SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Impacto de la pobreza en el desarrollo cognitivo: un análisis teórico de dos factores mediadoresFuncionamiento familiar de consumidores de sustancias adictivas con y sin conducta delictiva índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Liberabit

versión impresa ISSN 1729-4827

Resumen

MORETTI, Luciana Sofia  y  MEDRANO, Leonardo Adrián. Validation of the pain behaviors questionnaire on university students with cephalea. liber. [online]. 2014, vol.20, n.1, pp.101-107. ISSN 1729-4827.

This study shows a series of psychometric carried out studies to validate the Pain Behavior Questionnaire (PBQ) in a sample of 382 students with cephalea in the city of Córdoba (Argentina). The Exploratory Factor Analysis revealed a bifactorial structure with optimal and acceptable levels of consistency («verbal complaint», α =.85) («non-verbal complaint and Avoidant behaviors», α =. 76). Consideration of validity test criteria revealed that factors «complaint non-verbal and avoidant behaviors» (r = .34, p < .01); and «verbal complaint» (r = .22, p < .01) correlated positively and significantly with the intensity of pain. They were statistically significant differences in the use of verbal complaints in women (t = 1.83, gl = 359, p < .01, mean = 4), and the use of non-verbal complaints and Avoidant behaviors in men (t = 2.837, gl = 371, p < .05; mean = 14.27). The results suggest that the PBQ is a valid instrument to evaluate the chosen population.

Palabras clave : Pain behaviors; psychometric properties; university students; cephalea.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons