SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 issue1Experiences on the Initiation to University Teaching in the Faculty of a Mexican Public InstitutionComputer Sciences applied to Translation Undergraduate Programs in Public Universities in Argentina author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria

On-line version ISSN 2223-2516

Abstract

FERNANDEZ-MARQUEZ, Esther; LEIVA-OLIVENCIA, Juan José  and  LOPEZ-MENESES, Eloy. Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Rev. Digit. Invest. Docencia Univ. [online]. 2018, vol.12, n.1, pp.213-231. ISSN 2223-2516.  http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558.

El presente artículo describe una experiencia universitaria cuyos objetivos fueron (a) delimitar las competencias digitales que poseen los docentes, (b) señalar cómo utilizan las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) y (c) conocer sus percepciones sobre la importancia de favorecer este tipo de competencias en el alumnado. A través del cuestionario CODIPES se evaluó a un total de 53 profesores de Ciencias Sociales y Jurídicas de la Universidad de Málaga, del curso académico 2016/2017. De las conclusiones extraídas de dicho estudio, destacamos la importancia reconocida a las TIC en la docencia y su consideración como tal en los procesos de enseñanza - aprendizaje, indicándose diversos factores que influyen en el uso de las mismas, tales como la falta de tiempo o de recursos, las propias concepciones o la falta de formación.

Keywords : educación superior; competencia digital; formación docente; tic.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License