Scielo RSS <![CDATA[Boletín de la Academia Peruana de la Lengua]]> http://www.scielo.org.pe/rss.php?pid=2708-264420210001&lang=en vol. num. 69 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.pe/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.pe <![CDATA[«Perú, madrastra de tus hijos» (<em>Historia general del Perú</em>, I, XXXVIII): a Philological Note and the Fortune of a Phrase in Peruvian Culture]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo se propone explicar el sentido de una frase del Inca Garcilaso («Perú, madrastra de tus hijos y madre de los ajenos») en la Historia general del Perú (libro I, cap. XXXVIII), la cual ha sido desatendida y, a menudo, leída erróneamente por desconocimiento de los usos literarios de la lengua del Siglo de Oro. Luego de establecer el sentido y la función que cumple la frase en el texto de Garcilaso, el trabajo explora el significado que se le ha otorgado en el Perú contemporáneo a través de varios usos que revelan pulsiones políticas y sociales.<hr/>Abstract This paper sets out to explain the meaning of a phrase by Inca Garcilaso («Perú, madrastra de tus hijos y madre de los ajenos») [Peru, stepmother of your children and mother of others’ children] included in the Historia general del Perú (book I, ch. 38th). This phrase has been neglected and often misread, due to ignorance of the literary and linguistic conventions of the Golden Age. After establishing the meaning and function of the phrase in Garcilaso’s text, the paper explores its meaning as used in contemporary Peruvian sociopolitical drivers.<hr/>Résumé Ce travail tente d’expliquer le sens d’une phrase de l’Inca Garcilaso («Perú, madrastra de tus hijos y madre de los ajenos» - Pérou, marâtre de tes enfants et mère des enfants des autres) dans l’Histoire Générale du Pérou (livre I, chap. XXXVIII), phrase qui a été négligée et, souvent, mal comprise, par méconnaissance des usages littéraires de la langue du Siècle d’Or espagnol. Après avoir établi le sens et la fonction que remplit la phrase dans le texte de Garcilaso, notre article explore le sens qui lui a été donné dans le Pérou contemporain, à travers divers emplois qui révèlent des pulsions politiques et sociales. <![CDATA[The romantic heritage in the theater <em>Los conquistadores</em> (1906) by José Santos Chocano]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al iniciar el siglo XX, el sector letrado y la multitud popular aceptaron la maravillosa resonancia de los versos descriptivos y orquestales de José Santos Chocano y Gastañodi (1875-1934). Con el transcurrir de los años, la crítica solo se enfocó en la superficialidad y la enfática sonoridad de sus composiciones, produciéndose un masivo desinterés en el público lector. Resulta lógico comprender, entonces, que sus obras teatrales no se hayan estudiados debidamente. En ese sentido, desde un enfoque del manejo del ritmo y la semiología teatral, consideramos importante revisar la pieza teatral Los conquistadores (1906). La finalidad de este trabajo es demostrar que Chocano no improvisa en el proceso de elaboración teatral de este drama histórico, sino que presenta los influjos románticos con cierta actitud modernista.<hr/>Abstract At the beginning of the 20th century, the literate sector and the popular crowd accepted the marvellous resonance of the descriptive and orchestral verses of José Santos Chocano y Gastañodi (1875-1934). As years passed, critics focused only on the superficiality and emphatic sonority of his compositions, leading to a massive lack of interest in the readers. It is not surprising, then, that his theatrical works have not been properly studied. In this sense, from an approach based on the manipulation of rhythm and theatrical semiology, we consider it important to review the play Los conquistadores (1906). The aim of this paper is to prove that Chocano does not improvise in the theatrical elaboration process of this historical drama, but rather he presents the romantic influences with a certain modernist attitude.<hr/>Résumé Au début du XXe siècle, le public cultivé, aussi bien que le public populaire, acceptèrent la merveilleuse résonance des vers descriptifs et orchestraux de José Santos Chocano y Gastañodi (1875-1934). Au fil des ans, la critique ne s’est centrée que sur la superficialité et la sonorité emphatique de ses compositions, ce qui a produit un manque d’intérêt généralisé chez le public lecteur. On comprend facilement, dès lors, que ses pièces de théâtre n’aient pas été étudiées comme il se doit. En ce sens, du point de vue de la maîtrise du rythme et de la sémiologie théâtrale, il nous semble important d’étudier la pièce Los conquistadores (1906). Le but de cet article est de démontrer que Chocano n’improvise pas dans le processus d’élaboration théâtrale de ce drame historique, mais qu’il reprend les influences romantiques avec une attitude moderniste. <![CDATA["I SE HAN SAJADO LAS CARNES": feminine sexuality and cosmist enunciation in Ande by Alejandro Peralta]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación pretende demostrar que la significación textual del poemario Ande (1926) de Alejandro Peralta contiene una configuración que es homóloga a la estrategia poética y política del vanguardismo indigenista del grupo Orkopata. Para tal efecto, utilizamos las categorías de la semiótica de las prácticas elaborada por Jacques Fontanille y el concepto de cosmismo. Estas categorías permiten delimitar una tensión, propia de la instancia de la enunciación del poemario, entre el respeto de los lineamientos estratégicos del grupo y su cuestionamiento. Esto es así porque, si bien existe una correspondencia entre poética y proyecto político, la temática de la sexualidad femenina en el poemario rompe con esa armonización utópica y permite visibilizar una subjetividad enunciativa dividida que, por un lado, se solidariza con la propuesta grupal, pero que, por el otro, no puede tramitar lo que para él resulta una anomalía ingobernable, la del goce femenino.<hr/>Abstract: This paper aims at demonstrating that the textual significance of Alejandro Peralta’s collection of poems Ande (1926) includes a poetic configuration that is homologous to the poetic and political strategy of the indigenist avant-gardism of the Orkopata group. For this purpose, we use the categories of the «semiotics of practices» developed by Jacques Fontanille and the concept of «cosmism». These categories allow us to outline a tension, proper to the instance of the enunciation of the poetry book, between the respect for the strategic guidelines of the group and its critical questioning. This is so because, although there is a correspondence between poetics and political project, the theme of female sexuality in the collection breaks with this utopian harmonization and makes visible a divided enunciative subjectivity that, on the one hand, is in solidarity with the group’s proposal, but on the other hand, cannot deal with what for him is an ungovernable anomaly, that of female jouissance.<hr/>Résumé: Cette recherche entend démontrer que la signification textuelle du recueil Ande (1926) d’Alejandro Peralta contient une configuration homologue à la stratégie poétique et politique de l’avant-gardisme indigéniste du groupe Orkopata. Pour cela, nous utilisons les catégories des pratiques sémiotiques de Jacques Fontanille et le concept de cosmisme. Ces catégories permettent de délimiter une tension, propre à l’instance de l’énonciation du recueil, entre le respect des lignes stratégiques du groupe et leur mise en cause. Ceci parce que, bien qu’il existe un rapport entre poétique et projet politique, la thématique de la sexualité féminine dans le recueil rompt avec cette harmonisation utopique et permet de visibiliser une subjectivité énonciative divisée qui, d’un côté, se solidarise avec la position du groupe, mais, d’un autre côté, ne peut pas assimiler ce qui est pour lui une anomalie indomptable, le plaisir féminin. <![CDATA[The death´s configuration in the poetic discourse of Javier Heraud]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo tiene como fin contrastar la configuración del tópico de la muerte en los poemas de Javier Heraud que pertenecen a la poesía pura, «Las moscas» y «Las cucarachas», frente a los que forman parte de la poesía social, «Balada del guerrillero que partió» y «Ellos». El estudio sostiene que, en los poemas de la poesía pura, se manifiesta una simbología bisémica representada mediante la figura del insecto, la cual alude al capitalismo y a la muerte; mientras que, en los poemas de la poesía social, se evidencia una simbología monosémica representada mediante la figura del río, que refiere a la vida.<hr/>Abstract: The purpose of this paper is to contrast the configuration of the topic of death in the poems by Javier Heraud belonging to pure poetry, «Las moscas»[Flies] and «Las cucarachas» [Cockroaches], with those belonging to social poetry, «Balada del guerrillero que partió» [Ballad of the departed guerrilla fighter] and «Ellos»[They], respectively. The study argues that, in the poems of pure poetry, a bisemic symbology is represented by the figure of the «insect», which alludes to capitalism and death; while in the poems of social poetry, a monosemic symbology is represented by the figure of the «river», which refers to life.<hr/>Résumé: Le présent article a pour but de comparer la configuration du topique de la mort dans les poèmes de Javier Heraud appartenant à la poésie pure, «Las moscas» et «Las cucarachas», et dans ceux qui font partie de la poésie sociale, «Balada del guerrillero que partió» et «Ellos». Notre recherche soutient que, dans les poèmes de la poésie pure, il se manifeste une symbologie bisémique portée par la figure de «l’insecte», qui fait allusion au capitalisme et à la mort; tandis que dans les poèmes de la poésie sociale, on observe une symbologie monosémique représentée par la figure du «fleuve», qui renvoie à la vie. <![CDATA[Gods and heroes of Huarochirí]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100125&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: No obstante haber transcurrido más de media centuria desde la aparición de la traducción arguediana del manuscrito de Huarochirí no se ha emprendido todavía, incluso en los esfuerzos posteriores por ofrecer versiones filológicamente más cuidadosas del texto, un estudio sistemático de la onomástica (antroponimia y toponimia) que lo dinamiza y delimita en el tiempo y en el espacio narrativos. En la presente contribución intentaremos precisamente etimologizar algunos de los nombres de los dioses y héroes que pueblan el universo textual del manuscrito. Para ello, como en toda pesquisa etimológica disciplinada, procuraremos guiarnos de los principios y postulados metodológicos insoslayables de la lingüística histórica y de la filología.<hr/>Abstract: Despite the fact that more than half a century has passed since the appearance of the Arguedian translation of the Huarochiri manuscript, a systematic study of onomastics (anthroponymy and toponymy) has not yet been undertaken, even in the subsequent efforts to offer more philologically careful versions of the text, which energizes and delimits it in narrative time and space. In this contribution we will try to etymologize some of the names of the gods and heroes that populate the textual universe of the manuscript. To this end, as in all disciplined etymological research, we will try to be guided by the unavoidable methodological principles and postulates of historical linguistics and philology.<hr/>Résumé: Bien que plus d’un demi-siècle soit passé depuis la parution de la traduction du manuscrit de Huarochirí par Arguedas, on n’a pas encore entrepris - même dans les efforts postérieurs qui ont été faits pour offrir des versions philologiquement plus soignées du texte - une étude systématique de l’onomastique (anthroponymie et toponymie) qui le dynamise et le délimite dans le temps et l’espace narratifs. Dans cet article nous essayerons précisément de faire l’étymologie de certains des noms des dieux et héros qui peuplent l’univers textuel du manuscrit. Pour cela, comme pour toutes les recherches étymologiques disciplinées, nous essaierons de nous guider par les principes et les postulats méthodologiques incontournables de la linguistique historique et de la philologie. <![CDATA[Lunfardismos and Peruvian slangs; a return trip]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo, se analiza la relación entre el lunfardo y las jergas peruanas. Se advierte el profundo y variado intercambio de voces entre dos dialectos sociales marginados, aunque aquel se produzca incluso entre dos países distintos. Uno de los fenómenos que comparten las dos variedades es el del vesre y otro, el recurso a préstamos de una lengua B desde la perspectiva sociolingüística como es el quechua o los dialectos del italiano de los emigrantes europeos en Argentina, que abona léxico «fresco» a un campo asociativo verdaderamente poblado. Por otra parte, se complementa la relación entre ambos fenómenos con los resultados históricos del análisis de las jergas en el Perú del último siglo, que han abierto camino en ellos, dada la dificultad de entender un fenómeno tan complejo como este, en que se tejen argot, replana y otras jergas en un mismo campo de creatividad semántica.<hr/>Abstract: This article analyzes the relationship between lunfardo [Argentinian slang] and Peruvian slang. We note the deep and varied exchange of voices between two marginalized social dialects, even though it occurs in two different countries. One of the phenomena shared by the two varieties is vesre [back slang], and the use of borrowings from a language B from a sociolinguistic viewpoint, such as Quechua or the Italian of European emigrants in Argentina, which adds «fresh» lexicon to a truly populated associative field. On the other hand, the relationship between both phenomena is complemented with the historical results of the analysis of slangs in Peru in the last century, which have paved the way for them, given the difficulty of understanding a phenomenon as complex as this one, where jargon, replana [underworld slang] and other slangs are woven in the same field of semantic creativity.<hr/>Résumé: Dans cet article nous analysons le rapport entre le lunfardo (argot d’Argentine) et les argots péruviens. On observe un échange profond et varié d’expressions entre deux dialectes sociaux marginalisés, qui parvient à se faire même entre deux pays différents. Un des phénomènes partagés entre les deux variétés est le verlan ; l’autre est l’appel à des emprunts d’une langue B selon la perspective sociolinguistique, telle que le quechua ou l’italien de immigrants européens en Argentine, qui apporte un lexique « rafraîchi » à un champ associatif très peuplé. Nous complémentons la relation entre ces deux phénomènes avec les résultats historiques de l’analyse des argots au Pérou du dernier siècle, qui y ont ouvert chemin, étant donné la difficulté de comprendre un phénomène aussi complexe que celui-là, où se nouent l’argot populaire, le parler des délinquants et d’autres argots dans le même champ de créativité sémantique. <![CDATA[Visits to Cajamarca in 1571-1572 and 1578 as a source for linguistic studies]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En 1992 se publicaron, en dos tomos, las visitas a Cajamarca de 1571-1572 y 1578, que contienen información social, demográfica y onomástica de importancia para la historia lingüística de los Andes norperuanos. Si bien la edición se concentró en el minucioso registro de los indígenas de Bambamarca, Pomamarca y Chondal realizado por los visitadores, no se incluyó el expediente completo en la publicación. En este artículo, me propongo describir brevemente el contenido de las partes faltantes, que permiten entender mejor el contexto en que las visitas se desarrollaron. Asimismo, muestro que la fuente de dicha publicación constituye un traslado de otro documento por el momento desconocido y, tomando en cuenta esto último, sopeso las ventajas y limitaciones de estas visitas como fuente para los estudios sobre lingüística histórica en los Andes.<hr/>Abstract: In 1992, two volumes were published detailing the visits to Cajamarca in 1571-1572 and 1578. These contain important social, demographic and onomastic information for the linguistic history of the northern Peruvian Andes. Although the edition focused on the exhaustive record of the indigenous people from Bambamarca, Pomamarca and Chondal made by the visitors, the complete dossier was not included in the publication. In this paper we propose to briefly describe the contents of the missing parts, which provides a better understanding of the context in which the visits took place. We also show that the source of this publication is a transfer from another, as yet unknown, document. Taking the latter into account, we ponder the advantages and limitations of these visits as a source for studies on historical linguistics in the Andes.<hr/>Résumé: Il a été publié en 1992, en deux tomes, les visites à Cajamarca de 1571-1572 et 1578, contenant des données sociales, démographiques et onomastiques importantes pour l’histoire linguistique des Andes du nord du Pérou. Bien que l’édition se soit centrée sur le registre minutieux de indigènes de Bambamarca, Pomamarca et Chondal, realisé par les visitadors (inspecteurs généraux), on n’a pas inclus tout le dossier dans cet ouvrage. Dans cet article, je me propose de décrire brièvement le contenu des parties manquantes, qui permettent de mieux comprendre le contexte dans lequel se sont déroulées les visites. En outre, je montre que la source de cet ouvrage est un transfert d’un autre document, inconnu pour le moment, et tenant compte de cet aspect, je soupèse les avantages et les limites de ces visites, comme source pour les études sur la linguistique historique dans les Andes. <![CDATA[Aspects of dimensional deictic adverbs in the Ashéninka language of Alto Perené]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En esta investigación, se presenta el análisis lingüístico y pragmático de los adverbios deícticos dimensionales que se emplean en la lengua ashéninka del Alto Perené. Los datos fueron recogidos entre 2014 y 2018 en tres comunidades nativas ashéninka ubicadas en la provincia de Chanchamayo (Junín). Entre las manifestaciones gramaticales de la deixis espacial en la lengua ashéninka, se tiene aquella que se expresa a través de adverbios que describen situaciones orientadas hacia la posición del emisor y del referente. Con este fin, en esta lengua, se emplean adverbios que sistematizan las nociones posicionales de superioridad-inferioridad a través de tonkari y otapina, en lo que se refiere a posición, y mediante jenoki y osabiki, en lo que se refiere a dirección. Asimismo, se sistematiza la noción de posterioridad a través de otapiki y de lateralidad a través de akopero y ampate. En la mayoría de contextos, estos adverbios anexan el sufijo locativo -ki para obtener la categoría de deíctico.<hr/>Abstract: In this research, we present the linguistic and pragmatic analysis of dimensional deictic adverbs used in the Ashéninka language of Alto Perené. Data were collected between 2014 and 2018 in three native Ashéninka communities located in the province of Chanchamayo (Junín). Among the grammatical manifestations of spatial deixis in the Ashéninka language we find those expressed through adverbs that describe situations oriented towards the position of the sender and the referent. In order to do so, this language has adverbs that systematize the positional notions of superiority-inferiority such as tonkari and otapina, as far as position is concerned, and jenoki and osabiki, as far as direction is concerned. Likewise, the notion of posteriority is systematized by means of otapiki and that of laterality by means of akopero and ampate. In most contexts, these adverbs attach the locative suffix &lt;-ki&gt; to obtain the category of deictic.<hr/>Résumé: Nous présentons dans cette recherche l’analyse linguistique et pragmatique des adverbes déictiques dimensionnels employés par la langue ashéninka du Haut Péréné. Les données ont été recueillies entre 2014 et 2018 dans trois communautés indigènes ashéninka situées dans la province de Chanchamayo (département de Junín). Parmi les manifestations grammaticales de la deixis spatiale en langue ashéninka, nous retrouvons celle qui s’exprime par des adverbes décrivant de situations orientés vers la position de l’émetteur et du référent. Pour, cela, l’ashéninka emploie des adverbes qui systématisent les notions positionnelles de supériorité-infériorité à travers tonkari et otapina, en ce qui concerne la position, et à travers jenoki et osabiki, en ce qui concerne la direction. Nous systématisons de même la notion de postériorité au moyen de otapiki, et de latéralité avec akopero et ampate. Dans la plupart des contextes, ces adverbes annexent le suffixe locatif &lt;-ki&gt; pour acquérir la catégorie d’élément déictique. <![CDATA[Economic metaphors in the Peruvian print media: a study of the column "Opinion" in the weekly newspaper Hildebrandt en sus Trece]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100235&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación propone un enfoque lingüístico desde la semántica cognitiva. El material de estudio proviene de la prensa nacional escrita de tipo semanario. Los tirajes de edición se dan una vez por semana y el nombre de este medio de prensa se titula Hildebrandt en sus Trece. Se analizarán las metáforas conceptuales relacionadas al ámbito económico. Solo se ha seleccionado el bloque de opinión del economista Pedro Francke. La semántica cognitiva presupone la producción y presencia de metáforas en todos los escritos de producción donde las personas desarrollan cognitivamente esquemas internos para la comprensión de significados.<hr/>Abstract: This research suggests a linguistic approach based on cognitive semantics. The study material comes from the national print media such as weekly newspapers. The edition prints are issued once a week and the name of this publication is Hildebrandt en sus Trece. We will analyze the conceptual metaphors related to the economic field. We have only selected the Opinion section by the economist Pedro Francke. Cognitive semantics presupposes the production and presence of metaphors in all production writings where people cognitively develop internal schemes for the comprehension of meanings.<hr/>Résumé: La présente recherche propose un abordage linguistique à partir de la sémantique cognitive. La matière en étude provient de la presse nationale écrite de genre hebdomadaire. Les numéros sortent une fois par semaine et la revue se nomme Hildebrandt en sus Trece. Nous analyserons les métaphores conceptuelles ayant rapport au domaine économique. Nous n’avons sélectionné que le bloc d’opinion de l’économiste Pedro Francke. La sémantique cognitive présuppose la production et la présence de métaphores dans tous les écrits de production où les sujets développent cognitivement des schémas internes pour la compréhension des significations. <![CDATA[Assessment Criteria in Academic Writing in English: Rater Sessions and reliability]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100265&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La evaluación de la escritura en lengua extranjera es un proceso entretejido de complejos y múltiples aspectos, lo que conlleva a que este campo de la investigación sea abordado desde diferentes perspectivas. El trabajo que se presenta a continuación surge de la necesidad de indagar sobre los criterios que aplican los docentes cuando evalúan la escritura en lengua extranjera (inglés) en un contexto universitario. Esta investigación se encuentra enmarcada en un proyecto bianual de mayor envergadura denominado «Criterios de evaluación de la escritura en lengua extranjera (inglés) en el nivel superior», avalado por la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). En este trabajo en particular, se analizarán los datos recolectados en un encuentro durante el cual nueve docentes explicaron cómo llegaron a la calificación de cinco ensayos escritos en instancias de evaluación sumativa. Consideramos que este análisis contribuirá a estimular la reflexión sobre la elección, ponderación y uniformidad en los criterios de evaluación utilizados a futuro.<hr/>Abstract: The assessment of foreign language writing is a complex and manifold process, which entails that this field of research be approached from different perspectives. This paper arises from the need to research the teaching criteria when assessing writing in a foreign language (English) in a university context. This research is part of a larger biannual research project called «Criteria for the assessment of foreign language (English) writing at the higher level» (supported by the Secretariat of Science and Technology of the National University of Córdoba, Argentina). In this particular work, we will analyze the data collected in a meeting at which nine teachers explained how they scored five written essays under summative assessment. We believe that this analysis will foster reflection on the selection, weighting and uniformity of assessment criteria to be applied in the future.<hr/>Résumé: Le processus d’évaluation de l’écriture en langue étrangère est tissé par de complexes et multiples aspects, ce qui emmène à ce que ce domaine de recherche fasse l’objet de différentes approches. Le présent article obéit au besoin de découvrir les critères employés par les professeurs quand ils évaluent l’écriture en langue étrangère (anglais) dans un contexte universitaire. Cette étude ressort d’un projet de recherche biannuel de plus grande envergure dénommé «Critères d’évaluation de l’écriture en langue étrangère (anglais) dans l’enseignement supérieur», soutenu par le Secrétariat de Science et Technique de l’Université Nationale de Córdoba (Argentine). Dans cet article en particulier nous analyserons les données obtenues pendant une rencontre où neuf professeurs ont expliqué comment ils avaient attribué leur note à cinq essais écrits dans un contexte d’évaluation sommative. Nous pensons que cette analyse encouragera la réflexion sur la sélection, le poids et l’uniformité des critères d’évaluation à appliquer à l’avenir. <![CDATA[¿Chancón or empollón?, trome or genius?...: the Peruvian Spanish and the Spanish of Spain]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el ámbito hispanohablante, en muchos casos, existe una variación entre la terminología empleada en América y la terminología empleada en España. Lo mismo ocurre entre los diversos países que conforman América, entre los que se encuentra, por ejemplo, Perú, que cuenta con sus términos propios o peruanismos, que varían respecto de los términos empleados en España, y también del resto de países americanos. El objetivo del presente estudio, por consiguiente, es el de, por un lado, comparar un grupo de voces o expresiones utilizadas por los hablantes de Perú con sus equivalentes empleados por los hablantes de España y, por otro, confirmar el uso actual de estos peruanismos, para lo cual se han realizado consultas en el Corpus del Español del Siglo XXI (CORPES XXI). Los resultados obtenidos confirman que existe una variación léxico-morfológica entre el español de Perú y el de España, así como la pervivencia de la mayor parte de peruanismos recogidos en la presente investigación.<hr/>Abstract: In the Spanish-speaking world, in many cases, there is variation between the lexicon used in the Americas and the lexicon used in Spain. The same occurs among the different countries that make up the Americas, including Peru, for example. Peruvian Spanish has its own lexical repertoire, Peruanismos [Peruvian expressions], which varies from the vocabulary used in Spain and from the rest of the Americas. The aim of this study is, on the one hand, to compare a set of Peruvian words with an equivalent lexical repertoire of the Spanish variety; and, on the other hand, to confirm the current use of these Peruvian expressions, for which purpose the Corpus del Español del Siglo XXI (CORPES XXI) has been consulted. The results obtained confirm that there is a lexical-morphological variation between the Spanish from Peru and that from Spain, as well as the survival of most of the Peruvian expressions collected in this research.<hr/>Résumé: Dans le milieu hispanophone, dans bien de cas, il existe une variation entre le lexique employé en Amérique et le lexique employé en Espagne. Il en va de même entre les divers pays constituant l’Amérique, parmi lesquels, par exemple, le Pérou. L’espagnol péruvien a un répertoire lexical qui lui est propre, les péruvianismes, qui varie par rapport au vocabulaire employé en Espagne et dans le reste des pays américains. Le but de la présente étude est, d’une part, de comparer un ensemble d’expressions péruviennes avec un répertoire lexical équivalent de la variante espagnole ; et, d’autre part, de confirmer l’emploi actuel de ces péruvianismes, en nous appuyant sur le Corpus de l’Espagnol du XXIème siècle (CORPES XXI). Les résultats confirment qu’il existe une variation lexico-morphologique entre l’espagnol du Pérou et celui d’Espagne ; ils confirment aussi la survivance de la plupart des péruvianismes recueillis dans la présente recherche. <![CDATA[Argumentative structures and techniques in the school Discourse]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100335&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio propone un modelo interdisciplinario de análisis de la argumentación escolar que aplica la Teoría de la Argumentación al ámbito educativo. Para la reconstrucción del discurso argumentativo escolar, se han utilizado dos herramientas teóricas: la lingüística textual de Lo Cascio (1998) -útil a fin de descubrir el entramado argumentativo- y la nueva retórica de Perelman y Olbrechts-Tyteca (1958/1989), que servirá para reconocer las técnicas argumentativas utilizadas. El método de este trabajo se muestra como una investigación cualitativa con orientación descriptiva; este último aspecto se aprecia en la observación sistemática de los elementos que conforman la argumentación, la representación gráfica de los argumentos y la identificación de las técnicas argumentativas utilizadas por los estudiantes en su disertación. La evaluación de estos datos permite comprender la relación entre los argumentos expuestos y demostrar la presencia de reservas y reiteraciones del punto de vista a lo largo de todo su discurso; además, se destaca el uso de conectores, reformuladores y operadores argumentativos para señalar la ruta por la que recorren las proposiciones, y, finalmente, se interpretan las técnicas argumentativas utilizadas.<hr/>Abstract: This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics -useful in order to discover the argumentative framework- and the new rhetoric of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1958/1989), which will serve to recognize the argumentative techniques used. The method of this work is a qualitative research with descriptive orientation; the latter aspect can be seen in the systematic observation of the elements that make up the argumentation, the graphic representation of the arguments and the identification of the argumentative techniques used by the students in their dissertation. The evaluation of these data provides an understanding of the relationship between the arguments exposed and demonstrates the presence of reservations and reiterations of the point of view throughout their discourse; in addition, the use of connectors, reformulators and argumentative operators to point out the route taken by the propositions and finally, the argumentative techniques used are interpreted.<hr/>Résumé: Notre étude propose un modèle interdisciplinaire d’analyse de l’argumentation scolaire, qui applique la Théorie de l’Argumentation dans le milieu de l’éducation. Pour la reconstruction du discours argumentatif scolaire nous avons utilisé deux outils théoriques : la linguistique textuelle de Lo Cascio (1998) - utile pour découvrir la trame argumentative - et la nouvelle rhétorique de Perelman et Olbrechts-Tyteca (1958/1989), qui permettra de reconnaître les techniques argumentatives employées. Du point de vue méthodologique, notre travail se présente comme une recherche qualitative à orientation descriptive ; ce dernier aspect se reconnaît à l’observation systématique des éléments qui constituent l’argumentation, la représentation graphique des arguments et l’identification des techniques argumentatives employées par les étudiants dans leur dissertation. L’évaluation de ces données permet de comprendre le rapport entre les arguments exposés et de démontrer la présence de réserves et de répétitions du point de vue, au long de tout leur discours ; d’autre part, on note l’emploi de connecteurs, de reformulateurs, et d’opérateurs argumentatifs pour tracer la route que parcourent les propositions. Pour finir, nous interprétons les techniques argumentatives employées. <![CDATA[¿Quién habla en un poema? Locutores y alocutarios. El caso de un poema de César Vallejo]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100367&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio propone un modelo interdisciplinario de análisis de la argumentación escolar que aplica la Teoría de la Argumentación al ámbito educativo. Para la reconstrucción del discurso argumentativo escolar, se han utilizado dos herramientas teóricas: la lingüística textual de Lo Cascio (1998) -útil a fin de descubrir el entramado argumentativo- y la nueva retórica de Perelman y Olbrechts-Tyteca (1958/1989), que servirá para reconocer las técnicas argumentativas utilizadas. El método de este trabajo se muestra como una investigación cualitativa con orientación descriptiva; este último aspecto se aprecia en la observación sistemática de los elementos que conforman la argumentación, la representación gráfica de los argumentos y la identificación de las técnicas argumentativas utilizadas por los estudiantes en su disertación. La evaluación de estos datos permite comprender la relación entre los argumentos expuestos y demostrar la presencia de reservas y reiteraciones del punto de vista a lo largo de todo su discurso; además, se destaca el uso de conectores, reformuladores y operadores argumentativos para señalar la ruta por la que recorren las proposiciones, y, finalmente, se interpretan las técnicas argumentativas utilizadas.<hr/>Abstract: This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics -useful in order to discover the argumentative framework- and the new rhetoric of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1958/1989), which will serve to recognize the argumentative techniques used. The method of this work is a qualitative research with descriptive orientation; the latter aspect can be seen in the systematic observation of the elements that make up the argumentation, the graphic representation of the arguments and the identification of the argumentative techniques used by the students in their dissertation. The evaluation of these data provides an understanding of the relationship between the arguments exposed and demonstrates the presence of reservations and reiterations of the point of view throughout their discourse; in addition, the use of connectors, reformulators and argumentative operators to point out the route taken by the propositions and finally, the argumentative techniques used are interpreted.<hr/>Résumé: Notre étude propose un modèle interdisciplinaire d’analyse de l’argumentation scolaire, qui applique la Théorie de l’Argumentation dans le milieu de l’éducation. Pour la reconstruction du discours argumentatif scolaire nous avons utilisé deux outils théoriques : la linguistique textuelle de Lo Cascio (1998) - utile pour découvrir la trame argumentative - et la nouvelle rhétorique de Perelman et Olbrechts-Tyteca (1958/1989), qui permettra de reconnaître les techniques argumentatives employées. Du point de vue méthodologique, notre travail se présente comme une recherche qualitative à orientation descriptive ; ce dernier aspect se reconnaît à l’observation systématique des éléments qui constituent l’argumentation, la représentation graphique des arguments et l’identification des techniques argumentatives employées par les étudiants dans leur dissertation. L’évaluation de ces données permet de comprendre le rapport entre les arguments exposés et de démontrer la présence de réserves et de répétitions du point de vue, au long de tout leur discours ; d’autre part, on note l’emploi de connecteurs, de reformulateurs, et d’opérateurs argumentatifs pour tracer la route que parcourent les propositions. Pour finir, nous interprétons les techniques argumentatives employées. <![CDATA[Relación lengua-palabra-vida<sup>1</sup>]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100379&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio propone un modelo interdisciplinario de análisis de la argumentación escolar que aplica la Teoría de la Argumentación al ámbito educativo. Para la reconstrucción del discurso argumentativo escolar, se han utilizado dos herramientas teóricas: la lingüística textual de Lo Cascio (1998) -útil a fin de descubrir el entramado argumentativo- y la nueva retórica de Perelman y Olbrechts-Tyteca (1958/1989), que servirá para reconocer las técnicas argumentativas utilizadas. El método de este trabajo se muestra como una investigación cualitativa con orientación descriptiva; este último aspecto se aprecia en la observación sistemática de los elementos que conforman la argumentación, la representación gráfica de los argumentos y la identificación de las técnicas argumentativas utilizadas por los estudiantes en su disertación. La evaluación de estos datos permite comprender la relación entre los argumentos expuestos y demostrar la presencia de reservas y reiteraciones del punto de vista a lo largo de todo su discurso; además, se destaca el uso de conectores, reformuladores y operadores argumentativos para señalar la ruta por la que recorren las proposiciones, y, finalmente, se interpretan las técnicas argumentativas utilizadas.<hr/>Abstract: This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics -useful in order to discover the argumentative framework- and the new rhetoric of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1958/1989), which will serve to recognize the argumentative techniques used. The method of this work is a qualitative research with descriptive orientation; the latter aspect can be seen in the systematic observation of the elements that make up the argumentation, the graphic representation of the arguments and the identification of the argumentative techniques used by the students in their dissertation. The evaluation of these data provides an understanding of the relationship between the arguments exposed and demonstrates the presence of reservations and reiterations of the point of view throughout their discourse; in addition, the use of connectors, reformulators and argumentative operators to point out the route taken by the propositions and finally, the argumentative techniques used are interpreted.<hr/>Résumé: Notre étude propose un modèle interdisciplinaire d’analyse de l’argumentation scolaire, qui applique la Théorie de l’Argumentation dans le milieu de l’éducation. Pour la reconstruction du discours argumentatif scolaire nous avons utilisé deux outils théoriques : la linguistique textuelle de Lo Cascio (1998) - utile pour découvrir la trame argumentative - et la nouvelle rhétorique de Perelman et Olbrechts-Tyteca (1958/1989), qui permettra de reconnaître les techniques argumentatives employées. Du point de vue méthodologique, notre travail se présente comme une recherche qualitative à orientation descriptive ; ce dernier aspect se reconnaît à l’observation systématique des éléments qui constituent l’argumentation, la représentation graphique des arguments et l’identification des techniques argumentatives employées par les étudiants dans leur dissertation. L’évaluation de ces données permet de comprendre le rapport entre les arguments exposés et de démontrer la présence de réserves et de répétitions du point de vue, au long de tout leur discours ; d’autre part, on note l’emploi de connecteurs, de reformulateurs, et d’opérateurs argumentatifs pour tracer la route que parcourent les propositions. Pour finir, nous interprétons les techniques argumentatives employées. <![CDATA[Carlos Germán Belli y los dos paraísos]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100391&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio propone un modelo interdisciplinario de análisis de la argumentación escolar que aplica la Teoría de la Argumentación al ámbito educativo. Para la reconstrucción del discurso argumentativo escolar, se han utilizado dos herramientas teóricas: la lingüística textual de Lo Cascio (1998) -útil a fin de descubrir el entramado argumentativo- y la nueva retórica de Perelman y Olbrechts-Tyteca (1958/1989), que servirá para reconocer las técnicas argumentativas utilizadas. El método de este trabajo se muestra como una investigación cualitativa con orientación descriptiva; este último aspecto se aprecia en la observación sistemática de los elementos que conforman la argumentación, la representación gráfica de los argumentos y la identificación de las técnicas argumentativas utilizadas por los estudiantes en su disertación. La evaluación de estos datos permite comprender la relación entre los argumentos expuestos y demostrar la presencia de reservas y reiteraciones del punto de vista a lo largo de todo su discurso; además, se destaca el uso de conectores, reformuladores y operadores argumentativos para señalar la ruta por la que recorren las proposiciones, y, finalmente, se interpretan las técnicas argumentativas utilizadas.<hr/>Abstract: This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics -useful in order to discover the argumentative framework- and the new rhetoric of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1958/1989), which will serve to recognize the argumentative techniques used. The method of this work is a qualitative research with descriptive orientation; the latter aspect can be seen in the systematic observation of the elements that make up the argumentation, the graphic representation of the arguments and the identification of the argumentative techniques used by the students in their dissertation. The evaluation of these data provides an understanding of the relationship between the arguments exposed and demonstrates the presence of reservations and reiterations of the point of view throughout their discourse; in addition, the use of connectors, reformulators and argumentative operators to point out the route taken by the propositions and finally, the argumentative techniques used are interpreted.<hr/>Résumé: Notre étude propose un modèle interdisciplinaire d’analyse de l’argumentation scolaire, qui applique la Théorie de l’Argumentation dans le milieu de l’éducation. Pour la reconstruction du discours argumentatif scolaire nous avons utilisé deux outils théoriques : la linguistique textuelle de Lo Cascio (1998) - utile pour découvrir la trame argumentative - et la nouvelle rhétorique de Perelman et Olbrechts-Tyteca (1958/1989), qui permettra de reconnaître les techniques argumentatives employées. Du point de vue méthodologique, notre travail se présente comme une recherche qualitative à orientation descriptive ; ce dernier aspect se reconnaît à l’observation systématique des éléments qui constituent l’argumentation, la représentation graphique des arguments et l’identification des techniques argumentatives employées par les étudiants dans leur dissertation. L’évaluation de ces données permet de comprendre le rapport entre les arguments exposés et de démontrer la présence de réserves et de répétitions du point de vue, au long de tout leur discours ; d’autre part, on note l’emploi de connecteurs, de reformulateurs, et d’opérateurs argumentatifs pour tracer la route que parcourent les propositions. Pour finir, nous interprétons les techniques argumentatives employées. <![CDATA[Lovón, M. (2020). Las palabras compuestas en el aimara. Lima: Academia Peruana de la Lengua, 396 páginas. ISBN 978-612-4159-69-5.]]> http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2708-26442021000100417&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio propone un modelo interdisciplinario de análisis de la argumentación escolar que aplica la Teoría de la Argumentación al ámbito educativo. Para la reconstrucción del discurso argumentativo escolar, se han utilizado dos herramientas teóricas: la lingüística textual de Lo Cascio (1998) -útil a fin de descubrir el entramado argumentativo- y la nueva retórica de Perelman y Olbrechts-Tyteca (1958/1989), que servirá para reconocer las técnicas argumentativas utilizadas. El método de este trabajo se muestra como una investigación cualitativa con orientación descriptiva; este último aspecto se aprecia en la observación sistemática de los elementos que conforman la argumentación, la representación gráfica de los argumentos y la identificación de las técnicas argumentativas utilizadas por los estudiantes en su disertación. La evaluación de estos datos permite comprender la relación entre los argumentos expuestos y demostrar la presencia de reservas y reiteraciones del punto de vista a lo largo de todo su discurso; además, se destaca el uso de conectores, reformuladores y operadores argumentativos para señalar la ruta por la que recorren las proposiciones, y, finalmente, se interpretan las técnicas argumentativas utilizadas.<hr/>Abstract: This study suggests an interdisciplinary model for the analysis of school argumentation that applies the Theory of Argumentation to the educational field. For the reconstruction of the school argumentative discourse, two theoretical tools have been used: Lo Cascio’s (1998) textual linguistics -useful in order to discover the argumentative framework- and the new rhetoric of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1958/1989), which will serve to recognize the argumentative techniques used. The method of this work is a qualitative research with descriptive orientation; the latter aspect can be seen in the systematic observation of the elements that make up the argumentation, the graphic representation of the arguments and the identification of the argumentative techniques used by the students in their dissertation. The evaluation of these data provides an understanding of the relationship between the arguments exposed and demonstrates the presence of reservations and reiterations of the point of view throughout their discourse; in addition, the use of connectors, reformulators and argumentative operators to point out the route taken by the propositions and finally, the argumentative techniques used are interpreted.<hr/>Résumé: Notre étude propose un modèle interdisciplinaire d’analyse de l’argumentation scolaire, qui applique la Théorie de l’Argumentation dans le milieu de l’éducation. Pour la reconstruction du discours argumentatif scolaire nous avons utilisé deux outils théoriques : la linguistique textuelle de Lo Cascio (1998) - utile pour découvrir la trame argumentative - et la nouvelle rhétorique de Perelman et Olbrechts-Tyteca (1958/1989), qui permettra de reconnaître les techniques argumentatives employées. Du point de vue méthodologique, notre travail se présente comme une recherche qualitative à orientation descriptive ; ce dernier aspect se reconnaît à l’observation systématique des éléments qui constituent l’argumentation, la représentation graphique des arguments et l’identification des techniques argumentatives employées par les étudiants dans leur dissertation. L’évaluation de ces données permet de comprendre le rapport entre les arguments exposés et de démontrer la présence de réserves et de répétitions du point de vue, au long de tout leur discours ; d’autre part, on note l’emploi de connecteurs, de reformulateurs, et d’opérateurs argumentatifs pour tracer la route que parcourent les propositions. Pour finir, nous interprétons les techniques argumentatives employées.