SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 issue51Epistemological beliefs of students of Pedagogy: validation of the questionnaire and analysis of differencesAction research: A proposal for training and titration in the careers of Initial and Primary Education of a private higher education institution in Lima author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Educación

Print version ISSN 1019-9403On-line version ISSN 2304-4322

Abstract

SIME POMA, Luis. Los dilemas y perspectivas de futuro del docente becario de maestrías en educación. Educación [online]. 2017, vol.26, n.51, pp.115-134. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201702.006.

Son diversos los programas de becas para docentes de educación escolar pública promovidos en América Latina. En el Perú, dicha política se gestionó desde Pronabec ofertando becas de maestría a docentes de diversas regiones del país, constituyendo una política inédita de formación continua durante 2014-2015. El presente estudio se propone: analizar los dilemas enfrentados por los docentes al postular a dicha beca; y, explorar las perspectivas de futuro profesional de los becarios. La metodología cualitativa implicó aplicar un cuestionario con respuestas abiertas a veinte becarios. Se logró analizar cuatro tipos de dilemas -maestría versus familia; maestría versus escuela; maestría versus otro estudio; maestría versus no migrar- y ocho escenarios futuros en torno al campo profesional, académico y sindical-político.

Keywords : becas; estudiantes de posgrado; desarrollo profesional; profesores.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License