SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue37Characteristics of misinformation in social networks. Comparative study of news denounced as hoaxes in Argentina and Spain during 2020Transmedia narrative: a look at the armed conflict and indigenous social memory from expanded stories. Cases: Colombia and Peru author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Contratexto

Print version ISSN 1025-9945On-line version ISSN 1993-4904

Abstract

SANCHEZ NUEVO, Lucía Alejandra; GUERRERO MARTINEZ, Manuel Alejandro  and  SILVA CARRASCO, Beatriz Constanza. Benditas redes sociales: Análisis de la campaña en Twitter de los candidatos a la presidencia de México en el 2018*. Contratexto [online]. 2022, n.37, pp.229-258.  Epub June 01, 2022. ISSN 1025-9945.  http://dx.doi.org/10.26439/contratexto2022.n037.5432.

El objetivo de esta investigación es estudiar la estrategia comunicativa en Twitter de @lopezobrador_, @RicardoAnayaC y @JoseAMeadeK, candidatos a la presidencia de México en el 2018. Se analiza el contenido de los mensajes en los tuits -copies y artes, hashtags, menciones y vínculos- de los candidatos. Además, se estudia el alcance -medido en número de comentarios, retuits, me gusta y reproducciones- entre los usuarios. Andrés Manuel López Obrador (AMLO) hizo una personalización de su campaña, su contenido generó el mayor sentimiento positivo. Ricardo Anaya Cortés (RAC) y José Antonio Meade Kuribreña (JAMK) atacaron al puntero; sus contenidos tuvieron menor engagement.

Keywords : Twitter; campaña presidencial; comunicación política; análisis de contenido; análisis de la audiencia..

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )