SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.90 número132De los apuntes al esquema. Repensando a Francisco Miró Quesada y en defensa de una razón limitada y pragmáticaLa perífrasis de gerundio en el castellano andino de La Mar (Ayacucho) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Letras (Lima)

versión impresa ISSN 0378-4878versión On-line ISSN 2071-5072

Resumen

RODRIGUEZ ZARATE, María del Mar. The word as a brush of disappointment: ekphrasis and vanitas in three sonnets of the Prince of Esquilache. Letras [online]. 2019, vol.90, n.132, pp.210-227. ISSN 0378-4878.  http://dx.doi.org/10.30920/letras.90.132.9.

The present study pretends to observe how the artistic sensibility of the Prince of Esquilache takes the "well-known" Baroque topics, but under an anticipated technique: the ekphrasis. Therefore, the relevance of the analysis, in light of this poetic apparatus, shows a possible reading capable of vindicating the work of the Francisco de Borja y Aragón within the framework of contemporary criticism. In the first instance, the knowledge and the plastic preoccupation of the prince will be traced, in the light of an écfrastico work as critical as literary. Consequently, the presence of vanitas plastic elements in their sonnets LI, LXXIV and XXXVII will be highlighted, whose lyrical construction shows the baroque thematic of disappointment from a plastic-lyrical perspective. As a theoretical framework will be used, mainly, to the mentions of: Del Arco, Zaldívar, Gili Gaya, Vives-Ferrándiz Sánchez, Pimentel, Agudelo Rendón, Riffaterre and Jiménez Belmonte

Palabras clave : Colonial letters; Prince of Esquilache; Poetry; Ekphrasis; Vanitas.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons