SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número4Caracterización de niños con VIH por transmisión materno-infantil atendidos en hospitales de Lima, PerúResistoma y genómica comparativa de aislados clínicos de Escherichia coli diarreogénica en Lima, Perú índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica

versión impresa ISSN 1726-4634

Resumen

SALINAS-SALCEDO, Iván Alexander; SALDANA-JIMENEZ, José Antonio; GUEVARA-CANALES, José Manuel  y  GONZALES-ESCALANTE, Edgar. Utility of flow citometry for detecting metallo-beta-lactamase-producing Pseudomonas aeruginosa. Rev. perú. med. exp. salud publica [online]. 2020, vol.37, n.4, pp.700-704.  Epub 11-Nov-2020. ISSN 1726-4634.  http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.374.4825.

In order to determine the utility of flow cytometry for detecting metallo-beta-lactamase (MBL)-producing Pseudomonas aeruginosa, we used genotypically characterized P. aeruginosa isolates from the Molecular Epidemiology and Genetics Laboratory of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos. A total of 29 isolates (17 MBL-producing and 12 non-MBL-producing) were analyzed with the FACSCalibur (Becton Dickinson) cell viability kit. Two treatments were used, one with meropenem and the other with meropenem-EDTA. A significant difference between MBL and non-MBL-producing P. aeruginosa was demonstrated using the fluorescence ratio in non-living cells, considering a cut-off point of >1.6. We determined a sensitivity of 94.1% and a specificity of 100%. Flow cytometry represents an alternative for the detection of MBL-producing P. aeruginosa.

Palabras clave : Pseudomonas aeruginosa; Carbapenems; beta-Lactamases; beta-Lactam resistance, Flow Cytometry.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )