SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número34Reescrituras del género del terror desde las nuevas realidades digitales en Cam de Daniel GoldhaberEspectropolítica: imagen y hauntología en la cultura visual contemporánea índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Contratexto

versión impresa ISSN 1025-9945versión On-line ISSN 1993-4904

Resumen

MORALES CAMPOS, Arturo. Hegemonic signs in the film Ex-machina: robotization and control. Contratexto [online]. 2020, n.34, pp.129-152. ISSN 1025-9945.  http://dx.doi.org/10.26439/contratexto2020.n034.4870.

Based on social semiotics, the film Ex-Machina (Garland, 2015) presents some hegemonic signs that address the ongoing human robotization phenomenon. Behind such fictional strategy of the film underlie political and commercial ideologies that are materialized in two proposals known as transhumanism and moral bioenhancement. In short, part of current research devoted to increasing human capacities is directed towards a new and deeper social division of Darwinism: on the one hand, the attractive possibility of overcoming the "obsolete" human body; on the other, the promotion of drugs that generate increasingly docile and "ethical" humans.

Palabras clave : hegemonic sign; text; ideology; transhumanism; moral bioenhancement.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )