SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número55Factores generadores de éxito para la gestión del conocimiento mediante la aplicación de un modelo de ecuaciones estructuralesLenguaje cinematográfico como proyecto de aprendizaje para estudiantes de la especialidad de inglés en el Grado de Educación Primaria índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación

versión impresa ISSN 1019-9403versión On-line ISSN 2304-4322

Resumen

VIGO INGAR, Katia  y  FERREIRA DA SILVA, Maria José. The apprehensions in the graphic registry for the study of the partial derivative. Educación [online]. 2019, vol.28, n.55, pp.203-224. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.010.

The objective of this article is to present an extension of the Duval study in relation to the apprehensions in the graphic register of a function of two variables, to analyze a didactic situation and to investigate the articulations of the apprehensions in the study of the partial derivative. Its relevance in the teaching-learning of the Differential Calculus of two variables is wide, since the information that the graph provides is important for the construction of knowledge of functions of two variables. Our research is qualitative, specifically, aspects of the didactic engineering of Michèle Artigue. It was found that the articulation of the apprehensions in the graphic registry, mediated by the Mathematica software, allowed the students to conjecture properties, apply them in optimization problems and adapt to solve these problems geometrically.

Palabras clave : apprehensions in the graphic register; display; didactic engineering; didactic situation; partial derivative.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons