SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 issue53Teaching about the War: primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, ChileThe projects of walk towards the school for the knowledge of the environment and to favor the healthy attitudes and habits from childhood education author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Educación

Print version ISSN 1019-9403On-line version ISSN 2304-4322

Abstract

SILVA AGUILA, Manuel; LLANA MENA, Mónica; MALDONADO GARCIA, Fabiola  and  BAEZA REYES, Andrea. Algunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile. Educación [online]. 2018, vol.27, n.53, pp.155-173. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.009.

El trabajo aborda la compleja relación entre la selección cultural del currículum que sostiene los planes y programas de estudio y la naturaleza diversa de las sociedades donde se inserta. Siguiendo una aproximación cualitativa, analizamos los discursos de docentes de la Región Metropolitana, acerca de sus representaciones de lo político y la política y sobre la importancia del currículo y sus posibilidades para la atención a la diversidad desde la formación en ciudadanía. Los resultados indican falta de problematización de la diversidad en esta materia. Nuevos fenómenos contemporáneos, como la valoración de la formación ciudadana y la diversidad, exigen una mayor atención en los procesos de diseño curricular actuales para la convivencia democrática.

Keywords : currículo; educación para la diversidad; educación inclusiva; educación cívica.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License