SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue63Student perception about the use of a collaborative virtual reality platform in learning science subjectsReading competence of Pedagogy students: The challenge for language educators author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Educación

Print version ISSN 1019-9403On-line version ISSN 2304-4322

Abstract

SILVA, Tatiane Da  and  CUNHA, Marcus Vinicius Da. La Tradición Sofista en Paulo Freire. Educación [online]. 2023, vol.32, n.63, pp.204-221.  Epub Oct 02, 2023. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202302.a010.

Este artículo busca mostrar que las concepciones filosóficas y educativas del pensador brasileño Paulo Freire pertenecen a una tradición discursiva cuyo origen se remonta a los inicios de la filosofía. Esta tradición llamada retórica se inició con los sofistas que trabajaron en la Grecia clásica y dio origen a una pedagogía cuyo fin es la formación plena del individuo para actuar en sociedad a través de su potencial creativo, afectivo, comunicativo, ético y político, orientado al bien común. La primera parte del artículo presenta los fundamentos teóricos y técnicas que componen esta propuesta pedagógica. La segunda parte discute los conceptos filosóficos y educativos de Freire a la luz de los conceptos sofistas.

Keywords : Paulo Freire; Retórica; Sofística; Teorías Pedagógicas.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )