicidio y de paso se convierten en un insumo fundamental para el diseño y construcción de programas de prevención de la conducta suicida.<hr/>Summary The establishment of intervening factors in suicide and parasuicide risk brings with it a series of conceptualizations that this article considers and presents in an orderly and simple way, thanks to a systematic review that accounts for studies carried out mainly in the American continent, and especially considering the Chilean dynamics in this regard. As main results, it establishes the explicitness of personal, family and context factors, both social and community, that are reviewed by various authors and that undoubtedly contribute on the one hand to the primary understanding of suicide risk and, incidentally, become a fundamental input for the design and construction of programs to prevent suicidal behavior. <![CDATA[Perfil profesional docente y formación competitiva en egresados de una universidad de Ecuador]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La presente investigación busca demostrar los efectos que producen el perfil profesional del docente y su formación competitiva de los egresados de una universidad de Ecuador. El método de la investigación es transversal con un tipo de investigación aplicada cuantitativa, con una muestra de 55 docentes y 132 egresados. Se elaboraron y aplicaron dos encuestas para medir las variables; se usó el coeficiente de correlación de Pearson para determinar el grado y significancia de relación. Se concluye que: entre el perfil profesional del docente, la práctica docente, el desarrollo de funciones de investigación y vinculación con la colectividad, es r= 0.82. Entre el perfil profesional del docente, la práctica docente, el desarrollo de funciones de investigación y vinculación con la colectividad en la calidad de la formación profesional de los egresados, el coeficiente de Pearson es r= 0.81, P= 0,00 (sig. Bilateral) confirmándose que la relación entre las variables es significativa p&lt;.05.<hr/>Summary This research seeks to demonstrate the effects produced by the professional profile of the teacher and their competitive training of graduates of a university in Ecuador. The research method is transversal with a type of quantitative applied research, with a sample of 55 teachers and 132 graduates. Two surveys were developed and applied to measure the variables; Pearson's correlation coefficient was used to determine the degree and significance of relationship. It is concluded that: between the professional profile of the teacher, the teaching practice, the development of research functions and links with the community, it is r = 0.82. Among the professional profile of the teacher, the teaching practice, the development of research functions and links with the community in the quality of the professional training of graduates, the Pearson coefficient is r = 0.81, P = 0.00 (sig. Bilateral) confirming that the relationship between the variables is significant p &lt;.05. <![CDATA[Competencias de investigación e impacto socioeducativo en los trabajos de titulación de una universidad de Ecuador]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La presente investigación tiene como objetivo evaluar las competencias de investigación y su incidencia en la pertinencia e impacto socioeducativo en los trabajos de titulación de Pregrado de los egresados de la carrera de ciencias de la educación de una universidad de Ecuador. Es una investigación de tipo básica, en razón que sus resultados enriquecen el conocimiento científico teórico; de nivel descriptivo y asume el diseño correlacional, debido a que establece relación entre dos variables. La muestra estuvo conformada por 55 Estudiantes, 05 Docentes, Se aplicaron dos instrumentos: un cuestionario para medir la variable Evaluación de las competencias de investigación, que consta de 25 ítems y mide las dimensiones: acerca del saber, de los contenidos o del conocimiento, acerca del saber-ser, del comportamiento o de las actitudes y valores, acerca del saber-hacer, de las destrezas, capacidades o habilidades; otro cuestionario para medir la variable pertinencia e impacto socioeducativo en los trabajos de titulación de Pregrado de los egresados, que consta de 32 ítems y mide las dimensiones: pertinencia social, pertinencia laboral y pertinencia académico, los instrumentos han sido validados mediante juicio de expertos y presentan un adecuado nivel de confiabilidad: 0,897 y 9,891 respectivamente. Los resultados demuestran que existe incidencia de la evaluación de las competencias de investigación en la pertinencia e impacto socioeducativo de los trabajos de titulación de Pregrado de los egresados, alcanza un nivel de 872.<hr/>Summary The purpose of this research is to evaluate the research competences and their impact on the relevance and socio-educational impact in the Undergraduate degree work of graduates of the education sciences career of a university in Ecuador. It is a basic research, because its results enrich the theoretical scientific knowledge; descriptive level and assumes the correlational design, because it establishes a relationship between two variables. The sample consisted of 55 Students, 05 Teachers, Two instruments were applied: a questionnaire to measure the variable Evaluation of research competencies, which consists of 25 items and measures the dimensions: about knowledge, content or knowledge, about knowing-being, behavior or attitudes and values, about knowing-doing, of skills, abilities or abilities; Another questionnaire to measure the variable relevance and socio-educational impact in the undergraduate degree work of graduates, which consists of 32 items and measures the dimensions: social relevance, work relevance and academic relevance, the instruments have been validated through expert judgment and they have an adequate level of reliability: 0.897 and 9.891 respectively. The results show that there is an incidence of the evaluation of the research competences in the relevance and socio-educational impact of the undergraduate degree work of the graduates, reaches a level of 872. <![CDATA[Educational, Developer and Educative Duties in the Taxonomy of Training Objectives]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Toda persona tiene capacidad de pensamiento creativo. Sin embargo, no todas las personas pueden llamarse personas creativas. Las personas creativas son aquellas que son inteligentes y poseen la capacidad de comprender las realidades y las reacciones a estas realidades. Al mismo tiempo, las personas que logran inventos extraordinarios o realizan actos creativos también pueden denominarse personas creativas. La forma creativa de pensar es el tipo de pensamiento resultante de inventar cosas nuevas o mejorar otras acciones. La forma creativa de pensar se utiliza para generar una gran cantidad de ideas. La característica principal de la forma creativa de pensar como sistema intelectual es la capacidad de analizar cualquier problema, establecer relaciones sistemáticas, revelar contrastes, encontrar soluciones ideales para estos contrastes y pronosticar posibles versiones para el desarrollo. La investigación llevada a cabo una vez más demostró que la forma creativa de pensar es importante para la vida. Por esta razón, la sociedad que quiere lograr grandes éxitos e implementar el potencial creativo debe tratar de hacer que los estudiantes mejoren sus formas creativas de pensar.<hr/>Summary Every person has ability of creative thinking. However, not every person can be called a creative person. Creative people are those who are smart and possess the ability to grasp realities and reactions to these realities. At the same time, people who achieve extraordinary inventions or realize creative acts can also be referred to as creative people. The creative way of thinking is the type of thinking resulting from inventing new things or improving other actions. The creative way of thinking is used to generate a large number of ideas. The main characteristic of the creative way of thinking as an intellectual system is the ability to analyze any problem, establish systematic relations, reveal contrasts, find out ideal solutions for these contrasts, and forecast possible versions for the development. The research carried out once more proved that the creative way of thinking is important for life. From this reason, the society that wants to achieve great successes and implement creative potential must try to make students improve their creative ways of thinking. <![CDATA[The Characteristics of Professional Pedagogy Orientation]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este estudio tiene como objetivo investigar las características de la orientación profesional en pedagogía. Basado en los trabajos de I.S. Yakimanskoy, E.V. Bondarevskaya, A.A. Melik- Pashayeva, I.N. Semenova, V.K. Zaretsky y otros investigadores, los autores aclararon los principios de orientación personal de las actividades educativas que contribuyen al desarrollo de la orientación profesional de los estudiantes de especialidades pedagógicas en la universidad. El artículo también presenta el complejo de condiciones pedagógicas del autor que garantizan el desarrollo de la orientación profesional de los estudiantes de especialidades pedagógicas en una institución de educación superior. El complejo incluye los siguientes componentes: identificación y formación de orientaciones de valor de estudiantes de especialidades pedagógicas; creando en la educación superior un ambiente educativo que promueva la autorrealización del individuo; contabilidad de la experiencia de los alumnos en las materias; desarrollo de habilidades pedagógicas de futuros maestros; desarrollo de habilidades profesionales de docentes universitarios como base para la formación de orientación profesional de estudiantes de especialidades pedagógicas. El artículo también describe los resultados del trabajo experimental, que confirmó la efectividad del complejo desarrollado de condiciones pedagógicas que aseguran el desarrollo de la orientación profesional de los estudiantes de especialidades pedagógicas en una institución de educación superior sobre la base de la orientación personal de las actividades educativas.<hr/>Summary This study aims to investigate the characteristics of professional orientation in pedagogy. Based on the works of I.S. Yakimanskoy, E.V. Bondarevskaya, A.A. Melik-Pashayeva, I.N. Semenova, I Zaretsky and other researchers, the authors clarified the principles of personal orientation of educational activities that contribute to the development of the professional orientation of students of pedagogical specialties at the university. The article also presents the author’s complex of pedagogical conditions ensuring the development of the professional orientation of students of pedagogical specialties in a higher educational institution. The complex includes the following components: identification and formation of value orientations of students of pedagogical specialties; creating in higher education educational environment that promotes self-realization of the individual; accounting of students' subject experience; development of pedagogical abilities of future teachers; development of professional skills of university teachers as the basis for the formation of professional orientation of students of pedagogical specialties. The article also describes the results of experimental work, which confirmed the effectiveness of the developed complex of pedagogical conditions that ensure the development of the professional orientation of students of pedagogical specialties in a higher educational institution on the basis of personal orientation of educational activities. <![CDATA[Networking of Strategic Partnerships in Higher Education: Prerequisites and Readiness of Universities]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La tarea prioritaria del desarrollo del sistema educativo moderno es la organización de una asociación integral, que, entre otras cosas, implica el desarrollo de interacciones de red entre la universidad y varias entidades económicas. En este sentido, se actualiza la necesidad de aplicar nuevas formas de asociación, en las que la apertura y la disposición de los socios para una interacción igual, efectiva y multilateral es, en primer lugar. Sin embargo, en la actualidad, no todas las entidades económicas están listas para implementar tal forma de relaciones con los socios. El artículo examina la tendencia de las redes en la educación superior y el nivel de su desarrollo desde la perspectiva de la apertura. En este trabajo, probamos la metodología para una evaluación de preparación universitaria para formar y desarrollar una asociación estratégica basada en el enfoque de red utilizando el ejemplo de las principales universidades de la Federación de Rusia.<hr/>Summary The priority task of the modern education system development is the organization of a comprehensive partnership, which, among other things, implies the development of network interactions between the university and various economic entities. In this regard, the need to apply new forms of partnerships is actualized, in which openness and readiness of partners for equal, effective and multilateral interaction is in the first place. However, at present, not all economic entities are ready to implement such a form of partner relations. The article examines the tendency of networking in higher education and the level of their development from the perspective of openness. In this work, we tested the methodology for a university readiness evaluation to form and develop a strategic partnership based on the network approach using the example of leading universities of the Russian Federation. <![CDATA[Training of Physical Education Teachers in the Context of Digital Education Implementation]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el contexto de la aplicación de la educación digital, abordar el problema relativo a la formación de profesores de educación física altamente cualificados en la República de Saja (Yakutia) es esencial para el desarrollo innovador de la región, junto con el de sus entornos científicos y educativos. Con ese fin, los especialistas deben mejorar sus aptitudes profesionales para desarrollar y utilizar eficazmente tecnologías educativas avanzadas que tengan en cuenta las condiciones específicas de trabajo, estudio y vida, así como las tradiciones nacionales y culturales de la región. En el presente artículo se destaca que la aplicación de la educación digital requiere transformaciones complejas en los sistemas de educación tanto pedagógica como física, que se ven influidas por las tecnologías digitales e informáticas progresivas. Sin embargo, su aplicación práctica requiere un cambio en los objetivos, así como en las formas de organización y las tecnologías de las actividades educativas, basadas en la tecnología de la información y las comunicaciones (TIC) y las tecnologías de redes, además del desarrollo de estrategias productivas para integrar las innovaciones en el proceso educativo tradicional. Así pues, el objetivo de este estudio es fundamentar las tendencias actuales en cuanto al desarrollo de la educación y la formación digital de los profesores de educación física en la República de Saja (Yakutia), mediante el análisis de las experiencias de los investigadores extranjeros y nacionales. Además, su aspecto teórico profundiza en el análisis de las investigaciones realizadas sobre la educación digital y, principalmente, en las formas en que puede aplicarse en el proceso educativo del Instituto de Deportes y Educación Física (ISPE) de la Universidad Federal del Nordeste de Ammosov (NEFU). Por otra parte, en la sección práctica de este estudio se presenta una comparación entre los conocimientos de los estudiantes a tiempo parcial y a tiempo completo que estudian en el ISPE, NEFU, en lo que respecta al marco de aplicación de los materiales educativos digitales para la formación de los futuros profesores de educación física. Los resultados mostraron una mejora considerable de los conocimientos de los estudiantes sobre la importancia de las TIC y los recursos digitales, además de un mayor nivel de competencia digital en relación con la actividad profesional.<hr/>Summary In the context of digital education implementation, addressing the problem pertaining to the training of highly qualified physical education (PE) teachers in the Republic of Sakha (Yakutia) is essential for the innovative development of the region, along with that of its scientific and educational environments. To this end, specialists should improve their professional skills in order to develop and effectively use advanced educational technologies that take into account the specific conditions of work, study, life as well as the national and cultural traditions of the region. The current article highlights that the implementation of digital education requires complex transformations in the systems of both pedagogical and physical education, which are influenced by progressive digital and information technologies. However, its practical implementation requires a change in the goals, along with the organizational forms and technologies of educational activities, based on information and communication technology (ICT) and network technologies, in addition to the development of productive strategies to integrate innovations into the traditional educational process. Thus, the aim of this study is to substantiate the current trends regarding the development of digital education and training of PE teachers in the Republic of Sakha (Yakutia), by means of the analyses of foreign and domestic researchers’ experiences. Further, its theoretical aspect delves into the analysis of the research conducted on digital education and, primarily, the ways in which it can be implemented in the educational process of the Institute of Sport and Physical Education (ISPE), Ammosov North- Eastern Federal University (NEFU). On the other hand, the practical section of this study presents a comparison between the knowledge of part-time and full-time students studying at the ISPE, NEFU, concerning the framework of digital educational materials’ implementation for the training of future PE teachers. The results showed the considerable improvement of the students’ knowledge on the importance of ICT and digital resources, in addition to an increased level of digital competence regarding professional activity. <![CDATA[Desarrollo de un curso de programación para estudiantes de una institución de educación superior de formación docente utilizando el lenguaje de programación Python]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary At present, teaching programming to future teachers is superficial or is excluded from computer science curricular. Only programming fundamentals are taught during computer studies, and skills acquired during the training are not applied in practice. The aims of this article are 1) to develop a programming course for teacher training disciplines that are taught in training units of the Ammosov North-Eastern Federal University (NEFU), and 2) give recommendations to apply features of the programming language Python in the professional activities of future teachers. This work applies the iterative methodological approach to undertake the study in various groups of students of NEFU from 2016 to 2019. Quantitative and objective indicators are used. Results show which modules of Python are the most appropriate for students to study for their future professional teaching activities. The training course "Use of the language Python by future teachers" is developed, and will be taught in all training units of the university, that have teacher training disciplines. The article determines a direction of future research related to teaching programming, which is important for all computer studies.<hr/>Resumen En la actualidad, la programación de enseñanza para futuros maestros es superficial o está excluida del plan de estudios de informática. Solo se enseñan los fundamentos de programación durante los estudios de computación, y las habilidades adquiridas durante la capacitación no se aplican en la práctica. Los objetivos de este artículo son 1) desarrollar un curso de programación para disciplinas de capacitación docente que se imparten en unidades de capacitación de la Universidad Federal del Nordeste de Ammosov (NEFU), y 2) dar recomendaciones para aplicar características del lenguaje de programación Python en el Actividades profesionales de futuros docentes. Este trabajo aplica el enfoque metodológico iterativo para llevar a cabo el estudio en varios grupos de estudiantes de NEFU de 2016 a 2019. Se utilizan indicadores cuantitativos y objetivos. Los resultados muestran qué módulos de Python son los más apropiados para que los estudiantes estudien para sus futuras actividades de enseñanza profesional. El curso de capacitación "Uso del lenguaje Python por futuros maestros" se desarrolla y se impartirá en todas las unidades de capacitación de la universidad que tengan disciplinas de capacitación docente. El artículo determina una dirección de investigación futura relacionada con la programación de enseñanza, que es importante para todos los estudios de computación. <![CDATA[Corporate Training of Yakutia Teachers to Apply Methods of E-Learning]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La capacitación docente puede ayudar a iniciar cambios digitales en la educación. Sin embargo, para lograr esto, la capacitación debe utilizar ejemplos líderes del campo de las soluciones y tecnologías de educación digital, mientras que los educadores universitarios y escolares deben estar capacitados para aplicarlos en su trabajo y crear nuevas empresas educativas de alta tecnología en el campo de la e- aprendizaje. El objetivo de este estudio fue aumentar las competencias profesionales de los docentes mediante la realización de un curso corporativo que prepararía a los docentes de la universidad en Yakutia para aplicar métodos de aprendizaje electrónico. El artículo demuestra que la introducción del e-learning en la universidad es un proceso integral importante que implica la transformación de todos los componentes educativos bajo la influencia de las tecnologías modernas. Su implementación práctica requiere cambiar los objetivos, las formas organizativas y las tecnologías de las actividades educativas en línea con las nuevas tecnologías, así como el desarrollo de estrategias productivas para integrar las innovaciones creadas en el proceso de aprendizaje tradicional. Para este propósito, los autores realizaron un estudio sociológico que ayudó a identificar los principales problemas asociados con este tipo de capacitación (por ejemplo, desarrollar un curso lleva mucho tiempo y la falta de habilidades necesarias para desarrollar los cursos). Sobre la base de los datos obtenidos, los autores propusieron un curso corporativo para profesores universitarios sobre la creación de contenido educativo para el aprendizaje electrónico. Se demostró que al aplicar nuevos tipos de actividades educativas, los docentes deben combinar tecnologías tradicionales y nuevas, lo que contribuye a la formación innovadora de docentes para cumplir con los requisitos de la sociedad digital. Este estudio se centró en cuestiones prácticas, ya que los resultados de la investigación se implementaron en el trabajo de la Universidad Federal del Nordeste (NEFU), la base de la investigación. Los resultados se pueden usar al capacitar a los maestros para aplicar métodos de aprendizaje electrónico en otras instituciones educativas.<hr/>Summary Teacher training can assist in initiating digital changes in education. However, to achieve this, the training should use leading examples from the field of digital education solutions and technologies, while university and school educators should be trained to apply them in their work and to create high-tech educational startups in the field of e-learning. The goal of this study was to increase the professional competencies of teachers by conducting a corporate course that would prepare the teachers of the university in Yakutia to apply e-learning methods. The article demonstrates that the introduction of e-learning at the university is an important comprehensive process that implies transformation of all education components under the influence of modern technologies. Its practical implementation requires changing the goals, organizational forms, and technologies of educational activities in line with new technologies as well as the development of productive strategies for integrating the created innovations into the traditional learning process. For this purpose, the authors conducted a sociological study that helped identify the main problems associated with this type of training (for example, developing a course is time-consuming and a lack of required skills to develop courses). Based on the obtained data, the authors proposed a corporate course for university teachers on the creation of educational content for e-learning. It was shown that when applying new types of educational activities, teachers should combine traditional and new technologies, which contributes to the innovative training of teachers to meet the requirements of the digital society. This study focused on practical issues, since the research results were implemented in the work of the North-Eastern Federal University (NEFU), the base of the research. The results can be used when training teachers to apply e-learning methods in other educational institutions. <![CDATA[Alfabetización y capacidad financiera: Interdependencia de los conceptos y posibilidades de formarlos en un curso escolar de matemáticas]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary Financial literacy and financial capacity of schoolchildren should be developed to meet the requirements of the rapidly developing society and increasingly complicated financial system of the Russian Federation. The authors focused on the financial education of schoolchildren who represent a special target group in financial relations. The main research methods were general scientific methods of cognition: systematization of theoretical and practical material, induction, deduction, comparative analysis, and synthesis. The authors defined the concepts of "financial literacy" and "financial capacity" and substantiated their interdependence using a synergistic approach. The authors considered school math course as a special tool for the formation of financial literacy and financial capacity of schoolchildren, explored the possibility of their development among Russian students in grades 7-9 in the course of algebra, stated the main problems, and formulated conclusions and recommendations.<hr/>Resumen Se deben desarrollar los conocimientos financieros y la capacidad financiera de los escolares para satisfacer las necesidades de la sociedad en rápido desarrollo y el sistema financiero cada vez más complicado de la Federación de Rusia. Los autores se centraron en la educación financiera de los escolares, que representan un grupo destinatario especial en las relaciones financieras. Los principales métodos de investigación fueron los métodos científicos generales de cognición: sistematización de material teórico y práctico, inducción, deducción, análisis comparativo y síntesis. Los autores definieron los conceptos de "alfabetización financiera" y "capacidad financiera" y comprobaron su interdependencia mediante un enfoque sinérgico. Los autores consideraron que el curso de matemáticas escolares era un instrumento especial para la formación de los conocimientos financieros y la capacidad financiera de los escolares, exploraron la posibilidad de su desarrollo entre los estudiantes rusos de los grados 7 a 9 en el curso de álgebra, expusieron los principales problemas y formularon conclusiones y recomendaciones. <![CDATA[Educar los conceptos del factor de retención de una empresa con el caso del aumento del nivel de compromiso de los empleados]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The current socio-economic situation creates similar conditions and rules for companies in various industries around the world.in this vein, the study and educate the retention factors of the company are of a great importance. The task of staff productivity increase and the overall effectiveness of its activities is relevant. The most important role in addressing the issue of employee productivity and performance increasing, as well as his retention is played by employee engagement. The researchers studying engagement at work recognize that this phenomenon is multifaceted and define it as an employee's physical, cognitive and emotional state, causing excessive performance of his functional duties. Involvement is interconnected with the motivational potential of work, therefore, the conditions for the engagement development are the following ones: work significance and diversity, the comparison of work with its result. The authors of the article conducted the study of engagement at work in the enterprises of fishing and fish processing industries. We determined the problems that impede the growth of staff engagement. The authors of the article implemented the program of corrective actions aimed to improve the factors affecting the engagement at work and retention of staff. We determined the interdependence of involvement level and the coefficient of staff turnover, as well as the return of employees to some holding.<hr/>Resumen La situación socioeconómica actual crea condiciones y reglas similares para las empresas de diversas industrias en todo el mundo. En este sentido, el estudio y la educación de los factores de retención de la empresa son de gran importancia. La tarea de aumentar la productividad del personal y la efectividad general de sus actividades es relevante. El papel más importante para abordar el problema del aumento de la productividad y el rendimiento de los empleados, así como su retención, lo desempeña el compromiso de los empleados. Los investigadores que estudian el compromiso en el trabajo reconocen que este fenómeno es multifacético y lo definen como el estado físico, cognitivo y emocional de un empleado, lo que provoca un desempeño excesivo de sus deberes funcionales. La participación está interconectada con el potencial motivador del trabajo, por lo tanto, las condiciones para el desarrollo del compromiso son las siguientes: importancia y diversidad del trabajo, la comparación del trabajo con su resultado. Los autores del artículo realizaron el estudio de la participación en el trabajo en las empresas de las industrias pesqueras y de procesamiento de pescado. Determinamos los problemas que impiden el crecimiento de la participación del personal. Los autores del artículo implementaron el programa de acciones correctivas destinadas a mejorar los factores que afectan el compromiso en el trabajo y la retención del personal. Determinamos la interdependencia del nivel de participación y el coeficiente de rotación del personal, así como el retorno de los empleados a alguna explotación. <![CDATA[Educar los enfoques de la propiedad intelectual como tendencias de aplicación de la buena fe subjetiva en el derecho ruso]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary In Russian law, the term "good faith" ("good conscience") refers to different concepts: "honest practice" and "ignorance of the fact when such ignorance generates legal consequences." The article investigate the educational aspects of distinguishing objective and subjective good faith. The questions of application of the rules on subjective good faith to the relations arising in connection with the establishment, circulation and protection of civil rights are considered. The analysis of the content of the legal regime of objects of absolute property rights (things, property security, share in the right of common property, corporate rights) allowed us to conclude that the consideration of the rules on subjective good faith is a natural, necessary element of the legal regime of any object of civil turnover, and the real question is only the recognition of such an element of the legal regime by the rule of law and the definition of the features of its application.<hr/>Resumen En la ley rusa, el término "buena fe" ("buena conciencia") se refiere a diferentes conceptos: "práctica honesta" e "ignorancia del hecho cuando tal ignorancia genera consecuencias legales". El artículo investiga los aspectos educativos de distinguir la buena fe objetiva y subjetiva. Se consideran las cuestiones de aplicación de las normas sobre buena fe subjetiva a las relaciones que surgen en relación con el establecimiento, la circulación y la protección de los derechos civiles. El análisis del contenido del régimen legal de los objetos de derechos de propiedad absolutos (cosas, seguridad de la propiedad, participación en el derecho de propiedad común, derechos corporativos) nos permitió concluir que la consideración de las reglas sobre la buena fe subjetiva es algo natural, elemento necesario del régimen legal de cualquier objeto de renovación civil, y la cuestión real es solo el reconocimiento de dicho elemento del régimen legal por el estado de derecho y la definición de las características de su aplicación. <![CDATA[Educar el modelo ontológico del desarrollo del capital intelectual utilizando el método "Serie categórica"]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400028&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The development of intellectual capital at the macro- and mesoscale is the main tool for the transition of the economy to a progressive sixth technological mode, and at the level of an individual organization it ensures its stable position and high competitiveness in the market. However, training and educating its applications are of a great importance. A prerequisite for an effective implementation of this process is the formation of a systemic idea about the phenomenon of intellectual capital, the composition of its elements, the sequence of stages and the necessary conditions for its formation. To solve this problem, the article proposes to use a categorical- system methodology, in particular, the method of "categorical series". Using the method, the analysis and a comprehensive description of intellectual capital development within the categories of the subject area is performed. The main characteristics of cognitive activity at various stages of intellectual capital development are determined. An ontological model of intellectual capital, which is based on the comparison of concept pairs in accordance with the nature of the contradictions developing between them, is proposed. Application of the model makes it possible to determine some promising areas for the development of intellectual capital, taking into account available resources, as well as to formulate the requirements for the composition of resources to obtain a certain type of intellectual capital. A further prospect of the obtained model use is the development of a full-fledged scientific theory of intellectual capital, including, in addition to its constituent element description, the determination of their formation stage sequence and the mechanism of their interaction. The use of this theory will make it possible to implement effective managerial influences on intellectual capital in order to increase the level of its systemic and organizational complexity. The presented results can be applied in legislative activity and in the development of program documents of the Government and the constituent entities of the Federation aimed at the Russian economy change.<hr/>Resumen El desarrollo del capital intelectual a escala macro y mesoescala es la herramienta principal para la transición de la economía a un sexto modo tecnológico progresivo, y al nivel de una organización individual asegura su posición estable y alta competitividad en el mercado. Sin embargo, la capacitación y educación de sus aplicaciones son de gran importancia. Un requisito previo para una implementación efectiva de este proceso es la formación de una idea sistémica sobre el fenómeno del capital intelectual, la composición de sus elementos, la secuencia de etapas y las condiciones necesarias para su formación. Para resolver este problema, el artículo propone utilizar una metodología de sistema categórico, en particular, el método de "series categóricas". Utilizando el método, se realiza el análisis y una descripción completa del desarrollo del capital intelectual dentro de las categorías del área temática. Se determinan las principales características de la actividad cognitiva en diversas etapas del desarrollo del capital intelectual. Se propone un modelo ontológico de capital intelectual, que se basa en la comparación de pares de conceptos de acuerdo con la naturaleza de las contradicciones que se desarrollan entre ellos. La aplicación del modelo permite determinar algunas áreas prometedoras para el desarrollo del capital intelectual, teniendo en cuenta los recursos disponibles, así como para formular los requisitos para la composición de los recursos para obtener un cierto tipo de capital intelectual. Otra posibilidad del uso del modelo obtenido es el desarrollo de una teoría científica completa del capital intelectual, que incluya, además de la descripción de su elemento constituyente, la determinación de su secuencia de etapa de formación y el mecanismo de su interacción. El uso de esta teoría permitirá implementar influencias gerenciales efectivas en el capital intelectual para aumentar el nivel de su complejidad sistémica y organizacional. Los resultados presentados pueden aplicarse en la actividad legislativa y en el desarrollo de documentos de programas del Gobierno y las entidades constitutivas de la Federación dirigidos al cambio de la economía rusa. <![CDATA[La preparación de los futuros especialistas de educación preescolar para la autorrealización creativa en la actividad profesional]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The article is devoted to the issue of future specialists of preschool education training to creative self-realization in professional activity. The authors of the article reveal the pedagogical diagnostics of readiness to creative self-realization in professional activity of higher educational institutions’ students. The purpose of the study is to reveal the results of pedagogical diagnostics of future specialists of preschool education readiness to creative self-realization in professional activity. A diagnostic methodology and criteria of future specialists of preschool education to creative self-realization in professional activity readiness has developed. The criteria of future specialists of preschool education to creative self-realization in professional activity readiness are: motivational and valuable, creative activity, assessment and reflective. Each criterion includes a group of quality indicators. The methodological tools was developed, which was used for pedagogical diagnostics of this professional quality forming in future specialists of preschool education. The experimental study helped to identify the characteristics of qualitative measurements for primary, reproductive and creative levels of readiness of future preschool teachers’ professional training. We see the prospect of further research in the development of methodology of future specialists of preschool education preparing to creative self-realization in professional activity.<hr/>Resumen El artículo está dedicado a la cuestión de los futuros especialistas de formación en educación preescolar para la autorrealización creativa en la actividad profesional. Los autores del artículo revelan el diagnóstico pedagógico de la preparación para la autorrealización creativa en la actividad profesional de los estudiantes de instituciones de educación superior. El propósito del estudio es revelar los resultados del diagnóstico pedagógico de futuros especialistas en preparación para la educación preescolar para la autorrealización creativa en la actividad profesional. Se ha desarrollado una metodología diagnóstica y criterios de futuros especialistas de educación preescolar para la autorrealización creativa en la preparación para la actividad profesional. Los criterios de los futuros especialistas de la educación preescolar para la autorrealización creativa en la preparación para la actividad profesional son: motivadores y valiosos, actividad creativa, evaluación y reflexión. Cada criterio incluye un grupo de indicadores de calidad. Se desarrollaron las herramientas metodológicas, que se utilizaron para el diagnóstico pedagógico de esta calidad profesional formando en futuros especialistas de educación preescolar. El estudio experimental ayudó a identificar las características de las mediciones cualitativas para los niveles de preparación primaria, reproductiva y creativa de la formación profesional de los futuros maestros de preescolar. Vemos la posibilidad de una mayor investigación en el desarrollo de la metodología de futuros especialistas en educación preescolar que se preparan para la autorrealización creativa en la actividad profesional. <![CDATA[El desarrollo del discurso coherente en estudiantes de primaria en el proceso de actividad constructiva y artística]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400030&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The article examines the development of speech in elementary school students. The research objective is to determine the status of coherent speech development in 3rd-grade students in the process of constructive and artistic activity. The article defines the criteria (structural and compositional, communicative and productive, and communicative and creative), indicators, and levels of development of coherent speech in elementary school students in the process of constructive and artistic activity. Each criterion includes a group of qualitative content-disclosing indicators and characterizes the achievements of students in the intended type of activity. Based on this, the authors have developed a methodological tool that allows them to diagnose coherent speech development in 3rd-grade students in the process of constructive and artistic activity and to conduct a precise quantitative differentiation by high, sufficient, medium, and low levels of coherent speech formation with specific characteristics for qualitative measurements that open up prospects for the development of appropriate effective measures for improving the quality of training students for such activity.<hr/>Resumen El artículo examina el desarrollo del habla en estudiantes de primaria. El objetivo de la investigación es determinar el estado del desarrollo coherente del habla en estudiantes de tercer grado en el proceso de actividad constructiva y artística. El artículo define los criterios (estructurales y compositivos, comunicativos y productivos, y comunicativos y creativos), indicadores y niveles de desarrollo del discurso coherente en estudiantes de primaria en el proceso de actividad constructiva y artística. Cada criterio incluye un grupo de indicadores cualitativos de divulgación de contenido y caracteriza los logros de los estudiantes en el tipo de actividad prevista. En base a esto, los autores han desarrollado una herramienta metodológica que les permite diagnosticar el desarrollo coherente del habla en estudiantes de tercer grado en el proceso de actividad constructiva y artística y llevar a cabo una diferenciación cuantitativa precisa por niveles altos, suficientes, medios y bajos de formación coherente del habla con características específicas para mediciones cualitativas que abren perspectivas para el desarrollo de medidas efectivas apropiadas para mejorar la calidad de la capacitación de los estudiantes para dicha actividad. <![CDATA[Psychodiagnostics of Preschool children with Autism]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo trata sobre el entrenamiento y la psico-corrección de niños con autismo. La corrección psicológica que previene el desarrollo del autismo juega un papel importante hoy en día. Ya se ha obtenido una experiencia significativa a través de estudios clínicos y psiquiátricos en esta área. Kanner identificó por primera vez los criterios de diagnóstico para este problema. El artículo explora las posibilidades de determinar las características y el nivel de desarrollo de la formación intencional de habilidades de comunicación en niños en edad preescolar con autismo. Con base en los indicadores obtenidos, también se estudian métodos que ayudarán a identificar e implementar métodos más efectivos de corrección pedagógica con niños con autismo individualmente y en grupos.<hr/>Summary The article deals with the training and psycho-correction of children with autism. Psychological correction preventing the development of autism plays an important role nowadays. Significant experience has already been gained through clinical and psychiatric studies in this area. Diagnostic criteria for this problem were first identified by Kanner. The article explores the possibilities of determining the characteristics and level of development of purposeful formation of communication skills in preschool children with autism. Based on the obtained indicators, methods that will help to identify and implement more effective methods of pedagogical correction with children with autism individually and in groups are studied as well. <![CDATA[Pedagogía Universitaria Basada en Competencias Genéricas para Desarrollar Habilidades del Pensamiento Crítico en Estudiantes de la Universidad Nacional de San Martín]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400032&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo aborda el tema de la pedagogía universitaria basada en competencias genéricas para desarrollar las habilidades del pensamiento crítico, el objetivo fue Medir la influencia de la pedagogía universitaria basada en competencias genéricas en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico en los estudiantes del I ciclo de la Universidad Nacional de San Martín, 2019. La investigación fue cuantitativa, diseño cuasi experimental, de tipo experimental, la población lo conformaron 420 estudiantes, siendo la muestra determinada por 180 estudiantes, a quienes se les aplico un cuestionario a modo de encuesta para recoger la información. Los resultados muestran que en el grupo experimental ( HG: μpostest ( μpretest - H0: μpostest = μpretest) se para rechazar la hipótesis nula, por tanto los puntajes son diferentes, los puntajes son mayores en el pos test comparado con el pre test (P sig &lt; 0,05 - 0,000 &lt; 0,05) en este caso se rechaza la hipótesis nula y se acepta la hipótesis alternativa donde la efectividad de la pedagogía universitaria basada en competencias genéricas en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico en los estudiantes del I ciclo de la Universidad Nacional de San Martín, 2019; es decir los puntajes del pos test son altos<hr/>Sumary This article addresses the issue of university pedagogy based on generic skills to develop critical thinking skills, the objective was to measure the influence of university pedagogy based on generic skills in the development of critical thinking skills in students in the I cycle from the National University of San Martín, 2019. The research was quantitative, quasi-experimental design, experimental type, the population was made up of 420 students, the sample determined by 180 students, to whom a questionnaire was applied as a survey to Collect the information. The results show that in the experimental group (HG: μpostest ( μpretest - H0: μpostest = μpretest) the null hypothesis is rejected, therefore the scores are different, the scores are higher in the post test compared to the pre test (P sig &lt;0.05 - 0.000 &lt;0.05) in this case the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted where the effectiveness of university pedagogy based on generic competencies in the development of critical thinking skills in I students cycle of the National University of San Martín, 2019; that is the post test scores are high. <![CDATA[Evaluación de estudios sobre intervenciones de apoyo de comportamiento positivo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary Positive behavioral support is an approach that uses the principles of applied behavior analysis and system changes to improve individuals' quality of life and reduce problem behaviors. In positive behavior support, it is aimed to determine the functions of the problem behaviors of the child and to gain appropriate behaviors that meet the same functions. This study aims to provide an overview of the studies on positive behavior support through a comprehensive literature review and determine the current trends in the studies on positive behavior support interventions. A total number of 53 studies were examined in the study according to year of publication, country, journal, subject, research method, research sample, data collection tools, data analysis method, type of document, research sample, sample size and authors’ study interests. Data were analyzed with content analysis method and results were presented with frequency and percentages in tables and figures. Results were discussed with relevant literature and recommendations for further research and practices were provided.<hr/>Resumen El apoyo conductual positivo es un enfoque que utiliza los principios del análisis de comportamiento aplicado y los cambios del sistema para mejorar la calidad de vida de las personas y reducir los comportamientos problemáticos. En el apoyo de comportamiento positivo, tiene como objetivo determinar las funciones de los comportamientos problemáticos del niño y obtener comportamientos apropiados que cumplan las mismas funciones. Este estudio tiene como objetivo proporcionar una visión general de los estudios sobre el apoyo conductual positivo a través de una revisión exhaustiva de la literatura y determinar las tendencias actuales en los estudios sobre intervenciones de apoyo conductual positivo. Se examinó un total de 53 estudios en el estudio según el año de publicación, país, revista, tema, método de investigación, muestra de investigación, herramientas de recopilación de datos, método de análisis de datos, tipo de documento, muestra de investigación, tamaño de muestra y estudio de los autores. intereses. Los datos se analizaron con el método de análisis de contenido y los resultados se presentaron con frecuencia y porcentajes en tablas y figuras. Los resultados se discutieron con literatura relevante y se proporcionaron recomendaciones para futuras investigaciones y prácticas. <![CDATA[Examen de la prevalencia de depresión en una muestra turca]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400034&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary The aim of this study is to examine the effect size of depression in a Turkish sample with respect to gender and developmental periods. The studies of dissertation and articles completed during the period of 2004-2018 and covering Turkish sample have been examined through the method of Meta Analysis. The studies carried out, with the help of the depression measuring instruments, on a Turkish sample that has not taken any psychiatric diagnosis until that time, have been scanned through, by the use of the data bases such as; Google Academic, EBSCOhost and Web of Science. The criterion based sampling, which is one of the methods of sample selection, has been utilized. In the Meta Analysis; the effect value has been calculated through the use of the Cone Chart and Rank Relevancy Test of Begg and Mazumdar, Forest Chart analysis and Hedges’s g. The random effects model has been utilized in the analysis. The general effect size of the depression with respect to gender has been found to be at low level and on women at relatively higher level. The effect size; for childhood and adolescence periods, which are considered to be the developmental periods, has been found out to be at low level, on young adults and adults at insignificant level, on elders at medium level and on women at relatively higher level. The results have been discussed, within the scope of literature, from the point of view of the effects onwoman depression and elderliness.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio es examinar el tamaño del efecto de la depresión en una muestra turca con respecto al género y los períodos de desarrollo. Los estudios de tesis y artículos completados durante el período 2004-2018 y que abarcan muestras turcas han sido examinados a través del método de Meta Análisis. Los estudios realizados, con la ayuda de los instrumentos de medición de la depresión, en una muestra turca que no ha recibido ningún diagnóstico psiquiátrico hasta ese momento, se han escaneado mediante el uso de bases de datos como; Google Academic, EBSCOhost y Web of Science. Se ha utilizado el muestreo basado en criterios, que es uno de los métodos de selección de muestras. En el metaanálisis; el valor del efecto se calculó mediante el uso de la Carta de Cono y la Prueba de Relevancia de Rango de Begg y Mazumdar, el análisis de la Carta Forestal y la g de Coberturas. El modelo de efectos aleatorios se ha utilizado en el análisis. Se ha encontrado que el tamaño del efecto general de la depresión con respecto al género está en un nivel bajo y en las mujeres en un nivel relativamente más alto. El tamaño del efecto; para los períodos de la infancia y la adolescencia, que se consideran períodos de desarrollo, se ha descubierto que es de bajo nivel, en adultos jóvenes y adultos en un nivel insignificante, en ancianos en un nivel medio y en mujeres en un nivel relativamente más alto. Los resultados se han discutido, dentro del alcance de la literatura, desde el punto de vista de los efectos sobre la depresión y la ancianidad de la mujer. <![CDATA[Comportamiento destructivo de una persona en retrospectiva histórica: factores, diagnóstico y prevención]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary In conditions of the current development of society which is characterized by mounting social, economic and political crises, the problem of destructive behavior of an individual acquires special significance and topicality. The paper presents the results of a theoretical and methodological analysis of this problem in foreign and domestic literature in several areas: analysis of the attitude of society towards destructive behavior in its historical aspect; philosophical and theological approach; sociological and demographic areas in the study of destructive behavior, biological and biochemical; genetic approaches; psychological and socio- psychological aspects in the study of destructive behavior of a person. In view of the analysis of various approaches and areas in the study of destructive behavior, the conclusions have been drawn that destructive behavior is represented as a complex phenomenon, caused by biological factors (genetic predisposition, constitutional features of the body structure, the use of psychoactive substances, etc.), social (economic and social crises ), psychopathological (connection with mental disorders), psychological (especially the system of needs and motives of activity), socio-psychological (the impact of socio-psychological maladaptation and characteristics of the values and meaning sphere of an individual) plans. These factors are interconnected and each of them has its own specific role in the complex of destructive behavior, and therefore it is impossible to obtain a holistic view of the phenomenon under consideration taken separately from the entire system of interconnected components.<hr/>Resumen En las condiciones del desarrollo actual de la sociedad, que se caracteriza por el aumento de las crisis sociales, económicas y políticas, el problema del comportamiento destructivo de un individuo adquiere un significado especial y actualidad. El artículo presenta los resultados de un análisis teórico y metodológico de este problema en la literatura extranjera y nacional en varias áreas: análisis de la actitud de la sociedad hacia el comportamiento destructivo en su aspecto histórico; enfoque filosófico y teológico; áreas sociológicas y demográficas en el estudio del comportamiento destructivo, biológico y bioquímico; enfoques genéticos; Aspectos psicológicos y socio-psicológicos en el estudio del comportamiento destructivo de una persona. En vista del análisis de varios enfoques y áreas en el estudio del comportamiento destructivo, se ha llegado a la conclusión de que el comportamiento destructivo se representa como un fenómeno complejo, causado por factores biológicos (predisposición genética, características constitucionales de la estructura del cuerpo, el uso de sustancias psicoactivas, etc.), sociales (crisis económicas y sociales), psicopatológicas (conexión con trastornos mentales), psicológicas (especialmente el sistema de necesidades y motivos de actividad), sociopsicológicas (el impacto de la mala adaptación sociopsicológica y las características de los valores y la esfera de significado de un individuo) planes. Estos factores están interconectados y cada uno de ellos tiene su propio papel específico en el complejo del comportamiento destructivo y, por lo tanto, es imposible obtener una visión holística del fenómeno en consideración tomado por separado del sistema completo de componentes interconectados. <![CDATA[Educación a distancia para estudiantes con necesidades especiales en escuelas primarias en el período de epidemia CoVid-19]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400036&lng=es&nrm=iso&tlng=es Summary This study aims to determine what had been done in distance learning applications to enable special education students to continue their education during the Covid-19 epidemic period and how students and their families could benefit from these applications. The research was prepared using a qualitative method and semi-structured interview questions were used to collect the data. In the research ten special education teachers affiliated to MNE (Ministry of National Education), the sample group was analyzed by using content analysis method. The research results revealed that distance education and face to face education were not provided and family education is not given importance; special education teachers expressed both positive and negative opinions about distance education practices in primary education; there is not a sufficient distance education application for students with special needs and no IEP(Individual Education Program) applications in distance education for students with different developmental characteristics; the use of materials suitable for students' needs is inadequate.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo determinar qué se había hecho en las aplicaciones de aprendizaje a distancia para permitir que los estudiantes de educación especial continúen su educación durante el período epidémico Covid-19 y cómo los estudiantes y sus familias podrían beneficiarse de estas aplicaciones. La investigación se preparó utilizando un método cualitativo y se utilizaron preguntas de entrevista semiestructuradas para recopilar los datos. En la investigación, diez maestros de educación especial afiliados a MNE (Ministerio de Educación Nacional), el grupo de muestra se analizó mediante el método de análisis de contenido. Los resultados de la investigación revelaron que la educación a distancia y la educación cara a cara no se impartían y que no se le da importancia a la educación familiar; los maestros de educación especial expresaron opiniones positivas y negativas sobre las prácticas de educación a distancia en educación primaria; no hay una aplicación de educación a distancia suficiente para estudiantes con necesidades especiales y no hay aplicaciones de IEP (Programa de Educación Individual) en educación a distancia para estudiantes con diferentes características de desarrollo. El uso de materiales adecuados para las necesidades de los estudiantes es inadecuado. <![CDATA[Percepción del proceso de inclusión en educación básica regular en docentes del nivel primario de Lima norte]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La posibilidad de que las instituciones educativas de todo nivel se orienten a buscar consolidar mecanismos de inclusión es el ideal de la equidad en educación. Por ello el presente trabajo se optó por el diseño descriptivo no experimental, orientado al análisis comparativo de la percepción del proceso de inclusión en dos instituciones educativas del nivel básico en dos distritos de Lima Norte. La muestra estuvo conformada por 120 docentes del nivel de educación primario, a los cuales se les aplicó el cuestionario adaptado de indicadores de Inclusión - Bristol (2019), conformado por tres dimensiones: Creando culturas inclusivas, con 13 ítems, Realizando políticas inclusivas, con 11 ítems y Desarrollando prácticas inclusivas con 16 ítems; el cual fue validado por juicio de expertos. Los resultados indicaron que existieron diferencias significativas en el nivel de percepción del proceso de inclusión entre los docentes de ambas locaciones, así como variaciones en la percepción de las dimensiones planteadas. Se concluyó que la existencia de diferencias en la percepción de inclusión de los docentes de los dos distritos se ha debido a las posturas de los docentes frente a la política institucional y su percepción del proceso de inclusión.<hr/>Summary The possibility for educational institutions of all levels to seek to consolidate inclusion mechanisms is the ideal of equity in education. For this reason, the present work opted for the non-experimental descriptive design, aimed at comparative analysis of the perception of the inclusion process in two basic level educational institutions in two districts of North Lima. The sample was made up of 120 teachers from the primary education level, to which the adapted questionnaire of indicators of Inclusion - Bristol (2019) was applied, made up of three dimensions: Creating inclusive cultures, with 13 items, Carrying out inclusive policies, with 11 items and Developing inclusive practices with 16 items; which was validated by expert judgment. The results indicated that there were significant differences in the level of perception of the inclusion process between the teachers of both locations, as well as variations in the perception of the dimensions proposed. It was concluded that the existence of differences in the perception of inclusion of the teachers of the two districts has been due to the positions of the teachers regarding the institutional policy and their perception of the inclusion process. <![CDATA[Análisis del perfil profesional en la empleabilidad de estudiantes de Enfermería de un Instituto Superior Tecnológico Público]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400038&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La finalidad de realizar este trabajo de Investigación es analizar el Perfil profesional en la empleabilidad de enfermería técnica en el Instituto de educación superior tecnológico Publico. El estudio es de enfoque cualitativo y diseño fenomenológico hermenéutico y la población estuvo constituida por 14 personas, entre directivos, docentes, estudiantes, egresados de enfermería y los profesionales técnicos de Enfermería que laboran en la institución educativa y en servicios de salud. El instrumento utilizado fue la entrevista semi- estructurada, obteniendo como resultado que la empleabilidad existe; sin embargo, no se ve evidenciado en el sector productivo laboral y los responsables no responde a las exigencias para llegar a cumplir con el perfil del estudiante de enfermería. Es propicio que los directivos y docentes deben planificar y organizar el trabajo en equipo para seguimiento de egresados y se encontró que los docentes dieron una formación más teórica que practica, falta la exigencia y responsabilidad que se espera de los docentes; acción que no corresponde a la formación profesional con un perfil que responda a las necesidades actuales; tales como formación integral con valores, conocimientos de idiomas o dialectos y el uso de las Tics, además de habilidades blandas, conocer el código de ética. En esta formación actual el técnico de enfermería debe considerar en las sesiones de los diferentes servicios y niveles, con creatividad; de tal manera que puedan alcanzar metas personales y de la institución donde se labore, en función de satisfacer la necesidad individual y colectiva.<hr/>Summary The purpose of carrying out this research work is to analyze the professional profile in the employability of technical nursing at the Institute of Public Technological Higher Education. The study is of qualitative approach and hermeneutic phenomenological design and the population consisted of 14 people, including managers, teachers, students, nursing graduates and technical nursing professionals who work in the educational institution and in health services. The instrument used was the semi-structured interview, obtaining as a result that employability exists; however, it is not evident in the labor productive sector and those responsible do not respond to the requirements to meet the profile of the nursing student. It is propitious that managers and teachers must plan and organize teamwork to monitor graduates, and it was found that teachers gave more theoretical training than practice, lacking the demand and responsibility expected of teachers; action that does not correspond to vocational training with a profile that meets current needs; such as comprehensive training with values, knowledge of languages or dialects and the use of ICTs, in addition to soft skills, knowing the code of ethics. In this current training, the nursing technician must consider creatively in the sessions of the different services and levels; in such a way that they can achieve personal goals and those of the institution where they work, in order to satisfy individual and collective needs. <![CDATA[Autoconcepto académico y motivación académica en jóvenes talento del departamento de Puno, Perú]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400039&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del estudio fue determinar la relación entre las variables autoconcepto académico y motivación académica en jóvenes talento de Puno-Perú. La metodología corresponde al estudio de tipo correlacional, de diseño no experimental y corte transversal; se trabajó con una población de 80 universitarios beneficiarios del programa beca 18 de una universidad privada de Puno, siendo el 48.8 % de sexo masculino y el 51.3 % de sexo femenino, a quienes fue aplicado dos instrumentos de medición documental: la sub escala de autoconcepto académico AF5 y una escala de motivación académica, ambos válidos y confiables. Los datos fueron procesados con el paquete estadístico SPSS (Statistical Package for the Social Sciencies) versión 22.0 a un nivel de significancia del 5% y nivel de confianza del 95%. Los resultados según el coeficiente de correlación Rho de Spearman evidenciaron la existencia de una correlación moderada, directa y significativa entre las variables de investigación (Rho = .497; p = .000) así como en las dimensiones motivación intrínseca (Rho = .475, p = .000) y motivación extrínseca (Rho = .485, p = .000), en cambio en Amotivación se halló una correlación inversa baja y no significativa (Rho = -.196, p = .082). Se concluye que, a mayor autoconcepto académico, mayor será la motivación académica.<hr/>Summary The objective of the study was to determine the relationship between the variables academic self- concept and academic motivation in young talented people from Puno. The methodology corresponds to the correlational type study, of non-experimental design and cross section; We worked with a population of 80 university beneficiaries of the scholarship program 18 from a private university in Puno, being 48.8% male and 51.3% female, to whom two documentary measurement instruments were applied: the self-concept sub-scale. AF5 academic and an academic motivation scale, both valid and reliable. The data were processed with the statistical package SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) version 22.0 at a significance level of 5% and a confidence level of 95%. The results according to Spearman's Rho correlation coefficient evidenced the existence of a moderate, direct and significant correlation between the research variables (Rho = .497; p = .000) as well as in the intrinsic motivation dimensions (Rho = .475, p = .000) and extrinsic motivation (Rho = .485, p = .000), whereas in Amotivación a low and negative but not significant correlation was found (Rho = -.196, p = .082). It is concluded that the greater the academic self-concept, the greater the academic motivation. <![CDATA[Percepción de competencias docentes universitarias desde la perspectiva académica y estudiantil]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400040&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Un desafío permanente en la educación superior es el desarrollo de competencias docentes en los académicos que permitan responder al nuevo perfil del estudiante, demandando cambios en la forma de impartir y evaluar la docencia. Se evalúa aquí, la percepción de las competencias docentes universitarias desde la perspectiva de los estudiantes y la perspectiva institucional otorgada por los docentes, así como las diferencias por sexo, en una muestra de 1837 estudiantes y 227 académicos de una universidad pública de dos regiones del centro sur de Chile. Los resultados generales indican que docentes dan mayor importancia a las competencias que los estudiantes. Asimismo, mientras los estudiantes valoran las competencias generar un clima agradable en clases e innovar en las prácticas de trabajo, los académicos dan mayor importancia a la transmisión de conocimientos y flexibilizar las evaluaciones. No obstante, existe concordancia entre ambos grupos, al considerar como la competencia menos importante planificar las clases. Respecto las diferencias por sexo, las mujeres (estudiantes y docentes) tienden a dar más importancia a las competencias que los hombres. Los resultados orientan hacia establecer mejores relaciones interpersonales entre estudiantes y docentes más allá de las aulas y por sobre la transmisión de conocimientos en sí misma, considerando diferencias de género.<hr/>Summary A permanent challenge in higher education is the development of teaching skills in academics to respond to the new profile of the student, demanding changes in the way teaching is delivered and evaluated. Here we evaluate the perception of university teaching skills from the perspective of students and the institutional perspective provided by teachers, as well as differences by gender, in a sample of 1837 students and 227 academics from a public university in two regions of south- central Chile. The general results indicate that teachers give greater importance to skills than students. Likewise, while students value skills, generating a pleasant climate in class and innovating in work practices, academics give greater importance to the transmission of knowledge and making evaluations more flexible. Nevertheless, there is agreement between both groups, considering that planning classes is the least important competence. With respect to differences by sex, women (students and teachers) tend to give more importance to skills than men. The results point toward establishing better interpersonal relations between students and teachers beyond the classroom and above the transmission of knowledge itself, considering gender differences. <![CDATA[La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La productividad es uno de los conceptos básicos de las ciencias económicas, entendido en los términos más simples como una relación entre los insumos (inputs) y los productos (outputs), asociada generalmente a las organizaciones productoras de bienes. Sin embargo, la nueva economía, apoyada en el sector terciario, tiene su principal fortaleza en aquellas organizaciones de servicios basados en conocimiento (SBC), como es la educación, en donde la productividad se torna en algo más complejo de explicar. Es por ello que la finalidad del presente documento es argumentar sobre la inconsistencia del concepto de productividad académica en las instituciones de educación superior en México, a través de una revisión documental teórica y empírica. La productividad académica en el caso de México, está vinculada a cuatro actividades que realizan los profesores de tiempo completo: docencia, tutoría, gestión académica y generación y aplicación del conocimiento, esto último de acuerdo al Programa para el Desarrollo Profesional Docente en Educación Superior. La evidencia empírica, tanto para México como a nivel internacional, muestra como la productividad académica se limita a estudiar las actividades relacionadas con la generación y aplicación del conocimiento, pocos incluyen docencia y prácticamente ninguno a la tutoría y gestión académica. El documento evidencia como la productividad académica no está definida conceptual, ni normativamente, de tal forma que no se puede establecer una valoración objetiva entre instituciones, países o regiones.