Scielo RSS <![CDATA[Revista de Investigaciones Altoandinas]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2313-295720240004&lang=pt vol. 26 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[Typing of <em>Alnus acuminata</em> (Kunth) in a mountain ecosystem in the high Andean region of Colombia]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572024000400165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A nivel global, los ecosistemas de montaña enfrentan desafíos socioambientales debido a acciones humanas inadecuadas en la producción agropecuaria, que han generado impactos negativos en estos frágiles entornos. En los Andes colombianos, en el paisaje agropecuario está Alnus acuminata Kunth, especie nativa de alta importancia social y ecológica. Para tipificarla, en la colección forestal del Centro de Investigación Obonuco, se realizó la caracterización dasométrica, evaluando variables de: altura total (HT), diámetro a la altura del pecho (DAP), área basal (AB) y volumen (V). Caracterización morfológica, empleando 22 descriptores de planta. Evaluación de ocho modelos alométricos para estimar HT a partir del DAP. La plantación de A. acuminata de 98 meses presentó 76% de sobrevivencia y valores promedio en HT de 9,06 ± 1,4 m, DAP de 11,47 ± 2,84 cm, AB media de 0,019 ± 0,005 m2 y V de 0,06 ± 0,03 m3. A los 56 meses, los árboles presentaron forma predominantemente elipsoide, crecimiento y ramificación erecta, fuste cilíndrico y recto, copa piramidal y circular irregular en los perfiles vertical y horizontal. El modelo alométrico que cumplió los criterios de selección fue Canham-MM, TH = (82,73 ×DBH) ÷ (106,27+DBH) que tiene un R2 Ajustado superior al 85%. El modelamiento matemático basado en DAP es una herramienta esencial para estimar con precisión la HT en ecosistemas de montaña, especialmente en escenarios costosos o impracticables. Los descriptores morfológicos brindaron información sobre crecimiento y adaptación de árboles al entorno. Su estandarización es fundamental para la comparación global y el mejoramiento genético de la especie.<hr/>Abstract At a global level, mountains ecosystems face socio-environmental challenges due to inadequate human actions in agricultural production, which have generated negative impacts on these fragile environments. In Colombian Andes, in the agricultural landscape is Alnus acuminata Kunth, a native species of high ecological and social importance. To classify it, in a forest collection of the Obonuco Research Center, a dasometric characterization of total heigh (TH), diameter at breast heigh (BDH) and volume (V), and a morphological characterization using 22 plant descriptors. Evaluation of eight allometric models to estimate HT from DBH. The 98-month-old A. acuminata plantation presented 76% of survival and averages values in TH of 9.06 ± 1.4 m, DAP of 11.47 ± 2.84 cm, AB media de 0.019 ± 0.005 m2 y V de 0.06 ± 0.03 m3. At 56 months the trees presented a predominantly ellipsoid shape, growth habit and erect branching, cylindrical and straight trunk, pyramidal and irregular circular crown in the vertical and horizontal profiles. The allometric model that met the selection criteria was Canham-MM, HT = (82,73 ×DAP) ÷ (106,27+DAP) which has adjusted R2 higher than 85%. Mathematical modeling based on DBH is an essential tool to accurately estimate HT in mountain ecosystems, especially in costly or impractical scenarios. Morphological descriptors provided information on tree growth and adaptation to the environment. Their standardization is fundamental for global comparison and genetic improvement of the species. <![CDATA[Efficient and Enhanced Maturation of Semi-Mature Gourmet Cheeses in the High Andean Caves of Peru]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572024000400175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El uso de cavernas de piedra contribuye a mejorar la calidad organoléptica y reducir los costos de maduración de quesos semi-maduros gourmet tipo Suizo, Edam, Gouda, Parmesano, Dambo y Baby Suizz, sustituyendo las cámaras de refrigeración con energía eléctrica convencional por una caverna de piedra para maduración en un ambiente natural a 3119 m.s.n.m. La temperatura (T°) y humedad relativa (HR) en la caverna para maduración de los quesos semi-maduros tipo Suizo, Edam, Gouda, Parmesano, Dambo y Baby Suizz fué de 17,55 °C y 88,89 % respectivamente. En estas condiciones se ha determinado que los quesos tipo gourmet evaluados cumplen con las características de aceptabilidad, organolépticas, microbiológicas, fisicoquímicas y nutricionales en comparación al testigo comercial y con los criterios de elaboración de las normas sanitarias vigentes. Se determinó que usando cavernas de piedra en un ambiente natural versus el sistema de maduración artificial los costos de maduración se reducen en 96,54 %.<hr/>Abstrac The use of stone caves contributes to improving the organoleptic quality and reducing the maturation costs of semi-mature gourmet cheeses such as Swiss, Edam, Gouda, Parmesan, Dambo, and Baby Swiss, replacing conventional electric refrigeration chambers with a stone cave for maturation in a natural environment at 3119 meters above sea level. The temperature (T°) and relative humidity (RH) in the cave for maturing the semi-mature cheeses such as Swiss, Edam, Gouda, Parmesan, Dambo, and Baby Swiss were 17.55 °C and 88.89 % respectively. Under these conditions, it has been determined that the evaluated gourmet cheeses meet the acceptability, organoleptic, microbiological, physicochemical, and nutritional characteristics compared to the commercial control and with the criteria for the preparation of current health standards. It was determined that using stone caves in a natural environment versus the artificial maturation system reduces maturation costs by 96.54 %. <![CDATA[Effect of meteorological variables on reference evapotranspiration using multivariate statistical methods in the Mosna river basin]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572024000400180&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La estimación precisa de la evapotranspiración de referencia (ETo) es fundamental para una adecuada planificación y gestión de los recursos hídricos para el riego. El modelo de FAO56 Penman-Monteith es el método estándar para la predicción de ETo, no obstante, su aplicación es muy restringida en muchas áreas geográficas por la falta de datos meteorológicos completos, por ende, el objetivo de este trabajo de investigación fue determinar las variables que más afectan la variación de la ETo en la cuenca del río Mosna. Los datos meteorológicos fueron proporcionados por el SENAMHI (1964-2023) y NASA POWER (1981-2021). Como resultados de los modelos del análisis de componentes principales (PCA) y clasificación jerárquica ascendente (CJA) se encontró que las variables más importantes en la estimación de ETo son la temperatura máxima, radiación solar, humedad relativa y la velocidad del viento; mientras que la temperatura mínima tiene menor importancia en el cálculo de ETo con una varianza de 92,80 % en los dos primeros componentes (PCA1 y PCA2). Por lo tanto, este estudio permitió reducir la dimensionalidad de las variables de cinco a cuatro variables más significativas en el modelado de ETo, con la limitante de que la velocidad del viento debe ser validado en el campo.<hr/>Abstract Accurate estimation of the reference evapotranspiration (ETo) is essential for adequate planning and management of water resources for irrigation. The FAO56 Penman-Monteith model is the standard method for predicting ETo, however, its application is very restricted in many geographic areas due to the lack of complete meteorological data, therefore, the objective of this research work was to determine the variables that most affect the variation of ETo in the Mosna River basin. Meteorological data were provided by SENAMHI (1964-2023) and NASA POWER (1981-2021). As results of the principal component analysis (PCA) and ascending hierarchical classification (CJA) models, it was found that the most important variables in the estimation of ETo are maximum temperature, solar radiation, relative humidity and wind speed, while the minimum temperature has less importance in the calculation of ETo with a variance of 92.80% in the first two components (PCA1 and PCA2). Therefore, this study allowed us to reduce the dimensionality of the variables from five to four most significant variables in ETo modeling, with the limitation that wind speed must be validated in the field. <![CDATA[Effect of land slope and tertiary pipes on irrigation uniformity and pea yield (<em>Pisum Sativum</em>)]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572024000400187&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los terrenos agrícolas con pendientes pronunciadas no son utilizados durante todo el año, porque, el riego tradicional conduce a la baja velocidad de infiltración, erosión de suelos, escorrentía, perdida de los fertilizantes aplicados y baja eficiencia de riego. El objetivo fue evaluar el efecto de la pendiente de terreno y la disposición de tuberías terciarias sobre la uniformidad de riego y el rendimiento del cultivo de arveja. Se acondicionaron tres parcelas con pendientes de 10%, 20% y 40%; y en cada parcela se instalaron tres subunidades de riego, insertando 0, 2 y 6 válvulas manuales en las tuberías terciarias, teniendo un total de 09 tratamientos. Las parcelas se instalaron con cintas de riego de 1.6 l/h de descarga a 20cm entre goteros y a 60cm entre laterales. Los resultados del coeficiente de uniformidad (CU) con mayores valores fue para el T7 (Pendiente de terreno 40% con instalación de 6 válvulas en tubería terciaria) con un CU=96.30%; en el rendimiento de arveja el T3 (pendiente de terreno 10% con instalación de 2 válvulas en tubería terciaria) presentó 10.75 t/ha seguido del T1 (pendiente de terreno 10% sin instalación de válvulas en tubería terciaria) con 9.50 t/ha. Existe diferencia significativa entre los grupos para un p-valor &lt; 0.05. La variación de la pendiente del terreno influye mínimamente en forma positiva sobre el CU y presenta una relación moderadamente negativa en el rendimiento. La disposición de válvulas manuales en tuberías terciarias influye positivamente en el CU y no influye en el rendimiento.<hr/>Abstract Agricultural lands with steep slopes are not used throughout the year, because traditional irrigation leads to low infiltration rate, soil erosion, runoff, loss of applied fertilizers and low irrigation efficiency. The objective was to evaluate the effect of the slope of the land and the arrangement of tertiary pipes on the uniformity of irrigation and the yield of the pea crop. Three plots were conditioned with slopes of 10%, 20% and 40%; and in each plot three irrigation subunits were installed, inserting 0, 2 and 6 manual valves in the tertiary pipes, having a total of 09 treatments. The plots were installed with irrigation tapes with a discharge of 1.6 l/h at 20cm between drippers and 60cm between laterals. The results of the uniformity coefficient (CU) with the highest values were for T7 (40% terrain slope with installation of 6 valves in tertiary pipe) with a CU=96.30%; In the pea yield, T3 (10% land slope with installation of 2 valves in tertiary pipe) presented 10.75 t/ha followed by T1 (10% land slope without installation of valves in tertiary pipe) with 9.50 t/ha. There is a significant difference between the groups for a p-value &lt; 0.05. The variation of the slope of the terrain has a minimal positive influence on the CU and presents a moderately negative relationship on the performance. The provision of manual valves in tertiary pipelines positively influences the CU and does not influence the performance. <![CDATA[The role of Social Marketing in promoting healthy food and nutrition]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572024000400193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El marketing social inicia como una alternativa a dar solución a problemas sociales, tiene como finalidad generar cambios en el comportamiento de los consumidores hacia estilos de vida saludables por medio de la difusión de actividades culturales y sanitarias. El presente estudio aborda aspectos relacionados al marketing social como instrumento para promover una alimentación y nutrición saludable en el que se presenta el plan determinando sus 6 componentes: análisis de la situación, segmentación del público objetivo, comportamiento a cambiar, diseño de estrategias para el cambio, mensajes y estrategias de difusión, monitoreo y evaluación; que a través de sus lineamientos teóricos se realizó la correlación de los contenidos para la propuesta. Se desarrolló las estrategias de herramientas del marketing social adaptadas al objetivo del modelo propuesto en base al Modelo Transteorético, Modelos de creencias en salud, Teoría de las 7 puertas y el Marketing de las 4P, bases de la explicación teórica para la aplicación esperada. Finalmente, se propuso el diseño estratégico conceptual en educación nutricional enfocada en mensajes claves de alimentación y nutrición saludable en base a 4 parámetros de análisis: definición, categoría, indicador, técnicas e instrumento, que permitieron consolidar la orientación del instrumento del marketing social propuesto.<hr/>Abstract Social marketing begins as an alternative to solving social problems, its purpose is to generate changes in consumer behavior towards healthy lifestyles through the dissemination of cultural, educational and health activities. The present study addresses those aspects related to social marketing as an instrument to promote healthy eating and nutrition in which the plan is presented, determining its 6 components: analysis of the situation, segmentation of the target audience, behavior to change, design of strategies for change, messages and dissemination strategies, monitoring and evaluation; that through its theoretical guidelines the correlation of the contents for the proposal was made. The strategies of social marketing tools adapted to the objective of the proposed model were developed based on the Transtheoretic Model, Models of beliefs in health, Theory of the 7 doors and the Marketing of the 4Ps, bases of the theoretical explanation for the expected application. Finally, the conceptual strategic design in nutritional education focused on key messages of healthy eating and nutrition was proposed based on 4 analysis parameters: conceptual definition, category, indicator, techniques and instrument, which allowed to consolidate the orientation of the proposed social marketing instrument.