SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número35Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en ArgentinaEducación para la infancia indígena en la reducción Napalpí: Chaco, Argentina. 1911-1936 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Anthropologica

versión impresa ISSN 0254-9212

Resumen

REBOLLEDO ANGULO, Valeria. Chinanteco children’s silences in different classroom situations. Anthropologica [online]. 2015, vol.33, n.35, pp.93-115. ISSN 0254-9212.

This article analyzes, from an ethnographic perspective and a sociocultural framework, the construction of silences in the interaction between students and teachers in a multilingual classroom situation in an indigenous community in México. The analysis reveals how the silence of the chinanteco speaking children when asked to answer certain questions in class is not always due to their failure to understand spoken and written Spanish that is used in class. Their silences are responses taking different meanings in specific situations. The silence of the children can be a way of resisting, a way of hiding, and, sometimes, their voices are silenced.

Palabras clave : Linguistic Anthropology; multilinguism; indigenous education; voice and silence.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons