SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número3El discurso mítico a partir del testimonio: comparación en dos contextos de enunciaciónPolítica de memoria y disenso en la literatura posautónoma: el problema de la herencia y el nombre propio en Formas de volver a casa (2010) de Alejandro Zambra índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Desde el Sur

versión impresa ISSN 2076-2674versión On-line ISSN 2415-0959

Resumen

CARDENAS CAMPOS, José Manuel. Animism in the Teatro campesino of Zavala Cataño. Desde el Sur [online]. 2022, vol.14, n.3, e0030.  Epub 30-Sep-2022. ISSN 2076-2674.  http://dx.doi.org/10.21142/des-1403-2022-0030.

This paper proposes an analysis of the book Teatro campesino published in 1969 by Zavala Cataño. The work in question contains seven dramatic works that present the indigenist problem of the land, the vindication of the Indian and the Andean cosmovision as essential features of his "neo-indigenism" (Escajadillo, 1989). Likewise, the superposition of their situations, following Fontanille (2001), clarifies three narrative programs according to the "union" or "disunion" of the peasant with the land. Both subjects are, taking Descola's (2012) anthropological analysis, in an animistic mode; that is, they possess similarities at the inner level (emotions, subjectivity, etc.) and differences at the physical level (visible features). For this reason, the characters and nature interact, receive teachings, share joys, form an alliance to defeat the hacendado and seek the restoration of their community.

Palabras clave : Teatro campesino; Víctor Zavala Cataño; animism; identity.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )