SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número62Significados sobre metodología de la investigación en programas de doctorado en Educación. Una exploración desde su componente curricularbell hooks y la transgresión a través de la presencia: preocupaciones movilizadas en la pandemia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación

versión impresa ISSN 1019-9403versión On-line ISSN 2304-4322

Resumen

RIVAS, María Clara Rivas  y  PINO, Miguel Del. Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language. Educación [online]. 2023, vol.32, n.62, pp.185-203.  Epub 18-Mayo-2023. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202301.008.

This research study focuses on the process of acquiring the indigenous Mapuce language for teaching purposes in order to contribute to current Mapuzugun Indigenous Language programs. Using a dialogic participatory methodology called Kishu Kimkelay Ta Che, we collaborated with teachers and members of the Mapuce community from a rural school in La Araucanía, Chile. Our findings reveal that echo-sonority plays a crucial role in preparing for the teaching of the indigenous language. This preparation involves the relationship between sound-action, onomatopoeia-toponymy, and nature-language. We argue that these results present a necessary challenge to improve indigenous language programs, which mostly operate under a Western logic, making intercultural articulation in schools challenging.

Palabras clave : teaching; indigenous education; language teaching.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )