SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número63Percepción estudiantil sobre el uso de una plataforma colaborativa de realidad virtual en el aprendizaje de asignaturas de cienciasCompetencia lectora de estudiantes de pedagogía: el desafío de quienes enseñan lengua índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación

versión impresa ISSN 1019-9403versión On-line ISSN 2304-4322

Resumen

SILVA, Tatiane Da  y  CUNHA, Marcus Vinicius Da. The Sophist Tradition in Paulo Freire. Educación [online]. 2023, vol.32, n.63, pp.204-221.  Epub 02-Oct-2023. ISSN 1019-9403.  http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202302.a010.

This article aims to demonstrate that the philosophical and educational conceptions of the Brazilian scholar Paulo Freire are rooted in a discursive tradition with origins dating back to the inception of philosophy. This tradition, known as rhetoric, originated with the sophists of Classical Greece, giving rise to an educational approach focused on the holistic development of the individual’s creative, affective, communicative, ethical, and political capacities, all aimed at the betterment of the common good. The first section of the article introduces the theoretical underpinnings and techniques that constitute this pedagogical framework. The subsequent section examines Freire’s philosophical and educational concepts within the context of Sophistic principles.

Palabras clave : Paulo Freire; Rhetoric; Sophistic; Pedagogical Theories.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )