SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número1Relación entre ansiedad ante exámenes y rendimiento en exámenes en universitarios: análisis preliminar de la diferencia según asignaturaTecnologías en la Educación Superior: Políticas Públicas y Apropiación Social en su implementación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Bookmark


Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria

versión On-line ISSN 2223-2516

Resumen

RIDAO RODRIGO, Susana. "A Reader, Not a Speaker": On the Verbal, Paraverbal and Nonverbal Communication Trichotomy. Rev. Digit. Invest. Docencia Univ. [online]. 2017, vol.11, n.1, pp. 77-192. ISSN 2223-2516.  http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.499.

This paper aims to analyze the relevance of verbal, paraverbal and nonverbal communication for a group of students by observing and evaluating a speaker’s speech. The corpus analyzed is composed of the notes made by 30 students about the communicative flaws detected in a speaker’s speech. The results obtained indicate that 11.27% of such criticisms were aimed at verbal communication, 30.82% at paraverbal communication and 57.89% at nonverbal communication. Therefore, these conclusions are similar to those reached by Mehrabian (1972), although they differ in part from the ones presented in van der Hofstadt (2005) or Orzáiz (2009). The implications of these results are discussed

Palabras llave : message transmission; verbal communication; paraverbal communication; nonverbal communication; public speech.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · pdf en Español