<hr/>Summary Productivity is one of the basic concepts of economic sciences, is well-known as a relationship between supplies (inputs) and products (outputs), generally associated with goods-producing organizations. However, the new economy, supported by the tertiary sector has its main strength in those knowledge-based service organizations (SBC) such as education, where productivity becomes more complex to explain. The purpose of this document is to provide an overview of the divergency about the concept of academic productivity in higher education institutions in Mexico, through a theoretical and empirical documentary review. Academic productivity in Mexico is linked to four activities carried out by full-time teachers: teaching, tutoring, academic management and knowledge generation and application, the latter according to the Program for the Professional Development of Teachers in Higher Education. As a result in empirical evidence, not just for Mexico, shows how academic productivity is limited to studying activities related to the generation and application of knowledge, on the other hand, few incorporate teaching and none to tutoring and academic management. The document shows how academic productivity is not conceptually defined, nor normatively; as a result of it an objective assessment between institutions, countries or regions cannot be established. <![CDATA[Compromiso Organizacional de Funcionarios de un Colegio Municipal Chileno: Un Análisis Multidimensional según Variables de Caracterización]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400042&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo analiza el nivel de compromiso organizacional presente en un colegio municipal de Chile, en base al sexo, edad, cargo y antigüedad laboral de sus funcionarios. Mediante la aplicación del cuestionario tridimensional de Compromiso Organizacional de Meyer y Allen (1991), a una muestra de 60 colaboradores, se reveló la existencia de un nivel promedio de compromiso organizacional moderado y homogéneo (compromiso afectivo= 3.38, compromiso de continuidad= 3.24, compromiso normativo= 3.19), encontrándose solo diferencias significativas para el componente normativo según la edad del funcionario, que evidenció un nivel más alto de compromiso moral de parte de los trabajadores de mayor rango etario [F(2, 57) = 7.88, p &lt; 0.001]. Se concluye sobre la necesidad de establecer estrategias transversales que potencien la adhesión emocional, el deseo de permanencia y de reciprocidad de los funcionarios hacia la institución, lo que podría conseguirse mediante la generación de un plan de vida organizacional, que logre conectar los objetivos personales con los del establecimiento educativo.<hr/>Summary The article analyzes the level of organizational commitment present in a public school in Chile, based on the sex, age, position and seniority of the employee. Through the application of the three-dimensional questionnaire of Organizational Commitment of Meyer and Allen (1991), to a sample of 60 collaborators, the presence of a level of moderate and homogeneous organizational commitment was revealed (affective commitment= 3.38, continuity commitment= 3.24, normative commitment= 3.19), finding only significant differences (p&lt; 0.05) for the normative component according to the age of the official, who evidenced a higher level of moral commitment on the part of workers of greater age range [F(2, 57) = 7.88, p &lt; 0.001]. It concludes about the need to establish transversal strategies that enhance emotional adhesion, the desire for permanence and reciprocity of officials towards the institution, which could be achieved through the generation of an organizational life plan, which manages to connect personal goals with those of the educational establishment. <![CDATA[Representaciones docentes sobre las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) para la enseñanza de la psicología]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400043&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La adopción de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la educación ha cambiado las formas de comunicación y construcción del conocimiento y producido nuevos entornos de enseñanza y aprendizaje en los últimos años, pero aunque han sido un componente indispensable de innovación curricular, no han tenido el impacto previsto en el mejoramiento de la educación, por lo que se señala la necesidad de indagar porqué las innovaciones por sí mismas no facultan a los profesores en los cambios requeridos. En tal sentido, el propósito de la investigación que se reporta fue indagar las representaciones y significados que docentes que participan en procesos de enseñanza y aprendizaje de la psicología sostienen acerca de las TIC y la experiencia que tienen al emplearlas en su práctica docente. Se realizó una investigación de tipo descriptiva e interpretativa a partir de una metodología de corte cualitativa, en la que se aplicó una entrevista semiestructurada a docentes que enseñan contenidos de psicología en instituciones de educación superior, tanto públicas como privadas, de la zona metropolitana de México. Los resultados muestran que los docentes entrevistados, en general, conciben a las TIC como innovadoras e inevitables para la práctica educativa; no obstante, y aunque le asignan diferentes significados, coinciden en que deben emplearse con ciertas restricciones. Si bien prevalece un uso pragmático e instrumental entre los docentes, consideran que las TIC facilitan los procesos de enseñanza y aprendizaje.<hr/>Summary The adoption of Information and Communication Technologies (ICTs) in education has changed the ways of communicating and building knowledge and produced new teaching and learning environments in recent years, but although they have been an indispensable component of curricular innovation, they have not had the expected impact on improving education. In this sense, the purpose of the research reported was to investigate the representations and meanings that teachers who participate in processes of teaching and learning psychology hold about ICTs and the experience they have in using them in their teaching practice. A descriptive and interpretative type of research was carried out based on a qualitative methodology, in which a semi-structured interview was applied to teachers who teach psychology contents in higher education institutions, both public and private, in the metropolitan area of Mexico. The results show that the teachers interviewed, in general, conceive ICTs as innovative and unavoidable for educational practice; nevertheless, and although they assign different meanings to them, they agree that they should be used with certain restrictions. Although pragmatic and instrumental use prevails among teachers, they believe that ICTs facilitate teaching and learning processes. <![CDATA[Procrastinación y Autoeficacia académica en estudiantes universitarios limeños]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400044&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente estudio es transversal con diseño correlacional (Hernández-Sampieri &amp; Mendoza, 2018), su objetivo es relacionar procrastinación y autoeficacia en el contexto académico. Participaron 178 universitarios a quienes se les administró la Escala de Procrastinación Académica (EPA, Dominguez, Villegas &amp; Centeno, 2014) y la escala de Autoeficacia Percibida para Situaciones Académicas (EAPESA, Dominguez, Villegas, Yauri, Mattos &amp; Ramírez, 2012). Se encontró que las variables presentan correlación, la dimensión Autorregulación académica correlaciona positivamente con Autoeficacia académica (.39); asimismo, la dimensión Postergación de actividades correlaciona negativamente con Autoeficacia (-.23); se halló también, que existen diferencias en las dos variables al comparar los tres grupos de alumnos por ciclos, los alumnos de ciclos intermedios presentan mayores niveles de postergación de actividades que los que inician estudios y que los que culminan los estudios, asimismo se encuentran diferencias por género; las mujeres presentan mayores niveles de autorregulación académica.<hr/>Summary This research is cross-sectional study with correlational design (Hernández-Sampieri &amp; Mendoza, 2018). The objective is to relate procrastination and self-efficacy in the academic context. 178 university students participated, who were administered the Academic Procrastination Scale (EPA, Dominguez, Villegas &amp; Centeno, 2014) and the Perceived Self-Efficacy Scale for Academic Situations (EAPESA, Dominguez, Villegas, Yauri, Mattos &amp; Ramírez, 2012). It was found that the variables are correlated, the academic self-regulation correlates positively with academic self- efficacy (.39); specifically, the postponement of activities dimension negatively correlates with self- efficacy (-.23), It was also found that there are differences in the two variables when comparing the three groups of students by semesters, the students of intermediate semesters present higher levels of postponement of activities than those who star studies and those how finish studies, also it was found there are differences between gender; women have higher levels of academic self-regulation. <![CDATA[Contradiction Between Law and Sub-Rules With Psychological Consideration]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400045&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo, los autores sugieren considerar las características de la realidad híbrida, tanto en psicología como en derecho. Los autores investigan las oportunidades y los peligros del mundo virtual. Revele los principales aspectos psicológicos que provocan que la persona se sumerja en el espacio de Internet. También en el artículo se muestran las principales tendencias y las direcciones de transformación de la legislación moderna relacionada con la necesidad de proporcionar una condición de seguridad de la información para el individuo, las sociedades y los estados en general, las dificultades de implementación de la regulación legal y el control administrativo en digital se analizan los espacios, y se demuestra al mismo tiempo el atractivo del mundo virtual para los habitantes, incluidos y en relación con su débil rendición de cuentas.<hr/>Summary In this article authors suggest to consider features of hybrid reality, both in psychology, and in law. Authors investigate opportunities and dangers of the virtual world. Reveal the main psychological aspects provoking the person to plunge into Internet space. Also in article the main tendencies and the directions of transformation of the modern legislation connected with need to provide a condition of information security for the individual, societies, and the states in general are shown, difficulties of implementation of legal regulation and administrative control in digital space are analyzed, and the appeal of the virtual world to inhabitants, including, and in connection with his weak accountability from is at the same time proved out of.