SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue1“Distorted Picture: on the Relationship Between Forgiveness and Deformity on Walter Benjamin’s Worka”Phantasy and Aesthetic Consciousness: the Phenomenological Status of the Image author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Areté

Print version ISSN 1016-913X

Abstract

RIVERO HINOJOSA, Ana Paulina. El Acorde de Tristán y la idea afortunada de Schopenhauer. arete [online]. 2020, vol.32, n.1, pp.71-92. ISSN 1016-913X.  http://dx.doi.org/10.18800/arete.202001.004.

En el siglo XIX, el acercamiento entre la música y la filosofía fue tan intenso que se hizo notable. Esta investigación explora la influencia de la filosofía de Arthur Schopenhauer sobre la composición musical de Tristán e Isolda, un drama musical del compositor Richard Wagner. Se toman como punto de partida los textos del compositor en donde afirma haber conocido la obra filosófica de Schopenhauer y asegura que esta fue de gran importancia en su vida y en su labor artística. Este artículo sugiere que Wagner trató de representar la metafísica de Schopenhauer en su música.

Keywords : Wagner; voluntad; metafísica; estética; música.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )