SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 issue2Obedience to authority, cognitive and affective responses and leadership style in relation to a non-normative order: the Milgram experimentPerception of efficacy in the control of corruption and its relation with socioemotional climate and Peruvian national identity: An experimental study author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista de Psicología (PUCP)

On-line version ISSN 0254-9247

Abstract

RUIZ-PEREZ, José Ignacio  and  PINEDA-SILVA, Angélica. Representaciones sociales de la Democracia en estudiantes universitarios iberoamericanos. Revista de Psicología [online]. 2021, vol.39, n.2, pp.745-775. ISSN 0254-9247.  http://dx.doi.org/10.18800/psico.202102.009.

El objetivo de este trabajo fue conocer la estructura, esquemas cognitivos de base (ECB) y dimensiones de las representaciones sociales (RS) de la Democracia en varios contextos iberoamericanos. Las muestras fueron de conveniencia, conformadas por estudiantes universitarios de 5 países iberoamericanos: Colombia, El Salvador, Argentina, Perú y España, quienes respondieron a una tarea de asociación de palabras con el término “Democracia” y de identificación de los ECB. Los resultados muestran un núcleo central sobre la Democracia constituido por “Libertad”, “Justicia”, “Igualdad” y “Derecho”. Según los ECB, la Democracia fue un tema más central para la muestra de El Salvador, y menos para la de Perú.

Keywords : representación social; Democracia; libertad; justicia; igualdad.

        · abstract in English | Portuguese | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )