SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número53Competencias formativas de los investigadores noveles según los investigadores consolidadosAlgunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación

versión impresa ISSN 1019-9403versión On-line ISSN 2304-4322

Resumen

RIVERA OLGUIN, Patricio. Teaching about the War: primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile. Educación [online]. 2018, vol.27, n.53, pp.128-154. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.008.

The present article studies the perspectives of the education of the war of 1879 that develop the teachers of basic education of the region of Tarapacá in Chile. In this sense, teachers implement the school curriculum, textbooks and their contents so that basic education students acquire knowledge that will be internalized for the reproduction of Chilean citizenship in a space that was conquered in Peru during the war of the Peaceful. These contents constitute a way to socialize the Chilean national identity and the valuation of events and patriotic heroes of the conflict in order to generate identity and belonging links to the concept of homeland in the students through the war stories.

Palabras clave : teaching history; war of 1879; teachers.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons