SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2"Partir es necesario, pues solo así puedo vivir": enfermedad y fantasía en Peregrinaciones de una alma triste (1876) de Juana Manuela Gorriti"Non ha tan buena escuela cuemo casa de señores". El consejero caballeresco en el Libro del cavallero et del escudero de don Juan Manuel índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Lexis

versión impresa ISSN 0254-9239

Resumen

OTERO LUQUE, Frank. Desde Martín Cortés hasta Martín Villar: el mestizaje como estigma en La violencia del tiempo de Miguel Gutiérrez Correa. Lexis [online]. 2019, vol.43, n.2, pp.483-515. ISSN 0254-9239.  http://dx.doi.org/10.18800/lexis.201902.006.

Martín Villar Flórez, a mestizo, decides not to have descendants in order to draw a line under his mixed bloodline, which he considers spurious. Martín’s decision suggests he has internalized the hegemonic discourse that, aiming to legitimize and to protect white people’s privileges, since colonial times used to promote the belief that the white race is superior to the subaltern’s race (i.e. Indians and mestizos). Even though in Peru extreme socioeconomic inequity and the color of the skin no longer go hand-in-hand as they did in the past, La violencia del tiempo should not be read as an anachronistic text of social denunciation, but quite the opposite. Far from ignoring the racial tension intrinsic to the Peruvian society, this novel frontally confronts the fallacious romantic vision that was given to racial mixing as a panacea for the harmonious resolution of socio-cultural conflicts.

Palabras clave : Miguel Gutiérrez; La violencia del tiempo; miscegenation; racism; discrimination; Internal Conflict; Peru.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons