SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número4Signo de la “piel de leopardo: el uso de endoscopía con magnificación y narrow banding en enfermedad celiacaEsprúe colágeno: ¿entidad secundaria o independiente de la enfermedad celíaca? índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista de Gastroenterología del Perú

versión impresa ISSN 1022-5129

Resumen

ARTIFON, Everson L.A et al. Endoscopy training by using ex vivo and simulators: a new teaching tool. Rev. gastroenterol. Perú [online]. 2014, vol.34, n.4, pp.325-331. ISSN 1022-5129.

In recent decades, the traditional teaching model of gastrointestinal endoscopy has been based on the teacher-student tutorial method based on theoretical models. Today, simulators have the advantages of virtual reality. The handling apparatus is similar to that used in clinical practice; it is safe, which allows unlimited use, cost-effective for institutions and with superior performance over other training models. Besides, biological simulators are a viable, accessible and affordable tool to simulate gastrointestinal lesions, allowing training in endoscopy with a high degree of similarity in the endoscopic appearance. In this review, we analyze both models, showing its advantages for the training of the endoscopist of the times.

Palabras clave : Endoscopy; Training.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons