SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.48 issue89The Argentine vaccine during the "Spanish flu" 1918-1919. Theoretical debates and development of a therapy on the periphery of scienceChild support and social protection during the pandemic in Latin America in 2020: opportunities to overcome dissconnection author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Apuntes

Print version ISSN 0252-1865

Abstract

NERCESIAN, Inés; CASSAGLIA, Roberto  and  MORALES CASTRO, Vannessa. Pandemia y políticas sociosanitarias en América Latina. Apuntes [online]. 2021, vol.48, n.89, pp.65-93. ISSN 0252-1865.  http://dx.doi.org/10.21678/apuntes.89.1466.

El artículo analiza las políticas sanitarias y socioeconómicas adoptadas durante la pandemia del SARS-CoV-2 en seis países de América Latina: Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México y Perú. Proponemos como hipótesis que el comportamiento de la pandemia y las medidas sociosanitarias adoptadas fueron el resultado de una combinación de factores de coyuntura y elementos estructurales. En cuanto a los factores coyunturales, consideramos el perfil del gobierno y las élites estatales; respecto a los estructurales, cuentan las capacidades estatales, las características sociodemográficas y los índices relacionados con el desarrollo humano. El artículo utiliza una estrategia de análisis comparativo a partir de una combinación de metodologías cuantitativas y cualitativas.

Keywords : pandemia; políticas públicas; capacidades estatales.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )