SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número1El gran sueño de El jinete insomneAnálisis tipológico de las metáforas, propuesto por George Lakoff y Mark Johnson, de los poemas «Bodas» y «Eclipse» de Consejero del lobo (1965), del poeta peruano Rodolfo Hinostroza índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Desde el Sur

versión impresa ISSN 2076-2674versión On-line ISSN 2415-0959

Resumen

SCHMIDT-WELLE, Friedhelm. The death of the pro-indigenous movement and the resurrection of the melancholy intellectual in La tumba del relámpago. Desde el Sur [online]. 2019, vol.11, n.1, pp.133-146. ISSN 2076-2674.  http://dx.doi.org/10.21142/DES-1101-2019-133-146.

In this article, I will analyze La tumba del relámpago, the last novel in the five-novel series La guerra silenciosa, by Manuel Scorza. I argue that this novel is not merely a continuation of the four other novels of the series, but rather a radical rewriting and reinterpretation of them, calling into question the ideological basis of the depiction in the other novels of the series of the conflict between peasants, landowners, and multinational corporations in Cerro de Pasco from the late 1950s onwards. I will focus on the gradual awakening of a political consciousness among the indigenous and mixed race population, the connections between the use of elements of indigenous myth and history/ historiography, and the relationship between the peasant movement and intellectuals. I maintain that, ultimately, the novel aims to reaffirm the political role of intellectuals in the peasant struggle and their importance within Peruvian society as a whole.

Palabras clave : Scorza; indigenism; Peruvian literature; intellectual; La guerra silenciosa.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons